Hjärtlösa "mediala"
Min älskade katt sprang bort för snart två veckor sen vilket orsakat mycket oro och stor sorg. Jag har vidtagit åtgärder som tipsats mig av många vänligt sinnade kunniga:
http://kattpolisen.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=930d16a2-76a4-41ea-af98-cb8e701f174d
Men idag fick jag ett tips från en kollega som flera gånger anlitat ett gotländskt medium som specialserat sig på att hitta bortsprungna husdjur.
Genom undersökande frågor beskriver hon de sökande/sörjandes boningshus, omgivningar, säger saker som "ditt djur lever och mår bra" och beskriver var djuret befinner sig. Kanske.
Som tack för besväret behöver man bara betala in 700 kr skattefritt på hennes konto.
Aldrig tidigare har jag personligen befunnit mig i en situation där någon på fullt allvar föreslagit att kontakta bedragare för att lösa min situation och det gör mig upprörd.
Givetvis skulle det vara ovärderligt för mig att faktiskt få tillbaka min älskade katt men tanken på att att uppmuntra, och än värre, belöna såna här skojare när de skor sig på andras olycka och desperation äcklar mig.
Vad tycker ni? Ska man sko sig på andras känslomässiga desperation?
Nej, självklart ska man inte det. Det är ett vidrigt släkte.
Om man nu tror sig besitta den sortens gåvor så får man i så fall bjuda på dem och inte profitera.
/Maria
- Ska man sko sig på andras känslomässiga desperation?
Tja. Exempelvis kyrkorna har ju gjort detta i tusentals år, så något unikt eller nytt är det åtminstone inte.
Men, nej, det ska man inte. Det är ohederligt.
Man kan väl betala om det lyckas.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Hänger inte riktigt med.
Skulle någon lyckas på medial väg spåra min katt så kan jag tänka mig att köpa en blomma eller en flaska "gott" som tack men betala ett slags arvode? Aldrig.
/Maria
Varför inte? För ett "jobb" väl och korrekt utfört borde man väl ha rätt att kräva ett arvode? Eller.
Men det skulle ju såklart innebära att personen faktiskt hittade rätt på katten, något som inget medium någonsin lyckats med hur mycket de än ljuger om det motsatta.
Edit: samt att personen har mediumskap som arbete, såklart.
- St.
Det finns tyvärr rätt gott om olika sätt att sko sig på folk som jag i alla fall reagerar mot:
Bantningsindustrin
Det måste vara MILJARDER som årligen spenderas på konstiga dieter, träningsprogram, mystiska preparat och behandlingar som på olika sätt påstås få kilona att rasa. Och allla dessa jävla lightprodukter. Om något sägs ha "låg fetthalt" så är de inte sällan väldigt söta, och om det sägs ha "låg sockerhalt" kan de vara rätt feta.
Snabblånebranschen
Snacka om att erbjuda det mest effektiva metod som finns att trasha sin provatekonomi. Om det ses som en viktig fördel att man inte behöver uppge varför man behöver låna fentontusen jättesnabbt, borde man fan i mig inte få låna alls. Och inte med sådana usla villkor.
Jag fick själv hjälp av en medial att hitta en borttappad dongel (modem) som hade kostat mig 3000 spänn att köpa ny.
För ett tag sedan bevittnade jag också hur en person hittade några borttappade biljetter då en medial talade om vart de låg - så nog finns det folk som kan alltid. Notera att inga pengar bytte ägare.
#8 Det är en helt annan sak tycker jag. Då handlar det om att rent medmänskligt försöka hjälpa till med det man anser sig bra på.
/Maria
varför ska just mediala bjuda ut sina tjänster gratis? Vilka andra gör det, efter kanske många år av dyrbar utbildning?
Är det hjärtlöst av läkare eller advokater att vilja ha betalt för att hjälpa människor?
#10 Jag har svårt att få det hela att gå ihop eftersom mediala ofta pratar om sin förmåga som en gåva medan en läkare/advokat har tillbringat år med utbildning för att nå sitt yrke.
Sedan om man nu utvecklar sin gåva och "utbildar sig" ofta inom undervisning som går utanför universitet och andra undervisningsformer som i Sverige är gratis så är det helt frivilligt att göra detta.
Ska vi andra betala för att någon har gått "dyra kurser"?
/Maria
- så nog finns det folk som kan alltid.
Ja, är man så duktig att man kan ge intrycket av att verkligen ha levererat, så är man bra. Åtminstone på att hitta rätt sorts kunder.
Många mediala går dyrbara kurser att för att utveckla sin begåvning. Men visst finns det några som inte behöver det.
Men vaddå gåva…
då ska väl be"gåvade" konstnärer, musiker, författare, filmskapare osv inte heller ta betalt för sina alster?
#13 Du har en poäng men visst är det svårt att mäta något "ogreppbart" med en tavla man gillar eller en bok man läser. Dessutom har de flesta konstnärer en gedigen utbildning i bagaget.
/Maria
ja och det har många medium också. Men deras utbildning betalas inte av staten utan av dem själva.
#15 Ja, och det säger väl sig nästan själv
Därmed menar jag att man inte kan kräva mer eller speciellt arvode bara för att man betalt sin "utbildning" på egen hand.
/Maria
Är det inte det som är tjusningen med det kapitalistiska systemet? begär man "för mycket" betalt så får man inga kunder - så vad är "för mycket?
TS verkar tycka att mediala är hjärtlösa som alls tar betalt och att man i och med detta "skor sig" på människors desperation. Jag håller helt enkelt inte med om det.
There is no such thing as a free lunch. Om man inte är Moder Theresa förståss….
#16 Fast jag tycker det helt och hållet handlar om vad det är för tjänster man förmedlar.
/Maria
Har du exempel på andra yrkesgrupper (tar mig friheten att kalla medium för yrke här) som du tycker ska jobba gratis?
Just nu kommer jag inte på någon yrkesgrupp som inte ingår i den "vanliga utbildningsmöjligheten" vi har i Sverige.
/Maria
Jag kanske missförstår dig nu, men menar du att det bara är dem som gått en utbildning betalad av staten som bör har rätt att betalt för sina tjänster?
#21 Vad jag menar egentligen är att vad man har betalt för sin utbildning inte är relevant för att man ska få betalt för sina tjänster.
En utbildning är en utbildning. Vi har gratis utbildning i Sverige till de mesta yrken.
Skulle man sedan vilja gå någon specialkurs eller liknande så kan man kanske inte räkna med att få igen detta på sina "kunder"
Jag hävdar fortfarande att anser man sig medial såpass att man kan och vill hjälpa människor så kanske man ska göra det på sin "fritid" då det fortfarande inte går att "bevisa" att det man sysslar med har något belägg.
De må hända finnas seriösa i branschen men man lever ändå på människor som hyser någon form av hopp och det är det som jag ogillar.
/Maria
agsel. Vad jag lider med dig..
Kan sätta mig in i att man gör vad som helst för att få till baka det man saknar…
I min värd så hjälper man människor utan o ha en baktanke.o inget betalt..Betalningen blir ju om man finner det man söker, Då blir man glad.O det räcker gott som betalning…
Sen det där att dom gör ett jobb o behöver också leva.-Vist är det så.Så det är väl bara för dom o börja arbeta med ett legalt jobb.Hur svårt är det…
Det mediala är ett kal för människan.Inte för Egot.
Det är vad jag tycker…..
#23 jag håller med dig chic.
/Maria
Man kan tycka mycket om detta ämne och det är det också många som gör.
Men till syvende och sidst så är det ingen som tvingar oss att betala för dessa tjänster. har man tur hittar man nån som jobbar gratis (för det finns), annars får man väl leta själv.
Jag känner många både yrkesverksamma och fritidsmediala, men det vore mig främmande att söka deras hjälp gratis bara för att vi är vänner.
jag har fortfarande inte hittat bilnyckalarna med fjärrfunktion eller de svindyra solglasögonen som försvann och som senast sågs på byrän i hallen (se avatarbilden).
Några förslag på vart jag ska leta någon?
Ett medium borde ju kunna hjälpa dig.
Kan man ju tycka.
Ja kanske det. men jag känner inte till någon som har utmärkt sig inom området "hitta borttappat" och jag tänker inte heller betala en massa pengar för "grisen i säcken".
Såg att du inte provat i "Borttappat" inne i ÖiF, det kanske kan vara en chans? :)
Nätack. jag gillar inte "gratisätare" och tänker inte bli en själv.
Din logik är bakvänd. Du säger dig vilja ha hjälp, och i tråden Borttappat erbjuds hjälp, men eftersom att den inte kostar pengar så vill du inte ha den? Jag får det inte att gå ihop, Maggan.
Jag erbjuder mig att hitta mitt eget rövhål. No charge.
ja men de där frågorna är ju skittråkiga och det blir i såna fall att lusa ner ÖN med ännu ett ointressant och värdelöst inlägg för alla andra deltagare. jag försöker att leva som jag lär och startar inte trådar som jag själv tycker är trista när andra gör det.
Det är ju just i tråden Borttappat som man ska fråga efter hjälp med sina borttappade föremål, så att inte de trådarna överbelamrar forumet.

ja jag vet. Det är nyordning där. men oss emellan (hysch säg inget, oss emellan) så tror jag inte de som frågar får några svar. Det finns inga kvar som kan ge svar på ÖN längre.
Nä. Jag är avstängd.

Jag tycker inte det är fel att ta betalt, även om det nu skulle vara ett kall, eller en gåva. Men det får ju finnas några rimliga chanser att man kan leverera också. I mina ögon är det inte rätt att ta betalt för tjänster som på sin höjd kan vara till belåtenhet tack vare lyckträffar och manipulation.
Om vi istället hade läst "för 700 kronor ger jag dig hopp och tröst när ditt djur är bortsprunget", hade det varit en annan sak.
- "Jag fick själv hjälp av en medial att hitta en borttappad dongel (modem) som hade kostat mig 3000 spänn att köpa ny."
Om man är medial borde det väl finnas betydligt viktigare saker att göra än att "hitta" en sketen dongel.
Den sista idioten är ännu inte född tydligen.
Hoppas du hittar katten, agsel. Kolla gärna också med veterinärer där du bor. Kanske någon lämnar in katten där, t ex för att kolla ev chipmärkning.
Återigen så är det upp till var och en som har lust att betala, eller inte.
Instämmer. Men många uppskattar att få träna sina förmågor. Det tycker jag inte är idiotiskt. Men vad ska de göra menar du? Om de blandar sig i försvunna människor eller andra brott så ses det ju inte heller med blida ögon hos er skeptikter. det är lite "Damned if you do and damned if you dont" över ditt resonemang.
- "Instämmer. Men många uppskattar att få träna sina förmågor. Det tycker jag inte är idiotiskt. Men vad ska de göra menar du?"
Om det finns någon som verkligen kan hitta försvunna djur så finns det väl betydligt viktigare saker att leta efter. Vad är det du inte förstår med det?
- "Om de blandar sig i försvunna människor eller andra brott så ses det ju inte heller med blida ögon hos er skeptikter."
Vad tror du att det beror på? Har du alls funderat på att det enbart tar tid från viktigt arbete? Tror du på fullaste allvar att det finns mediala som kan hitta försvunna människor med hjälp av sina övernaturliga förmågor?
- "…det är lite "Damned if you do and damned if you dont" över ditt resonemang."
Om man kan visa att man verkligen kan hitta exempelvis försvunna människor så är det inte alls så. Det vore väldigt enkelt att påvisa om man kunde. Har du funderat på varför ingen hittills lyckats med det?
Tycker du att det är bra att man åker till Afrika och helar HIV-patienter?
du tror inte på att det finns människor med mediala förmågor som kan hitta det som är försvunnet. Varför jagar du då upp dig på att någon "hittat" min försvunna dongel?
Vad beträffar Afrika och HIV så vet jag inte vad du pratar om.
- "du tror inte på att det finns människor med mediala förmågor som kan hitta det som är försvunnet. Varför jagar du då upp dig på att någon "hittat" min försvunna dongel?"
För att någon som tror den kan hitta en leksak med övernaturliga krafter är så förbannat korkad att den inte ägnar sig åt något som skulle förändra världen.
Måste det ena utesluta det andra? varför har du fått för dig att man som "troende" på diverse olika saker ändå inte kan ge sitt bidrag till en bättre värld?
jag tycker du verkar enormt fördomsfull.
- "Måste det ena utesluta det andra?"
Jag anser det. Skulle inte tycka att det var okej om världen hade en enda hjärtkirurg och den ägnade sig åt att sätta plåster på småsår.
- "varför har du fått för dig att man som "troende" på diverse olika saker ändå inte kan ge sitt bidrag till en bättre värld?"
Det kan man säkert, men man har inte gjort det genom att använda dessa fantastiska övernaturliga krafter man påstår sig ha.
- "jag tycker du verkar enormt fördomsfull."
För att jag inte tror på något som enkelt skulle kunna påvisas om det fanns? Jag anser att det skulle vara otroligt korkat om jag gjorde det.
Om du har fått för dig att man kan använda "övernaturliga" förmågor till att göra världen till ett bättre ställe för alla människor då har du missuppfattat vad det handlar om.
- "Om du har fått för dig att man kan använda "övernaturliga" förmågor till att göra världen till ett bättre ställe för alla människor då har du missuppfattat vad det handlar om."
Det kan du ju berätta för Jane Lyzell som fått för sig att hon kan förutspå jordbävningar.
Det verkar vara vanligt att troende inte förstår hur revolutionerande och bra för mänskligheten övernaturliga förmågar skulle vara.
Om hon verkligen kan det så får nog även jag göra en del omvärderingar vad gäller medialas förmågor. Men fram till dess så står jag fast vid #44
- Om du har fått för dig att man kan använda "övernaturliga" förmågor till att göra världen till ett bättre ställe för alla människor då har du missuppfattat vad det handlar om.
Vad handlar det då om?
Att göra världen bättre för en mängd människor < alla? Skitbra.
Att göra världen sämre? Skitdåligt.
Att göra världen bättre för sig själv? OK. Men säg det då.
Att göra nåt helt annat? Vad?
Jag kan bara svara för mig. För mig handlar det om att mediala kan bevisa att livet fortsätter efter den fysiska "döden. Men jag vet inte om det gör världen till en bättre plats att leva på…. förmodligen inte. Jag har aldrig haft dessa förväntningar. Men det verkar som att ni skepitker har det…
Det ska man inte. Jag har hjälpt en del djur tillrätta och aldrig tagit en enda krona för det.
Ja jag vet. Du är en av dem som inte tar betalt för dina tjänster.
Ursäkta…Men Maggan…..Inlägg 34….Hur vet du det?????

"För mig handlar det om att mediala kan bevisa att livet fortsätter efter den fysiska "döden. Men jag vet inte om det gör världen till en bättre plats att leva på…. förmodligen inte. Jag har aldrig haft dessa förväntningar. Men det verkar som att ni skepitker har det…"
Jag kan inte tala för de andra skeptikerna, men jag har det definitivt. Om det vore så att medium besatt de förmågor de påstår, så öppnar sig ju oändliga möjligheter att göra något verkligt bra. Jämför med att ordna storseans och tala om för folk vilka sjukdomar deras avlidna släktingar haft och vilken bokstav deras namn började på.
agsel, jag hoppas att er katt återkommer, det är så hemskt när husdjuren försvinner och man inte vet vad som hänt, jag förstår även att det kan kännas frustrerande att människor runtomkring inte alltid kan ställa upp gratis för att hjälpa till i ur och skur men tyvärr så ska även de ha mat på bordet.
Det man betalar för är deras tid!
Att ha en kunskap eller gåva innebär ju inte att man ska stå i givakt för andra människor och offra hela sin tid, sin familj och ekonomi för att arbeta gratis.
Prova att ringa en Snickare en söndag och få denne att arbeta gratis på sin fritid, eller ring honnom dagtid då han driver sin firma och försök honnom ställa upp gratis……..
Nej antingen betalar man för sig eller så får man snickra själv!
Att leta efter borttsprungna djur eller föremål tar tid och ansträngning i anspråk för utövaren, ibland kan det gå enklare men ibland tar det lite mer tid. Utöver själva "letandet" har man även kontakt med ägaren av föremålet eller djuret, man pratar, beskriver vad man sett osv.
Det är alltså TIDEN man betalar för och för mig är det en absolut självklarhet att jag betalar för mig, jag är uppfostrad på det viset.
Att vara gratisåkare och förvänta sig att andra människor ska ställa upp med sin TID gratis så fort jag behöver hjälp har aldrig funnits i min värld.
Det är helt enkelt PINSAMT att vuxna människor i Sverige tror att de ska kunna be okända människor om hjälp utan att ge någonting tillbaka för den TID som lagts ner.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Fast snickaren kommer faktiskt att sätta upp den där hyllan du ber henne om. Hon kanske gör det dåligt, det kanske blir snett och vint, det kanske går hål på en vattenledning, men hylljäveln kommer att sitta på väggen. Om du inte är nöjd kan du till och med reklamera skiten och om din reklamation går igenom kommer du inte att behöva betala räkningen, eller få den nedsatt med värdet på skadorna. Om skadorna är stora kommer snickarens försäkring att stå för det, och snickaren för självrisken.
Om du frågar en siare om var deras katt är kommer det aldrig att bli någon hylla på väggen, aldrig någon reklamation, aldrig några pengar tillbaka och aldrig någon försäkring eftersom den stora skillnaden mellan snickare och kristallkulejockeys är att den ene faktiskt utför ett arbete.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Varför inte anlita en 10-20 stycken mediala människor som faktiskt följer med ut på Helsingborgs gator och letar efter katten? Valuta för pengarna, direkt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag minns för flera år sedan då en liten hund försvsann en vinterdag där vi hade vårt sommarställe. Det var vid havet och han hade sprungit längs stranden när han försvann. Det letade och satte upp lappar och gjorde allt vad de kunde och till sist anlitade de ett medium.
Svaret var att han fanns i närheten av vatten och en fyr. Visst det ligger en fyrplats 1 km från där hunden försvann.
När våren komme så hittade en skolklass lilla hunden drunknad och man kunde identifiera honom med hans halsband.
Det kändes som rena bedrägeriet.
/Maria
Problemet är att man kan luras att leta på ställen där chansen är liten att hunden eller vad man letar efter finns.
Naturligtvis känner myndigheterna till detta, och det är ingen hemlighet att man i "manualer" hittar rådet att de ska låtsas om att lyssna på dessa medium.
Naturligtvis kan det finnas någon enstaka polis eller liknande som låter tron och fantasin ta över från förnuft och logik. En sådan person ska sitta någon annanstans, där de inte kan göra skada.
#55 Men Piotrr, Hur vet du att det inte går att reklamera
?
Det säger sig ju självt att oavsett vilka tjänster man köper så ska man kontrollera sådant innan köp.
Jag kollar till och med i affären, då jag köper kläder, hur långt öppet köp de har samt hur de hanterar reklamation av tex. Jeans för 1500:-.
……och fuskbyggarna har man ju sett så inte är det en självklarhet att reklamera hantverkare
!
Dessutom, en snickare jobbar inte gratis på sin fritid heller så även om en "sakletare" har ett vanligt arbete på dagtid så ser jag ingen anledning till att de resterande vakentid ska använda den gratis på snåla svenskar som inte förstår att uppskatta TIDEN som läggs ner.
Nej, vill man ha hjälp så se till att ha rätt till att få pengarna tillbaka om tipsen inte leder någon vart.
Be/Kräv ALLTID kvitto.
Kvitto ska man även få om personen har en Hobbyverksamhet, det arbetet ska också kunna redovisas.
//Hellas
- TIDEN som läggs ner
Hur lång tid tar det typiskt att producera ett tips om var ett försvunnet husdjur finns? Vari består ansträngningen?
#60 Inte en aning, jag själv har aldrig anlitat den här typen av Siare och själv gör jag inte sådana saker alls, jag tror inte ens att jag kan.
Om jag skulle anlita en Siare så ger jag katten i hur lång tid det tar, skulle det bara ta några sekunder så är det toppen och värt varenda krona.
Varje minut mitt djur och min familj slipper lida är värt guld!
//Hellas

#60: Jag får upp summor i huvudet i storleksordningen 14 000 kr/h…
Diskussionen är rätt fantastisk. En del tror uppenbart att man kan "se" var djur och saker finns, och då är det klart att det är värt massor pengar.
Vad ska vi mer ta betalt för? Jag kan titta på någon så blir personen av med cancer. Eller jag kan hålla mina händer över någon så mår hen plötsligt bra. Fler förslag? Att det verkligen ska fungera verkar inte vara så viktigt, bara man tror att det gör så - Att undersöka fenomenen är uppenbart totalt ointressant (för då får man veta sanningen, och den kan vara obehaglig, någon ansåg till och med att jag var kall och okänslig för att jag är ute efter sanningen)
#62 Fast inte pratar vi om rörliga kostnader på 700 kr/timme, så har inte jag uppfattat det men jag kanske har missat ngt.
Jag trodde det var ett fastpris!
//Hellas

#64: Jag räknade på att det tog tre minuter att hitta på något om "nära vatten" osv, och sedan ville ha 700 spänn för det. Det är ca 14 000 kr/h.
Men jag bryr mig faktiskt inte om de så tar 20 000Kr, det är fortfarande upp till konsumenten att köpa eller inte.
//Hellas
#65 Ok, jag förstår inte vad det har med att man är Hjärtlös om man inte arbetar gratis?
//Hellas

#67: Hjärtlösheten är avhängig fabuleringsgrad och timpenning.
#68 Vem säger att det är så?
//Hellas

#69: jag.
#67 Helena jag menar inte att alla är hjärtlösa som tar betalt absolut inte, bara att jag ville tala om att just nu är det bara en hobby för mig. Jag tycker att det är roligt och ger mig tillfredsställelse att höra och se personer bli glada och tacksamma. Både då de hittar sina djur (för djurens skull också, jag älskar djur) och vid kanaliseringar…
Skulle jag måsta leva på det så skulle jag ta betalt för alla måste ha en inkomst. Det skulle vara min tid de betalar för och ingen arbetar gratis så klart.
Dock tycker jag att det är för många som tar för mycket betalt för dessa "tjänster" och vissa ger inte tillbaka pengarna då kunden inte är nöjd….
#71 Jag vet Jeremina att du inte menade på det viset och det är så fint att det finns sådana som du som har möjlighet att kunna hjälpa utan att ta betalt, fast vet du, av mig skulle du ändå få betalt, jag tycker om att visa uppskattning till de som hjälpt mig
!
//Hellas
I Pallasitas scenario är den som skall söka efter djuret medveten om att h*n inte har några kunskaper i ämnet, utan bara fejkar. Personligen tycker jag det är hjärtlöst även utan betalning.
Om du undrar om tid, så kan jag berätta att vi var åtta stycken som sökte efter en hund. Det tog oss en halvtimme tills vi sammanställt reultaten och kunde meddela dessa till hundägaren.
I brist på dubbelblindning och granskande testledare är naturligtvis resultatet helt anekdotiskt, och knappast godkänt att skriva om här. Jag ville bara tipsa om hur lång tid en sökning kan ta.

Tack till de som lyckönskat mig och min katt i tråden.
Men vissa verkar inte ha förstått vad problemet är. Att påstå att man har övernaturliga förmågor att kunna hitta folks bortsprungna älskade husdjur är grymt nog.
Det kan ge falskt hopp och tar bort fokus och kraft från verkliga och viktiga åtgärder som faktiskt kan hjälpa, som att sätta upp lappar eller gå ut och leta på alla vettiga ställen.
Att dessutom ta betalt för det är bara att vrida om kniven.
Det är inte att hjälpa. Det är att ljuga och luras och vad än värre är, i en situation där många är ledsna och desperata. Den som påstår sig ha den typen av förmågor i sådana lägen borde verkligen skämmas!
Nu kanske jag låter lite för hård för att kallas skeptisk men för all del, har du en sådan förmåga så föreslår jag att du:
1. Hittar min katt
2. Tar ett test och inkasserar 1 miljon dollar från James Randi
3. Tar ett test och inkasserar 100 000 kr från Humanisterna
Sen kan jag gladeligen gå med på att du har rätt och att jag hade fel.
Om du verkligen hittar min katt kan du gott få 700 kr av mig också, om du fortfarande behöver dem efter de fina prispengarna.
- vi var åtta stycken som sökte efter en hund. Det tog oss en halvtimme tills vi sammanställt reultaten
Intressant. Hur gick det till rent praktiskt?
Vi skulle ha en medial cirkel på kvällen, och en av deltagarna fick ett telefonsamtal strax före cirkeln, med förfrågan om vi kunde hjälpa till att hitta en hund. Alla var villiga att försöka, och hundägaren kontaktades och fick beskriva hunden, och var den försvunnit.
Sedan tog alla papper och penna, koncentrerade oss på hunden, och lät pennan löpa över papperet medan vi blundade.
Efter en stund jämförde vi våra papper, och de bilder vi fått fram i huvudet. Strecken på papprena var inte helt lika, men grovt sett liknande. Däremot de bilder vi förnummit var helt olika. En hade till och med sett blåljus på en mörk väg, och känt av en bilolycka, medan vi andra sett helt olika landskapsbilder.
Vi gjorde ingen ytterligare utvärdering, utan ringde upp hundägaren och berättade vad vi fått fram. Hundägaren sade sig förstå var det kunde vara, då alla beskrivna detaljer fanns innom ett begränsat område någon mil från den by där hunden förvunnit. Olyckligtvis blev hunden påkörd av en lastbil kort efter samtalet, innan ägaren hunnit åka och leta efter hunden där.
Självklart var det aldrig tal om någon ersättning. Dels var det en vän till en i cirkeln, dels var det något de flesta av oss inte provat tidigare, och dels är de flesta av oss inte vana att ta betalt.
Detta inte sagt som bevis, utan som ett svar på Tristan Chis fråga.
#77 Jag reagear på din sista mening "inte vana att ta betalt"
När man hjälper någon så tar man väl aldrig betalt. Möjligtvis kan man byta tjänster.
Att ta betalt är dessutom belagt med viss form av redovisningsskyldighet, reklamationsrisk, skatt osv.
/Maria
#77 Tack för ingående svar.
- Sedan tog alla papper och penna, koncentrerade oss på hunden, och lät pennan löpa över papperet medan vi blundade.
Hur kunde ni fokusera på "hunden"? Ni hade ju aldrig sett den? På sin höjd kände ni till några av dess egenskaper och ungefär var den försvann.
Vad som hände var väl att ni var för sig föreställde er en sådan (generisk) hund, tänkte på den och lät fantasin vandra.
Hur menar du att kopplingen till den faktiska hunden skulle ha skett?
Att bland åtta oberoende sådana utsagor hitta detaljer som stämde med faktiska förhållanden och händelser är högst förväntat, såvida de inte var väldigt specifika. Var de det?
Jag är inte säker, men jag tror att en i cirkeln arbetar som medium,och att en annan är medium och healer. Min fru har veterligen tagit 300:- en gång då hon blev ombedd av en bekant till en bekant att göra ett hembesök. Det innebar 5 timmars boortavaro och 10 mil bilresa tur och retur.
#59, reklamationsrätten är lagstadgad, inget som du behöver "kolla upp" innan du handlar.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Vi föreställde oss en två år gammal tik av en viss ras, med namn och var den försvunnit.
Jag fick upp en bild av ett sankt område med högt gräs och meterhöga trädstubbar, samt en stor sten i mitten. En såg en lada med hö på loftet, och dubbeldörrar som man kunde köra in en traktor med släp i. Dörrarna var borttagna. En såg en kolmila.
Jag vet inte om de exemplen var så specifika, men hundägaren visste var alla sakerna fanns innom samma område.
- fick upp en bild
Det är det jag inte fattar. Hur skulle den bilden på något vis kunna vara kopplad till hunden, och hur skulle den komma till ditt huvud?
- ett sankt område
Var det en Sankt Bernard?
#83 Det är lite det jag menar. Hur otroligt är det inte med områden som är sanka i skogen och i mitt fall med hunden som försvann vid en strand och man såg vatten
Det såg t.om jag från mitt fönster
/Maria
Jag vet inte heller, men i min värld, där distanshealing är en realitet, är det inte lika otroligt. En distanshealer har ibland inte mer att gå på, och får ofta en tvåvägs kontakt. Det som förvånar mig är att jag fick den. Jag är inte distanshealer.
Jag hoppas att frågan om ras inte var ett skämt, för jag tycker händelsen med hunden är djupt tragisk.
Det finns många sanka områden i en skog, så det var ingen specifik iakttagelse, men alla områden i skogen är inte sanka. Det specifika var att alla observationerna sammantagna gjorde att hundägaren kände igen platsen.
I ditt fall: Hur nära fyren hittades hunden?
#86 1 km kanske
/Maria
- Jag hoppas att frågan om ras inte var ett skämt
Du hoppas förgäves. Sankt område - Sankt Bernard. Hur kul som helst!
Låt oss anta att distanskommunikation (utan hjälp av de vanliga sinnena) mellan hundar och människor är en realitet.
Det är fortfarande befängt att just du skulle kunna kommunicera med en hund som
- du inte känner eller vet identiteten på
- du inte vet var den är
- inte känner till din existens
- är död
Dett skulle kräva att
- Medvetanden/upplevelser från döda såväl som levande hundar (och katter och donglar och nyckelknippor) finns i någon form hela tiden tillgängliga för vem som helst (åtminstone för dem med gåvan) överallt.
- Det finns en fysisk/mental mekanism genom vilken man kan uppsnappa och särskilja dessa informationsflöden.
- Du kan på några minuter identifiera och tolka den specifika hundens signal och tolka den till sinnesintryck som motsvarar hundens vid just det sökta tillfället.
Har du någon fundering på varför någon skulle ha anledning att tro på något av detta?

För mig skulle en flummig delad beskrivning som ringar in ett område med en precision om 1 km vara fullständigt meningslöst då katter sällan går mycket längre än så.
Vad än värre är att jag bor i ett stort likformigt bostadsområde med flera tusentals bostäder och runt 10 000 människor varav en imponerande mängd "kattmänniskor" som väldigt gärna och ofta tar in stackars "vilsna" katter och matar dem.
Så mycket mindre än en specifik adress skulle inte hjälpa mig nämnvärt.
Det är knappast överraskande om man hittar djuret igen någonstans inom en kilometer av det område man senast såg det.
"88
Min förhoppning var att du skulle trott att jag bara gjort en undermedveten koppling sankt-sankt.
Så till det väsentliga. Jag vet inte hur kommunikationen skulle varit, om jag skulle "sett" med hundens ögon, uppfattar hundens intryck, gjort en RV,eller fått visionen genom en guide eller ande. Men jag hade ingen kommunikation med hunden.
1. Jag visste hundens kön, ålder, namn, utseende och namn.
2. Inte annat än ungefärlig rikning.
3. Korrekt. Den kännde inte till mig.
4. Fel. Hunden levde då vi gjord vår sökning.
"Har du någon fundering på varför någon skulle ha anledning att tro på något av detta?"
Det har jag aldrig krävt eller väntat. Jag svarade på en direkt fråga från dig i inlägg "79.
- jag hade ingen kommunikation med hunden.
Men vad innebär då "Jag fick upp en bild…"? Varifrån och hur "fick" du den?
Vad skiljer det från att bara sitta och fantisera?
Varför tror du själv att något magiskt/övernaturligt pågick?
- jag hade ingen kommunikation med hunden.
"Men vad innebär då "Jag fick upp en bild…"? Varifrån och hur "fick" du den?"
Jag kände inga tnkar eller känslor från hunden, och jag kände inte att jag förmedlade något. Jag fick bara upp den bilden när jag koncentrerade mig på var hunden kunde vara.
"Vad skiljer det från att bara sitta och fantisera?"
I grunden ingenting antar jag.
"Varför tror du själv att något magiskt/övernaturligt pågick?"
Huvudsakligen för att hundägaren påstod sig känna till en plats där alla "fantiserade" miljöer fanns, och att vi dagen efter fick bekräftat att hunden var där. Dessutom är jag ju Woowoo, även om jag aldrig tidigare deltagit i något sådant.
#86 Varför undrade du om avståndet till fyren?
T.om jag kunde faktiskt gissa att hunden fanns nära vatten och förmodligen var drunknad i närheten då det är branta ställen på flera håll och det var vinter och isen hade börjat lägga sig. Det behöver man inte vara särskilt medial för att gissa.
/Maria
För att jag personligen inte tycker det var någon bra beskrivning mediet gav, om inte hunden var i omedelbar anslutning till fyren. Jag antar att mediet i fråga hade kännedom om att hunden försvann vid en strand, och att fyren fanns i närheten.

Richi kom hem imorse 
Det glädjer mig :)
#94 Då är vi överens
#95 Så glad för din skull. Jösses vad orolig du måste ha varit.
/Maria
Sista gången har går ut någonsin.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Skönt att höra, agsel! 
Jag kan tanka mig att betala…..nar jag fatt tilbaka mitt bortsprungna husdjur eller hittat det som ar kvar. Alltfor latt att bara saga att en mystisk man tog honom och korde till andra sidan Sverige - du ser aldrig hunden igen. 700, tack. Om man nu ar sa saker pa sin mediala talang sa borde man ju ga med pa det…

Det gläder mig också, och Richi :) Han är VÄLDIGT kelsjuk, hungrig och sover mest hela tiden när han inte äter nu.
Jag belönade den vänliga granne som igår morse släppte in Richi med en chokladask. Han ville knappt ta emot den, han tyckte ju inte att han hade gjort något speciellt, men det tycker jag.
Att släppa in en katt som sitter och gråter utanför dörren och faktiskt göra sig besväret att knacka på och väcka oss 5:50 på morgonen för att släppa in honom är en betydligt större bedrift än att sitta och hitta på och berätta om inre bilder och är definitivt värt belöning.
Han krävde inte 700 kr och ville inte ens ta emot chokladasken, men jag stod på mig.
Min dotters katt sprang bort vid 2 tillfällen.
Jag ringde en sierska som båda gångerna klockrent prickade in var Musse befann sig.
Hon tar inget betalt för sina tjänster…men i anständighetens namn skickade jag 2 lotter sista gången hon hjälpte oss.
Bevis nog för mig att det finns "något" trots att inte vetenskapen kan bevisa….än så länge.
"Dä finns fölk till allt"…tänker på charlataner som tar tokbetalt för sina "gåvor" och det finns andra som FAKTISKT hjälper utan att tänka på betalningen.
Beskriv gärna vad "klockrent prickade in" innebär för dig.
Att exakt säga var han befann sig…dvs inget tvivel rådde var han fanns….och vi hittade honom där också…exaktemente där hon sa. DET är klocckrent för en skeptiker som jag…som ändå har dörren öppen för olika synsätt och bevis.
Vad är klockrent för dig/er andra?
#105 se #104
/Maria
Hur löd beskrivningen av den exakta platsen?
#105 Puss på dig bumbleboo 
#107 Hon beskrev ett område med många stugor nära en sjö med rondell liknande vändplats i norra delen av området samt en beskrivning om ca 2 km därifrån han försvann. Då visste jag exakt vart vi skulle leta….och han fanns där på en sommarstugetomt.
När han smet från mig som var kattvakt blev jag helt förtvivlad och irrade runt som en äggsjuk höna för att hitta honom.Tillslut kom jag på att ringa henne.Denna ödmjuka fina kvinna som inte tar 5 öre betalt.
Hon sa: Leta närmare där du bor. Han har gått uppför en slänt och jag ser att det är mkt rörelser och hammarslag där och lerigt…
Jag vände min cykel och sökte där hon sa….gick in i skogen och där…vid byggarbetsplatsen i den leriga slänten gick han och nosade med kopplet hängande efter sig.
Ringde henne och tackade för hjälpen och skickade 2 lotter….så jag slipper skämmas nästa gång jag ringer.
Måste tillägga: Hon vet ej var jag bor eller var sommarstugan ligger.
- "Bevis nog för mig att det finns "något" trots att inte vetenskapen kan bevisa….än så länge."
Vad är din förklaring till att man inte kan påvisa dessa fenomen vetenskapligt?
Jag vet faktiskt inte….enlight me…om du vet.
Vissa saker kan man inte bevisa….och det får vi leva med….Själv står jag med ett ben på var sida om staketet.
Att jag hittade katten vid dessa 2 tillfällen kan inte bevisas vetenskapligt.
Vad som däremot bevisats av läkare/forskare är utanför kroppen upplevelser. Något som intresserar mig starkt.(samt ndu)
Radio: Hur ser du på de fakta att hon kunde se var katten befann sig?
- "Vissa saker kan man inte bevisa….och det får vi leva med…"
Självklart kan jag leva med det, ingen skeptiker jag känner har problem med att allt inte kan bevisas. Har du någonsin sett någon skeptiker ha det?
Grejen är att det finns så mycket som man mycket väl skulle kunna påvisa, om det fungerade. Ta homeopati, fjärrsyn, horoskop etc. Man behöver ingen avancerad utrustning (mer än människor), ingen superkunskap, inte tusentals testpersoner…
Jag kan mycket väl leva med att allt inte går att bevisa vetenskapligt….vetenskapen är mer eller mindre färskvara….den förnyas ständigt allteftersom fler upptäckter görs….
radio: Hur ser du på det att hon kunde tala om var katten befann sig?
Katten är inte vidare intressant som "bevis", eftersom vi inte kan studera allt som hände kring händelsen. Enklaste förklaringen är att någon ljuger, även om jag inte har anledning att tro så.
När katthistorier kommer fram nöjer vi skeptiker oss med att säga att det inte går att förklara (utan att för den skull vara övernaturligt), eller att vi inte vet. Det är oftast troende som _vet_ att det har med något övernaturligt att göra. Ett i mina ögon svart-vitt tänk.
Att vetenskap är en färskvara är helt riktigt, men det är ingen förklaring till att man inte kan påvisa något övernaturligt. Det är enkelt att visa att en medial person kan tala med döda om hen verkligen kan göra det. Det är inget som man behöver utveckla någon vetenskap för, eller som vi måste vänta i hundra år för att kunna påvisa.
Däremot finns det i nuläget inget sätt att bevisa att det mediala INTE finns eller fungerar.
Vad gäller vetenskap som färskvara, så är det så att man bygger på tidigare vetenskapliga belägg med nya och får ökad kunskap. Det är ytterst sällan som gammal vetenskap blir osann.
Nåväl…hon hjälpte oss hitta honom och det är det som är det viktiga.
Fö så ligger det en del i det du säger.
Ni hittade honom. DET är det viktiga. Efterkonstruktioner är inte viktiga.