Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 7568 ggr
[JohnHoudi]
0

Finns det ett efterliv

Is there an afterlife?

In this recent Whizin Center for Continuine Education program, leading advocates for atheism, Christopher Hitchens and Sam Harris square off against Newsweek top rabbis, David Wolpe and Bradley Artson Shavit to determine what may or may not happen in the hereafter.

The possibility of an afterlife has challenged believers and atheists alike for centuries. Because its very nature defies conclusive definitions or proof, it remains a heated topic for debate and exploration. This debate is moderated by the Editor-in-Chief of the Jewish Journal, Rob Eshman.

http://www.jewishtvnetwork.com/?bcpid=533363107&bctid=802338105001

Hitchens regerar, som vanligt!

[Tråden har uppnått 300 inlägg och blivit svår att läsa för de flesta. Fortsättning följer HÄR / Per]

FilipSoderholm
0

Får aldrig nog av Hitchens! Så himla tragiskt att världen troligen snart kommer att få klara sig utan hans skarpa intellekt. Jag hoppas han klarar sig såklart, men det verkar inte lovande. Intressant diskussion, som alltid med det här folket.

Jane-Lyzell
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

självklart finns det ett liv efter dettaKyss men videon var lika kass som om James Randi hadde varit den som talade!Tyst

Vad är det för fel med att folk har en tro - vilken de en vara månne - ni tror ju inte på något - det är okay - varför är det inte okay att en del tror på kristendommen - eller judendommen , hinduism etc….

Låt människor få ha sin egen tro - var inte sådana besswerwisser att ni ska bestämma vad som är bra och inte bra för människan!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Ming]
0

Ang Hitchens behandlas han för cancer i halsen..vilket går att komma tillrätta med.

FilipSoderholm
0

Varför är det "självklart" att det finns ett liv efter detta?

Och sen angående ditt orerande om att tro och att "få" tro:

1. Vad betyder det när du säger att vi "inte tror på något"? Menar du att vi inte tror på något som det inte finns rationell grund för att tro på så har du rätt. Men jag skulle gärna vilja att du utvecklar hur du menar när du säger så.

2. Det är ingen som säger att någon annan inte "får" tro som dom vill. Det är väl ändå okej att ifrågasätta och tycka att vissa trossätt är irrationella?

FilipSoderholm
0

Det går att behandla, ja. Men just den sorten som han har har extremt hög dödlighet. Han kommer med största sannolikhet inte att leva mer än 3-4 år till, tyvärr.

Jane-Lyzell
0

4 för mig är det det!Flört

1 Att ni skeptiker inte tror på någon trorform av paranormalt eller religöst.

2 okay ifrågasätta men inte okay säga hur andra ska tycka och tänka!

FilipSoderholm
0

Jo jag hör dig när du säger att det är uppenbart för dig, men bidrar man verkligen till diskussionen med den typen av argumentation? Det kan jag ju säga om precis vad som helst. Kolla:

För mig är det uppenbart att Volvo-ägare har ett bättre sexliv.

Blev det mer sant för att jag sa att det var uppenbart för mig? Troligen inte.

1. Ja då verkar du ju vara helt rätt ute faktiskt. Det är helt rätt uppfattat att vi inte tror på saker som det inte finns några belägg för.

2. Vad är skillnaden menar du? Vi försöker övertyga folk om att deras åsikter är tokiga genom att diskutera med dom. Är det att "säga hur någon ska tänka och tycka"? Jag kan inte dra mig till minnes att jag nånsin sett någon som helt utan argument bara häver ur sig "Tänk så här, annars jävlar!" eller något liknande. Hur menar du egentligen?

radio
0

• "Att ni skeptiker inte tror på någon trorform av paranormalt eller religöst."

Det är som att påpeka för en person som avskyr potatis att den borde gilla någon sort.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

FilipSoderholm
0

Jag förstår inte hur det kan vara så provocerande att säga att man inte tror på saker som det inte finns belägg för.

Maria
0

Jag är ju troende (som jag säkert skrivit innan) tror på Gud.

Men jag inser också det befängda i att ge mig in i en diskussion om detta. Jag har inga som helst belägg för min tro. Jag kan inte bevisa någonting och skulle falla platt till marken redan i första debattronden.

Jag blir inte ett dugg provocerad av att man hycklar med min tro men det kanske också beror på att jag håller den (för det mesta) för mig själv.

/Maria

olaka
0

"självklart finns det ett liv efter detta"

"Låt människor få ha sin egen tro"

Du ser alltså ingen motsats mellan dessa två meningar?!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[JohnHoudi]
0

#2 Såg du verkligen hela debatten? Ditt uttalande "men videon var lika kass som om James Randi hadde varit den som talade!" visar mer på att du inte sett tio sekunder av den utan drog förutfattade slutsatser bara av temat. Men det är ju intressant då att du INTE verkar hålla med debattörerna som trodde på ett efterliv utan du tyckte deras åsikter var "kass".

Jane-Lyzell
0

12 nu tänker jag inte på Rabin utan den skeptikern - nog såg jag mer en 10 sekunder - jag har inte sett hela då det blev patetiskt llikt Randis åsikter när skeptikern började med sina förklaringar - vart ointresant där!

[JohnHoudi]
0

Vilken av skeptikerna? Nu var det väl snarare ateister och inte skeptiker som satt i panelen. 
Randi brukar sällan snacka ateism så jag förstår bara inte vad du får detta ifrån.

Du har nog bara sett 10 sekunder.

[MargaretaA]
0

jag har inte sett många "troende" bli provocerade av dem som inte tror, bara för att de säger att de inte gör det.

Däremot har jag ofta sett motsatsen - alltså att t ex skeptiker blir väldigt provocerade av dem som tror. Det har jag alltid haft svårt att förstå…

radio
0

• "…skeptiker blir väldigt provocerade av dem som tror…"

Har du något exempel? Behöver inte vara från sajten.

[StaffanM]
1

Visst finns där bevis för att medvetandet existerar utanför hjärnan.

Kolla på filmen om ndu på den nålade tråden på illuminatisajten.

Själv har jag upplevelser som bevisar att ett högre medvetande väntar oss alla…..men det kan jag naturligtvis inte bevisa för någon annan.

Jag VET att livet aldrig tar slut. Det är något jag är 100% säker på.

Det är en oerhörd fördel att veta detta.

Skulle jag inte veta det skulle det säkert smyga sig på en ångest över att "snart kanske jag upphör att finnas till för tid och evighet"

Det skulle vara fruktansvärt.

Kroppen är inte orsak till medvetande (förutom de förnimmelser vi får från kroppen)

Klass
0

Kan det inte vara så att den där ångesten du hade haft om du inte "vetat" bidrar till att du "vet" att det finns ett liv efter detta?

[StaffanM]
1

Nää, det grundar sig på logik och upplevelser.

Att medvetandet existerar utanför hjärnan är ju bevisat i och med ndu.

Det är den logiska delen.

Min upplevelse av ett tillfälligt aktiverat pannchakra visar att medvetandet inte har sitt ursprung hos den fysiska kroppen.

Alla kommer att uppnå kosmiskt medvetande….utan undantag !

Maria
0

#19 Nära döden upplevelser" är ju just var orden säger upplevelser..och inga bevis finnes.

/Maria

Klass
0

Det känns som ett steg framåt att någon som annars mest håller till på Illuminati i Fokus eller på vaken.se ändå orkar titta in hit.

[StaffanM]
0

Bevisen gäller att medvetandet existerar utanför hjärnan.

Om man kan redogöra vad som skett medans man var flatline avséende  EEG och EKG så är detta ett rätt bra bevis.

Klass
0

Var finns dessa?

Vet man med säkerhet tidpunkter för alla dessa "bevis"?

Jag menar att även om man kan berätta vad som skett när man varit "död", bevisar ju inte det att detta skett precis då. Eller?

radio
0

• "Om man kan redogöra vad som skett medans man var flatline avséende  EEG och EKG så är detta ett rätt bra bevis."

Det hade varit ett bra "bevis", men nu finns inget som säger att man kan det. Är du inte hundraprocentigt säker längre då?

[StaffanM]
0

#23 Om man kan berätta vad som skett och detta bekräftas av de som opererar så är det ett bra bevis

Bevisen finns i hänvisningen i #17

Klass
0

Inte om man inte kan synkronisera tidpunkter.

[StaffanM]
0

Hur ser  ni på bevisen jag hänvisade till i #17

radio
0

#27'

• "Hur ser  ni på bevisen jag hänvisade till i #17"

Att du påstår något är inte "bevis".

[StaffanM]
0

Har ni sett filmen ?

Klass
0

Jag har sett början på filmen. Men allvarligt talat, vilket bevisvärde har en film, tycker du?

Jag är inte säker, men det finns nog minst lika många filmer som motbevisar ett efterliv.

Det som behövs är åtminstone en refereegranskad vetenskaplig artikel. Var finns någon sådan?

radio
0
  • "Har ni sett filmen ?"

Skrattar.

[StaffanM]
0

Aha…det visar hur seriösa ni är.

Morsning och goodbye !

Klass
0

Hur seriös är du själv?

Gambit
0

"Det som behövs är åtminstone en refereegranskad vetenskaplig artikel."

"Aha…det visar hur seriösa ni är."

Skrattande

[StaffanM]
0

Det framgår tydligt i filmen att medvetandet existerar utanför hjärnan.

Om man inte ens bryr sig att analysera den så tänker jag inte ödsla energi här.

FilipSoderholm
0

Var framgår det? Jag ser det inte.

radio
0

• "Det framgår tydligt i filmen att medvetandet existerar utanför hjärnan."

Jag funderar på om man inte skulle kunna ha fler lektioner med källkritik i skolan. Vad tycker du StaffanM? Som bonusfråga kommer den här: Anser du att filmen är ett "bevis" för att att det finns ett liv efter döden. Du är ju 100% säker, så säker är aldrig en skeptiker, så du måste ju ha lite mer än en film, eller?

• "Om man inte ens bryr sig att analysera den så tänker jag inte ödsla energi här."

Är det inte du som låtit bli att analysera? Har du kollat filmen och funderat på vem som gjort den, varför osv?

[StaffanM]
0

Pam Reynolds hade en erfarenhet som bevisar att medvetandet existerar utanför den fysiska hjärnan.

Vad är er analys av denna händelse ?

Visst har jag mer att grunda mig på i denna fråga.

Öppnandet av pannchakrat var en av de kraftfullaste upplevelserna som visade på vad som väntar oss alla.

Materiens komplexitet är ett ytterst starkt indicium på att det finns någon form av gåtfull intelligens bakom det hela.

skeptisk
0

Skillnaden på dom som TROR på en fortsättning utanför den fysiska kroppen och på de som inte TROR på det samma, är att många av de som tror på livet efter detta har EGNA upplevelser att luta sig mot medan de som inte tror bra utgår ifrån sin TRO att det är fysiskt omöjligt.

De som inte tror, tror att de de tusentals som vittnar inbillar sig eller ljuger och de må så vara…men faktum kvarstår - de som inte tror har bara sin tro inget fakta att komma med.

radio
0

• "Pam Reynolds hade en erfarenhet som bevisar att medvetandet existerar utanför den fysiska hjärnan.
  • Vad är er analys av denna händelse ?"

Att du har noll koll på verkligheten.

• "Visst har jag mer att grunda mig på i denna fråga."

Jasså, vad då?

• "Öppnandet av pannchakrat var en av de kraftfullaste upplevelserna som visade på vad som väntar oss alla.
  • Materiens komplexitet är ett ytterst starkt indicium på att det finns någon form av gåtfull intelligens bakom det hela."

Såja.

[StaffanM]
0

Radio, hur ser du på Pams upplevelse ?

radio
0

"Radio, hur ser du på Pams upplevelse ?"

Du tror väl inte på fullaste allvar att det har med verkligheten att göra. Vakna till!

[StaffanM]
0

Vad är det som får dig att tro att det inte har med verkligheten att göra radio?

radio
0

• "Vad är det som får dig att tro att det inte har med verkligheten att göra radio?"

Eh. Är det en liten filmsnutt som bildat din sanning?

olaka
0

Är det obligatoriskt för foliehattar att anse att Youtube är den högsta formen av kunskap?

Är detta verkligen kravet på ett "bevis" du har StaffanM? Vet du vad ordet bevis innebär?

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[StaffanM]
0

Vad är det som hindrar er från att ge en analys av filmklippet?

Det kommer ursprungligen inte från youtube !

olaka
0

Inget kommer ursprungligen från YouTube, detta kommer tydligen från Reality Zone, vilket knappast gör det mer till ett bevis.

Analys ur ett vetenskapligt perspektiv går inte ens att börja göra på en dramatisk ihopklippt intervju i ett "reality"-program på en kommersiell tvkanal, det är vad det är.

Tydligen har folk försökt trots allt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pam_Reynolds#Critical_Analysis

Jag tycker dock att det är meningslöst att analysera en sån friserad och tillrättalagd verson av ett händelseförlopp, tusen saker kan har gjort att der finns naturliga förklaringar till det hela och det är därför det är vettigare att förlita sig på vetenskapliga studier av fenomenet istället för kommersiella dramatiserade tvprogram. "Extraordinary claims require extraordinary evidence".

[StaffanM]
0

Varför skulle Pam ljuga efter att ha varit så nära döden.

'Att hon hade ett nästan ooperabelt artärbrock och en väldigt dålig prognos att överleva….(antar att ni inte kan förneka det) gör det ganska osannolikt att hon skulle börja ljuga om vad hon upplevt.

Tro vad ni vill.

Tror inte att programmet är producerat av Zone Reality Det är inget "reality" program. Det är ett reportage om bl.a. Pams erfarenheter av en nästan omöjlig operation.

olaka
0

Var skriver jag att Pam ljuger?

[StaffanM]
0

Var har jag påstått att du skrivit att hon ljuger?

Jag säger att hennes trovärdighet är stor efter att ha varit med om en sådan upplevelse.

Hon har ingen anledning att ljuga om hennes upplevelser.

Måste vara trist att tro att ni kommer att upphöra att finnas till……för evigt.

Det är en enorm källa för lycka….att VETA att livet fortsätter.

Önskar jag kunde bevisa det för dem som ännu inte vet.

Det enda jag kan göra är att leda hästen till vattnet. Dricka måste den göra själv.

Intuitionen är en egenskap som ofta förbises av skeptiker.

Det är nog vänstra hjärnhalvans eskapader som begränsar förnimmelsehorisontens utbredning.

radio
0

"Hon har ingen anledning att ljuga om hennes upplevelser."

En upplevelse behöver inte vara detsamma som en händelse.

"Måste vara trist att tro att ni kommer att upphöra att finnas till……för evigt."

Är det problemet? Att du inte orkar med att livet en dag tar slut, därför tror du så mycket att du förbiser fakta?

"Det är en enorm källa för lycka….att VETA att livet fortsätter."

Det är inget argument för att livet skulle fortsätta. Att det kan vara en stor lycka att ha många miljoner innebär inte att man har många miljoner.

"Önskar jag kunde bevisa det för dem som ännu inte vet."

Det skulle vara intressant, men nu kan varken du eller någon annan det.

"Det enda jag kan göra är att leda hästen till vattnet. Dricka måste den göra själv."

Detsamma gäller skeptiker.

"Intuitionen är en egenskap som ofta förbises av skeptiker."

Inte alls.

"Det är nog vänstra hjärnhalvans eskapader som begränsar förnimmelsehorisontens utbredning."

Jag tror inte skeptiker saknar fantasi, inte alls. Däremot kan man nog skilja på fantasi och fakta bättre än många troende.

olaka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan ta din nedlåtande ton och stoppa upp i röven, den gör inte dina patetiska argument ett dugg mer valida. Det är inget i mitt liv som saknas bara för att jag inte är lika lättlurad som dig, din förbannade översittare, så sluta med det där tonfallet nu!

[Starman]
0

Att StaffanM har svårt för simpel logik är ingen större nyhet för de som pratat med honom inne på hans eget forum, Illuminati.

Vad som gör hans "bevis" löjeväckande är ju att det inte över huvud taget bevisar medvetandets överlevande efter döden, då människor som haft NDUs ju inte dog.

Men StaffanM lär nog aldrig fatta varför där finns en kontradiktion, oavsett hur mycket man förklarar för honom.

skeptisk
0

Vad säger den här bilden om Olaka? 

Neutralis
0

Lite lätt upprörd?

olaka
0

1. Att jag gillar Steve Austin.

2. Att jag ogillar översittare.

skeptisk
0

Det är så lustigt med människor som ständigt är nedlåtande och överlägsna i tonen blir så upprörda när de får smaka bara det minsta lilla av sin egen medicin.

Så vad säger bilden om Olaka själv?

Man brukar tala om projektioner och speglingar…

olaka
0

What?

skeptisk
0

När man skickar ut en sån bild i syfte att attackera en annan så kan den attackerade vända bilden tillbaka till avsändaren det är nämligen där den hör hemma. 

Det du sänder ut kommer alltid tillbaka…så ju hårdare okväde du projicerar desto mer ackumulerar du av din egen medicin.

Till slut kan det bli ganska jobbigt.

olaka
0

What?

olaka
0

Kan du slå hål på ett argument jag har eller komma med ett förkrossande argument, till och med på ett vasst sätt, själv så bugar jag och tackar och tar emot, men om man ISTÄLLET för att komma med ett argument beter sig nedlåtande så tycker jag illa om det. Sen kan det hjälpa om man vet vem Sveve Austin är också, kolla upp det!

chik
0

Det var hemskt vad vi-Ni blev galna när ni fick denna Film.i in lägg nr:38.

Det ena utesluter ju inte det andra…Så You tube!Där finns det ingen sanning..

Vad är det som göra att det är fejk??? Hur ser man det???

Jag säger som många här att livet fortsätter efter att vi har dött..Men än går det inte att bevisa..Allt tar sin tid….Hur svårt är det o förstå???

Lena….Som har sett döden i vit ögat..Tror hon..

Lena.P är jag i verkliga livet.

radio
0

Hur vet du att livet fortsätter om det inte går att bevisa? Jag tolkar det som att du tror att livet fortsätter, men får det till att du vet.

Om jag har fel, hur kan du veta?

Jag anser att man inte kan veta om livet fortsätter, men vad jag vet finns inget tydligt som pekar på att det skulle göra det.

"Vad är det som göra att det är fejk??? Hur ser man det???"

Vad är det som säger att det är sant? Har du inte högre krav på evidens för saker som ett liv efter döden?

olaka
0

Problemet är ju att StaffanM på allvar ser det här som bevis, det hade varit en helt annan sak om han till exempel sagt att:

"Jag tror att Pam här i inslaget varit med om en utomkroppslig upplevelse, vad tror ni om det?"

Det finns jättemånga klipp på YouTube som är superbra, men om man tror att det som framkommer i ett videoklipp har samma tyngd som till exempel en vetenskaplig rapport så har man fel helt enkelt.

[StaffanM]
0

#53  Jo det finns folk som varit döda(fysiskt) och sedan kommit tillbaka.

Det finns oerhört många exempel på det.

Medvetande är ren energi och inte underställt den fysiska kroppens förgängliga lagar.

Ju närmare vi kommer Kosmiskt Medvetande destå tydligare blir det.

#63  Min upplevelse av chakraöppningen 1972 bevisade bortom alla tvivel för mig att vi är destinerade till ett högre medvetande och ett sådant uppnår man inte på en inkarnation. En sådan insikt kan vara svår att bevisa för andra då det rör sig om ett flöde som ligger bortom ord.

Såg en film för längesedan på en flicka i 3-årsåldern som gav en konsert. Hon spelade klassiska stycken. Många i publiken grät av upplevelsen. En dylik kunskap uppnår man inte på 3 år. Många inkarnationer ligger bakom denna utvecklingsnivå.

Skeptiker vill ofta ha bevis som man kan mäta och väga.

Tanke och känsla faller inte under dessa kriterier, så man måste använda subtilare verktyg för att få dessa insikter.

radio
0

"Min upplevelse av chakraöppningen 1972 bevisade bortom alla tvivel för mig att vi är destinerade till ett högre medvetande och ett sådant uppnår man inte på en inkarnation. En sådan insikt kan vara svår att bevisa för andra då det rör sig om ett flöde som ligger bortom ord."

Förstår du att en upplevelse inte behöver vara samma sak som en händelse?

"Skeptiker vill ofta ha bevis som man kan mäta och väga."

Icke alltid, men din upplevelse är inte ett bevis.

"Tanke och känsla faller inte under dessa kriterier, så man måste använda subtilare verktyg för att få dessa insikter."

Det du pratar om är tro. Man kan tro att det finns ett efterliv, men du kan inte påvisa att det finns.

[StaffanM]
0

Upplevelsen bestod av ovanliga energiflöden som var 100% verkliga.

M.a.o. en händelse på det andliga planet.

Min upplevelse är i högsta grad ett bevis…..för mig.

Omöjligt att förmedla en INSIKT för någon annan.

Denna insikt resulterar i att jag VET att livet fortsätter efter döden.

radio
0

"Denna insikt resulterar i att jag VET att livet fortsätter efter döden."

Att du påstår att du vet gör det till omöjligt att diskutera ämnet. Jag skulle gärna se att du var lite mer öppen för andra alternativ än att just din upplevelse var en händelse.

Jag får intrycket att troende ofta är tvärsäkra, trots att vi väl känner till att man kan uppleva saker som inte inträffar.

skeptisk
0

"Skeptiker vill ofta ha bevis som man kan mäta och väga.

Tanke och känsla faller inte under dessa kriterier, så man måste använda subtilare verktyg för att få dessa insikter."

Väl talat!

skeptisk
0

66"Förstår du att en upplevelse inte behöver vara samma sak som en händelse?"

Förstår du Radio att en upplevelse kan vara en händelse -även om DU inte förstår dig på den?

radio
0

"Förstår du Radio att en upplevelse kan vara en händelse -även om DU inte förstår dig på den? "

Absolut, det framgår tydligt om du läser vad jag skriver. Jag är fullt medveten om att en upplevelse kan vara en händelse. Det jag opponerar mig emot är att många(?) troende verkar ha svårt att förstå att det inte behöver vara så.

[Ming]
0

Det är hårfina skillnader mellan händelse och upplevelse…

Min morfar hade en upplevelse av andra sidan några dagar innan han dog -79. Efter flera år kom jag över en bok om NDU och förstår att det var en sådan händelse/historia/tilldragelse han fick ta del av.

olaka
0

Tycker du att en sån upplevelse skulle förringas om den bara fanns i huvet på farfar?

radio
0

"Det är hårfina skillnader mellan händelse och upplevelse…"

Det finns massor exempel på att det inte alls behöver vara en hårfin skillnad. Exempel är personer som använder droger eller som är psykiskt sjuka, och har paranoida vanföreställningar.

Andra exempel är vittnesuppgifter, hur ofta lämnar samtliga vittnen samstämmiga uppgifter?

[Ming]
0

#73 Nej…eftersom man ännu inte skapat vetande.Forskning om detta "fenomen" pågår och det finns skilda uppfattningar om vad det egentligen är.

[Ming]
0

#74 Ok & vet ej

olaka
0

Anledningen till att jag frågar är att alla får ju hjärnspöken ibland, men jag skulle aldrig komma på tanken att tro att alla dumma intryck man får är på riktigt, men det gör ju inte spökena tråkigare för det, enligt min mening.

[Ming]
0

#77 Jag delar inte din uppfattning om de här upplevelserna men så är jag ju intresserad av horoskop också.

piotrr
0

#43, Staffan,

Det hände ratt jag drömmer. Är drömmer på riktigt?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#72, Ming,

Skillnaden är hårfin i vårt eget huvud. I verkligheten är verkligheten en mycket större skillnad än "hårfin".

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[StaffanM]
0

#79  Det finns olika slags drömmar. En del är "skräp" som ger sig tillkänna.

Det finns sanndrömmar.

Det förekommer besök i andra dimensioner under "drömmen"

Så där finns alla möjliga sorters drömmar. Jag är ingen expert. Vill ni veta mera, googla ämnet.

Du refererar till #43…..menar du att Pam:s operation är påhittad ?

radio
0

"Det finns olika slags drömmar. En del är "skräp" som ger sig tillkänna.

Det finns sanndrömmar."

Hur vet du det? Kan det vara något som du bara tror? Eller har du några vetenskapliga belägg för att det är som du säger, att vi drömmer en del sanndrömmar alltså?

Eftersom vi drömmer en hel del varje natt så är det troligt att drömmen ibland är väldigt lik det man sedan upplever. Det är inte samma sak som att man sanndrömt.

Vad jag förstår så påverkas också drömmarna av det man vet och det som hänt. Att drömma man får ett nytt arbete och ungefär hur anställningsintervjun med chefen ser ut behöver inte heller vara ejn sanndröm utan en gissning om hur dagen kommer att utspela sig.

"Det förekommer besök i andra dimensioner under "drömmen""

Även det något som du tror. Men allt som någon tror behöver inte vara sant. Tänk bara på hur många motsägelsefulla saker folk tror på. Olle har fått en uppenbarelse om att det finns liv på planeten Mars, Agda har fått en uppenbarelse om att där inte finns något.

"Så där finns alla möjliga sorters drömmar. Jag är ingen expert. Vill ni veta mera, googla ämnet."

Jag är inte så säker på att du har någon vidare koll på drömmar, så googla gärna du också. Börja på den här sidan.

"Du refererar till #43…..menar du att Pam:s operation är påhittad ?"

Att man inte anser att det finns något som tyder på att hennes upplevelse är annat än en dröm eller fantasi innebär INTE att man behöver tro att operationen är påhittad.

[StaffanM]
0

Det finns alla möjliga sorters drömmar.

Jag väljer vilka jag lägger ner energi på.

Du är inte en av dem radio.

radio
0

"Det finns alla möjliga sorters drömmar.

Jag väljer vilka jag lägger ner energi på.

Du är inte en av dem radio."

Sant, jag är på riktigt - ingen dröm. Och då blir det väl för jobbigt om du vill vara i din fantasi.

[Ming]
0

Vi består inte av logos allena….

piotrr
0

#51, StaffanM,

Fast den skillnaden finns ju bara i efterhand. I förhand är både drömmar och sanndrömmar drömmar. Att vissa av dem så småningom sammanfaller med verkligheten betyder inte att de har något annat samband i förväg.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[StaffanM]
0

#86 Det kan betyda det. Det är skillnad på sanndrömmar och "sanndrömmar"

Jag är ingen expert på detta område, men att visioner om framtida händelser kan förmedlas via drömmar låter inte konstigt för mig.

Finns säkert massor av info om detta på nätet.

Hur ställer sig en skeptiker till konceptet "kropp och själ" ?

Enl.en skeptiker så finns där ingen själ….eller ?

En skeptiker tror att vi är en själlös köttbit…eller ?

Hmm…kan inte vara så kul att ha denna världsbild !

eldirkadjo
0

Nu håller jag inte alls med om det skulle vara tråkigt att ha en världsbild där människor saknar en själ (i den övernaturliga meningen), men jag har ändå en fråga: vill du ha en världsbild du tror är sann, eller tycker du att det är viktigare att den är "kul"?

olaka
0

Hur ställer sig en skeptiker till konceptet "kropp och själ" ?

Det är nog ytterst individuellt, men själens existens borde väl ha samma bevisbörda som allt annat, inkl. Gud, efterliv och flygande spagettimonster.

En skeptiker tror att vi är en själlös köttbit…eller ?

Hmm…kan inte vara så kul att ha denna världsbild !

Du fortsätter vara nedlåtande. Jag, och jag tror jag talar för de flesta ateister(för det här ligger väl närmare den delen), behöver varken tro på dualism eller ha din förståelse för att ha ett rikt och meningsfullt liv.

Är det fler av de saker du tror på som du motiverar med att det ska vara kul? Personligen försöker jag tro på så få falska och så många sanna saker som möjligt.

[StaffanM]
1

Menar du att det finns en motsättning mellan sann och kul?

Sanningen om människans mening i tillvaron är att njuta och vara lycklig.

Vägen dit går bl.a. via lidande.

När vi lämnat de mer primitiva tillstånden kommer vi att njuta ohejdat !

Kan inte vara så kul att tro att man är en själlös köttklump som strax ska förintas för tid och evighet….så som de stackars ateisterna tror.

olaka
0

Menar du att det finns en motsättning mellan sann och kul?

Nej, en ickekorrelation, till skillnad från dig som tror att det ena leder till det andra. Antar att du inte tror på evolutionsbiologi heller, den är ju inte "kul" heller, hemskt med död och grejer.

Kan inte vara så kul att tro att man är en själlös köttklump som strax ska förintas för tid och evighet….så som de stackars ateisterna tror.

Börjar tro att du skämtar nu, så in i helvete dryg kan man inte ens vara om man anstränger sig.

[StaffanM]
0

Nu har jag naturligtvis inte min världsbild bara för att den är kul, utan också för att den är sann.

Hur ser du olaka, på den bild som du tror på…..att du snart kommer att förintas för all tid och evighet….är det något som skänker dig glädje och tillförsikt ???

Är du lycklig ?

Ser du inte den superintelligens som råder i skapelsen?

Jag kan inte föreställa mig "Gud".

Jag använder aldrig det ordet. Det används av så många som inte har en susning om vad de talar om. Jag är inte attraherad av religion.

Att där finns någon form av superintelligens är ställt bortom allt tvivel. Men hur denna superintelligens fungerar kan jag bara till viss del föreställa mig.

Eftersom vi är en del i denna skapelse så finns svaret på livets gåta förborgat i oss.

Jag har undersökt saken. Och funnit att vi har frekvenser av energi som kan aktiveras.  Frekvenser som ger sig tillkänna så att vi upplever ett välbehag som tar sig upp, ända till dagsmedvetandet. Ett behagligt och lyckligt tillstånd.

Det finns ljudkonfigurationer som bevisar att där finns en magisk källa i vår inre rymd.

Den källan finns hos ALLA!!!

Även hos olaka

Ett exempel på en sådan ljudkonfiguration finns här :

http://listen.grooveshark.com/#/s/Funnels/2g7ELh?src=5

olaka
0

Jag är lycklig, saknar inget i mitt liv, och du verkar inte fatta hur dumdryg du är som tror att man måste trösta sig med patetiska barnsagor som livet efter döden eller en farbror som tar hand om dig OCH tycker synd om oss som inte behöver denna snuttefilt!

Ljudklippet var ju bara för mycket, en massa flummig jazz bevisar magiska källor. Min herre har nog stoppat pipan med jazztobak misstänker jag!

[StaffanM]
0

2 Frågor olaka.

Vad ser du för för och nackdelar med att du (enl. din världsbild) kommer att förintas för tid och evighet ?

Skulle du vilja att livet fortsatte efter döden ?

olaka
0

1. Jag har oexisterat mycket längre än vad jag har existerat, så oexistens är väl normaltillståndet, så jag ser inte förintelsen i tid och evighet som särskilt dramatisk.

Ser inga nackdelar, gör du? Fördelarna kan kanske vara att jag tar bättre hand om det enda liv jag har, men den devisen lever de flesta dualismtroende jag känner efter också, så jag tror inte att det måste vara det.

2. Njaej, grunnar inte så mycket på det, lika lite som jag grunnar på andra superhjälteförmågor, jag hade nog heller kunnat flyga eller ha röntgensyn tror jag.

Maria
0

#92 Du svammlar du.

Du säger att din världsbild är sann. Det må vara en sanning för dig men att för den skulle tro att andra människor ex. ateister inte lever ett fullgott "kul" liv bara för att de inte har en tro på ett efterliv.

Hela din ton är full av arrogans mot andra människors sätt att leva och tro.

/Maria

[StaffanM]
1

Vad har du för bevis för att ickeexistens existerar, olaka, och att det skulle vara normaltillståndet ?

Visst vore det en vidunderlig nackdel med en sådan världsbild. Att livet skulle upphöra….jag som är så lycklig och njuter så ohejdat av livet….jag vill naturligtvis inte att det ska ta slut. Detta är emellertid inte inte bara en from förhoppning utan en djup insikt hos mig som gör att jag vet detta. Det är alltså inte något önsketänkande.

Förstår inte riktigt ditt svar ang. om du skulle vilja att livet fortsatte. "Njaej"

Vill du utveckla det lite?

Förväxla inte visshet med arrogans Maria

Maria
0

#97 Jo, när man propagerar för sin visshet som inte går att bevisa som du gör så är det arrogans.

/Maria

eldirkadjo
0

Detta är emellertid inte inte bara en from förhoppning utan en djup insikt hos mig som gör att jag vet detta. Det är alltså inte något önsketänkande.

Om du skulle träffa på någon som hävdar att livet tar fullständigt slut när vi dör och han har en djupt insikt som gör att han vet detta, vad händer? Båda teserna kan uppenbarligen inte vara sanna. Samtidigt har båda en "djup insikt" som gör att de "vet" att deras verklighetsuppfattning är sann.

Den enda slutsatsen man kan dra är att "djupa insikter" utan bevis är värdelösa.

blombuketten
0

Jag har en aning svårt att förstå varför det skulle vara så hemskt om allting tar slut. Jag menar, det märker vi ju knappast om så skulle vara. Ungefär som att bli sövd vid en operation…….man bara "försvinner" och vet ingenting för än man vaknar upp ur narkosen. Skulle man aldrig vakna upp ur den så skulle man ju inget märka eller veta.

Jag förstår inte heller kommentarer som att de som inte tror måste ha ett innehållslöst liv. Varför det? Jag tycker snarare att det säger mer om den som fäller kommentaren än den som inte tror. Man kan lika gärna säga att den som tror på efterliv är desperat. Utan den tron skulle livet vara utan fotfäste. Eller kanske att den som tror tycker att sin egen person är så viktig, att den självklart lever vidare och vidare och vidare, i det oändliga. På något sätt verkar man vilja hitta sin egen viktighet i universum.

[MargaretaA]
0

jag tycker var och en ska få tro det hen vill utan att behöva kasta paj eller bli utsatt för pajkstning av någon annan med annan tro.

Själv har jag trott på det outsläckliga livet ända sedan jag var en liten kulting - men precis som du säger - visar det sig att allt bara slocknar så lär jag inte ens hinna tänka tanken att jag trodde fel. Den som "lever" får se…

piotrr
0

#87, StaffanM,

Det ser ut som att skillnaden mellan "sanndrömmar" och sandrömmar är "". Men jag ser att du vill byta ämne och istället för "sanndrömmar" prata om hur hemskt du tror att det är att inte tro på att kroppen och själen är två helt olika saker, så du får göra det istället.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

StaffanM,

> "Kan inte vara så kul att tro att man är en själlös köttklump som strax ska förintas för tid och evighet….så som de stackars ateisterna tror."

Kan inte vara så kul att tro illa om andra människor.

Du vet ju inte vad du pratar om. Om du nu verkligen var intresserad av att få höra vad skeptiker och ateister tror och tycker så hade du väntat på ett svar på din fråga innan du brölar iväg och försöker pådyvla andra människor dina egna föreställningar av vad du tror att de tror.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#97, StaffanM,

Du tror förmodligen att du ställer någon djup fråga nu, men om icke-existens existerade vore den givetvis inte icke-existens. Det är en meningslös fråga, på höjd med att fråga "Finns Jesus?" eller "Finns Moby Dick" utan att specificera om man menar att de finns på riktigt i den observerbara och mätbara verkligheten, eller om man känner till att de förekommer som litterära karaktärer i vårt kulturella corpus.

Långt fler saker finns-inte, än vad som finns. Långt fler människor har-levt än vad som lever idag.

Om vi inte redan hade gått igenom det hade jag, som blombuketten är inne på, frågat dig vart du tror att du tar vägen när du sover eller tuppar av. Eftersom du redan berättat att du tror att man kan resa till andra "dimensioner" när man sover, besvarar dock den frågan fullt tillfredställande.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Slutligen,

> "Detta är emellertid inte inte bara en from förhoppning utan en djup insikt hos mig som gör att jag vet detta. Det är alltså inte något önsketänkande."

Vad är i så fall skillnaden mellan önsketänkande och "djup insikt"? Det du beskriver är ett önsketänkande. Du vill inte att livet skall ta slut, därför tror du inte att livet skall ta slut. Att du är fullkomligt ett hundra procent säker på det, men helt utan några som helst belägg, förändrar inte det faktum att du precis erkänt att du tror precis det du vill tro. En önsketanke, alltså.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Ming]
0

När vi dör får vi vetskap

[StaffanM]
0

Jag har upplevt kosmiskt medvetande.

Det är därför jag VET.

Dock rätt svårt att bevisa för de som inte vet .

Men genom att visa på olika omständigheter så kan fler ges möjlighet att dra slutsatster om tillvaron.

radio
0

"Jag har upplevt kosmiskt medvetande.

Det är därför jag VET."

Just den här säkerheten tycker jag blir fel. Du kan inte veta, så enkelt är det. En skeptiker skulle aldrig säga att den vet att det inte finns något liv efter döden eller något liknande.

piotrr
0

#107, StaffanM,

Och människor som rökt svampar berättar om hur maskinalverna gömmer sig bakom verkligheten men talar till oss genom geometriska mönster som döljs i ljuset. Det har ingen som helst bäring på verkligheten, men jag måste säga att jag förstår varför man skulle kunna övertygas av en omvälvande psykedelisk upplevelse vare sig den framkallats kemiskt, biologiskt eller psykiatriskt.

Din tvärsäkerhet är inget annat än skrämmande. Tänk om "kosmiskt medvetande" hade sagt åt dig att äta småbarn.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Ming]
0

Här en sida för den intresserade:

http://home.swipnet.se/NDU/

Bla detta som jag kopierat från sajten:

Det finns nyare studier där forskarna tycker att resultaten tyder på att sinnet lever vidare när hjärnan har slutat att fungera. Läkaren Pim van Lommel i Holland, de brittiska läkarna Sam Parnia och Peter Fenwick samt professor Stuart Hameroff, USA, är pionjärer inom detta forskningsområde.

radio
0

Har du kört en källkoll?

[Ming]
0

#111 Nej det har jag ej….gör du det radio så är du bussig ;)

Jag har googlat på namnen och fann mkt att läsa om NDU..och bla studier som gjorts.

[StaffanM]
1

Hur vet du att jag inte kan veta?

Hur vet du att det inte finns andra möjligheter än dem du känner till ?

Vi aktiverar allt fler frekvenser. Vi förnimmer ett allt större och djupare område.

#109 Kosmiskt medvetande ligger inte i linje med att äta barn.

KM går inte att beskriva med ord. En sådan visshet är svår att bevisa för en som inte har liknande erfarenheter. Det jag fick uppleva var en glimt.

Dock tillräcklig för att jag skulle veta vissa saker om tankens förhållande till känslan….men utan att ha kraften och erfarenheten att kunna förverkliga det.

Det fick bli ett mer långsiktigt projekt.

Var kommer idéerna och inspirationen ifrån hos en improviserande musiker som plötsigt finner sig i händerna på en underbar kraft som väljer hur och vad som ska spelas. Det är bara för musikern att "häpet" hänga med.

Ett sätt att "materialisera denna , som jag påstår finns, magiska kraft är improviserad musik, som när den lyckas , beskriver denna magiska källa vi alla har i oss.

PÅ nyårsafton 69-70 så befann sig plötsligt Jimi Hendrix i ett tillstånd av högre medvetande och följande andliga orgasm tog sig uttryck i gitarrsolot i "Machine Gun"

http://listen.grooveshark.com/#/s/Machine+Gun/3vbZsY?src=5

Klass
0

Hm, ja, ok.

De flesta av oss upplever, någon gång i livet, en viss sorts psykedeliska grejer. Det är bara det att man tolkar dessa upplevelser på en mängd olika sätt.

eldirkadjo
0

Hur vet du själv att det inte finns andra förklaringar till din upplevelse än den du har valt?

[Woozy]
0

PÅ nyårsafton 69-70 så befann sig plötsligt Jimi Hendrix i ett tillstånd av högre medvetande och följande andliga orgasm tog sig uttryck i gitarrsolot i "Machine Gun"

Vill inte jävlas nu, men J.H var en pundare. Han hade ju smetat knark i svettbandet. Kan inget om knark, så jag kan inte säga vilken sort det var. Men jag blev bara nyfiken. Hur vet man att JH inte tagit för mkt knark i svettbandet när han skapade det du nyss skrev?

*bara nyfiken*

radio
0

"Hur vet du att jag inte kan veta?"

Jag vet inte, jag tror. Det var det jag vill få fram med mitt inlägg, att det troligen är vad du gör - du tror, du kan inte veta.

"KM går inte att beskriva med ord. En sådan visshet är svår att bevisa för en som inte har liknande erfarenheter."

Kan du beräåtta varför det inte går att bevisa?

"Det jag fick uppleva var en glimt."

Har du förståelse för att en upplevelse inte behöver vara en händelse? Hur bedömer du en upplevelses riktighet?

[StaffanM]
0

#115 Därför att alla bitar föll på plats. Inget jag kan förmedla i ord.

#116 Möjligt att han var påverkad….ganska troligt t.om. Inte desstå mindre, eller kanske just därför, lyckades han komma i kontakt med den mystiska källa vi alla har på djupet. Jag rekommenderar dock ingen att ta droger.

#117 Jag tror inte. Jag vet.

Hur skulle jag kunna bevisa något för någon annan, som försegår i den imateriella världen.

Facit av upplevelsen avgör dess riktighet.

[Woozy]
0

Tack för ditt svar.

blombuketten
0

#118. Jaha ja. Nu är det ju så att det finns många narkomaner som upplevt den typen av saker, under rusets gång s a s. Allra helst när de varit påverkade under en lång tid. Alltså då hjärnan inte längre fungerar riktigt som den ska. LSD lär ju vara något alldeles extra i den vägen. Hjärnan t o m säger åt vissa att det går alldeles utmärkt att flyga Förvånad.

[StaffanM]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 120 Musiken talar för sig själv och för den som har förutsättningar att ta den till sig. Fenomenet med såpass fullkomlig musik är en mycket intressant gåta.

Här kommer ett exempel till på mystisk inspiration

http://listen.grooveshark.com/#/s/Rumble/22nfhb?src=5

Den danske mystikern Martinus hade en upplevelse som satte honom i stånd att på varje fråga han ställde inom sig så kom där ett svar.(här kommer naturligtvis skeptiker att opponera sig ang. svaren)

Av det jag läst så blir jag fullständigt övertygad om att han fått tillgång till en källa vi alla kommer att få tillgång till.

Här är ett litet utdrag av förordet till hans största verk(Livets Bok) som är skrivet på 1930-40 talet

[MargaretaA]
0

Jag har ju varit ute flygit under några UKUer, och visst kan jag vara politiskt korrekt och säga att det bara var dröm eller inbillning. Men då får det bli med fingrarna korsade bakom ryggen… det är bara den som upplevt det som vet vad det handlar om och såna upplevelser förändrar en totalt. Resten av livet.

Maria
0

Det här med att vara övertygad om ett efterliv är ju en slags personlig konstruktion.

Har man en upplevelse som är så stark att det för en själv blir en sanning så… "gott, låt det vara så" men att försöka applicera detta som den absoluta sanningen för andra människor är ju en helt hopplös situation.

Och att dessutom ha magen att insinuera att andra människors liv skulle vara mer "andefattiga" utan denna insikt är oförskämt.

/Maria

radio
0

"Av det jag läst så blir jag fullständigt övertygad om att han fått tillgång till en källa vi alla kommer att få tillgång till."

Hur ska du ha det? Vet du eller är du övertygad?

piotrr
0

#113, StaffanM,

Jag vet att du inte kan veta för att du inte vet att du kan veta, du vill verkligen tro det, men du har inga som helst belägg för det. Och om man tror något som saknar alla former av belägg utöver en "personlig upplevelse" så kan man tro på vad som helst.

> "Vi aktiverar allt fler frekvenser. Vi förnimmer ett allt större och djupare område."

Dessa två meningar har ingen som helst innebörd, såvida du inte hävdar att du kan se infrarött, ultraviolett, gammastrålning eller radiovågor. Om du egentligen menar att du kan se något som ingen någonsin hört talas om tidigare, så är "Frekvenser" och "djupare områden" helt fel termer, eftersom dessa termer faktiskt har en betydelse som är observerbar och mätbar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Margareta, #122,

Det säger nog sig själv att om man har en upplevelse som i korthet går ut på att kortsluta hjärnans möjlighet att skilja på fantasi och verklighet, och man gör det med sin egen hjärna så blir det väldigt vanskligt att i efterhand försöka avgöra om det man var med om var fantasi eller verklighet.

Det vore som att intala sig själv att alla de dumma saker man har gjort medan man har varit berusad egentligen var riktigt smarta och inspirerade saker ändå, trots att man vet att alkohol försätter det goda omdömet ur spel.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
0

Hur bevisas det att vi har ett medvetande?

[Ming]
0

Tankar och känslor vet vi att vi "har" men….

Kopierat från Wikipedia:

"Vad 'medvetande' och 'medveten person' egentligen är för något tillhör tillvarons största gåtor och verkar inte logiskt kunna föras tillbaka på hittills kända vetenskapliga principer."

Dä ni boys…nu fick ni nåt att bita i Flört

[StaffanM]
0

#124 & 125 Jag vet att jag vet och är 100% övertygad om att Martinus vet.

Hur kan du veta att jag inte vet piotrr?

Det handlar om att förnimma ett allt större och djupare område. I vissa fall även se. Det tredje ögat(tallskottskörteln) kan se sådant som de vanliga ögonen inte kan se….när den är aktiverad.

Det behöver alltså inte ha med infrarött, ultraviolett, gammastrålning eller radiovågor, att göra.

#128 Bra Ming! När samhället och den etablerade vetenskapen börjar fundera över vad medvetande är, då finns förutsättningarna för att de ska komma någonstans.

Att man inser att det är en gåta som ligger framför oss att lösa är ju lovvärt….men har man börjat att ta tag i frågan ännu.

När ska man analysera Martinus analyser ?

Det krävs nämligen något mera än förnuftets verktyg för att ta sig an denna fråga.

Man måste använda den mystiska kraften : känsla för att låta sig transporteras till de stora djupen i vår inre rymd.

Eftersom så många sitter fängslade i tankens bojor så finns här ett problem då man ännu inte lyckats bringa stillhet i sinnet.

Detta är anledningen till att det är så svårt att förstå de andliga krafterna för många.

En fråga man kan ställa sig är: Finns där en magisk "substans" i livet? Något utöver vårt jag/själv.

Eftersom jag upplever detta magiska flöde så finns där ingen anledning till att förneka detta underbara faktum.

radio
0

Hörde om en studie där man "lurat" unga att tro de som små hade fastnat i en råttfälla och fått åka till sjukhus för att få bort den.

Tydligen blev flera av personerna övertygade om att det verkligen hänt.

[Ming]
0

#130 Och?

radio
0

Nu har jag bara hört om studien, inte läst den. Men en sådan skulle kunna tyda på att man kan tycka sig haft upplevelser som man inte varit med om.

[Ming]
0

Att bli itutad en massa lögner är något helt annat än en genomgripande

inre upplevelse…

ND-upplevelser viftas bort som hallucinationer av en del…av andra som något man inte egentligen vet vad det är.

Nu antar jag med stor säkerhet att voffarna anser detta som pseudovetenskap..men…vet då att det är faktiska upplevelser som forskningen inte kan bevisa …ÄN.

Nu lägger jag in de efterföljande psykologiska effekterna som IANDS fått fram genom sina studier:

De övergripande psykologiska effekterna:

• Rädsla för döden är borta
  • en mer andlig men mindre religiös attityd
  • utvecklat abstrakt tänkande
  • mer filosofisk, kan få depressioner
  • ett mer generöst och mindre fördömande sinnelag än tidigare
  • utvidgat kärleksbegrepp
  • svårare att inleda och bevara tillfredställande relationer
  • olösta saker från barndomen, och "det inre barnet" tenderar att komma upp till ytan
  • mindre tävlingsinriktad
  • övertygad om en mening med livet, en livsuppgift
  • förkastar tidigare begränsningar i livet och vägrar indela sig i roller som anses normala
  • ökad känslighet för smak, lukt och känsla (i huden)
  • ökad intuitiv/medial förmåga plus förmåga att känna till, eller "återuppleva" framtiden
  • karismatisk
  • kan uppleva förundran och glädje på samma sätt som ett barn
  • större självdistans och objektivitet
  • fortsatt förmåga att "separera" från kroppen
  • lätt att sätta sig in i, smälta in i, det man fokuserar på
  • hunger efter kunskap och att lära
  • mycket stor nyfikenhet Kärlek till alla
    Nära döden-upplevaren älskar och accepterar andra utan de villkor och tillägg som samhället förväntar sig.
    Han älskar alla andra helt och fullt, alla lika mycket. Och han är öppet generös, fylld av förundran inför de möjligheter och under som varje människa han möter innebär.
radio
0

"Att bli itutad en massa lögner är något helt annat än en genomgripande inre upplevelse…"

Det jag vill få fram är att man kan uppleva att något som inte hänt hänt.

Flera av de saker du nämner som "övergripande psykologiska effekter" borde man som sagt kunna utföra studier på, exempelvis psykologista tester. Har du någon länkt till sådana?

[Ming]
0

Jag har mött några irl som haft sådana här upplevelser(UK&ND) och det är något man inte gärna pratar om…det sitter alltså långt inne!

Min morfar fick dock bråttom att berätta….( budskap:alla måste få veta att det inte är farligt att dö)

Den gamla mannen jag mötte i mitt jobb berättade för mig om sitt möte med "ljuset" och det budskap han fick: "gör goda gärningar"

Kvinnan som under den efterföljande narkosen försvann in"i ljuset" och där upplevde skönhet av "icke jordisk karaktär"

Min granne som var utanför sin kropp….efter 8 år berättade hon…

Min kära morfar hade inget att förlora på att berätta…de andra förutom de i ex här tiger hellre still…av någon anledning….

Inga bevis för vetenskapen men stark inre vetskap-insikt-förståelse för upplevarna…samt djup inre frid…

Vem är jag att avfärda dessa upplevelser som…illusion el hallucination…..är du…du…du..eller…du?

radio
0

"Vem är jag att avfärda dessa upplevelser som…illusion…..är du…du…du..eller…du?"

Jag avfärdar inga upplevelser, har du sett att jag gjort det någonstans? Skulle kunna förklara för tusendå gången hur jag som skeptiker tänker, men risken är att det inte går in den här gången heller, sa jag avstår tills vidare.

[Ming]
0

#137 Nej..jag har inte sett dig avfärda några upplevelser. Nu var det inte just dig  jag menade radio…stämde bara i bäcken….

Det finns ingen  vad jag vet…som har de vetenskapliga bevisen för medvetandets levandegrad utan för kroppen….ej heller dess motsats…

Min väninna upplevde att hon såg i 360 graders vinkel…samt "pratade" med sin 2 månaders son telepatiskt då hon var utanför sig själv samt    vetskap om att hon kunde flyga iväg vart hon ville…men   blev då rädd och var åter in i kroppen….

[Ming]
0

Kopierat från ndu-sajten:

Moody räknar med nio olika element i en NDU:

1. En känsla av att vara död
  2. Frid och befrielse från smärtor
  3. Ut-ur-kroppenupplevelser
  4. Tunnelupplevelsen
  5. Möten med människor av ljus (som strålar inifrån)
  6. Ljusvarelsen - av somliga uppfattad som en gudsgestalt
  7. Återblick på livet (beskrivs som en 3-dimensionellt syn i färg där man får uppleva inte bara vad man själv känt. Man känner också det som andra känt när man behandlat dem på ett visst sätt, kärleksfullt eller kärlekslöst)
  8. Att snabbt stiga till himlen (en del ser en tunnel, en del en port eller trappa, andra ser jorden försvinna under dem, och planeterna i universum)
  9. Ovilja att återvända
[TristanChi]
0

Det är en fantastisk skillnad på nära-döden och efter-döden.

De som har berättat om upplevelser av det förra har alla haft förmånen att inte dö, till skillnad från de som har varit med om det senare.

De som redovisar nära-döden-upplevelser gör det undantagslöst efter att nära-döden-tillståndet har upphört. De är alltså efter-nära-döden-upplevelser.

Ingen kan styrka när i förloppet upplevelserna skedde.

Astell
0

Det finns ingen död..du kan dö ifrån ditt ego redan nu och då inser du att du inte kan dö…bara fråga om var/hur du fokuserar…det finns många upplysta personer på planeten i dagens läge..dom har alla dött men finns kvar… man kan säga att vi redan är döda, mer död kan man inte vara än att vara allierad med egot…kontentan är då att vi är skitskraja för livet Flört

[Ming]
0

Vi har ringa kunskap om medvetandet…om det är vi överens här.

Det märkliga är att de som "varit där" har så likartade upplevelser och genomgripande förändringar i sina psyken….

Dannion Brinkley t ex återupplivades 28 min efter sin död…

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.qsl.net/w5www/brinkley.html&ei=QzSbTeLUAcXNsgao3KWzBg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=12&ved=0CGAQ7gEwCw&prev=/search%3Fq%3Ddannion%2Bbrinkley%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DMz8%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26prmd%3Divnsob

Här står lite annat som inte är i samstämmighet av det som står att läsa i länken ovan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dannion_Brinkley

[TristanChi]
0

#142 Ming

Läste du #140?

Alla dina vittnesmål är givna av levande personer - inte döda.

[Ming]
0

#143 Ja…och?

Maria
0

Sedan har vi ju lite olika begrepp på vad som är "död" runtom i världen.

I Sverige har vi numera (sedan slutet på 80-talet) hjärndödbegreppet som inte riktigt är detsamma som hjärtdöd som vi hade innan.

/Maria

[TristanChi]
0

#144 Ja…och?

Tråden handlar om vad som händer efter döden. Du refererar till upplevelser relaterade av levande människor. Varför?

[Ming]
0

Är det inte relevant?

Du får gå in på nån medial tråd om du vill ha direktkontakt då

Vill lägga till här att vi är mkt duktiga på att återuppliva de som varit döda

[TristanChi]
0

Nej, bara skenbart relevant. I själva verket visar det bara att hjärnan gör konstiga saker på väg in i och ur medvetslöshet.

Ungefär som att man tror sig veta att det sker konstiga saker i ett kolmörkt rum bara för att man fick ovanliga synförnimmelser när man blev bländad av ljuset när det tändes.

[Ming]
0

#148 Skenbart förändrade också då TC?

Om hjärnan och medvetandet vet vi för lite för att veta säkert….den saken är klar.

[TristanChi]
0

TC?

Om hjärnan och medvetandet vet vi för lite för att veta säkert….den saken är klar.

Talar du för oss båda nu? Vet vi lika mycket? Hur mycket behöver man veta om hjärnan och medvetandet för att kunna uttala sig om vad som rimligtvis sker med medvetandet när hjärnan dör?

Dannion Brinkley verkar ju vara ett pålitligt sanningsvittne, förresten. Ljug ihop, skriv en bok, bli stinkande rik! Woo-woo-branchen är verkligen underbar.

[Ming]
0

#150 Jag vet att jag vet alldeles för lite för att kunna analysera vad nd-upplevelser egentligen är….tycker det är intressant…that´s all…

Jag väljer att inte säga varken bu eller bä om DB….

[MargaretaA]
0

Jag har gjort det fyra ggr och var helt nykter när det hände. Har för övrigt aldrig nyttjat droger.

Men om jag kan göra det (även om jag hann bli 50 år innan första resan) så kan alla göra det. Prova själv och kom tillbaka sedan och berätta vad ni tror.

radio
0

Men Maggan, det är väl ingen som misstror dina upplevelser eller påstår att du varit drogad eller berusad.

Vi vet att det går att påverka hjärnan.

Skillnaden på dig och en skeptiker är väl att du verkligen tror att det hänt någon annanstans än i din hjärna.

[TristanChi]
0

UUKU har jag också haft. Det är verkligen spooky. Dock stämde upplevelsen bra med vad som är typiskt för http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypnagogi. Jag har inga problem med att det var en hallucination.

[MargaretaA]
0

skillnaden mellan mig och skeptiker är att jag avhåller mig från att försöka förklara andra människors upplevelser.

[MargaretaA]
0

Intressant. Hände det efter en medveten viljeansträngning?

radio
0

"skillnaden mellan mig och skeptiker är att jag avhåller mig från att försöka förklara andra människors upplevelser."

Har förstått att det där med att förstå andra människor inte är din grej. Kanske något du kan jobba på? Sök gärna på ordet "empati", kanske du kan få det till något mer än bara ett ord?

[MargaretaA]
0

och jag har sedan länge förstått att det här med att ge sig på person i stället för att bemöta argument är ditt signum radio.

[TristanChi]
0

Nej. Det skedde spontant i halvsovande tillstånd. Rätt obehagligt. Skulle inte vilja uppleva det frivilligt.

[MargaretaA]
0

Du verkar ha "halva inne" Tristan. Läs på lite om ämnet så blir det mindre skrämmande Glad

olaka
0

Maggan:

Tycker du att det skulle förminska din upplevele om det inte var "på riktigt"?

radio
0

"och jag har sedan länge förstått att det här med att ge sig på person i stället för att bemöta argument är ditt signum radio."

Kan det bero på din avskyvärda människosyn tror du? Eller att du själv sysslar med sådant? Eller att du gång på gång "bjuder" på det?

Mer än ett svar kan vara rätt.

[MargaretaA]
0

Nej. För jag har aldrig påstått att det är på "riktigt" - även om det känns så.

I fotsättningen ska jag försöka finslipa "styrandret". Det är hemskt retfullt att sjunka genom golvet när man försöker gå på det - eller fara som en raket ut i rymden eller ner i underjorden bara för att man inte lärt sig "ta sig fram" på rätt sätt. Alla är vi barn i början (som Bambi på hal is ungefär). Obestämd

olaka
0

Bra! Lycka till i såna fall (fick av nån anledning Stig-Helmers "jag kan flyga, jag är inte rädd" för ögonen, no pun intended)

[MargaretaA]
0

haha inte helt fel - i "verkliga livet" är jag djävligt flygrädd SkrikandesSkrattande

olaka
0

OMG, jag är synsk!

Jag är omvänd!

[MargaretaA]
0

såja lugn och fin. Sånt händer även i de "finaste" familjer.

…annars kan även en blind höna hitta ett korn Tungan ute

[Ming]
0

Vid några tillfällen i det hypnagoga tillståndet har jag upplevt mig vara utanför min kropp…det var  en skräckfylld upplevelse och jag svävade i en svartvit omgivning…Jag TROR att det är skillnad på medvetandegrad då det handlar om UKU dvs man är mer medveten om vad som sker då dvs kan tänka och observera omgivningen tydligt.

Kul att se dig i kommentarsfälten igen Maggan :)

I Boken Allting Finns beskriver Göran Grip mer om detta att lämna sin kropp.

[TristanChi]
0

• Du verkar ha "halva inne" Tristan. Läs på lite om ämnet så blir det mindre skrämmande

Du verkar tro att endast woo-woos kan ha starka upplevelser, eller att alla som har starka upplevelser är woo-woos.

Skillnaden mellan skeptiker och woo-woos ligger inte där, utan i analysen av upplevelserna.

För mig är UUK-upplevelser tillsammans med de neurofysiologiska förklaringar för dessa snarare ytterligare en indikation på att det inte finns ett efterliv. Ju sämre hjärnan fungerar, desto mer ballar medvetandet ur. Om hjärnan pajar helt försvinner medvetandet.

Snedtrippar är skrämmande även om man vet allt om dem.

Däremot är jag övertygad om att underlivet finns på riktigt.

[MargaretaA]
0

Du kan ha haft en spontan UKU och jag förmodar att man kan bli skrämd om man inte är med på noterna.

Nej jag tror att vi alla fungerar på samma sätt.

För övrigt bryr jag mig inte om vad man väljer att kalla det. Jag ska fortsätta att öva på hur man tar sig fram utan kropp - det går lite bättre för varje gång om man bara kan hålla "huvet" kallt Tungan ute

Astell
0

Här berättar en död hur det är att vara död Glad

www.youtube.com/watch?v=446Le32DPWk&feature=related

radio
0

"Här berättar en död hur det är att vara död Glad"

Kul. Och här firar Kalle Anka jul. Möjligt att troende en vacker dag förstår det där med källor, källkritik osv, men knappast troligt. Kan det vara någon viss del i hjärnan som är skadad när man saknar sunt förnuft?

[Ming]
0

#172 Jösses radio…du kan säkert prestera trevligt bemötande om du anstränger dig lite….??

Denna kommentar har tagits bort.
Astell
0

#172#

Det är en tråd om det finns efterliv…närmare än såhär kan vi nog inte komma men det han berättar förklarar en hel del om man verkligen tar sig tid att lyssna…

radio
0

"Jösses radio…du kan säkert prestera trevligt bemötande om du anstränger dig lite….??"

Förstår att du och dina kompisar ser anekdoter som bevis, ville bara visa på hur dumt det är.

Att Kalle Anka firar jul innebär inte att det är en händelse, att det ska vara så otroligt svårt för vissa att förstå det. Har du aldrig hört talas om fantasier? Aldrig hört någon ljuga? Jag tror du och många av dina så kallade vänner här är riktiga skvallerapor som går omkring och tror massor saker, helt utan belägg.

Att du saknar förstånd att förstå mitt Kalle-Anka-inlägg är sorgligt.

[Ming]
0

#176 Jag förstår att jag var otydlig….jag syftade på din kommentar:

"Kan det vara någon viss del i hjärnan som är skadad när man saknar sunt förnuft?"

Alltså   radio  allvarligt talat….ska det vara så svårt??

Astell
0

Det är ju ett bevis..Ambres kommer in och Sture går ut, man kan ju se när det händer…

ta inte upp en stråd om efterliv när det inte kan finnas i er värld…för svar får niFörvånad

radio
0

"Det är ju ett bevis..Ambres kommer in och Sture går ut, man kan ju se när det händer…"

Har förstått att du ser det som bevis. Ganska fascinerande att det finns de som gör det, och en förklaring till varför folk gillar skvaller och inte, hur konstigt det än kan låta, tror på vetenskap. Jag tror inte det bara beror på okunskap, utan även på någon defekt.

Astell
0

radio… vetenskapen tillhör denna fysiska världen…ni vet lika väl som jag att det inte går att ta på den icke fysiska världen men varför skulle den inte finnas för det?

radio
0

"radio… vetenskapen tillhör denna fysiska världen…ni vet lika väl som jag att det inte går att ta på den icke fysiska världen men varför skulle den inte finnas för det?"

Av vilken anledning skulle man inte kunna göra studier på annat än den fysiska världen?

En liten fråga, har du ens den minsta kunskap om hur man gör en studie, typ har du läst vetenskapsteori? Tror du på fullaste allvar att hela världens forskare är dumma i skallen?

Tänk efter lite nu, tror du att man inte beaktar det du säger? Tror du verkligen att du och din hjärna har kommit med något som ingen tidigare tänkt på?

Fundera lite, gör det. Sedan svarar du på min fråga i första meningen. Berätta utförligt varför man inte skulle kunna göra studier på det du påstår. Berätta, jag vill veta!

piotrr
0

#127, Astell,

För att vi är medvetna. Oavsett vad vi är, så är vi något som tänker. Vi kanske bara tror att vi tänker, men då tror vi att vi tänker. Så mycket är obestridbart.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#129, StaffanM,

Att du är övertygad spelar ingen roll, efterssom du helt saknar verktygen för att övertyga någon annan. Alltså bygger det du är övertygad på endast på en stark vilja att tro att detta något är sant. Det räcker uppenbarligen för dig och resten av de som gissar på Martinus kosmologi, men det är rent strunt för den som inte har samma innerliga vilja att tro att det är sant.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

UKUer fungerar inte. Det finns historier om att man utanför kroppen skulle kunna läsa serienummer på lampor i taket - det har aldrig blivit rätt. Du är inte utanför kroppen. Du bara tror att du är det. Sedan vaknar du upp.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
0

Jag tycker Ambres förklarade det hela bra…om man nu orkar lyssna igenom dom 5 videosnuttarna…där finns en del som man kanske kan forska på…vet inte om det har forskats på Ambres…får ju den uppfattningen att vetenskapen fnyser åt honom men jag kan ha fel…

Vi ser livet så fundamentalt olika och det verkar inte finnas något utrymme att mötas i dessa frågor märker jag…så även inne på troendevetandetråden…

[Ming]
1

#185 Så är det…och ingen…absolut ingen har den absoluta sanningen klar för sig…..den ligger och ruvar någonstans….

På den högsta toppen?

I det djupaste havet?

Eller….i hjärtat på oss alla?

FilipSoderholm
0

Vad betyder "den absoluta sanningen"? Det låter som ett sånt där kvasi-begrepp som är menat att låta djupt men egentligen totalt saknar innebörd. Alla olika ämnesområden har sina egna sanningar, men jag kan inte förstå vad "den absoluta sanningen" skulle kunna tänkas betyda.

[Ming]
0

Absolut Sanning är på ett sätt utanför människans ”normala” förnimmelseorgans uppfattning, men ändå något vi kan föreställa oss och förstå…..

Frågan jag har till piottr är: Hur VET du att UKU är en inre händelse/upplevelse?

Att läsa serienummer uppe på en lampa..tex…för att det på så vis ska utgöra ett bevis är fel sätt.Det sker snabbt och att då ha i tankarna att kunna läsa vad som står på lampan är fel verktyg.

Varför jag anser det är att du blir så överrumplad av detta att du inte hänger med i din framlob dvs där logiken har sitt säte.

Är det en wowoförklaring eller verkar det logiskt?

(ps ska ut en sväng här men läser kommentaren sedan)

VeVeN
0

Absolut sanning?

Hur skall man kunna ha mågon uppfattning överhuvud taget om något man inte kan observera på något sätt överhuvud taget? Förestaälla sig det? ja, men det kan ju då inte på något sätt sägas ha någon relation överhuvud taget till något verkligt.

Det kan ju kanske ha litterära kvaliteter, men det är ju något helt annat.

Efterlivet?

Känns för abstrakt. Håller mig till underlivet.

Astell
0

Vad säger vetenskapen om sjätte sinnet? blaha?

[Ming]
0

#189 Ja underlivet är ju något vi alla kan ta på…..där är vi överens..alltid något.

#190 Det beror på vem som får frågan.

VeVeN
0

Sjätte sinnet? Är det vansinnet, kanske?

Vi människor har ju annars en förunderlig förmåga att vända och vrida på tillvaron. Vi kan kalla det kreativitet, fantasi, skaparförmåga eller något annat. Vi kan desutom ha väldigt mycket på gång inne i hjärnkontoret som vi inte alltid är medvetna om. Det vinns väldigt mycket vi kan göra på rutin utan att tänka på det. Vi kan dessutom komma på saker utan att alltid ha klart för oss hur vi kommit fram till det,

Sånt som litet slappt brukar kallas "intuition".

Men! Allt detta äger ju ändå rum i en fysisik verklighet, och kan därför knappast låta oss komma därmare någon tänkt "översinnlig" verklighet.

Hur skulle det gå till förresten?

[Ming]
1

#192 Medvetandets förmåga att "fånga in" utanför den fysiska världen…gränsöverskridande…..jag vet inte.

Varifrån får radion sina impulser? Är den förprogrammerad för allt den sänder ut?Mobiltelefoner..t ex..?Hur går det egentligen till?

Allt vi tänker,känner upplever…är det enbart en förprogrammerad köttklump…dvs vår hjärna…

Som svar på hur det skulle gå till: Har inte den blekaste aning…är helt och hållet novis här.

FilipSoderholm
0

Var dina frågor om trådlös signalöverföring något som du ville ha svar på, eller var dom bara retoriska? Hur som helst är det inga mysterier, utan det är mycket väl känt hur en radio fungerar.

[Ming]
0

#194 Jag tar gärna del av den kunskapen..den enda jag känner till är att en sändare överför signaler till en mottagare….

FilipSoderholm
0

Jag kan rekommendera att du börjar med att läsa igenom den relevanta wikipedia-artikeln:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radio

Menar du att du faktiskt trodde att det var ett mysterium hur en radio fungerar?

radio
0

"Jag tar gärna del av den kunskapen..den enda jag känner till är att en sändare överför signaler till en mottagare…."

Titta gärna på min profil, där finns lite länkar.

VeVeN
0

#193, Ming:

Ett litet försök till resonemang

Litegrann om radiosignaler

Ja, radeiotekninken är förunderlig. Radiosignaler kan vi människor inte uppleva med våra sinnen direkt, och då kan man uppleva det som trolleri.

De sinnnen vi är utrustade med missar alltså ett och annat. Det fiffiga här är att vi människor är otroligt bra på att tillverka anordningar som hjälper oss att uppfatta et som våra obeväpnade sinnen missar. Kikaren exempelvis. Den låter oss se väldigt mycket längre bort än vad våra ögon ensamma klarar.

En radioapparat är ju också en anordning som hjälper oss att uppfatta radiosignaler. Den gör om sådant vi inte ikan uppfattta, radiosignaler, till sånt vi kan uppfatta, hörbart ljud.

Allt detta äger ändå rum i vår vanliga, handfasta verklighet. Den verklighet sm vi människor aldrig tycks tröttna på att vilja se mer av, att hitta nya medel att just låta oss se än mer av.

[Ming]
1

Tack för info killar….som jag redan visste iofs….men att uppgradera är inte fel.

En tanke jag har är att vi också tar emot signaler…kanske från andra dimensioner….gissar vilt här och väntar på TREVLIGT "svar".

[TristanChi]
0

Trevligt "svar":

Spännande tanke. Berätta mer!

Uppriktigt svar:

Varför tänker du så? Vilka dimensioner skulle de vara?

Otrevligt svar:

Vad ger det dig och oss andra att som du själv medger "gissa vilt" om saker som du inte ens har försökt förstå?

Och:

• den enda jag känner till är att en sändare överför signaler till en mottagare

Och sedan (efter saklig förklaring av radioteknik):

• Tack för info killar….som jag redan visste

Hur trevligt tyckte du själv att det där var?

radio
0

"En tanke jag har är att vi också tar emot signaler…kanske från andra dimensioner….gissar vilt här och väntar på TREVLIGT "svar"."

Visst kan det vara så. Absolut. Det kan också vara så att du har en pytteliten, osynlig figur i magen som styr precis allt du säger.

Det är säkert jättetrevligt att tro på saker, och observera att jag inte motsäger möjligheten att det faktiskt finns signaler som som vi tar emot, eller att du har den där grejen i magen. Det kan ju också vara så att jag egentligen är från en annan planet och har trängt in i din dator där jag sitter och diskuterar med ditt undermedvetna i en annan dimention där det finns stjärnor man kan äta som glass och kockosbollar man kan simma i och små blommor som sjunger när jag petar på dom.

[Ming]
0

Se där   då avslutades den diskussionen för min del. Seriöst….det är så barnsligt att bemöta på detta vis… med en massa ordbajseri…patetiskt är rätta ordet!!Skrikandes

Läs vad ni skrivit om typ…10 år….och skäms!!

[TristanChi]
0

Jag gav ju ett trevligt svar. Bemöt det om du verkligen är intresserad.

[Ming]
0
  • # 200 Tack för info killar….som jag redan visste

Hur trevligt tyckte du själv att det där var? Tristans kommentar

Nu visade du inte hela bilden….varför??

Så här skrev jag:

"Tack för info killar….som jag redan visste iofs….men att uppgradera är inte fel."

Visa varför denna kommentar var otrevlig och läs sedan vad du själv skriver…jämför och tänk…

Är inte intresserad av vidare kommunikation..med någon av er….ni är fett oseriösa.

[TristanChi]
0

1. Du påstår att du inte vet något om radioteknik utöver att det finns sändare och mottagare. Du efterfrågar mer information.
  2. Några postare bemödar sig om att tillhandahållas efterfrågad information.
  3. Du påstår nu att du visste allt detta redan.

Antingen 1. eller 3. är falskt. => Du är oärlig och/eller förvirrad.

[Ming]
0

#205 Jag sa inte att jag visste ALLT…

Därmed faller din tolkning av min kommentar…platt till marken.

Härmed avslutar iallafall jag denna diskussion som liknas vid att "den som kastar mest sand vinner"

FilipSoderholm
0

Nej men vad menade du då? Ville du ha mer info om hur radio funkade eller inte? Är det inte lite drygt att säga att du redan visste allt när folk har försökt ge dig information som du bad om?

[Ming]
0

#207 Jag menade att få mer på fötterna ang de olika våglängderna hur snabbt de färdas  FM mm. Jag tackar åter igen för info jag fått genom era länkar då fann dem intressanta så….jag ska läsa på mer.

[Starman]
0

Sålunda talade stoikerna; Döden angår oss inte, för vi hade inget begrepp om livet innan vi föddes och kommer inte ha det efter att vi dött.
I detta kan alla hålla med. Det går inte att ha ett begrepp om livet om man inte existerar. Betyder det att det måste finnas en annan sorts "liv" efter att man dör? Självklart inte. Det är ett långt steg mellan att önska sig odödlighet och att faktiskt ha ett odödligt medvetande.

Allt vi vet om hur hjärnan fungerar talar för att medvetandet är starkt sammankopplat med dess funktioner. I framtiden kanske detta ändras, men verkar det sannolikt? Självklart inte. Varför? För att inget, verkligen ingenting, talar för att medvetandet är fristående från hjärnans funktioner.

Hinduer och buddhister samt en shitload of new age-människor tror att medvetandet återföds i nya kroppar. Denna teori håller inte. Någon gång i framtiden så kommer vår sol sluka vårt solsystem, förkolna all organisk materiel på åtminstone den här planeten och det kommer vara det. "Men det finns ju massor av andra galaxer och enligt generösa beräkningar så finns det i alla fall 10 andra planeter på olika platser i universum som kan upprätthålla livsformer…?"

Här måste man alltså anta att andra vissa delar av universum är statiska, för att återfödelseteorin "in aeternum" ska hålla grund.

Men snubben i youtube-klippet då? Som kan byta ut sin själ mot en annan? Ja, om man är så pass blåögd att man tar en anekdot för ett bevis, så finns det nog inte mycket att göra.
Beredd att sälla mig till hypotesen om hjärndysfunktion, men den behöver ju självklart testas. Och vi vet ju alla att ingen av er vill låtas testas, för då skulle ni sannolikt bli överrösta med än mer som talar emot era önskningar om hur världen är beskaffad.

I frågan om livet efter döden går det inte att gagna någon kunskap a priori.
Ni kan inte veta att erat favvomedium faktiskt har kontakt med den andra sidan. Hen är minst lika sannolikt, om inte mer, en skicklig bedragare.

[TristanChi]
0

• Hen är minst lika sannolikt, om inte mer, en skicklig bedragare.

Njä. Allt för ofta är hen en medioker bedragare. Hen får likväl devota anhängare och fett med stålars.

Astell
0

Vi har alltså bara poppat upp..kan inte förstå varför människan bemödar sig…det är väl bara att hänge sig till lättja om vi ändå ska dö…men folk arbetar som idioter missar hela livet..ut med er..säg upp jobben o lev o ha kul…vem arbetar ni för? för folk som bestämmer ?…snurr snurr….jag kan gå med på arbete etc eftersom själen gör erfarenheter som den tar med sig när den lämnar…men annars helt absurt…jag finner alltså ingen logik i att allt tar slut…

[Ming]
0

#211 Det går inte att bevisa åt något håll Astell.

[TristanChi]
0

Logiskt är det väl att man först inte finns, sedan finns och sedan slutar att finnas.

Sen om man tycker det är fördjävla meningslöst att bara leva ett litet tag, så får man väl gilla läget eller bryta ihop. Och/eller bli religiös.

Astell
0

Nej Ming…

Varför utnyttjar inte människan detta livet till något kul än att gå och arbeta..man får ett liv och det kastas bort totalt…det bråkas o tycks…till vad nytta om det inte finns någon nytta med det hela?? Detta enda liv, hm…

[TristanChi]
0

• Varför utnyttjar inte människan detta livet till något kul än att gå och arbeta

För egen del beror det på att jag föredrar att finansiera min hedonism med en relativt säker, regelbunden inkomst framför att leva på soc. eller kriminalitet.

Jag har även hört talas om människor som säger sig uppleva mening och glädje i sitt arbete.

radio
0

"Är inte intresserad av vidare kommunikation..med någon av er….ni är fett oseriösa."

Jag var inte det minsta oseriös, jag ville se om du tror på allt eller om viss tro är finare än annan och om det är du som väljer vilken tro som är rätt.

Tack, jag fick svar.

Astell
0

Ja var och en gör förståss vad den vill av sitt enda fantastiska liv…verkar bara inte som de flesta har riktigt fattat att det är det enda..dom flesta lever som om dom vore eviga…även om dom inte tror på det själv…skulle man inte värdesätta ett enda liv…det krigas o hålles på…det är ju sanslöst…

[TristanChi]
0

Räkna de olyckliga stunderna blott…

[Ming]
0

#216  Att "larva" till det är melodin bland skeptiker har jag förstått…..Det är inte ens roligt. Det är fantastiskt utvecklande att diskutera med vuxna människor…trodde ett tag det skulle bli detsamma här…men  vilket misstag.

Ni gaddar ihop er mot de som har en tro..det är…arrogans i övermått.

Maria
0

#219 Jag har inte gjort någon hemlighet av att jag har en tro här inne på skepticism. Jag har aldrig blivit påhoppad.

Däremot har jag heller aldrig hävdat att min tro är "sann" för någon annan än för mig själv.

Har tidigare skrivit att jag inser det befängda i att just försöka "bevisa en tro. Framförallt inne på en sida som handlar om skepticism.

Jag läser härinne med stort intresse och har full respekt och förtroende för vetenskap.

Jag vet egentligen inte var "troende" vill komma till…när man inte har något att komma medFlört

Att förmedla en "känsla" är det nog ingen skeptiker som går på.

/Maria

[Ming]
0

#220 Kloka ord..att bevisa sin tro är omöjligt och möta varandra med respekt trots skilda uppfattningar lika omöjligt

[TristanChi]
0

• möta varandra med respekt trots skilda uppfattningar lika omöjligt

Bara om man likställer ifrågasättande, kritik och mothugg som brist på respekt.

blombuketten
0

#221. …….."och möta varandra med respekt trots skilda uppfattningar lika omöjligt". Men så skrev ju Bumblebbo inte……hon skrev ju att hon aldrig blivit påhoppad trots att hon varit öppen med sin tro. Alltså går det att "möta varandra med respekt" även om man inte är på samma sidan tron.

Själv, som de flesta också vet, är jag en mittemellantyp och kan lugnt säga att den största "orespekten" jag mött har varit bland de troende (förutom Bumbleboo då). Den orespekten har jag inte mött hos skeptikerna, även om det jag skrivit har blivit ifrågasatt ibland. Fast det är ju något jag räknar med när jag skriver, att det alltid finns en "risk" att det jag skriver om blir ifrågasatt. Det är väl också det som är skillnaden när, i alla fall jag, tänker på bristande respekt. Bli ifrågasatt som person eller om det jag skriver/säger blir ifrågasatt.

Håller fullständigt med #222. Det är där jag tror det brister, att man anser att ifrågasättande, kritik och mothugg är samma sak som brist på respekt.

Vad spydigheter anbelagar så är det något som fler här än skeptiker står för.

[Ming]
0

#223  …….."och möta varandra med respekt trots skilda uppfattningar lika omöjligt" tillägg av mig

Jag är vass ibland det erkänner jag villigt.Hoppas någon som känner sig påhoppad /mobbad av mig säger det…gärna PM.

blombuketten
0

#224. "..att bevisa sin tro är omöjligt och möta varandra med respekt trots skilda uppfattningar lika omöjligt".

Nja, vass vet jag inte. Tyckte mer att du verkade missuppfatta Bumbleboos budskap.

[Ming]
0

#225 Det är möjligt jag tolkade henne fel….du får gärna upplysa mig blombukett.

Alltså  det om "vass" skrev jag pga av: "

"Vad spydigheter anbelagar så är det något som fler här än skeptiker står för."

radio
0

"Jag är vass ibland det erkänner jag villigt.Hoppas någon som känner sig påhoppad /mobbad av mig säger det…gärna PM."

Jag försöker vara försiktig med personpåhopp, men visst händer det. I övrigt försöker jag hålla den nivå som övriga håller, vilken ibland är hög här inne. Kan även bita till extra när någon kommer med samma tjat för fyrtioelfte gången, trots att det blivit motbevisat lika många.

Sedan förekommer rena missförstånd, när jag försöker vara överydlig eftersom den jag skriver till tidigare inte förstått, och då tar det nya jag skriver som larv.

Maria
0

#226 Jo, du missuppfattade mig nog en aning. Blombuketten uppfattar mig rätt.

Du skrev "att möta varandra med respekt trots skilda uppfattningar  är lika omöjligt"

Du tar även upp påhopp/mobbing i #224 och där har vi nog alla olika värderingar.

Mobbing är för mig ett starkt ord och påhopp ska mycket till innan det kan kallas påhopp tycker jag.

En sådan här sida som skepticism väcker givetvis starka reaktioner, känslor, verbala utryck eller vad det nu kan vara men tål man inte det så får man väl låta bli att debattera/diskutera.

Nu har jag ju som sagt inte gått närmare in på min tro och detta endast på grund av att jag vet att jag kommer att gå ur diskussionen som en förlorareFlört men absolut inte för att jag är rädd för att bli påhoppad.

/Maria

[Ming]
0

#227 Det är lätt hänt att tråden tappar sin "röda tråd" när det blir lite av ordkrig…det svåra är att vara såpass tydlig att budskapet uppfattas på det sätt man verkligen menar…lätt att misstolka varandra i etern….

[Ming]
0

#228 Ok   det var mina ord…som en liknelse…Jag ser inte diskussioner som att vinna eller förlora…det handlar trots allt bara om olika åskådningar. Vi lär av varandra…det fina i kråksången….

Maria
0

#230 Det beror väl en aning om vad ämnet handlar om. Men denna tråden om ett efterliv och dess existens kan bara jag se som förlorare om man försöker bevisa detta enbart genom egna upplevelser.

/Maria

[Ming]
0

#231 Så sant som det är sagt.Att säga "jag vet" är ju bara "bevis" för upplevaren….stört omöjligt att "bevisa" för andra…

Maria
0

#232 Där är vi överensGlad

/Maria

[Ming]
0

#233 Bättre sent än aldrig ;)

Astell
0

Om det inte finns bevis för något så finns det inte?

[TristanChi]
0

Det är en praktisk provisorisk utgångspunkt, ja. Det omvända vore förskräckligt.

radio
0

"Om det inte finns bevis för något så finns det inte?"

Om man inte ens kan påvisa en sak, om det enda man kan visa på är att det är något som någon eller några tänker sig kan finnas, men helt utan annan anledning - då anser nog jag att det är den troligaste förklaringen. Speciellt då vi bevisligen är ganska duktiga på att fantisera ihop diverse saker.

Man kan utgå från att det är en personlig tro, inget ont om det.

Konstantin
0

Gud ringde mig i går och intygade att han inte finns!! Han påpekade : Jag har inte ens någon Hemsida!!!

Men han kan ha ljugit, och kanske hände det efter det att jag sommnat?

eller om det var Gudrun som ringde?

[TristanChi]
0

Konstantin
0

Det kan inte vara samma Gud han var väldigt bestämd på den punkten! Om

hemsidan alltså. I övrigt var han lite svävande, som sig bör.

[Ming]
0

#235 Säg inte det Astell….

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11337519.ab

fast..det tvistas….of course:

”Det yttersta beviset på att det finns liv på Mars”, säger optimisterna.

”En del av ett berg”, säger skeptikerna."(kopierat från länken)

piotrr
0

#190, Astell,

Vetenskapen säger att vi har bra mycket mer än sex sinnen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sinne

(Det sjätte är "balans" och egentligen är "känsel" flera olika sinnen: skärande, värmande, kylande och tryck)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Ming, #219,

Undvik helst i fortsättningen att bunta ihop hundratusentals människor och sedan tala illa om dem.

Det du upplever är att flera människor har en annan uppfattning än vad du har. Det är inte samma sak som att gadda ihop sig, speciellt inte i ett forum som handlar om den vetenskapligt skeptiska inställningen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#221, Ming,

Om jag inte hade respekterat dina åsikter, tagit dem på allvar och sett dig som en förstående, tänkande medmänniska, hade jag inte ens lagt ner någon tid på att förklara varför du har fel. Då hade jag bara suttit här på min kammare en fredag och skrockat åt hur dum du är som tror så uppenbart befängda saker, och INTE skrivit något till dig, eftersom jag hade tyckt att du var dum och inte förtjänade min tid.

Men så tänker jag inte. Istället tänker jag "hjälp i helvete, hur får man en sådan uppfattning" och "hur kan jag hjälpa den här människan förstå vetenskaplig metod bättre?", bland annat, och jag känner dessutom att du är en människa, en klok, förstående och respektfull människa som accepterar att andra människor har en annan uppfattning och jag utgår - felaktigt - ifrån att du inte skulle ha något emot att bemötas av en ANNAN uppfattning, med andra idéer, som ett bemötande av vad du själv tycker och tänker.

Det är tråkigt att upptäcka att jag har fel där. Det är tråkigt att höra av dig, och andra, att den "respekt" jag förväntas ha, skulle innebära att JAG skall hålla tyst om vad jag tycker och känner… för DET känns inte som att du respekterar min uppfattning.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Ming]
0

#244 Jag har inget emot att bemötas av andra uppfattningar..inte alls.

Jag förstår att det var dumt av mig att skriva som jag gjorde MEN…det handlar inte enkom om hur bemötandet är här..vilket jag förstår att det tolkas som. Trosuppfattning (och politik) är heta ämnen som triggar vårt/mitt sätt att uttrycka oss/mig.

Nu är jag en person som sticker ut hakan…så….

[TristanChi]
0

Sticker ut hakan i slumpmässig riktning?

[Ming]
0

#247 Hur tänker du TC?

[TristanChi]
0

Jag får intrycket av att dina inlägg är lika oförutsägbara som smörproduktionen i Bangladesh.

Jag upplever att du aldrig på riktigt tar ställning för en uppfattning, utan föredrar att liksom sväva lite bredvid och titta lite på brottstycken av argument som dyker upp lite här och där.

[Ming]
0

#248 är här för att lära….

[TristanChi]
0

Det är nog bra. Hur går det?

[Ming]
0

#250 Jag vet mindre än jag visste innan

[TristanChi]
0

Keep it up!

[Ming]
0

#243 såg din kommentar först nu..ang:

att bevisa sin tro är omöjligt och, min kommentar: "möta varandra med respekt trots skilda uppfattningar lika omöjligt".

Så ser världen ut och det är inte bara min uppfattning.

[TristanChi]
0

• att bevisa sin tro är omöjligt

Inte alls. Tror man bara på något som är påvisbart så är det inga problem. Masonit, till exempel.

[Ming]
0

#255 Då var den gåtan löst….

[TristanChi]
0

Eller svärdbärare.

[Ming]
0

#257 Syftar du på Mikael?

piotrr
0

#254, Ming,

Att bevisa en åsikt som saknar motsvarighet i verkligheten är omöjligt, men att bevisa en åsikt som bygger på fakta, går.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Ming]
0

#259 Verkligheten visar på starka motsättningar mellan människor på vår jord

Astell
0

Om inte det första går att se så finns det på youtube…Reincarnation Evidence: Stephenson's Research

piotrr
0

"Det videoklipp du begärde är inte tillgängligt." står det, på Youtube.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Däremot på Wikipedia hittar jag detta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Reincarnation_research

Citat:"Stevenson never claimed that he had proved the existence of reincarnation, and cautiously referred to his cases as being "of the reincarnation type" or "suggestive of reincarnation".[11] He concluded that "reincarnation is the best — even though not the only — explanation for the stronger cases we have investigated".[12]"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Översatt till svenska för den som föredrar det:

> "Stevenson hävdade aldrig att han hade bevisat att reinkarnation existerar, och hänvisade försiktigt till sina fallstudier som "av reinkarnations-slag" eller "pekar på reinkarnation". Han kom till slutsatsen att "reinkarnation är den bästa - men inte den enda - förklaringen för de starkare fallen vi har granskat"."

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Såvida det inte finns både en Stevenson och en Stephenson som båda är kända inom reinkarnation.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

FilipSoderholm
0

Den ene kanske är den andres reinkarnation? :o

Astell
0

Märkligt…söker man på den titeln jag skrev i #262 så kan man se den…det är Ph. D Robert Almeder som uttalar sig om Stephensons research..

[StaffanM]
0

Tack Astell för de fina länkarna.

Även den första gick att hitta med din beskrivning i #262 vilket tydligen "undgick" sajtvärden Per….undrar varför?

Trots att Astell påpekade att det första kanske inte gick att se men lätt kan hittas genom att söka på "Reincarnation Evidence: Stephenson's Research" som ledde till  http://www.youtube.com/watch?v=hZhMDU9GcVg

Berättelsen om James är en utmärkt indikation över att reinkarnation existerar.

[Starman]
0

Jag har under självinducerad regressionshypnos upplevt ett tidigare liv som blasnurf på planeten Glaknox. Min anekdot är en utmärkt indikation på att blasnurferna existerar.

[StaffanM]
1

Din ankedot är snarare en indikation på att du bör läggas in.

[TristanChi]
0

#269 James? Pilotpojken?

[Starman]
0

Ja, förmodligen, om den stämde. Vad är skillnaden på min anekdot och James'?

piotrr
0

#268, Astell,

Då var det alltså rätt SteVenson jag hittade, och jag valde att gå direkt på vad Stevenson själv ansåg, hellre än vad någon annan anser att Stevenson kom fram till.

Undrar varför det är så.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
0

Okej…nä han hade förståss inget vettigt att komma med…men i varje fall så delar jag Almeders  åsikt…

[TristanChi]
0

Enskilda fallstudier är oanvändbara som belägg för reinkarnation.

1. Miljontals människor fantiserar upp/drömmer fram/har falska minnen.
  2. Några av dessa minnen bör rent statistisk förväntas matcha någon verklig händelse mer eller mindre bra
  3. Den som letar efter personer med sådana minnen kommer att uppmärksamma personerna i 2., men utelämna alla andra ur 1.

Det är som att varje vecka lyfta fram en som hade alla rätt på Lotto som en indikation på att vissa människor kan förutspå lottorader.

Dessutom är ofta dessa rapporter om "matchande minnen" överdrivna, felaktiga och påhittade.

piotrr
0

Och, åter igen, det är inte forskarlaget som faktiskt utfört forskningen som anser att den är bevis för reinkarnation, utan andra- och tredjehandstolkningar som anser det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
0

Tolkningar o tolkningar…kanske en inre visshet…

piotrr
0

I så fall har den inre vissheten (dvs "övertygelse") inget som helst samband med forskningen vars namn man bestämt sig för att låna.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
0

Sorry jag gjorde en felavläsning…ser nu att det står ju SteVenson överallt…jag som var så noga att skriva adressen rätt :S :)

Har nu läst intervjun med honom…det är ju en fråga som rör oss alla och klart att många funderar kring detta… så än är sista ordet inte sagt…skulle jag tro :)

[Ming]
0

Mer av  Kenneth Ring i boken "Omega studien"…

[StaffanM]
0

Vad säger skeptikerna om den från födseln blinda kvinnan Vicky som efter en olycka "känner igen" sin vigselring och sitt hår från en position ovanför sin egen kropp.

Hon ser för första gången i sitt liv när hon svävar ovanför sin kropp.

Hon kommer 9 minuter in på videon. Resten finns i nästa del.

radio
0

"Vad säger skeptikerna om den från födseln blinda kvinnan Vicky som efter en olycka "känner igen" sin vigselring och sitt hår från en position ovanför sin egen kropp."

Att någon upplevt något, eller påstår sig upplevt innebär inte att det inträffat. Ett klipp från Youtube behöver inte innebära att det är en sanning.

Historien kryllar av falska vittnesmål.

Amagi
0

Att fokusera en post på ett youtubeklipp, eller än värre posta det utan diskussion, analys och frågeställning, är direkt diskussionsförstörande om man vill peka på påståenden, resonemang och liknande som förekommer i klippet. Ett konstruktivt sätt att använda youtubeklipp är att skriva ett inlägg där all relevant fakta man vill diskutera från klippet ingår, samt ett resonemang kring detta och sedan posta klippet som ett komplement där det beskrivna ingår i sitt sammanhang. Poster som inte tar hänsyn till den typen av grundläggande hyfs bör ignoreras av seriösa debattörer oavsett vilken "sida" som framför sin talan på detta sätt.

radio
0

StaffanM

Jag tog bort dina filmklipp, dels så saknades något du ville diskutera, dels gjorde de den här långa tråden onödigt seg att ladda ner.

Länka istället, OCH säg vad du vill diskutera om klippet.

[StaffanM]
0

#288   Så vad är din upplevelse av filmklippet radio, om den förmodat blinda kvinnan?

Vad är anledningen till att du inte gett uttryck för den ?

Tror du inte att hon är blind ?

Vad är troligast ….att hon ljuger eller talar sanning?

Att ni inte kommenterar den fruktade finansmannens förvandling är också väldig talande !

Har du någongång överhuvudtaget vågat känna efter vad din intuition säger dig eller är den så dominerad av den vänstra hjärnhalvans fängelse att den fått dig att så totalt tappa kontakten med din känsla?

Vad vet du om människans känsla?

Jag påstår att där ligger hela hemligheten och nyckeln till människans medvetande.

#289   Intervjun med Kenneth Ring talar för sig själv.

Tråden handlar om ett ev. liv efter döden….hur svårt kan det vara för dig Amagi att tillghodogöra dig filmen och ta ställning till de olika aspekter som där behandlas. Kan du inte dra egna slutsatser utan att ha en innehållsförteckning att hålla dig till?

Vad diskusionen gäller vet vi redan !!! Liv eller inte efter döden.

Finner ni något som tilltalar er där i intervjun, och är det något som väcker misstankar?

Vad jag har för uppfattning borde du förstå. Jag upplever bägge personerna i intervjun som mycket trovärdiga.

Kroppsspråket kompletterar ofta vad som sägs av människor…eller tvärtom. I det här fallet så stärker det trovärdigheten enl. min upplevelse.

Det handlar om upplevelser av andra dimensioner än den vi vanligtvis är medvetna om inkarnerade i materien.

Att använda ordet "youtubeklipp" på ett nedvärderande sätt avslöjar bara vilken form av primitivt tankeklimat vederbörande har. Rätt tragiskt egentligen.

Ett vanligt förhållningssätt bland skeptiker är ett oerhört inskränkt och begränsat synsätt och är knappast är en bra grund för ett sunt sätt att möta tillvaron.

I stället för att se en möjlighet så försöker man misskreditera och baktala .

Man ska naturligtvis inte svälja vad som helst.

När man inte längre kan ha ett öppet sinne och låta de djupare skikten i våra väsen ta ställning till en fråga, då förnuftet kommer in och stör den trancendentala processen….ja, då har man verkligen misslyckats här i livet.

http://www.youtube.com/watch?v=7HoIlidWiHQ&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=AodZIBd73uM&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=YetTEyXEWuk&feature=mfu_in_order&list=UL

http://www.youtube.com/watch?v=RD1oxUuzaIM&feature=mfu_in_order&list=UL

http://www.youtube.com/watch?v=Zpa5bYkAYus&feature=related

radio
0

"Så vad är din upplevelse av filmklippet radio, om den förmodat blinda kvinnan? Vad är anledningen till att du inte gett uttryck för den ?"

Som jag skrev i #288, allt behöver inte vara sant. Det finns många exempel på bluffberettelser som avslöjats.

Jag har tidigare "köpt" en hel del som jag sedan omvärderat sanningshalten av.

"Tror du inte att hon är blind ?"

Det kanske hon är. Men det behöver ju inte betyda att hon upplevt vad hon säger.

"Vad är troligast ….att hon ljuger eller talar sanning?"

Min bedömning är nog densamma som när det gäller religiösa mirakel.

"Har du någongång överhuvudtaget vågat känna efter vad din intuition säger dig eller är den så dominerad av den vänstra hjärnhalvans fängelse att den fått dig att så totalt tappa kontakten med din känsla?"

Klart jag använder mig av min intuition, som när jag bedömde klippen med finansmannen som ointressanta.

[Ming]
0

#291 Finansmannens "helomvändning" är signifikant för många nd-upplevare…att bara på såpass kort tid förändra sin syn på livet..vad som egentligen är viktigt och faktiskt känna det i varje cell i kroppen är…maffigt!! Den forskning som pågått i snart 4 decennier på NDU är mkt intressant.

piotrr
0

Forskning som pågått i 40 år utan konkreta resultat, är sällan forskning i ordets rätta bemärkelse. Vetenskaplig forskning bygger nämligen på resultaten av tidigare forskning som utvecklats och förfinats. Om man inte har någon "tidigare forskning" efter två år, fyra år, tio år, har man ett allvarligt problem med trovärdigheten, och ingenting att bygga vidare på.

Eller såhär: Det är en definition av galenskap att prova samma sak gång på gång på gång, och förvänta sig ett nytt resultat.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

Inom forskning så är ju ett "ickeresultat" eller ett "felresultat" ockås ett resultat som man givetvis tar fasta på nästan mer än det förväntatde.

Just för att det är så oväntat.Flört

/Maria

[Ming]
0

#295 Det är människans största gåta och en utmaning att ge sig in på detta område. Galenskap….nej…så ser inte jag på denna forskning om vad som händer med medvetandet i dödens gränsland.

För den intresserade finns det en hel del rapporter att ta del av.

Gammal forskning(över 50 år) avseende kolesterolets roll och nivå i våra kroppar forskades fram på,har det visat sig,vaga grunder och som vi fram till nu litat till är ett ex på att det är viktigt att forska vidare.

"Det är en definition av galenskap att prova samma sak gång på gång på gång, och förvänta sig ett nytt resultat."

Det är det verkligen inte då nya vägar prövas eftersom det finns begränsningar för metoder.

[Ming]
0

#295 Det är extra spännande att beträda okänd mark för att söka och finna..oavsett resultat är drivkraften stark.

IANDS forskar på ND:u..bl flera.

[StaffanM]
1

#292 Vaa….???  Så du tror att den blinda kvinnan ljuger….häpnadsväckande, men också mycket talande !!!

Antar att det är det du menar då du bara hänvisar till något generellt ställningstagande du har för religiösa mirakler.

Hur menar du att finansskurkens helomvändning är ointressant ?

Den är mycket intressant i många avséenden.

Att en så hänsynslös affärsman plötsligt blir full av kärlek…..är inte det intressant….hahahaha…..ens tankeklimat avslöjas obarmhärtigt av det sätt man förhåller sig på till olika frågor i livet….otroligt !!!

Såg att du hoppade över frågan om vad du vet om människans känsla. Det hade jag nog på känn att du skulle göra. Det tillhör den högra hjärnhalvans domäner.

En som vet mycket om efterliv är Martinus.

Hans böcker har stått mig nära sedan 1973 . Fortfarande är hans analyser för avancerade för vetenskapen att sätta tänderna i.

Han beskriver våra 6 grundenergier så detaljerat och hur de samverkar och vad för slags framtid vi går till mötes.

Vi befinner oss mellan djurriket och det riktiga människoriket. Snart kommer ett nytt tillstånd att ge sig tillkänna för mänskligheten. Något Martinus kallar för Kosmiskt Medvetande.

#294  Antar att du med "konkreta resultat" avser något man kan mäta och väga.

Nu förhåller det sig så att vi har andra verktyg och instrument vi kan iakta olika skéenden och händelser med än fysiska mätapparater.

Våra sinnen…och då inte bara de fysiska. Om man inte känner till dessa och därmed saknar självkännedom….ja, då kan dylika slutsatser göra sig gällande. Man sitter fast i det linjära tänkandets fängelse.

Här är en film om Martinus från 1994

[Ming]
0

Känner att de länkar jag lagt in på "cirkeltråden" om medvetandet passar bättre in här än där.

Neurologen Jill Bolte Taylor:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/under-stroken-blev-hon-ett-med-varlden_6120363.svd

Christer Perfjell:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/brot-nacken-och-fick-extrema-eeg-varden_6117027.svd

Med dessa länkar drar jag ingen annan slutsats än att medvetandet är outforskat och att upplevelser ligger till grund för fortsatt forskning.

http://www.youtube.com/watch?v=qhynevlXYOQ&feature=player_embedded

[Ming]
0

#298 Staffan det är de olika "tänkesätten" som bidrar till framåtskridande då det är A och O att inte ha förhandsresultatet glasklart eftersom tolkningarna då kan bli som man "tänkt".

Tvärvetenskaplig forskning utan förutfattade meningar och att finna metoder är av godo.

[StaffanM]
0

#300 Men förstå också att det finns folk som har facit i olika frågor och inte behöver forska i dem.

[Ming]
0

#301 Jag har mött några och läst  en hel del genom åren om de som "varit i dödens gränsland" och förändrats i sina värderingar
…men…det är inte bevis.Varken SVD eller AF kan skriva på sina löpsedlar att det finns liv efter döden på grundval av de som har facit.

De som "varit där" behöver inga vetenskapliga bevis då de nått insikt genom egna upplevelser.

Jag är ju troende själv men går inte in djupare här på varför…..

Tack vare att "upplevarna" är såpass modiga och går ut med sina berättelser har det satt fart på metoder som kan vaska fram antaganden och kanske evidens för vad som händer med medvetandet. Melvin Morse neurolog och barnläkare har forskat på detta sen 1980.

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.melvinmorse.com/light.htm&ei=JTe9TZ6ZBIbXsgbqj6GLBg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CCUQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dmelvin%2Bmorse%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DKC%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26prmd%3Divnsb

Jag vill understryka att jag inte "är här" för att försöka övertyga någon då det handlar om helt andra sätt att "komma till tro"

piotrr
0

#298, StaffanM,

> "#292 Vaa….???  Så du tror att den blinda kvinnan ljuger….häpnadsväckande, men också mycket talande !!"

Så står det inte i inlägg #292.

Martinus kosmologi är flum.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[StaffanM]
0

Många av oss som haft olika upplevelser har insikter som bevisar bortom allt tvivel att livet fortsätter. Men, som alltid går det inte att bevisa för andra.

Man får hoppas att insikter även ska komma till dem.

Sitter man fast i olika åsikter utan att vara öppen för andra möjligheter så kan det vara svårt att få dessa insikter.

Du verkar dock vara på vippen att få dessa insikter Ming Glad

[Ming]
0

Martinus kosmologi är inte rationell…nej..och gör inte anspråk på att vara vetenskaplig heller. Här handlar det om helt andra saker då han fick en glimt av ljuset och skapade en förklaringsmodell.

piotrr
0

StaffanM gör anspråk på att veta något om evolutionen på grund av martinus kosmologi. Det är ett vetenskapligt anspråk.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#304, StaffanM,

En upplevelse eller insikt bevisar ingenting. Om du försätter ditt eget tvivel ur spel, är det ditt problem och ingen annans.

Den vetenskapliga approachen är att testa sin förklaringsmodell mot verkligheten, inte att försöka omskapa verkligheten för att passa modellen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Ming]
0

#304 Vägen mellan hjärta och hjärna är blott 30 cm…men ändå den längsta vi vandrar.

Dvs glappet mellan tro och insikt är lååååång…iallafall för mig.

För vissa tar det en nanosekund…för andra flera liv….

piotrr
0

Du kan ju alltid ta en genväg och låtsas som att du har kommit fram till något rationellt när du i själva verket bara bestämt dig för att du hellre vill tro något annat än det som är rimligt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[StaffanM]
0

# 303 Hur ska man tolka radios svar om den blinda kvinnan då.

Frågan huruvida den blinda kvinnan ljuger eller inte var mycket tydlig.

Tror nog jag tolkat radio rätt….men kanske radio själv vill berätta hur han ser på det hela.

På vad sätt är Martinus kosmologi flum. Vad är "flum" ?Har du läst något,eller är det en gissning ?

Martinus kosmologi är Andlig Vetenskap. Oerhört komplex.

[Ming]
0

#309 När vi snackar medvetande så är vi alla ute på okänd mark och vad som är rimligt eller ej ställs på ända.

Jag skulle vara oärlig mot mig själv och andra om jag lirar medvetet falskspel för att försöka glänsa…. hellre säga: Jag vet inte….dvs vara ärlig

[StaffanM]
0

Det finns 3 förhållningssätt som är godkända enl. mig.

Jag vet !-  jag vet att jag vet i vissa frågor

Jag tror !- I vissa frågor är jag inte säker, men känner att det lutar åt det ena hållet

Jag vet inte ! - Det är frågor där jag inte har en susning.

En förutsättning för insikter är att man kan säga till sig själv : Jag vet inte eller inse att jag bara tror, men inte är säker.

Förhållningssättet  "Jag tycker" är inte så sunt

Åsikter är i vägen för insikter !

radio
0

"Tror nog jag tolkat radio rätt….men kanske radio själv vill berätta hur han ser på det hela."

Näe, jag tycker inte du tolkat mig rätt. Jag menar att en möjlighet är att hon ljuger.

[Ming]
0

#313 radio….hänvisar till länken #302 om Melvin Morse´s forskning….hur ser du på barnens berättelser…?

radio
0

Det spelar väl ingen störr roll vilken av alla fantastiska anekdoter man tar. Jag har inget emot att någon sätter igång och forsar om sådant, men tills dess är gjort så är det just bara anekdoter.

piotrr
0

#310, StaffanM,

Martinus kosmologi är inte vetenskap på något sätt. Flum är invecklat trams, om du inte har hört ordet flum förut.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#311, Ming,

Det finns vetenskaplig forskning om medvetandet också. Så nej, vi är inte alla lika okunniga om vad som är rimligt eller orimligt att påstå om medvetandet, heller.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Ming]
0

#315 Jag har heller inte något emot att det forskas om de här upplevelserna…jag välkomnar det.

#317 Neurofysikern och hjärnforskaren Jill blev "tagen på sängen" av sin upplevelse.

Ny okänd mark att bryta inom den sfären.

piotrr
0

Det är det vetenskap går ut på, att bryta ny mark, men en enda neurofysikers personliga upplevelser är inte detsamma som forskning. Även någon som forksat hela sitt liv på biokemi kan överraskas av en enkel LSD-tripp.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Ming]
0

#319 Personliga upplevelser ligger till grund för "markbrytningen"och är såpass intressant att det sker på tvärvetenskaplig basis.

Det är fantastiskt att denna kvinna hade "förmånen" att själv få uppleva delvis frånvaro av vä hjärnhalva och att "låta" den högra ta över.

En LSD-tripp är av annan karaktär eller..jag kan ha fel då jag inte provat…

piotrr
0

#320, Ming,

"Tvärvetenskapliga" granskningar brukar man utföra när man inte vet vilket vetenskapligt område som omfattas. I detta fallet, neurologiskt trauma eller psykiatri.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Ming]
0

Stor konferens om medvetandet i Stockholm:

Hur skapas medvetandet? Är det något som skapas av hjärnan eller finns det redan? Är universum medvetet? Är medvetandet flexibelt i tid och rum? Ett tvärvetenskapligt forum den 3 -7 maj i Aula Magna, Stockholms Universitet.
Arrangör och initiativtagare: Christer Perfjell, Mind Event AB
[TristanChi]
0

Jag vet redan svaren på de där frågorna, så ni kan spara pengarna och fråga mig istället för att åka dit.

[StaffanM]
0

#313  Jag frågar inte om vad som är möjligt. Jag frågar vad du tror.

Vad tror du?

Tror du inte att hon är blind ?

Vad är troligast ….att hon ljuger eller talar sanning?

#316 Martinus kosmologi är oerhört avancerad.

Per, du skriver att det är invecklat trams.

3 FRÅGOR :

Hur har du kommit fram till det ?

Har du läst något av hans böcker ?

Ge ett exempel på vad som är invecklat trams.

Neutralis
0

Detta anser även jag vara invecklat trams, och då räckte det med google och det första stycket på Wikipedia för att göra konstaterandet:

"Martinus Thomsen var en dansk mejeriarbetare som vid trettio års ålder genomgick starka mentala ljus- och visionsupplevelser. Dessa upplevelser medförde en permanent förändring av hans medvetande. Han upplevde att han hade fått tillgång till ett kunskapsmaterial som var kosmiskt, i betydelsen obegränsat, och att han hade en mission att utföra. Han skulle presentera en, för mänskligheten, ny världsbild."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Martinus_Thomsen

piotrr
0

#324: StaffanM,

Kravet att någon skall behöva ha läst en bok skriven av en flummare för att kunna säga att flummarens flum är flum, är vansinne.

Om du verkligen tror att det fungerar på det sättet kan jag ju fråga dig hur många böcker du har läst som har handlat om att Martinus kosmologi är flum, för hur kan du annars ha kommit fram till att det är fel att det är flum? Ge exempel på vad som inte är invecklat ("avancerat") flum!

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[StaffanM]
0

Du kunde alltså inte svara på mina 3 frågor….Jag visste det !!!

Finns där sådana böcker som visar på att Martinus skulle vara flum?

Martinus böcker är just detta exempel på vad som inte är avancerat flum för den som är intelligent nog att analysera vad som står i dem.

Men jag kan hålla med att det inte är helt lätt. Man får läsa sakta om man ska ha en chans att förstå vad innebörden av texten är.

[Ming]
0

Kan så vara att sunt förnuft och logiskt tänkande inte är applicerbart på "andlig vetenskap".

VeVeN
0

Man måste nog komma överens om vad man menar med "andlig vetenskap" innan man kan svara på en sån fråga.

[TristanChi]
0

Sålunda skriver Martinus själv om sin "vetenskap":

• Nu finns det kanske läsare som kommer att le åt det ovanstående och eventuellt mena att jag här kommit alltför långt ut "i det blå" och att min analysering är fantasier, men detta understryker blott dessa personers bristande medvetande, deras bristande sinne för den verkliga logiken, tillvarons högsta matematik.

En martinusentusiast, Ingemar Fridell skriver också:

• de människor, som har kommit längst i sin humana utveckling, och som därför börjar kunna uppleva verkligheten intuitivt, som har lättast för att mot bakgrund av sitt eget personliga erfarenhetsmaterial kunna bekräfta sanningshalten i de kosmiska analyserna. För de människor, som ännu inte har denna intuitiva förmåga utvecklad i sig, upplevs den andliga vetenskapen inte som vetenskap utan mer eller mindre som en ny trosform.

Är det så StaffanM uppfattar läget, att StaffanM såsom tillhörande dem "som har kommit längst i sin humana utveckling, och som därför börjar kunna uppleva verkligheten intuitivt" är den ende härinne som kan se att Martinus har rätt, medan vi andra lider av "bristande medvetande, deras bristande sinne för den verkliga logiken" och därför lever i tvivel och villfarelse och ser Martinus stkrifter som rent nonsens?

piotrr
0

Rent nonsens, alltså.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
0

Det roliga är att följare av sånt här larv brukar anklaga vetenskapen för att vara elitistisk och exluderande, det dår inte ens att föreställa sig att en vetenskapsman skulle kunna säga något sådant?!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer