Sluta röka - vad säger forskningen
Jag är rökare. Detta skäms jag och våndas över, men jag klarar inte av att sluta fast jag vill. Eller ja, sluta är inga problem, men jag börjar igen när livet går mig emot. Rökningen är bland annat ett slags självmedicinerande mot ångest.
I somras försökte jag med plåster och det gick bra, tills jag blev nikotinförgiftad och vrålsjuk. Vet inte vad som hände, det verkade som att depotplåstret släppte hela nikotindosen på någon timme bara. Efter det körde jag plåster med mkt lägre dos, men så började livet göra sig påmint och jag började röka igen lite smått. Nu är jag tillbaka på ruta ett och vill verkligen sluta. Jag måste dock lägga upp en bättre plan, och är nu intresserad av att veta vad forskningen säger i det här fältet.
Vilket sätt gör att flest människor håller sig rökfria?
Vad har vi för alternativ?
- Cold turkey (jag blir aggressiv och bör hålla mig borta från folk)
- Plåster (misslyckades senast)
- Tuggummin (=ont i magen och illamående)
- Zyban (inget alternativ pga annan medicin)
- Akupunktur
- Boken Äntligen icke-rökare! (funkade inte)
- Skrämselpropaganda (funkar inte)
- Missriktad peppning ("min farfar, som rökt tre paket om dagen i 70 år, slutade förra året hur lätt som helst!")
Fan, fan, fan, jag är svag i anden…
hypnosterapi?
Sitter i samma sits, kan inte sluta snusa och ja Måste!!Körde coldturkey förra veckan men föll tillbaka på ruta ett igen
Krasst så tror jag att man lämpligen måste råka ut för något som nedsatt cirkulation, lungcancer, KOL eller något annat livsfarligt.
Det är det bästa alternativet för att kunna sluta röka
Jag är ju också rökare så jag vet hur man känner inför detta.
/Maria
Jag är inte rökare men fick höra nåt intressant. En miljösnubbe som heter Björn (efternamnet glömt) sa i tv för flera år sen att fast rökning inte är att rekommendera är det inte lika farligt som alla utsläpp och att det är enklare att ge sig på tobaksindustrin och rökarna än industrin och bilindustrin i första hand. Utan alla utsläpp skulle rökning inte vara lika farligt. Däremot är andra utsläpp utan jämförelse de farligaste för hälsan. Nu är det här andrahandsuppgifter men från trovärdig källa (en icke-rökande journalist). Miljökillen blev uppsträckt och gick senare ut med en dementi men från samma journalistkälla hörde jag att han protesterade ändå.
Inte vet jag och försvarar inte era giftpinnar. En intressant vinkling bara som jag inte hade hört tidigare.
Den här Björn hade använt mjöl och tvättat vita kläder i och då vet ni kanske vem jag menar. Kläderna hade blivit rena utan starka kemikalier.
#3 Ungefär som när jag röker vid hållplatsen i stan.
Jag ställer mig alltid så långt bort jag kan komma för att ingen ska bli störd men nog är det ofta någon som får ett fiktivt hostanfall och blänger trots att denna hållplats är placerad mellan två körfält med vardera två filer och rödljus.
Vi står alltså mitt i de värsta avgaser men jag får menande blickar längst bort vid staketet
/Maria
pallasita..Här i denna ända av burken sitter en till som inte kan sluta..
O så som du säger så känner man sig väldigt obekväm.o korkade…man luktar skit, tänderna gula o fina o man är portad över allt…
Men det där o sluta.ja..Bra fråga nästa Tack..
Lena.P är jag i verkliga livet.

Efter att ha rökt i 6-7 år tröttnade jag. Jag ville inte röka längre. Så jag bestämde mig, Nu får det vara nog.
Det var inte lätt och det blev många långa promenader.
Men nu har jag varigt rökfri i 3 år.
DA
#6 Tröttnade?
/Maria

Ja. Tröttnade på att gå ut var gång jag vill röka. På vinter en massa kläder. Tröttnade på att lukta illa hela tiden. Tröttnade på att se till att det alltid fanns cigaretter hemma (har 2 mil enkel resa till närmsta affär).
DA
Har slutat tre ggr utan hjälpmedel. Nu uppehåll i 7 år, utan röksug i 5. Har sällan ångest vilket kanske hjälpt - hade mest problem vi svala kvällspromenader. Nyckeln var att min fru inte ville bli ihop om jag rökte. Jag insåg också att återfall skulle ge väldigt dålig stämning, så sen vi träffades har det bara rullat på med mycket sporadisk tjyvrökning det första året

#8: Ditt inlägg faller tyvärr under punkt åtta: missriktad peppning.
Allmänt riktat: Vad säger forskningen om beroende? Jag har också tröttnat på att röka, lägga pengar på det, lukta skunk och allt det där, ändå kan jag inte sluta. Min pappa har haft sju hjärtinfarkter. Jag har sett röntgenbilder på rökares lungor. Jag har läst den där förbannade boken om att äntligen kunna sluta. Varför kan inte jag undvika återfall när "alla andra" tydligen gör det så jävla lätt?
Trilobite: jag undrar om ens ett kärleksultimatum skulle stoppa mig? Eller, vid närmare eftertanke vet jag att det inte gjort det, eftersom jag fått ett.
Sök upp ett hypnotisör
då kan du få veta orsaken till varför du röker och sen kan du sluta. Kallas för regressionsterapi. Känner en som gjorde det och det funkade.
#10 Var ultimatumet allvarligt menat eller synade du bluffen?

#12: det var allvarligt menat.
#13 tränar du någonting? Det finns ju andra mer hälsosamma sätt att stimulera ens belöningsystem..Eftersom du i en annan tråd skriver att du gillar känslan alkohol ger och här där du inte kan sluta röka så låter det som att du är lite beroende av glädjeämnen. Jag började träna igår och märkte direkt skillnad, sprallig som en loppa och inte minsta lust att snusa fast jag har varit fast i över två år, så bara ett tips;-)
Sen tror jag man kan styra mycket med psyket också..Om man vänder sina tankar från typ "Jag är rädd för att sluta, kommer bli sur och folk i omgivningen kommer drabbas, tänk om jag blir deppig, förlorar min vardagliga dos av avslappning och tillfredställelse m.m" till "andra klarar sig toppen utan dessa monster cancer pinnar så klart att jag också kan, dumma hjärntvättande cigaretter jag förtjänar fan bättre än att ha er som stöttepelare i livet, fuck off!"=) och så trappar man ner mer o mer..
Solen::"""sök upp ett hypnotisör
då kan du få veta orsaken till varför du röker och sen kan du sluta. Kallas för regressionsterapi. Känner en som gjorde det och det funkad""
Det är inte alltid som det fungerar.o det är mycket pengar för Mig..Kanske inte för dig…Fast slutar man så är det ju billigt..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Nikotin är en psykoaktiv stimulant som vid intag gör att noradrenalin frisätts, noradrenalinet i sig ger ett snabbt övergående välbefinnande och tillfälligt ökad koncentrationsförmåga, vilket kan medföra att brukare snabbt blir beroende av ämnet.
När nikotintillförseln stryps "cold turkey" upplever brukaren ett obehag som inte kan stillas genom annat än återupptaget bruk av önskad tobaksvara, därför kan det vara bra att använda komplementära nikotinkällor som plåster, tuggummi eller inhalator när man vill sluta röka.
Det verkar som att du inte provat att vända dig till Sluta-röka-linjen, där 1 tredjedel av de som mottagit råd har uppgett att de blivit helt rökfria med hjälp av deras rökavvänjningsprogram. 020 84 00 00 är numret dit, där du får gratis rådgivning och stöd under veckodagarna. Titta på deras hemsida för mer info.
Att sluta på egen hand kan vara svårt, så det kan vara en god idé också att meddela dina nära att du vill sluta, och att du kommer behöva stöd med det.
Hoppas det löser sig
- S
Jag röker också, fullkomligt idiotiskt att börja igen efter att jag fått barn men så separerade jag och sonens pappa och vips så hjälpte det inbillade jag mig i alla fall att ta något bloss på kvällarna när sonen somnat. Ändå har jag under många år arbetat med cancerpatienter vilket borde ge motivation nog att sluta. Men jag SKA klara det snart….hoppas jag. Men då får det bli tvärtstopp utan plåster och definitivt utan tuggummi för de finner jag smaka vidrigt.
Amor Vincit Omnia
Jag rökte under gymnasietiden och tröttnade också. Tröttnade på att mina slemhinnor luktade och smakade rök. Tröttnade på försämrad flimmerhårsaktivitet i halsen - retade mig på minsta dammkorn. Tröttnade på att ha andnöd, tröttnade på att lägga ut mer och mer pengarpå cigaretter, tröttnade på att lukta tobak om fingrarna, tröttnade på att stå ute i kylan på vintrarna. MEst av allt var det slemhinnorna som gjorde det. Svart eller gult snor, ofta, och att det satte sig i näsan så att jag antingen inte hade något doftsinne alls, eller att allt doftade rök. Mina slemhinnor, som annars är mest till problem, hjälpte mig alltså göra något bra där.
Det jobbigaste med att sluta var att stå emot alla erbjudanden från folk som ville bjuda tillbaka för att jag bjudit dem på cigg förr.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

Starman: Sluta-röka-linjen har jag inte provat, tack för tipset!
Finns det olika grader av beroende, och kan det vara genetiskt betingat?
dagdrommaren:
- "Sen tror jag man kan styra mycket med psyket också..Om man vänder sina tankar från typ "Jag är rädd för att sluta, kommer bli sur och folk i omgivningen kommer drabbas, tänk om jag blir deppig, förlorar min vardagliga dos av avslappning och tillfredställelse m.m" till "andra klarar sig toppen utan dessa monster cancer pinnar så klart att jag också kan, dumma hjärntvättande cigaretter jag förtjänar fan bättre än att ha er som stöttepelare i livet, fuck off!"=) och så trappar man ner mer o mer.."
Been there, done that, men eftersom jag är realist av naturen, så att säga, så funkar det inget vidare. Eller inte ett smack, förresten. Jag tränar också regelbundet nu, innebandy ett par ggr/v, löpning och pilates. Har varit elitidrottare i 15 år, men inte aktiv de senaste tio åren. Jag är inte rädd för att bli sur, jag vet dock att det kommer bli så och att det är asjobbigt. Jag har som sagt slutat flera gånger, det är att inte börja igen som jag inte klarar av.
#20 hmm ja du…kan tyvärr inte ge dig några andra råd eftersom jag dels aldrig ens provrökt (cigarett) så det är kanske inte ger samma effekt som snus, o sen aldrig haft ett längre uppehåll från nikotin. Önskar dig lycka till och även ni andra rökare och hoppas du/ni ger upp giftet en gång för alla!
# 20 Jag tror personligen på den egna viljan och motivationen att sluta. För helt konkret så är det ju så att slutar du röka innan 30 är risken att drabbas av tex KOL minimal. Lungcancer botar vi i Sverige idag mindre än 10 % av. Jag har stått vid dessa döende människors sängar och sett den ångest andnöd ger i livets slutskede och ändå röker jag…shame on me…Ibland förundras man över hur dum man faktiskt kan vara (pratar om mig själv).
Amor Vincit Omnia

Mads: Ja precis, det är ju definitivt inget rationellt beteende. Så irriterande när jag är så rationell i övrigt. Fan.
# 23 Ingen är perfekt 
Amor Vincit Omnia