Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettvetenskap
Läst 3825 ggr
[TristanChi]
0

Först vidskepelse - sedan sanning

Nu har jag läst detta påstående så många gånger att jag kräver belägg.

Det hävdas alltsomoftast att vetenskapen minnsann har haft fel, motarbetat nya idéer och skrattat åt sådant som senare visade sig vara helt korrekt.

Nu vill jag ha exempel på när sådant har skett. Jag vill för varje exempel ha svar på:

1. Vilken var den avvikande uppfattningen?
  2. Vilken var den accepterade uppfattningen?
  3. Vem/vilka hade den avvikande uppfattningen?
  4. Vilka bekämpade den?
  5. Vad gjorde att den slutligen accepterades?
anundi
0

Ja! Jag vill också veta.

radio
0

Härliga frågor som jag också gärna ser svar på.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

[TristanChi]
0

Det finn ju faktiskt åtskilliga exempel. För att illustrera vad jag menar kan vi ta kontinentaldriften.

1. Teorin att Jordens kontinenter flyttar på sig i förhållande till varandra
  2. Att kontinenterna ligger där de ligger.
  3. Alfred Wegener 1912
  4. Majoriteten av världens geologer
  5. Bevis

Nu var det ju inte precis vidskepelse det handlade om här, men ändå.

[MargaretaA]
0

Om detta inte är en kuggfråga så finns det väl hur många exempel som helst på hur nya upptäckter har "skrivit om" den kända "vetenskapen". Allt från att jorden är platt till och den geocentriska världsbilden för att ta några exempel.

En av mina favoriter är dock Semmelweis upptäckt. Den som orkar läsa länken kommer att finna svar på alla frågor i #0.

anundi
0

Vi får hoppas att Magi-cat och grinda kan bidra med några intressanta exempel.

[TristanChi]
0

Semmelweis var ett bra exempel. För plattjorden vill jag ha det i punktform 1-5, tack.

anundi
0

Och hur visades det att något var fel? Fråga fem är nog viktigast.

[MargaretaA]
0

okej glöm plattjorden. Jag trodde förvisso att jag var vaken på den lektionen då vi fick lära oss att det var vad folk trodde förr, men jag erkänner att jag kan ha drömt det.

Fel på vaddå?

anundi
0

Ja, fel och fel. Jag menade rätt. :)

[MargaretaA]
0

Jag förmodar det var resultaten av handtvätten som visade mycket tydligt att Semmelweis hade rätt - även om hans motståndare länge körde strutsmetoden Flört

radio
0

Stämmer. Han använde sig av vetenskaplig metod, och efter en (längre) tid fick de som trodde på vidskeplighet ge med sig.

[MargaretaA]
0

ja jag vet. Det är grundkursen sidan ett. Ett "skolexempel".

[grinda]
0

Vidskeplighet kan ta sig många kostymer. Till exempel jag tror som alla kollegor tror- kostymen.

radio
0

Har du något förslag på hur man kan skilja vidskeplighet från det som faktiskt fungerar?

Tycker du att Semmelweis gjorde rätt som brjade falsifiera osv, eller skulle han helt enkelt bara trott på de som sade sig veta?

Bra, men långt ifrån alla här har "grundkursen".

anundi
0

Jo, precis. Han möttes av hårt motstånd, liksom många gör även idag. Men han (eller "hans sida") kunde få upprättelse när man på olika sätt kunde visa att det han påstod var sant/verkligt.

Han tjatade inte bara tills folk sa "jaja, ok, det är nog sant".

Semmelweiss var ett bra exempel, Maggan!

[grinda]
0

Det som faktiskt fungerar…ord man hört förut här…Frågan är fungerar det om man, som jag sagt förut, om man slår sönder varningslampan men inte botar grundorsaken till att varningslampan blinkar? Symptombehandling fungerar det vet vi men blir människan frisk av den?

anundi
0

Det vore bra om du kunde ställa upp ett exempel i punktform som TristanChi bad om.

Då ser man tydligare vad varje steg innebar/innefattades av.

Denna kommentar har tagits bort.
VeVeN
0

#16, grinda

Har du något konkret exempel som illustrerar vad det är du menar?

[grinda]
0

Till exempel förhöjt blodtryck. Det kan bero på orsaker som man borde se över hellre än att ge medicin. Visste du att gränsvärdena sjunkit dramatiskt sen  sextiotalet? Vem tjänar på det. Livslång medicinering. (med biverkningar illamående torr mun mm)

VeVeN
0

OK! Blodtryck är ett bra, konkret exempel. Du har alltså synpunkter på hur högt blodtryck behandlas idag, och hur det egentligen borde behandlas.

Det finns idag mediciner som påverkar blodtrycket i önskad rikting. Vad ser du för problem med dessa?

anundi
0

Ta inte medicinsnacket här också.

En till tråd om det kommer nog inte att få grinda att förstå problematiken.

Här vill jag, och TristanChi antagligen också, se exempel på det han frågar efter. I punktform, för tydlighetens skull.

VeVeN
0

#22, grinda

Hmmm… obalans säger du. Obalans av vad? Hänger inte med gär.

[TristanChi]
0

Vän av ordning vill påpeka att det finns en uppsjö av andra trådar där man kan posta poetiskt omskrivna spekulationer, hugskott och ruminationer.

Här, i denna tråd postar man bara exempel på när vetenskapen har fått krypa till korset för nya, kontroversiella idéer.

För enkelhetens skull har jag förberett ett format (se #0) på vilket man kan redovisa dessa exempel. Allt som krävs är ifyllda punkter 1-5.

Pallasita
0

Jag vill försöka!

FIBROMYALGI

Vilken var den avvikande uppfattningen?

Att det är en riktig sjukdom.

Vilken var den accepterade uppfattningen?

Att det är en inbillningssjuka hos gnälliga kärringar som inte vill jobba.

Vem/vilka hade den avvikande uppfattningen?

De drabbade och antagligen vissa läkare.

Vilka bekämpade den?

Vet inte.

Vad gjorde att den slutligen accepterades?

Riktig forskning.

[TristanChi]
0

Potentiellt bra exempel. "Riktig forskning" kräver dock vidare specifikation.

Bigpharma
0

#26 Ja berätta gärna om den  "riktiga forskningen" kring fibromyalgi,

blombuketten
0

#30. Dåliga kostvanor, för lite motion, salt, alkohol. Du har också njursjukdomar, hormonella rubbningar och annat som kan orsaka högt blodtryck där medicin sätts in men ofta tas bort då själva grundorsaken är BOTAD. Då sjunker också blodtrycket.

Du har tydligen sett väldigt mycket…….och alltid till nackdel för skolmedicinen. För mig är det precis tvärtom. Man sätter inte in blodtrycksmedicin i onödan (även om det självklart händer) bara för att det är roligt, eller för att gynna sig själv. Man sätter in blodtrycksmedicin därför att högt blodtryck är farligt och inget man leker med. För många hjärtpatienter och stokebenägna är det rent av livsviktigt.

piotrr
0

Here I come to save the day (här kommer räddaren i nöden).

Mer än ett par inlägg togs bort för att de antingen redan från början var utanför trådens ämne, eller för att de väldigt snabbt gick från att diskutera exemplet till att ifrågasätta all form av modern medicin. Ni vet vilka ni är.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Flera inlägg togs bort av följande anledning:

När jag tar bort ett inlägg och skriver att jag tog bort det för att det var utanför ämnet, så bör man givetvis inte fortsätta försöka diskutera samma ämne som jag redan har tagit bort. Skapa en ny tråd, för all del, men fortsätt INTE på samma spår som redan raderats en gång.

Vad värre är att jag har ett klart minne av att jag har sagt till dig, BigPharma, att nästa gång du går utanför ämnet för en tråd, så skulle jag ge dig skrivförbud i en vecka.  Kommer du också ihåg det?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Inlägg #34 fick stå kvar enbart för att det är längre, skeptiskt och välskrivet. Det är fortfarande utanför ämnet och bör inte fortsätta diskuteras. Respektera trådstartarens önskning om ämne för tråden.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Bigpharma
0

Ahh intressant Doktorns avvikelse var helt okej och i sin ordning!!

piotrr
0

Du har precis fått slut på chanser.

Användaren "Bigpharma" har härmed fått skrivförbud i en vecka för att han medvetet och konsekvent vägrar att följa såväl sajtens regler, ämnet för tråden och tillsägelser från sajtvärden. Inlägget ovan gjordes efter att flera liknande inlägg hade tagits bort och efter att jag hade skrivit inlägg #43.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism