Mailade TV4 om "Det Okända"
Blev lite irriterad på TV4+ för ett tag sen och skrev följande mail:
Hej,
När jag zappade runt bland kanalerna och passerade TV4+, så noterade jag att ni klassificerat programmet "Det Okända" som "Fakta/Vetenskap". Jag tycker att det är grovt oansvarigt att antyda att det programmet skulle ha något att göra med vare sig fakta eller vetenskap. Fine om folk vill titta på den här typen av program, men jag tycker att TV4 borde agera åtminstone lite ansvarsfullt, och inte försöka få programmet att framstå som något annat än underhållning.
Att kalla den här sortens underhållning för fakta/vetenskap tycker jag är snudd på bluffmakeri. Eller menar ni på fullaste allvar att den som tittar på "Det Okända" ska tro att det finns ett endaste uns av kritiskt tänkande hos dom medverkande i programmet? I så fall tycker jag att ni agerar ansvarslöst.
Mvh,
Filip Söderholm
Fick nyligen följande intetsägande och oengagerade svar:
Hej Filip!
Tack för ditt mail. Programchefen för TV4 Plus har svarat att Det okända bör klassas som "dokumentär".
Med vänlig hälsning
Tittarservice
TV4-Gruppen
08-459 40 00
Tänkte bara dela med mig av TV4s uppenbara förakt för sina tittare och deras intelligensnivå.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du lever väl inte i den illusionen att du förväntade dig att de skulle ge dig ett mer engagerat och utförligt svar?
Jag hade hoppats på ett åtminstone lite mer engagerat svar. Vad som var rimligt att förvänta sig vet jag inte riktigt. Jag ser inte meningen med att ha en funktion för att kontakta kanalen om man inte är intresserad av dialog med tittarna.
Kan tänka mig att de nog fått en hel del liknande samtal…eftersom "övernaturligheter" trigga många…precis som "naket" gjorde förr..då ringde upprörda tanter och farbröder som galningar över osederna på TV.
Kanske är övernaturligheter vår tids nakenfisar?
dublett
Hur menar du att det är jämförbart? Jag menar att det här är att ljuga rakt ut för sina tittare.

#3 #5
Men om man ändå ska få in en jämförelse med något naket, så kan man kanske säga att klassificera Det okända som Fakta/Vetenskap är som att klassificera en porrfilm som Tecknat/Barnprogram.
"att klassificera Det okända som Fakta/Vetenskap är som att klassificera en porrfilm som Tecknat/Barnprogram."
Okej….

#2 Funktionen kan vara att ge intrycket att vilja ha en dialog och att det i sig ser bra ut, sedan är det en helt annan fråga om de verkligen vill ha det eller lyssna överhuvudtaget…
Att du fick ett svar tycker jag är gott nog.
Dessutom så var ju svaret ganska godtagbart för "dokumentär" ligger väl mer närmare än "fakta/vetenskap.
/Maria
"Kan tänka mig att de nog fått en hel del liknande samtal…eftersom "övernaturligheter" trigga många…precis som "naket" gjorde förr..då ringde upprörda tanter och farbröder som galningar över osederna på TV."
Nu var det väl inte frågan om att någon blev upprörd av programmet i sig, utan av kategoriseringen. Så "Klass" jämförelse tyckte jag var utmärkt.
Vem tjänar på att kanalen felkategorisierar (alternativt kategoriserar på annat sätt än alla andra)?
"Kanske är övernaturligheter vår tids nakenfisar?"
Den likhet jag kan se är i så fall att man av någon anledning tjänar på att normalisera det övernaturliga på samma sätt som man gjort med porr. Antar att producenterna av sådana program är de som tjänar på det.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Det är lättare och vanligare att fejka andekontakter än cum shots.
"Det är lättare och vanligare att fejka andekontakter än cum shots."
Mina förutfattade meningar säger hur som att en del av de här på forumet är övertgade om att allt som händer i p-rullar är den sanna verkligheten.
Tja. Själva den "fysiska seansen" är väl oftast på riktigt iaf?
#11, TristanChi,
Där tar du fel. Spraygrädde finns numera på burk.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
SVT 1 kallar sin nya serie "Väsen"för reportage. Dags att maila igen?
Nu har jag inte hunnit titta på något avsnitt ännu, men jag får intrycket av att "väsen" består av reportage. Har jag fel?
#15 Väsen är väsensskilt(haha, ser du vad jag gjorde där, en ordvits!!!) från Det Okända, det förstnämnda berättar om vad vissa människor tror och har trott genom tiderna, medan det Okända låter Charlataner lura offer och obelagt hävdar en massa strunt.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Filip
Kan inte du maila caroline gerts ocksåbara för att hets lite på hennes människosyn att mamma som förlorat barn i sjukdom har MAX 5års sorgeperiod.sen är det fritt fram att visa i TV att hennes dotter hänger typ i tapeterna i någons lägenhet.
Hon måste ha en kävnslomassig störning maila på snälla.
Tack för tipset, sexigasussi, men tror du att det är en bra idé att säga det till just Caroline Giertz? Hon tror ju faktiskt att hon hjälper någon, och sådana människor brukar tyvärr reagera mycket negativt på om man försöker påpeka att vad de sysslar med är elakt.
Jag menar att det är bättre att kontakta antingen TV-bolaget som köpt in TV-serien så att de kan stoppa visningen nu, eller att kontakta produktionsbolagen som Giertz har jobbat åt, så att de undviker att samarbeta med henne i framtiden.
Jag föreslår också att de som upprörs av Giertz tilltag, skriver om det antingen på bloggar, på twitter eller kanske till och med på Newsmill. Om man är en 2-3 stycken kan man skriva ihop något riktigt bra och engagerande där, och det är viktigt att även de av oss som har något emot sådana här lurendrejerier, får berätta vår sida.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Typ så är det nog ingen mening
för hon fattar inte att andra kan ta skada av hennes egen nöje.