Annons:
Etiketttro-hopp-och-religion
Läst 6688 ggr
[MargaretaA]
2/21/11, 12:50 PM

Mings Horoskop

Som jag redan sagt så gör jag inte detta för att bevisa något. Jag gör det för att förhoppningsvis räta ut en del frågetecken och missförstånd om vad Astrologi faktiskt handlar om och hur det går till rent konkret. Om det sedan inte går hem så har jag i allafall försökt. Mer kan man inte göra.

Okej Ming.

Du var intresserad av Venus, Mars och Saturnus i ditt horoskop. Jag börjar här med Venus.

Venus i våra horoskop handlar om;

kärlek, skönhet, balans, harmoni och behag. för att nämna några av de vanligaste nyckelorden.

Du Ming har din Venus i Kräftan

Några nyckelord; Hem, familj, känslor, Intuition, omsorg, beskyddande och närande.

Din Venus i Kräftan finns i Hus 10

Några nyckelord för hus 10 är

Social image, position i samhället, aspirationer, ambitioner, yrkesval, auktoritet, traditioner och pliktkänsla.

Detta är alltså din Venus position i ditt Horoskop - utan aspekterna med andra planeter - återkommer till dem senare.

Venus i Kräftan i Hus Tio.

Så vad kan då detta betyda? Ja egentligen kan alla hjälpa till nu. Vi har nyckelorden så det är bara att blanda och ge. Ta ett nyckelord här och ett annat där och försök att få ihop något - det är bara Ming som vet vilka kombinationer som är rätt.

Men om jag leker lite…

Här kan vi få ihop till en person som exempelvis;

Älskar (Venus) att ta hand om familjen (Kräftan) på ett traditionellt sätt (hus 10). Hemmafruvarning.

En person som alltid klär sig mycket elegant (Venus) i sociala sammanhang (hus 10),

En som älskar att pynta och göra fint hemma.

Skönhet (venus) i yrkesvalet (hus 10) kan bli väldigt glamoröst - men eftersom det är få förunnat att bli filmstjärnor eller modeller på catwalken så finns det gott om yrken inom vårdsektorn (Kräftan) att välja på som passar ypperligt för Venus uttryck. Det är svårt att tänka sig en bättre sjuksköterska. Heminredning som yrke är också gjutet.

Så här kan man hålla på hur länge som helst.

Jag slutar här och återkommer med Venus konjunktion med Merkurius.  Kommunikationsplaneten som är mycket, mycket viktigare och betydelsefullare än Venus i Mings horoskop - faktiskt den viktigaste av dem alla.

Annons:
anundi
2/21/11, 2:06 PM
#1

Får man önska? Gör mig sen! :)

[MargaretaA]
2/21/11, 2:54 PM
#2

#1

Förvånad!

menvisst okej. Ge mig dina uppgifter.

[TristanChi]
2/21/11, 3:01 PM
#3

Jag vill också! Men jag vill bara ha resultatet. Inga himlakroppar, resonemang eller förklaringsmodeller får förekomma.

[MargaretaA]
2/21/11, 4:25 PM
#4

#3

Jag har förklarat syftet med den här tråden men den verkar ha passerat dig spårlöst förbi (Deja vu?).

Men du har rätt i sak. En bra skriven horoskopstolkning ska helst utelämna hänvisningar till det ena eller andra som lekmannen ändå inte förstår. Vill du ha det kan du söka det på nätet.

Men. Vill man visa hur "husbygge" går till (vilket denna tråd syftar till) kan man inte bara visa "huset" - utan man måste visa hur och vad det är byggt av.

[TristanChi]
2/21/11, 4:50 PM
#5

#4

Jaha. Då skiter vi i det.

Även om din metod är uppenbart befängd så finns det ändå en teoretisk möjlighet att resultatet kan vara rimligt.

Input -> black box -> output, typ.

anundi
2/21/11, 4:52 PM
#6

Vad behöver du för uppgifter?

Annons:
[MargaretaA]
2/21/11, 5:05 PM
#7

#6

födelsedatum, plats och klockslag.

[Ming]
2/21/11, 6:51 PM
#8

Först vill jag säga Maggan: Tack så himla mycket!!

Spännande…jag säger inget mer…. nu…

Nu blev jag ju självklart intresserad av de andra planeterna…nyfiken som jag är.

[MargaretaA]
2/21/11, 10:08 PM
#9

#8

Skrattande

bra då fortsätter vi.

Precis som varje tecken har en härskande planet, så har också varje enskilt Horoskop en sådan. Den planeten har extra stark betydelse vilket måste beaktas vid tolkningen. Horoskopshärskaren bestäms av det tecken där Ascendenten står (den punkt som stiger vid horisonten vid tiden för födelsen och bestämmer startpunkten på Hus 1).

I Mings fall är ASC i Jungfrun vilket gör Merkurius till Horoskopshärskare. Att Merkurius i detta horoskop är placerad i Tvillingarna - det andra tecknet där Merkurius är Kung, ökar på digniteten ytterligare.

Venus och Merkurius står i sk konjunktion i Mings horoskop. De är bara 6 grader från varandra, men då de skils åt av en teckengräns kommer deras egenskaper inte att sammanblandas utan de samarbetar var för sig. Men mycket tätt.

Merkurius

Intellekt, kommunikation, ord, språk, media, transport.

Eftersom vi här endast behandlar Merkurius relation till Venus hoppar vi över hans betydelse i tecknet Tvillingarna.

Men vi tar en repetition på;

Venus

kärlek, skönhet, balans, harmoni, behag

och deras gemensamma husplacering

hus 10

Social image, position i samhället, aspirationer, ambitioner, yrkesval, auktoritet, traditioner och pliktkänsla.

Och vad får vi här då?

Kommunikation är viktigt för alla människor. Men för en person med en så stark Merkurius är behovet kraftigt förhöjt. Ord är viktiga - både det talade och skrivna. Denna person väljer sina ord noga och lägger märke till när andra gör det. Eftersom Venus också är inblandad kan vi nog t.o.m tala om en kärlek till ord och ett språk som flyter med charm och elegans. En klar språkbegåvning.

Eftersom dessa planeter jobbar i hus 10 (social Image) är det sannolikt att denna person medvetet undviker att krydda sitt språk med svordomar och andra fulheter i det offentliga samtalet. Sannolikt inte privat heller.

Här har vi en person som sätter en ära i att alltid uttrycka sig "snyggt" och har Svart Bälte i verbal harmoni och diplomati i kommunikationen med andra.

Passande yrkesval här är så självklart att det knappast behöver sägas. Allt som har med ord, språk, skrivande, talande och kommunicerande att göra. Men det måste ha en touche av den eleganta och behagliga Venus för att bli optimalt. Hellre modejournalist än krigskorre m.a.o.

I nästa avsnitt ska vi se vem Venus i Mings horoskop väljer som partner. Vi vet redan att hon står mycket nära den verbala och kommunikativa Merkurius. Men hon har också ett mycket harmoniskt förhållande till den ansvarsfulla och plikttrogna Saturnus.

Fortsättning följer…

olaka
2/21/11, 11:38 PM
#10

#9

Off topic men jag måste… Det är jätteroligt att läsa Ming och häskande planet i samma inlägg, det ger såna asocciationer:

http://www.youtube.com/watch?v=M-0sXXNrx-4

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

anundi
2/22/11, 1:28 AM
#11

Hur exakta måste plats och klockslag vara?

[MargaretaA]
2/22/11, 8:11 AM
#12

plats går bra med närmsta större ort. klockslaget ska vara så exakt som möjligt. Helst på minuten. Vet man inte det är det enkelt att kontakta sjukhuset där man föddes. Det står i journalen.

chik
2/22/11, 9:38 AM
#13

Maggan..Vinka till dig…"""

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
[Ming]
2/22/11, 11:09 AM
#14

#10 Men se där!! Min själsfrände Tungan ute

anundi
2/22/11, 1:53 PM
#15

#12

Ok, jag kommer att ge dig uppgifter så får du ställa ett horoskop. Måste bara luska fram så exakta sådana som möjligt.

olaka
2/22/11, 3:14 PM
#16

#0

Jag som matematisk intresserad blir ju lite konfunderad över det här du skriver.

Så vad kan då detta betyda? Ja egentligen kan alla hjälpa till nu. Vi har nyckelorden så det är bara att blanda och ge. Ta ett nyckelord här och ett annat där och försök att få ihop något - det är bara Ming som vet vilka kombinationer som är rätt.

Om man använder max ett ord från varje del, men minst ett ord totalt, så kan man konstruera 6 * 8 * 9 - 1 = 431 olika meningar från detta och Ming får välja vilka hon tycker passar in mest på henne. Blir inte det ett väldigt stort smörgåsbord?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[TristanChi]
2/22/11, 3:24 PM
#17

Horoskop = kylskåpspoesi

[MargaretaA]
2/23/11, 8:35 AM
#18

#15

okej men det blir inte hela Horoskopet. Det är för mycket, Jag gör med dig som med Ming och vi väljer ut några enstaka grejer.

#16

Du ska inte stirra dig blind på antalet nyckelord. Jag kunde ha använt fler - eller färre. Eller bara ett.

Men smörgåsbord är en bra beskrivning. Hur många rätter blir det på det bordet om vi skulle välja fem nyckelord vardera för samtliga de 12 tecknen, alla 12 husen (livsområden) plus de 12 planetern, ASC, MC, Solen och Månen som är med i en komplett tolkning av hela Horoskopet?

Där kan vi snacka om smörgåsbord!

#17

Den var ny.

[MargaretaA]
2/23/11, 9:08 AM
#19

Men vi kan köra utan utplockade nyckelord (jag markerar dem med fetstil). Nedanstående texter finns i mitt datorprogram. De är hyfsat nära det jag själv skulle skrivit med egna ord.

Ming vi kör Venus sista aspekt som är en harmonisk Trigon till Saturnus.

Saturnus visar din inställning till ansvar och förpliktelser och är planeten av Karma, begränsningar, hämningar och inskränkningar. Saturnus tecken och husposition, samt de aspekter den gör till andra planeter, visar var, och varför, du saknar självförtroende eller är rädd, och var dina verkliga livsläxor måste läras. Saturnus saktar ner och hämmar andra planeter den kontaktar. Den visar din relation till auktoritet och din status i världen. Dess position avslöjar var, och hur, du kan förverkliga dina ambitioner och ge ditt liv en fast grund.

Din Venus i trigon med din Saturnus

Du har inte bara en häpnadsväckande kreativ talang, utan dina vänner och släktingar uppskattar dig också för din lojalitet och pålitlighet. Du bör ha förmågan att skapa långvariga vänskapsförhållanden eftersom du värderar dina relationer så högt. Det du vill mest av allt är att leva lyckligt vid din partners sida, vilket inkluderar att arbeta tillsammans för att förverkliga gemensamma kreativa ambitioner. Du har förmågan att offra dina egna personliga fördelar för andras skull. I sällskapslivet, är du kultiverad och charmig, och att öka din allmänbildning är viktigt för dig. Yrkesmässiga framgångar parat med en enkel livsstil möjliggör ett bekvämt liv och en ordentlig pensionsförsäkring, utan större ansträngning.

Härmed är vi klara med Venus. Naturligtivs kan man gräva djupare och säga mer - det beror på hur mycket tid man har.

………………………………………………………………………………………

Vi fortsätter med Saturnus

Du har honom i Skorpionen vilket du delar med alla som är födda samma år som dig. Saturnus brukar ta ca två år på sig genom ett tecken. Vill man veta Saturnus inflyande i just ditt horoskop är det bättre att titta på husposition och aspekter till andra planeter.

Din Saturnus i det Andra Huset

Det andra huset visar din attityd till trygghet, pengar och ägodelar. Det handlar också om att etablera en verklig känsla för vem du är, genom att skapa en stark position i den verkliga världen, den stabila grunden under dina fötter. I hus ett föds den första insikten om detta. I det andra huset ger vi en solid bas till våra liv och definierar vilka vi är. Planeter i hus två visar vår potential - den vi kan förverkliga genom att ta oss an livet och deala med det. Det visar också vad vi värderar högst och vad vi hoppas att uppnå, samt hur vi värdesätter oss själva.

Med Saturnus i det område i horoskopet som styr finanser, har du en stark längtan och ett behov av oberoende och att skapa din egen väg i världen. Även om du inte är utan pengar, känner du att verklig trygghet endast kan komma från att bevisa din förmåga att tjäna egna pengar och klara dig själv, och du är hellre utan än blir beroende av andra. De pengar du tjänar kommer att bli förståndigt investerade, då du inte är en risktagare, föredrar du att bygga en fast grund och arbeta stadigt mot dina mål. Att tjäna pengar ser du som en utmaning, och med din beslutsam och ditt engagemang kommer du förmodligen att lyckas bra.

Din Sol i trigon med din Saturnus

Denna trigon är ett tecken på att jakten efter framgång kommer att ge snabbare resultat för dig än för andra. Detta beror i första hand på att du inte har något emot att ta på dig ansvar. Du är också ärlig och praktiskt lagd. Du är sparsam med både pengar och energi, alltid med syftet att kunna förverkliga praktiska och förnuftiga planer. Dina koncentrations- och organisationstalanger används på ett disciplinerat sätt, även när du försöker att nå de mest ambitiösa målen. Du är inte nödvändigtvis en person med tur i ordets traditionella mening, men du tenderar att göra de rätta sakerna på ett intuitivt sätt, och i rätt ögonblick, vilket betyder att du aldrig behöver lida nöd i svåra tider. Utan tvekan har du lagt undan ekonomiska reserver som kan hjälpa dig vid behov. Du har lärt dig att vara tålmodig och undvika riskabla företag.

Det är bara att gratuelar Ming. Att du har denna moralist och bromskloss i positiva aspekter till både Venus och Solen gör att du har ett gott förhållande till det goda han står för och märker inte nämnvärt av, eller lider av hans tråkigare sidor. Där andra kan tycka att han bara är trist kan du se nyttan och fördelerna.

Återkommer med Mars.

olaka
2/23/11, 9:44 AM
#20

#18

Men om du tar in all information du gör och berättar för Ming att det här ska vara en maträtt som är 100% anpassat för just dig och sen presenterar du ett enormogigantiskt smörgåsbord och säger "Nu får du välja själv vilka som passar dig"?!?!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
[Ming]
2/23/11, 11:03 AM
#21

Jag har läst men väljer att inte kommentera…..ännu.

[MargaretaA]
2/23/11, 11:05 AM
#22

#20

ja och här har du pekat på Astrolgins stora problem. Det går inte att i detalj veta vad som är rätt när det finns så mycket att välja på.

Men om vi nu tar exemplet med Mings Venusegenskaper (läs om Venus) som hon lever ut på Kräftans vis (läs om Kräftan) i det tionde husets livsområde (läs om tionde huset) så är den större bilden fastslagen och icke förhandlingsbar.

Men vad det betyder exakt och i detalj för just Ming går inte att veta för någon annan än Ming. jag kan komma med förslag och med lite tur träffa några rätt, men en tolkning av den här typen där man leker plockepinn med ord kan aldrig ge 100% träffsäkerhet. De är i de fallen astrologen tvingas att hålla sig allmän - men bara inom ramarna för det redan givna.

För att få ut mesta möjliga ur sitt horoskop (om man inte har tid och lust att lära sig det själv) bör man ha en kommunikation med Astrologen och bena ut grejerna. men vem har råd med det Rynkar på näsan

[MargaretaA]
2/23/11, 11:26 AM
#23

#21

Jag har läst men väljer att inte kommentera…..ännu.

Det är bra.

Men jag utgår ifrån att du redan talat om ifall du anser att detta bara är slöseri med tid.

[Ming]
2/23/11, 11:32 AM
#24

För över 10 år sen var jag på en mässa här i stan.Ett gigantiskt "smörgåsbord" mötte oss besökare att plocka godsaker ifrån.

Jag valde "personligt horoskop" av Erik Hesser….efter sessionen sa han: "Vill du veta mer har jag mottagning i Filipstad…kostar 800:-"

Jag har förstått att det han förmedlade bara var ett ytligt skrap.

Med detta vill jag säga till dig Margareta: Jag hade inte en aning om vilket hästjobb det är att ställa horoskop….nu förstår jag bättre….och det är med spänning jag följer ditt arbete om min egna och speciella relation till planeterna och hur de påverkar mig i mitt liv.

[TristanChi]
2/23/11, 11:34 AM
#25

#24

Det blir ännu jobbigare om man dessutom hänger i knävecken med en gummiboll i munnen, men resultatet blir inte bättre för det.

[Ming]
2/23/11, 11:38 AM
#26

#25 Jag förstår inte vad du menar…egentligen  så…tell me!!

[TristanChi]
2/23/11, 11:53 AM
#27

#26

I #24 uttrycker du beundran över hur mycket arbete som ligger bakom ett horoskop.

I #25 illustrerar jag hur mängden jobb bakom inte nödvändigtvis hänger ihop med resultatets kvalitet.

Det är resultatet som räknas, inte metoden. I synnerhet när metoden helt saknar empirisk bakgrund.

Annons:
[MargaretaA]
2/23/11, 11:55 AM
#28

#24

ja nog är det ett hästjobb alltid!

Är det okej om jag lägger in bilden av din Horoskopskarta? I vissa fall säger en bild mer än tusen ord.

[Ming]
2/23/11, 12:02 PM
#29

#28 Javisst går det bra!

[Ming]
2/23/11, 12:03 PM
#30

#27 Du kan vara lugn för att jag ska granska hennes arbete..kritiskt och på djupet.

[TristanChi]
2/23/11, 12:12 PM
#31
[Ming]
2/23/11, 12:15 PM
#32

#31 Då betvivlar du utan bättre vetande..du känner inte mig TristanChi så du kommer att få svälja dina ord.

[MargaretaA]
2/23/11, 12:19 PM
#33

#30

ASC i Jungfrun - nyckelord; arbete, kritisk granskning, detaljerTungan ute

[TristanChi]
2/23/11, 12:21 PM
#34

#32

> du känner inte mig

Nej, men snart gör vi alla det, när vi har fått se ditt horoskop och hur väl du kommer att tycka att det stämmer.

Annons:
[MargaretaA]
2/23/11, 12:27 PM
#35

#34

och där kom den!

Men strongt att du har lyckas hålla dig ända till inlägg 34.

[Ming]
2/23/11, 12:38 PM
#36

#34 Jag håller tand för tunga då det i vissa fall faktiskt är klokare att tiga än tala.

MackLobell
2/24/11, 12:08 AM
#37

#0

Du är i la rätt hus nu väl? :)

[MargaretaA]
2/24/11, 12:24 AM
#38

#37

Det är ingen som har klagat än i allafall Skrattande

[Ming]
2/24/11, 10:09 PM
#39

Färdig?

[Ming]
2/24/11, 10:13 PM
#40

Jag avvaktar att kommentera…..känns det

[MargaretaA]
2/24/11, 10:15 PM
#41

sorry Ming jag har inte haft tid i dag. Inte i morgon heller. Men på lördag ska jag leverera. Lovar! Glad

Annons:
[Ming]
2/24/11, 10:33 PM
#42

Ta det piano…jag har ingen brådska….Oskyldig

[MargaretaA]
2/24/11, 10:37 PM
#43

#42

Tack!

jag tror jag måste sluta jobba som Lulu Carter. Det funkar inte i verkligheten att måla väggar klädd i högklackat och tajta jeans Skrikandes

[Jeremina]
2/25/11, 3:28 AM
#44

Maggan kan du göra ett horoskop för mig med?

[Ming]
2/25/11, 10:00 AM
#45

#43 Skrattande

[MargaretaA]
2/25/11, 3:16 PM
#46

#44

haha ställ dig i kön Skrattande

Nu ska jag göra Ming klar och sedan eventuellt Anundi. Sedan får det räcka hos de stackars skeptikerna.

Men jag har ansökt om att få återta Astrologisajten och väcka upp den ur sin slummer. Vi kanske kan hitta på nåt där. Flört

radio
2/25/11, 5:30 PM
#47

#46

  • "Sedan får det räcka hos de stackars skeptikerna."

På vilket sätt är det synd om skeptiker?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
2/25/11, 6:16 PM
#48

#47

okej tar tillbaka. Tänkte lite fel där att ni skeptiker inte gillar sånt här ovetenskapligt trams.

Men tänker man efter så ser ni ut att ägna mer tid åt det än de värsta woowoos. Det verkar vara ett av era största fritidsintressen.

så det är inte synd om er.

Annons:
piotrr
2/25/11, 8:43 PM
#49

#43, MargaretaA,

På den här kommentaren får jag lov att säga både hubba hubba och stackars sate. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[MargaretaA]
2/25/11, 9:44 PM
#50

#49

Skrattande

radio
2/25/11, 10:25 PM
#51

#48

  • "Men tänker man efter så ser ni ut att ägna mer tid åt det än de värsta woowoos. Det verkar vara ett av era största fritidsintressen."

Och vi kan dessutom betydligt mer om skiten är den "värsta woowoo" (din betenckning).

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
2/25/11, 10:34 PM
#52

#51

jomenvisst!

Du får gärna tro det om det känns viktigt för dig. Här knusslas inte.

radio
2/26/11, 12:13 AM
#53

#52

  • "Du får gärna tro det om det känns viktigt för dig. Här knusslas inte."

Du har uppenbara problem med att förstå. Jag vill INTE tro, jag vill veta. Du har hittills inte lyckats visa ett enda dugg för att horoskop fungerar. Det enda du visar är din tro, din övertygelse,

Ganska fashinerande, du tror inte på homeopatika för att det saknar evidens, men du tror på horoskop trots att evidensnivån för det faktiskt är sämre.

Hur ska man få någon som är personligt övertygad att inse att den personliga övertygelsen ofta är fel?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
2/26/11, 12:30 AM
#54

#53

Du har uppenbara problem med att förstå. Jag vill INTE tro, jag vill veta. Du har hittills inte lyckats visa ett enda dugg för att horoskop fungerar. Det enda du visar är din tro, din övertygelse,

Nja… jag har visat hantverket bakom kulisserna. jag kan inte - och har heller aldrig försökt att visa att det "fungerar".

Ganska fashinerande, du tror inte på homeopatika för att det saknar evidens,

jag kanske hade trott på det om jag testat det. men jag och min familj är tack och lov av den friska sorten så det har aldrig blivit aktuellt.

Hur ska man få någon som är personligt övertygad att inse att den personliga övertygelsen ofta är fel?

Man kan alltid pröva med fakta. Funkar inte det så är det nog bara att ge sig.

radio
2/26/11, 12:35 AM
#55
  • "Nja… jag har visat hantverket bakom kulisserna. jag kan inte - och har heller aldrig försökt att visa att det "fungerar"."

Du påstår att det fungerar. Är det så att du tror på det för att "hantverket" är småavancerat (egentligen är det inte det, men för en lågutbildad kan det te sig så).

Tror man på en regndansare för att hens röreler är avancerade?

  • "jag kanske hade trott på det om jag testat det. men jag och min familj är tack och lov av den friska sorten så det har aldrig blivit aktuellt."

Förstår du vad du säger nu?

  • "Man kan alltid pröva med fakta. Funkar inte det så är det nog bara att ge sig."

Men det gäller inte horoskop, eller? *s*

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
[MargaretaA]
2/26/11, 12:43 AM
#56

#55

var och när har jag "påstått" att det fungerar?

radio
2/26/11, 1:38 AM
#57

#56

  • "var och när har jag "påstått" att det fungerar?"

Lite kul att se hur förvirrad en astrolog är, hur hen totalt förvirrar sig. Kan detsamma gälla även horoskopen? Hoho, näe, för där har man järnkoll. Löjligt, sjukt löjligt. Men att få astrologen att förstå lite vtt är totaltkört.

#TS

  • "Astrologi faktiskt handlar om och hur det går till rent konkret."

Du kanske bara menade om hur ni fantiserar?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
2/26/11, 1:49 AM
#58

#57

ja men jag har aldrig påstått att astrologi fungerar. Det är du som är förvirrad radio.

[MargaretaA]
2/26/11, 2:51 AM
#59

#58

Förtydligande till dem som ev. undrar;

Jag tror på Astrologi och tycker mig se att det stämmer - men det är inte samma sak som att påstå att det verkligen gör det, som radio vill låta påskina.

Ville bara säga det.

radio
2/26/11, 3:36 AM
#60

#58

  • "ja men jag har aldrig påstått att astrologi fungerar. Det är du som är förvirrad radio."

Så nedan betyder ingenting? Du får gärna förklara vad du menar. Antingen tror du att det fungerar, eller så tvivlar du. Problem med det?

#TS

  • "Astrologi faktiskt handlar om och hur det går till rent konkret."

Förklara nu Maggan, visar astrologi någonting?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


chik
2/26/11, 7:58 AM
#61

Hur tänker du nu Radion?

I din fråga här ovan, Till Maggan..

Lena.P är jag i verkliga livet.

radio
2/26/11, 8:48 AM
#62

#61

Maggan påstår att hon aldrig sagt att horoskop fungerar. Jag motbevisar det genom att ta fram ett exempel från henne där hon gör så. Vad funderar du på chic?

Varför troende ljuger så förbannat?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
Maria
2/26/11, 9:32 AM
#63

(Jag lämnar ett avtryck här för att jag vill följa tråden.)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Ming]
2/26/11, 11:18 AM
#64

Nu är det enkom 3 planeter och  deras ev förhållande till mig som Margareta ställer. Väcks min nyfikenhet så har jag en plan…vilket jag återkommer till senare.

Ju mer jag vet desto mindre vet jag att jag vet…(från hudavskrap till subcutis..och vad som finns därunder…)

[MargaretaA]
2/26/11, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Om man tittar på Mings horoskop så ser man att det mesta händer i husen tio och elva (se längst upp i bild).

Solen, Venus och Merkurius i tionde huset visar på en person där det offentliga livet - vanligen yrke och karriär - är mycket viktigt.

En repetition;

" Det tionde huset representerar vår sociala image, vår karriär och position i världen. Det tecken som huset står i, liksom eventuella planeter här, visar hur vi projicerar oss själva gentemot andra och den roll vi spelar på livets scen.

 Detta hus visar också vår attityd till auktoriteter och är knutet till våra föräldrar, då det är från dem vi får vårt första intryck av världen och lär oss hur vi ska fungera i den. Det är här vi ger konkret form åt den vision av världen vi utvecklade i det nionde huset, som styr vår livsfilosofi"

Sedan kommer Uranus, Mars och Jupiter i hus elva. Det står för vårt sociala liv, vänner, ovänner, ideal, hopp och drömmar.

"Det elfte huset härskar över det sociala livet och de strävanden vi delar med andra. Tecknet, och planeterna här, beskriver hur vi passar ihop med andra och hur vi fungerar i grupp.

Det är osjälviskhetens och allmännyttans hus med humanitära mål som vänskap och gemenskap, där vi arbetar hårt för att förverkliga visionen om en bättre värld för alla".

(Texter inom citattecken är klippta och klistrade från mitt astrologiprogram)

Summasummarum sex planeter i dessa två hus, varav en - den allra viktigaste Solen - ger en person som är mycket utåtriktad och som aldrig kan nöja sig med ett liv i den trängre kretsen. Risken finns att nära och kära kan bli försummade, men eftersom Kräftan (familjens tecken) är inblandad så är den inte så stor.

Jag återkommer senare med mera om just Mars. Nu vill hundarna ut.

[MargaretaA]
2/26/11, 3:33 PM
#66

Nu kommer jag att köra klippa klistra för att nånsin bli klar med detta. Hade föredragit att ta det med egna ord, men då får du vänta en månad till. Är man petig så är man. Det är ASC-Jungfrun som ställer till det - vi drunknar ofta i alla detaljer som måste bli rätt och så blir inga "barn" gjorda (Känns det igen måhända?).Skäms

En del av dessa texter kommer med fler påståenden om personen än jag skulle göra. Men nu är det som det är.

Lets go för nu brinner det!

Mars

"Den eldiga och dynamiska planeten Mars, styr över vår viljestyrka, sexualitet och drivkraft. Dess tecken och husposition, samt de aspekter den bildar till andra planeter, visar vår energi och motivation. Det är aktionsplaneten, som avslöjar var, och hur, vi visar självsäkerhet och mod - och aggression. Den styr också över vår sexualdrift. I en mans horoskop beskriver den också hans typ av maskulinitet, medan den i en kvinnas, visar vilken typ av man hon dras till.

Din Mars i Lejonet

"Storsint, stolt och generös, liksom lejonet är djurens konung, har Lejontecknets personlighet en nästan kunglig syn på livet och är byggd på den grandiosa skalan. Det finns inget elakt eller småaktigt kring det eldiga Lejonet, som också har stor värme och charm och en medfödd kreativ och dramatisk gåva. Men bakom dess självkänsla finns också en rejäl portion känslighet dold. Lejonet tycker om att stå i rampljuset och är alltid i centrum.

Du har enorm energi, stora kreativa talanger och ett välutvecklat sinne för drama, vilket betyder att andra aldrig kan undgå att lägga märke till dig eller att lyssna på dina synpunkter.

Du har också ett stort självförtroende och förmågan att presentera dig själv i ett fördelaktigt ljus. Romantik och kärlek är bland det viktigaste för dig, och du gillar överdådiga gester och att få dem du älskar att känna sig som kungar eller drottningar.

Du ser livet i sin helhet och har ingen tid för detaljer, som du delegerar till andra. Din huvudsakliga drivkraft i livet är att uttrycka dig själv, och du behöver utrymme och frihet, erkännande och respekt från andra, för att kunna känna dig lycklig och fullbordad.

Du gillar att vara aktiv och speciellt att göra saker tillsammans med barn."

Din Mars i det Elfte Huset

Det elfte huset härskar över det sociala livet och de strävanden du delar med andra. Tecknet, och planeterna här, beskriver hur vi passar ihop med andra och hur vi fungerar i grupp.

Det är osjälviskhetens och allmännyttans hus med humanitära mål som vänskap och gemenskap, där vi arbetar hårt för att förverkliga visionen om en bättre värld för alla.

Med Mars här lägger du all din energi på umgänge med andra, då det sociala livet är det som får dig att känna dig levande, och du kan ha en stor och varierad social cirkel.

Du vill också gärna vara ledaren i vilken grupp du än befinner dig, då du har en bestämd uppfattning om hur saker ska göras. Men även om du gillar att ta ledningen, är du de mindre lyckligt lottades skyddsombud, och har ett stort intresse för sociala frågor.

Med din ridderliga själ, kan du skapa viktiga sociala förändringar; om, du är lika bra på att backa och lyssna som du är på att ta ledningen och tala."

Fortsätter med aspekterna i nästa omgång.

[Ming]
2/26/11, 7:18 PM
#67

#43 Kom att tänka på min granne (67 år)…som målade sitt hus iklädd endast tangakalsonger…undrar vad frun tyckte om det…

#66 Kan inte låta bli att ge respons på ASC i Jungfrun som ställer till det för mig…speciellt på det privata planet…puh!! Det stämmer till punkt och pricka!!

[MargaretaA]
2/26/11, 7:41 PM
#68

#67

Skrattande

Här kommer det sista. Sedan får du Ming läsa och begrunda. Vad du än säger så kommer jag att avslöja vad jag tycker stämmer. Jag känner dig inte - men jag snubblade rätt fort över grejer som jag kände igen hos dig - enbart baserat på de av dina inlägg jag läst Flört

Men du först….

Din mars har så många aspekter så han är som spindeln i nätet. Främst ser man givetvis konjunktionerna med Uranus och Jupiter. Att bena ut en konjunktion mellan två planeter är svårt nog - att fixa tre är mer än jag klarar av.

Men principen är att i motsats till matematiken blir 1+1 inte 2 utan 3. Slår man ihop två planeters kvaliteter så uppstår ett nytt.

Men jag gör som vanligt och klipper och klistrar med det som står till buds.

Uranus 

planeten som står för plötsliga förändringar, bringar insikter och plötslig inspiration. Dess husposition i ditt horoskop, samt aspekterna den gör med andra planeter, visar hur Uranus påverkar dig personligen. Uranus avslöjar var du är som mest unik och inom vilket livsområde du ges den största möjligheten till utveckling och förändring. Dess inflytande har beskrivits som vinden som blåser bort sanden från en dold stad, avslöjar Uranus ditt sanna jag. Den visar också din attityd till auktoritet, och till det som är nytt.

 Eftersom den rör sig så långsamt runt Solen, tar det ungefär tio år att resa genom ett zodiaktecken, vilket betyder att du kommer att dela dess teckenposition med hela din generation.

Din Mars i konjunktion med din Uranus

"Denna aspekt ger en tendens att passionerat rusa in i saker - för att sedan försöka trassla ut dig själv lika snabbt igen - då din frihet betyder allt för dig. Alla former av restriktioner och tvång gör dig till en rebell. Tråkighet har ingen plats i ditt liv, och du söker alltid nya utmaningar och äventyr. Du avancerar snabbt, och slänger all försiktighet överbord. I ditt emotionella liv kan du bli involverad i relationer som är på gång den ena minuten och avslutade i nästa. Detta passar din natur, då du ständigt är på jakt efter spänning. Trygghet och tråkig daglig rutin är ingenting för dig."

Jupiter

Den Optimistiska Jupiters position i ditt horoskop visar var, och hur, du kan växa och vidga dina vyer. Jupiter styr över din livsfilosofi - likt läraren och guiden - som representerar visdom och din förmåga att hitta en mening med existensen. Dess tecken och husposition, och de aspekter den bildar till andra planeter, beskriver din livsväg och karriär. Den är också lyckobringaren, men eftersom den expanderar allt den rör vid, kan den också skapa inflation och överdrifter. Den styr över långväga resor och upptäckter av alla slag.

Din Mars i konjunktion med din Jupiter

 "Med eldiga Mars i konjunktion med den optimistiska och expansiva planeten Jupiter, har du mer än din beskärda del av fart, drivkraft och livskänsla. Du är dynamisk och generös, och din "större än livet" personlighet kan placera ditt liv i strålkastarljuset. Du tror på turen, och har vanligtvis mycket av den. Du är också en mycket kreativ person och ditt stora självförtroende - och ditt lättsamma sätt med människor - hjälper dig att nå dina mål, vare sig dina ambitioner ligger inom områdena konst, media eller företagande."

Månen

Månen representerar den intuitiva, instinktiva sidan av din personlighet. Hur du relaterar till andra, dina instinktiva känslor och vanemässiga reaktioner, din relation till din mor och din familj är allt styrd av den feminina, passiva och känsliga Månen. Värderingar, den allmänna inriktningen och "atmosfären" av det tecken Månen står i ditt horoskop och de aspekter Månen gör till andra planeter, avslöjar mycket om ditt barndomshem och din uppväxt, dina rötter och ditt förflutna. Den är förbunden med omvårdnad och trygghet.

Din Mars i Kvadratur med din Måne

Du har ett flyktigt men briljant sinne. Du kan snabbt absorbera information, och inget ämne är för komplext eller utmanade för dig att greppa. Du brassar på genom livet, men du riskerar också att på ett meteorlikt sätt stiga mot himmelen för att sedan brinna ut. Du har starka drivkrafter och har svårt att agera med måtta och att hålla din stora fantasi under kontroll. Du har ett sådant tempo att du kan lida av både fysiska och psykiska spänningar. Om du saktar ner, kan framgången du uppnår bli både verklig och bestående.

Neptunus

Neptunus är mysticismens, drömmarnas och idealens planet. Dess husposition och aspekterna den gör till andra planeter i ditt horoskop, visar hur den påverkar dig personligen. Den beskriver vilken sorts fantasi du har, vad som inspirerar dig, din speciella sorts individualism, och dina drömmar. Den intresserar sig också för allt osett; dina psykiska förmågor och din sensitivitet gentemot atmosfären runt omkring dig. Medan Saturnus står för gränser, längtar Neptunus, oceanens härskare, efter frihet från inskränkningar, och kan därför bli orealistisk. Den härskar också över falsk glamour, bedrägeri och illusion.

Eftersom Neptunus tar ungefär fjorton år på sig att resa genom ett tecken, delar du dess teckenposition med hela din generation.

Din Mars i kvadratur till din Neptunus

 Om du kan skilja drömmar från verkligheten, kan du uppnå stora saker. För dig är drömmar något stort, och det finns inget pedantiskt eller smått över dig. Du ser livet som en helhet och inser vikten av andliga värderingar. Men du behöver hålla fötterna på jorden och lära dig skilja mellan fakta och fiktion och mellan vad som är möjligt och vad som inte är det.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[MargaretaA]
2/26/11, 9:49 PM
#71

Jag föreslår att Ming kopierar in det av mina texter som hon kommenterar.

Det blir lättare att jämföra mitt med hennes då.

Denna kommentar har tagits bort.
[Ming]
2/26/11, 10:10 PM
#73

Mitt firefox program tillåter inte det….kan det ordnas på något sätt av någon annan??

Jag ser att jag inte kommenterat allt…så jag väntar med det.

[MargaretaA]
2/26/11, 11:11 PM
#74

Det här blir svårt Ming.

Vad är det för fel på Internet Explorer?

Kan du inte fixa det bara för den här trådens skull?

olaka
2/26/11, 11:23 PM
#75

Hoppas jag inte verkar dryg nu, men har du provat med ctrl+c / ctrl+v.

Inte ska du väl behöva använda Internet Explorer för en sån sak?! Det är ju livsfarligt, själv använder jag Opera.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Ming]
2/27/11, 12:04 AM
#76

#74 Jag ska fixa detta

#75 Nej då du är inte dryg alls…hjälp emottages gärna

Jag är mån om att det ska vara tydligt så jag föreslår att sajtvärden tar bort mina kommentarer så grejar jag till det imorgon…samt rätta stavfelet förståss…rabatt stavas det juFlört

Annons:
[MargaretaA]
2/27/11, 12:14 AM
#77

#76

mån om att det ska vara tydligt

rabatt stavas det ju

as I said… Oskyldig

[Ming]
2/27/11, 12:15 AM
#78

Ber härmed sajtvärden ta bort mina kommentar:69 70 & 72

Tack godnatt sov så gottFlört

[Ming]
2/27/11, 12:21 AM
#79

Hehe Margareta…thats a part of me…

[MargaretaA]
2/27/11, 12:24 AM
#80

#79

tell me about it! Flört

[Ming]
2/27/11, 12:45 AM
#81

#80 Well I just did and more will come….manana Flört

[MargaretaA]
2/27/11, 12:52 AM
#82

#81

hakuna matataSkrattande

[Jeremina]
2/27/11, 2:36 AM
#83

#46 Maggan…vi kan ses där då Kyss

Annons:
[MargaretaA]
2/27/11, 2:44 AM
#84

#83

japp! Glad

piotrr
2/27/11, 12:05 PM
#85

#78, Ming,

> "Ber härmed sajtvärden ta bort mina kommentar:69 70 & 72"

Ordnat.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Ming]
2/27/11, 1:05 PM
#86

#85 Tack piotrr

[Ming]
2/27/11, 1:08 PM
#87

**Venus i Kräftan i Hus Tio.
**

Älskar (Venus) att ta hand om familjen (Kräftan) på ett traditionellt sätt (hus 10). Hemmafruvarning.

En person som alltid klär sig mycket elegant (Venus) i sociala sammanhang (hus 10),

En som älskar att pynta och göra fint hemma.

Skönhet (venus) i yrkesvalet (hus 10) kan bli väldigt glamoröst - men eftersom det är få förunnat att bli filmstjärnor eller modeller på catwalken så finns det gott om yrken inom vårdsektorn (Kräftan) att välja på som passar ypperligt för Venus uttryck. Det är svårt att tänka sig en bättre sjuksköterska. Heminredning som yrke är också gjutet.

MIN RESPONS:

Nu får jag alltså lätta på skalet(stark integritet)och bjuda på lite av mitt inre(svårt)men jag ska ärligt kommentera:
Min familj(man 2 döttrar)är kärnan i mitt liv…och i de flesta andras.Harmoni är något jag eftersträvar och utan det tappar jag "bort mig själv"..så..jag är MYCKET medveten om balansen mellan jobb-fritid familjen-övr socialt umgänge.
Hemmafruvarning…nej…
Älskar att pynta och göra fint hemma….nja… skapa trivsel och en bukett blommor på bordet räcker lääänge.Är inte mkt för prydnadssaker  "less is more" är ett honnörsord.Älskar att titta i heminredningstidningar!!Jag smygläser i kön till kassan…
Mitt yrkesval:Jobbar i ett vårdbolag och har en ledande funktion där så…kommunikation och ett vårdat språk är A&O…rent enkelt och tydligt är min ambition.Min pliktkänsla är stark och här ägnar jag inte så mkt tid för detaljerna som helheten.Är bra på att delegera och uppmuntra och deltar själv i vårdarbetet.Att lyssna in är av stor vikt för mig…. triggar mina Medarbetare att komma med nya idéer,förbättringar,samverkan och att skapa GLÄDJE!!

[Ming]
2/27/11, 1:17 PM
#88

Kommunikation är viktigt för alla människor. Men för en person med en så stark Merkurius är behovet kraftigt förhöjt. Ord är viktiga - både det talade och skrivna. Denna person väljer sina ord noga och lägger märke till när andra gör det. Eftersom Venus också är inblandad kan vi nog t.o.m tala om en kärlek till ord och ett språk som flyter med charm och elegans. En klar språkbegåvning.

Eftersom dessa planeter jobbar i hus 10 (social Image) är det sannolikt att denna person medvetet undviker att krydda sitt språk med svordomar och andra fulheter i det offentliga samtalet. Sannolikt inte privat heller.

Här har vi en person som sätter en ära i att alltid uttrycka sig "snyggt" och har Svart Bälte i verbal harmoni och diplomati i kommunikationen med andra.

Passande yrkesval här är så självklart att det knappast behöver sägas. Allt som har med ord, språk, skrivande, talande och kommunicerande att göra. Men det måste ha en touche av den eleganta och behagliga Venus för att bli optimalt. Hellre modejournalist än krigskorre m.a.o.

Är något av en "ordpolis"och får bita mig i tungan och inte valsa på i ullstrumporna…(min ena dotter har samma "egenskap")

Att stava korrekt är viktigt för mig, tala vårdat är ett måste…och då utan svåra ord!!

Ett tag var jag sugen på att utbilda mig till journalist men min livsväg tog en annan vändning.

[Ming]
2/27/11, 1:29 PM
#89

Din Venus i trigon med din Saturnus

Du har inte bara en häpnadsväckande kreativ talang, utan dina vänner och släktingar uppskattar dig också för din lojalitet och pålitlighet. Du bör ha förmågan att skapa långvariga vänskapsförhållanden eftersom du värderar dina relationer så högt. Det du vill mest av allt är att leva lyckligt vid din partners sida, vilket inkluderar att arbeta tillsammans för att förverkliga gemensamma kreativa ambitioner. Du har förmågan att offra dina egna personliga fördelar för andras skull. I sällskapslivet, är du kultiverad och charmig, och att öka din allmänbildning är viktigt för dig. Yrkesmässiga framgångar parat med en enkel livsstil möjliggör ett bekvämt liv och en ordentlig pensionsförsäkring, utan större ansträngning.

MIN RESPONS:

Jag är lojal och pålitlig. En hemlighet stannar hos mig och jag kräver detsamma av mina vänner! Jag har få men verkligt GODA vänner i min sociala krets…mina vänner är för livet!

Jag har viss kreativ talang och här triggas jag av min man som slår mig med hästlängder på det området.När vi arbetar tillsammans med något projekt funkar vi som bäst…vi blir ett radarpar.Renovering av huset samt trädgården är något vi båda gillar!!

Numera är jag ingen "social nisse" på ledig tid men när jag umgås så är jag som jag är….

Jag har en pensionsförsäkring och är snarare en spara än slösa.

Lever enkelt och upplever att livet är bekvämt.

radio
2/27/11, 1:34 PM
#90

#89

  • "Jag är lojal och pålitlig."

Så om jag tycker att du är en skvaller och att du inte alls är pålitlig så har jag falisifierat horoskop, eller hur tänker du?

Btw: Känner du någon som inte anser att hen inte är lojal och pålitlig? Jag förstår ärligt talat inte hur någon ens kan ta det här på allvar. Möjligt om man sitter o fnittrar i ett tjejrum som 12-13 år, men som vuxen. Helt bissart.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
[Ming]
2/27/11, 1:40 PM
#91

Din Saturnus i det Andra Huset

Det andra huset visar din attityd till trygghet, pengar och ägodelar. Det handlar också om att etablera en verklig känsla för vem du är, genom att skapa en stark position i den verkliga världen, den stabila grunden under dina fötter. I hus ett föds den första insikten om detta. I det andra huset ger vi en solid bas till våra liv och definierar vilka vi är. Planeter i hus två visar vår potential - den vi kan förverkliga genom att ta oss an livet och deala med det. Det visar också vad vi värderar högst och vad vi hoppas att uppnå, samt hur vi värdesätter oss själva.

Med Saturnus i det område i horoskopet som styr finanser, har du en stark längtan och ett behov av oberoende och att skapa din egen väg i världen. Även om du inte är utan pengar, känner du att verklig trygghet endast kan komma från att bevisa din förmåga att tjäna egna pengar och klara dig själv, och du är hellre utan än blir beroende av andra. De pengar du tjänar kommer att bli förståndigt investerade, då du inte är en risktagare, föredrar du att bygga en fast grund och arbeta stadigt mot dina mål. Att tjäna pengar ser du som en utmaning, och med din beslutsam och ditt engagemang kommer du förmodligen att lyckas bra.

MIN RESPONS:

Pengar betyder sannolikt inte mer eller mindre för mig än det stora flertalet.

Jag värderar trygghet högt på min skala och då med andra ingredienser än just pengar…men..visst..en slant på banken bidrar till ett visst mått av trygghet…för mig liksom för andra.

Då jag är en ganska stolt kvinna som hela livet velat klara mig själv har jag haft som mål att även klara mig ekonomiskt. Vid ett tillfälle i livet har jag bett om att få låna av mina föräldrar…

Nu har jag ingen fet lön men den räcker för mina små behov.

[Ming]
2/27/11, 1:47 PM
#92

Din Sol i trigon med din Saturnus

Denna trigon är ett tecken på att jakten efter framgång kommer att ge snabbare resultat för dig än för andra. Detta beror i första hand på att du inte har något emot att ta på dig ansvar. Du är också ärlig och praktiskt lagd. Du är sparsam med både pengar och energi, alltid med syftet att kunna förverkliga praktiska och förnuftiga planer. Dina koncentrations- och organisationstalanger används på ett disciplinerat sätt, även när du försöker att nå de mest ambitiösa målen. Du är inte nödvändigtvis en person med tur i ordets traditionella mening, men du tenderar att göra de rätta sakerna på ett intuitivt sätt, och i rätt ögonblick, vilket betyder att du aldrig behöver lida nöd i svåra tider. Utan tvekan har du lagt undan ekonomiska reserver som kan hjälpa dig vid behov. Du har lärt dig att vara tålmodig och undvika riskabla företag.

MIN RESPONS:

Jag har inte jagat framgång…iallafall inte medvetet.Mitt mål är att göra "bra ifrån mig".

Tar gärna på mig ansvar och är lite av en pragmatiker.Litar till min intuition då jag står inför "omöjliga uppgifter" samt en och annan djukdykning i detaljer som gör mig sömnlös….måste ha en plan B…har med mitt trygghetsbehov att göra.

Jag är sparsam med pengar men  ger till mina döttrar och vissa goda ändamål.

Och ja…jag har lagt undan en liten reserv…

[Ming]
2/27/11, 1:56 PM
#93

"Det elfte huset härskar över det sociala livet och de strävanden vi delar med andra. Tecknet, och planeterna här, beskriver hur vi passar ihop med andra och hur vi fungerar i grupp.

Det är osjälviskhetens och allmännyttans hus med humanitära mål som vänskap och gemenskap, där vi arbetar hårt för att förverkliga visionen om en bättre värld för alla".

MIN RESPONS:

Jag tycker mkt om att att jobba TILLSAMMANS (men även ensam).Vänskap och gemenskap är oerhört viktigt för mig och att skapa en varm respektfull och glädjerik gruppdynamik för att på så vis skapa ett gott arbete!

[Ming]
2/27/11, 1:57 PM
#94

#90 din respons mottages vänligt då jag är klar…OK?

[Ming]
2/27/11, 2:01 PM
#95

Din Mars i konjunktion med din Uranus

"Denna aspekt ger en tendens att passionerat rusa in i saker - för att sedan försöka trassla ut dig själv lika snabbt igen - då din frihet betyder allt för dig. Alla former av restriktioner och tvång gör dig till en rebell. Tråkighet har ingen plats i ditt liv, och du söker alltid nya utmaningar och äventyr. Du avancerar snabbt, och slänger all försiktighet överbord. I ditt emotionella liv kan du bli involverad i relationer som är på gång den ena minuten och avslutade i nästa. Detta passar din natur, då du ständigt är på jakt efter spänning. Trygghet och tråkig daglig rutin är ingenting för dig."

MIN RESPONS:

Jag är mer försiktig..numera!!Restriktioner och tvång får mig att tända då jag är en stor vän av frihet.

[Ming]
2/27/11, 2:07 PM
#96

Din Mars i Kvadratur med din Måne

Du har ett flyktigt men briljant sinne. Du kan snabbt absorbera information, och inget ämne är för komplext eller utmanade för dig att greppa. Du brassar på genom livet, men du riskerar också att på ett meteorlikt sätt stiga mot himmelen för att sedan brinna ut. Du har starka drivkrafter och har svårt att agera med måtta och att hålla din stora fantasi under kontroll. Du har ett sådant tempo att du kan lida av både fysiska och psykiska spänningar. Om du saktar ner, kan framgången du uppnår bli både verklig och bestående.

MIN RESPONS:

Jag har smakat på detta…men är nu mer försiktig.

Livet bjuder på oönskade "tårtbitar" för mig liksom för alla andra och för min del var jag sjukskriven i över 3 år  helt och delvis…men…det går jag inte in på djupare än så här.

[Ming]
2/27/11, 2:17 PM
#97

Nu har jag gett en ärlig respons vilket visar en liten liten del av den jag är.

Har bjudit på detta trots att det tagit emot och ev kommentarer kommer jag att bemöta vänligt och bestämt.

#90 Jag garanterar dig radio att jag är lojal!

Jag kräver det av andra  och därmed av mig själv.

Något mer du undrar över?

Annons:
radio
2/27/11, 3:28 PM
#98

#94

  • "#90 din respons mottages vänligt då jag är klar…OK?"

Haha.

  • "Jag garanterar dig radio att jag är lojal!Jag kräver det av andra och därmed av mig själv. Något mer du undrar över?

Ja, att du förstår poöngen med vad jag skriver, men det verkar vara för mycket att begära.

Vill du att jag ska ta det igen, eller ska du läsa och försöka förstå?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
2/27/11, 3:28 PM
#99

#97

Tack för responsen!

Min åsikt är att den Ming som horoskopet beskriver stämmer mycket bra med din egen beskrivning.

kan säga att jag blev rätt full i skratt när jag började med ditt horoskop. Det första jag såg var det enda jag visste om dig. Ordmänniskan som är mycket noga med hur hon väljer sina ord. Dessutom precis som du sa i ett av de borttagna inläggen - less i more. Du säger bara precis det du behöver - inte ett ord mer. Det är Merkurius kommunikation på topp kopplad till Saturnus återhållsamhet.

Sedan tror jag mig ha sett exempel på din brinnande idealism (även om du ytligt sett framstår som sval (ASC i Jungfrun) då du lade ner väldigt mycket energi på Illuminatisajten. Var det inte i syfte att göra världen till en bättre plats så måste du vara masochist. Mars (energi) Hus elva (ideal och sociala cirklar).

[Ming]
2/27/11, 3:40 PM
#100

#98 Jag svarar bara för det jag står för radio.

Din tolkning och värdering är just din egen.

[Ming]
2/27/11, 3:43 PM
#101

#99 Jag kände behovet av balans därinne…så..jag la ner extra krut därför.Oskyldig

Annars kan jag vara rätt sval..eller snarare fått LÄRA mig det så det inte osar mellan öronen igen.

[MargaretaA]
2/27/11, 3:50 PM
#102

#101

Jag kände behovet av balans därinne…så..jag la ner extra krut därför

haha ja så kan man också uttrycka det Skrattande

men man kan vara sval på ytan samtidigt som det kokar på insidan. Det ena behöver inte utesluta det andra.

[Ming]
2/27/11, 3:51 PM
#103

#99 Btw..tack så himla mycket Margareta!

Oxå tackar jag mig själv eftersom jag lyft på lite av mitt hårda skal till allmän beskådan och skeptiska ögon.

Det är väl det som kallas MOD??

[Ming]
2/27/11, 3:54 PM
#104

#102 "men man kan vara sval på ytan samtidigt som det kokar på insidan. Det ena behöver inte utesluta det andra."

Balans….

Annons:
[MargaretaA]
2/27/11, 4:00 PM
#105

#103

Ja det är väldigt modigt! och du klarade det tack vare att man kan hitta ditt kräftskal det tionde offentliga huset.Flört

jag vet jag har samma position - vi vågar visa vilka vi är för vi har ingenting att dölja. Men givetvis finns det en gräns där det blir för privat.

[MargaretaA]
2/27/11, 4:05 PM
#106

#104

Ja just det du har större delen av det första huset (den yttre gestalten, det andra ser) i Vågen (balans). Då har du givetvis inga problem att behärska dig.

[Ming]
2/27/11, 4:06 PM
#107

#105 Wow   där ser man…även där finns svaret i "stjärnorna".

[Ming]
2/27/11, 4:11 PM
#108

Fritt fram för mer frågor av nyfikna moi?

Min skeptiske nisse(en av de mina på loftet)verkar ha höjt ett och annat ögonbryn här och smyglyssnar lite diskret.

En fråga han har lyder: Förhållandet till auktoriteter? Vad säger stjärnorna om det?

(Det har varit "svårt" för mig i "tidigare liv" då jag bla gömde mig i städskåpet när min lärare kom hem) men nu har även det balanserats…

eldirkadjo
2/27/11, 4:44 PM
#109

Jag vet att den har länkats till förr, men här känns det relevant att än en gång tipsa om the Cognitive Bias Song. ;-)

[MargaretaA]
2/27/11, 4:46 PM
#110

#108

Det är Saturnus som visar på auktoriteter. Du har bara harmoniska aspekter från saturnus vilket gör dig till en god auktoritet och du bör inte ha några större problem med andra auktoriteter heller (så länge dem är goda).

Varför du gömde dig som barn är svårt att svara på. Men jag var likadan - jag sprang och gömde mig när jag såg polisbilen för jag trodde de skulle ta mig, och när jag var hos kompisar gick jag när deras pappor kom hem. En psykolog kanske bättre kan svara på det…

[Ming]
2/27/11, 5:26 PM
#111

#109 Varför då? Vilka belägg har du för ditt påstående?

#110 Ok ..jag botades förmodligen då jag stod och trängdes med dammsugaren och allsköns andra prylar.

Annons:
eldirkadjo
2/27/11, 5:57 PM
#112

#111

Vad är mitt påstående?

Om jag får tänka högt så vore det en intressant övning att ta gå igenom de olika bias ("metodfel"?) som nämns i sången, fundera på hur de kan påverka resultatet/tolkningen av denna lilla övning och kanske till och med se om man hittar exempel i ovanstående inlägg.

Om något slags implicit påstående går att återfinna i mitt inlägg så var det nog att jag här inte är särskilt övertygad om att tillräcklig hänsyn har tagits till de olika biaser som vi människor - varesig vi vill det eller ej - är behäftade med.

piotrr
2/27/11, 5:59 PM
#113

#106, Margareta, Ming,

Borde inte den kommentaren ogillas eftersom den kom efter medgivandena? :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[MargaretaA]
2/27/11, 6:05 PM
#114

#113

varför det?

[Ming]
2/27/11, 6:20 PM
#115

#112 Du får gärna tydliggöra på vilket sätt bias appliceras på tolkning/respons.

Nu vet jag att bias betyder snedvridning metodfel etc etc eftersom jag natGladurligtvis kollat upp det.

eldirkadjo
2/27/11, 8:18 PM
#116

#115

Ja, även som en liten övning för egen skull så skulle jag vilja försöka utveckla mitt resonemang lite. Jag ska se om jag lyckas ta mig lite tid till det, relativt snart. (Om någon annan hinner före så klagar jag inte. :-) )

[Ming]
2/27/11, 9:09 PM
#117

#116 Det är lugnt..och spännande.

Klass
3/14/11, 6:59 PM
#118

Maggan

Nu var åtminstone anundi före mig, men om du vill och ids köra en sån där horoskopgrej på mig så är jag på. Vad behöver du för uppgifter?

Annons:
[MargaretaA]
3/14/11, 7:18 PM
#119

Kul Klass! Skrattande

Anundi verkar ha hoppat av så jag kan ta dig i stället.

PM:a mig födelsedatum, plats (närmsta större ort) och exakt klockslag. Känner du inte till det så finns det på hälsokortet alla nyfödda får - om du har det kvar. Annars kan man kontakta sjukhuset där man föddes. De sparar alla journaler.

[Ming]
3/14/11, 7:30 PM
#120

#119 Tycker jag med,Klass!

Jo Maggan…min upplevelse av horoskopet är att det inte visade mina mörkare sidor….fyrkantigheten t ex…för visst ska de också synas i sömmarna?

[MargaretaA]
3/14/11, 7:47 PM
#121

#120

Gjorde det inte? jag har faktiskt inte stenkoll på hela ditt horoskop. Vi koncentrerade oss ju bara på valda delar av det. Jag ska kolla det och se om jag kan hitta något fyrkantigt. Vad du nu menar med det…

[Ming]
3/14/11, 7:49 PM
#122

#120 De vassa hörn som behöver filas på…ev hyvlas…..

[MargaretaA]
3/14/11, 8:35 PM
#123

#122

jag hittar inget som "hoppar på" mig. Besvärliga aspekter som kvadraturer kan vara sånt vi måste fila på. Men i ditt horoskop är det bara den känslosamma månen och drömmaren neptunus som är inblandade i såna. De är av den mjuka sorten som knappast ger några vassa hörn.

Sedan har du å andra sidan flera starka och outgoing planeter i det eldiga Lejonet som sannolikt behövt en del tuktan genom åren. Men eftersom du har den positiva glädjespridaren jupiter med där, så kan det aldrig bli särskilt fel.

Annars var den första jag tänkte på när du sa fyrkantig, den stränge magistern saturnus (som är riktigt jobbig tills vi har lärt oss läxorna) och din ASC i den pedantiska jungfrun.

Sedan har jag slut på uppslagen….Obestämd

[Ming]
3/14/11, 9:40 PM
#124

#123 tack Maggan…jag är inte lättlurad och vill inte fejka mina svar här för att du ska bli glad.

Drömmaren…stämmer väl in på mig…och nu menar jag inte de nattliga ..utan dagdrömmarna när jag inte alls är närvarande…..kanske det är en flykt från rutiner….Impulsiv och avbryter andra är en ful grej jag inte lärt mig tukta….jag gillar inte själv att bli avbruten förståss…men gör det mot andra…tycker jag är tydlig men misstolkas ..speciellt på skeptiska och konspirationssajter där jag väcker ilska…..trots att jag är själv är känslig "går jag på" mot andra….vill gärna "vinna"….men vara fair..

Känslosam….ja  tacka väduren i månen för det…

Glädjespridare…jaa jag är skojfrisk och humor är en krydda jag inte kan vara utan…utan den blir dagen fadd och smaklös….

Jag är så himla motvalls…..både pedantisk och en slarvmaja….ord är dock viktiga ….som framkommit tidigare.

Jo en sak till: Mitt intresse för det ockulta….framgår det någonstans?

Du behöver inte kolla det nu…..vore roligt att veta….

[MargaretaA]
3/14/11, 10:28 PM
#125

#124

Nej tack fejkade svar gör mig inte glad. Jag gör inte detta för att bli glad heller. Men det är givetvis roligt att kunna ge svar som är till nytta Flört

Men du gav bra svar Ming. Jag ska gärna svara tillbaka också, men det blir inte här. Jag är lika stark som dig, men också lika känslig och enough is enough. Det finns gränser för vad skit jag har lust att ta emot.

Vissa personer har förstört nöjet med detta och jag känner mig inte välkommen här längre. De skeptiker som mot förmodan vill få sina fördomar om astrologi botade får följa med till rätt sajt.

Om det är okej för dig Ming så vill jag länka till den här tråden på Astrologisajten. Jag tror att medlemmarna där är mer intresserade av att läsa den.

Det gäller även dig Klass. jag ska ta itu med ditt horoskop om du vill. Men som sagt. Inte här.

Annons:
radio
3/14/11, 11:03 PM
#126

#115

  • "#112 Du får gärna tydliggöra på vilket sätt bias appliceras på tolkning/respons.
  • Nu vet jag att bias betyder snedvridning metodfel etc etc eftersom jag natGladurligtvis kollat upp det."

Bra att du kollade upp vad BIAS är, men det är inte alltid enkelt att förstå.

Men exempelvis vid horoskop så kan det vara så att du vill att horoskopet ska stämma på dig, medvetet eller omedvetet. Därför tolkar du horoskopet som mer precist än det är.

Ska man göra den biten vetenskaplig så kan man ge dig flera horoskop, och sedan låta dig välja ut det som passar dig bäst.

Att göra så gör studien plötsligt lite vetenskaplig, något som dock inte går enligt Maggan, men det kan vara svårt att förstå för de som aldrig läst ett ord vetenskaplig metod.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/14/11, 11:09 PM
#127

#112 Jag är fortsatt intresserad av gå igenom de olika metodfelen!!

#125 Ja Maggan  det är ok för mig att du länkar till astrologisajten.

Astrologi intresserade även Isaac Newton och C.G Jung…. så… Maggan…vi är i gott sällskap…dessutom har vi aldrig hävdat att horoskop är en exakt beskrivning av vars och ens egenskaper utan snarare ett verktyg….

Jag tycker det är intressant….kikat på mina döttrars horoskop…det är så skrattretande klockrent…på båda.

Jag förstår ditt val Maggan…men den som sig i leken ger får leken tåla….till turning point som är…NU.

[MargaretaA]
3/14/11, 11:24 PM
[Ming]
3/14/11, 11:26 PM
#129

#126 Jag ställer gärna upp på det, radio, kör i vind!

radio
3/14/11, 11:30 PM
#130

#127

  • "Astrologi intresserade även Isaac Newton och C.G Jung…. så… Maggan…vi är i gott sällskap…"

Bra argument. Auktoritetstro kallas det när man hänvisar till någon "fin". Ganska typsikt scharlakaner.

  • "…dessutom har vi aldrig hävdat att horoskop är en exakt beskrivning av vars och ens egenskaper utan snarare ett verktyg…."

Till en början så är aldrig horoskop exakta, så redan där falerar påståendet. Men för säkerhets skull så ska jag berätta en sak till: Ett horoskop behöver INTE vara exakt för att det ska kunna anses stämma, det ska vara bättre än slumpen.

Jag är säker på att du lättare skulle förstå vad man kan tänkas titta på om du läser något om vetenskap. Då slapp du komma med påståenden som inte stämmer.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


radio
3/14/11, 11:32 PM
#131

#129

  • "#126 Jag ställer gärna upp på det, radio, kör i vind!"

Bra, se till att dokumentera väl. Återkom med resultat.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
3/14/11, 11:35 PM
#132

Radio starta gärna en egen tråd om vetenskapliga tester av Astrologi. Denna tråd handlar om Mings horoskop och är dessutom avslutad nu.

Du får gärna göra det på Astrologisajten om du tror att du kan hålla en respektfull ton. Om inte får du säkert göra det här i stället.

Annons:
[Ming]
3/14/11, 11:39 PM
#133

Finns ett bra ord för dina kommentarer radio: Arrogans.

radio
3/14/11, 11:46 PM
#134

#133

  • "Finns ett bra ord för dina kommentarer radio: Arrogans."

Du vill alltså inte göra en vetenskaplig studie? Och kallar mig arrogant för det?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
3/14/11, 11:48 PM
#135

okej jag tar tillbaka nu när jag ser det - det är bättre radio startar tråden här på skeptikersajten.

radio
3/14/11, 11:49 PM
#136

#132

  • "Radio starta gärna en egen tråd om vetenskapliga tester av Astrologi. Denna tråd handlar om Mings horoskop och är dessutom avslutad nu."

Så om du startar en tråd om horoskop i ett skeptikerforum så får inga skeptiker ifrågasätta horoskop? Är du inte lite väl naiv nu.

  • "Du får gärna göra det på Astrologisajten om du tror att du kan hålla en respektfull ton. Om inte får du säkert göra det här i stället."

Då väljer jag att göra det här. Har svårt att hålla en respektfull ton mot människor med din människosyn.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/14/11, 11:50 PM
#137

#134 jag ska vara ärlig mot dig radio…du har en otrevlig ton….alltså du säger dig vara humanist men klankar ned på många som kommenterar..i trådarna här…..

Jag har sagt att jag ställer upp på ett test..då gör jag det. men du ska f-n i mig respektera mig och inte komma med drypande kommentarer….för visst står du över sådana småaktigheter…egentligen??

[Ming]
3/14/11, 11:51 PM
#138

Oj  ser här att både Maggan och jag skrivit om respekt…..vilken slump….

radio
3/15/11, 12:01 AM
#139

#137

  • "jag ska vara ärlig mot dig radio…du har en otrevlig ton….alltså du säger dig vara humanist men klankar ned på många som kommenterar..i trådarna här….."

Försök säga var jag har fel istället för att precis hela tiden påpeka hur jag gör och säger saker. Ditt beteende är den typiska kvinnorfällan, men det fungerar inte att angripa känslor (åsikter) när man har fakta emot sig.

  • "Jag har sagt att jag ställer upp på ett test..då gör jag det. men du ska f-n i mig respektera mig och inte komma med drypande kommentarer."

Det kanske var dumt av mig, men jag hade svårt att tro du skulle göra den där seriösa studien. Men okej, jag ber om ursäkt och väntar in studien istället.

  • "…för visst står du över sådana småaktigheter…egentligen??"

Människor som inte lyssnar och bara driver på av ren girighet och/eller dumhet har jag inte mycket till övers för. Där finns bara ett djupt förakt.

Ibland råkar av misstag de med okunskap hamna i den fåran, jag ber om ursäkt om det råkar bli så ibland.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
radio
3/15/11, 12:02 AM
#140

#138

  • "Oj  ser här att både Maggan och jag skrivit om respekt…..vilken slump…."

Du är förlåten. Sånt är lätt hänt när man saknar sakargument.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/15/11, 12:08 AM
#141

Som jag sa…jag är ju lojal…så gör jag testet….gärna.

Dina små elaka kommentarer tar jag inte till mig…jag speglar dem tillbaka till dig…enough is enough

radio
3/15/11, 12:16 AM
#142

#141

  • "Som jag sa…jag är ju lojal…så gör jag testet….gärna."

Bra, och som jag sa när du påstod att jag var arrognat, se till att dokumentera väl. Återkom med resultat.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/15/11, 12:22 AM
#143

När du levererar testen(erna)så gör jag resten…

nattinatti

radio
3/15/11, 12:27 AM
#144

#143

Vad ska jag leverera?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/15/11, 10:24 AM
#145

#144 Nu ser jag vad som blivit fel…det är ju eldirkadjo som ska hålla i testet…

Så..radio…du ska inte leverera något

olaka
3/15/11, 10:45 AM
#146

Ming:

Jag har ögnat igenom tråden och speciellt #67, 87, 88, 89, 91, 92, 93, 95 och 96, där du kommenterar hur bra horoskopet stämmer för dig.

I #31 och i jättemånga andra poster och tidigare trådar påpekades att atrologi avfärdas, inte för att det inte stämmer, utan för att det stämmer för alla.

På vilket sätt tycker du att du har granskat horoskopet kritiskt, när du helt missat den här aspekten? Har du läst vad Cold reading är? Har du kollat på Barnumuttalande och vad det är för något?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
[Ming]
3/15/11, 11:08 AM
#147

#146 Min egen upplevelse är att jag känner igen mig starkt i horoskopet…dock inte allt…vilket jag redogjort för.

Som svar på dina frågor svarar jag: ja

Lättlurad är jag inte och cold reading är jag bekant med.

radio
3/15/11, 11:17 AM
#148

#146

  • "Min egen upplevelse är att jag känner igen mig starkt i horoskopet…dock inte allt…vilket jag redogjort för."

Har du förstått att det fungerar så att du kan känna igen dig i ett horoskop utan att det för den skull är skrivet för dig? Att man enkelt kan skriva ett horoskop som passar många eller till och med alla?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/15/11, 11:51 AM
#149

#146 Horoskop baseras på  datum korrekt tid och plats. Ändras klockslaget ändras horoskopet. Det är svaret du får på frågan. och därmed en antydan om svaret på din andra fråga..nämligen klockslaget som påvisar de nyanser som man har insikt om om sig själv.

olaka
3/15/11, 12:04 PM
#150

#149

Jag/Vi hävdar att man ändrar från en uppsättning barnumuttalande till en annan uppsättning.

Såhär, jag har ett horoskop som säger:

Född på morgonen: Du är en individ.

Född på dagen:Du är en person.

Född på kvällen: Du tillhör arten Homo Sapien.

Född på natten: Du är en människa.

Fungerar detta horoskop då?

Eller viktigare och mer aktuellt: Kan du avgöra horoskopets validitet genom att bara se på hur bra ditt horoskop fungerar? Jag är född på morgonen och jag är en individ, alltså säger en sån analys att det stämmer.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Ming]
3/15/11, 12:11 PM
#151

#150 Om du menar att det bara är synonymerna som ändras så har jag inte samma uppfattning…och nej….ett sådant horoskop säger samma sak fast med olika ordval….och stämmer därför inte.

[MargaretaA]
3/15/11, 12:43 PM
#152

#150

Född på morgonen: du lägger mest energi på att tjäna pengar

Född på dagen: du lägger mest energi på att roa dig

Född på kvällen: du lägger mest energi på att utbilda dig

Född på natten: du lägger mest energi på dina fritidsintressen

och då har vi bara pratat om energin.

kvar finns själ, känslor, intellekt, kärlek, expansion, ansvar, fantasi, förändringar och förvandlingar. (Planeterna).

vilka kan fördelas på; Den yttre gestalten, resurser, närmaste omgivning, hemmet, kreativiteten, jobbet, partners, delade resurser, resor och högre utbildning, social status, vänner och offer. (Husen).

Helt och hållet beroende på klocklsaget.

försök att fatta att detta är enormt komplicerat och följer strikta regler.

En planetposition har sin astrologiska betydelse. oavsett om horoskopets ägare känner igen det eller inte.

[Ming]
3/15/11, 1:02 PM
#153

#152  Jag undrar här….kan ett dataprogram skapas som tar hänsyn till alla dessa konstellationer?

Annons:
radio
3/15/11, 1:09 PM
#154

#153

  • "Jag undrar här….kan ett dataprogram skapas som tar hänsyn till alla dessa konstellationer?"

Eh, varför skulle man INTE kunna göra det? Det är inte svårare än att göra en vetenskaplig stuie om det finns någon sanning om astrologi.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


radio
3/15/11, 1:13 PM
#155

#152

  • "Född på morgonen: du lägger mest energi på att tjäna pengar
  • Född på dagen: du lägger mest energi på att roa dig
  • Född på kvällen: du lägger mest energi på att utbilda dig
  • Född på natten: du lägger mest energi på dina fritidsintressen"

Så alla som är under sju år är födda på dagen, kvällen eller natten?

Eller tar man en snitt under en livstid?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/15/11, 1:18 PM
#156

#154 Finns det en vetenskaplig undersökning om horoskop?

radio
3/15/11, 1:25 PM
#157

#156

Utan att ha letat så kan jag säga, det finns mängder. Du kan själv göra en i kväll*.

Edit: Kolla här.

*)  Ett problem är att oavsett vilket horoskop du kör, så kommer någon påstå att det var "fel" horoskop.

Men gör så här: Skaffa ett horoskopprogram, knappa in födelsedata på tjugo bekanta. Be några försöka pricka in respektive horoskop med rätt person.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/15/11, 1:34 PM
#158

#157 Där fanns rapporter att ta del av…tack.

Jag kan inte finna klickbar länk att göra testet…

radio
3/15/11, 1:38 PM
#159

#158

Vilken test?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/15/11, 1:44 PM
#160

#159 Jag missuppfattade….trodde jag skulle göra en vetenskaplig test

Annons:
radio
3/15/11, 1:48 PM
#161

#160

Visst, det kan du väl göra. Skitenkelt. Så mer än gärna.

PS. Fråga de som ställer horoskop om de gjort någon, eller om de helt enkelt bara "vet" och står över alla feltolkningar som andra människor bevisligen gör.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/15/11, 1:59 PM
#162

#161 Jag tror det räcker med tester för min del…är ju inne i en nu men då blir det på Maggans tråd.

De svar jag givit är givna utifrån den kännedom jag har om mig själv.

Horoskop är en av vägarna för att nå självinsikt.

Förmodar att det är någon mer här som har en ledningsfunktion…?

Har du/ni i sådana fall gjort tester för att finna vilken typ av ledare du/ni är och hur pass väl stämde det in på just dig?

De här testerna anses ju vara i det närmaste klockrena för att definiera personens egenskaper….fallgroparna kan vara att man inte ger ett ärligt svar.

[MargaretaA]
3/15/11, 2:18 PM
#163

#153

Ja du har fått ett av mig. Där ser du ju vilka planeter som är i vilka hus. (och tecken och aspekter).

#152

Det jag beskrev där var en grov förenkling för att göra det lite åskådligt. Det är nog svårt att lära nyfikna och intresserade Astrologi. Att lära dem som inte vill är inte ens lönt att försöka. Därför får det bli lite ytligt bara.

[Ming]
3/15/11, 2:28 PM
#164

#163 I #65 ser jag ju nu…Det ser enkelt ut med en snabb blick men med alla aspekter kan jag tänka mig att det blir en hel del att djuploda i..

[MargaretaA]
3/15/11, 2:37 PM
#165

#164

ja de där texterna är bara ett skrap på ytan. Tyvärr.

Man skulle kunna skriva hur mycket som helst. Varje planet i varje tecken, hus och aspekt skulle kunna bli varsitt kapitel i en mycket tjock bok.

Men den stora utmaningen är att knyta ihop allt till en överskådlig helhet. Egentligen är det helt fel att dela upp det i smådelar - för det som händer i ena änden påverkar - och påverkas av -  det som sker i den andra. och tredje och fjärde osv osv…

[Ming]
3/15/11, 2:43 PM
#166

#164 chain reactions  med andra ord…..

vilket Diana Ross speglar i denna sköna låt…

http://www.youtube.com/watch?v=UaYHRx9-v2M

radio
3/15/11, 4:00 PM
#167

#162

  • "Jag tror det räcker med tester för min del…är ju inne i en nu men då blir det på Maggans tråd."

Men snälla, efter alla länkar och alla förklaringar: Förstår du verkligen inte att den "studien" inte är det minsta vetenskaplig? Att det kryllar av förklaringar till varför du tolkar som du gör.

  • "De svar jag givit är givna utifrån den kännedom jag har om mig själv."

Efter allt man försökt visa: Tror du att det är ett bra sätt att bedöma horoskop på?

  • "Horoskop är en av vägarna för att nå självinsikt."

Det kan det mycket väl vara, det är inte detsamma som att horoskop fungerar.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
radio
3/15/11, 4:06 PM
#168

#162

  • "Har du/ni i sådana fall gjort tester för att finna vilken typ av ledare du/ni är och hur pass väl stämde det in på just dig?"

Jag har gjort ett vetenskapligt personlighetstest, tolkat och _förklarat_ av en psykolog (som dock ej kände mig).

  • "De här testerna anses ju vara i det närmaste klockrena för att definiera personens egenskaper…."

Som jag förstått placerar dina svar dig i en grupp med andra människor, sedan kan man titta på vilka egenskaper dessa har.

  • "fallgroparna kan vara att man inte ger ett ärligt svar."

Därför har man kontrollfrågor som bedömer hur trovärdiga dina svar är.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/15/11, 4:13 PM
#169

#167  jag förstår att denna test inte har ett dugg med vetenskap att göra….

#168 ja det stämmer

radio
3/15/11, 4:17 PM
#170

#169

Och ändå så kör ni den på ett forum för vetenskaplig skepticism? Egentligen är det urkorkat, samtidigt så har det sina poänger: Fler får se hur troende bildar sig uppfattningen om det de tror på.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/15/11, 4:20 PM
#171

#170  ja radio  visst är vi modiga??

Om tråden absolut inte skulle passa hade säkerligen piottr vinkat in den i begynnelsen….eller vad tror du??

Tråden är rätt välbesökt dessutom så..det kanske finns en och annan som finner det intressant….trots kollisionen mellan vetenskap och pseudovetenskap….kanske det som får det att tända (stubin)tråden….

radio…du generaliserar grovt här då du drar "troende" över en kam…det är att vara fördomsfull…eller menar du att den som finner nöje i horoskop föredrar homeopatmedicin dissar vaccinationer  mm?

radio
3/15/11, 4:25 PM
#172

#171

Näe, ni är inte modiga. Ni är något annat som jag inte kommer på vad det heter nu.

  • "Om tråden absolut inte skulle passa hade säkerligen piottr vinkat in den i begynnelsen….eller vad tror du??"

Jag tror piottr såg den fördel tråden har för kritiskt tänkande.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/15/11, 4:31 PM
#173

#172 Så talar en humanist…eller..generaliserar jag nu?

Ordet du letar efter är  patetiska eller? Betyder sorgligt och lustigt samtidigt  ett ord som är bra att använda..speciellt när argumenten tryter.

Klart han ser fördelar med att få sitt forum välbesökt dessutom

[MargaretaA]
3/15/11, 4:50 PM
#174

Jag gjorde den här tråden för att visa hur det går till. Det är så trist att svara på frågor från okunniga som har en massa fördomar om det, så jag lade ner en del tid på att ge en demonstration.

Det är komplicerat som jag hoppas en del har förstått - men det finns en strikt ordning i det. Det finns inget som helst slumpmässigt utan planeternas positioner har sina astrologiska betydelser.

Sedan kan man tro på det eller inte. Känna igen sig eller inte. Det kvittar. Mitt jobb i detta kan enkelt beskrivas som att söka upp ett nummer i en telefonkatalog. Sedan om numret verkligen finns och stämmer kan jag inte lova. Men många inklusive jag själv tycker att det gör det ofta.

Det finns inga bevis för att det funkar och jag har aldrig påstått att det är vetenskapligt - och det var inte syftet här heller.

Annons:
[Ming]
3/15/11, 5:07 PM
#175

#174 Maggan…du har lagt ner mkt tid här och fått förklara så bra det någonsin går…jag förstår lite mer…vilket är översta leden av lillfingret i relation till hela mig…så komplexa varelser är vi människor…det finns mkt kvar att finna hos oss själva…med eller utan vetenskapliga metoder trillar säkert en och annan polett ner….

För att kunna vara oss själva…är förutsättningen att ha hittat "hem" dvs luskat ut vem "man" egentligen är bakom alla masker…titlar…pengapung….etc etc

radio
3/15/11, 5:29 PM
#176

#174

  • "Jag gjorde den här tråden för att visa hur det går till. Det är så trist att svara på frågor från okunniga som har en massa fördomar om det, så jag lade ner en del tid på att ge en demonstration."

Det spelar liksom ingen roll hur komplicerat man gör det när man vill framställa guld, om det inte fungerar.

  • "Sedan kan man tro på det eller inte."

Det är ju inte det som det är frågan om. Du har INGET som visar ATT det fungerar. Ta fram det och inte massor konstiga förklaringar som ändå inte håller.

Svart på vitt, skitenkelt för de som förstår, oerhört komplicerat eller till och med omöjligt för de som varken vill eller kan förstå.

#175

  • "…det finns mkt kvar att finna hos oss själva…"

Absolut, men det har inget med astrologi att göra.

  • "…med eller utan vetenskapliga metoder trillar säkert en och annan polett ner…"

Jag är säker på att det enda som händer är att vi skeptiker fashineras över hur okunniga och okritiska astrologitroende är.

  • "För att kunna vara oss själva…är förutsättningen att ha hittat "hem" dvs luskat ut vem "man" egentligen är bakom alla masker…titlar…pengapung….etc etc"

Och hur kopplar du ihop det med att astrologi skulle fungera?

Så mycket enklare det vore om ni höll er till fakta. Men klart, astrologi har ju ingenting med verkligheten att göra, så det fungerar ju inte.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
3/15/11, 5:41 PM
#177

Jag kan bara VISA folk deras horoskop. Sedan får de själva avgöra vad de tycker.

radio
3/15/11, 5:52 PM
#178

#177

  • "Jag kan bara VISA folk deras horoskop. Sedan får de själva avgöra vad de tycker."

Javisst, tanken att du skulle ta något eget ansvar har jag för länge sedan övergivit.

Det innebär inte att du gör rätt och att jag stillsittande ska se på när du lurar andra. Sorry, men jag ogillar att andra luras. Att det du gör inte beror på okunskap har vi redan kommit fram till (du har blivit erbjuden att ta reda på mer, men tackat nej.)

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
3/15/11, 5:58 PM
#179

Vad är det du tycker att jag ska ta ansvar för och på vilket sätt menar du att jag luras?

[Ming]
3/15/11, 6:13 PM
#180

#175 radio…jag ämnar inte gå in i en trasslig härva av ordklyverier med dig…så jag avslutar min kommunikation härmed.

radio
3/15/11, 6:19 PM
#181

#179

  • "Vad är det du tycker att jag ska ta ansvar för och på vilket sätt menar du att jag luras?"

Du borde visa ansvar genom att visa att horoskop verkligen fungerar. På precis samma sätt som alla andra näringsidkare.

Du luras genom att leverera en produkt som du fått förklarat för dig saknar evidens, ändå är du inte intresserad av att undersöka sanningshalten i det påståendet.

Det finns inte ett enda seriöst universitet i världen som har kurser i astrologi och hur det verkligen fungerar. Även sådant borde fått dig förstå att det du levererar troligen inte fungerar. Ändå vill du inte ta reda på fakta. Att inte ta reda på fakta är inte detsamma som att du gör rätt när du levererar.

Att du ens ställer frågan kan iofs tyda på andra förklaringar.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
[MargaretaA]
3/15/11, 6:36 PM
#182

Ja men mottagarna av "min produkt" har samtliga varit mycket medvetna om att det inte finns några garantier. Är de dem inte det talar jag om det för dem. Sedan är jag inte näringsidkare - vad nu det har för betydelse.

Vilket påstående vill jag inte undersöka sanningshalten av?

Vilka fakta menar du att jag inte vill ta reda på?

radio
3/15/11, 6:48 PM
#183

#182

  • "Ja men mottagarna av "min produkt" har samtliga varit mycket medvetna om att det inte finns några garantier. Är de dem inte det talar jag om det för dem."

Förr i tiden blev folk nöjda när de fick åderlåtning. Anser du att de fick en produkt som fungerade? Det finns INGENTING vettigt som talar för att astrologi fungerar och jag tycker det är mycket fullt att leverera sådant.

"Sedan är jag inte näringsidkare - vad nu det har för betydelse."

Ingen alls.

  • "Vilket påstående vill jag inte undersöka sanningshalten av?"

Du vill inte undersöka om astrologi fungerar.

  • "Vilka fakta menar du att jag inte vill ta reda på?"

Fakta om hur vi människor tolkar horoskop.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


radio
3/15/11, 6:56 PM
#184

För mig är det så otroligt självklart att man inte ska leverera en produkt som man inte kan visa fungera. Jag har snart slut på argument, för de enklaste fungerar inte.

Lite som att försöka förklara för ett barn att det inte ska slå ett annat barn när det inte alls tycker det finns något fel i det och när det inte alls bryr sig att det andra barnet gråter och får ont.

Jag tror aldrig tidigare jag diskuterat med en människa som är så öppet omoralisk och med en sådan fruktansvärd människosyn som Maggan.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
3/15/11, 7:22 PM
#185

Det går inte att diskutera sakligt med dig utan att du måste krydda allt med personangrepp.

Därmed avslutar jag också denna diskussion med radio.

Astell
3/18/11, 10:35 PM
#186

Hej!

En av dom största vetenskaperna som utspelar sig genom synkronicitet och symbolspråk…vi är ett med det hela….alltså funkar astrologin.

Känner Ming personligen så jag vet att det stämmer och det var roligt att läsa. :)

[MargaretaA]
3/18/11, 10:42 PM
#187

#186

Kul att du tycker att det stämmer Skrattande

Men jag rekommenderar inte att kalla Astrologi för vetenskap på en skeptikersajt Flört

Astell
3/18/11, 10:56 PM
#188

Ojdå..är det? Ming gav mig adressen hit…trodde jag var inne på astrologi…men det är ju en vetenskap Oskyldig

Annons:
olaka
3/18/11, 11:18 PM
#189

#188

Nej, det är det inte.

För att slippa prata om varandra rekommenderar jag att du åtminstone läser om vad vetenskap är på wikipedia. Lycka till!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[MargaretaA]
3/18/11, 11:45 PM
#190

#189

kristallklart som korvspad Flört

Denna kommentar har tagits bort.
Astell
3/18/11, 11:48 PM
#192

Ok…menar du att eftersom den inte får kallas vetenskap så är astrologin ej fungerande?

Astell
3/18/11, 11:48 PM
#193

Ok…menar du att eftersom den inte får kallas vetenskap så är astrologin ej fungerande?

Astell
3/18/11, 11:48 PM
#194

Ok…menar du att eftersom den inte får kallas vetenskap så är astrologin ej fungerande?

radio
3/19/11, 12:00 AM
#195

#191

Det finns ingen vettig evidens (några "bevis") för att astrologi fungerar. Det är heller ingen vetenskap.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
[MargaretaA]
3/19/11, 12:05 AM
#196

#191 m fl

Jag nöjer mig med att kalla den för "lära".

Astell
3/19/11, 12:38 AM
#197

Nej man kan inte bevisa det…den ligger på ett annat plan…men den fungerar…om man säger att den vanliga vetenskapen tillhör den vänstra logiska så tillhör astrologin den högra inkännande sidan mer även om det finns beräkningar med i det hela…som om man måste tona in sig på astrologins frekvens…har man inte studerat ämnet så är det ju lätt att ha förutfattade meningar…

När man sitter tillsammans med en klient så blir det ett samspel…dom berättar själva och jag kan bekräfta…

Någon fakta går det inte att få om allt här på jorden men det behöver ju inte innebära att ngt inte funkar….Glad

[MargaretaA]
3/19/11, 12:54 AM
#198

#197

Du verkar kunnig i ämnet Astell. Klicka gärna på "Astrologi" i min signatur längst ner så kommer du till rätt sajt. Gudarna ska veta att jag behöver all hjälp som står till buds Flört

radio
3/19/11, 1:58 AM
#199

#197

  • "Nej man kan inte bevisa det…den ligger på ett annat plan…men den fungerar…"

Visst skulle man kunna visa att det fungerade om det gjorde det. Jag ser inga som helst problem med det. Vilka ser du?

Du säger själv att du känner igen Ming i horoskopet, av vilken anledning skulle man inte kunna låta några bedöma horoskop för att sedan se hur väl de stämde?

  • "…om man säger att den vanliga vetenskapen tillhör den vänstra logiska så tillhör astrologin den högra inkännande sidan mer även om det finns beräkningar med i det hela…som om man måste tona in sig på astrologins frekvens…"

Du behöver inte blanda in några förklaringsmodeller, det är helt oviktigt i nuläget. Visa ATT det fungerar.

  • "har man inte studerat ämnet så är det ju lätt att ha förutfattade meningar…"

Eftersom man inte kunnat visa att horoskop fungerar så spelar det ingen roll om du anser att man inte köper förklaringsmodellerna. Visa ATT det fungerar.

  • "När man sitter tillsammans med en klient så blir det ett samspel…dom berättar själva och jag kan bekräfta…"

Så klienterna berättar?! *s*

  • "Någon fakta går det inte att få om allt här på jorden men det behöver ju inte innebära att ngt inte funkar…"

Och vem har påstått att man kan få fakta om allting?

Visa ATT det fungerar!

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


olaka
3/19/11, 10:26 AM
#200

#191 Nej jag menade att det absolut inte är en vetenskap, läste du länken?

Denna mening är väldigt talande för varför astrologi inte ens kommer i närheten av att vara en vetenskap:

"Vetenskap grundar sig på den vetenskapliga metoden, där fenomen observeras, samband noteras, hypoteser ställs upp och testas för att antingen accepteras eller förkastas. När en hypotes antagits kan nya observationer göra att den antingen framstår som mer sannolik eller tvinga fram en modifiering."

Du kan kolla på till exempel Margaretas ovilja att ens börja underställa sig denna fundamentala kunskapsinhämtning, utan bara konstaterar att hon tror på det.

Lära, tro eller kanske religion är mer korrekt. Pseudovetenskap är den korrekta benämningen:

"Föreställningar som gör anspråk på att vara vetenskapliga men som testats och befunnits inte stämma med verkligheten kallas pseudovetenskap."

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Astell
3/19/11, 10:32 AM
#201

Du vet ju själv att det inte går att övertyga någon som redan har bestämt sig för vad den ska tycka…men astrologin är giltig eftersom den finns Flört

radio
3/19/11, 11:24 AM
#202

#201

  • "Du vet ju själv att det inte går att övertyga någon som redan har bestämt sig för vad den ska tycka…"

Det finns en del som tydligt har bestämt sig och som inte kan se på fakta att de har fel, där finns exempelvis en del starkt troende. Kanske inte de vassaste knivarna i lådan.

  • "men astrologin är giltig eftersom den finns"

Visst finns astrologi, och Harry Potter.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
[Ming]
3/19/11, 11:38 AM
#203

Apropå vassa knivar

En av dåtidens vassaste kniv..nämligen chefen för det amerikanska patentverket avgick med orden: Finns inget mer att uppfinna….han var så bestämd på den punkten att han avgick.

radio
3/19/11, 11:55 AM
#204

#203

  • "En av dåtidens vassaste kniv..nämligen chefen för det amerikanska patentverket avgick med orden: Finns inget mer att uppfinna….han var så bestämd på den punkten att han avgick."

Jasså. Verkligheten kan vara svår att förstå ibland.

Det är fashinerande hur troende går på precis allt som sägs. Kunskap om änglar, andar och astrologi och annat woowoo verkar ge ett bra "kapital", men när man kommer in på fakta kör det ihop sig, det är besserwisserigt eller något som etablissemanget kör med, sådant är inte fint att kunna.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Astell
3/19/11, 12:02 PM
#205

Ta du och dissikera fakta på djupet Radio…skulle var roligt o se var du hamnar…Harry Potter är närmare verkligheten än vad vetenskapen är. Har du provat meditation?

Den var bra Ming Glad

[Ming]
3/19/11, 12:08 PM
#206

#204 Jag tror bestämt att du,radio, är fördomsfull mot oss som är intresserade av icke vetenskap….vilken tur att  Astell skrev inne på "fel" tråd så du kan kliva upp på din piedestal och se ner på oss andra…gränsen är hårfin…som en vass knivsegg…

Testa kickboxning radio…

radio
3/19/11, 12:11 PM
#207

#205

  • "Ta du och dissikera fakta på djupet Radio…skulle var roligt o se var du hamnar…"

Vad menar du? Jag hamnar i verkligheten, har du testat den?

  • "Harry Potter är närmare verkligheten än vad vetenskapen är."

Jag blir inte förvånad av att du tror det. Men kan du ge något exempel?

  • "Har du provat meditation?"

Självklart. Varför frågar du?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


radio
3/19/11, 12:22 PM
#208

#206

  • "Jag tror bestämt att du,radio, är fördomsfull mot oss som är intresserade av icke vetenskap…"

Det är inte frågan om fördomar, att tro astrologi är en vetenskap handlar om en sanslös okunskap. Vill du leva på medeltiden och tro som man gjorde då, visst.

  • "vilken tur att  frk Astell skrev inne på "fel" tråd så du kan kliva upp på din piedestal och se ner på oss andra…gränsen är hårfin…som en vass knivsegg…"

Måste erkänna att jag ibland faktiskt ser ner på en del troende, de som totalt vägrar att ta till sig fakta. Jag hörde en föreläsning med Anna Bäsén en gång, om tomtar och troll. Hon berättar att troll är de som sprider okunskap, tomtar är de som tror på precis allt. Tomtarna har jag ett visst medlidande för, de vill tillhöra något och tror på de som är troll.

  • "Testa kickboxning radio…"

Tack för tipset, men jag är inte våldsam av mig.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Astell
3/19/11, 12:37 PM
#209

Om du mediterat kanske du hade förstått att Harry Potter är en skapare med fantasins redskap, menade jag…icka att förakta…vi skapar ju hela tiden våra liv utifrån de erfarenheter vi behöver göra och Harry Potter visar på än mer fantastiska magiska skapelser bara vi släpper den benhårda tron på en vetenskaplig värld som vi kan bevisa, som håller oss i trånga ramar… jisses vi är ju hela universum…fram med fantasin och kreativiteten..se på barn dom har inga ramar och är hur kreativa som helst…

Annars ska det kämpas o tas reda på och vi glömmer att allt redan finns tillgängligt bortom intellektets makt…

Astrologin ingår i detta då man ser hur synkade vi är med alltet… man kan aldrig komma fram på vetenskapligt sätt…meditation gör så att vi kommer i kontakt med den högra hjärnhalvan där intuitionen finns.. balans mellan båda hjärnhalvorna ska det ju vara…men vad jag förstått så kommer vetenskapmännen närmare och närmare det osägbara…varför inte se det om intressant istället…magin i livet kommer alltid att finnas…Glad

Annons:
Astell
3/19/11, 12:46 PM
#210

Okej Olaka….nej det är ju så att vissa grejer inte går att vetenskapligt bevisa…iaf på den nivå som vetenskapen befinner sig på just nu…till sist blir det ju så att det man känner är rätt blir normgivande…hjärtats språk…inte huvudets allena…för när vi tros ha fångat någon sanning så ändras den… som virusen..dom ändrar struktur hela tiden…jag aktar mig för all bevisning för det är väldigt förrädiskt….Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Astell
3/19/11, 12:46 PM
#212
Astell
3/19/11, 12:46 PM
#213
Astell
3/19/11, 12:46 PM
#214
radio
3/19/11, 12:51 PM
#215

#209

"Om du mediterat kanske du hade förstått att Harry Potter är en skapare med fantasins redskap, menade jag…icka att förakta…"

Nu vet jag inte riktigt vad det skulle ha med mediatation att göra. Man behöver inte alls meditera för att fantisera, eller fantisera när man mediterar.

  • "…vi skapar ju hela tiden våra liv utifrån de erfarenheter vi behöver göra och Harry Potter visar på än mer fantastiska magiska skapelser bara vi släpper den benhårda tron på en vetenskaplig värld som vi kan bevisa, som håller oss i trånga ramar…"

Att vara vetenskaplig är ingen motsats till att fantisera. Var har du fått det ifrån? Om du tror att jag som är vetenskaplig kräver att det jag fantiserar om ska gå att bevisa så är du mer korkad än vad jag trodde.

  • "…jisses vi är ju hela universum…fram med fantasin och kreativiteten..se på barn dom har inga ramar och är hur kreativa som helst…"

Jag har inga som helst problem med att vara kreativ, varför skulle det vara en motsats att vara kreativ och vetenskaplig. Berätta.

  • "Annars ska det kämpas o tas reda på och vi glömmer att allt redan finns tillgängligt bortom intellektets makt…"

Du är helt ute och snurrar. Att vara vetenskaplig är inte alls samma sak som att man inte har fantasier eller att man inte tänker på det som är "bortom intellektets makt". Du är helt fel ute, sorry.

  • "Astrologin ingår i detta då man ser hur synkade vi är med alltet… man kan aldrig komma fram på vetenskapligt sätt…"

Om astrologi fungerar så kan du visa det vetenskapligt. Påstår du annat så är du okunnig. Berätta kort VARFÖR man inte skulle kunna påvisa att astrologi fungerar. Jag tror ärligt talat att avsaknad av kreativt tänkande gör att en del får för sig att man inte skulle kunna påvisa astrologi, om det fungerade.

  • "…meditation gör så att vi kommer i kontakt med den högra hjärnhalvan där intuitionen finns.. balans mellan båda hjärnhalvorna ska det ju vara…"

Då föreslår jag att du mediterar och efter det försöker förklara varför ingen har kunnat påvisa att astrologi fungerar. Kan det vara så enkelt som att det bara finns i din fantasi?

  • "…men vad jag förstått så kommer vetenskapmännen närmare och närmare det osägbara…"

Eh, vad menar du?

  • "varför inte se det om intressant istället…magin i livet kommer alltid att finnas…"

Just, men hur ska jag få dig att förstå att magin i Harry Potter och i astrologi bara är de där fantasierna du har?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Astell
3/19/11, 1:22 PM
#216

Ja astrologin fins bara i fantasin precis alla andra skapelser men vissa verkar ha tagit mer fyisk form än andra och jag är inte en ensam ö här i livet utan är förbunden med alla andra…vi skapar gemensamt denna verkligheten, fantasier kommer ju ur möjligheter på ett högre plan…bara det att vissa har börjat förstå det, jag föraktar inte vetenskapen..bara när den blir för strikt..att så här är det…en öppen vetenskap som är inser storheten och inte klankar på andra förhållningssätt är att föredra…

Menade att magin är det osägbara/okända och att vetenskapsmännen börjar förstå det att kanske inte huvudet innehålller alla svaren utan hjärtat..

Undrar varför du måste ha vetenskapliga belägg???

Ursäkta alla fyrdubbla meddelanden…kan inte få bort dom…sidan är trög och jag klickar på skicka så blir det fler…

Annons:
[Ming]
3/19/11, 1:30 PM
#217

#208 Ang min fråga om du provat kickboxning… så det är en härlig motpol till meditation….

Jag har aldrig pådyvlat att astrologi är en vetenskap.

Kan du skilja på intresse och vetenskap förstår du vad jag menar

Klass
3/19/11, 3:01 PM
#218

Mitt förslag är att ni startar en ny tråd som handlar om … ja, det ni diskuterar.

Vetenskap vs. Harry Potter t.ex.

radio
3/19/11, 3:09 PM
#219

#216

  • "Ja astrologin fins bara i fantasin…"

Bra. Tack.

  • "…precis alla andra skapelser…"

Så kan det ju vara. Tror du att allt är en fantasi?

  • "…men vissa verkar ha tagit mer fyisk form än andra och jag är inte en ensam ö här i livet utan är förbunden med alla andra…"

Till filosofiforumet, är mitt förslag.

  • "…vi skapar gemensamt denna verkligheten…"

Visst, bara du skiljer på fakta och fantasier.

  • "…fantasier kommer ju ur möjligheter på ett högre plan…bara det att vissa har börjat förstå det…"

Fantasier är skitbra, jag är en kreativ person så jag uppskattar det mycket. Samtidigt så är jag rationell. Jag ser inga motsatser där. Många troende har bara fantasin, de saknar helt den rationella biten. Det ser jag som en intellektuell brist.

  • "…jag föraktar inte vetenskapen..bara när den blir för strikt..att så här är det…en öppen vetenskap som är inser storheten och inte klankar på andra förhållningssätt är att föredra…"

Återigen, blanda INTE ihop fakta med fantasi.

Jag skulle uppskatta att troende vore likna öppna som oss skeptiker, så de kunde se att det kan finnas andra lösningar än de som de tror på.

Det finns inget som tyder på astrologi fungerar, så enkelt är det. Därmed har jag inte sagt att det inte fungerar, bara att det helt saknas evidens för det. Vad säger troende? Jo, de VET att det fungerar. Lite mer "open mind" i det lägret skulle absolut inte skada, ett mer nyanserat sätt att se på tillvaron.

  • "Menade att magin är det osägbara/okända och att vetenskapsmännen börjar förstå det att kanske inte huvudet innehålller alla svaren utan hjärtat.."

Nu svamlar du, vem har sagt att "huvudet" innehåller alla svar? Släng dina fördomar.

  • "Undrar varför du måste ha vetenskapliga belägg???"

För att skilja fakta från fiction. Jag lever inte på medeltiden.

  • "Ursäkta alla fyrdubbla meddelanden…kan inte få bort dom…sidan är trög och jag klickar på skicka så blir det fler…"

Åter en sak som du tror.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


radio
3/19/11, 3:11 PM
#220

#217

  • "Kan du skilja på intresse och vetenskap förstår du vad jag menar"

Okej, så när du läser horoskop och säger att det stämmer likställer du det med att se på en film eller läsa en bok?

Du är alltså medveten om att det är en fantasi?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/19/11, 3:44 PM
#221

#220 Nu förstår jag inte varför du blandar ihop intresse med fantasi….

Som du kanske vet (?) finns det både fiction och verklighet/fakta speglat i böcker och film.

radio
3/19/11, 3:50 PM
#222

#221

Om astrologi är ditt intresse så har det med fantasi att göra.

För mig får du gärna fantisera och drömma dig bort och tro att horoskop har med verkligheten att göra. Bra att du förstått att det inte är en vetenskap, det är ett steg på vägen.

Om du vill påstå att horoskop fungerar så är det bara att du visar att det gör så. Jag har berättat hur du kan göra en vetenskaplig studie.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/19/11, 4:01 PM
#223

#222 tack nu har vi söndrat tråden här tillräckligt…..jag ska skapa guld istället.

Jag lägger mig härmed platt då det bara leder till att splittra upp åsikter meningar tolkningar i nanopartiklarnas storlek….

Men först: Jag ställde upp på ett test här och gav mina kommentarer.

Har aldrig sagt att horoskop är vetenskap men intressant ändå för min del.. Om jag tolkas till en mindre intelligent kvinna för att jag är vetgirig och nyfiken på det okända så får det stå för radio.Det finns nyanser mellan mensa och det du kallar wowoo:s och gränsen är hårfin.

Kan inte låta bli att tillägga: I sagornas värld finns enormt mycket visdom att hämta in. Ni som läst sagor vet vad jag menar

Annons:
Astell
3/19/11, 4:06 PM
#224

Ja alla har fantiserat ihop denna verkligheten tillsammans….det kollektiva medvetandet du vet…sen roar vi oss med det ena o andra här…

Jag är openminded…har inte stängt dörren till vetenskapen, den är spännande…bara att den inte tar monopol på allt….

Jag har några FAKTA här:

Uranus upptäcktes i smb med industrialismen

Neptunus upptäcktes i smb med kameran, fotografering och film

Pluto upptäcktes i smb med andra världskriget och atombomben

3 stora banbrytande händelser i människans utveckling…då trädde dessa planeter in på arenan…märklig synkronisering eller hur? Flört

Maria
3/19/11, 4:19 PM
#225

#223 Nu hänger jag inte med alls. (Har läst denna tråden med intresse.)

Uranus, Neptunus och Pluto har ju "alltid" funnits där så jag förstår inte kopplingen med de händelser du räknar uppObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Astell
3/19/11, 4:25 PM
#226

Dom har alltid funnits där men astronomerna fick inte kännedom om dom förrän vid dessa tidpunkter…alltså säger man att dom upptäcktes på himlavalvet då Glad

Astell
3/19/11, 4:25 PM
#227

Dom har alltid funnits där men astronomerna fick inte kännedom om dom förrän vid dessa tidpunkter…alltså säger man att dom upptäcktes på himlavalvet då Glad

Maria
3/19/11, 4:31 PM
#228

Jo, så långt fattar jag ocksåFlört men hur ser du på kopplingen till händelserna du refererade till.

Industrialismen t.ex är en längre period och man kan egentligen koppla vad som helst till dessa upptäckter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Astell
3/19/11, 5:00 PM
#229

Jo dom har ett smb….som jag sagt tidigare handlar det om synkronisering….Uranus symboliserar teknik och mekanik, revolution…industrialismen fanns inte innan Uranus upptäckt så dom går hand i hand…det fanns ingen kamera och film innan Neptunus upptäckt…och ingen atombomb fanns innan Plutos upptäckt…Glad

Maria
3/19/11, 5:09 PM
#230

#229

Det blir ju väldigt ologiskt om man tänker efter. En planet som "alltid" funnits upptäcks och då tillskriver man planeten vissa egenskaper som ligger i tiden och tror sedan att detta har ett samband?????

Det var mycket som inte fanns innan Plutos upptäckt så varför just atombomben????

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Astell
3/19/11, 5:26 PM
#231

Ja det verkar hänga ihop…för att atombomben inte funnits innan och inte Pluto heller…man kunde se vissa samband…alltså vi är inte skilda separata öar utan vi är med i stort sammanhang där allt speglar sig i vart annat….

Maria
3/19/11, 5:29 PM
#232

Pluto har ju funnits "hela tiden". Vad var det för samband "man såg"?

Nu har nog tråden hamnat helt OT och jag ber om ursäkt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Ming]
3/19/11, 5:30 PM
#233

#231 Så som i himlen så och på jorden?

Astell
3/19/11, 5:51 PM
#234

Pluto dök upp ur det dolda samtdigt som vi fick tillgång till atomenergin… kan bara säga att dessa två är synkade med varann…enl astrologin….

radio
3/19/11, 7:28 PM
#235

#224

  • "Ja alla har fantiserat ihop denna verkligheten tillsammans….det kollektiva medvetandet du vet…sen roar vi oss med det ena o andra här…"

Visst.

  • "Jag är openminded…har inte stängt dörren till vetenskapen, den är spännande…bara att den inte tar monopol på allt…."

Haha, det var bland det dummaste jag hört. Du kräver att allt inte är fakta?!… Du kan väl börja med att stänga av datorn och bredbandet, leka sextonhundratal med maten och transporter. Det är helt upp till dig.

  • "Jag har några FAKTA här:
  • Uranus upptäcktes i smb med industrialismen
  • Neptunus upptäcktes i smb med kameran, fotografering och film
  • Pluto upptäcktes i smb med andra världskriget och atombomben
  • 3 stora banbrytande händelser i människans utveckling…då trädde dessa planeter in på arenan…märklig synkronisering eller hur?"

Till och börja med förstår jag inte varför upptäckten av en planet skulle ha någon betydelse. Det talar också emot vad tex Maggan säger.

Och några få samband måste väl bara i din hjärna betyda "bevis" för astrologi. Något annat kan jag inte tänka mig. Om du vill fundera lite så kanske du kan plocka fram de planeter som upptäcktes när penicillinet kom, och när transistorn uppfanns. Antar att vi har ett stort antal planeter i solsystemet om du ska kunna få fram en ny för varje gång något stort inträffat.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
3/19/11, 7:46 PM
#236

och här behöver man bara vända ryggen till en dag så blir det rock & roll!

kul! Skrattande

radio
3/19/11, 7:52 PM
#237

#223

  • "Jag lägger mig härmed platt då det bara leder till att splittra upp åsikter meningar tolkningar i nanopartiklarnas storlek…."

Att det saknas evidens för att astrologi fungerar är ingen åsikt. Det är fakta.

  • "Men först: Jag ställde upp på ett test här och gav mina kommentarer."

Jättebra, men sorgligt att du inte tar till dig VARFÖR du troligen tycker som du tycker.

  • "Har aldrig sagt att horoskop är vetenskap men intressant ändå för min del.."

Det där förstår jag inte, men det kanske är som att jag som ateist kan tycka det är intressant att läsa Bibeln.

  • "Om jag tolkas till en mindre intelligent kvinna för att jag är vetgirig och nyfiken på det okända så får det stå för radio."

Det är absolut inte fel att vara vetgirig, men det kan finnas vits i att ta till sig rätt fakta.

För några hundra år sedan tyckte man sig se saker som tydde på att stjärnorna styrde, sedan dess har man kommit väldigt långt och totalt avfärdat att astrologi fungerar. Om du vill lära dig det vetenskapsmännen har kommit fram till, eller det som en gammal förvirrad kärring som sitter vid sitt matsalsbord kommit fram till är naturligtvis upp till dig.

Den som gör det ena av det ovan kan jag tycka att skolan misslyckats med.

  • "Det finns nyanser mellan mensa och det du kallar wowoo:s och gränsen är hårfin."

Snicksnack. De som tror på troll och astrologi tillhör knappast de smartaste, i alla fall inte till de mest utbildade.

  • "Kan inte låta bli att tillägga: I sagornas värld finns enormt mycket visdom att hämta in. Ni som läst sagor vet vad jag menar"

Sagor skrivs av människor, de blandar ofta in sedelärande saker i sagorna, för att barnen ska lära sig. Om du tittar på historier om älvor och troll så finns detsamma där.

Att det finns visdom i en saga betyder däremot inte att sagan är sann. Hängde du med?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
[Ming]
3/19/11, 9:06 PM
#238

#237 Sagor är sagor….det vet t om ett barn.Att appellera till fantasin är utmärkt för att via ord skapa insikter…lekande lätt. Du har väl läst sagan om den prickiga kaninen? En mkt bra bok som stämmer i bäcken mot att mobba de som inte ser ut som andra…t ex..Så…fantasi är av godo…sen får radio tycka annat

Men nu är det mer än OT här Skämsoch jag blandade in silver i alkemin….

Astell
3/19/11, 9:16 PM
#239

Kan man inte införliva..synkronicitet, speglingar och symbolspråk som en rådande sanning bredvid den faktabaserade världen så har jag inget mer att tillägga…

[Ming]
3/19/11, 9:20 PM
#240

#236 Funderar på att rocka loss på bordet….men…det skulle förmodligen braka av bara tanken…

[MargaretaA]
3/19/11, 9:29 PM
#241

#240

Här hemma är det fullt disco, så jag har svårt att koncentrera mig och formulera svar på alla diskussioner just nu…Obestämd

[Ming]
3/19/11, 9:39 PM
#242

#241 Månen är verkligen vacker ikväll…stor och stark påverkar den oss med sin lyskraft

[MargaretaA]
3/19/11, 9:52 PM
#243

#242

ja Kräftor är ju enligt astrologisk traditon mer påverkade av månen än andra. Jag brukar bli rastlös och få en spänd förväntan av att något är "på gång" - gud vet vad. och så har jag svårt att sova.

Men vacker är den - det kan ingen förneka Kyss

[Ming]
3/19/11, 9:55 PM
#244

#243 Mkt vacker!!

Annons:
radio
3/19/11, 10:13 PM
#245

#238

  • "Sagor är sagor….det vet t om ett barn."

Men förstår alla vuxna att astrologi är sagor?

  • "Att appellera till fantasin är utmärkt för att via ord skapa insikter…lekande lätt. Du har väl läst sagan om den prickiga kaninen? En mkt bra bok som stämmer i bäcken mot att mobba de som inte ser ut som andra…t ex.."

Vad vill du ha sagt? Att jag ogillar fantasi, eller? Jag förstår faktiskt inte.

  • "Så…fantasi är av godo…sen får radio tycka annat"

Vet du vad en halmgubbe är? Det är sådana du kastar kring dig nu.

Du påstår saker som är helt irrelevanta och fel. Jag kan också göra det om du tycker att det leder någonstans.

Att Ming hatar bögar och invandrare är helt upp till henne, och inget jag står för.

Hänger du med?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


radio
3/19/11, 10:14 PM
#246

#239

"Kan man inte införliva..synkronicitet, speglingar och symbolspråk som en rådande sanning bredvid den faktabaserade världen så har jag inget mer att tillägga…"

Förstod att verkligheten inte var din grej. Hej då.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


skeptisk
3/19/11, 10:33 PM
#247

239  Astell sa: "Kan man inte införliva..synkronicitet, speglingar och symbolspråk som en rådande sanning bredvid den faktabaserade världen så har jag inget mer att tillägga…"

246  Radio: "Förstod att verkligheten inte var din grej. Hej då."

Ha, ha, ha det där med symboler, synkronicitet  och speglingar är nog inte riktigt Radios grej…det blir nog lite för opåtagliga och snåriga begrepp för att Radio ska greppa. Ge honom en fyrkantig betongklump då är han me´.

[MargaretaA]
3/19/11, 10:46 PM
#248

#247

såja nu ska vi vara snälla. It takes all sorts to make a world. Oskyldig

Astell
3/19/11, 10:47 PM
#249

Ja tyvärr har jag bara runda ringar att ge dig. Flört Hejdå

radio
3/19/11, 11:36 PM
#250

#247

  • "Ha, ha, ha det där med symboler, synkronicitet  och speglingar är nog inte riktigt Radios grej…det blir nog lite för opåtagliga och snåriga begrepp för att Radio ska greppa. Ge honom en fyrkantig betongklump då är han me´."

Nu är du ju bara larvig. Varför personpåhopp? Är det något du blir riktigt kåt av? Varför ens skriva me här, du har sagt "hejdå", du gör dig bara löjlig.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/20/11, 10:46 AM
#251

#245 Jag vill ha sagt exakt det jag skrev…du väljer att ta åt dig personligen….

Ditt exempel "att jag hatar bögar och invandrare" är just en kass variant på bemötande. Hör inte hemma på ett forum!! Lågt radio….

Annons:
radio
3/20/11, 12:17 PM
#252

#251

  • "Jag vill ha sagt exakt det jag skrev…du väljer att ta åt dig personligen…."

Helt okej, men antyd inte att jag skulle tycka något annat. Påstå inte saker, förstått?

  • "Ditt exempel "att jag hatar bögar och invandrare" är just en kass variant på bemötande."

Det är helt i linje med hur du agerar. Om du är seriös så är jag seriös. Påstår du saker tagna ur luften blir jag förbannad, förstått?

  • "Hör inte hemma på ett forum!! Lågt radio…."

Det var du som började. Bemöt det jag säger med sak så slipper du en irriterad Radio, förstått?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/20/11, 12:38 PM
#253

#252 Så…. du läxar upp mig av någon anledning jag inte förstår. Om du väljer att ta mina ord personligt…som att jag vill vara elak emot dig…då har du missförstått min intention..din irritation har du ansvar för själv men väljer att lägga den på mig.

Att ta emot en och annan skvätt från "ovettets skopa" är helt ok…men varför tömmer du allt?

radio
3/20/11, 1:01 PM
#254

#253

Du skriver "Så…fantasi är av godo…sen får radio tycka annat". Sådant för mig förbannad.

Jag har aldrig sagt att man inte ska ha fantasi eller att jag är emot det. Tolkar du mig så får du stå ut med att bli "uppläxad". Och självklart tar jag det du påstår om mig personligt, ska jag inte göra det?

Gå på vad jag tycker och säger, men inte mig som person.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/20/11, 1:31 PM
#255

#254 Nu väljer jag att inte gå i fortsatt polemik då det inte gagnar någon av oss radio.

radio
3/20/11, 1:39 PM
#256

Om du inte menat det du sagt förstår jag dig, annars så är det önskvärt att du förklarar dig.

Förstår du inte att jag blir förbannad när du påstår saker om mig som inte stämmer? Att komma med larv som att jag inte ska ta det personligt är bara otroligt dumt. JAG är inte en korkad woowoo, lovar.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[Ming]
3/20/11, 2:00 PM
#257

#255 Jag skrev det jag skrev men avsikten var inte att sätta mig upp emot dig. Du valde att tolka det som så…Jag menade alltså inte att vara näsvis emot dig!!Jag föredrar att inte gå till personligt angrepp då det inte är juste.

Om du hakade upp dig på mina ord om "fantasi är av godo och att du får tycka annat" så visst….om man är förbannad så kan man ta de orden personligt.

Det svåra med kommunikation på detta vis är att leverera sina tankar så det tas emot såsom avsikten är….ja det är svårt även irl.

radio
3/20/11, 2:13 PM
#258

Om du inte menade att jag skulle anse annat om fantasi så får du nog ta och öva lite på hur du utrycker dig. Eller menar du på fullaste allvar att jag ska tolka följande på annat sätt än att jag skulle ha något emot "fantasi"? I så fall är du mer korkad än vad jag trodde.

"Så…fantasi är av godo…sen får radio tycka annat"

  • "om man är förbannad så kan man ta de orden personligt."

Du är en stor fitta. Tar du det personligt för att du är förbannad eller för att jag skriver så? Försök använda din uttrorkade hjärna till annat än horoskop så kanske det löser sig. (om du tar det som personligt så beror det på att du är förbannad…)

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
skeptisk
3/20/11, 3:25 PM
#259

"Du är en stor fitta."

"Försök använda din uttrorkade hjärna till annat än horoskop så kanske det löser sig."

Känsla för nyanser har med fantasi att göra. Här kan jag inte annat se att det råder stor brist på den varan.

Radio som ständigt slår under bältet tål inte minsta kritik utan tar till storsläggan vid minsta svar på tal.

radio
3/20/11, 4:07 PM
#260

#259

  • "Radio som ständigt slår under bältet tål inte minsta kritik utan tar till storsläggan vid minsta svar på tal."

Jag har inga problem med kritik så länge den är saklig. Är saklig något som ingår i ditt ordförråd?

Det finns inget som tyder på att astrologi fungerar, så enkelt är det. Att du vill mysa och skicka ljus och kärlek spelar ingen roll, det gör det bara fjantigt. Att vilja är inte samma sak som att det finns, dröm om du vill medan vi andra är i verkligheten.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


skeptisk
3/20/11, 4:19 PM
#261

Man skapar sin egen verklighet. Idag är det sol och nu ska jag ut och njuta av den. Var ute hela morgonen och det var fantastiskt.

Varje vår  - samma mirakel.Glad

[Ming]
3/20/11, 5:21 PM
#262

#258 Pennan är ett redskap att använda utifrån den vi är….ett vasst vapen om man så vill

radio
3/20/11, 5:37 PM
#263

Jösses.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


olaka
3/20/11, 8:30 PM
#264

Ett ständigt återkommande tema hos de som tror på astrologi, medium eller homeopati teill exempel är att det är kunskap man inte kan nå med den vetenskapliga metoden.

I alla fall då vetenskapen har hoppats på på detta sätt har det grundats i en djup okunnighet om vetenskap och irrationellt babbel, något som Astell visar prov på med bravur.

Frågan är enkel: Vilken del av den vetenskapliga metoden är det som inte duger när det gäller att avgöra sanningshalten i ett uttalande om astrologi?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Astell
3/21/11, 1:37 PM
#265

Vill bara tillägga detta…som hände nu i februari

DOMSTOL SER ASTROLOGI SOM VETENSKAP

En indisk domstol hävdar att astrologi är en "betrodd vetenskap" sen 4000 år.

Den indiska delstaten Maharashtras högsta domstol i Bombay har slagit fast att astrologi är en vetenskap. Detta som svar på en begäran om att exempelvis reklam för astrologisk verksamhet skulle förbjudas.

I kravet till domstolen från organisationen Janhit Manch, sägs det att astrologi och andra former av magi som praktiseras av gurus och heliga män inte är något annat än exploatering av människor, skriver nyhetsbyrån DNA India.

I sin 100-sidiga inlaga till domstolen lyfter Janhit Manch bland annat fram exempel på när astrologiska förutsägelser inte slagit in. Exempelvis att Indira Gandhi mördades och Charan Sing blev premiärminister.

Men domstolen hävdar att det till och med finns ett tidigare utslag från Indiens högsta domstol som säger att astrologi är en vetenskap. Domstolen påpekar även att astrologi är ett ämne som lärs ut på många universitet i Indien och betraktas som en "betrodd vetenskap" sedan 4000 år.

Vem har rätt och vem har fel??? Flört

Annons:
olaka
3/21/11, 1:57 PM
#266

Åderlåtning är ett gammal betrott sätt att bli av med sjukdomar, intresserad?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

radio
3/21/11, 2:08 PM
#267

#265

Hehe, festligt. Att en indisk domstol anser att astrologi är en vetenskap gör det dock inte till en vetenskap.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Astell
3/21/11, 3:56 PM
#268

Ville bara visa att det tydligen inte är allmänt vedertaget att det inte är en vetenskap….Oskyldig

radio
3/21/11, 4:07 PM
#269

#268

Konsensus är att astrologi INTE är en vetenskap. Att några tror en sak innebär inte att det är vetenskapligt.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


skeptisk
3/21/11, 7:26 PM
#270

Vem bryr sig om tossiga indier när vi har svenskar som garanterat vet bäst.

Heja heja

radio
3/21/11, 7:33 PM
#271

Nu är det en domstol i en stad i Indien som tycker att astrologi är en vetenskap, titta gärna på vad världens forskare anser istället.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


olaka
3/21/11, 7:33 PM
#272

Astell och/eller skeptisk:

Tycker du att astrologi passar in på definitionen av vetenskap jag länkade till eller är den definitionen felaktig? I så fall vad är det som är felaktigt med den definitionen?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
skeptisk
3/21/11, 8:07 PM
#273

Enligt den definitionen är astrologi ovetenskaplig.

olaka
3/21/11, 8:10 PM
#274

Vad är det som inte stämmer med den definitionen då? Vad vill du ändra?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

skeptisk
3/21/11, 8:27 PM
#275

Vad någonstans har jag sagt att jag vill ändra något?

olaka
3/21/11, 8:34 PM
#276

Från #270 fick jag intrycket av att du tyckte att astrologi borde klassas som en vetenskap, men jag kanske misstog mig?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

skeptisk
3/21/11, 8:37 PM
#277

Ja det gjorde du.

olaka
3/21/11, 9:16 PM
#278

Så ditt uttalande om tossiga indier ska ses som helt i avsaknad av sarkasm? då blir det ju ganska obehagligt ju.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

skeptisk
3/21/11, 9:33 PM
#279

Det var sarkasm.

Annons:
skeptisk
3/21/11, 9:36 PM
#280

Jag sa bara att enligt DEN definitionen är astrologi ovetenskaplig.

skeptisk
3/21/11, 9:41 PM
#281

Jag har inget behov av att klassa astrologin som vetenskaplig, men jag har å andra sidan inget behov av att klassa astrologin som ovetenskaplig.

Astrologin finns ändå. Har funnits länge och kommer inte försvinna.

radio
3/21/11, 9:53 PM
#282

#281

"Astrologin finns ändå. Har funnits länge och kommer inte försvinna."

Så det finns absolut inget som skulle kunna få dig att ändra uppfattning? Om du visar belägg för att astrologi fungerar så kommer jag förhoppningsvis ändra uppfattning. Men för att ändra sig efter fakta krävs att man är nyansierad, att man inte ser världen i svart-vitt. I nuläget finns inget vettigt som tyder på att astrologi fungerar, kan du acceptera det?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[JohnHoudi]
3/21/11, 10:00 PM
#283

Rkar inte läsa allt trams men skulle vilja ha svar på något: i Kosmos tog Carl Sagan upp detta med tvillingar som är födda under samma tecken kan ha helt skilda liv. Hur kan det vara så?

Astell
3/21/11, 10:47 PM
#284

#272#

Håller med skeptisk när hon/han säger att inte ha behov av att klassa in vetenskaplig el ovetenskaplig för det första…

Definitionen vetenskap…ja vad ska man säga…har uppfattat vetenskapen ha med utforskning att göra och det är vad som görs inom astrologin…nu hålller dom ju på att införliva och utforska ett 13:e tecken…ormbäraren…t ex

#283#

Jo jag har hört detsamma…i det läget får man kolla upp klockslaget noga så att inte Asc har hunnit byta tecken…den rör sig väldigt fort och det brukar ju går några minuter mellan födslarna..jag tycker själv det är intressant och jag ska se om jag kan få mer information om det…

Annars har jag tittat igenom tråden ikväll…jag kan hålla med om att Mings horoskop kan verka allmängiltigt här…det blir en helt annan sak när man träffas och pratar om det…

radio
3/22/11, 12:29 AM
#285

#284

"det blir en helt annan sak när man träffas och pratar om det…"

Du menar att man lättare påverkas då? Och att astrologen kan köra på med cold reading?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[JohnHoudi]
3/22/11, 12:43 AM
#286

Astrologer kör mest med shotgun- och warm reading. Självklart även klassisk cold reading och hot reading om de får chansen. Att ens tänka tanken att olika stjärntecken styr våra liv är befängt. Man behöver inte komma långt bort från Jorden inan dessa "stjärntecken" ser helt annorlunda ut. Dessutom baseras detta på stjärnors plats de var för flera miljoner år sedan. Finns alltså ingen vetenskap i astrologi förutom Barnum-uttalanden och ovan nämnda tekniker. Bara gissningar och…. Tolkningar av Barnum-uttalanden

Annons:
[Ming]
3/22/11, 8:43 AM
#287

#284 Du satte sprätt på tråden Astell…

Några frågor till de som kan svara…förslagsvis Astell och Maggan.

På vilket sätt blir horoskopet "mer trovärdigt"då ställaren möter "kunden" irl?

Hur få med de nyanser som skiljer det allmängiltiga från det giltiga?

Är det nödvändigt att möta kunden face to face?…och…i sådana fall använder ställaren cold reading för att få svar som "passar in"?

Eller…är kunden så funtad att han/hon vill vara ställaren till lags?

Eller  både och?

Vad är dina upplevelser?

På vilka kriterier menar den indiska domstolen att horoskop är vetenskap?

Jag tror det är svårt att klassa horoskop som vetenskap men om indierna "skapat vetande"skulle det vara intressant att få ta del av det…

Mitt nyfikna jag har fler frågor men nöjer mig med ovanstående

Astell
3/22/11, 9:43 AM
#288

#286#

Utågår man från en världssyn som bara tar hänsyn till det som ögat ser…där hela universum uppstod bara sådär och att sen efter miljarder år har det lyckats skapa ett sånt brilliant system…någon måste ju ligga bakom skapandet…vi är ju skapare…vi skapar system…astrologin är ett system som man kan använda sig av. Något större än oss måste ju ha skapat detta systemet universum…Finns det något som skapar sig själv bara spontant…har ni sett det? Jo sädesfältcirklarna kan ju verka uppstå spontant på åkrarna med knepiga symboler… men det är ju människor som gör dom nätterna väldigt fort för ingen har sett dom göra det, dessa fantastiska mönster och symboler..jojo…det krävs ju "någon" för att skapa…

Om man utgår från att allt hänger ihop och speglar vartannat…alltså man är ett med det hela…astrologer har då utarbetat ett system där man använt sig av stjärnkonstellationer för att se denna återspegling som vi alla är del av…

olaka
3/22/11, 9:48 AM
#289

Astell:

Tror du på allt som folk säger till dig? Hur avgör du sanningshalten i ett uttalande?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

MackLobell
3/22/11, 10:32 AM
#290

# 285

Tror att astrologerna kör efter det de dom lärde sig en gång

när de gick o läste till astrolog eller använder program

någon annan gjort  cold reading tror jag inte att de använder

Astell
3/22/11, 10:45 AM
#291

#287#  #284#

Det var ju bara några av dina planeter som togs upp här och då menade jag att det kan verka allmängiltigt…

Nyanserna sker genom mötet..där kunden ofta får ahaupplevelser och att vi hjälps åt genom att vi kopplas samman just då…saker kommer fram av sig själv…jag har inte det hela helt klart för mig från början där jag börjar rabbla upp hur den o den är…jag är öppen för vad som ska komma…har även varit med om att bara ge ut ett datahoroskop till någon för att läsa själv…en skeptiker, han blev häpen, sa att allt stämmer…så man kan säga att allt är rörligt…det gäller att hänga med i svängarna för man kan inte ha helkoll hur det ska förlöpa…dom som vill ha ett horoskop är ju vanligtvis intresserade av att få det…nej jag uppfattar inte att dom vill vara till lags…

Jag vet inget om hur den indiska domstolen har kommit fram till att det är en vetenskap, såg bara denna artikel…ja det hade varit intressant att se just deras förhållningsätt…

Astell
3/22/11, 11:10 AM
#292

Det gäller att sinne för nyanserna och ha förmågan att kunna skapa en helhet…det görs inte genom att stirra sig blind på detaljer…jag kopplar upp mig på "astrologinätet" just då och då flödar det till information, även den som kommer kopplar upp sig då blir det ett samspel….varför skulle inte personen som får ett horoskop vara delaktig…kan den stå utanför?…

Detta med cold reading är inte min grej utan vi samarbetar…men visst kan jag se en persons energier…det blir ju en arbetsskada..typ att här har vi en med starka vädursinfluenser, lejonen är ganska lätta att se….. allmänt när jag möter folk…

Man kan undra vad skeptikerna har för konstellationer…en svårplacerad Saturnus kanske…många Stenbockar och Oxar är skeptiska…en Fisk? nä…Flört

olaka
3/22/11, 11:29 AM
#293

Jag tvekar på att Astell skulle klara ett turingtest…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
Astell
3/22/11, 11:32 AM
#294

Vad är det Olaka?

skeptisk
3/22/11, 11:47 AM
#295

#294 Ja det undrar jag verkligen också - det börjar svämma över alla breddar.

edit:

Fast du kanske syftade på testet med din fråga…jag syftade på Olakas utbrott i trådarna.

olaka
3/22/11, 12:11 PM
#296

#294

Ett turingtest gör man med AIn för att kolla om dom uppfattas som riktiga människor. Kommentaren åsyftade att #291/#292 mest är en osammanhängande monolog utan möjlighet till dialog…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[MargaretaA]
3/22/11, 12:18 PM
#297

#287

Nivån på detta forum har blivit sådant att jag inte vill delta här längre.

Återkommer eventuellt och svarar på frågor efter piotrr kommit tillbaka och rensat upp i sörjan.

FilipSoderholm
3/22/11, 1:46 PM
#298

Call the wambulance.

[Ming]
3/22/11, 5:03 PM
#299

#297 Maggan…jag flyttar över frågorna  #287 till astrologi sajten.

[Ming]
3/22/11, 6:47 PM
#300

#291 Som punkt för mina inlägg i denna tråd vill jag säga: Tack Astell för din kommentar på mina frågor!

Nu är denna tråd så lååååång att det knappast går att inflika fler kommentarer.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
piotrr
4/9/11, 2:45 PM
#304

Det jag ser i den här tråden är att folk påstår rena dumheter som att de vore klokheter. Radio påpekar det tokiga i detta, och de som tror på dumheter slår genast ifrån sig och kallar radio för "close minded" eller dum. När radio svarar med exakt samma sorts kommentarer, blir de som tror på dumheter upprörda och säger att de skall gå härifrån.

Jag hoppas att ni gör det. Om ni inte kan diskutera vuxna ämnen med vuxna människor på ett vuxet sätt, så bör ni inte stanna kvar i en sajt som handlar om vetenskaplig skepticism. Då bör ni nog stanna på sajter som handlar om dumheter, där ni kan få det stöd ni behöver för att behålla era fantasier. Här får ni ingen sådan hjälp.

Stort tack till radio om han faktiskt, på riktigt, har lyckats få Margareta att inse att hon inte bör försöka delta i en skeptisk diskussion.

Och Margareta, mitt erbjudande om att hjälpa dig stanna borta från sajten, står kvar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: