Vikt på körkort i USA?!
Hittar ingen iFokus sajt där detta passar men eftersom detta är en så trevlig sajt så provar jag här.
Såg på Operah att dom har vikten på körkortet i USA men jag är väldigt skeptiskt till att det kan bidra till någonting då vikten kan gå både upp och ner väldigt mycket under en 10- års period. Och vad har vikten med saken att göra när det ändå är kort på körkortet?
Är det någon som vet varför dom har vikten på körkortet?
"Driver's licenses issued in the United States have a number or alphanumeric code issued by the issuing state's Department of Motor Vehicles (or equivalent), usually show a photograph of the bearer, as well as a copy of his or her signature, the address of his or her primary residence, the type or class of license, restrictions and/or endorsements (if any), the physical characteristics of the bearer (such as height, weight, hair color, eye color, and sometimes even skin color), and birth date."
Svaret är väl följdaktligen "för att underlätta vid identifikation", men jag håller med dig om att vikt verkar vara en opålitlig bit data i det sammanhanget.

Med tanke på gängse fördomar om amerikaner kanske man borde ha en linjär ekvation:
aktuell vikt = kg vid mättillfället + uppskattad viktökning per år * år sen kortet blev utfärdat.
Fast med tanke på gängse fördomar om amerikanska trafikpolisens intelligens så kanske inte den idén är så bra…
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Ganska meningslöst att ha med vikt, för precis som ni skriver kan den variera mycket på bara ett år.