Kremering eller annat stoft
Nu kanske detta inte är rätt forum för frågan men det finns ju ett antal nedfrysta kroppar i Sverige som väntar på att få bli till stoft.
Vad jag förstår så ska detta vara mer miljövänligt än kremering men vissa påtalar att det är energikrävande och då får jag inte riktigt ihop det
Nu kommer länken från Aftonbladet men det får gå…
Är det någon här som är mer kunnig om metoden och kan reda ut vilket som är bäst för miljön?
/Maria
Jo, men uppenbarligen har det blivit stopp på vägen och jag undrar vad det beror på? Det låter ju jättebra men jag kan tänka mig att det drar en förfärligt massa el att frysa en kropp också.
/Maria
Kanske mer klimatsmart att köra Peter Stormares metod.
Haha, ja den scenen glömmer man inte
/Maria
Vika tokstollar! Hur kan nedfrysning anses miljövänligt? Frysning kostar väl energi eller?
Jag läste om en snubbe som ville få sin aska ivägskjuten med fyrverkeri. Kanske inte så miljövänligt det heller, men vilken häftig "way to go". Jag ska försöka övertala mina barn att skicka iväg mig med en fyrverkeriraket när den dagen kommer 
Återgå till klassisk "kompostering" kanske?
Jag hade för mig att man använde energin vid kremering till fjärrvärmesystemet men jag är osäker…och det låter ju sunt i så fall.
/Maria
Ingen verkade nappa på flistuggen. Då föreslår jag långkok. Eller raw food för den riktigt miljömedvetne.
Eller varför inte lägga likdelarna på grillen och bjuda folk att äta - också ett sätt att bli av med kroppen. Så gjorde man i filmen Stekta gröna tomater 
En Jeopardy-fråga (svar):
I dessa två filmer äter man en polis.
Hannibal och…..?
/Maria
Polis polis potatismos?
Vi har ett rätt från bumbleboo. Den andra filmen jag tänker på är mer obskyr.
Jag får nog dra mig ur denna frågesport. jag tittar bara på "feelgood"filmer med typ Hugh Grant och Julia Roberts.
Tänk istället: Devine.
#15 Devine betyder väl Gudomlig? Men sorry det ringer inga klockor.
Devine? En gammal skådis som var med i filmen "Two rode together" men där är det väl en sheriff som råkar illa ut av indianer eller….
/Maria
Tänk: vatten i pluralis.
#5, #7,
Infrysning är förhållandevis energibilligt, precis som ett kylskåp eller en frys inte drar speciellt mycket energi när de väl är igång. Det enda man behöver göra är att vänta. Nu är det väl visserligen frystorkning det handlar om, men ändå.
Detta med att använda spillvärmen från kremeringsugnar för att värma upp något annat är också en sanning med modifikation. Likdelar brinner inte så bra och självförbränner inte, det krävs en massa gaseld för att få fjutt på fanskapet. Vad man gör är alltså att ta tillvara den värme som ÄNDÅ måste produceras för att få stoftet att åter varda stoft och gör något nyttigt av den. Ungefär som att ställa in några flak öl i frystorkningsrummet om man har ett sådant istället.
Jag tror att det är hugget som stucket eller… hackat som malet. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#19 Tack för en bra förklaring.
Då kanske det är mormor i elementet i alla fall
/Maria
Detta med att använda spillvärmen från kremeringsugnar för att värma upp något annat är också en sanning med modifikation.
#19 I Östersund påstås det att de gör så att de värmer annat 
Ja, det gör de, men vad jag menar är att värmen inte egentligen kommer från kremeringen, utan från gaslågorna som används för att kremera kroppen. DEt blir alltså ingen "extra" värme, utan det är värme som annars bara hade gått rakt ut i skorstenen. Och det är ju smart. Men det är inte smartare än att låta bli att elda upp folk.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Utvinna energi?
Varför inte likström?

Applåder!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tibetansk himlabegravning är osmaklig att se, men tämligen ekologisk (youtubelänk)
Hur illa är det med tungmetaller och annat i kremations-askan? Det verkar ju lite märkligt att man skulle strö ut kvicksilver och annat otrevligt i minneslundar. Vad talar vi om för mängder? Tas inte plomber och annat bort innan resterna läggs i urnan?
Det lär inte bildas några tungetaller vid kremeringen, så det är väl lika illa att gräva ner, frystorka eller flistugga?
Jovisst. Jag hade en föreställning om att man plockade bort en del ur askan vid kremering, och i så fall skulle ju det vara att föredra.
#28 Jag antar att det är värre som försvinner ut med röken. Om det nu är något mätbart?
Askan är ju så finfördelad så att jag har svårt att förstå hur man ska kunna eller ha tid att plocka ur denna.
All synbart skrot som höftproteser osv plockas givetvis bort och pacemakers tas bort innan pg.a explisionsrisken tror jag.
/Maria
Jag tänker också på att vi människor ändå äter en hel del kött, alltså ligger högt upp i näringskedjan varpå vissa ämnen samlas i djuren vi äter, och sedan i oss. Dessutom lever vi riktigt länge, så att vi har längre tid på oss att samla på just dessa otäcka ämnen. Jag vet inte om just tungmetaller är ett av dem, men jag tror mig minnas bioackumulation från någon biologilektion eller något. Är vi verkligen helt säkra att aska med? :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism