Vågar man somna?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur sjutton vågar de Engelska och Amerikanska barnen somna när föräldrarna skrämmer dom som dom gör? 
Finns många versioner på Wikipedia
Now I lay me down to sleep is a classic children's prayer from the 18th century. The version printed in The New England
Primer goes:
Now I lay me down to sleep,
I pray the Lord my soul to keep;
if I die before I wake,
I pray for God my soul to take.
Metallica Enter Sandman 3:20 in 
Vara orolig att man ska dö när man sover och inte nog med det…

Även känd som Sandy Claws (Sandiga klor)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Eller Insanity Claus (att kräva tillfällig sinnesförvirring som förmildrande omständighet)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
OOoh, eller cold blooded christmas!
Mvh, Agilis
För att reflektera över det första inlägget igen tror jag att den bönen hade framstått som mycket mindre hotfull om man växte upp i en tid då det inte alls var ovanligt att barn dog i sömnen på natten. Då sågs det säkert inte som att säga något oönskat och därmed att dra på sig olyckan; det var bara ett konstaterande att om jag dör medan jag sover så hoppas jag att allt går väl med min själ trots allt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

Om jag i en modern, säker och frisk värld säger "Haha, hoppas att jag inte dör inatt" känns det säkert som en ganska oväntad och illavarslande kommentar. Varför behövde jag säga det, liksom?
Men om jag istället i en pestsmittad värld utan penicillin men med hög spädbarnsdödlighet önskar att mitt barn inte dör i sömnen och om hon dör i sömnen att min goda gudom skall ta hand om henne efter döden, så är det mycket mer av en lyckönskan om en god natts sömn, än att önska livet ur mitt lilla barn.
Tomten. Med eller utan automatiskt lasergevär?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Min mormor sa alltid. "-Tänk om jag vaknar imorgon och är dö"
/Maria
Jag och min bror brukar skämta om det. "All of a sudden you wake up dead" eller "Rätt vad det är vaknar man död". Poängen med skämtet är att om man vaknar är man inte död, och är man död vaknar man inte. Inte så mycket till skämt egentligen, men vi tycker om sådant.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Mormor sa alltid också till morfar "-När någon av oss dör så ska jag byta lägenhet"
Så blev det också…
/Maria

Satan Clause är inte att leka med!