Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettmedicin
Läst 9563 ggr
Bigpharma
0

Kinesisk medicin.

Skriver ett litet inlägg här om kinesisk medicin.

Har dock inte för avsikt att att omvända någon eller framhävda/bevisa något för någon.

När man diagnosticerar utifrån kinesisk medicin använder man pulsdiagnostik,tungdiagnos och inte minst en utförlig anamnes(utfrågning,diffrensering)

Eventuella obalanser i kroppen kommer att manifestera ett "uttryck"

En förutsättning för läkning är närvaro av vad som i Kinesisk medicin kallas "shen" Detta kan sägas utgöras av ett andligt begrepp kopplat till hjärtat.

En hög närvaro av shen talar för en god möjlighet att läka.

Shen kan sägas vara måttet på kroppens all vitalitet.

Status av all Yang,yin jing blod och qi i kroppen.

God närvaro av "shen" skapar lyster i patientens ansikte ögonen är pigga och tungan har en fin form och lyster.

Hjärtat/shen beskrivs i kinesisk medicin som mästareöver alla Zang och Fu.(alla organ)Allt står under dess auktoritet.Shen utgör livsprincipen och är ett utrryck för vårt innersta väsen.

Yin och Yang.

Alllt har enligt kinesisk medicin ett motsattsförhållande.

Yin                    yang

Intern                extern

hämmande        aktiverande

tomhet               fullhet.

passiv                aktiv

Kyla                   värme

tung                  lätt

kvinna               man

Sorg                  Glädje

Zang                 fu

Zang är de "fylliga" organen som bevarar "essenser. tex njurar,lever. Fu är de ihåliga organen tex tarmar mage som ska utvinna essenser (näring från mat mm)

Vid all typ av ohälsa tar man hjälp av yin och yangförhållandet enligt ngt som kallas åtta principer.

Med dessa åtta principer kan man få god vägledning.Man tittar tex på om tillståndet är i det inre eller yttre,kall eller varm sjukdom och om patienten befinner sig i fullhetstillstånd eller ett tomhets tillstånd.

Man är också mycket intresserad av patientens tillstånd av qi och blod.Generellt så har kvinnor mer tomhet i blod och män mer tomhet i qi

Viktiga organ.

Om man utgår från kinesisk medicin så finns det några organsystem som man alltid måste beakta.Redogör lite här nedan för dem.

Njuren.

#ansvarar för all Yin och yang i kroppen och i alla organ.

#Kontrollerar tillväxt och utveckling

#Kontrollerar skelettet

# manifesterar sig huvudet(håret)

# kan sägas motsvara Dna/Rna

# skyddar och bevarar "essenserna"

Med essenserna menas de resuser vi fått med oss i arvsmassan från våra föräldrar och det vi sedan kan fylla på med under livet (det som utvinns ur födan)

# Njurarna ger förslag på utveckling till andra organsystem ritningar motsvarande rna.

Njurarna har en central roll för bildandet ryggmärg,hjärna,benmärg tänder och blod.

Då alla organ har en känslomässig koppling så anser man här att njurarna och rädsla står i förhållanden till varandra.Rädsla kommer därför att störa njurarnas arbete och njurens skapandekraft.njurarna står också i ett förhållande till viljan.

Njuren

smak           salt

Årstid           vinter

klimat          kyla

element      vatten

Känsla        rädsla

Tecken på njursvaghet.

Yrsel,muntorrhet,ryggsmärta,vallningar knävärk,håglöshet,risigt tunnt hår.

Levern.

Levern tillhör träelementet och dess klimat utgörs av vind.årstiden är vår och färgen kopplad till levern är grön.

Ett av leverns viktigaste område är att sprida qi och lagra blod.Levern står i nära relation till ögonen och synen genom dess försörjning av blod.

Leverns funktioner.

#Leverns främsta uppgift är att upprätthålla ett fritt flöde av qi

#Levern lagrar blod

#lLevern kontrollerar senor

#levern kommunicerar med ögonen

# Levern reglerar blod till livmodern och står i nära relation till menstrationen,

# Levern upprätthåller magens funktioner.

Levern står i ett nära samband med ilska och frustration

Ilska och frustration kommer att hämma det fria flödet av qi. Detta Kan då yttra sig som värk då qi knyter sig.När qi inte kan flöda fritt kan levern slå ut magen och skapa diarre,svullen buk,halsbränna mm.

Ett begränsat flöde av leverqi kring menstrationen kan skapa mycket stark värk i kombination med ilska och frustration.

Klumpkänsla i trakten kring sköldskörteln är också ett tecken på stagnation av qi med rot på ett känslomässigt plan

All qi har sitt ursprung ifrån yang om leverns yang blir för stark kommer en qi att rusa i riktning mot huvudet och ge migrän.

Ett hyperaktiv leveryang tillstånd drabbar mest kvinnor då yang är beroende av yin för att hålla sig på plats

.Blod har sitt ursprung från yin en kvinna med underskott av blod genom menstration och barnafödande ligger oftast på minus om man här oxå lägger till lite stress och frustration så kommer hvk och migrän som ett brev på posten.

Stress-tomhet blod-stagnation av qi-frustration är oftast utlösande faktorer för migrän och struma/sköldskörtelproblem.

Om man därtill lägger till leverns embryologiska inverkan så kan man få en förståelse på ett djupare plan.

Eftersom vi diskuterat fibromyalgi också så tar jag en kort redogörelse för mjälten också.

Mjälten,

# Mjälten kontrollerar all transpot och transformation

# Mjälten styr de fyra extremiteterna(armar,ben)

# Mjälten kontrollerar blod(håller blod på plats)

#Mjälten kontrollerar musklerna

# mjälten manifesterar sig i mun och läppar och uppvisar där sin form.

# Mjälten håller organ på plats.

Mjälten bildar tillsammans med njuren blod.

Mjälten bildar qi.Mjälten transformerar tanken och presenterar den sen för shen/hjärtat.För mycket grubbel hämmar mjälten och stör transformationen och dess relation till muskler.

Om mjälten genom grubbel och övertänk dräneras på qi bildas ånga/ slagg/slem.Denna ånga kan skapa koncentratonssvårigher,en känsla som att vara i dimma.trötthet och ömma muskler

När mjälten inte kan styra muskler och bilda qi på grund av för stark tankeverksamhet å tomhet oi kommer det i kombination med stagnation av leverns qi skapa diagnoser som tex fibro.

Lever/Gallblåsa  trä  Våren stagnation

Hjärta  eld    sommar   hetta/eld

mage/mjälte  jord sensommar  fukt/slem

Njurar vatten   vinter  kyla.

Detta var mest för att ge eventuell intresserad en liten inblick och jag svarar som vanligt på era frågor om ni har relevanta sådana;)

Som i all alternativ medicin prioiterar man det känslomässiga och mentala planet högt.Störningar på ett fysiskt plan kan ge känslomässiga manifestationer ochstörningar på känslomässiga planet kommer att visa sig på det fysiska planet.Hvk,migrän struma,magkattar mm

[TristanChi]
0

Finns det någon forskning som ger stöd åt allt/något av detta?

Bigpharma
0

ha,ha..kanske det min avsikt med inägget var dock inte att hävda ngn vetenskap.Inlägget var mer till dem som ville ha lite info om kinesisk medicin.

VeVeN
0

Det ger ju ett rätt poetiskt intryck på nåt sätt. Bara man inte är så trångsynt att man envisas med att de behandligar sin býgger på dessa idéer skall fungera kan det nog vara riktigt mysigt.

Bigpharma
0

#3 Nja för mig räcker det med att det är"mysigt" för patienterna som inte får ngn hjälp i den vanliga sjukvården!!

VeVeN
0

Är det bättre att dom inte får hjälp alls?

chik
0

Bigpharma..Snällt av dig.Men det är alldeles för långt för mig att åka..Till Kina…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Magi-cat
0

Intressant! Hur behandlar du utifrån TCM  t.ex. migrän om vi antar det är en kvinna med tomhet blod som får migrän? Samt stressad med lite övertänk och åtföljande underskott qi mjälte?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

blombuketten
0

#0. Tack för denna redogörelse. Härligt och äntligen får man veta lite mer vad det hela handlar om Glad, Det här skulle du skrivit ner för länge sedan så hade, i alla fall jag, förstått lite bättre hur du tänker och arbetar.

Nu har jag bara läst igenom lite snabbt för jag ska snart iväg till jobbet. Ska jobba natt. Imorgon, efter att jag sovit en stund, så ska jag fördjupa mig mer i det du skrivit och då kommer förmodligen lite frågor också Flört. Lovar försöka hålla mig till det du skriver om och inte gå in på något annat.

Trots allt så kan man ju skönja en röd tråd i det hela, även om jag inte förstår sambandet riktigt och inte heller alla namn. Men återkommer om det imorgon.

Bigpharma
0

#6 Ännu ett inlägg av dig som man inte begriper eller förstår ngt av.

#7 Utifrån ett Tcm begrepp så vill tonisera/öka blodvolymen för  Yin/blod ska kunna hålla tillbaka yang/qi. Man vill samtidigt lugna den hyperaktiva ´leveryangsituation akut.Om tillståndet blir för starkt så säger man i ´Tcm att det kan övergå i intern vind.Ett farligare tillstånd som kan utvecklas till stroke

Nu är den risken dock inte så stor på en ung kvinnlig patient utan ngt som äldre personer med långvarig mental stress och ett par riskfaktorer till kan råka ut för.

Behandlingsprincipen blir att lugna levern via akupunktur,vanligen används L3 som en utgångspunkt en distal punkt på foten som sederar och lugnar.Tillsammans med detta stimulerar man mjältens blodbildning

För att komma lite djupare går man också in och analyserar antalet graviditeter och missfall/aborter för att gå vidaré till kärnan av det hela och hitta omedvetna trauma mm.Saker som ligger och stör läkningen.

Man söker efter en röd tråd ngt man sällan gör skolmedicinskt eftersom inget organ eller ngt i kroppen har ngn koppling till varandra.Enligt skolmedicinen är vi bara ett gäng fysiska maskiner,

Bigpharma
0

Du är så välkommen med dina frågor Doktorn!!

[grinda]
0

Tack! Det här var intressant läsning. Tänkte på det du sa om levern… "Levern står i ett nära samband med ilska och frustration"…man säger ju också hetlevrad, det är lite kul.

[TristanChi]
0

Uttrycket hetlevrad har vi nog snarare de gamla grekerna än kineserna att tacka för.

VeVeN
0

Undrar fortfarande: Varför skall man ens reflektera över något annat än att använda metoder som är ordentkigt prövade???

Begreppet "hetlevrad"

Kommer från den gamla läran on de fyra tempramenten:

Sangviniker: för mycket blod, bekymmerslösa
Koleriker: för mycket gul galla, ja, just hetlevrade
Melankoliker: för mycket svart galla (vad f-n är svart galla??), dystra och nedslagna
Flegmatiker: för mycket slem, långsamma och tröga

Notera den nära kopplingen till läran om de fyra kroppsvätskorna!

Sen så finns det naturligtnvis en koppling till läran om de fyra elementen också.

Undrar apropå detta

Varför måste det vara just kinesiskt strunt? Varför duger inte gammalt västerländfskt nonsens, eh. förlåt, kulturarv?

Jag bara undrar!

Pallasita
0

VeVeN: Kan du inte starta en ny tråd om det? Det vore intressant!

olaka
0

#13 "Varför måste det vara just kinesiskt strunt? Varför duger inte gammalt västerländfskt nonsens, eh. förlåt, kulturarv?"

Precis! Det finns en sån enorm omvänd kulturrelativism inom nyandligheten. Minns nån som berättade passionerat om buddistiska munkar som begravde sig levande och ströp sig själva, jag tror man hade hittat gravar, och hela berättelsen skulle visa hur dedikerade och visa de här munkarna och därigenom buddismen var. Samma med den brinnande munken på RATMs skivomslag…

Jösses va korkat och ta livet av sig?! Varför i hela helvete skulle detta vara en dygd?!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Kaffemugg
0

Jag är nyfiken på er som tror på denna läran. Hur bedömer ni att detta är trovärdigt så att ni kan se det som en tillräcklig beskrivning av verkligheten för att behandla sjukdom? Att det inte stämmer överens med vetenskapen är vi alla medvetna om, och det är därför vi skeptiker anser att det inte är trovärdigt. Vad får er att acceptera de påståenden i trådstarten - är det sakinnehållet, i så fall vad? Är det dess historia och det som förekommer kring det? Är det förespråkat av personer som ni ser som auktoriteter inom hälsa, eller kanske någon närstående som ni litar på? Att säga att ni testat och då blivit övertygad av dess effekt behöver ni inte säga (hade ni testat och det inte upplevts som fungerande hade ni antagligen inte sett det som sant), vad fick er att testa från första början då?

Magi-cat
0

#15 "enorm omvänd kulturrelativism" ….att VAD för något?

"Jösses va korkat och ta livet av sig?! Varför i hela helvete skulle detta vara en dygd?!"

ehhh….ursäkta men, skulle vi kunna diskutera själva tråden här och inte något som den INTE handlar om??

#9 Tack för intressant svar! Har du några paralleller eller kopplingar till embryologi?

TCM verkar fästa stor vikt vid, förutom lever och njurar, även vid mjälten. Kan du berätta något mer om hur man ser på mjältens betydelse?

Maria
0

Mjälten kan man faktiskt leva utanFlört Visserligen inte helt komplikationsfritt men ändå…

/Maria

[TristanChi]
0

Man tog ut inälvorna, kallade dem vad som helst och hittade på några egenskaper åt dem, helt på måfå.

Det är visdom det!

VeVeN
0

Se min tråd om humoralpatologi.

Visste ni att hjärnan egentligen är till för att producera slem?

piotrr
1

#2, Bigpharma.

• "min avsikt med inägget var dock inte att hävda ngn vetenskap.Inlägget var mer till dem som ville ha lite info om kinesisk medicin."

För att du är … skeptisk till informationen? Du har inte med några källor eller referenser i texten heller. Så egentligen är det bara du som pratar om kinesisk medicin inför en skeptisk publik.

Det som är genomgående för det som orättvist nog kallas för traditionell kinesisk medicin ( medan grötförband inte kallas traditionell svensk medicin) och även andra former av alternativa behandlingar, är att det är mycket som konstateras, men inget som påvisas. Du ställer upp två spalter med inälvor i den ena och känsloord i det andra och hävdar att de två spalterna hör ihop på något sätt.

Hur kom man på det? Smakade njuren salt när man stekte upp den? Var den ovanligt… vintrig liksom, och varför är njuren "rädd"? För att någon hittade på det. Det finns ingen testverksamhet bakom, eller framför, tanken att njuren skulle vara rädd och ha med vatten att göra, eller "Kontrollera skelettet". Snarare finns det gott om evidens för att detta är rena vidskepligheterna som inte blir mindre vidskepliga för att de kommer från Kina än om de hade kommit från Korea eller Jukkasjärvi.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TristanChi]
1

# Mjälten styr de fyra extremiteterna(armar,ben)

# Mjälten kontrollerar musklerna

Foppa saknar mjälte sen många år.

piotrr
0

Är inte det någon idrottare? Kan han fortfarande kontrollera musklerna, eller har de helt förtvinat sedan förlusten, i enlighet med den västerländska varianten av "traditionell kinesisk medicin"?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

VeVeN
0

Traditionell svensk / skandinavisk medicin

är klart underskattad. Litet tips:

Vårtor

(Min farmor lärde mig detta recept)

Du behöver: en bit svål, en stump ulltråd, röd.

Smörj in vårtan med svålbiten, och linda sedan ulltråden runt vårtan. Ta sedan denna ulltråd och linda den om svålbiten och knyt. Ta svålbiten med den ombundna tråden och gräv ned norr om huset eller norr om en jordfast sten. I takt med att det nedgrävda förgås, förgås också vårtan.

Tandvärk

Ta en spik. Peta i den onda tanden med spiken. Ta sedan spiken och spika in den i stammen på en s.k tandvärkstall. När spiken är inslagen har du fört över tandvärken till tallen.

Varning: Hugg aldrig ner en tandvärkstall! Gör du det, får du all tandvärk som har blivit överförd till den.

Sjukliga barn

Behanddlas gärna med s.k. rotdragning. Hitta ett träd med ett hål i stammen eller en rotögla, stor nog att trä barnet igenom. Trä barnet genom hålet tre gånger, motsols. Allt detta skall göras under tystnad. Annars funkar det inte.

Förebyggande hälsovård

Det fanns mycket att ta till för den som ville behålla hälsan: en bit stål över ingångsdörren eller i barnets säng, äta den första groda eller den första gula blomma man hittar på våren, lägga en orm under tröskeln eller borra ett litet hål i den och hälla i litet kvicksilver, ta en iten sup varje morgon, bära på sig bibel- eller psalmboksblad, etc. etc. etc.

Pallasita
0

#24: Det här är ju jätteintressant! Var går gränsen för vad vi kan avfärda på rak arm och vad vi utan att fundera särskilt mycket kan acceptera?

Hanna Brus, leg kiropraktor i Dalarna, har bloggat lite om saken och jag tyckte det var tänkvärt.

• "Om jag påstår att tallkottar egentligen är prinskorvar inkognito som arbetar med charter på Sausage Airways så kommer förmodligen de flesta tro att jag inte är vid mina sinnes fulla bruk och förkasta detta totalt."

Men det kanske är en annan tråd?

Jag har iaf svårt att göra bedömningar enbart baserade på människors personliga upplevelser, eftersom de är subjektiva. Subjektivitet är alltid färgad på något sätt, och för att göra en informerad bedömning behöver jag skala av eventuella felkällor. Det är där den vetenskapliga metoden kommer in. Det betyder inte att jag helt avfärdar anekdoter, men jag använder dem sällan som tvärsäkra belägg.

Kaffemugg
0

#25 min tidigare fråga hänger ihop med det du skriver, vad i TCM är det som övertygar dess anhängare att det är sant?

Jag tycker att det är lite lustigt, men jag föreställer mig att det är en glidande skala angående vad man kan tro på: En homeopat kanske anser att urinterapi är trams men homeopati är ok, en kiropraktor anser kanske att homeopati är trams men kiropraktik är ok, en akupunktör anser kanske att kiropraktik är trams, men att akupunktur är fullständigt rimligt. Vissa saker är tokerier, medan andra inte är det enligt dem. Hur motiverar man det man håller för sant, om man förkastar något som är lika bristande i sin dokumentation?

Magi-cat
0

det verkar som om herrarna inte är särskilt insatta i ämnet eller intresserade för den delen?Flört

Hoppas ni såg tv4 eftertio i morse. Det kanske finns att titta på i efterhand, inte vet jag, men passa på i så fall.

Kort resumé. En man hade i 10 års tid haft eksem i nacken, kopplat till stress. Inget hjälpte förrän han fick akupunktur av en dr Yang (inte säker på namnet). Då slapp  han eksemet. En kvinna hade haft ständig hosta i flera år. Hon fick hjälp av samma läkare med örtte och akupunktur. Båda dessa hade tidigare uppsökt vanlig västerländsk medicin, men inte blivit hjälpta annat än tillfälligt.

Den kinesiska läkaren och hennes dotter var också i studion. Båda var utbildade i såväl västerländsk som TCM. De förklarade också skillnader och likheter mellan båda tänkesätten.

En svensk akupunkturforskare intervjuades också. Hon berättade mycket kunnigt om den svenska forskning som bedrivs. Bl.a. hade man fått goda resultat vid kvinnliga besvär såsom mensproblem, vallningar etc. Försök pågick efter vad jag förstod om akupunktur vid barnlöshet.

Hon berättade också att sedan 1983 är akupunktur tillåten inom svensk sjukvård. Till en början endast för smärtlindring, men sedan 1994 (lite osäker på exakta årtal) även annat.

[TristanChi]
0

Hänvisades det till något som redovisas i #0? Där står t.ex. inget om akupunktur.

[grinda]
0

Ingår inte akupunktur i TCMFörvånad???

Magi-cat
0

#28 Det talades om att man inom TCM ställer diagnos bl.a. med

När man diagnosticerar utifrån kinesisk medicin använder man pulsdiagnostik,tungdiagnos och inte minst en utförlig anamnes(utfrågning,diffrensering)

citat från #0

Däremot verkade inte den svenska akupunkturforskaren använda det, utan satte nålar efter kända punkter vilka ju även sammanfaller i vissa fall med nervsystemet. (rätta mig om jag har fattat fel där, #0)

Bigpharma
0

# 28,30 Tcm betyder kort och kort tradionell kinesisk medicin

Detta begrepp består av två typer av möjlig behandling.

Akupunktur och kinesik örtmedicin.Sedan finns mindre

underterapier typ moxa och koppning.

Svaret är alltså ja. Akupunktur ingar i allra högsta grad.

Vid kroniska sjukdomar av framför allt yin karaktär

är dock öremedicin att föredra då yinobalanser tar

mycket längre tid att behandla(yin=långsamt,underskott.

yangtillstånd som tyder på överskott av ngt är lättare å beh.

[grinda]
0

Har också läst någonstans att man i kinesisk medicin ser helst att man förebygger dvs först och främst ser till att man äter rätt och balanserat (hetta kyla Yin Yang etc) sen om inte det räcker tar till örter och sen akupunktur om inte örterna räcker till..m a o att man inte lättvindigt vill ge akupunktur om det gå att fixa på ett "mildare" sätt.

Stämmer det?

"Varför måste det vara just kinesiskt strunt? Varför duger inte gammalt västerländfskt nonsens, eh. förlåt, kulturarv?"

Varför måste det ena utesluta det andra?

Bigpharma
0

Per.

Nej jag är inte skeptisk till ngn sådan information men mitt fokus ligger på att hjälpa människor inte på att bevisa något vetenskapligt.

Att du sedan inte förstår eller vill förstå kinesisk medicn är ditt eget val.En av andledningarna till att du inte kan få ihop något til något är för att du liksom de flesta andra här inte har några basmedicinska kunskaper ni kritiserar och rättar in i er i ledet efter varandra tycker,säger och tror.

Om du tex haft lite embryologiska kunskaper så hade du förmodligen tänkt på ett annat sätt och således även format din frågeställning efter det

Låt oss ta ngt ur embryologien då i förhållande till vad du ifrågasätter.!

Om vi bortser ifrån själva konceptionen(befruktingen) och beger oss till dag 7.

Dag sju kommer cellerna för det komma mänskliga livet dela upp sig ngt som kallas epiblast och hypoblast

Hypoblasten kommer att bilda "gulsäcken" och utveckla navelsträngen och nära fostret.Gulesäcken kommer lite längre fram ersättas av moderkakan

Epiblasten kommer att dela upp sig i en groddskiva och dag 14 kommer denna groddskiva utveckla de 3 groddbaden som vi härstammar ifrån.De tre groddbladen har namnen ektoderm mesoderm och endoderm.(gastrulationen)

För att ge dig min syn på det hela så tänkte jag inrikta mig på det groddblad som man kallar mesoderm.

Från detta mesoderm utvecklas ngt som kallas primistriva springan/knutan dag 14. Primistriva knutan kommer att angevad som är framsidan vad som är baksidan och vad som är upp och ner på än människa.Detta för att tala om för vad bildandet av vad en tex eventuell axel ska placeras.

Dag 17 utvecklas från primmitiva springan ngt som kallas notochord.Detta notochord börjar nu bilda ryggraden/skelettet. Andra delar av mesodermet dvs samma groddblad börjar att bilda njurar och hjärta.

(Hjärtat som för övrigt börjar slå först dag 22 och är sekundärt jämfört med den kraniosakrala pulsen tex)

Notochordet från mesodermet kommer nu också att påverka ektodermét att bilda det sk neurala röret som utvecklar det centrala nervsystemet.

Om du nu varit lite observant så kanske det ändå inte är så konstigt att njuren i kinesisk medicin "kontrollerar skelttet" Njuren tillhör liksom samma familj.(familjen mesoderm) Tyvärr finns ingen praktisk tillämpning av detta i skolmedicinen man har inga verktyg för att arbeta mned detta och bortser därför ifrån detta.

Pallasita Hanna Brus är en leg kiropraktor som försökt att sälja sin själ till skolmedicinen.Hon har en tid sprungit med svansen mellan benen och försökt att göra sin"kiropraktik" rumsren.Tyvärr har högskoleverket med sitt förslag slagit undan benen för henne och hennes legitimation är för tillfälligt inte mycket värd.

Högskoleverket har i sitt förslag till regeringen sagt att kiropraktorersom vill komma på en vetenskaplig grund först måste gå vägen till sjukgymnast först!! Hanna har just nu mycket att tänka på då hon hade hoppats på ngn slags gräddfil.Hennes svartmnålningar av andra terapier  för att försöka framställa sin egen i bättre dagar har tyvärr misslyckats!!

[grinda]
0

"Hanna har just nu mycket att tänka på då hon hade hoppats på ngn slags gräddfil.Hennes svartmnålningar av andra terapier  för att försöka framställa sin egen i bättre dagar har tyvärr misslyckats!!"

Den som gräver en grop…

Bigpharma
0

# 34 Ja.Hanna Brus tillhörde den grupp av legitimerade kiropraktorer Som försökte ta billiga poäng på andras bekostnad genom att försöka  framhäva sin egna kompetens och fjanta sig för skolmedicnen.I nuläget har Hanna Brus och hennes kollegor en legitimation som inte ngn vill ta ansvar och som regeringen inte vet hur man ska hantera,

[grinda]
0

#35 Jo sånt där har man stött på i livet…inte snyggt alls.Rynkar på näsan

anundi
0

• "I nuläget har Hanna Brus och hennes kollegor en legitimation som inte ngn vill ta ansvar och som regeringen inte vet hur man ska hantera,"

Hur hanterar regeringen homeopatlegitimationer?

Bigpharma
0

#37 Homeopater har ingen legitimation och är nog inte speciellt intresserade av en sådan.

anundi
0

Men då kan väl vem som helst påstå sig vara homeopat om det inte krävs något bevis på att man har adekvat kunskap?

Fast inte Ernst då, enligt er, för han var ju inte färdig utbildad i något som inte ger något bevis på att man har adekvat kunskap.

Bigpharma
0

Homeopat är inget skyddat ord så i princip kan vem som helst kalla sig det.Efter en tid sker det dock en självsanering dvs de som inte har tillräckligt med kunskap,erfarenhet eller utbildning faller bort.

Ungefär som eran Guru Ernst.

[grinda]
0

#40 Fniss

radio
0

• "Ungefär som eran Guru Ernst."

Du menar han som insåg att homeopati var humbug och blev professor i fysikalisk medicin istället?

Kan det vara så att han saknar den basmedicinska utbildningen du hävdar att vi behöver för att förstå att människor blir imuna mot antibiotika och att bakterier inte orsakar sjukdom?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

Bigpharma
0

#42 Nej jag menar den där Ernst som hade så dåliga kunskaper om homeopati att han inte kunde leva på det.Han som sedan försökte bluffa lite om sin utbildning för att tjäna lite pengar på annat sätt.

Hur har det gått med dina Gonorreproblem förresten? Har du fått hjälp?

anundi
0

Du fnissar åt det faktum att det är accepterat bland dig och dina gelikar att påstå sig kunna bota och/eller behandla människors åkommor, utan att ha legitimerad kunskap för det.

Det är helt i sin ordning i er alternativa värld där verkligheten inte spelar någon roll, att kalla sig homeopat och erdjuda skakat vatten till sjuka människor, att erbjuda sockerpiller som skydd mot malaria.

Du fnissar. Jag kräks.

Ernst är inte vår guru. Men ni får gärna fortsätta vara så fåniga ni bara kan i brist på riktiga argument och belägg. Du vet, sådant som man kan erbjuda om man har något verkligt att påvisa. Sådant som Ernst har.

radio
0

• "Nej jag menar den där Ernst som hade så dåliga kunskaper om homeopati att han inte kunde leva på det.Han som sedan försökte bluffa lite om sin utbildning för att tjäna lite pengar på annat sätt."

Vad ljuger du för? Har du inga sanna argument som håller?

• "Hur har det gått med dina Gonorreproblem förresten? Har du fått hjälp?"

Frågan var till dig och gällde om du kunde behandla en enkel infektionssjukdom, gonorré var exemplet. Svaret vi fått av dig är att du inte har kunskap att varken diagnosticera eller behandla något så otroligt enkelt.

olaka
0

#17 Nej, Kulturrelativism och omvänd kulturcentrism menade jag, rätt ska vara rätt. Det har att göra med ämnet för att det finns nån sorts uppfattning om att sker och ting är bra bara för att dom är gamla och kommer från Kina, det känns som om det är lite samma sak med medicinen. Det är klart att det finns kinesiska gamla prylar kan vara jättebra, men Wowoinställningen att saker och ting är bra för att dom kommer från Kina och är skitgamla är ju logiska felslut för att vara snäll…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
0

Man tog ut inälvorna, kallade dem vad som helst och hittade på några egenskaper åt dem, helt på måfå.

Behöver jag säga att du har fel och att ovanstående bara visar din okunskap?

Västerländsk bevisföring (kalla det belägg eller vad ni vill) byggs ju på studier av vita små möss. Även psykologi. Det finns väl knappast några så välstuderade djur som vita möss. Ja, det ska vara bananflugor då.

Sedan drar man raska slutsatser till humannivå. Hur tillförlitligt låter det - egentligen?

radio
1

• "Västerländsk bevisföring (kalla det belägg eller vad ni vill) byggs ju på studier av vita små möss."

Aha, det är det du tror, att man avgör till exempel ett läkemedels effekt efter studier på möss. Då förstår jag faktiskt varför du inte inser att man kan använda vanliga kliniska studier när det gäller homeopati eller vad du vill.

• "Sedan drar man raska slutsatser till humannivå. Hur tillförlitligt låter det - egentligen"

Eftersom man inte gör som du tror så spelar det knappast någon roll.

Magi-cat
0

för att återföra lite till tråden som ju handlar om kinesisk medicin:

I programmet jag berättade om i #27 var ju en läkare med som var både västerländskt och kinesiskt utbildad. Hon använde båda och kunde kombinera dem på ett sätt som bäst gagnade patienten. Hon berättade lite om skillnaderna mellan kinesisk och västerländsk behandling. Den kin. medicinen kunde lättare ställa diagnos och hon betonade att man gör det utifrån HELA människan. Och man kan lättare både ställa diagnos och bota sjukdomar och åkommor som man INTE kommer åt på västerländskt vis. T.ex. det anförda exemplet med eksem. Hon polemiserade inte, utan reogjorde bara för de olika synsättens möjligheter.

Enligt min egen uppfattning har skolmedicinen sin styrka i akutmedicin. Men FÖRE det behövs stora ingrepp, för att hålla människan frisk - där har man inte tillräckligt att komma med, utom "måla över" och ge piller med biverkningar. Åtgärder som många gånger gör människan sjukare och förhindrar kroppens läkekrafter.

Kom plötsligt att tänka på det gamla talesättet: Operationen lyckades men patienten dog.

radio
0

Men OM nu kinesisk medicin är så bra, hur ska man då göra för att få oss i väst att förstå det? Hur ska man visa för oss att den verkligen är effektiv? Kan man visa det på något sätt?

Kaffemugg
0

#49 Det har vi ju ett problem - att skolmedicinen på inte skulle bota hela kroppen är ju påhittat av de som säljer andra terapier!

VeVeN
0

Jag vill fortfarande ha exempel på situationer när västerlänsdsk medicin "döljer det verkliga problemen" på ett sätt som är till nackdel för patienten.

Klass
0

#47 Magi-cat

• "Västerländsk bevisföring (kalla det belägg eller vad ni vill) byggs ju på studier av vita små möss. Även psykologi. Det finns väl knappast några så välstuderade djur som vita möss. Ja, det ska vara bananflugor då."

Jag vill jättegärna ta del av var du fått detta från.

Tack på förhand.

[TristanChi]
0

"Man tog ut inälvorna, kallade dem vad som helst och hittade på några egenskaper åt dem, helt på måfå."

• Behöver jag säga att du har fel och att ovanstående bara visar din okunskap?

Du behöver inte bara säga att jag har fel. Du måste dessutom och obetingat visa vari felet består. Annars är du en masonitskiva.

Visa på någotsomhelst som styrker de samband mellan inälvor och egenskaper som beskrivs i #0.

Magi-cat
0

#54 Annars är du en masonitskiva

Din nivå på argumentation tar sig till nya höjder. Lika förbluffande varje gång.

Hur bemöter man sådana nonsenspåståenden som du kommer med?

Som: kallade dem vad som helst och hittade på några egenskaper åt dem, helt på måfå

Du kan påstå vad som helst, vilka tramspåståenden som helst, hur många gånger som helst, de blir inte bättre för det.

Magi-cat
0

#33. Väldigt intressant där med kopplingar till embryologin. Det är en länk till förståelse mellan kinesisk och västerländsk medicin.

Nu har du förklarat hur det hänger ihop med njurar och skelett. Kanske du vill  fortsätta med t.ex. levern?

Kaffemugg
0

Magi-cat, jag upprepar min fråga från inlägg 16, nu riktat till dig:

Jag är nyfiken på er som tror på denna läran. Hur bedömer ni att detta är trovärdigt så att ni kan se det som en tillräcklig beskrivning av verkligheten för att behandla sjukdom? Att det inte stämmer överens med vetenskapen är vi alla medvetna om, och det är därför vi skeptiker anser att det inte är trovärdigt. Vad får er att acceptera de påståenden i trådstarten - är det sakinnehållet, i så fall vad? Är det dess historia och det som förekommer kring det? Är det förespråkat av personer som ni ser som auktoriteter inom hälsa, eller kanske någon närstående som ni litar på? Att säga att ni testat och då blivit övertygad av dess effekt behöver ni inte säga (hade ni testat och det inte upplevts som fungerande hade ni antagligen inte sett det som sant), vad fick er att testa från första början då?

[TristanChi]
0

Intressant att du högg just på den nonsensdel jag infogade i mitt annars seriösa inlägg, och ignorerade resten.

Som den stränge magistern tvingas jag återigen avkräva dig sakliga argument för varför kopplingarna mellan organ och egenskaper bör tas på allvar.

blombuketten
0

Jag har nu läst och läst inlägget i #0. Jag förstår det inte, men kan se sambandet (tror jag). Det är, trots alla konstiga namn, inte alls olikt den vanliga skolmedicinen. Om man byter ut namnen mot vad vi är vana vid så får vi ett samband. Det är inte så konstigt egentligen.

För trots allt så söker skolmedicinen också efter en röd tråd. Det är fel att säga att den inte så gör. Det är inte så enkelt som att man går till läkaren och säger att man har ont i magen, så palperar han/hon lite och slänger till patienten en påse treo. Magvärk, huvudvärk, högt blodtryck……ja vad som helst kan beror på så många olika saker, även i skolmedicinen.

Inte heller är läkare (eller annan vårdpersonal) profithungriga, hjärtlösa typer som struntar i sina patienter. Självklart kan det finnas en och en annan läkare som missköter sin uppgift, men det kan det finnas bland alla kategorier av människor, även bland homeopater.

Måste fundera lite till över #0.

[TristanChi]
0

• Måste fundera lite till över #0.

Nej, det måste du inte. Livet är för kort.

blombuketten
0

#60. Ha ha, ja kanske det.

anundi
1

• Västerländsk bevisföring (kalla det belägg eller vad ni vill) byggs ju på studier av vita små möss. Även psykologi. Det finns väl knappast några så välstuderade djur som vita möss. Ja, det ska vara bananflugor då.

En nyfiken fråga: Vet du varför man gärna använder bananflugor inom genetik?

Och nej, man använder inte bara vita möss i "västerländsk bevisföring". Man använder även tidigare kunskap, och relevant kunskap om andra berörda system. Man gör storskaliga kliniska studier i olika nivåer, så kallade FAS I, FAS II, FAS III och FAS IV.

Släng in lite logik och upprepade försök, samt lite ifrågasättande och granskande så närmar du dig sanningen.

Allt detta känner du väl säkert till egentligen, eftersom du gärna kritiserar just detta.

Man kritiserar väl inte något så hårt om man inte kan något om det?

• "Sedan drar man raska slutsatser till humannivå. Hur tillförlitligt låter det - egentligen?"

Inte alls tillförlitligt, så därför drar man inte heller "raska slutsatser till humannivå". Du som har läst både en och annan relevant studie har säkert sett att man uttryckligen gör skillnad på människo- och djurtester, och att man INTE alltid kan dra slutsatser till humannivå.

Detta är man alltså mycket tydlig med.

Jag passar på att citerar dig själv, från samma inlägg:

• "Behöver jag säga att du har fel och att ovanstående bara visar din okunskap?"

Ironin är överväldigande.

anundi
1

• "Du kan påstå vad som helst, vilka tramspåståenden som helst, hur många gånger som helst, de blir inte bättre för det."

Det är sant. Detta verkar du dock inte tycka ska gälla för dig eller t.ex. grinda, för att inte tala om BigPharma.

Visa vad TristanChi har fel i, och varför han har fel. Annars blir ju ditt påstående ett i mängden bara. Sånt vill vi väl inte ha?

[grinda]
0

Varför kan man inte samarbeta? Kiniesisk kunskap i samarbete med västerländsk skolmedicin?

[mia-38]
0

#64 Håller med grinda…
Min pappa kör med detta - skolmedicin i piller och sedan en Japansk form av cytostatica. Detta hjälper honom att må bättre och det håller cancern stången.

radio
1

• "Varför kan man inte samarbeta? Kiniesisk kunskap i samarbete med västerländsk skolmedicin?"

Självklart ska man använda de metoder som fungerar, oavsett om det är kinesiskt eller var det kommer ifrån.

Hur tycker du att man ska göra för att ta reda på om något verkligen fungerar?

lojna
0

Var o en blir salig i sin tro…vist?

Magi-cat
0

#57 m.fl. Att det inte stämmer överens med vetenskapen är vi alla medvetna om,

mja, HÄR har man svårt att förstå det, det är vi medvetna om. Men TCM stämmer naturligtvis överens med kinesisk vetenskap. Flertusenårig, väl beprövad.

Visst, den är svår att förstå, den kinesiska medicinen,  med alla poetiska ord och namn. Vi här är inte riktigt vana att tänka och resonera på det sättet. Här vill vi hellre reducera bort sådant som inte "hör till". Känslor, sådant som inte riktigt går att ta på för att komma in till "kärnan". Kanske har man då istället missat själva kärnan…..

Om man tänker embryologiskt är steget mellan de olika tänkesätten inte så långt ändå. Bigpharma har gett en del exempel på detta.

[grinda]
0

#67 Eller hur!Flört

Acupuncture Changes Brain's Perception and Processing of Pain: RSNA 2010

PostDateIconWednesday, 01 December 2010 04:00 | PDF Print E-mail

Medical Conferences - RSNA 2010

0 Comments and 0 Reactions

fMRI Scan proved well in capturing mechanisms of acupuncture analgesia (brain pictures), for acupuncture effects/effectiveness. The results are put forward at RSNA 2010 annual conference.

Using functional magnetic resonance imaging ( fMRI ), researchers have captured pictures of the brain while patients experienced a pain stimulus with and without acupuncture to determine acupuncture's effect on how the brain processes pain. Results of the study, which the researchers say suggest the effectiveness of acupuncture, were presented at the annual meeting of the Radiological Society of North America RSNA-2010

radio
0

• "Men TCM stämmer naturligtvis överens med kinesisk vetenskap. Flertusenårig, väl beprövad."

Skulle man helt enkelt kunna fråga massor med människor som behandlas med diverse kinesisk kunskap och sammanställa det för att se hur väl det stämmer att det hjälper? Kanske man också skulle kunna låta några tro att de får samma behandling så man kan göra en jämförelse mellan grupperna?

Vad tror du om det?

[grinda]
0

#65 Hoppas att vi inom snar framtid kan se ett större samarbete det vore inte illa. Många läkare från väst verkar redan börja öppna sig allt mer för österländska metoder…

[mia-38]
0

#71 Exakt.
Pappas läkare föreslog den nya metoden från Japan. Jag hoppas fler läkare kan göra detta när inte skolmedicinen fungerar.
Varför inte testa iallafall? När allt annat hopp är ute. Jag skulle gärna pröva olika alternativa vägar för att se om man kan må bättre. Tror jag skulle ångra mej om jag inte hade gjort det och missat chansen till ett liv.

anundi
1

• "Flertusenårig"

Vill du återinföra åderlåtning? Det användes jättelänge, alltså måste det vara bra.

• "Om man tänker embryologiskt"

Vad betyder det? Vad händer om man tänker vetenskapligt?

[grinda]
0

#72 Jag tycker det är underbart att det var läkaren som rekommenderade den japanska metoden! Det går framåt.Glad

anundi
0

Aha! En studie!

Du gillar ju inte vetenskap och studier. Varför duger den där nu då? Nu kanske du inte avfärdar det när vi kommer med sådant.

Tar den studien hänsyn till så kallad sham-accupuncture? Spelar "meridianlinjerna" någon roll? Spelar det någon roll var man sätter nålarna?

[grinda]
0

En studie ja. Ni gillar ju studier…Skrattande

Personligen behöver jag inte lusläsa studier för att veta om något fungerar  Jag har faktiskt gått till en duktig akupunktör som har  kunder som reser långväga… väntrummet fullt… Operan och Dramaten skickar sin artister dit så att de ska slippa ställa in föreställningar.

anundi
1

• "Jag tycker det är underbart att det var läkaren som rekommenderade den japanska metoden!"

Så att den är japansk, exotisk, gammal eller alternativ är bättre än att den faktiskt fungerar?

Du har en obehaglig syn på kunskap och vetenskap.

anundi
1

Goddag yxskaft!

Du använder studier när det passar dig, men avfärdar dem när de motsäger din tro.

Du har inget som helst intresse av studier, du är intresserad av resultat som passar din förutbestämda åsikt.

Ohederligt.

anundi
1

• "Många läkare från väst verkar redan börja öppna sig allt mer för österländska metoder…"

Fungerande metoder. Fungerande metoder. Varifrån de kommer är irrelevant.

[grinda]
0

Ohederligt??? Vilka ord du använderFörvånad

[grinda]
0

Tar det här igen:

Personligen behöver jag inte lusläsa studier för att veta om något fungerar  Jag har faktiskt gått till en duktig akupunktör som har  kunder som reser långväga… väntrummet fullt… Operan och Dramaten skickar sin artister dit så att de ska slippa ställa in föreställningar.

radio
1

• "Personligen behöver jag inte lusläsa studier för att veta om något fungerar Jag har faktiskt gått till en duktig akupunktör som har kunder som reser långväga… väntrummet fullt… Operan och Dramaten skickar sin artister dit så att de ska slippa ställa in föreställningar."

Förstår du att de människor som får behandlingen kan bli friska av något helt annat än just den behandling de tror de blir friska av?

Har du något förslag på hur man skulle kunna avgöra om det är behandlingen som har effekt, eller om det är något annat?

Du är ju själv inne på att man kan fråga människor. Skulle man kunna göra det mer strukturerat?

anundi
1

Du är ohederlig. Du använder vetenskap när det passar dina syften, men fnyser åt det när det kan tänkas säga emot dig. Du breder ut dig om bristerna med vetenskap och ojoj vad vetenskapen inte kan något, men sen citerar du glatt vetenskapliga studier.

Hur ska du ha det egentligen?

Du är inte intresserad av vad som är sant. Du är bara intresserad av det som stödjer dina åsikter.

• "Operan och Dramaten skickar sin artister dit så att de ska slippa ställa in föreställningar."

Jamen dåså!

Strunta i kliniska studier, vetenskap och medicinsk kunskap. Det är bara att kolla vart skådisarna går, då vet vi vad som fungerar.

Om en större teaterscen går till någon annan behandling, betyder det då att den fungerar bättre? Följ dina egna resonemang.

eldirkadjo
0

Som någon som har haft äran att bli behandlat på ett Japanskt sjukhus kan jag hälsa att det inte innebär att bli behandlad med akupunktur eller att få sin ying/yang mätt. Snarare fick jag antibiotikadropp. (Det hade jag förövrigt antagligen inte fått ifall jag gått till ett sjukhus i Sverige med samma åkomma, min eventuellt felaktiga lekmannauppfattning är att de inte är lika restriktiva med antibiotika som svenska läkare.)

Var också och besökte ett annat sjukhus där jag fick träffa några svårt sjuka barn. Minnesvärt i sig för någon som inte direkt annars besöker sådana miljöer, men det såg i vilket fall ut som vilket sjukhus som helst. Antibakteriell tvål vid ingången till varje rum, maskiner, etc.

Vet inte om jag har någon poäng med ovanstående, men jag vill i alla fall motverka eventuella missförstånd om att t.ex. Japan inte skulle ha anammat samma metoder som vi. Tvärtom så är Japan, vad jag förstår, ganska framstående inom medicinsk forskning.

Jag kan nästan föreställa mig hur alternativmedicinare i Japan skulle ta upp någon konstiga metod från Sverige som exempel på hur framstående vi är inom alternativmedicinen. :p

Pallasita
0

#72: Vad tråkigt att din pappa är sjuk. Vad är det för japansk cytostatika han äter?

Låt oss leka lite med tanken, trots att detta högst troligt är väldigt känsligt. Ponera att den japanska medicinen är helt okontrollerad och potentiellt skadlig. Ponera också att den sänker, eller tar bort, effekten av den andra medicinen han äter. Är det sådant vi vill ha i vården?

Ett exempel på effekten jag pratar om är rosenrot, som sänkt effekten på p-piller.

[mia-38]
0

Jag ska fråga pappa vad cytostatikan heter på Japanska. Den översätts till Happy Tree på engelska och utvinns av barken på detta trädet.

Det är inte sånt vi vill ha i vården. Just därför frågar man och konsulterar med sin läkare om vad man kan blanda.

Magi-cat
0

Hoppas att vi inom snar framtid kan se ett större samarbete det vore inte illa. Många läkare från väst verkar redan börja öppna sig allt mer för österländska metoder…(grinda)

instämmer helt!

#73 anundi:

• "Om man tänker embryologiskt"

Vad betyder det? Vad händer om man tänker vetenskapligt?

Jag uttryckte mig inte tillräckligt klart där. Min poäng är att embryologin kan vara en nyckel till överföring, förståelse, mellan de båda systemen. Alla har utvecklats på samma sätt embryologiskt, kineser såväl som västerlänningar. Ser man likheterna mellan den embryologiska utvecklingen och det kinesiska tänket blir det lättare, som en bro av förståelse. (Åtminstone var det så för mig)

Du är ohederlig. (m.m.)

Anundi, din agumentationsteknik med  personliga påhopp är inte hedrande varken för dig själv eller den sak du stödjer.

[grinda]
0

Något jag tycker är ohederligt det är att per automatik avfärda alla studier som visar på positiv effekt av alternativa metoder. Alla som försökt lägga ut sådana studier här blir omedelbart avfärdade. Inte minst av dig så det gör dig till en ohederlig människa. Jag skulle aldrig uttrycka mig så men du gör det om mig…plus att du skulle behöva gå en kurs i anger management…

Fördelen med ditt otrevliga sätt dock är att du ger dålig reklam för VoF-branschen. Folk vänder i dörren.

Nu loggar jag ur måste skaka av mig otrevligheten.

radio
0

• "Det är inte sånt vi vill ha i vården. Just därför frågar man och konsulterar med sin läkare om vad man kan blanda."

Expertisen på Socialstyrelsen och Läkemedelsverket är oftast betydligt duktigare på läkemedel än en läkare. Även farmaceuter brukar ha bra koll och utbildning.

[mia-38]
0

#89 Ok….

anundi
0

• "Anundi, din agumentationsteknik med personliga påhopp är inte hedrande varken för dig själv eller den sak du stödjer."

Min argumentationsteknik? Min?

Jag konstaterar fakta, att grinda är ohederlig, för det är hon. Det är ju fullständigt uppenbart, men jag förklarar också VARFÖR hon är det.

Jag argumenterar UTÖVER det också, men det läser ni aldrig, konstigt nog.

anundi
0

• "Något jag tycker är ohederligt det är att per automatik avfärda alla studier som visar på positiv effekt av alternativa metoder."

Otroligt! Det är ju du som avfärdar när resultaten inte passar dig. Du avfärdar ju dessutom vetenskap överhuvudtaget.

Du lutar dig bara mot vetenskap när det passar dig. Det är ohederligt. Du är inte intresserada av vetenskaplig metod. Du är intresserad av förutbestämda resultat.

Jag avfärdar inte per automatik, snarare brukar jag/vi visa på BRISTER i dem - precis som man gör! - om det finns brister. Det är så peer-review t.ex. går till. Ska man strunta i bristerna, tycker du?

Det är inte att avfärda. Om du inte förstår hur vetenskaplig metod går till, vilka brister studier kan ha, så det är klart att du inte fattar när vi visar på legitim kritik.

När man publicerar studier är själva tanken att folk ska ifrågasätta, kritisera och granska för att man ska upptäcka och eliminera felkällor. Man vill reproducera resultat för att se om de håller, för att se om det kan tänkas vara andra saker som spelar in. En enda studie är aldrig "sanningen". Det här vet alla som har insyn och förståelse för vetenskap, felkällor etc.

Du skulle också kunna få en lite bättre förståelse om du läste artikeln jag har tipsat om.

Alltså, först granskas studien av en expertpanel i tidsskriften den hamnar i. Om den godkänns för publicering betyder det inte att studien automatiskt är sann. Därefter tar en större granskning vid, som möjliggör och uppmuntrar en vidare kritik.

Och, som sagt, när studien publiceras VILL man att andra ska försöka reproducera resultaten. Om man lyckas med det ökar sannolikheten för att resultaten stämmer.

Inom vetenskap VILL man kritisera för att se om resultaten håller. Man nöjer sig inte med något som ser bra ut, eller som överensstämmer med det man själv tycker.

• "Alla som försökt lägga ut sådana studier här blir omedelbart avfärdade. Inte minst av dig så det gör dig till en ohederlig människa. Jag skulle aldrig uttrycka mig så men du gör det om mig…plus att du skulle behöva gå en kurs i anger management…"

Sluta.

Vi kritiserar studier som kan kritiseras. Detta. Är. Helt. Normalt. Om en studie har bristfälligt upplägg eller om potentiella felkällor finns ska detta kritiseras och uppmärksammas. Det hade du märkt om du överhuvudtaget hade intresserat dig för området och inte bara de resultat du är ute efter.

En studie blir inte automatiskt sann bara för att den finns. Det är helt grundläggande, men du inser inte detta för du vägrar ta reda på saker om det område du ömsom kritiserar, ömsom omfamnar.

blombuketten
0

#84. Vad gäller antibiotika så är Sverige mer restrektiv än många andra länder. Det gäller ofta annan medicin också. Japan är säkert inget undantag.

piotrr
0

#30, MagiCat,

• Däremot verkade inte den svenska akupunkturforskaren använda det, utan satte nålar efter kända punkter vilka ju även sammanfaller i vissa fall med nervsystemet.

Att punktera en nerv med en nål är inte en bra idé. Men som tur är stämmer inte det. Akupunktur-meridianerna går såhär medan nervbanorna går såhär. Visst finns det ändå risk att man sticker hål på en nerv, men inte så stor som du fick det att verka.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

asvensso
0

Kanske kan vi enas om att det finns daliga och inkompetenta traditionella lakare saval som utovare inom alternativmedicinen? Jag har utsatts for bada sorterna. Bara for att man havdar att man ar bra pa akupuntur (sjalv) och har receptet pa en revolutionerande ortmedicin (som man saljer dyrt) innebar det inte att man ar serios och kampar mot etablissemanget for mansklighetens basta. 

Jag ar forvanad over att sa manga tycks tro att de som haller pa med alternativmedicin gor det av altruistiska skal. De ar precis lika penningsugna som lakemedelsbolagen.

Jag har t ex behandlats av en usel akupunktor. Det konstiga ar att sa manga sager till mig att det ar mig det ar fel pa, att jag inte har ratt installning osv. Inte att det faktiskt kan vara sa att det finns riktigt usla akupunktorer.

blombuketten
0

#95. Absolut är det så. Alla läkare (och annan sjukvårdspersonal) är inte bra och/eller mäniskovänliga. De skulle ha sökt sig till ett annat yrke.

Problemet här, med de som säger sig vara just människovän och alternativare, är att de, på något konstigt vis, gör gällande att om något går fel inom skolmedicinen så innebär det ett slags bevis på att alternativmedicin fungerar.

Det blir ju lite som ditt exempel på akupunkur. Han utför ett dåligt jobb, men det kan ju inte vara honom det är fel på utan det är ditt fel. Det är ju så dumt, för självklart finns det urusla sådanan också.

liberalper
0

Det kan finnas ursla akupunktörer! Det är inte en sjukgynast med en tredagarsutbildning du varit hos?

Finns säkerligen en och annan oseriös tcm akupunktör också.De som är godkända av Sv. akupunkturförbundet ähar dock minst en treårig utbildning och därtill basmed. utb. dvs skolmedicinsk utb motsv 50 poäng.

Detta är inte heller ngn fullständig garanti! Det bästa man kan göra är att gå på rekommendationer från flertalet andra nöjda!

Kaffemugg
0

"97 om man råkar ut för någon oseriös alternativ-terapeut, vart ska man vända sig då?

VeVeN
0

Är det överhuvud taget rimligt att kalla sig seriös om na använder sig av behandlingsformer som inte har bevisad effekt?

Kaffemugg
0

#99 oseriös enligt liberalpers definition då.

VeVeN
0

I alla fall enligt min definition. Borde vara ett minimikrav för att få kalla sig en seriös behandlare, att man faktiskt kan visa att det man sysslar med faktiskt fungerar.

Helt oberoende av hur "alternativ" man tycker sig vara.

Kaffemugg
0

#101 Jag håller med dig, vi har nog samma definition du och jag. Men jag vill veta hur alternativare själva anser att kollegor som missköter sig ska regleras.

VeVeN
0

#102, Kaffemugg

Jag skulle nog säga att inom "alternativsvängen" är det bara när man uppenbart blivit påkommen med byxorna nere, att ha fuskat, som man betraktar som "missskötsel". Aldrig annars.

Säg emot mig nån!

Maria
0

Det kan väl inte regleras på annat sätt än att man i så fall får försöka bevisa bedrägeriObestämd

/Maria

VeVeN
0

#104, bumbleboo

Fusk är egentigen en mindre del av problemet. Det största som jag ser det är att de erbjuder behandlingsformer som inte har bevisad effekt.

Men detta är något som "alternativarna" inte verkar bry sig om alls.

Maria
0

#105 Ja, och att betala dyra pengar för något verkningslöst som dessutom kan göra att din sjukdom/åkomma förblir obehandlad /oupptäckt är bedrägeri.

/Maria

blombuketten
0

Samt att, i alla fall inte de som befinner sig på sajten nu, de inte klarar av att förklara hur de själva gör för att bota "hela" människan. De kan inte belägga det heller.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.