Nya preparat
Fördelar med preparat mot depression
[Nu kommer tröstande forskning som pekar på att behandlingspreparat mot depression har ytterligare fördelar, det skriver SVT Vetenskapsnyheter.
I en studie av svenska forskare framkommer nu resultat som visar att vissa antidepressiva läkemedel kan underlätta emotionell omlärning, alltså bidra till att bryta de negativa tankemönster deprimerade riskerar att hamna i.
Samma effekt har inte äldre läkemedel. I studien konstaterar forskarna att en form av så kallat SSRI-preparat, som används vid behandling av olika antidepressiva tillstånd, har fördelaktig effekt på emotionell inlärning och värdering av negativt laddade situationer. Den effekten kunde inte ses med det tricykliska preparatet som är en äldre form av antidepressivt läkemedel.
– Vi har också identifierat viktiga farmakologiskt tillgängliga molekyler som är tänkbara måltavlor i utvecklandet av framtida antidepressiva läkemedel särskilt riktade mot försämrad kognition, säger docent Per Svenningsson vid Centrum för molekylär medicin som lett studien.
Fynden skulle kunna utgöra ett komplement för bättre effekt vid exempelvis kognitiv beteendeterapi (KBT).](http://www.netdoktor.se/_Admin/_Modules/_Mail/Click.taf?_MailingId=2086&Email=simipuff@gmail.com&Url=http://www.netdoktor.se/?Tab=News#News[153888])
Vad tror ni om det här då?
Jättekul! Samtidigt trodde jag att det var en av poängerna med antidepressiva - att tillåta den som är sjuk att lägga energi på att bli frisk.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Vetenskapen kommer fram till nya behandlingar hela tiden.
Så jag kan bara tycka att det är bra….
Sen lite utanför- Var nere på vårdcentralen i förgår o blev erbjuden akupunktion för mina kramper. (Jag tackade nej)
Lena.P är jag i verkliga livet.
- "Sen lite utanför- Var nere på vårdcentralen i förgår o blev erbjuden akupunktion för mina kramper. (Jag tackade nej)"
Var det en läkare som erbjöd dig sådan behandling mot kramper?
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Radion-Ja en läkare på vårdcentralen..Såg nog ut som en fågelholk..Tackade Nej-känner inte för att bli om bygd till Igelkott
Lena.P är jag i verkliga livet.
Akupunktur är accepterat och studerat inom den traditionella vården så pass att det går på Högkostnadsskyddet om det ges på en VC eller en sjukgymnast.
Har du någon uppgift om vad man behandlar med akupunktur?
Smärta förmodligen. Det är lika effektivt som andra placebo, men mer välkänt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

radio: jag fick akupunktur mot graviditetsillamående, migrän och foglossningssmärta. Illamåendet upplevde jag blev något bättre, men inte det andra.
Jag själv har ju för övrigt fått akupunktur, men det slutade "kliniken" snabbt med sedan VoF uppmärksammat det i DN och lokaltidningen skrev om det :-)
Att ni gör narr av det som ni själva förespråkar nämligen att det ska vara godkänt av Socialstyrelsen och vetenskapligt bevisat och får endast användas av sjukvårdspersonal, det förvånar mig!!
"Gör narr av"?
Det underbara mad vetenskap är att den inte är dogmatisk utan kan ändra sig med tid, och när det gäller akupunktur pekar mycket på att det är så. Tidiga studier som påvisade en positiv effekt kan i dagsläget avfärdas för att de på ett eller annat sätt var otillräckligt genomförda, det kan ha varit icke randomiserat urval, för ltet urval, ickeblindat eller på andra sätt inte riktigt tillförlitligt.
Akupunktur är ju naturligtvis svårt att göra blinda studie men försök som har gjorts har till exempel visat att det är lika effektivt att bli behandlad med tandpetare eller nålar som inte går in i huden som med riktig akupunktur. Riktiga dubbelblinda studier går naturligtvis inte att göra, hur ska man leva i ovetskap om hurvida man har stuckit någon eller inte, men försök åt det hållet har gjorts, där en människa förklarar för patienten vad som kommer att ske, och så kommer en annan in och placerar nålar eller tandpetare och denna nålstickare pratar inte samma språk som patienten.
Märk väl att detta är den senaste forskningen och att man redan långt tidigare har avfärdat tesen om att det är viktigt att sticka nålarna i speciella energilinjer på kroppen som rent trams.
Notera också att detta bara gäller klassisk akupunktur, den varianten som innefattar el har så vitt jag har förstått klarat sig bra och är fullt jämförbart med andra former av svagströmsbehandlingar.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#10, Jeremina
- Att ni gör narr av det som ni själva förespråkar nämligen att det ska vara godkänt av Socialstyrelsen och vetenskapligt bevisat och får endast användas av sjukvårdspersonal, det förvånar mig!!
Att du blir förvånad Jeremina, beror nog på att du egentligen inte vet vad skepticism är :-)
Tror man att något är bra eller rätt för att det sägs av en speciell person, eller som här, av en viss myndighet, då är man drabbad av auktoritetstro. Något som knappast skeptiker förordar, tvärt om (titta på historien vad sådant kan orsaka!)
Jag anser att Socialstyrelsen gör fel när de godkänner viss akupunktur. Vad jag vet finns inte heller någon vidare evidens (det du kallar bevis) för sådan behandling.
Sedan är ifrågasättande inte samma sak som att "göra narr". Vad gäller godkännandet av viss akupunktur så kan dock visst "narr" vara befogat, men det är en annan sak.
BEVIS FÖR AKUPUNKTUR FINNS
Man har gjort en studie med hjälp av magnekamera där patienterna som fått akupunktur fått smärtlindring. Man har kunnat läsa av påverkan av blodflödet i hjärnan genom kamerabilderna och därmed sett beviset för att hjärnan reagerar på behandligen av nålar.
(Funktionell MRI (Functional Magnetic Resonance Imaging) är en vidareutveckling av den magnetkamera-teknik (MR) som används för att få tredimensionella bilder av organ i kroppen, till exempel när man vill studera hjärnans sjukdomar, utbredningen av tumörer i kroppen eller tilltäppta blodkärl i hjärtat.)
"…there have been few definitive studies relating to the efficacy of acupuncture for pain relief. A new study presented at last month's meeting of the Radiological Society of North America, however, may have finally provided the proof that acupuncture advocates have been looking for. The study, conducted at the University of Medicine and Dentistry of New Jersey, has shown objective evidence that acupuncture works as a form of pain relief and that certain types of acupuncture work better than others.
The study involved a group of 12 patients who were monitored using functional magnetic resonance imaging (fMRI), a technology that reveals what parts of the brain are receiving increased blood flow. Increased blood flow to different areas of the brain is a reaction to pain stimulus."
http://www.dynamicchiropractic.com/mpacms/dc/article.php?id=31489
#13 Var skeptisk till varje studie som hävdar allt för långtgående slutsatser från fMRI, det är en trevlig teknik, men att säga att en smärtlindring "funkar" för att man ser förhöjda mr-värden i en del av hjärnan… Nja, det är inte riktigt så enkelt.
(Har inte kollat på övriga delar av studien, men jag blir skeptisk bara jag läser ditt utkast: Bara 12 patienter, kontrollgrupp nämns inte, "vissa typer" av akupunktur osv)
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Ja, akupunktur fungerar för smärta, illamående, yrsel och andra symtom som placebo brukar vara väldigt bra på, vilket bör vara en vink.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#14, #15
Jaha. Då vet vi det.
tack för era insikter. Det är skönt med folk som vet hur saker och ting verkligen är beskaffade.
Det krävs bara att man läser på.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Ja just det.