Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettom-sajten
Läst 2757 ggr
Pallasita
0

Citat och god debattsed

Det finns uppenbara brister i hur citat används på forumet och det stör mig. Därför skulle jag vilja ha en genomgång av gängse sed vad gäller citat som används i en diskussion.

Numero uno: Om du använder ett citat: ange varifrån det kommer.

[grinda]
0

Numero dos: 

citera inte någon du debatterar med egna påhittade meningar.Mao lägg inte ord i någon annans mun.

piotrr
0

Det är inte ens en god sed, det är att undvika ett allvarligt fel. En bättre riktlinje är:

• Återge alltid citat exakt som de är skrivna eller sagda och helst med korrekt sammanhang. Om du måste rätta något, markera rättelsen med hakparenteser eller fotnot. Om ett citat innehåller ett fel som du inte rättar kan du markera detta med sic, ett latinskt ord som betyder "så", alltså att "det stod så".

Det gäller att vara försiktig med just citationstecken. Grundregeln är att det som står innanför citationstecken är återgivet exakt som det sades. Därför är felaktiga återgivningar och citat utanför sitt sammanhang väldigt allvarliga fel.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[grinda]
0

#2 Kan bara hålla med dig.

Pallasita
0

Hur bör man göra om man vill ta bort till exempel en irrelevant mening i ett stycke?

[Starman]
0

"[…]" fungerar alltid. :)

piotrr
0

Hur är det - kallas inte det ellips eller något sådant? Om inte ellips är en sådan där avlång cirkel alltså. :D

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

jaerven
0

Hur bör man citera här inne? Innom citationstecken, fetstilat, kursiverat eller i parentes?

piotrr
0

Jag har funderat på det en del när jag har flyttat inlägg mellan trådar.

Det viktigaste är att använda citationstecken. Vi skulle också kunna komma överens om att använda fetstil eller indrag eller något sådant, men för tillfället är det enda jag har bestämt mig för just att jag vill att man använder citationstecken.

Själv använder jag indrag i form av en punktlista, men jag skall använda citattecken också.

• "Detta är ett citat."

Vi skulle också kunna använda mail-indrag, såhär:

> "Detta är ett citat."

Det har fördelen att alltid funka om det kopieras.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Starman]
0

Det kallas många olika saker, men ellips är en korrekt benämning

Wikipedia om uteslutningstecken

Lundbomj
0

Hur markera man bäst att man parafraserar? Ibland vill man poängtera det orimliga i ett påstående genom att göra ett annat, lika orimligt, påstående och då är det lätt hänt att man tillgriper citat-fnuttarna för att visa att det är en replik, eller ett pseudocitat.

Kan man använda Strindbergska dubbelklamrar, eller riskerar man att fuxxa med html-taggar då?

Exempel: >>Crowley kunde VISST levitera, för han SA det!>>

"Crowley kunde VISST levitera, för han SA det!"

anundi
0

"… och då skulle jag kunna skriva: "Crowley kunde VISST levitera, för han SA det!", men det går du väl inte på?"

Du kan låtsascitera dig själv, så att säga.

Pesudociteringen belyses av att du säger det helt enkelt.

Varsågod. Du blev säkert oerhört hjälpt av detta…

piotrr
0

Lundbomj,

Du kan göra så, men om du ändå skall parafrasera kan man lika gärna dra till med att säga såhär:

Du hade lika gärna kunnat sagt att Crowley VISST kunde levitera för att han SA att han kunde det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism