Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 4314 ggr
[Jeremina]
0

Jag är så less

Vet ni! Jag är så less på alla som vet bättre och det är inte bara inom det skeptiska folket mot medialt och alternativ behandling utan även en del som är mediala och andliga och använder alternativa behandlingar.

Allt står mig upp i halsen, att måsta förklara här varför jag tror på det ena och det andra samtidigt ska jag inte svika de som är mediala och andliga och bara pratar sådant på sitt sätt.

Jag får inte vara mig själv någonstans så jag tror jag skiter i allt här på iFokus. Ingen är snart den de utger sig för att vara.

Är det någon som tror på kärleken eller blommor eller varför inte vänskap?

Nu har radio lyckats locka fram den tuffa och kritiska Jeremina…..hon kanske inte är så rolig hon heller ska ni se!!!!!!!!!

[TristanChi]
0

If you can't join them, beat them!

[Jeremina]
0

And what is your point TristanChi??

[MargaretaA]
0

Ja jag tror på blommor och bin Jeremina - och det drar jag mig till minnes att du gör också.Tungan ute

men vad gör du på den här sajten om du inte tål mothugg? jamenar vad hade du väntat dig????

[Jeremina]
0

Maggan…det gör jag men jag menar inte så, vad jag fick svårt att förklara det här då. Jag kan inte, är kanske bara less på forum överhuvudtaget.

Jag vill vara jag och tycka som jag vill och inte vara i ett fack för det finns de som är medium t ex som inte borde få vara det. Jag har retat upp mig även på en del mediala och har fått nog av det….

Alltså jag kan passa in både här och på mediala sajter och inte bara vara i ett fack så att säga. Förstår du nu vad jag menar?

[MargaretaA]
0

jo jag tror jag förstår. Jag känner mig också lite vilsen just nu…

[Jeremina]
0

Gör du?

Jag blir missförstådd och det gör mig faktiskt vilsen, det är rätt ord!

Jag har en sittning nerskrivet som jag tänkte lägga in här men det struntar jag nog i, det skulle nog skeptiker mot det andliga, mediala uppskatta att läsa.

De skulle aldrig tro att det är jag som skrivit det!! Men min mamma blev så illa behandlad av ett medium och jag har bandet hemma och har lyssnat en massa gånger och skrivit ner det och är så arg och ledsen för mammas skull.

radio
0

#TS

• "Är det någon som tror på kärleken eller blommor eller varför inte vänskap?"

Absolut att jag tror på kärlek och blommor och vänskap. Och jag har inga som helst problem med att ge eller få det av människor som är ärliga och öppna och som kan tänka kritiskt.

OT och anekdotiskt: De elakste, vidrigaste och mest falska människorna jag har stött på finns bland troende (inte religiösa), såna där som ena veckan sprider ljus och kärlek för att i nästa sprida har.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

[Jeremina]
0

#7 Är religiösa människor att lita på menar du?

[MargaretaA]
0

Jag har en sittning nerskrivet som jag tänkte lägga in här

Varför tror du att det är en bra idé att lägga in det på en skeptikersajt?

Var förvissad om att du kommer att sluta som en grillad kyckling.

radio
0

Mina erfarenheter gäller "ljusspridande" pseudovetare som är så "rara" och "fina" tills någon säger emot (vad tycker du om frågor?).

[Jeremina]
0

#9 Jo, men du har ju rätt Maggan och min mamma vill inte att jag gör det ändå! Det kanske visar hur jag känner mig nu i detta forum, hela iFokus alltså. Men det kanske går över.

Jag önskar att vi kunde vara överens om att vi inte är överens om allt på detta forum t ex.

#10 Jag provar att vara allvarlig och du är bara larvig (ingen fråga utan ett påstående)

[Jeremina]
0

Radio!

Länken du la in på Alternativ beh läste jsg som hastigast och Tuva-Lena stängde tråden. Kan du lägga in den här då?

radio
0

[MargaretaA]
0

Poäng Radio.

hm… jag har nog uppfattat det som att vi (skeptiker och troende) är rätt överens om att vi rätt ofta inte är överens…

[Jeremina]
0

Jag blev intresserad av det om Saltå Kvarn då jag förut köpte deras varor som är mycket dyra. Vi slutade då vi tyckte att det inte var värt dem pengarna utan vi köper ICA:s och Willys fiberhavregryn t ex.

Inom homeopatin så tjänas det förmodligen pengar med som inom den traditionella. Jag ska läsa ordentligt när jag är piggare.

[MargaretaA]
0

#13, 15

kan någon vänligen upplysa oss andra om vad Saltå kvarn har i denna tråd att göra?

[Jeremina]
0

#16 Det står om deras vinster i länken som radio la ut #13! och hade lagt ut på AB och jag ville läsa mer om det så därför frågade jag honom här om länken! (Tuva-Lena låste tråden på AB)

I alla fall har jag fått råd av en annan person som förstår vad jag går igenom just nu så jag känner mig just nu gladare Glad

Fortsätt och diskutera ni, jag ska nog ta mig en funderare angående iFokus överhuvudtaget nu!

[MargaretaA]
0

okej jag har bott i Södertälje kommun i 25 år och jobbat i antisverksamheter i 10. De tjänar drösvis med pengar det vet jag - det är ingen nyhet.

men varför låste Tuvan tråden?! Förvånad

[Jeremina]
0

#18 Jag visste inte det Maggan om deras vinster Skäms

Det kan nog radio svara på Tungan ute

[MargaretaA]
0

naja vinster och vinster. men några lever gott på det ovetenskapliga tramset och kommunen jamsar med. Har man Norra Europas största Antroposofiska centrum så har man och visst klirrar det i kassan.

hugga nu lät jag som den värsta skeptiker. Skäms

[Jeremina]
0

#20 Jag var tvungen att byta till annat för deras produkter är för dyra och jag blev faktiskt förbannad till slut.

Ibland är vi alla skeptiker ObestämdGlad

[MargaretaA]
0

ja de är biodynamiskt dyra Rynkar på näsan

[Jeremina]
0

Jag köpte ekologiska morötter en gång, det var de mest smaklösa och dyra morötter jag någonsin ätit *blä*

piotrr
0

Jeremina,

• "Allt står mig upp i halsen, att måsta förklara här varför jag tror på det ena och det andra samtidigt ska jag inte svika de som är mediala och andliga och bara pratar sådant på sitt sätt"

Du måste inte. Men de måste också få fråga, även om du inte svarar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TristanChi]
0

Personligen är jag bekymrad över vår högvördige sajtchef vars inlägg understundom framstår som gripna ur luften.

Det kan förvisso vara ett uttryck för outgrundlig visdom, men det är i så fall bortkastat på sådana som jag.

Måhända är det relaterat till veckodag och tidpunkt, vilket då istället talar för sajtvärdens folklighet och förmåga till att bli spontant crazy.

piotrr
0

Jag kanske borde citerat vad jag kommenterade, men citeringsfunktionen är så … så … finns inte över huvud taget. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
0

Jeremina Jag läste bara till ditt inlägg nr.4…Vet inte om jag för står dig rätt…Men det kan kännas tokigt o vara både det ena o andra o ändå inte vara något..Utan bara vara människa o det är svårt.För orden blir ju vad läsaren tolkar det…Nu fick jag till det..

Sen så kan jag bara hålla med..Vem sitter bakom tangent bordet o tycker?? Det vet man inte…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[vargflick-a]
0

jag e nog den jag e och om nån tycker de e konstigt ignorerar jag dem

[Jeremina]
0

Jag har efter några dygns funderande och snackande med min mycket kloka och omtänksamma man (som är en hel del skeptiker) att jag ska avsluta mitt konto (Jeremina) då han tycker att jag bara sliter ont då jag läser och skriver om det mediala (alternativa)

Han vill att hans fru ska vara glad och må bra Cool

Tack för Jereminas tid här, Susanne (som jag heter) kommer tillbaka men kanske inte till skeptisism.

olaka
0

Synd att det inte passade, hoppas du inte upplevde att vi var oärliga på något vis, utan bara envisa träskallar… Lycka till.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

radio
0

Tråkigt att du känner som du gör Jeremina. Jag hoppas du kommer tillbaka.

Att inte tycka samma sak är inte detsamma som att man inte kan diskutera, snarare en orsak till att göra det.

piotrr
0

Mycket tråkigt, jag har varit jätteglad att se dina inklipp från netdoktor och de har ju alla givit upphov till diskussion - som givetvis är hjärtat i en diskussionsgrupp. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Jeremina]
0

Ni ger mig verkligen mixade känslor ska ni veta, jag är nog som Maggan skriver att jag har för lätt att ta åt mig och personligt. Jag vill bara väl ska ni veta.

Det blir en nystart med ett annat nick med mitt riktiga namn Susanne, Jeremina finns tillbaka i mitt släktled från början av 1900-talet därav val av nick.

#30 Nog är ni envisa träskallar alltid *skämt åsido*

#31 Tack radio, det var fint för att komma från dig *hihi*

#32 Jag tycker om att diskutera och speciellt gemensamma intressen men också motsatser. Det brukar bli ganska långa trådar ibland när jag skriver här och på en del andra sajter, det är kul men här har det varit ett för hårt klimat för mig ibland Tungan uteFlört

[vargflick-a]
0

gör de du känner för

[Ming]
0

Starkt av dig att visa hur du känner,Jeremina!!

Vi kan kommentera rent enkelt och vänligt eller med mer eller mindre stora doser av cynism och översitteri.

Det är hur vi tar det som är viktigt.

Läxor för alla att lära…ser jag det som!!

radio
0

• "Det är hur vi tar det som är viktigt."

Kan det vara det som gör folk till troende? Att de lyssnar på hur saker sägs istället för på vad som sägs?

Jag anser att det är klart viktigare vad som sägs än hur det sägs. Annat blir som en auktoritetstro.

[Ming]
0

#36 Både HUR och VAD som sägs är viktigt enl min erfarenhet.Bemötande är A och O!!

Varför är Jeremina ledsen?Jag ska inte spekulera i det trots att jag har mina aningar.

Vad som gör folk till troende vet jag inte….men… omvälvande händelser som möblerar om både här och där inom KAN vara en orsak till att man börjar tänka på ett "annat" sätt än innan…jag har dock inte evidens på det Oskyldigoch mig veterligen finns inga upprepade studier på det heller.Det ligger kanske något i det du säger  nämligen HUR det sägs…en halleluja-pastor är säkert bra på att manipulera en stackars krake som har det svårt ….alla sekter som tvingar sin livsåskådning på andra….

radio
0

• "Vad som gör folk till troende vet jag inte….men… omvälvande händelser som möblerar om både här och där inom KAN vara en orsak till att man börjar tänka"

Så en icketroende har inte tänkt?

[Ming]
0

#38 Vad som gör folk till troende vet jag inte….men… omvälvande händelser som möblerar om både här och där inom KAN vara en orsak till att man börjar tänka" PÅ ETT ANNAT SÄTT…glömde du inflika….

Jag VET inte hur vare sig icke troende eller troende tänker….har fullt upp att tänka hur jag tänker.

[Ming]
0

Jeremina…var DIG SJÄLV och strunta i vad andra tycker!!

piotrr
0

#33, Jeremina,

Vad är det som varit hårt? Tänker du på radios ordval eller är det själva ifrågasättandet, som ligger till grund för all skepticism, som du reagerar på?

Så länge du bara säger att det varit "hårt" vet jag liksom inte vad som kan förändras, eller om det ens bör förändras.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Jeremina]
0

Jag läser och måste svara då, det är jag skyldig er.

#40 Jag är intresserad av vad du tror om mig Ming, pm:a gärna. och tack för dina ord!

#41 Spelar det någon roll om jag inte skriver något mer här?

Det är det otrevliga bemötandet med att bli kallad idiot och att jag gått mina utbildningar men inte fattat ett dugg.

Jag kan mycket, läser mycket men kan och vet inte allt och det är det ingen som kan/vet allt.

Mina farföräldrar som uppfostrade mig då jag bodde hos dem lärde mig hur man uppför sig mot andra människor och inte var det att kalla någon för idiot. Detta råa, iskalla sätt att uttrycka sig gör att jag tar illa vid mig. Jag tycker inte att jag förtjänar det.

Jag behöver inte har rätt och lyssnar på andra ofta och jag kan ändra mig och förändra mitt synsätt på saker och ting om någon lägger fram det på rätt sätt. Jag måste bli mottaglig och är det med elakheter så är jag inte öppen då är jag stängd och taggarna utåt men mest blir jag faktiskt ledsen.

Jag har slängt käft med människor i alla åldrar och ofta unga män som tycker att det har varit kul och det har jag också tyckt. Men vi har inte förolämpat varandra som jag tycker att vissa har gjort här mot mig.

Jag är faktiskt 51 år och har gått igenom ganska mycket både positivt och negativt. Inte minst att jag mellan 9 månaders ålder och 6 års ålder har varit ute för olyckor som nästan tagit mitt liv.

Det är förmodligen därför jag är som jag är.

Jag anser att jag har mycket kunskap att dela med mig men jag anser också att jag lär mig något nytt varje dag. Det har jag alltid sagt till eleverna på skolorna som jag jobbat på.

Det är inte bara här som jag fått på käften utan att ha gjort rätt för det utan även av de som är mediala, kallar sig kärleksfulla och förstående. Min tro har rubbats en del kan jag säga när det gäller en del personer som påstått sig vara just detta. De är nog mediala i mina ögon sett men jag tycker inte de utövar det på ett juste sätt.

Jag har min medialitet som jag inte missbrukar utan använder till vardags och det trivs jag med.

Vet inte om jag ska skriva mer eller om det räcker Per?

FilipSoderholm
0

Nu vet jag inte i vilket sammanhang du har blivit kallad för idiot, så jag vet inte om det var befogat eller inte. Men visst måste det väl ändå finnas situationer där någons beteende kan kvala in denne för att kallas idiot? Eller existerar det inga idioter i världen menar du? Ibland är vissa människor långt långt ute och cyklar med sitt okritiska sätt att tänka på och sitt vurmande för exempelvis medicinska behandlingsmetoder som är fullständigt verkningslösa eller till och med farliga, och i båda fallen riskerar att utsätta redan utsatta personer för livsfara. Är det inte förståeligt att man kan tycka att personer som beter sig på det här sättet förtjänar att tituleras "idiot"? Jag förstår inte varför det ska vara ett ord som på något sätt existerar men absolut inte får användas. Det finns ju idioter, eller hur?

[Ming]
0

Om jag får tala för mig själv: Hellre bli kallad idiot som är mer direkt och tydligt än upprepade insinuationer som: "att man inte fattar" "läsförståelsen är låg"mm mm.

[Jeremina]
0

Tack och adjö allesammans!

piotrr
0

"#41 Spelar det någon roll om jag inte skriver något mer här?"

I det stora hela spelar förmodligen ingenting någon roll, men om jag vet vad som har blivit fel så kan jag göra något åt det, om jag anser att det bör förändras.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Tatsja
0

Ibland kan man känna sig så här: 

Vem är vem

VEM ÄR JAG??
Är jag den jag är?
Eller någon annan?
Vem är det i så fall?

Frågan snurrar, tankarna far.
Om jag är jag, då är vem, någon annan
och jag var ju någon annan, alltså
är jag den och någon annan, annan.

För det kan ju inte var Du.
Någon annan, är jag och inte Du.
För jag är jag och Du är Du
och någon annan, vem som helst

ILLUSION

Att vara den man är, fast man inte ärDet är en illusion, men ändå så äktaDu finns där, fast som något annanögat spelar en ett spratt.

Den du är, fast inteDen du var, men inte nuDu är Du, men någon annaningen som vet, bara Du

Tvekan inför vem, inför vadmen den man är, den finns kvarMen vem är du, om du inte är duDå är Du, jag, och jag, det är Du 

Den man är, är jag, fast det är DUJag är jag, fast inte allsDu är du men inte nuDu, det är jag och alltid jag.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

piotrr
0

Cogito, ergo sum.

Jag tänker, alltså är jag.

Det blir inte lättare än så. Om jag tänker, så är jag något som tänker. Vem är jag? Jag är det som tänker. Tänker andra? Ah, där blir det plötsligt klurigare.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[vargflick-a]
0

klurigt