Första kontakten med utomjordingar
Nä, jag har ingen länk till ET-kontakt i denna tråden haha. Tyvärr, för det hade varit asfränt
Det jag vill diskutera är ett hypotetiskt scenario där vi upptäckt radiosignaler från en utomjordisk civilisation.
Scenario
SETI har upptäckt radiosignaler som kommer från yttre rymden. De är tveklöst från en utomjordisk civilisation, men går inte att tyda, och det verkar vara signalläckage och inte en signal riktad åt oss. Källan är så långt bort att det skulle ta flera hundra år innan ett svar från oss skulle nå fram, så kommunikation är utesluten. Det enda denna upptäckt innebär är att vi inte är ensamma.
Fråga
Vad för effekt skulle denna upptäckt ha på samhället? Vad tror ni? Dela gärna med er av era spekulationer.
Att uppkomsten av intelligent liv på andra platser i universum skulle påverka de stora religiösa samfunden tror jag inte, eftersom inga andra upptäckter än så länge har gjort det. Jag tror också att det skulle börja läggas enormt mycket mer resurser på forskning, tyvärr av rädsla att halka efter teknologiskt gentemot en potentiellt farlig fiende, och inte av nyfikenhet. Jag tror att alla hollywoodfilmer har präntat in rädsla för utomjordingar i folks sinnen, och det skulle höjas krav på kommunikation som inte läcker ut i rymden.
Anledningen till min fråga är att jag tror inte att detta är ett osannolikt scenario, detta kan hända imorgon eller om 150 år, eller aldrig. Jag tänkte först posta tråden hos utomjordiskt.ifokus, men efter ett snabbt besök så insåg jag att det nog var bättre här. Jag vill gärna höra vad ni tror skulle hända i samhället. Vill ni tipsa om skönlitteratur som handlar om detta så gör gärna det
Carl Sagans "Contact" handlar om just detta. En bra bok, och en helt OK film.
Fast Sagan håller inte med dig om religionernas reaktioner. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
En fråga om scenariot:
- De är tveklöst från en utomjordisk civilisation, men går inte att tyda, och det verkar vara signalläckage och inte en signal riktad åt oss.
Hur kan man vara säker på dessa tre saker?
Har för mig att boken Contact har ett mycket mer fascinerande slut än filmen, men det är möjligt att jag blandat ihop med något från en Bradbury-novell.
Jag gillar verkligen tanken på att vi skulle få in signaler, och körde själv rejält mycket SETI på datorn för många år sedan.
Just att vi skulle få in information som först måste knäckas och som sedan lär oss saker vi inte visste är klart spännande.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Jag hyser en misstanke om att utgångspunkten för existentiella frågor skulle förändras om vi bevisligen inte är ensamma i universum. En jämförelse kan göras med barnet som får ett syskon, svartsjukereaktionen kan ibland bli stark.
Ja, Sagans Contact är bra, den har jag läst ett par gånger. Jag tror faktiskt personligen att om utomjordiskt liv upptäcks inom den närmsta tiden (under min livstid) så kommer det nog vara indirekt detektering genom analys av fjärran planeters atmosfäriska sammansättningar. Men en uppsnappad signal är ett mycket mer spännande, och inte omöjligt, wildcard i denna fråga.
det var bara förutsättningar jag hittade på för ett scenario där vi upptäcker utomjordisk civilisation utan att den är uppenbart medveten om våran existens. Alltså vi vet att dem finns, men vi vet inte om de känner till oss. Att jag valde detta scenario är dels för att det känns förhållandevis rimligt, och dels så kan man fokusera på mänsklighetens reaktion.
Jag misstänker också starkt att amatörastronomi och SETI får ett kraftigt uppsving, och FN likaså. Vissa nationer, nordkorea och iran troligen, skulle nog vara misstänksamma som tusan till hela händelsen. Lustigt nog tror jag att de som är konspirationstroende (flera av dem har utomjordingar som bakomliggande skurkar) idag kommer att misstänka att även detta är fulspel och fejk. Jag tror inte att antalet väpnade konflikter kommer bli färre i världen eftersom de problem som ligger bakom dagens konflikter inte kommer påverkas.
#3 Kört SETI hemma, hur då?
Är det inte ett mer spännande scenario att vi faktiskt kan tyda den uppsnappade signalen (och att den är identisk med en Eddie Meduza-text)?
Jo, men svårare - vad skulle innehållet vara, och hur skulle det då påverka mänskligheten?
Jag såg en film på tv för några år sedan med ungefär den intrigen. När man väl lyckats knäcka meddelandet, (genom att vika det till en kub, och läsa gemom den) så visade det sig vara anvisningar till att bygga en farkost i form av en kula med plats för en person, som skulle släppas ner i ett kraftfält. Där slungades den iväg till en bebodd planet genom dimensionförvrängning(?).
Huvudrollen var en kvinna som arbetade på en avlyssnings station med en massa paraboler riktade mot rymden. Har ingen aning om vad den hette, eller någon av skådisarna.
(Några är nog runt tjugo år sedan)
Detta med kulan och kraftfältet är just "Contact". Men när du berättade om det på det sättet så kom jag att tänka på en annan film, "The Arrival", som inte är lika bra:
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Bra med tips! Någon som har boktips på ämnet? Clarkes Möte med Rama kan väl sägas vara en variant på detta tema. En jättelik urgammal utomjordisk artefakt susar förbi genom vårt solsystem, och mänsklighetens nyfikenhet retas så de sticker närmare för att kika på den innan den försvinner. Mycket bra bok, men uppföljarna är inget vidare.
Möte med Rama är spännande, den har mycket gemensamt med Greg Bears "Eon". Men medan Clarke är bra på att beskriva en känsla av förundran så är Bear mer intresserad av den mänskliga sidan.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag är ingen konspirationsteoretiker, men jag tror att både de religiösa och politiska ledarna kommer att få ett sjå att hålla ordning på folk när de inser att allt vi har fått lära oss fram till den upptäckten har varit fel. Risken för kaos och anarki är stor.
Inte många kommer att vilja köpa detta;
Källan är så långt bort att det skulle ta flera hundra år innan ett svar från oss skulle nå fram, så kommunikation är utesluten. Det enda denna upptäckt innebär är att vi inte är ensamma.
#11 Tack för tipset, den har jag inte läst.
#12 Det har du nog rätt i, mängder av hackers hade nog angripit varenda myndighet som finns, särskilt NASA.
- "Kört SETI hemma, hur då?"
Varianten där man lånar ut lite datakraft att tolka signaler man får sig uppskickat. Det var många, många år sedan, men de verkar fortfarande köra, eller rättare sagt, köra igen.
What is SETI@home?
SETI@home is a scientific experiment that uses Internet-connected computers in the Search for Extraterrestrial Intelligence (SETI). You can participate by running a free program that downloads and analyzes radio telescope data.

allt vi har fått lära oss fram till den upptäckten har varit fel
Hurdå fel? Ja, religionerna lär få problem, men annars?
På den planet jag är född på 1959 så har vi fått lära oss att liv på andra planeter bara science fiction.
Kanske du blandar ihop möjligheten med liv på andra planeter med att vi skulle ha besök från andra planeter? Men visst, att vi skulle se spår av en intelligent civilisation kanske inte är speciellt stor. Funktionen för att skapa intelligent liv finns dock, det har ju lyckats här på jorden och för varje år upptäcks nya planeter där liv skulle kunna uppstå.
Astrobiologi heter läran, här NASA:s sida om ämnet: http://astrobiology.nasa.gov/nai/
nej jag blandar inte ihop det. Som jag har fått lära mig under mina 50 år på jorden så har liv på andra planeter ansetts högst osannolikt. Jag tycker det är jättekul att det inte är så tvärsäkert längre 
Har du något exempel där man tvärsäkert sagt att det inte finns annat liv än här i universum?
Nej det har jag inte.
Osannolik kanske, men den exakta sannolikheten kan vi inte beräkna för att vi saknar information som vi behöver för att göra en (ens i närheten av) korrekt beräkning. Det är först på senare tid vi har kunnat börja speja på planeter i andra solsystem, men även nu vet vi inte hur vanligt det är att liv kan uppkomma, än mindre hur vanligt det är att det faktiskt uppkommer. Vi har helt enkelt för få exempel att utgå ifrån - det räcker inte med ett exempel (Jorden) för att dra så många slutsatser om andra som kan existera
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
En anledning till att vi inte finner intelligent liv kan vara att sådant inte lever så länge.

Då bor vi på olika planeter. Coolt! (Och jag är ungefär lika gammal som du.)
Men seriöst, att man har påstått att det inte finns liv någon annanstans betyder väl fortfarande inte att "allt" vi lärt oss varit fel?
De enda världsbilder som skulle kollapsa vid upptäckten av utomjordisk intelligens är de antropocentriska och de geocentriska.
Naturvetenskapen leder inte till sådana världsbilder. Religioner kan göra det.
Nej naturligtvis betyder det inte att allt vi har lärt oss är fel, Måste du märka ord? Jag talar bara om det rådande klimatet ang. utomjordingar - det är ju det tråden handlar om. Om du är ungefär i min ålder så vet du lika väl som jag att ämnet har varit "iskallt" ända fram tills ungefär nu. Det är åtminstone min uppfattning.
Min uppfattning är att Melodifestivalen har varit iskall de senaste 30 åren.
På den planet jag är född på så har vi fått lära oss att melodifestivalen alltid varit jättehet.
Jovisst om man lever i en liten koja i skogen utan tillgång till varken TV eller tidningar.
Och i samma koja utgjordes biblioteket av en tjock bok med svarta pärmar och tunna blad där det stod att läsa om hur människan skapades till guds avbild just här på jorden och knappast någon annanstans.
sorry you lost me now 
Jag tror att det är väldigt osannolikt att vi skulle kunna tyda den sorts signaler som anges i trådstarten. Vi skulle nog kunna sluta oss till att det verkligen var signaler från en utomjordisk civilisation, om så är fallet, men att kunna tyda dem skulle nog vara oöverstigligt.
Det finns ju gott om exempel på skriftspråk som vi inte kunnat tyda, trots att de skrivits av personer som var mycket lika oss själva, som levde i ett samhälle som vi har en hel del kunskap om, för några tusentals år sedan. Att vi då skulle kunna få ut något vettigt ur signaler som är resultat av okända varelser, en okänd kultur, och en okänd teknologi, verkar mycket osannolikt.
Det är nog endast om signalerna är konstruerade för att kunna tolkas av okända mottagare, som vi skulle ha en rimlig chans att kunna tyda dem.
Nja, jag undrar det. Teorin bakom informationsöverföring verkar vara universell. Med tillräckligt mycket inspelad signal tror jag att det vore fullt möjligt. De kör nog inte med kryptering. De tror också att de är ensamma.
Men de kan ha helt andra förutsättningar än oss. En art som är blind men ser sin omvärld som fladdermöss, med ekolokalisering - vad består deras radiosändningar av, komplexa ljudlandskap? En art som kommunicerar med doftsignaler som myror, vad består deras radiosignaler av? Serier av kemiska beteckningar på olika doftande ämnen, som bildar ord och meningar genom att kombineras på olika sätt? Skulle vi tolka ett meddelande som ett recept på raketbränsle, eller som en kärleksdikt?
Förresten, Kontakt går ikväll kl 23 på svt 2.
#32, TristanChi:
Vi skulle ju helt sakna kontext! Hur skulle man kunna få ut något ur en signal, när det inte finns något som helst att börja nysta i? För de gamla skriftspråk vi lyckats tolka har det alltid funnits något att utgå ifrån, en rosettasten, likheter med andra kända språk, etc. Och då har vi ändå en hel del kontext gratis bara pga att det är människor som skrivit.
Nåja. Premissen var ju att vi var så listiga att vi kände igen signalen som något med garanterat intelligent ursprung. Redan där finns en hel del information.
Fladdermössignaler tror jag hade passerat som brus. Inte mycket civilicerat informationsinnehåll där. Dessutom bär ultraljud knappast bortom husknuten.
Om myror skulle signallera intergalaktiskt finge de banne mig koda om sina feromonsignaler till radio och gilla läget. Vi skulle snabbt känna igen de universella grundämnenas karaktäristika, om än kodade i något finurligt talsystem.
Jo, men låt oss säga att vi kan avkoda signalerna så att vi förstår vilka doftmolekyler som deras språk består av, hur ska vi kunna tolka ett så främmande språk? Det finns flera mänskliga språk som vi inte lyckats tyda, och det är ju vår egen art vi talar om! Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är troligt att vi kommer snappa upp signaler i framtiden, men är de inte direkt menade åt oss så kommer vi nog inte kunna tyda dem. Kanske inte ens om de faktiskt är till för oss.
Men detta är inte inom min expertis, så det är bara amatörgissningar
- Men detta är inte inom min expertis, så det är bara amatörgissningar
Då är vi två.

Teorin om informationsöverföring har inte mycket med detta att göra. Vad det handlar om är hur man skall tolka signalerna för att ge dem mening. Jag håller med hajna om att det lär bli mycket svårt.