Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettom-sajten
Läst 2752 ggr
piotrr
0

Anmäl-knappen

Jag vill påminna er alla om att "Anmäl"-knappen, en länk som dyker upp ovanför varje kommentar i en inläggsdiskussion, faktiskt fungerar. När tillräckligt många människor har "anmält" ett inlägg så döljs det automatiskt, så det går alltså bra att använda knappen även när varken jag eller radio är tillgängliga.

Vi försöker givetvis att läsa igenom alla trådar, men ibland är det DU som är först med att se något dumt. Passa då på att klicka på "Anmäl".

Och du - anmälningar är anonyma. Jag vet åtminstone inte hur man tar reda på vem som klickat. :)

PS: det har tyvärr framkommit att du bara kan klicka på "Anmäla"-knappen om du är premium-medlem. Om du INTE är det, snälla skicka ett personligt meddelande till antingen mig eller radio, så hjälper vi dig antingen genom att åtgärda det inlägget du reagerat på, eller genom att klicka på knappen åt dig. :)

Tack på förhand!

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

radio
0

Vi kan testa om de är anonyma genom att alla klickar "anmäl" på det här inlägget (alltså inte på trådstarten, utan på just det här).

OBS, klicka inte mer nu. Inlägget försvann, men jag lade in det igen. Man kunde som flera tidigare sagt inte se vilka som klickat.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

Maria
0

Anmälningarna är anonyma och man har dessutom bara tillgång till denna tjänst om man har iFokus Insider.

/Maria

[TristanChi]
0

Det förklarar varför jag inte ser nån jävla knapp. Jag skulle vilja anmäla de första två inläggen för osaklighet.

radio
0

Det andra har jag redan anmält, det har dessutom fått en anmälan till. Vem gör så mot mig?!

piotrr
0

Nu har jag också anmält dig anonymt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Och HÄPP är inlägget "borta"!

(Egentligen dolt, moderatorerna kan plocka fram det igen, om vi vill.)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

Häpp, HäppSkrattande

Sedan kan man välja hur många anmälningar man vill ha innan inlägget plockas bort.

/Maria

radio
0

Kan meddela att jag fick en varning. Tre varningar så blir man av med skrivrättigheterna i en vecka. Allt enligt automeddelande till min inbox.

[TidaliumPelo]
0

Den här knappen är till för stackarna som måste bära huvudet under

armen hela tiden.

piotrr
0

Radio: Jag undrar om systemet kan auto-ta ifrån dig skrivrättigheterna i en vecka. Det låter ju väldigt praktiskt om det vore så. :D Själv glömmer jag alltid att ta bort skrivförbud i tid, när jag har tänkt att sätta det tidsbegränsat. Å andra sidan har de jag givit skrivförbud hittills ofta kommit tillbaka innan de hade tillåtelse.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

radio
0

Det kan man fråga sig. Här är meddelandet jag fick, det verkar som om det är automatiskt. En annan fråga är om vi kan ta bort skrivförbudet på ett autogenererat sådant.

------------

Hej!

Ditt inlägg, eller en kommentar till inlägget, med rubriken Anmäl-knappen på sajten Skepticism har blivit borttaget av iFokus automatiska modereringssystem därför att flera medlemmar tycker att det bryter mot sajtens Skrivregler

Modereringssystemet styrs av medlemmar som har iFokus Insider. Vill du veta mer om iFokus Insider kan du följa länken nedan:

>> iFokus Insider

Medlem som får tre inlägg eller kommentarer bortmodererade förlorar sina skrivrättigheter på sajten under en vecka. Upprepade avstängningar kan leda till permanent avstängning från sajten eller hela iFokus.

Om du har frågor kring avstängningen kan du kontakta sajtens värd. 

Vänliga hälsningar

iFokus

-----------

Maria
0

#11 Man ska kunna ta bort skrivförbudet. Som moderator har du rätt att häva det om du inte tycker det går under reglerna, vad jag förstått. Du kan se vad som skrivits.

/Maria

piotrr
0

Jag  är helt säker på att det går att häva ett sådant beslut, genom att gå in i användarinställningarna och ändra status på de som har fått skrivförbud, till något annat.

Men jag är mer intresserad av den där tidsbaserade aspekten, att en automatisk funktion skulle kunna utföra ett tidsbegränsat utslag av reglerna. Tänk om vi själva kunde sätta en sådan regel.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

#13 Så här står det på "nya iFokus"Glad

Så här fungerar det automatiska modereringssystemet på iFokus. Det bygger på det på Aktieguiden som har fungerat mycket bra under många år.

**Gränssnitt
**
I varje inlägg och kommentar finns en länk med texten "Anmäl". Den visas för alla som har iFokus Insider samt för värdar och administratörer. En person kan bara klicka på samma länk en gång. Vid klick visas en popup med texten "Tack för din röst!". Efter ett klick ska länken avaktiveras. Försöker man klicka flera gånger visas en popup med texten "Din röst är redan registrerad". 

Antal lagda röster på ett inlägg visas för Sajtvärd och Medarbetare inom parentes efter länken. 

På varje sajt finns ett administrations-gränssnitt där värden kan bestämma hur många röster som krävs för att ett inlägg ska tas bort automatiskt. 

**Regler
**
Rösterna lagras per inlägg eller kommentar. När antalet röster når gränsvärdet raderas inlägget/kommentaren. Samtidigt skickas det privata meddelanden enligt nedan.

Antal borttagna inlägg lagras sajtvis per medlem. Medlem som får tre inlägg bortmodererade på samma sajt fråntas sina skrivrättigheter på sajten under sju dagar. 

Efter första omgången borttagna skrivrättigheter leder varje ytterligare borttaget inlägg till en veckas avstängning. 

**Kommunikation
**
De som har röstat bort inlägget får ett meddelande med nedanstående text:

_"Inlägg/kommentar borttaget

Hej!

Du har röstat att inlägget, eller en kommentar till inlägget, med rubriken [Inläggsrubrik] på sajten [Sajtens namn] bryter mot sajtens Skrivregler. Inlägget eller kommentaren har blivit borttaget av iFokus automatiska modereringssystem. 

Tack för att du hjälper till att hålla ordning på iFokus!

Grabbarna bakom iFokus"
_
Den som har skrivit inlägget eller kommentaren får detta meddelande:

_"Borttaget inlägg/kommentar

Hej!

Ditt inlägg, eller en kommentar till inlägget, med rubriken [Inläggsrubrik] på sajten [Sajtens namn] har blivit borttaget av iFokus automatiska modereringssystem därför att flera medlemmar tycker att det bryter mot sajtens Skrivregler

Modereringssystemet styrs av medlemmar som har iFokus Insider. Vill du veta mer om iFokus Insider kan du följa länken nedan:

>> iFokus Insider

Medlem som får tre inlägg eller kommentarer bortmodererade förlorar sina skrivrättigheter på sajten under en vecka. Upprepade avstängningar kan leda till permanent avstängning från sajten eller hela iFokus.

Om du har frågor kring avstängningen kan du kontakta sajtens värd. 

Vänliga hälsningar

iFokus"
_
Värden för sajten får det här:

_"Borttaget inlägg/kommentar

Hej!

Inlägget, eller en kommentar till inlägget, med rubriken [Inläggsrubrik] på din sajt [Sajtens namn] har blivit borttaget av iFokus automatiska modereringssystem. Kontrollera att det inte har blivit felaktigt borttaget. 

Vänliga hälsningar

iFokus"_

Vänliga hälsningar
Niklas

/Maria

[TidaliumPelo]
0

#14 Jag tycker aldrig du haft något bra att komma med.

Maria
0

#15 Det kan jag tyvärr inte hjälpa att du tycker men vad har det med denna tråd att göra?Flört

Detta är bara allmän information från iFokus.

/Maria

piotrr
0

TidaliumPelo,

vilken märklig kommentar såhär mitt i alltihopa. :D

Tack för informationen, bumbleboo.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TidaliumPelo]
0

Jag har en fråga knappen anmälan är ju tänkt att medlemmar ska trycka på  om de inte gillar posten och man kan ställa in den på en(1) stycke eller 50 stycke.Sen får man ett meddelande om det.

Men när inlägg tas bort utan något meddelande, vem tar bort dem då?

Och när blockeringar görs eviga,utan varning eller någon grund i inlägg smyg blockeringar?Vem gör dom?

Och är det verkligen så att vi medlemmar inte har några som helst rättigheter?Så är det en värd som inte gillar en så är det fuck off i smyg.

Inte vanligt sunt som nu får du skrivförbud en stund utan alltid i smyg eviga blockeringar.

Nu har jag självklart inte råkat ut för det på den här sajten, men tror att jag kan få veta hur iFokus systemet fungerar egentligen av någon här.

Maria
0

Värden och medarbetarna kan ge skrivförbid och blockera utan varning om de så vill.

Anmälaknappen är till för att medlemmarna snabbt kan agera om någon bryter mot skrivreglerna och är inte tänk att vara till för att man inte gillar ett inlägg.

På den här sajten så modereras det väldigt klart och tydligt med medföljande förklaring trots att det inte krävs.

/Maria

[TidaliumPelo]
0

#19 Ditt svar duger tyvärr inte,jag önskar ett mer ingående svar om hur systemet fungerar.

Maria
0

Läs #13 och #19 så har du en ganska klar bild av hur det fungerar och om du ändå inte fattar så är det bara att beklaga.

/Maria

[TidaliumPelo]
0

#21 I din värld kanske ditt svar är ingående men det är det inte för oss andra.

Maria
0

#22 Vilka "oss"?

/Maria

[TidaliumPelo]
0

#23 Dom som läser ditt svar.

Maria
0

Jag tror att "dom" vill svara för sig själva i så fall. Du kan väl inte tala för någon annan än dig.

Jag är ganska övertygad om att "dom" förstår.

/Maria

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
0

Jag undrar om jag ska använda anmälaknappenFlört

Annars får Piotrr och Radio rensa bäst de vill denna tråden nu, för det har de all rätt att göra.

/Maria

piotrr
0

Inlägg #19 säger allt jag skulle kunna säga, lika tydligt som jag kan säga det, så jag får väl säga det lite otydligare:

Oftast - på andra sajter, alltså - finns det inget annat system än att sajtvärden och medarbetarna bestämmer helt själva vad de vill göra. Ofta skriver de många nya egna regler, ibland regler som verkar helt godtyckliga eller säger emot varandra. Jag har valt att inte göra så här, och när vi tar bort ett inlägg - jag eller radio - så brukar vi skriva ett meddelande DIREKT efter i tråden, eller kanske till och med innuti meddelandet vi redigerade, om vad som tagits bort och varför. Vi skickar inte alltid ett personligt meddelande till den som gjort det.

Utöver det finns det dessutom det automatiska systemet med anmäla-knappen. Det är skönt för att vi som Sajtvärd och Medarbetare behöver inte vara överallt då, utan om tillräckligt många klickar "anmäl" så döljs inlägget automatiskt och den som skrev inlägget får veta varför, direkt. Eftersom det är automatiskt behöver inte vi bekymra oss om det, men vi är inte heller ansvariga för det, så vi kan behöva rätta till sådana redigeringar i efterhand.

När ett inlägg "tas bort" utan meddelande är det förmodligen en Sajtvärd eller Medarbetare som gjort det, även om det givetvis kan vara ett tekniskt fel också.

Blockeringar görs bara av sajtvärdar och Medarbetare.

> "Och är det verkligen så att vi medlemmar inte har några som helst rättigheter?Så är det en värd som inte gillar en så är det fuck off i smyg."

Detta är en vanlig missuppfattning. Du befinner dig inte på ett öppet torg med ett plakat och en demokratisk rättighet att uttrycka vad du vill, hur du vill och när du vill. Du befinner dig på ett företags egen hemsida som ligger på servrar som de äger och med trafik som de betalar för. Du är en gäst här, och du har ingen "rättighet" såtillvida att du måste tillåtas göra som du vill. Tvärt om är det vi sajtvärdar och Medarbetare som har ansvar för att alla gäster följer de gemensamma reglerna och sköter sig. Om sajten spårar ur så är det vi sajtvärdar som får skiten för det från administrationen, och då kan sajten stängas ner, just för att det inte är min sajt, jag äger den inte, jag har ingen rättighet att ha en sajt just här, jag är en gäst på sidan, på servrarna och i trafiken.

> "Inte vanligt sunt som nu får du skrivförbud en stund utan alltid i smyg eviga blockeringar."

Jag tror att många sajtvärdar har tröttnat på att redigera inlägg och klistra in förklaringar på vad de gör och varför. De kanske aldrig orkade. De kanske också tycker att de har en "rättighet" att göra som de vill med sin sajt, och raderar inlägg bara för att de känner för det, och sätter skrivförbud så fort de tycker illa om någon. Det finns bara en bra lösning på det: Gå inte dit. Du skulle väl kunna klaga till administrationen, men varför, egentligen?

Hoppas det hjälper dig att förstå systemet lite.

Jag tycker fortfarande att svar #19 var bättre. Kortare, framför allt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Inlägg #26 togs bort för att det dels inte verkade höra ihop med ämnet, dels verkade vara lite respektlöst i största allmänhet och dels för att visa hur jag brukar göra när jag tar bort ett inlägg.

IFokus är lite omständigt, som ni kanske märker. Fundera nästa gång du skriver ett inlägg på hur lång tid det tar för sajten att göra som man bett den om, när man klickar och sådär… och fundera sedan över hur mycket jobb det måste vara för sajtvärdar och Medarbetare om de alltid skulle både redigera delar av inlägg och skriva långa förklaringar till varför de gjort som de gjort. Jag förstår att inte alla orkar det, men jag tycker samtidigt att det är viktigt nog för den som skrivit sitt inlägg att veta vad de har gjort för fel - det är ju bara då man kan veta hur man skall bättra sig. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TidaliumPelo]
0

#27Det intresserar mig inte ditt tjafs.Några av oss ville endå veta hur det förhöll sig systemet.Ifokus passar inte oss vet det idag.Så du får forsätta med ditt tjafs men inte med tex mig.

piotrr
0

Med mig då? Jag kan vara riktigt bra på att tjafsa.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TidaliumPelo]
0

#31 Det är skillnad för du är inte falsk.

Maria
0

#32 Kyss

/Maria

piotrr
0

Eh, nej, visserligen inte, men jag kan tyvärr inte kasta ut folk som beter sig hövligt och hjälpsamt men "egentligen" är falska, och om människor som inte är falska beter sig otrevligt och aggressivt, så blir jag tvungen att radera deras inlägg eller kasta ut dem.

Jag kan bara agera efter vad som märks.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TidaliumPelo]
0

Har jag bett om det? Nä just det.

[TidaliumPelo]
0

Fick inget svar..troligtvis en mening.

Tvivlaren
0

Vart finns Anmäla-knappen då?
Ser bara Hantera på mina egna inlägg.

FilipSoderholm
0

Man måste tydligen ha ett premium-medlemskap för att kunna anmäla på den här siten. Snacka om att skjuta sig själva i foten. Dom har på så många sätt helt noll koll på webbutveckling och användarinteraktion. Ännu ett fail i raden.

("Den här siten" syftar såklart på iFokus.se, inte skepticism specifikt)

Tvivlaren
0

Tack för ditt svar Philip.

Ok. Då fattar jag. Inte lätt att anmäla då inte. Tyst

radio
0

Du kan anmäla på klassiskt vis genom att skicka ett PM till mig eller piotrr. Nackdelen är att det inte fungerar när vi inte är på plats.

Håller med om att det är synd att inte alla kan anmäla via en "anmäl-knapp".

/mod

[MargaretaA]
0

Det är för att systemet inte ska missbrukas av folk som anmäler inlägg bara för att djälvas.

olaka
0

Det resonemanget antar ju att man inte djävlas bara för att man betalar för sig, och då skulle ju inte Stureplan vara det det är.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[MargaretaA]
0

nej det resonemanget antar att man inte har lust att betala bara för att få djälvas. Detta system har funnits länge på deras andra forum och de är mycket nöjda med det.

piotrr
0

#36, Tidalium Pelo,

Svar på vad?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Resonemanget med att bara tillåta anmälningar från betalande medlemmar förutsätter också att folk som har betalat för något är mindre benägna att kasta bort det genom att bryta mot reglerna, än vad folk som inte har betalat, är.

Fast å andra sidan, människor som har betalt kanske är mer benägna att tro att de är berättigade att göra precis vad de vill, eftersom de betalt för det.

Men ändå - de som har betalt har något att förlora, något som hade värde för dem.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

#44 TidaliumPelo finns inte som användare längre. Därav den "fyrkantiga parentesen" Tappade just ordet vad det heter….morrr.

/Maria

piotrr
0

Kanske lika bra det. Lite knasigt att man måste klicka på någon för att få reda på det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

#47 Jag gjorde ett tillägg om parentesen precis när du skrev. Då behöver man inte klicka.

/Maria

piotrr
0

Aha, jag trodde man kunde döpa sig till något med hakparentenser. :D

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

Hakparenteser…TackKyss

/Maria