Desinficera kundkorgar.
Jag såg idag ett reportage på Landet runt om hur dom desinficerade kundkorgar med hjälp av positiva joner, men inget om bakgrunden till tekniken, eller hur bra den fungerade.
Kan man verkligen komma undan med ett sådant påstående utan att backa upp det med något protokoll om hur bra det fungerar?
Kan det möjligen vara samma egendomliga procedur som tidigare diskuterats på VoF forumet?
Bisarrt.
Var det inte negativa joner?

Citygross verkar använda "kontroll över positiva och negativa joner".
Ja jag såg det när jag googlade
Jag har dock för mig att man brukar dra på med negativa joner när man talar om rening…och att elektromagnetiska fält brukar vara positivt laddade. Tycker dock det låter lite konstigt med att man skulle rengöra kundvagnar så här.
Men varför inte… brukar man inte rengöra gamla unkna båtar från mögel med jonisatorer?

Tycker också det låter lite märkligt, men kan för lite om kemin de påstår sig använda. Tråden på VoF-forumet är intressant.
Desinficerade kundkorgar…Bra.
Men vem dessinerar det som många äter när dom lämnar affären så som Smågodis, frukt, grönsaker, Brödavdelningen..
Lena.P är jag i verkliga livet.

#6 OT möjligen, men det är verkligen MYCKET bakterier på alla de livsmedel du nämner. Jag har just genomgått omfattande leukemibehandlingar och jag fick inte äta något av det där på grund av risken att jag skulle bli väldigt sjuk. Det är ju sånt man klarar av om man är frisk och kanske inte ens tänker på, men har man nedsatt immunförsvar så är det rent livsfarligt.
Mvh, Agilis
Om man verkligen skulle spruta en massa joner på dessa kundvagnar, och dessa joner hade en enda laddning skulle det bli intressant. Om man antar att kundvagnarnas hjul skulle vara hyggligt isolerade, kan man fråga sig vad som skulle hända när första kunden nuddar vid den decinficerade, och därmed elektriskt laddade vagned:
ZAPP!
Är det bra det?
Jag är inte så kinkig med hur det fungerar, bara dom kan visa upp ett protokoll på ett antal korgar som som rengjots, och ett antal som inte rengjorts, och som sedan undersökts på ett bakterologiskt labb. Naturligtvis blindat och så vidare, så att man kan se hur effektivt det är.
Det som gör mig lite misstänksam är att det är snabbutvecklat enligt pressreleaset i länken i #1
"Efter testet har svenska Expo Clean snabbutvecklat en ny anläggning som automatiskt löser problemet med de luftburna bakterierna i kundkorgarna."

Fattar jag fel nu, eller menar dom att de luftburna bakterierna sitter i korgarna? Fungerar det så? Jag trodde att luftburen smitta var just luftburen.
Mvh, Agilis
Man kan ju ta och läsa vad firman ExpoClean själva säger:
Citat:
Desinficerar luften genom att producera en kontrollerad mängd positiva och negativa joner som reaktiverar syremolekylerna.
Genom att kontrollera de positiva och negativa jonerna och genom den låga energiförbrukningen så bildas inte något ozon.
Verksam mot bakterier, mögelsporer, VOCer och partiklar.
Påverkar smittkällan direkt.
Finns det något enda av deras påståenden som INTE verkar vara helskumt??

Jag hittade en litteraturstudie från KTH på nätet med en del referenser om någon vill läsa den. Det handlar dock om luftrening. Jag förstår dock fortfarande inte varför kundkorgarna skall bli rena från luftburna bakterier.
Mvh, Agilis
Luftburna bakterier. Fattar inte jag heller…
Den stora utmaningen vore att hitta åtminstone ett påstående från ExpoClean som verkar vettgt.
Diskuterade detta med min bror. Hans spontana reaktion var: Doppa dem i sprit så blir de desinficerade.
Doppa dem i sprit!!!Och hur många hade inte sugit på dom sen??

chik: UÄÄÄÄÄK!
Den sprit som finns kvar när man lyft upp korgarna ur desinfektionsspriten borde kunna dunsta bort ganska fort, så det borde inte vara något bekymmer.
- "Den sprit som finns kvar när man lyft upp korgarna ur desinfektionsspriten borde kunna dunsta bort ganska fort, så det borde inte vara något bekymmer."
Det kanske är det som är bekymret.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Ventilation borde väl alltid behövas om man gör på detta sätt. Eller?
Jag tänkte mest att bekymret kanske är att spriten snabbt dunstar.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

Sprit går åt men joner består som man brukar säga.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Fram tills nu har jag trott att ni talar om korgar för hundar.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
"Definiera hundkorgar"