Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettnyheter
Läst 3788 ggr
[Jeremina]
2011-02-17 00:38
0

Va dumt!

2011-02-16

Dagens hälsonyheter från Netdoktor.se

Pojkar gör mammor mer nedstämda

[En ny studie bland drygt 2000 nyblivna mammor i Uppsala Län visar att de känner sig oftare nedstämda efter förlossningen om de fått en pojke än om de fått en flicka. Det skriver Uppsala Nya Tidning.

– Ett både överraskande och svårförklarat fynd, säger läkaren och doktoranden Sara Sylvén vid Akademiska sjukhusets kvinnoklinik till UNT.

Det gäller dock inte överallt, att pojkar gör mammor mer nedstämda. I till exempel Indien, Kina eller i länder där kvinnor generellt har låg status är det tvärtom. Risken för ”baby blues” är högre när barnet är en flicka.

Det är nästan 40 procent vanligare med nedstämdhet efter förlossningen om kvinnan fött en pojke, enligt den svenska studien. När man efter sex veckor och ett halvår gjort uppföljningar kan man inte längre se några samband mellan barnets kön och depressiva besvär.](http://www.netdoktor.se/_Admin/_Modules/_Mail/Click.taf?_MailingId=2129&Email=simipuff@gmail.com&Url=http://www.netdoktor.se/?Tab=News#News[155629])

Det här tror jag inte ett dugg på men kan ha fel, jag var då så lycklig båda gångerna jag fick en pojke…

Vad tror ni??

radio
2011-02-17 00:55
0
  • "Vad tror ni??"

Att en studie av hur 2000 nyblivna mammor känner säger mer än vad du kände med din födsel.

Det är tyvärr ofta man ser kommentarer på studier som "Men så var det inte för mig". Det är som att titta på snittlängden hos män och påstå att det inte kan stämma för "jag" är ju längre än så.

Och VAD är det du inte tror på? Tror du mammorna ljugit? Att det förekommit forskningsfusk? Att studiens ens är utförd? Att de som utförde den gjorde fel? Och VAD baserar du din tro på? Din egna graviditet?

Jag har för övrigt inte läst studien.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

radio
2011-02-17 01:09
0

Jo Jeremina. Kul att du länkar till studier du tycker är intressanta. Bra med en liten kommentar som här också :-)

[Jeremina]
2011-02-17 01:15
0

Jag kan ha fel skrev jag, vad tror ni frågade jag sedan??

radio
2011-02-17 01:25
0

Men jag svarade vad jag tror. Sedan lade jag till en kommentar om att det verkar vara vanligt att man jämför sina egna begränsade och färgade erfarenheter av studier, typ "så kan det inte vara för så var det inte för mig". För säkerhets skull frågade jag vad som gjorde att du inte trodde på vad.

[Jeremina]
2011-02-17 01:25
0

Jag provar att lägga in det som kanske intresserar någon här och det är bra att få dessa mail från netdoktor. Jag är också med i deras testpanel!

[Jeremina]
2011-02-17 01:34
0

Jag tror inte att någon ljugit och jag bara sa rent allmänt vad jag kände och jag påstår inte att jag är facit lika lite som du är det.

Tycker du att jag ska sluta skriva här? Jag känner inte att jag ska måsta bli korsförhörd och stå till svars för allt och kunna redovisa allt och ha svar på allt.

Låt för sjutton någon någon gång få säga vad de känner spontant och inte alltid bli kollad ända in på bara kroppen.

Jag har läst en hel del pedagogik och gjort ett antal studier så jag är inte helt borta i det med studier och statistik.

Men jag tycker att jag kan prata rent generellt ibland, eller går inte det här? Ska allt vara redovisat och i tabeller? Då skiter jag i det här nu!!!!

radio
2011-02-17 02:11
0

• "Jag tror inte att någon ljugit och jag bara sa rent allmänt vad jag kände och jag påstår inte att jag är facit lika lite som du är det."

Du får alltså säga att du inte tror ett dugg på deras studie, men jag får inte ens fråga vad du baserar det på. För inte har det väl bara med dina födslar att göra?

• "Tycker du att jag ska sluta skriva här?"

Absolut inte, men om du inte står ut med att få frågor och kanske kunna försvara dina ståndpunkter så kan det nog bli lite jobbigt för dig.

• "Jag känner inte att jag ska måsta bli korsförhörd och stå till svars för allt och kunna redovisa allt och ha svar på allt."

Korsförhörd? Jag frågade VAD i studien du inte trodde på. Är det att bli korsförhörd? OMG.

• Låt för sjutton någon någon gång få säga vad de känner spontant och inte alltid bli kollad ända in på bara kroppen.

Du kan väl notera när du säger något som ingen i hela världen ska få ifrågasätta. Eller skriv sånt i ett annat forum vettja.

• "Men jag tycker att jag kan prata rent generellt ibland, eller går inte det här? Ska allt vara redovisat och i tabeller? Då skiter jag i det här nu!!!!"

Jag ställde EN fråga, och det var varför du inte trodde ett dugg på studien du länkade till. Du har ställt betydligt fler frågor till mig i ditt inlägg, inte gnäller jag över det.

Var det för att du fick en fråga du inte kunde svara på? Är du inte van vid att någon ställer frågor när du kommer med påståenden? Du kunde väl svarat vad du tänkte när du skrev, eller om du inte tänkte när du skrev, svarat det. Du behöver inte riva upp himmel och jord för att du får en enkel fråga.

[Jeremina]
2011-02-17 02:18
0

Jag säger god natt och ändrar inte det jag skrev tidigare. Ska nog skriva på andra sajter och hålla mig härifrån. Här ska allt vara vetenskapligt (åtminstone enl dig) och ve och fasa om någon visar känslor Glad

Enligt vad du skrev på AB så vill du veta och inte tro, du måste vara duktig som vet allt då du förkastar att tro något Förvånad

radio
2011-02-17 02:32
0

Nu gör du mig faktiskt förbannad. Försök läsa och förstå lite nu i alla fall. Du misstolkar ju i princip allt jag skriver.

• "Jag säger god natt och ändrar inte det jag skrev tidigare. Ska nog skriva på andra sajter och hålla mig härifrån."

Det är ju ditt val. Blir du tjurig för att man ställer en enkel fråga så kanske du inte ska ha en internetuppkoppling alls.

• "Här ska allt vara vetenskapligt (åtminstone enl dig) och ve och fasa om någon visar känslor Glad"

Och vad har vetenskaplig för motsatsförhållande till känslor? Har du bara två alternativ? Tro inte ens i din vildaste fantasi att jag går på sådant.

• "Enligt vad du skrev på AB så vill du veta och inte tro, du måste vara duktig som vet allt då du förkastar att tro något"

Hur tusan fick du ihop det där? Jag förkastar väl  inte att tro på något bara för att jag föredrar att veta?!

Om jag säger att jag vill veta om det finns liv på mars istället för att tro, har jag förkastat tron då?

Är det någon här som verkligen funderar på vad man tror på så är det väl jag. Att jag sedan inte tror på allt skit som folk hittar på och som helt saknar vettig evidens är jag oerhört tacksam för och något jag verkligen vill att fler ska lära sig.

[Jeremina]
2011-02-17 02:35
0

Du bara vänder och vrider på allt, skulle bli en bra försvarsadvokat!

God Natt!

Maria
2011-02-17 09:08
0

Jag reagerade precis som Jeremina. Men .. det kan väl inte stämma??? (jag har en son)

Sedan så började jag fundera över det här med att det givetvis måste vara ett samband med länderna som nämns, men Sverige?

Varje förlossning är ju ett mindre atomkrig när det gäller frisätting av hormoner så det kommer säkert att gå vidare och titta på detta ganska överraskande resultat.

Sedan har vi haft en babyboom som det kallas på jobbet de sista året och när jag tänker efter så ha de flesta önskat sig flickor???

Kan det rentav vara så att man som kvinna generellt helst vill ha en egen avkomma av samma kön? En slags identifiering?

Bara lite funderingar.

/Maria

piotrr
2011-02-17 10:14
0

Jag tror att det är en fråga om könsrollerna, vad vi förväntar oss av flickor och pojkar. Även om det är fel finns det nog en förhoppning hos många människor om att flickebebisar skall vara snällare och beskedligare än pojkbebisar, trots att de äter lika mycket, skriker lika mycket, sover lika mycket och bajsar lika mycket.

Sedan skiljer det sig mer från bebis till bebis, och sedan en himla massa år senare när hormonproduktionen går igång.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
2011-02-17 10:19
0

Därför är det ingen bra kombination med en tös i puberteten och en mamma i klimakteriet.Flört Kanske är det därför våra kroppar är ämnade att föda barn tidigare än som det nu är allt senare i livet…?

/Maria

[Hellion]
2011-02-21 00:24
0

# 0

"Det här tror jag inte ett dugg på men kan ha fel, jag var då så lycklig båda gångerna jag fick en pojke…

Vad tror ni??"

Vad är det du inte tror på? Tror du att studien är ett falsarium eller tror du att mödrarna ljög eller vad?

Vad är det som får dig att "inte tro" på det här?

[Jeremina]
2011-02-22 02:06
0

#2 Radio, var det äkta eller var det en spydighet? Jag kan tala om att länken följer med då jag kopierar och klistrar in det FörvånadFlört

#14 Radio ställde frågan i #1 och jag svarade i #6 och tänker inte kommentera detta mer Cool

radio
2011-02-22 02:10
0

Det var äkta, att hela länken var med brydde jag mig inte om och det hade ingenting med kommentaren att göra.

[Jeremina]
2011-02-22 02:15
0

#16 Okej, då vet jag!

piotrr
2011-02-22 20:33
0

Poängen är viktig: Om man själv har en annan erfarenhet än vad som sägs i en statistisk undersökning säger inte på något sätt att den statistiska undersökningen har fel, det säger att man har en annan erfarenhet än de allra flesta.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

blombuketten
2011-02-23 01:29
0

Då har också jag en annan erfarenhet än de flesta andra Glad. Tre barn, en pojke och två flickor och jag kände mig inte nedstämd alls. Tvärtom.