Skepticism iFokus

Skepticism

Etiketttro-hopp-och-religion
Läst 3148 ggr
Maria
1

Humanisterna om Julen

Jag skickar en länk från SvD där Christer Sturmark och Patrik Lindenfors raljerar över julen.

Jag har inget emot deras synpunkter men vad jag retar mig enormt på är att de tycks tro att alla vi andra är helt ovetandes.

Det finns väl knappast något nytt i artikeln som kommer som en överraskning oavsett om man tror på Kristendomen eller inte.

Det är att dumförklara folk, tycker jag.

/Maria

VeVeN
0

Det är som sagt var inget nytt, men det kan nog förtjänas att påpekas litet då och då. Vi har ju naturligtvis full frihet att själv bestämma vad vi tycker är värt att fira helt oberoende av varför julen ligger där den ligger.

Kalle Ankas födelsedag?

piotrr
0

Gammalt för dig och mig, nyheter för någon. Du och jag läste också det där för första gången någonstans.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

#2 Jo, det är förvisso sant men även om jag är född på 60-talet så hade vi religion i skolan och inte Kristendomsundervisning så redan då lärde jag mig om asatron och våra gamla högtider som sammankopplats med Kristendom osv.

Jag trodde det var en självklarhet att detta även fortfarande lärs ut.

/Maria

piotrr
0

Det borde det vara, men jag kan inte minnas att vare sig Saturnalia eller Ostara nämndes på min religionsundervisning.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[MargaretaA]
0

Instämmer. Det där var något också vi 50-talister fick lära oss i grundskolan.

Maria
0

#4 Nu var det inte all kunskap om enskilda högtider som ex. Saturnalia jag tänkte på utan artikeln i sin helhet.

Man talar om jultomten, cocacola, granen osv. som om att det skulle vara något nytt.

Hela artikeln är ganska amatörmässig för att komma från humanisterna tycker jag. Även om de inte gillar kyrkan och religionen så var det ett ganska tunnt underlag att komma med i jultidFlört

/Maria

piotrr
0
  • _"Det äldsta firandet av Jesus födelsedag man känner till är från Egypten på 200-talet. Men då var det den 20 maj man firade. På andra ställen firade man Jesus födelsedag den 19 eller 20 april, eller den 28 mars, eller den 10 eller 6 januari. Man hade helt enkelt ingen aning om när Jesus föddes.

Dock firade man i Rom sedan länge Saturnaliafestivalen sent i december. Då åt man, drack och festade om. Det fanns även en festival den 25 december med namnet Natalis Invicti – den obesegrades födelsedag. En passande dag att förlägga sin egen Guds födelsedag på, tyckte en del kristna potentater, för vem var mindre besegrad än Jesus? Så mer än 300 år efter Jesus död flyttade därför de kristna makthavarna firandet av Jesus födelsedag till den 25 december."_

Jag minns inte det heller från religionskunskapen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

EeWeeM
0

Kikar in och passar på att önska skeptikerforumet "GodJul"Glad

Jag tycker faktiskt att den här artikeln var helt okej och tycker inte alls att de dumförklarar människor.Det är faktiskt förvånadsvärt många människor oavsett om de är kristna eller religiösa som inte känner till den verkliga historian bakom julen.

Jag hade förra veckan en genomgång med min 14årige son om exakt just detta som de skriver i sin artikel om.Jag gick igenom bit för bit då jag tyckte att det var på tiden att han får klart för sig vad det handlar om!Sedan hade han tagit upp detta i sin klass och där hade det blivit ramarskri!Det visade sig att både läraren och flertalet elever var övertygade om att om Jesus levt så hade han minsan fötts på julafton.Punkt slut.Ooch inte skulle min son komma där och förstöra deras julfriande!

Sedan spelade det ingen roll att han hade grundliga referenser och källor att hänvisa till som han fått av mig.

Jag tycker julen är en under bar mysig tid men jag framhåller vikten att ren fakta ska fram om vad julen är och vad den ursprungligen kom i från så även barn och ungdommar är högst medvetna om vad de faktiskt firar egentligen istället för att tutas i en massa fantasihistorier.Det jag tycker är smått roande är när man lägger fram denna fakta för framförallt religiösa och de envist vidhåller motsatsen.Jesus ÄR född på julen.

Så låt Sturemark och co fortsätta med sina artiklar för alltid finns det någon som inte känner till bakgrunden till julen.Flört

God Jul på er!

Maria
0

Uppenbarligen får jag omvärdera artikelnObestämdmen jag måste få säga att jag tycker det är skrämmande att människor tycks vara såpass oupplysta.

Spelar det någon roll oavsett om man är Kristen eller inte öm Jesus inte föddes kring jul? Någon gång under året lär han ju ha fötts så det man firar är ju ändå bara symboliskt.

/Maria

piotrr
0

Detta är vad jag menar med att vi alla som har hört det en gång i tiden, också hörde det någonstans först. Vi har tydligen inte alla samma skolgång, eller samma hobbies, och om några människor träffar på dessa påståenden för första gången i en debattartikel i tidningen, desto bättre än att det dröjer ännu längre för dem att se det.

Det intressanta med att man flyttat "Kristi födelse" är att man har valt att lägga den ovanpå tidigare firande och på så sätt kidnappat en tidigare tradition.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

#10 Jag skulle nog inte vilja använda ordet kidnappaFlört Det var nog snarare så att det tog en massa år då vi hade en slags blandad religion och att det långsamt växte fram till det som vi idag kallar dagens julfirande.

Det var nog inte så att man från ena året till det andra "snodde julen"Skrattande

/Maria

piotrr
0

Nej, man placerade helt enkelt sin egen högtid på den dag då det redan fanns en, och konkurrerade ut den gamla.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[MargaretaA]
0

HUr som helst är jag glad för att kristendomen aldrig lyckades "kidnappa" vårat midsommarfirande. Flört

Maria
0

#13 Haha, det har du rätt i, midsommarstången lär vara en fallossymbol dessutomSkrattande

/Maria

[MargaretaA]
0

ja midsommar handlar betydligt mer om "skörlevnad" än vad julen (midvinterbloten) gjorde.

Det skulle varit kul att få höra hur förhandlingarna gick en gång i tiden. "Ja okej vi kan gå med att fira julen som kristi födelsedag men då får ni ge f*n i vårat midsommarfirande Flört

Maria
0

Visst är det roligt med historia men man får heller inte glömma att allting har tagit sin tid och inte "hänt över en natt".

Se bara på vårt numera ganska frekventa "Halloweenfirande" som snart tagit över den Kristna "allahelgonhelgen"Flört som kanske i sin tur kommit från någon annan okristlig högtid… jag vet inte.

/Maria

piotrr
0

Förmodligen har halloween att göra med det keltiska Samhain, sommarens slut.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

#17 Jo, men visst hänger allt ihop men man skyller gärna på Kristendomen som en slags kidnappare medan jag menar att det har med mänskligetens utveckling att göra. Våra traditioner förändras och förflyttas över tid.

/Maria

[MargaretaA]
0

Jag trodde halloween var en katolsk sed från början… men den kanske är samma hopkok av olika seder som julen har blivit?

piotrr
0

#18, bumbleboo,

Ibland är det bara så. Ibland är det för att en religion är mer imperialistisk / expansionistisk än den kultur som redan finns på plats.

Vid ett tillfälle fanns det till och med en katolsk kejsare och härförare.

Men det är ju också utveckling. Krig och kulturell erövring, menar jag.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

#20 Jo, det är väl så….

/Maria