Grönt te
Grönt te granskas
[Förespråkare av grönt te hävdar att det hjälper mot allt från övervik till cancer. Läkare och vetenskapsmän talar istället om stora risker för leverskador. Nu granskas effekterna av grönt te av EU, skriver Dagens Nyheter.
Det ämne i grönt te som anses vara extra hälsosamt är antioxidanten epigallokatekingallat (EGCG), som sägs ha mängder av positiva effekter på kroppen. Men efter en genomgång har den europeiska myndigheten för matsäkerhet (Efsa) konstaterat att en del hälsopåståenden inte är vetenskapligt bevisade, till exempel viktnedgång eller bibehållen normal vikt, stabilisering av blodets glukosnivåer, skydd mot plack och förbättrad tandhälsa etcetera.
Jag prenumererar på netdoktors nyhetsbrev och det här publicerades 21/1. Då jag själv har provat det och får en enorm halsbränna av det så tror jag att forskarna kanske har rätt. Vad tror ni?
Tja det är inte omöjligt att det kan ha oönskade bieffekter. Dem ska titta närmare på det nu, vilket är bra.
Jag tror att många produktioner är undermåliga, och det är sant att grönt te innehåller flera ämnen som brukar vara nyttiga, som flour. Men om det till exempel innehåller mer syra än flour spelar det ingen roll.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism