Vad är en mänsklig varelse?
# Vad exakt och i sin fulla betydelse är en mänsklig varelse?
# Hur är en mänsklig varelse uppbyggd och hur fungerar
den i sitt universella sammanhang?
# Vad är den verkliga innebörden av hälsa?
# Vad exakt är ett sjukt tillstånd?
# Vilka är de lagar och principer som styr den mänskliga varelsens funktioner vid såväl sjukdom som hälsa ?
# Vad är meningen med ett mänskligt liv?
Bara genom att hitta och förstå svaren av dessa frågor
kan en läkare bota eller återställa balansen!

Eh, va?
T.ex. "Vad är meningen med ett mänskligt liv?"
Vad är det som säger att det finns en mening i teleologiskt avseende (nej, inte teologisk)? Visa att en mening finns först, och sedan kan vi diskutera vad den är. Kan du göra det?
I övrigt, ganska irrelevant för att kunna bota sjukdomar eller vårda sjuka människor. Eller påstår du att läkare och medicinvetenskapen bryr sig om sådana här frågor när de gör framsteg?
Funderade Fleming på de här frågorna när han upptäckte penicillin?
(Hur människan är uppbyggd studeras och beskrivs inom anatomi, fysiologi, biologi, molekylärbiologi, cellbiologi för att nämna några områden bara).
# 1 Ja,det är utifrån den synen du har,som du blir tvungen att att utgå från ngn slags illusion om vetenskap.En vetenskap som till största del inte botar något och inte har någon medicinsk "röd tråd"

Vadå "ja"? Vi måste reda ut om det finns någon mening först innan vi funderar på vad den skulle kunna vara.

Till er andra som undrar varför jag fortsätter att mata trollet: Jag är svag.
#2 Du är begränsad av tid och rum och av den fysiska materian,dina svar,tankar och frågor är därför anpassade till din nuvarande medvetenhet!
WHO har en definition på vad Hälsa är för någonting.
Kortfattat: "Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, och icke enbart frånvaro av sjukdom eller svaghet.
Vad har dina frågor med om att bota och återställa balansen att göra?
Jag har en hjärntumör. Menar du att dessa svaren skulle bota mig? Det är ju rentav skrattretande.
/Maria
#6, bumbleboo
Ett problem jag ser med den klassiska WHO definitionen är att den är så otroligt vid, att den blr substanslös. Den omfattar ju i realiteten ALLT i livet.
Frågan är därför om den egentligen är så användbar.
Vänligen,
VeVeN

Ok…
Försökte du svara på huruvida det finns en "mening med mänsligt liv"i teleologisk bemärkelse?
Du lyckades inte. Du beskrev på sin höjd vad människan är och begränsas av.
#7 Jag håller med dig men det pekar också på att det inte går att svara på vad just Hälsa är för den enskilde personen.
Därför kan man inte svara på #0:s fråga om vad den verkliga innebörden av hälsa är.
Rättare sagt så går det inte att svara på någon av frågorna och de har absolut ingenting med lösningen och bot av sjukdomar att göra.
/Maria
#TS
- "Bara genom att hitta och förstå svaren av dessa frågor kan en läkare bota eller återställa balansen!"
En läkare kan bota diagnostiserad gonorré genom att skriva ut korrekt mängd och sort antibiotika, se till att patienten tar det ordinerade och därefter göra en ny odling för att försäkra sig om att infektionen är borta.
Kan du svara på:
- Hur gör en homeopat för att diagnostisera och bota samma åkomma?
- Varför måste en läkare "veta" vad innebörden av mänskligt liv är för att bota gonorré?
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Bumbleboo.
Who;s beskrivning känns tämligen tafatt.Vad är psykist,socialt och fysiskt välbefinnande?
VeVen,anundi.
Första meningen är som jag ser det mycket avörande för hur man bör gå vidare med ett behandlingsförfarande,utan kunskap/vetskap om vad exakt en människa är,kan man knappast
behandla framgångsrikt,utan en definering av vad hälsa är och dess innebörd kan man knappast behandla en patient med framgång.
Utan en fundering på vad syftet med livet är och om det finns ngn mening med sjukdom kan man inte behandla en patient framgångsrikt.
Utan en klar uppfatning och vetskap om vad som styr läkning
och och patientens inneboende läkningskraft,principer och lagar som styr,kan man inte behandla en patient med framgång.
fortsättning strax….
#11, Bigpharma
Se frågeställningarna i den andra tråden!
Vänligen,
VeVeN
Jag har inte svaren på alla frågor,men inser dess komplexitet.
Vilket i sin tur gör mig ödmjuk inför ngt större än min egen förståelse.
Men om jag ska svara så gott jag kan,utifrån den erfarenher och medvetenhet jag besitter idag så.
# Kan jag inte borse från att sjukdom i många fall har ett syfte för en individs andliga och personliga utveckling.
# Utgår jag ifrån att mitt liv ingår i något större,syftet med livet
är i första hand att utveckla min medvethet,genom en ökad medvetenhet/insikt tänker jag mig komma närmare sanningen.
Att i möjligaste mån begränsa mitt ego och vara i tjänst för mänskligheten.
Vidare kan jag inte utesluta tidigare liv,kan du? Finns det någon evidens för att inte reikarnation inte förkommer? Om vi lever flera liv vad innebär då detta för våran hälsa här och nu?
Vad är hälsa? Hälsa är svårt att mäta,men en ram för närvaro av hälsa kan man få genom ett s.k kreativitetsmått.

"Vidare kan jag inte utesluta tidigare liv,kan du? Finns det någon evidens för att inte reikarnation inte förkommer? Om vi lever flera liv vad innebär då detta för våran hälsa här och nu?"
- Bigpharma/Rune
---------------------------------------------------------------------------------
"What can be asserted without evidence can also be dismissed without evidence."
- Christopher Hitchens
---------------------------------------------------------------------------------
#0, Bigpharma:
- "Bara genom att hitta och förstå svaren av dessa frågor kan en läkare bota eller återställa balansen!"
#13, Bigpharma:
- "Jag har inte svaren på alla frågor…"
Då är det ju bara att slå igen praktiken, eller hur rune. Varför har du inte redan gjort det? Behöver du få in pengar så du kan betala utbildningen? Är det även därför du så desperat försvarar grisstudien och kallar oss okunniga som inte tycker den stödjer homeopatika?
#!15 Det står också att jag sakta försöker närma mig sanningen genom mitt arbete och det är en bra början.
#13 Bara för att du inser frågornas komplexitet så gör det dig ödmjuk inför något större. Så bra för dig och så tråkigt för oss andra som uppenbarligen saknar ödmjukhet
# Kan jag inte borse från att sjukdom i många fall har ett syfte för en individs andliga och personliga utveckling.
# Utgår jag ifrån att mitt liv ingår i något större,syftet med livet
Med dessa svar antar jag att du har någon slags teosofisk tanke bakom.
Åt h*lvete med den ödmjukheten på en gång är det enda jag kan säga.
Säger du till dina patienter att sjukdomen kan ha ett syfte och har med den andliga utvecklingen att göra? Det är ju att skuldbelägga en människa å de grövsta.
Jag skulle vilja påstå att Moselagarna i detta fall om man nu ska ge Hälsa ett religiöst epitet är rena rama barnsagan i jämförelse.
Ditt andra stycke har ingenting med hälsa att göra överhuvudtaget tycker jag. Möjligtvis att sjukdom skulle vara ett slags straff för synder i tidigare liv eller botgöring för kommande. Helt bisarrt.
/Maria
- "#!15 Det står också att jag sakta försöker närma mig sanningen genom mitt arbete och det är en bra början."
Men du kan väl inte ha en praktik där du behandlar levande människor om du själv inser att du ännu inte har de redskap du anser du behöver för att kunna behandla. Hur tusan tänker du?
Vet dina patienter om att du inte ens enligt dig själv kan återställa balansen du pratar om? Du säljer ju en produkt du inte kan leverera enligt dig själv.
# 17 Vart någonstans står det skrivet att du saknar ödmjukhet?
#18 Jag är inte fullkomlig på ngt sätt,men det jag jobbar med är gudomligt.Vidare är jag bara assistent av den inneboende egna läkekraften hos patienten.
# 17 Vart någonstans står det skrivet att du saknar ödmjukhet?
#18 Jag är inte fullkomlig på ngt sätt,men det jag jobbar med är gudomligt.Vidare är jag bara assistent av den inneboende egna läkekraften hos patienten.
#20 Vad det det enda svar du kunde ge mig? Ynkligt.
/Maria
#21 Kan inte se att du ställt ngn fråga? Men vad får dig att tro att jag skulle vara så oproffsig i mitt arbete att jag skulle skuldbelägga ngn för något?
#22 Eftersom du anser att sjukdom har ett syfte så måste jag väl själv vara skuld till vad jag drabbats av i förra livet, detta livet eller kommande…Eller tycker du en sak personligen och säger en annan till dina "klienter"?
/Maria
Det ingår inte i mitt yrke att plantera in rädslor i människor.
- "#18 Jag är inte fullkomlig på ngt sätt,men det jag jobbar med är gudomligt.Vidare är jag bara assistent av den inneboende egna läkekraften hos patienten."
Det jag påpekar är att du själv enligt vad du skriver, inte är kompetent nog att ta hand om patieter.
Lägg ner prtaktiken och starta den igen den dag som i alla fall du själv anser dig mogen.
#18 "Den inneboende egna läkekraften"
Vad säger du till en "klient" som inte läks?
Sorry, du har inte den rätta kraften
/Maria
Som vanligt Radio kommer du till ett felslut,kan inte ha det lätt i tillvaron.Vart ngn stans står det att jag inte är mogen?
- "Som vanligt Radio kommer du till ett felslut,kan inte ha det lätt i tillvaron.Vart ngn stans står det att jag inte är mogen?"
Börja med att läsa mitt inlägg #15, där citerar jag dig. I inlägg #16 svarar du själv att du inte har det du skriver att man måste ha för att kunna bota eller återställa balansen.
Du bör alltså slå igen praktiken tills det att du har det som behövs för att kunna bota. Självklart om du verkligen är seriös.
Om man måste kunna svara på alla dessa frågor innan man kan bota människor så finns det ingen som någonsin kommer att kunna göra det.
(Jag undrar bara hur det gick till med alla dem som bevisligen redan blivit botade?).
# 29 Vilka blir botade?
jag tror att många av dem finns bland dem som sökt upp sjukvården t ex.
#29 Annars har du ju rätt i ditt inlägg.Hur menar du annars att man kan bota människor utan vara klar över det som skrivits i 0 inlägget?
- "Hur menar du annars att man kan bota människor utan vara klar över det som skrivits i 0 inlägget?"
Läs inlägg #10.
#31 Vilka tänker du då på ? Astmatiker med livslång symtombehandling? Patienter med högt blodtryck och livslång behandling eller patienter med struma och livslång symtombehandling?
nej allt går inte att bota. Möjligen lindra.
Men exempelvis olika infektioner med antibiotika och cancer med cellgifter och strålning.
#35 Termen lindra är oxå ett annat ord för undertryckt behandling,vilket i sin tur ger nya symtom.Visst finns det tillstånd som måste symtomlindras,men dessa är många gånger en konsekvens av en felbehandling i begynnelsen av "sjukdomen"
Träffar för övrigt regelbundet antibiotikapatienter som ätit så pass mycket penicillin att de blivit immuna mot det.Tyvärr så har inte en skolmedicnsk läkare några andra verktyg än penicillin,de hoppas därför att den just nittonde kuren ska ge resultat,gör den inte det så får det bli den tjugonde osv.
Dessa patienter blir sedan kroniker och utvecklar med tiden nya symtom..dags för nästa doktor som skulle kunna vara en reumatolog.
- "Träffar för övrigt regelbundet antibiotikapatienter som ätit så pass mycket penicillin att de blivit immuna mot det."
Immun mot antibiotika? Har du någon länk eller något annat som förklarar hur det skulle kunna gå till?
Det är inte patienterna som blir immuna, eftersom antibiotika inte ger sig på patienten, utan bakterierna som orsakar sjukdomen. Det kallas multiresistens, om det nu var det Bigfarma menade.
Om man nu tror på att bakterier orsakar sjukdomar, alltså.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Man utvecklar resistens,Radio har så lite saklighet att komma med i ämnet,så han blir tvungen att leka ordpolis istället.För att ha ngt att säga!
Och nej,jag tror inte speciellt mycket på bakterier.!
Bigpharma. MAN utvecklar inte resistens eller immunitet mot antibiotika. Bakterier kan göra det, men inte människor.
- Och nej,jag tror inte speciellt mycket på bakterier.!Och nej,jag tror inte speciellt mycket på bakterier.!
Eller vetenskap, eller medicin, eller rationella argument, eller regler för forum. Men du tror på allt som saknar någon som helst grund. Vad beror det på?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
jag inbillar mig att man försöker lindra symtom när det inte finns något bot mot själva sjukdomen. Se ex psoriasis eller reumatism. Eller hur menar du att dessa sjukdomar skulle ha "felbehandlats" från början?
Eller epilepsi? I det fallet kan man bli helt symtomfri med rätt medicinering. Listan kan säkert göras mycket längre.
# 42 Nej,du inbillar dig inte,du har rätt i det du säger,dvs att man symtomlindrar det mesta,inte botar
Ja man kan bli symtomfri med medicin för epilepsi,när man använder symtomdämpande medicin.
Rätt igen,listan för symtombehandling kan göras riktigt lång.

#13. "Att i möjligaste mån begränsa mitt ego och vara i tjänst för mänskligheten."
Skulle detta vara något specifikt för dig, eller andra inom ditt område?
Kan du bota allt?
Har man struma och äter levaxin så lever man ett helt fullgott liv. Man märker liksom ingen skillnad. Gör man det så har man helt enkelt fel styrka på levaxinet. Giftstruma är inte längre en livshotande sjukdom. Man mår pyton när man har det, men mår utmärkt efter operation och (oftast) levaxin.
Jag håller med Bumbleboo att det du beskriver känns som att skuldbelägga människor. De är inte tillräckligt andliga, eller sökande, eller har inte lärt tillräckligt från tidigare liv, eller är för mycket ego osv osv. Eftersom hon har en hjärntumör så kan jag, rent empatiskt, förstå hur hon känner det när hon läser dina rader.
#44 Ja,vissa saker kan ibland provocera en.Jag kan inte bota något,men jag kan assistera mot hälsa.
Angående din tes om struma och levaxin,så måste man första sambandet mellan hypofysen,sköldskörteln och spheniodale, samt de system som har att göra med en mycket djup gravitation och dess kopplingar till resten av kroppen,ett allt för stort ämne som kräver en medicinsk bakgrund för att förstå.
#45 Vad vet du om blombukettens bakgrund och medicinska kunskaper?
/Maria
#45 Inte mycket,vart har ja skrivit något om hennes bakgrund?
Men det skulle underlätta om personen ifråga har en basmedicinsk utbildning,embryologisk förankring,utbildning i kinesisk medicin,utbildning i kraniosakral metodik och slutligen en kiropraktisk utbildning.
#47 För att veta att Levaxin hjälper…
/Maria
#48 ?????
- "Men det skulle underlätta om personen ifråga har en basmedicinsk utbildning,embryologisk förankring,utbildning i kinesisk medicin,utbildning i kraniosakral metodik och slutligen en kiropraktisk utbildning."
Vid vilken av dessa utbildning lurade de i dig att en människa kan bli immun mot antibiotika?
Bigpharma,
I #45 påstår du att man behöver en medicinsk bakgrund för att förstå struma och levaxin. I #47 säger du istället att det krävs både en basmedicinsk utbildning och en massa strunt. Det kallas i andra sammanhang att flytta målposterna, det vill säga att säga att en sak krävs och när det påpekas att du inte vet vilken utbildning blombuketten har, så påstår du att det krävs mer än vad du sa nyss.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

#45. Tja, medicinsk bakgrund antar jag att läkare har. Har själv haft giftstruma och utan att förstå hela sambandet, kan jag konstatera att jag mår utmärkt, trots dagligt intag av levaxin.
Fast så mycket vet jag att hypofysen utsöndrar ett hormon, TSH-Thyreoidea stimulerande hormon. Vad som händer är att om det finns för lite sköldkörtelhormon i blodet så ökar hypofysen TSH och finns det för mycket sköldkörtelhormon så minskar hypofysen TSH.
Menar du os sphenioidale eller sinus sphenioidale?
Åtgärda symtom eller orsaker?
Blir inte denna typ av dislussioner också egentligen rätt meningslös, precis som att försöka åstadkomma en precis definition av begreppet "sjukdom"?
Blir det hela inte väldigt mycket mer begripligt om man utgår från det resultat man vill uppnå, som att minska lidande? Om man har en behandling som faktiskt effektivt minskar lidandet, spelar det någon roll om denna behandling kan sägas åtgärda syntomen eller orsaken?
Funkar det så funkar det!
os spheniodale.Men även sinus systemen är av intresse då hypofysen har ett dränage via vena cav.
Fokus ligger dock på det kraniosakrala systemet och sbs mönstren.
(extention,flexion, torsion,laterglidning,kompression och sidböjsrotation)
Nej,Per tyvärr tolkar du det inlägget fel,eftersom det även står något om gravitation och spheniodale,dvs fjärilsbenet,vilket för det vidare till det övriga för att man ska kunna förstå.

#54. Fast struma har väl ändå inget med själva kilbenet att göra. Mer med hypothalamus, som ändå är den som reglerar hypofysen som i sin tur reglerar sköldkörteln.
Vena Cava heter det väl?
#55 Jo,indirekt då hypofysen rent anatomiskt ligger i en grop på detta ben,Ur ett kraniosakralt perspektiv är det viktigt att detta ben kan ha sin normala rörelser,dvs flexion/extention för "utpumpning" av hormoner.
Nej,jag menar inte vena cava sup/inf. utan vena/sinus cavernosus
Slutligen kommer dock ett dränage ske till vena jugularis och till
vena cava som du nämde.
Håller med. Det kan knappast spela nån roll bara människor mår bättre.
Det jag inte förstår är hur homeopati ska kunna bota kroniska sjukdomar när det inte ens kan bota en enkel gonorré.

Det avgör saken. Du blandar in en massa latinska termer, även om de inte direkt har samband. Inte heller indirekt.
Om du pratar om vena cava superior och sinus vavernosus så skriv det.
För övrigt håller jag med #53. För precis som han säger……..funkar det så funkar det och det är precis det de gör med till exempel levaxin.
# 59 Jag blandar inte in något speciellt,men du kom med ett par inäggsom tog mig dit.Jag vet att det inte ingår i din utbildning,så därför blir det vissa svårigheter i förståelsen.
I övrigt så delar jag din uppfattning om levaxin,det är faktiskt en av få medel som jag märkt inte belastar kroppen speciellt i övrigt.
Dock ligger det många gånger ett djupare orsakssammanhang bakom ett sköldskörtelproblem,inte minst på ett känslomässigt plan,då denna körtel är mycket stresskänslig.Jag ska inte gå djupare in i gravitationen och de samband som finns mellan organ
si-leden och de posturala musklerna,utan stannar här/tack.
Däremot så ska jag imrgon återkomma till erat "funkar det så funkar det resonemang!!
Däremot så ska jag imrgon återkomma till erat "funkar det så funkar det resonemang!!
Jag hoppas du tar det på svenska.
För dem som är seriöst intresserade så finns inga bra och entydiga definitioner på vad som är "hälsa" och vad som är "sjukt".
Vi diskuterade detta mycket när jag pluggade rehabiliteringsvetenskap för några år sedan och där var man också mest inne på vad som "funkar" för att man trots olika diagnoser ska uppleva livskvalitet och så bra som möjligt kunna fungera i det dagliga livet.
Det som kan hävdas utan belägg kan också avfärdas utan belägg.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

Vad menar du med att det du jobbar med är gudomligt (jag trodde inte att du trodde på spöken och sånt)?
Homeopati är i grunden en mystisk lära. Den odefinierade "life force" som det hela bygger på kan mycket väl kallas gudomlig.
#64,65 Nej,jag tror inte på spöken,även om jag misstänker att det finns ett och annat här på skeptism,jag tror dock att det energimässigt kan finns lite lägre energi kvar som ett medium kan bråka lite med.Det tillsammans med lite coldreading kan nog genera något,men inget som intresserar mig personligen.
Även hos mig försvinner lite saker ibland,kan vara borta i veckor å så ligger dom på den mest naturliga platsen igen.Jag tror dock inte det är min morfar eller mormor som är här,vilket ett medium antagligen skulle komma fram till i sin analys.
#64 Menar du att tex att hela den kristna församlingen då tror på spöken? Eftersom du Jämställer Gudomligt med spöken? De är nog så långt bort man kan komma i sin tro om spöken,misstänker att du som vanligt pratar i nattmössan,dags å stiga upp nu å ta av mössan,klockan är tio nu!!

- "lägre energi"
Vad?
Summa sumarum.
Ja,då kan man se att ingen här lyckats definera hälsa eller beskriva
Vad en människa är.
Inte heller har någon lyckats beskriva vilka lagar och principer som gäller för hälsa och sjukdom,syftet med livet och människans universala sammanhang.
Flertalet här inklusive Doctorn tyckte: "Funkar det så funkar det"
Oki,låter bra.Kan vi ha den definitionen av hälsa inom alternativmedicinen oxå då?
Vad har vi då slutligen komit fram till? Jo,skolmedicnen behandlar människor de vet lite om med mediciner det vet ännu mindre om.
Skolmedicinen är bra på symtomlindring,men botar inget speciellt
Skolmedicinen känner inte till några lagar eller principer för verklig bot,utan symtombehandlar.
Skeptikern och skolmedicinaren åberopar "vetenskap" men vet inte vad hälsa är,Har ingen beskrivning för vad en människa till fullo är,har ingen definition av "meningen ,med livet" känner inte till lagar och principer för hälsa och sjukdom,men vetenskapligt är det iallafall.

#67 ett astral hölje,(ett esoteriskt begrepp,ytterligare ngt utanför din livsåskådning)
- "har ingen definition av "meningen ,med livet""
Du brukar ju inte svara på mina frågor, men jag chansar i alla fall med ett par till:
- Anser du att det måste finnas en mening med livet för att man ska kunna diagnostisera och behandla gonnorré?
- Hur gör du för att diagnostisera gonnorré och sedan behandla det?
"Funkar det så funkar det"
Oki,låter bra.Kan vi ha den definitionen av hälsa inom alternativmedicinen oxå då?
Ja, tack! Men vad är det då för "alternativt" med den?
Nej,Tristan du har ju helt rätt, dags att intergrera skolmedicinen och alternativmedicinen. Då kör vi på "funkar det så funkar det"
Det bästa du sagt hitedags!!
Det du inte verkar förstå med "funkar det så funkar det" är att det inte bara ska fungera i din tro, utan även i verkligheten. Sådant kan man kontrollera med vetenskapliga metoder. Kan du visa att något av dina sockerpiller botar eller vad du kallar det (du får kalla det vad du vill) någon energi (du kan få kalla det vad du vill) så är det naturligtvis fritt fram.
Vi har berättat för rune hur man kan göra en vetenskaplig studie med homeopatika, det är bara att köra igång så kanske vi slipper det här tjafset i framtiden.
- dags att intergrera skolmedicinen och alternativmedicinen.
Nej. Dags att skilja agnarna från vetet en gång för alla.
Funkar det så är det medicin. Funkar det inte så är det inte medicin.
Bäste Radio.
Rune har svarat tio gånger på dina frågor om Gonorre,så att jag svarar en elfte gång saknar betydelse:Kul att du vill delta i de viktiga diskussionerna här.Din läsförståelse kan jag dock inte hjälpa dig med.
Inte heller kan jag hjälpa dig med gonorre frågorna,då en alternativmedicinare inte behandlar Gonorre.Som Rune sa så jobbar man rätt mycket med förebyggande vård,du vet att ligga ett steg före,inte som den vanliga sjukvården där man mestadels ligger ett
ja oftast två steg efter.Ett bra förebyggande medel är som Rune sa till dig förut att använda kondom.
Har du fler frågor om Gonorre så kanske doktorn här i tråden kan hjälpa dig.
Mvh Big Pharama! ps Rune hälsar oxå och
hoppas att löser sig.
- "Har du fler frågor om Gonorre så kanske doktorn här i tråden kan hjälpa dig."
Tack. Har du fått antibiotika av en riktig doktor, inte av någon kvacksalvare med sockerpiller, och det du inte kunde bota är nu fixat.
Okej,Låter bra.Det finns homeopatmedicin men det läger du tillhör har skapat en kvacksalverilag som hindrar en alternativmedicinare
att behandla vissa tillstånd!
tack Gode Gud för det!
Annars skulle det ju bli rena vilda västern 
# 77Ja. Utifrån ditt nuvarande mevetande så är ditt svar helt i sin ordning.Amen.
# 78 menade jag!
nej det är utifrån insikten att världen är full av lurendrejare som bara vill profitera på sjuka och hjälpbehövande.
Inte ens du kan väl förneka att dem finns?
# 81 Naturligtvis finns det en del oseriösa,men de kan sorteras ut om man anstränger sig och sätter kraqv på tex Basmed,uteb och medlemskap i seriöst större förbund.
Var det på den basmedicinska kursen du fick lära dig att man kunde bli immun mot antibiotika?
# 83 Nej,det var där jag lärde mig att kondom förebygger Gonorre!!
- "Nej,det var där jag lärde mig att kondom förebygger Gonorre!!"
Det känner nog de flesta till, men det var inte det frågan gällde. Nu har du dock redan svarat att du inte kan bota det med homeopatika, så allt är frid och fröjd.
Men om du vill får du gärna berätta hur du menade när du sa att man kunde bli immun mot antibiotika. Blandade du bara ihop det med att bakterier kan bli resistenta mot antibiotika?
men vad händer då med småfräsarna i alternativbranschen som inte är tillräckligt många för att bilda ett större förbund - ska inte de få vara med och dela på kakan då?
Nu vet jag inte vilken kaka du menar,men de får gärna vara med om de uppfyller de eventuella krav som man då skulle kunna sätta på en alt medicinare dvs Basmed motsv minst 50 poäng och sedan ett medlemskap i större förbund.Då slippar man kristallhealare och andra healare med en helgkurs i bagaget.
Är det inte bättre att man har krav på att den behandling de kommer utföra verkligen fungerar?
Funkar det så funkar det!!
Och om det inte funkar?
Två frågor:
Vilka krierier skall vi ha när vi värderar olika behandlingsformer?
Skall samma kriterier gälla för skolmedicin som för alternativa behandlingsformer?
Motiveringar, tack!

Fungerar inte kristallhealing?
Det kan det nog göra.Vart ngn stans står det att det inte fungerar?
Nu vet jag inte vilken kaka du menar
Patienterna/kunderna

#60. Det "känslomässiga planet" du skriver om, vad gäller sköldkörtel har att göra med själva sjukdomen. När man väl är opererad (om det behövs) och/eller medicinerad så mår man fint.
Har du fått lära dig min utbildning tro? Undrar eftersom du säger att det blir svårt med förståelsen. Eller menar du att du är såpass utbildad så att det är jag som har svårt för förståelsen?
Kan du bota giftstruma?
#68. Hur definierar du hälsa? Själv tror jag inte det går att enkelt säga att detta är hälsa. Jag var väldigt sjuk i giftstruman……höll på att svälta ihjäl fast jag åt som bara den. Då var jag sjuk. Efter operation och medicinering med levaxin blev jag frisk och mår utmärkt och det är hälsa för mig personligen. Jag mår bra och är frisk men skulle bli sjuk om jag bytte ut mina levaxin mot dina sockerpiller.
#93, Bigpharma
- Det kan det nog göra.Vart ngn stans står det att det inte fungerar?
Det enda som är intressant är om någon kan visa att det fungerar.
#95 Det skulle du säkert,eftersom din sjukdom gått för långt.Hade
för en tid sedan en patient uppsatt för en op,men som kunde avbeställa op tiden efter 5 kraniosakrala behandlingar!.
Är man satt på skolmedicn så är det sedan mycket svårt att bli av med den,därför ska man behandlas tidigt och på sådana indikationer dit er s.k vetenskap inte nått ännu!
Du mår mycket bättre men det kan knappast vara en defination av hälsa!! Som jag sa till dig tidigare så är levaxin ett av de medlen som jag genom åren märkt fungerar på ett bra symtomlindrande sätt,utan några större biverkningar eller belastningar på kroppens
övriga organ.
Dock har du flyttat gravitationen för hälsa och när du behöver behandling för din nacke bör du söka en terapeut med kunskap om korsbenets röresle och samband med kotor och styrsystem för gravitationen dvs återställande av flexion och extention av occiput och spenhiodale.
Endast genom denna länk kopplat till din sköldskörtel kan du finna verklig hjälp.
Du är säkerligen välutbildad,möjligen kan du anatomin,men saknar
förmodligen praktisk fördjupning om dura maters rörels,infästningar
och de kraniella benens rörelse.Då jag har haft några läkare på diverse utbildningar,så vet jag på ett ungefär vad kunskapsnivåen
ligger inom dessa områden.
Du kan saker som inte jag kan,jag kan saker som inte du kan/tack
Den här tråden börjar bli riktigt rolig
/Maria
Pendlar mellan fniss och tokskratt. Det är väl min humors gravitation som förflyttar sig mellan tokerierna för att ge mig balans i mitt universiella medvetande.
Egentligen borde jag bli förbannad över att någon sitter och tokyrar om hur saker som inte fungerar fungerar, och att troligen vanliga behövande och sjuka människor får höra det här, men det har för länge sedan passerat normala gränser, nu finns bara komik kvar.
vi får hoppas att vanliga behövande och sjuka människor också har humor. 
*no comments* vill bara äta popcorn o följa tråden…

#98. Eller hur
.
#97. "Du mår mycket bättre men det kan knappast vara en defination av hälsa!!"
Jo, för mig personligen är det så. Jag anser att det är hälsa att jag inte längre är sjuk, utan istället mår riktigt bra. Det kanske inte är hälsa för dig, eller för någon annan. Vet du varför? Inte……nej, då kanske man kan förklara det som så, hälsa har olika betydelse för olika människor beroende på vad de utsatts för i livet.
Skulle du kanske försöka förklara för oss andra okunniga vad hälsa är? Eller sjukdom? Eller meningen med livet? Vi andra okunniga vet ju inte svaren, då må vi ju vända oss till kunskapen vilket ju är du då, om jag har förstått dig rätt.
Dessutom tycker jag det är oerhört oartigt att sitta och larva sig med en massa latinska termer. Det är ungefär som om jag skulle börja svänga mig med kinesiska eller något annat språk. Använd de svenska begreppen istället och visa att du kan. Ingen blir imponerad av att du vill visa att du kan latinska termer, när de ändå inte förstår vad det är du säger. Lika lite som när läkare gör samledes.
Dura mater cranialis är alltså en kraftig bindväv som omger hjärnan och den sitter liksom fast direkt mot skallbenet. Så, vad det så svårt att skriva en sån enkel sak?
Jag förmodar att du med Occiput menar nacken eller nackbenet, varför inte helt enkelt skriva det då?
Du menar alltså att läkare skulle sakna kunskap (mer än anatomiska) om de kraniella benens rörelser? Ja jösses.
Sen förmodar jag att du är medveten om att struma kan vara en dödlig sjukdom utan adekvat behandling?
- "vi får hoppas att vanliga behövande och sjuka människor också har humor."
Ett gott skratt förlänger livet, sägs det, och på så sätt kanske homeopatika faktiskt är bättre än placebo.
Ja lite sjuk humor har ingen dött av 
Mer idiotiska trådar får man leta efter.
# 102 Ja,nu var ju samtalet riktat till dig då jag råkade skriva tre latinska ord,Ja om du gör det lätt för dig så är det så som du säger
dvs att yttersta bladet fäster i kraniet.Nej,de kraniella benens inviduella rörelser tror jag inte du känner till,isåfall har du Osteopatiska kunskaper.Den vanligaste bilden och uppfattningen som en läkare har,är att de kraniella benen inte kan röra sig,inte heller korsbenets rörelse känner man till.
Din definition av hälsa på det personliga planet har jag förståelse för och har inte för avsikt att säga emot dig eller ta ifrån dig det.
Sedan säger du något väsentligt när du beskriver hälsa i förhållande
till sjukdom.Att sjukdomar för var och en kan betyda olika saker.
Kan kanske till och med ha en funktion för våran personliga utveckling? Kanske kan den bidra med ödmjukhet,tacksamhet
och göra oss till bättre medmänniskor.?
När man står in för nya saker kan man reagera med rädsla eller skratt,kanske bättre och skratta ändock tills man nås av nya insikter.
Jorden är rund sa någon,nej den är platt sa alla och skrattade.
Får jag fråga vart du parkerar din ödmjukhet och lilla ego när du går och lägger dig för natten?
får dem plats i garaget?
- "Jorden är rund sa någon,nej den är platt sa alla och skrattade."
Så kanske det var. Den stora, eller jättestora skillnaden mellan de som sa att jorden var rund och dig, var att de som sa att jorden var rund kunde bevisa att de hade rätt. Vad kan du bevisa? Ingenting.
Du bara pratar runt om saker som blir allt galnare och galnare. Som om det inte räckte med att dina homeopatiska piller saknar verkan.
Kan du svara på min fråga om hur du tänkte när du sa att man kunde bli immun mot antibiotika, om du kanske blandade ihop det med att bakterier kan bli resistenta. Tack.
# 0 Jag har inte läst igenom hela tråden erkänner jag men fastnar på första punkten du tar upp. Vet man intevad en mänslig varelse är ska man nog inte arbeta med människor, speciellt inte i syfte att göra dem friska…
Amor Vincit Omnia
Jag vill påpeka att användaren som för närvarande kritiserar andra för bristande medicinsk kunskap inte själv "tror på" bakterier, och tror att människor utvecklar resistens mot antibiotika. Se inlägg #39, dess upprinnelse och resultat.
Klirr, krasch.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
# 110 Det finns liksom inga ord riktigt…
Amor Vincit Omnia
Jag håller med om det.
Personen vi talar om, däremot, tycker att ord är jättepraktiska. Istället för att svara på en fråga hoppar det plötsligt fram latinska namn på skelettdelarna som om man då slipper svara på frågor.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
# 112 Jo precis, men det är ju också bevisat sedan många trådar och nickname tillbaka att förmågan att föra en vettig diskussion med bra argument för allt man kläcker ur sig inte finnes tyvärr från TS sida.
Amor Vincit Omnia
Jag tycker det hade varit relevant att få höra TS själv svara på sina sex punkter i denna tråd.
Uppenbarligen tror sig TS besitta dessa svar då han anser sig kunna bota och återställa balansen…och inte en läkare.
/Maria
# !07. Nej ödmjukheten finns i mitt hjärta och inte garaget.
# 109 Grattis. Inte dåligt av dig att till fullo veta vad en mänsklig varelse är.Berätta gärna,är mycket nyfiken.
#110 Självklart tror jag på baktierier men är inte av den uppfattningen att antibiotika är någon slags lösning på dem
även om även antiobiotika vid enstaka tillfällen har ett berättigande.Tarmfloran är tex full av nyttiga gynnsamma bakterier
till tjänst för ditt immunsystem. inklusive streptokocker som dock kan ställa till den i halsregionenen/tonsiller.Att ständigt bomba kroppen med antibiotika kan jag inte så nyttan med,då flertalet av de nyttiga bakterierna dör och sedemera utvecklas en resistans.
# 114 Ja,faktum kvarstår,endast genom att bearbeta frågeställningen i O-inlägget kan man närma sig hälsa.
# 115 Antibiotika ser till att människor slipper dö i svåra infektioner.
Amor Vincit Omnia
#115 Antingen var det inget svar eller också har du inget svar och kan således varken bota eller återställa någon balans.
Har du suttit och läst på nu om bakterier och antibiotika eller?
Du motsäger dina tidigare inlägg.
/Maria
#116 Du missade att det stod med att antibiotika ibland kan ha ett berättigande.Vid hals,öron och urinvägsinfektioner är homeopatisk medicin att föredra,kan inte minnas när jag misslyckats med att häva en infektion med homeopati senast.
Du missade att svara på vad en mänsklig varesle till fullo är,ser fram emot ditt svar.!!
#118 Du kräver att Mads ska svara men du svarar själv inte på frågor.
Jag ser också fram emot att få svar på dina sex punkter du startat tråden med.
/Maria
#119 Nej,det finns en väsentliga skillnad,jag har inte skrivit att jag har svaren,men mads skrev Citat: Vet man inte vad en mänsklig varelse är ska man nog inte arbeta med människor.
Skulle därför vilja ha hennes definition av det.Utifrån sin roll som sjuksköterska och spökjagare på Ön.Känner att hon sitter inne med så mycket som jag inte själv vet.
#115, Rune,
I inlägg #39 skrev du - vilket alla fortfarande kan se - följande:
- Man utvecklar resistens,Radio har så lite saklighet att komma med i ämnet,så han blir tvungen att leka ordpolis istället.För att ha ngt att säga!
- Och nej,jag tror inte speciellt mycket på bakterier.!
Det skrev du som en kommentar till att radio påpekade att du hade fel i att människor skulle kunna utveckla "immunitet" mot antibiotika. Radio påpekade, mycket riktigt, att människor inte utvecklar immunitet mot antibiotika, men att bakterier kan utveckla resistens. Radio påpekade alltså inte att du använde fel ord (resistens istället för immunitet, som är samma sak som fullständig resistens) utan påpekade även att det är bakteriestammarna, inte människan, som utvecklar denna resistens. Det var alltså inte så att du tog fel på ett litet ord med många stavelser, utan även vilken organism det är som utvecklar det du kanske menade.
Till det kommer "jag tror inte speciellt mycket på bakterier.!" vilket du nu alltså verkar vilja ta tillbaka, vilket är bra.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#120 Citerar dig återigen. Kan du då förklara vad du menar med denna meningen?
/Maria
#118,
- ,kan inte minnas när jag misslyckats med att häva en infektion med homeopati senast.
Kan du minnas när du senast försökte bota ("häva en infektion") ett medicinskt definierat sjukdomstillstånd med naturmedel senast? Och för den delen… hur vet du över huvud taget hur man diagnosticerar en infektion, om du inte tror på bakterier "så mycket"?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#115, vidare,
- Att ständigt bomba kroppen med antibiotika kan jag inte så nyttan med,då flertalet av de nyttiga bakterierna dör och sedemera utvecklas en resistans.
Du är bra på att säga emot saker som ingen har påstått. Du är sämre på att svara på sådant folk faktiskt frågar dig om. INGEN har hävdat att man bör "ständigt bomba kroppen med antibiotika", men antibiotika är en effektiv kur - ett botemedel, faktiskt, emot bakterier som dör av antibiotika. Man bör inte heller ständigt bomba kroppen med gammastrålning, men ändå är strålkniven - som fokuserar gammastrålning i sex axlar för att fokusera en stor dos strålning rakt på maligna tillväxter i tre dimensioner - ett oerhört effektivt sätt att döda cancer och därigenom bota det.
Det är något ditt struntprat om kronbladskranium aldrig har kunnat åstadkomma.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#118 Använder inte ordet bota,men lindrar och assisterar människor till hälsa gör jag dagligen!!
Den diffrensering jag gör på mina patienter tar åratal att lära sig,medan den analys av ett isolerat symtom i form av en streptokock går på en minut,så det brukar lösa sig.
som homeopat jagar man inte bakterier,utan en helhet.
#125 Det kanske finns en god anledning till att du inte använder ordet "bota"
/Maria
jisses. Om jag nån gång lekt med tanken att söka upp en Homeopat så är åtminstone jag botad. Denne figur är inte precis nån reklam för den verksamheten 
Ja,det gör det!!
Eftersom jag inte har alla svaren på inlägg O så kan jag bara varsamt assistera patienten mot hälsa.Patienten inneboende
läkningskraft och själens utveckling kommmer sedemera som jag ser det slutligen avgöra framgången.
Nej,Jag amvänder inte ordet "bota" i skrivande stund får det mig att tänka på en granne här som var "botad" och friskförklarad från cancer av den vetenskapliga vården för mindre en ett år sedan,samma granne som nu endast har några få dagar kvar i livet/tack.
- "Träffar för övrigt regelbundet antibiotikapatienter som ätit så pass mycket penicillin att de blivit immuna mot det."
När ska du presentera dessa sensationella patienter för övriga världen? Är det samtidigt som du visar upp din studie med positivt resultat för homeopatika, eller?
- "Tyvärr så har inte en skolmedicnsk läkare några andra verktyg än penicillin…"
Självklart känner du inte till alla andra metoder eftersom du inte tror på vetenskapligt framtagna och beprövade metoder.
Rune!!!Du hörde inte på Karlavagnen.I går?
Människor som med egna ord berätta de om hur dom har blivit botade..Sen är det ju ingen som kan garantera att inte cancen kommer på andra ställen i kroppen.
Sen så väntar jag på att du skall svara Bubleboo hennes inlägg Nr:6.
Eller har jag missat ditt svar?
Lena.P är jag i verkliga livet.
#130 Nej,jag lyssnade inte på Karlavagnen igår.Okej,då förstår jag vad som menas med ordet botad inom skolmedicnen.
Vet ju inte om inlägget är till mig heller då du adresserat det till någon Rune?
Men är det till mig så undrar jag vad du ville att jag skulle svara på?
# 131 Det blir ju bara för töntigt när du försöker antyda att du inte är Rune/Jonny/Gunnar osv av alla nick du lyckats klämma till med på en ganska kort tid.
Jag håller med Maggan, jag är också helt botad från tanken på att någonsin vända mig till en homeopat ifall man skulle riskera att hamna hos dig.
Amor Vincit Omnia
Mads. Förstår inte varför du ständigt kommer med ett inlägg och sedan försvinner? Vad är det för mening med det? Samma stil som på Ön,fast där stänger du av folk när du inte kan argumentera eller motivera svar eller dina handlingar!! Märkligt!!
Frågan om vad en mänsklig varelse till fullo är,var ju så självklar för dig,kan du då inte vara snäll och dela med dig av denna kunskap?
Eller har det som vanligt kört ihop sig?
# 133 Jag är inte längre Medarbetare eller aktiv på ÖN så sluta trada på om det är du snäll.
Har inte kört ihop sig alls, men jag svarar inte på dina frågor förrän du besvarar alla andras som du så galant undviker.
Amor Vincit Omnia
Mads! Jag förstår att du undviker att svara!! Om du tar ett titt i tråden så ser du att jag svarat rätt så många här!!
Du är den enda har som menat att du vet vad en mänsklig varelse till fullo är,vill hemskt gärna ta del av dina kunskaper här.
Eller har det som vanligt kört ihop sig?
Synd att du ska ta allt så personligt,svälj din stolhet du har säkerligen en del positivt att komma med: Låt höra nu.
#134 och övriga.
Han blir bara fetare och fetare för varje gång ni tjatar på att han ska svara på frågor som han ändå aldrig kommer att svara på.
Vad är du inte fått svar på?
Bigpharma..Oj!!Fick för mig att du var Rune,Så tokigt det kan bli…
Jo!!!Bublebo ställde ju en fråga till dig i hennes inlägg nr:6.Jag är lite nyfiken på svaret till henne..
Mänskligvarelse!! Kan det vara en Illusion. Något som består av 75% vatten o 25% något annat…
Maggan!!!Vet…….Men man skall även visa sina medmänniskor respekt..
jag respekterar alla som visar andra respekt.
Respekt kan också vara att inte slösa på andras människors tid med en massa dumheter.
Chick,maggan Kan ni precisera frågan som jag ska förväntas svara på Tack!!
nice try 
Maggan är du tvungen att delta i diskussionen? Varför gör du det isåfall om du menar att dumheterna tar din tid? Kan du vara snäll och precisera vad du menar med dumheter/tack
se #0

#107. Ha ha, vilken härlig kommentar
.
Rune….Bubleboos fråga inlägg nr6:
Jag har en hjärntumör. Menar du att dessa svaren skulle bota mig? Det är ju rentav skrattretande.
Chick/övriga
Om man vet exakt vad sjukdom är,om man till hundra procent vet vad hälsa är,om man vet vilka lagar och principer som styr vid hälsa och sjukdom och syftet med livet,så bör man ju rimligtvis kunna behandla det mesta med framgång? eller?
Cancer är inte något jag som alternativmedicinare behandlar i övrigt.svårt för mig att kommentera ett enskilt fall!
Som det är nu så vet jag bara en som exakt till fullo vet vad en människa är,väntar på hennes svar.

OT.
Vad är vitsen med att skriva sina inlägg med fet stil? Tror man att det man skriver är mer sant då? Personligen hoppar jag över inlägg som helt är skrivet på det sättet. Tror inte ens att jag orkade läsa #0 i sin helhet.
#148 Nej att se saker i sin helhet är inte en skeptikers starka sida,så det förstår jag. Vad gör du då här om du inte orkar läsa?
Då folk skjuter från höften med olika inlägg,och hänvisar till ngt av mina tidigare inlägg så är det lättare för mig att skrolla ner till svart text,dessutom är den här ordinarie texten lite för svag för mina ögon:För min del får ni gärna fetmarkera.
bigpharma.Ockej….
Klass..Är nog olika tänkt med Svarttext..Används när det är ord som man vill poängterar skulle jag tro.. O du läser det du har lust med.Själv klart…Lika väl som man svarar på det man kan o har lust med…

#106. Du "råkade" inte få med lite latinska termer…….det kör du med mest hela tiden. Även om inlägget var riktat till mig så är det här inte en privat diskussion mellan dig och mig, eller hur?
"Din definition av hälsa på det personliga planet har jag förståelse för och har inte för avsikt att säga emot dig eller ta ifrån dig det."
Nej, det kan du inte ta ifrån mig heller. Fast jag tror du missar poängen helt när du svarar på det sätt du gör. Hälsa i sig är att vara frisk och må bra…….MEN, den är också högst personlig då vi alla är individer och upplever saker olika. Det som är hälsa för mig behöver nödvändigtvis inte vara detsamma för dig. Det spelar ingen roll om man (tar återigen upp mitt exempel med struma) måste ta ett piller om dagen för att behålla hälsan, huvudsaken är att man, med hjälp av detta piller, har hälsan och mår bra. Den som aldrig haft sjukdomen kanske tycker annorlunda, för den saknar erfarenheten av själva förloppet av sjukdomen till att återigen få tillbaka hälsan.
"Nej,de kraniella benens inviduella rörelser tror jag inte du känner till,….."
Tja, nu var det väl inte frågan om vad jag känner till eller inte. Det är nog mer vilken kompetens sjukvården har, som du faktiskt underkänner.
Inte för att vara elak, men jag håller med Maggan om att du är ett bra botemedel för att aldrig uppsöka en homeopat. Resonerar dessa som du är det ju riktigt otäckt. Den ödmjukhet du pratar om, som vi andra tydligen saknar, har du nog missuppfattat vad det innebär.
Jag frågade dig ovan om du är medveten om att struma är en sjukdom, som utan adekvat behandling kan leda till döden…….det har du inte svarat på.
#149 Där har du gjort en grov missuppfattning.
En skeptikers starka sida är just att se saker i sin helhet. Att ingenting får falla igenom, att alla hål blir täppta eller att alla möjliga vägar blir öppna, det vill säga utreds.
Det ligger liksom i tvivlets natur att ta reda på så mycket fakta som bara går.
/Maria
#151 Nej,jag underkänner inte hela sjukvården,finns mycket bra där oxå,inte minst operationer,men mycket av själva skolmedicinen ger jag inte mycket för!
Vad det gäller strukturella åkommer dvs rygg,nacke axlar,så anser jag att kompetensen generellt är mycket låg.Nästan alla mina patienter som kommer från en läkare har fått diagnosen muskelinflammation!! Varför? Jo,för att de inte någon annan kunskap och inga andra verktyg än ett piller av ngt slag.
Kunskap om bäckenets mekanik vore i allra högsta grad på plats.!
Inte för att vara elak men de läkare jag haft i undervisning i anatomi och palpation har varit de som haft minst koll i de praktiska övningarna.
Som jag sa tidigare så bästa förutsättningen för positivt gensvar av alternativ behandling att man kommer i tid,innan tung medicinering och på ett tidigt stadie!Finns många tillstånd som är dödliga när de gått för långt,giftstruma är ett!
Var någonstans har jag sagt att till en viss person att denna inte är ödmjuk?
#153 Så här skriver du i #13
Jag har inte svaren på alla frågor,men inser dess komplexitet.
Vilket i sin tur gör mig ödmjuk inför ngt större än min egen förståelse.
Eftersom du själv verkar anse att du ensam har koll på denna komplexitet som vi andra saknar, saknar vi uppenbarligen också den ödmjukhet detta innebär.
/Maria
#154 Läs gärna en gång till det du citerat!! Citat: den komplexitet du ensam har koll på…mitt inlägg Jag har inte svaren på alla frågor,men inser dess komplexitet…
Vart står det att jag ensam har koll på denna komplexitet?
Var står det att andra saknar ödmjukhet? Ytterligare ett felslut!!
#155 Vart står det att jag ensam har koll på denna komplexitet?
Det genomsyrar alla dina inlägg upplever jag.
/Maria
Okej,dina upplevelser kan jag inte riktigt ta ansvar för!!
Framfr allt inte om de inte bygger på saklighet,utan egna tolkningar.

- "Nej att se saker i sin helhet är inte en skeptikers starka sida,så det förstår jag. Vad gör du då här om du inte orkar läsa?"
Ni woowoos brukar ofta hänvisa till det där med helheten, men har du någon korrekt beskrivning på vad det egentligen är?
Om du vill klaga på att jag inte ser saker i sin helhet så klaga då på mig och inte på "skeptiker" som grupp, tack. Jag är verkligen inte någon som skeptiker vill representeras av, tror jag (vill homeopat-troende representeras av dig, tror du?).
Jag är här bl.a. för att jag försöker lära mig något (kanske korkat tänkt iofs). Men när en användare mest bara skriver trams så övergår detta till att jag är här för att jag fascineras av hur vissa människor försöker ta till alla möjliga medel för att "få rätt", trots att de förmodligen inte har det, och är medvetna om det.
Varför är du här?
Om du har svårt för att hitta dina egna inlägg så är ett tips att du lägger in en Avatar som du lätt kan känna igen när du scrollar. Hur lätt skulle det vara för dig att hitta dina inlägg om alla skrev med fet text, t.ex? Sen kan man ju undra hur du motiverar den motiveringen till att du använde fet text i din trådstart … 
#157 Men käre nån
, det enda du pratar om är ju egna tolkningar och så förkastar du mina upplevelser.
Ingenting av det du skriver har någon som helst saklighet i sig.
/Maria
!59 Var ngn stans står det att jag förkastar dina upplevelser?

#153. "Inte för att vara elak men de läkare jag haft i undervisning i anatomi och palpation har varit de som haft minst koll i de praktiska övningarna."
Palpation i vad? Du vet väl att läkare liksom palperar där det behövs och inte bara rygg och nacke? Så att säga att de inte har koll på de praktiska övningar är ju störtlöjligt. Du verkar vilja hålla fram att läkaren inte direkt bryr sig om sin patient, utan ser upp lite förstrött och sen skriver ut någon typ av piller. Jag har faktiskt hitills inte stött på den läkare som inte kan anatomi och skulle vara så dåligt insatta så de behöver gå till en homeopat för att lära sig det.
Ja, giftstruma är en dödlig sjukdom som kan leda till döden. FAST, här gör den inte det och vet du varför? Jo, för att läkarvetenskapen nu vet hur den ska handskas med sjukdomen. Så, man måste komma i tid till dig också…….där ser man.
Vad du anser att läkare har för kompetens säger nu inte så mycket, faktiskt.
#159 Du skriver att du inte kan ta ansvar för mina upplevelser och nu börjar det bli rena ordklyverier.
Jag UPPLEVER att du tycker vi andra inte besitter ödmjukhet och saknar saklighet och inte kan se saker i sin helhet.
Jag tror inte att jag ensam tycker detta.
/Maria

#162. Nej du är inte ensam om att tycka så.
#162 Ja,du upplever det säger du.Jag bara frågar vart det står i mina inlägg ngn stans att jag att du inte är ödmjuk,får gärna visa mig.Som jag sa tidigare så har du ju rätt till din egen upplevelse.
#161 Okej,de jag haft här på utbildning har inte kunnat palpera
de viktigaste strukturena så som sips mm.Självklart vet de
vad det är,men inte hur man palperar och vilken praktisk
tillämpning man kan ha utav det.
Mads vart är du?
Du skrev förut att du skulle svara på min fråga om jag svarade på frågorna här först.Så jag frågar igen vilken fråga du vill att jag ska svara på.Vill inget hellre än att svara på den.
När jag sedan svarat hoppas jag att du står vid ditt ord och berättar vad en mänsklig varelse till fullo är,är så himla nifyken att få veta av en som vet./tack.
Ni är ju värsta trollmatarklubben O_O
Kan inte fatta att ni fortsätter då ni vet klart och tydligt vad rune/bigpharma/vildehilde håller på med.
Hon snor vad andra sagt/googlar sig fram till saker om ämnet hon är inne och trollar i och klipper in dom lite kreativt med egna ord och uselt språkbruk, sen tar helvetet full fart, alla kommenterar och hon gottar sig …spec. då alla bara fortsätter, och fortsätter mata.
Då hon blir påkommen med att ha fler användare skapar hon nya och kommer tillbaka. Alla känner igen henne, men hon hävdar stoiskt att hon inte är sin forna figur och fortsätter.
Vansinne.
Trumman.
Vad fel du har! Men jag är medveten om att mina inlägg kan verka lite provocerande.

Men det borde iaf gynna popcornproduktionen. 
- "Men jag är medveten om att mina inlägg kan verka lite provocerande."
En kvacksalvare som inte vet skillnaden mellan bak och fram på en människa är alltid provocerande.
Stäng praktiken - dina medicinska kunskaper är på tok för bristfälliga.
#169 Nej,däremot utgör de ett hot för de med intresse i läkemedelsindustrien.
- "Nej,däremot utgör de ett hot för de med intresse i läkemedelsindustrien."
Dina okunniga inlägg utgör snarare ett hot mot homeopatin. Tvivlar på att någon som läser vad du skriver kommer att gå till en homeopat.
#171 Och din lobbyverksamhet lyser igenom.Du behöver inte tvivla har en etablerad verksamhet och gott rykte där man anser att jag har en stor kopetens.
#147, Rune,
- Om man vet exakt vad sjukdom är,om man till hundra procent vet vad hälsa är,om man vet vilka lagar och principer som styr vid hälsa och sjukdom och syftet med livet,så bör man ju rimligtvis kunna behandla det mesta med framgång? eller?
Nej, det behövs mer än så. Färdighet, till exempel, fungerande verktyg, metod… Bara för att du vet med ett hundra procents säkerhet vad Månen är för något, så betyder inte det att du kan åka dit.
I själva verket behöver du inte heller veta "till hundra procent vad hälsa är" för att behandla en sjukdom. Det räcker att känna till orsaken till sjukdomen, känna till vad som kan ta bort orsaken, och applicera den. Ingen kunskap om vad du tycker att hälsa är är över huvud taget nödvändig i den processen.
Du ställer "frågan" om vad en människa är som en ren skenmanöver där du försöker få vetenskapen att framstå som okunnig för att den är ofullständig, och sedan fyller du på med ditt eget kraniosakrala nonsens som om det i sin tur skulle vara fullständigt i något annat avseende än påhittat.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
- "Du behöver inte tvivla har en etablerad verksamhet och gott rykte där man anser att jag har en stor kopetens."
Vad du kan och inte kan om medicin framgår väl tydligt i den här tråden. Man behöver inte ens vara skolad inom ämnet för att inse det.
Om den kompetens du visar upp här ger dig gott rykte inom homeopatin så kan man fundera på kunskapen hos dina kollegor.
# 174 Citat: "Man behöver bara känna till orsaken till sjukdomen".Om man då känner till orsaken till sjukdomar borde det då inte gå att bota dem iställer för att bara symtomlindra?
Vad är tex orsaken till högt blodtryck och vilken diffrenseringsmetodik använder man för att komma till rätta med grundorsaken?
Om det inte fanns en motpol till sjukdom i form av hälsa,så borde sjukdom vara ett normaltillstånd? om du inte vet vad som är friskt,hur vet du då vad som är sjukt?
Hur definerar du hälsa om du inte till fullo vet vad en mänsklig varelse är?
Finns bara en här som sagt att hon vet svaret,en sjuksköterska kallad Mads,men hon har valt att inte dela med sig svaret till sina medmänniskor.
Nej,svara på mina frågor i 0 inlägget först,så kanske vi kan komma vidare.
Alla vet ju att man inte får mata trollen, men de är ju så näpna när de nafsar efter godbitarna man petar in genom stängslet.
#177 Ja,de är ju så goa de där små skeptikertrollen! Svårt att inte mata dem när man ser hur vilsna och hungriga de är efter kunskap
Tristan i den här tråden har du ett ypperligt tillfälle att "spela död".
#178 Ja,det kan vara ett bra alternativ,när man inte har kunskap eller argument så är det bättre och spela död
Finns en här just nu som lovat och svara på en fråga,men väljer att spela död sedan hon som vanligt kom på att hon saknar täckning
för det hon skrev här.
#180 Det finns väl ingen som har lovat dig någonting.
Mads kanske är som "Siv, som har ett liv…." vid sidan om datorn
/Maria
- "Finns en här just nu som lovat och svara på en fråga"
Den där BigPharma har ju en hel del att svara på. Han är väl den som är duktigast på att spela död när det behagar för att sedan plötsligt poppa upp som en gubbe-i-lådan med ännu något osannolikt påstående som vi kan skratta åt.
#182 Nej,felslut igen Radio.Rune och Big pharma har nog svarat på de flestas av dina frågor,men som sagts förut,kan de inte hjälpa dig med läsförståelsen.Inte heller denna info kan du ta till dig,utan kommer snart med samma fråga igen,är det inte dags att fråga lite om Gonorre igen?
Mads! i inlägg 109 skriver du citat: Ver man inte vad en mänsklig varelse är.så ska man inte arbeta med människor?
Eftersom jag inte till fullo vet det så skulle jag uppskatta om du kunde berätta det för mig?
Mads! I inläg nr 134 skriver du. Jag svarar inte,eftersom du inte svarar på andras frågor.Jag ber dig därför vänligt per omgående
att redovisa för mig,vilka frågor du anser jag inte svarat på eller bör svara på.så lovar jag att svara så gott jag kan!!
Är så himla nyfiken på att få ta del av en fullständig redogörelse
av vad en mänsklig varelse till fullo är!!
Eftersom det bara är du här som vet,så skulle åtminstonde jag vara mycket tacksam om du ville dela med dig av detta.Näst efter V 75 idag så skulle detta vara dagens höjdpunkt! Eller förresten,med lite eftertanke så skulle ditt fullständiga svar/redogörelse slå även den höjdpunkten.
Väntar med spänning!!!
- "Nej,felslut igen Radio.Rune och Big pharma har nog svarat på de flestas av dina frågor,men som sagts förut,kan de inte hjälpa dig med läsförståelsen.Inte heller denna info kan du ta till dig,utan kommer snart med samma fråga igen,är det inte dags att fråga lite om Gonorre igen?"
Att du inte kan diagnostisera och bota en så enkel infektion som gonorré har du redan berättat, det är inte det frågorna gäller.
Men du kanske kan ha vänligheten att svara på min fråga i inlägg #85 (har jag missat ditt svar, berätta då gärna var jag kan hitta det). Jag klipper även in frågan nedan så du inte ska missa den:
"Men om du vill får du gärna berätta hur du menade när du sa att man kunde bli immun mot antibiotika. Blandade du bara ihop det med att bakterier kan bli resistenta mot antibiotika?"
(tog frågan i fetstil så du som inte känner till funktionen att förstora det som finns på just din skärm även kan läsa)
Gott folk.
När man arbetar utifrån vad ni kallar "vetenskap"
Bör man då inte först ha en definition av.
1) Hälsa i sin fulla betydelse?
2) Till fullo ha en definition av vad en människa är?
Var kan jag hitta en vetenskaplig definition som täcker upp detta?
Kan du först svara på mitt inlägg #184, tack.
#186 Radio,inget problem att svara på den frågan.I folkmun säger man enkelt uttryck att man blir immun,eftersom jag ser kroppen i en helhet så har jag inget emot det,men eftersom du är en av de som inte tror att något i kroppen har samband med något annat i kroppen så är det helt okej med definitionen
Att det är bakterierna som blir utvecklar resistans,att det sedan kan resultera i akut blodförgiftning/vävnadsnekros med inverkan på hela kroppen kan vi bortse ifrån.
Alltså bakterier utvecklar resistans,så behöver du inte älta detta mer.
#176, rune,
Det är ju du som pratar om att det inte går att bota sjukdomar. Det har du fel i. Det går alldeles utmärkt att bota sjukdomar om man känner till orsaken och har en behandling för orsaken. Den ende här som tror att sjukdomar inte botas, är du. Så blanda inte in mig i din uppfattning.
Och sluta försöka använda långa ord. Jag kan också skriva stratifiering, differential och occipital men det gör liksom inte dina tokiga alternativbehandlingar mer eller mindre trovärdiga för det. Det gör dig bara mer svårläst, och folk som är svåra att begripa är mindre läsvärda, då spelar det ingen roll hur trovärdig man är om ingen orkar läsa vad du skriver.
- Om det inte fanns en motpol till sjukdom i form av hälsa,så borde sjukdom vara ett normaltillstånd? om du inte vet vad som är friskt,hur vet du då vad som är sjukt?
Åter igen är den ende som påstår att man inte vet vad frisk är, är du. Du har redan fått svar, flera svar, och problematiseringar, av vad det innebär att vara frisk. Och nej, även om man tar dina premisser på allvar så betyder det inte att sjukdom är ett "normaltillstånd", men det beror givetvis på vad du menar är normalt i sammanhanget. Det går säkert att säga att det är normalt att människor är sjuka ibland. Det är trots allt det vi har ett immunförsvar till att bemöta. Vore det normalt att aldrig vara sjuk? Inte speciellt.
- Hur definerar du hälsa om du inte till fullo vet vad en mänsklig varelse är?
Detta "till fullo" är rent hittepå. Vi vet mycket väl vad människor är för något och ditt försök att mystifiera människor leder ingenvart. Det förklarar inget. Det betyder inget.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
- "Radio,inget problem att svara på den frågan.I folkmun säger man enkelt uttryck att man blir immun,eftersom jag ser kroppen i en helhet så har jag inget emot det,men eftersom du är en av de som inte tror att något i kroppen har samband med något annat i kroppen så är det helt okej med definitionen"
Skrattar så jag får tårar. Trots att du läst på, kanske på Vårdguiden eller någon annan sida, så förstår du uppenbart inte.
Och du, att säga något helfel och skylla på att man i folkmun säger så är tokfel. För övrigt tror jag ingen av mina vänner skulle påstå vad du säger man gör i "folkmun".
- Du kan inte bota en enkel infektion
- Du har mycket bristande kunskaper om bakterier
- Din kännedom om hur skolmedicinen agerar mot bakterier är i princip noll
- Du förstår inte att bakterier orsakar infektioner (en av dina kompisar, om det var rune, hävdade att ingen hittills dött av en infektion - kanske du tror detsamma?)
Och så vidare. Och hos dig ska sjuka och hjälpbehövande människor lägga sina liv. Förstår du att även om dina inlägg är komiska och att man kan garva åt dina okunskaper, så är det här extremt allvarligt? Antagligen förstår du inte det, därför hoppas jag verkligen att myndigheterna tar ett krafttag mot kvacksalvare.
BigPharma vad har du för utbildning utöver grundskolan?
Bifpharma: Vilken Waldorfskola har du gått i?
Eftersom som det dyker in både läkare och annan skolmedicinsk personal här ibland,så kan det hända ett det slinker med något latinskt eller medicinskt ord ibland,är det något som känns oklart så fråga gärna,så ska jag göra mitt bästa för att svara.
Diffrensering. Med detta begrepp menar man att man analyserar symtombilden och försöker att se vilka möjliga källor den kan ha.
Tex Om en patient kommer in med diffusa bröstsmärtor så gör man en diffrensering.För att se om det eventuellt kan vara en strukturell
påverkan istället för ett hjärtproblem,dvs en nervpåverkan eller dylikt.
Oj då.en till som sitter inne på svaret vad en människa per definition till fullo är!!
Per. Du glömde svara på vad orsaken till ett högt blodtryck är och hur man botar det?
Radio. Nu är du som vanligt ute och reser igen!
# Infektioner behandlar jag varje vecka med gott resultat.
# Du får gärna visa mig vart det står att Rune sagt att ingen dör av infektioner?
Maggan.
Basmedicinsk utbildning dvs 50 poäng i anatomi,fysiolog,cellära
invärtes med mm.
5 års studier i kinesisk medicin.
3 års utbildning till homeopat.
Dipl kraniosakral terapeut.med vidarutb i embryologi.
Kiropraktisk utb.
Samarbete med leg ortoped,läkare och forskare. Tack.
- "# Infektioner behandlar jag varje vecka med gott resultat."
Det tror du, men du kan inte bota dem med homeopatika, vill du påstå annat så får du vackert ta fram evidens för det.
Eller kallar man det bara för bota i folkmun?
- "# Du får gärna visa mig vart det står att Rune sagt att ingen dör av infektioner?"
Det skulle jag mycket väl kunna lägga ner tid på att ta fram (tror för övrigt det var en tråd på ÖN), men först har du en hel del att "bevisa", till exempel att homeopatika har effekt utöver placebo.
Säg till när du gjort rätt för dig, så ska jag plocka fram länken.
#195 Aha,så jag ska bevisa någort för dig,för att du ska bekräfta en påstående.
Är det då okej att jag tex säger att du sagt att Per inte har någon kunskap alls om något,samtidigt som jag säger,när du gjort rätt för dig ska jag plocka fram länken?
När du gjort rätt för dig och på ett evidensbaserat sätt redovisat för att tidigare liv inte förekommer så tar jag fram länken.
ojdå… om det nu är sant.
och trots alla år av utbildning sitter du här och jiddrar på ett interforum och kan inte ens kommunicera normalt med andra människor!
Nånting måste ha gått mycket fel nånstans…
Maggan Vad är din referensram för normalt och mycket snett?
På vilket sätt anser du att inte en normal kommunikation sker?
Ibland kan det bli lite lågt dock,men oftast pga att man måste möta människor däe det står,nästan som med homeopati.
"lika botar lika!
Maggan.
Iofs har du rätt att något är mycket snett! Och framför allt kan gå mycket snett! Framför allt om Vof får styra och ställa utan att bli emotsagda.
Deras försök att skapa illusioner av vetenskap har endast som syfte att få bort alternativ medicinen.Det är det som är riktigt farligt och som måste motarbetas.
Jag tror också att du skulle känna dig mera som bland vänner på Illuminatisajten.
Maggan. Jag söker inga vänner här,har aldrig satt mig i knäet på någon förut och det kommer inte ske här heller!
- "Aha,så jag ska bevisa någort för dig,för att du ska bekräfta en påstående."
Du ska "bevisa" att det du påstår stämmer. Har du problem med att jag inte "köper" dina lögner?
Nej,dig har jag inga problem med alls,största bekymmret för mig är hur jag ska hantera din problematiska läsförståelse!
rune: Om du anser att alla kring dig är dumma i huvudet och inte förstår att du är klok, sätt dig då ner en stund och fundera på om det möjligen kan vara tvärt om.
Alla? Var någonstans står det att någon är dum i huvudet?
Vad är det för lögner du inte "köper"?
- "Vad är det för lögner du inte "köper"?"
Läs tråden. När du är klar med den så finns ett par till.
vet inte vad du menar tyvärr!!
En kort sammanfattning av tråden
Vad exakt till fullo är en mänsklig varelse?
Vad är hälsa och hur definerar man den?
Vilka lagar och principer styr hälsa och sjukdom?
Frågeställningen får anses som svårbemästrad,då ingen av oss här lyckats svara .
Vad är då det närmaste vi kommit.?
Någon inkusive Doctorn sa att citat: Funkar det så funkar.Ja,jag kan faktiskt ansluta mig till gruppen med detta slagord,eftersom det finns en viss substans av sanning i det.
# Bumbleboo upplever att hon upplever saker,efter sina upplevelser så antar hon saker och kommer till slutsatser
utifrån sina antaganden,som bygger på upplevelser.
# Radio får ett poäng för sin roll som ordpolis.
# Margaretha sa citat: Måste man svara på alla dessa frågor(0-inlägg) innan man kan bota.så finns det ju ingen som kan det.
För detta uttalandet och denna begynnande insikt vill jag ge Margareta 5 poäng i en skala 1-5.
Per våran Sajtvärd sa.citat:Det går alldeles utmärkt att bota sjukdomar om man känner till orsaken,och har en behandling för orsaken. För denna insikt vill jag ge Per 5 poäng.
För att bota sjudomar bör man isåfall till fullo veta vad in mänsklig varelse är,samt kunna definera bot,sjukdom och hälsa,samt till
hundra procent känna till vilka lagar och principer som styr hälsa och sjukdomar.
Trådskaparen ville gärna veta lite mer om hur man botar saker
och mer om dess orsaker.Trådskaparen tog därför upp ett exempel
och undrade om Per kunde redovisa för högt blodtryck,dvs dess orsak och botande.Sedan dess har per varit försvunnen!!
Slutligen vill jag ge ett poäng till min vän Mads för hennes goa inlägg
Citat;Jag har inte läst alla inlägg.citat: Om du först svarar på andras inlägg! Svårt att få ihop den ekvationen,hur vet Mads att man inte svarat på inlägg när hon säger att hon inte läst,knepigt,får jag klura på.Kanske någon andlig guide eller något som skvallrat lite.
Mads har sedan min önskan att få en tillfullo redogörelse av vad en mänsklig varelse är gått upp i rök.Tråkigt då endast hon sitter inne med svaren och skulle kunna underlätta så mycket för mänskligheten genom ett komplett svar!
Och Big Pharma,rune,Vilde hilde och allt vad hon/han kallas
söker vidare efter svaren.
Antar att vi kan ge Big pharma 5 poäng för sin okunnighet oxå.
Åter igen, nej, man måste inte "till fullo exakt och utan återvändo precis känna till exakt vad en exakt människa är" för att bota ett sjukdomstillstånd. Det är ett rent villospår från en människa som har lurats att betala hundratusentals kronor och sex år av sitt eget liv åt att studera behandlingar som inte fungerar.
Dina behandlingar kommer inte att fungera ens om du någonsin skulle lära dig exakt precis och så vidare vad en människa är, så sluta klandra dig själv för din "okunskap" och försök begripa att det är metoderna som är verkningslösa, inte du själv som saknar någon vital del av den esoteriska kunskap du lurats att tro existerar.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
En enkel undran
Inom den traditionella skolmedicinen koncenterar man sig på konkreta, praktiska resultat: Att patienten skall bli kvitt sit lidande, sina besvär.
Duger denna måslsättning eller inte?
Om inte, vad krävs ytterligare?
#208 Eftersom homeopati inte är en vetenskap utan möjligtvis en "upplevelse" (förmodligen av besvikelse) så kan du och jag dela en poäng.
/Maria
- "# Radio får ett poäng för sin roll som ordpolis."
Vad jag vet har jag inte en enda gång i tråden märkt ord. Däremot har jag förklarat för en person som med nöd och näppe kan öppna en leksaksdoktorsväska avsedd för barn att en människa inte kan bli immun mot antibiotika, vilket denne låtsasdoktor påstått.
Att jag ens bryr mig om denne person beror på att det skrämmer mig att sådana som hon ska låta sjuka människor lägga sina liv i deras händer.
#210 Målsättningen duger,men inte verktygen.Målsättningen är dessutom en sanning med modufikation
Återigen kan mycket förebyggas,om vi applicerar ditt resonemang
till en ryggoperation,så skulle denna person med ,mycket stor sannolikhet kunnat slippa denna om samma patient redan från födslen och träffat en erfaren Osteopat/kraniosakralterapeut.
Som kunnat se över fosterutveckling och förlossningsfaserna.I dessa faser finns mycket goda möjligheter att förebygga saker,om samma patient dessutom ett par gånger under uppväxten träffar samma terapeut så skulle ryggoperation förmodligen vara ett minne blott!
Men om vi nu går tillbaka till ryggpatienten så kommer denna operation ungefär vara som att spela på lotto,ibland blir tillståndet bättre,men många gånger oxå sämre.Har på min klinik flera ryggopererade patienter som fått ett helvete efter op.
Varför? Jo för att man inte känner till orsak och verkan.
Man känner inte till vilka lagar och principer som styr hälsa och sjukdom.
Så mot bakgrund av din frågeställning citat: Inom den tradionella skolmedicinen koncentrerar man sig på att bli kvitt lidandet.Duger denna målsättning.
Svarar jag.
Den duger om man först är klar över.
1)syftet med smärtan,lidandet.
2) dess orsak.
3) Konsekvenserna.
Per.Vill hemskt gärna höra din version av hur man botar högt blodtryck och bakomliggande orsak.
Så ska jag ge dig min version av det.

Rune skrev:
- Vill hemskt gärna höra din [piotrrs] version av hur man botar högt blodtryck och bakomliggande orsak.
Tror du, Rune, att det bara finns en orsak till högt blodtryck?
#213, Bigpharma
Se frågetråden!
Vänligen VeVeN
# Per Skriver att om man bara känner till orsaken till sjukdomen så kan man bota den,vilket Per fått 5 poäng för.Jag tog därför högt blodtryck spm exempel för att knyta ann till den vetenskaliga förankringen och väntar på Pers svar.
Jag känner inte till hur man gör det,vill gärna lära mig hur man botar högt blodtryck,utan att till fullo kunna redovisa vad en människa är och redovisa för lagar och principer/tack.
Radio, #212,
Rune försöker fortfarande bortförklara sitt missförstånd av vad resistens innebär, vilket han till exempel gör genom att påstå att du skulle ha "märkt ord" när du påpekade att människor inte utvecklar immunitet mot antibiotika. Det tyckte han var att "märka ord", för att vi borde ha förstått att han menade "resistens" istället för "immunitet" och att han menade "bakteriestammar" istället för "människor".
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#213, Rune
- Per.Vill hemskt gärna höra din version av hur man botar högt blodtryck och bakomliggande orsak.
Det beror ju helt på vad den bakomliggande orsaken är, eller hur? Överdriven kaffekonsumtion kan leda till högt blodtryck. Stress kan leda till högt blodtryck. Åderförfettning kan leda till högt blodtryck. Hur du behandlar det höga blodtrycket beror helt på orsaken.
Frågan är, kort sagt, fel ställd.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Det går även alldeles utmärkt att skära ner på sin kaffekonsumtion utan att till fullo kunna redovisa vad kaffe är och redovisa för lagar och principer om kaffe och dess sammansättning.
Åter igen, detta pladder om okänd kunskap som Rune driver på är säkert väldigt viktigt inom någon av alla de mystiska trossystem som Rune försvarar, ett system där han kan säga att riktig medicin inte "egentligen" hjälper trots att det verkar så och att de häxbrygder som han och hans kolleger säljer "egentligen" hjälper trots att det inte verkar så. Det är dock inte viktigt i verkligheten, där allt som spelar roll är orsakssamband, mätbarhet och att bli frisk, på riktigt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Per.
Är du medveten om att skolmedicinen anser att 80-90 procent av orsakerna till högt blodtryck är okända,dvs essentiella.??
Hur Behandlar man på ett vetenskapligt sätt högt blodtryck utan att känna till orsakerna?
#220, Bigpharma
Snabbfråga:
Varför räcker det inte med att man som skolmedicinen gör, fakriskt löser problemet? Vad är felet?
#220 Betyder inte essentiell livsnödvändig eller något liknande???
I så fall för står jag inte alls vad du menar med essentiella.
Löser vilket problem? Hur isåfall Berätta!
#223, Bigpharma
Ja, ta exemplet blodtryck som du själv nämner. Att man med hjälp av mediciner faktiskt kan sänka detta blodtryck, och på det sättet minska patientens besvär, och risken för framtida problem.
Vänligen,
VeVeN
#224. Visst är det så.men det är ingen botande behandling,det är återigen symtombehandling av ett symtom där man inte känner till orsaken.
Om du behandlar ett symtom,utan att känna till orsaken och kallar det vetenskap så förstår jag vad ordet Vetenskap står för.
Om du behandlar ett symtom där du inte känner till orsaken med ett läkemedel du känner till ännu mindre om,så bör det rimligtvis
vara möjligt att detta får andra konsekvenser,än de tilltänkta.
#225, Bigpharma
Utgångspunkten är ju att man använder behandlingsformer som har bevisad effekt.
Har inte skolmedinen det då,menar du?
Var hittade du uppgifterna om att 80 till 90 procent av orsakerna till högt blodtryck är okänd?
#227, Bigpharma
Vad är det du syftar på?
Dom hittar jag inuti min skalle eftersom jag läst invärtesmed tidigare,men om du googlar på eesentiellt blodtryck bör du oxå kunna få fram det=)

BigPharma/Rune, hur behandlar du högt blodtryck?
Berätta gärna vad orsakerna är också. Alltså, de essentiella orsakerna.

För Rune/BigPharma är garanterat 80-90% av medicinkunskaper okända.
Tall! Va det inte roligt längre,efter det att du googlat.

Essentiellt högt blotryck innebär snarare att det inte är en sjukdom/orsak i bakgrunden. Per tar upp ett par anledningar till essentiellt högt blodtryck som stress och för mycket kaffe. Det kan också vara så att man helt enkelt rör sig för lite och äter för mycket, även genetiskt. Man bör kanske inte glömma graviditet, där man kan få tillfällig höjning av blodtrycket, vilket också är essentiell. Man kan helt enkelt vara nervös inför något och få essentiell höjning.
Vänner!
Hur går det för er,får ni ihop era vetenskapliga termer?
Eller har det som det har för Mads,kört ihop sig
- "Vänner! Hur går det för er,får ni ihop era vetenskapliga termer? Eller har det som det har för Mads,kört ihop sig"
För varje inlägg du skriver Bigpharma, blir det allt tydligare hur otroligt viktigt det är att informera om homeopater som leker doktor med sjuka och behövande.
#236 Bara undrde om ni fått ihop vetenskapen med blodtrycksbehandlingen i förhållande till citat: Vet man orsaken till sjukdom så kan man bota.
Eftersom jag fortfarande en vet hur man botar högt blodtryck
och genom vilka lagar och principer det sker,så är det väl klart jag undrar hur det går?
- "Bara undrde om ni fått ihop vetenskapen med blodtrycksbehandlingen i förhållande till citat: Vet man orsaken till sjukdom så kan man bota."
Och var har du fiskat upp det citatet? Sluta upp med att hitta på saker som du tycker att vi ska förklara.
Radio. Det är ett citat tagit ifrån din bäste fiskekompis Per.
Citat; Det gär alldeles utmärkt att bota sjukdom,bara man känner till orsaken och har en behandling för orsaken.
Doctorn: Är den vetenskapliga termen och målstolpen flyttad till
att de kan vara…
Ursäkta mig,men ajg vet fortfarande inte hur man botar saker utan att känna till orsaken.
Är bot inom den vetenskaplga världen per definition samma som livslång symtom behandling?

#239, Rune skrev:
- "Är bot inom den vetenskaplga världen per definition samma som livslång symtom behandling?"
Nej, inte bot. Vissa sjukdomar är som bekant t.ex. kroniska. I de fallen finns symptomlindring, och det är ju bra.
Botar du kroniska sjukdomar?
Vissa typer av cancer kan botas, men man kan få cancer igen, självklart (det förstår man bl.a. om man vet vad cancer är). Det betyder dock inte att den cancer någon har just nu inte kan botas.
Hur botar du cancer? Oh… just ja. Det får homeopater inte ens låtsas göra.
Intressant att du återigen ignorerar vad de studier som homeopater själva refererar till säger.
#240 Visst är det bra att saker och ting kan symtomlindras,något skolmedicinen måste utnyttja i de flesta fall i sin hantering av patienter.Få är de saker som skolmedicinen botar.
Jag botar inget,jag assisteerar kroppen mot läkning och hälsa!
#241 Att du inget botar behöver du inte påtala
Kroppen är ganska bra på att läka sig själv för det mesta så ditt "självpåtagna assistentjobb" måste vara rena smäckjobbet….
/Maria
- "Radio. Det är ett citat tagit ifrån din bäste fiskekompis Per. Citat; Det gär alldeles utmärkt att bota sjukdom,bara man känner till orsaken och har en behandling för orsaken.""
Det är alltså enligt dig samma sak som:
- "Vet man orsaken till sjukdom så kan man bota."
Du förstår inte den enorma skillnaden?
"242 Nja,det kräver rätt så mycket utbildning för att komma dit hän.
Kroppen är rätt bra att läka sig själv,bara den får rätt förutsättningar
och stimuleras av en person med rätt inviduella verktyg.Det är inget smäckjobb,men ett intressant och roligt jobb,då man ser hur patienten går från ohälsa till hälsa.
Små doser stimulerar
medel doser bedövar
stora doser dödar.
Jag kan bara inte sitta här hela tiden :)
men jag hittade uppgifter om att 85 % av all hypertoni är essentiell men det står inte att orsaken skulle vara okänd. Orsaken är väl bara många olika: stress, övervikt osv.
#220, Bigpharma,
Du blandar ihop tre saker nu:
- Ej diagnosticerat.
- Okänt.
- Essentiellt.
Detta är tre olika saker. Du menar det första, men du säger det andra och det tredje, som om de vore detsamma som det första och att de är inbördes identiska. Det stämmer inte. Om man kan diagnostisera orsaken till det höga blodtrycket kan man behandla orsaken. Att orsaken inte är diagnostiserad innebär inte att orsaken skulle vara okänd när den väl diagnostiserats.
Givetvis behandlar du inte någon förrän efter du har ställt diagnos. Eller ja, DU gör det förmodligen, men om vi talar om den idealiska "du" som har någon form av professionell medicinsk bakgrund och angelägenhet att få patienten att må bättre.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#237, rune.
Ett citat är en exakt återgivning av ett tidigare uttalande eller skrift. Därför är meningen "Vet man orsaken till sjukdom så kan man bota" ett citat som kan tillskrivas dig, eftersom du skrev så. Ingen annan har skrivit så tidigare. Den kombinationen av ord existerar bara i ditt inlägg, och efterföljande som har citerat dig.
Så vad menar du, egentligen?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

Hur botar du kroniska sjukdomar? Nej, jag menar, hur "assisteerar [du] kroppen mot läkning och hälsa" vid kroniska sjukdomar?
Blodtrycket.
Ca 5 % av vad man diagnosticerar som högt blodtryck har en känd orsak det kan då tex vara en tumör eller en njurartärstenos(förträngning av en blodkärl) 95 procent anses därmed utgöras av den s,k essentiella delen.
I 95% av fallen med högt blodtryck kan man alltså inte påvisa en orsak,utan antar att dessa utgörs av multifaktorer.Dessa skulle
då kunna vara;högt saltintag,fetma,rökning,alkohol,kaffe,psykiska besvär,mediciner, en stor del tillskrivs också de genetiska faktorerna.
Om man som utgångspunkt utgår ifrån njuren och en eventuell
förträngning av en artär i njuren så för det oss tillbaka till någon procent av orsaken till högt blodtryck.
Njuren kräver för sitt arbete hela 25% av hjärtats minutvolym
dvs mängden blod per slag.Njuren kräver också ett relativt högt tryck för sin funktion.
Om tex hjärtat inte på ett tillfredsställande sätt kan upprätthålla
cirkulationen och tryck så kommer via en försvarsmekanism njuren att skicka ut hormonet renin.Detta hormon kommer då att dra ihop kärlen för att öka trycket.
Njuren ber alltså om ett högre tryck för sin funktion,samtidigt som
hjärtat då kommer att belastas ännu mer med ev. vä.kammarsvikt
som långsiktig följd.För att skona hjärtat sätter man nu in s.k Ace hämmare som skolmedicin.Denna åtgärd kommer att skapa en avslappning i kärlväggen och på så sätt skydda hjärtat.För att avlasta hjärtat ännu mer kompletterar man vanligen behandlingen med en s,k betablockerare.
Betablockerar är verksamma genom sin funktion på central nervsystemet.Denna medicin blockerar de receptorer som är kopplade till nordadrenalin och adrenalin och som vanligtvis
höjer trycket i kärlväggen.Genom betablockerare sänks alltså trycket och hjärtat skonas ytterligare.
Vi har nu fått en symtombehandling som skonar hjärtat och
minskar risken för eventuell stroke,en vinst vi inte kan bortse
helt ifrån.
Men samtidigt har vi på något sätt kört över njurens "rop på hjälp"
eftersom trycket nu blir ännu lägre till njuren.Vad det betyder
vet vi inte.I kroppen finns också flertalet avläsningställen och regleringssystem för blodtrycket bla via de s.k baroreceptorena
En sådan station är beläget i halsen(carotisartären) för att garantera att hjärnan för sin del av blodvolymen,hjärnan som
näst efter njuren är den som kräver mest blod av hjärtats minutvolym(20%) Vad betyder denna symtombehandling för dessa system?
Om vi nu går tillbaka till de 95% av fallen där man inte har en klar orsak till högt blodtryck så ser vi att den vanligaste behandlingen
här även den är via Ace hämmare.Man går helt enkelt in och blockerar reninsystemet oavsett vad det handlar om.
Den medicin som är relevant för 2-3 procent av all känd orsak till högt blodtryck får fungera som symtomdämpare för all okänd orsak till högt blodtryck.
Med Ace hämmare behandlar man därför orsaker man vet lite eller inget om med en medicin som bara hobbar på en symtomnivå.Som dessutom kan vara ohälsosam för njuren.Nu bortser jag även ifrån de eventuella biverkningarna som medicinen i övrigt kan ha.
De flesta som går på dessa mediciner gör det oftast hela livet,vad
det för bot vet jag inte,men det är säkerligen den definitionen ni har av bot och hälsa.
Så summa sumarum så botar ni högt blodtryck där orsaken till 95%
är okänd med en medicin som jobbar på symtomnivå resten av livet.
Utifrån erat fysiska tänk hade jag bättre förstått om ni kunde precisera medicin på individnivå,med hänsyn till genetik,en för alkohol,en för rökning en för salt osv. då börjar vi närma oss något.
Tack,
Hur skulle du göra då för att bota essentiellt högt blodtryck?
Att man får gå på medicin hela livet med än kronisk sjukdom är kanske inte så konstigt.

Det är fysiskt jobbigt att läsa väggar av text med fetstil.
Kan du sluta med det? Inte ens ett barn tror att det du säger är mer sant bara för att du skriver med fetstil, och det ser för jävligt ut, förutom att det blir mer svårläst.
#251 Vet du hur du botar det? Läs inte!!

Hur tänker du?
Vill du inte att folk ska läsa dina svador?
#253 Nja,det är ju fritt fram om man vill delta,men har man svårt för det och ens argument och förståelse inte hänger med,så kanske man mår bättre av att avstå,'r dock behjälplig om det kör ihop sig=)

Min eventuella förståelse påverkas inte av hur din text ser ut. Däremot gör min vilja att ens låtsas ta dig på allvar det.
Det är nog snarare textens innehåll du visar utlopp för.

Har man "essintiellt" högt blodtryck av stress så är det inte så svårt att sänka det genom att sänka stressen. Har man det p g a graviditet så sänks det automatiskt. Har man det p g a övervikt (fel kost) så går det alldeles utmärkt att sänka blodtrycket genom att lära sig äta rätt och röra på sig.
Tar mig själv som exempel. Har alltid haft lågt blodtryck (vilket jag inte lidit av). För något år sedan fick jag helt plötsligt högt BT. Inte p g a sjukdom. Alltså fick jag gå några gånger till HC och ta blodtryck. Det visade sig rätt snart att det höga BT var stressrealterat. Alltså sänkte jag hastigheten och, vips, så har mitt BT normaliserats. Inte ett enda piller behövde jag ta. Inte heller behövde jag en assisterande homeopat till hjälp. Så visst kan den tradiotinella sjukvården fixa en hel del, utan att ta till medicin.
Inte heller är högt BT något att leka med. Hellre att man får ta blodtryckssänkande medicin så fort som möjligt, än att man ska traska omkring och vänta till dess den assisterande homeopaten fått kroppen att självläka. Det är inte heller så att man, bara för att BT är högt, behöver äta blodtryckssänkande för alltid. Det kan vara högst tillfälligt.
#249, rune,
Det här har redan besvarats. Om du inte har förstått svaren hittills, som bland annat mycket hjälpsamt förklarat för dig hur essentiellt högt blodtryck kan behandlas genom att behandla orsaken, så kan du ställa uppföljningsfrågor på det som sagts. Att bara pladdra på som om ingen annan har talat, lockar inte till samtal alls.
Till exempel har det redan påtalats att essentiellt inte betyder att orsaken är okänd. Ditt påstående är helt enkelt fel. Du har inte rättat dig där ännu.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Vad Doktorn och du Per pratar om är så kallade riskfaktorer
Endast i 5% av fallen med högt blodtryck kan man hitta en isolerad orsak.Detta skulle då kunna vara njurstenos,tumör,cushings syndrom eller annan bakom liggande sjukdom.
De övriga 95% anses bero på flera saker tillsammans.Att sedan motion tex kan sänka ett högt blodtryck ger inte svar på varför trycket är för högt,även smala personer med hyfsat god kondis kan
vara drabbade.Motion är dock mycket bra att ägna sig åt.
Men låt oss se på den inviduella behandlingen.=)
högt blodtryck pga
Alkohol=Ace hämmare och betablockerare
kaffe=Ace hämmare och betablockerare
salt= Ace hämmare och betablockerare
övervikt= Ace-hämmare och betablockerare
Genetiska faktorer enligt forskning 30-40%
Nu ska vi se vad vi kan hitta på här hm..knepigt!! ahh va tusan vi kör lite Ace hämmare och betablockerare här med. Funkar det så funkar det! !!
Sedan vet du oxå doktorn att en mycket stor del av de patienter
som står under denna medicinering gör det resten av livet.En stor del av 55 plussarna tex
Finns oxå en stor grupp som inte har de sk riskfaktorerna,men ändå besväras av ett högt tryck!!
Så faktum kvarstår att det endast är frågan om symtombehandling!!

#259. Jösses, vet du vad du skriver om…….egentligen?
Om du har högt blodtryck och sänker det med motion och ändrade kostvanor, vad visar det på då? Låt oss fundera en stund. Kan svaret vara att du förmodligen är överviktig och stillasittande och kanske din kolesterolhalt är alldeles för hög (bara som exempel). Ja, du ändrar din kost och rör på dig mer och trycket sjunker. Då har du svaret där.
Lika är det med stress. Du söker läkare för att du känner att något inte är bra. Läkaren konstaterar att du har högt blodtryck. Blodprover tas, där man (faktiskt) kan eliminera många sjukdomar om proverna är ok. Blodfetter är ok, levern är ok, hjärta och lungor är ok, ingen infektion osv osv. Du blir utfrågad om du känner dig stressad, hur du äter, motionerar, röker och dricker (vilket ändå syns på blodprovet) osv osv. Därefter kontrolleras BT vid olika tillfällen och man konstaterar, låt säga, stress. Som patient tar du åt dig och ser verkligen till att slå på bromsen ordentligt. BT sjunker och normaliseras. Vad kan det då bero på att BT blev högt tro? Fundera en stund på det.
Det du nu gjort med ditt inlägg är att flytta målstolparna ännu en bit, eftersom du faktiskt fått, precis som Per så riktigt också skriver, detta förklarat för dig.
Som jag också skrev i mitt inlägg så fick jag inga piller överhuvudtaget. Det läkaren strängt sa till mig var att sköta om min hälsa och dra ner på stressen, vilket jag också gjorde.
Vad gäller alkoholproblematiken så syns det rätt väl på de prover som tas. Nu är det inte särskilt enkelt att få en alkoholberoende patient att sluta dricka, då är det i första hand viktigt att sänka BT så att patienten inte får till exempel en infarkt. (Fast du botar väl även missbrukaren genom assistans).
Övervikt. Tja, är man kraftigt överviktig så går man inte ner så där på studs. Har man då oroväckande högt BT så gäller även där att sätta in behandling fort. Om patienten är villig att själv ändra sina matvanor och äta hälsosammare samt gå ner i vikt, så kan man ofta sätta ut medicinen längre fram.
Du förstår, homeopaten, att det är faktiskt så att vi som människor också har eget ansvar. Det vill säga att om vi dricker för mycket, röker, stressar, äter illa, är överviktiga och struntar i våran egen hälsa och inte lyssnar på vad våra läkare säger, lär det bli medicin som gäller. Ingen kan trolla, inte ens en läkare. Det är ett samarbete mellan läkare och patient som avgör.
Du kan inte, som alkoholist, byta lever och sen fortsätta supa och tro att du är oövervinnlig. Har du lungcancer på grund av rökning, är det också ditt ansvar att sluta röka i samband med behandling, om du vill ha en chans att överleva.
Om man inte har högt BT på grund av "riskfaktorer" så är det stor chans att det är genetiskt, vilket läkaren också frågar efter.
Om det är mig du kallar för doktorn så har du svaret i det jag redan skrivit, både här och på andra ställen. Många får fortsätta äta sin blodtryckssänkande medicin bland annat för att de faktiskt inte ändrar sina (o)vanor. Många skulle slippa medicinen om de förändrade sina (o)vanor. Många gör just det, ändrar sina (o)vanor och medicinen kan sättas ut.
Vad är det som är så svårt att förstå?
Doktorn.
Du gömmer dina svar i täckmanteln "feta personer" en grupp som självklart mår bra av motion.Självklart har dessa personer ett eget ansvar men gör tyvärr allt för ofta det dåliga valet att enbart äta skolmedicin.
Citat från nätet.;Orsaken till sjukdom är oftast okänd,men man vet
att i ca 5% av fallen beror det på njursjukdom.citat: Hos en stor grupp börjar blodtrycket stiga i medelåldern,orsaken till detta är OKÄNT.
sen känner man till riskfaktorerna:alkohol,kaffe,rökning mm
men det är inte svaret på varför människor i medelåldern får högt blodtryck Jo möjligen om alla dina patienter är alkolister eller rökare!
Men om vi bortser ifrån riskgrupperna så för du gärna förklara den
botande behandlingen i de ca 30-40% av fallen som anses bero på genteiken.
Hur botar man en smal person med högt blodtryck med goda vanor(motion,kost) men med ett okänt ärftilgt högt blodtryck,genom att ge Ace hämmare och betablocerare?
- Ingen kan trolla
Det där är uppenbarligen falskt. Speciellt i denna tråd.
Vidare Doktorn.
En studie från 2004 påvisar att 3 upp till tre glas vin om dagen skyddar mot stroke och hjärtinfarkt. Och anses ha en gynnsam effekt på faror kopplade till högt blodtryck!
Kaffe.
Nätfråga. Betraktas kaffe som en väsentlig riskfaktor för högt blodtryck? Nej,kaffet höjer förvisso trycket men inte mer än tex en konversation.
Så vad kan vi då dra för slutsatser för att få ihop dina påstående
Jo att 95% av dina patiente är feta alkolister som dricker två kannor kaffe dagligen.Ja.äntligen förstår jag vad du menar!!
Ser fram emot din redogörelse om gentetiken och blodtryck och bot via ace och beta.

Varför skriver du med fetstil hela tiden? Vad vill du uppnå med det?
Du bryr dig uppenbarligen lika lite om läsarna som om verkligheten.
#264 Ta det lugnt anundi.Konversationer med inslag av ilska/irratation kan ge högt blodtryck.
Vill inte att du som så många andra av svenska folket ska hamna under symtombehandling med ace hämmare och betablockerare!

Jag förstår naturligtvis att du i din obstina barnslighet fortsätter skriva med fetstil för att reta mig, men du inser ju samtidigt inte att du gör dig själv en otjänst. Fattar du verkligen inte att det är svårare eller jobbigare att läsa fetstil?
Uppenbarligen vill du inte att folk läser det du skriver (utan obehag), så varför skriver du överhuvudtaget?
Istället för att koncentrera dig på att vara så jobbig som du bara kan, kanske du kan svara på frågor.
Dessa till exempel: Hur botar du kroniska sjukdomar? Nej, jag menar, hur "assisteerar [du] kroppen mot läkning och hälsa" vid kroniska sjukdomar?

Förresten, fortsätt skriv med fetstil, gärna kursivt också.
För ju färre som läser dina villfarelser, desto bättre.
För mig är allas inlägg skrivna med fetstil.Ser det inte likadant ut för er?
Nej, ja ser bara Bigpharmas skrikande skrivsätt i fetstil
/Maria
#269 hehe okey
då svarar det på min andra fråga med, om jag skriver i fetstil omedvetet..
Är detta som upplevelser av andar? "Det som är fetstil för mig är inte fetstil för dig"?

#263. Ditt sätt att dra dina egna slutsatser visar bara på din totala brist på medicinsk kunskap.
För det första har jag ingenstans skrivit "feta personer", det är dina egna och högst nedvärderande ord. För det andra så nej, "mina" patienter som jag beskriver består inte av "feta alkoholister som dricker två kannor kaffe dagligen". Skäms på dig.
Jag tog upp riskfaktorer, som du själv drog upp i ditt inlägg 259, och beskrev dem en och en. Det gör inte du. Skäms på dig.
Du skriver
"Du gömmer dina svar i täckmanteln "feta personer" en grupp som självklart mår bra av motion.Självklart har dessa personer ett eget ansvar men gör tyvärr allt för ofta det dåliga valet att enbart äta skolmedicin."
Återigen vill jag påpeka att det är du och inte jag som använder dig av orden "feta personer" (stackars dina kunder). Resten du skriver är ju precis det jag säger. Alla människor har ett eget ansvar för sina liv. Om man som läkare berättar att deras BT är högt och att de bör tänka på att kanske ändra kosten och de ändå väljer att fortsätta äta fel kost, så ja, då har valet hamnat på medicinen. Det är inte läkarens fel, eller medicinen.
Vidare pratar jag om alkoholberoende, inte om något glas vin om dagen. Jag pratar om stress, jag pratar om fel kost och däribland för hög konsumtion av kaffe. Jo, kaffe kan höja BT. Inte för alla, men för vissa. Vi är, förstår du, olika individer som inte tål eller tål olika saker, mer eller mindre. Vissa kan trilla dit på alkohol per omgående, andra kan dricka utan att bli beroende. Vissa kan äta fet kost utan att påverkas, andra kan det inte. Visa tål stress mer än andra. Det är faktiskt inte så svårt att förstå……..om man bara vill, vilket du ju inte är intresserad av att vilja.
Om en smal person har högt BT så kan det ändå bero på fel kost. Det är inte alla som blir överviktiga av att äta "dålig och fet" kost. MEN, de kan ändå drabbas av väldigt dåliga värden och högt BT. En överviktig person som äter "fel" kost behöver inte alls lida av högt BT och kan ha fina värden. Om du inte vet det så ger jag inte ett dugg för dina kunskaper som du ändå säger dig ha.
När det gäller högt BT så är det, som sagt, viktigt att så snabbt som möjligt få det sänkt. Det innebär att en assistans till att kroppen själv ska läka blodtrycket inte är att rekommendera. Det kan faktiskt ta alldeles för lång tid och föranleda komplikationer såsom infarkt till exempel. Det borde du ju också veta med de kunskaper du påstår dig ha.

#262. Ja tydligen. Tänkte inte på det
.
#259, Bigpharma,
- Vad Doktorn och du Per pratar om är så kallade riskfaktorer
Nej, men jag förstår varför du missförstår det på det sättet. Innan man har fått högt blodtryck är exempelvis åderförfettning, stress och koffeinintag definitiva riskfaktorer. När det väl har hänt är det inte längre en risk, utan ett faktum.
Resten av ditt inlägg har redan besvarats. Det vore att föredra om du kunde fortsätta diskussionen efter att ha tagit hänsyn till det som redan har skrivits, hellre än att förvänta dig att övriga deltagare skall fortsätta bemöta samma påståenden upprepade om och om igen.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#261, Bigpharma,
Citat från nätet.;Orsaken till sjukdom är oftast okänd,men man vet
att i ca 5% av fallen beror det på njursjukdom.citat: Hos en stor grupp börjar blodtrycket stiga i medelåldern,orsaken till detta är OKÄNT.
Förstår du vad citatet betyder? Försök återberätta det i dina egna ord. Jag ser själv vad det står, så du behöver inte upprepa samma citat igen, jag vill att du visar att du förstår vad texten betyder. Just nu verkar det nämligen som att du försöker hävda att om 5% av fallen beror på njursjukdom så är resten omöjlig att identifiera. Det stämmer inte. Så gör ett försök, förklara vad du tror dig ha läst.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Återigen ni pratar om riskfaktorer.Alltså saker det kan vara.Per definition kan man inte hitta en isolerad orsak till högt blodtryck.
Doktorn du hänvisar större delen av orsaken till högt blodtryck till fetma och alkohol samt stress,kaffe mm min fråga blir då om 95% av dina blodtryckspatienter är tjocka alkolister som dricker två kannor kaffe dagligen?
Sedan glömde du att svara på den genetiska behandlingen av
högt blodtryck,du vet den där behandlingen som skiljer de övriga behandlingarna åt,den med ace hämmare och betablockerare.Hur botar den genetiska orsaker (30-40%)
Var någonstans står det att jag assisterar högt blodtryck doktorn?
Såg att Mads,den kunniga sjuksköterskan är tillbaka här,kör det ihop sig så kontakta henne,hon vet nämligen till fullo vad en mänsklig varelse är!
http://www.dn.se/livsstil/halsa/en-kopp-kaffe-for-halsan-1.1139332
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-ron-om-vinets-goda-egenskaper_187707.svd
Doktorn.
Hur diffrenserar du ett högt blodtryck.
Kraftig..jaha där har vi orsaken
Mer än 3 glas vin..jaha där har vi orsaken
Men om du har en man i 55 årsåldern utan sjukdom i övrigt och
som för övrigt är måttlig i det mesta,samt motionererar regelbundet
Vad blir din diffrensering och behandling?

#276. Nej, jag glömde inte att besvara den genetiska behandlingen………jag totalt struntade i att besvara den.
Du skriver
"Doktorn du hänvisar större delen av orsaken till högt blodtryck till fetma och alkohol samt stress,kaffe mm min fråga blir då om 95% av dina blodtryckspatienter är tjocka alkolister som dricker två kannor kaffedagligen?"
Jag frågar
Kan du läsa? Om svar ja så ta och läs om inlägg 260 och 272. Om du där kan se att jag skrivit som du sen säger att jag har, kan man lätt konstatera att något problem med läskunnigheten finns. Ta också och läs om ditt eget inlägg 259, vilket är det jag svarar på. Alltså där du grupperar upp det du kallar riskfaktorer, vilket jag då svarar på i samma gruppering.
Aha, så du assisterar alltså inte den som har högt BT. Intressant homeopaten. Då skriver du alltså om något du inte har en aning om, egentligen. Kul.
Vad beträffar Mads så är hon betydligt kunnigare än du, vilket hon bland annat bevisar just med kommentaren (inlägg 109)
"Vet man intevad en mänslig varelse är ska man nog inte arbeta med människor, speciellt inte i syfte att göra dem friska…"
Håller fullständigt med henne. Som vanligt kan man också konstatera att herr/fru homeopat har förvanskat meningen i det som skrevs, vilket han/hon också gör i de flesta av sina inlägg.

#277. Det har jag redan svarat på.
Okej doktorn,då konstaterar jag att du inte har svar på mina frågor,fast det visste jag ju egentligen inte..bättre du inte avslöjar ditt symtomtänk!!

#280. Vet du, du kan konstatera precis vad du vill. Jag vet att jag gett dig flera svar. Ditt tråkiga inlägg visar bara mer om dig än om mig, fast det vet ej 17 om du själv förstår.
jag tackar för en rolig läsning.
Vilken himla tur att vi har..Bigpharma i Burken.
Vad ni gör så släpp inte ut h-n..
Bigpharma..jag hoppas att du skojar när du säger att du hjälper människor???
Sen så har jag väntat på o få din förklaring på frågorna i ditt inlägg högst upp..
Ser fram i mot o få veta om även jag är en Människa eller bara en illustion.
Bäste chick.
Varför skulle jag skoja?Nej chick om inte jag vore här med mina kunskaper så skulle det ju vara rätt trist här
I övrigt är du nog en människa mer eller mindre fast i illusioner som de flesta här.levandes i en begränsad värld av tid och rum.
Doktorn. Vart ngn stans har du svarat på hur du botar och behandlar
genetiskt högt blodtryck? får gärna hänvisa nig till inlägget,måste ha missat det!!
Hypertoni är industrins guldkalv
En sökning i Fass på indikationen hypertoni ger träff på 107 läkemedel. Inte konstigt att många läkare tycker att det är svårt att välja. Trots det skrivs det mycket och förra året såldes det hypertoniläkemedel för tillsammans 1,8 miljarder kronor i Sverige.
Doktorn jag förstår bättre nu!!
Vetenskap-bot-livslång behandling-symtombehandling går hand i hand
för en skolmedicinare och läkemedelsföretaget,
Funkar det så funkar måste vara den vetenskapliga definitionen
av hälsa! Bonus om det funkar så bra att det ger lite biverkningar på köpet…nya piller..hjulen rullar!!
Säg till förresten om du vill läsa lite om fosterskador och ace hämmare!!
Bigpharma: Finns det något vettigt som visar att dina sockerpiller hjälper mer än placebo mot högt blodtryck eller mot någon annan åkomma?

#285. "Säg till förresten om du vill läsa lite om fosterskador och ace hämmare!!"
Hoppas du inte menar att detta är en ny nyhet
. Som du kanske vet så har man vetat att risken för fosterskador ökar i senare delen av graviditeten med ace-hämmare. Ett bra tag har man vetat att det även gälller den första delen av graviditeten. Fast nu är det ju också så att man sätter ut den typen av BT-medicin och antingen försöker helt utan medicin genom hela graviditeten, eller använder en annan typ av BT-medicin. Det beror mycket på hur högt BT är. Skador på både mamman och barn kan faktiskt uppstå om inte en relevant behandling förekommer vid högt BT. Det är dessa skador, vad det än gäller, som du lyckats förtränga.
#287 Jag absolut inga problem med det.Att vid behov använda skolmedicn en kortare tid i detta läget kan vara helt relevant.
Vad som stör mig är att man ständigt försöker ge sken av att
allt man arbetar med inom skolmedicinen är vetenskapligt belagt.
Jag är därför mycket nyfiken på att få veta hur man"botar" högt blodtryck orsakat genom genetiken tex.
Vad bot innebär för skolmedicinen kan man undra då mycket få saker botas med läkemedel.
Migrän,astma,diabetes,struma.eksem,psoriasis ja listan kan göras lång,Ingen bot,enbart livslång symtom behandling.
Trots allt så tycker jag du har en del sunda argument och åsikter också!!
#288 Gåtan med Migrän har man ännu inte löst.
/Maria
# 289 Nej,skolmedicnskt sätt så är det bara piller som gäller,Har dock mycket goda resultat av migränbehandling på min klinik.
#290 Det var inte det jag pratade om utan jag skrev att gåtan med Migrän fortfarande inte är löst.
Skolmedicinskt så forskas det hela tiden och man kommer närmre och närmre svaret och behandlingarna blir bättre och bättre.
Kan du tala om vad Migrän beror på?
/Maria

#288. Vid genetiskt högt BT gör man som man gör med andra riskfaktorer. Finns det genetiskt, alltså man har nära släktingar som lider av samma åkomma, så räknas det som en riskfaktor. Precis som andra riskfaktorer som till exempel om man haft stroke, infarkt, rökning, blodfetter, kärlkramp, övervikt med mera.
MEN, det är inte så att du blir behandlad med blodtryckssänkande medicin bara för att du har högt BT. Är du inte i någon riskzon, alltså du har bra värden i övrigt så behöver inte medicin sättas in, utan man avvaktar.
Det du inte verkar förstå är att det inte är det höga BT i sig som avgör, utan det är om man tillhör kategorin riskfaktor. Det innebär att det höga BT kan leda till stroke, infarkt, hjärtsvikt, njursjukdomar osv. Det är DÄRFÖR man måste sänka trycket. Det är livshotande sjukdomar vi pratar om, ingen låtsaslek.
Jag känner faktiskt människor som blivit "botade" från astma, struma och eksem. Visserligen är det inte ofta förekommande att man klarar sig helt utan medicinering (levaxin) efter en operation, men det händer och då är man, enligt ditt sätt att se, botad. Att det är så beror på att det är extremt svårt att veta exakt hur mycket av sköldkörteln man ska ta bort.
Diabetes……nja, det beror väl på vilken typ du pratar om. Det finns ju de som, genom att äta rätt och röra på sig, håller sig bra inom värdet. De som måste ta insulin för att hålla sig på bra värdenivå är en annan sak. Fast där ska man heller inte glömma att forskningen går och har gått enormt framåt. Det är inte så länge sedan människor dog i sjukdomen. Det är heller inte så länge sedan människor fick komplikationer av insulinet som till exempel blindhet, dålig blodcirkulation med amputering som följd. Idag är insulinet så mycket finare.
Eftersom skolmedicinen, enligt dig, inte botar kan du väl berätta något, åtminstone lite, hur du botar, eller hur homeopati gör det.

#290. Men visa på dina goda resultat då, istället för att bara köra samma sak om och om igen. Du pratar mycket men visar inget.
Mycket prat o lite verkstad.. Så kan man nog sammanfatta "Bigpharma"
ja tråden är snart 300 inlägg lång och det enda Bigpharma har bevisat är att man kan använda hur många ord som helst till att inte säga nånting alls 
- "Har dock mycket goda resultat av migränbehandling på min klinik."
Men du har inget mer än dina egna subjektiva iaktagelser. Tyvärr. Det skulle vara fantastiskt om man kunde hjälpa migränpatienter med homeopatika, men ingenting vettigt tyder på att man kan det.
Varför ska jag berätta något som ni själva redan vet svaret på?
Ni vet ju redan att inget annat fungerar än en tub symtomdämpande treo.
Jag är i stort sett inne på skolmedicinens linje,då jag sett att de flesta patienter har bist på treo,ipren mm i kroppen!!
Sedan fyller det inte så stor funktion att berätta något för er då de flesta inte ens har en basmedicinsk utbildning av er.
Om man framgångsrikt ska kunna behandla migrän,måste man ha goda kunskaper i embryologi därtill krävs Osteopatiska kunskaper
och ett kinesiskt medicinskt förhållningsätt.Eftersom jag har det och inte ni så…tyvärr!!
- "Sedan fyller det inte så stor funktion att berätta något för er då de flesta inte ens har en basmedicinsk utbildning av er."
Du menar kursen där du fick lära dig att man kan bli immun mot antibiotika, men inte hur man botar en enkel infektion bara för att man inte borde fått den?
- "och ett kinesiskt medicinskt förhållningsätt.Eftersom jag har det och inte ni så…tyvärr!!"
Att man ofta tar upp kinesisk kunskap när det gäller icke-evidensbaserad alternativmedicin tycker jag är ganska festligt. Är Kina kända för att vara öppna och ärliga i vad de gör? Kan det vara så enkelt som att deras myndigheter inser att de inte kan ge bra sjukvård till befolkningen och att det faktiskt inte gör så mycket att några går åt, så att de lika gärna kan låtsas att de kan bota än det ena, än det andra?
Eftersom jag har det och inte ni så…tyvärr!!
jag hoppas vi kan tolka detta uttalande som att du hädanefter kommer att kasta dina pärlor för mera värdiga svin än dem som frekventerar detta forum.

#297. Vet du, jag tror inte du kan berätta. Att komma med en sådan låg kommentar som du just gjorde…….."Ni vet ju redan att inget annat fungerar än en tub symtomdämpande treo."…….är direkt oförskämt.
"Sedan fyller det inte så stor funktion att berätta något för er då de flesta inte ens har en basmedicinsk utbildning av er."
Oj oj så lågt. Kan tänka mig att de flesta av oss har ungefär samma kunskaper i basmedicin som du………om inte rätt mycket mer.
De två sista styckena i ditt inlägg tycker jag beskriver rätt väl att du inte kan berätta. Du vet helt enkelt inte själv. Om jag ska stiga upp på en självskapad piedestal, på samma sätt som du gör, så kan jag konstatera att mina kunskaper vad gäller läkande är bra mycket mer än dina, då jag åtminstone berättar och förklarar hur det fungerar, vilket du inte ens kommer i närheten av. Eller ens försöker.
Du påstår, och istället för att förklara vad det är du påstår, kommer du dragande med något så korkat som att du besitter kunskapen men det gör inte vi och då är det inte värt att berätta och förklara. De allra flesta av oss har, enligt dig, inte ens de basmedicinska kunskaperna. Ja jösses. Det är väldigt förtroendegivande. Jag tror du behagar driva med oss……..så barnsligt.
och ditt inlägg blev det 300;ade. tycker du inte att detta troll är fet nog nu?
Om svaret är nej så vet jag bot - Det finns inget som inte en fet hamburgare kan bota 

#301. Wow, då tar jag din hamburgare som ett pris för att jag var den som skrev det 300:ande inlägget, ser väldigt smaskigt ut
. Undrar om den feta maten är så bra för blodtrycket
.
Fast i ärlighetens namn så är det väl inte bara jag som ska svara på frågan om trollet är fet nog……..
.
jag tror inte trollet kommer känna sig mätt ens efter inlägg #500 
#303 Här kommer mera trollmat, nom nom.
#297 Om du skulle kunna visa(vilket du inte kan) att alla former av skolmedicin var dåliga och overksamma, vet du hur mycket det skulle bevisa förträffligheten hos ditt utspädda vatten?
En hint: Det är siffran som ser ut som en Bagel.
De rationella människna på det här forumet som inte har en medicinsk utbildning(långt ifrån alla), har missförstått en sak mindre än dig. Det är imponerande hur lite av din påstådda akademiska utbildning som fastnat, så sluta skryt om den. Om jag skulle använda min civilingenjörsexamen i datavetenskap för att lägga tyngd bakom ett påstående om att abakusen var överlägsen datorn, så skulle folk rättmätligen skratta åt mig. Så: hahaha!
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Jag ja förstår att ni gillar hamburgare.Människor som är verksamma
genom begärskroppen älskar astrala upplevelser så doktorn du får den.Vad de ser med sina ögon och förnimmer genom magen blir deras sanning.Oftast stannar kunskapen vid den fysiska kroppen.
Människor verksamma genom begärskroppen kommer också att vara styrda av denna större delen av sina liv.Det betyder sin tur att
att de också kommer att vara predisponibla för sjukdomar tillhörande begärskroppen.Ledordet för deras utveckling kommer att vara Ilska/frustration.På vägen till ett högre medvetanade och en större insikt kommer de vara mottagliga för Div magbesvär,huvudvärk,migrän och blodtryck,struma mm.
Ska man förstå orsak och verkan och kunna behandla och diffrensera en migrän så måste man som jag sa tidigare ha kunskaper i embryologi både på skolmedcinsk och kinesisk väg.
Man måste därtill ha en praktisk tillämpning dvs verktyg för att
arbeta på dessa plan.Man måste förstå det embryologiska sambandet mellan Mamma och foster.
Man måste förstå och ta hänsyn de kraniella förändringarna som kan uppstå genom förlossning/förlossningskanalen.Förstå styrsystemen genom atlas,axis. mm.
Så ännu en gång tyvärr!! De flesta av befinner sig mestadels på
Hamburgeplanet och då blir slutsatsen,tänket och logiken därefter.
#305 Det du pratar om är rena gissningar när det gäller Migrän. Inte heller du min Brutus….kan bota migrän eller har en susning om vad denna värk kommer ifrån.
"Vad de ser med sina ögon och förnimmer genom magen blir deras sanning.Oftast stannar kunskapen vid den fysiska kroppen."
Och din kunskap har definitivt åkt ut bakvägen…
/Maria
#306 Vad har du för utbildning? Noll,som de flesta som tycker mest här inne? mm..misstänkte det!!
Till skillnad från vissa andra så har jag inget behov av att delge min utbildning och framför allt inte till någon som uppträder så rent ut sagt oförskämt.
"Det är skillnad på bildning och utbildning"
Du saknar uppenbarligen bådadera…
/Maria
- "Vad har du för utbildning? Noll,som de flesta som tycker mest här inne? mm..misstänkte det!!"
Ska jag ta frågan igen? (har ännu inte fått något svar mer än ett "godag yxskaft")
Var det på din utbildning, du skryter så om, du fick lära dig att man kunde bli immun mot antibiotika?
Radio.Jag förstår att det är roligt för dig att vara med och diskutera lite,men dina gonorrefrågor och din roll som ordpolis har vi ju diskuterat tidigare.Din läsförståelse kan jag som jag sagt till dig förut inte hjälpa dig med.
Bumbleboo Jag upplever att du upplever att den som som har minst utbildning vet mest i det här fallet du.Om du byter fokus på ditt upplevelsecentrumfrån magen till hjärtat så kommer du få tillgång till lite djupare upplevelser.mvh.
#310 När du inte kan svara på en enkel fråga om Migrän, än mindre bota så pratar du om magbesvär och visst det passar dig perfekt för SKIT är det enda du har pratat i denna tråden.
/Maria
# 310 jag har bara iakttagit tråden men eftersom du inte svarar radio o jag vill också ha svar på frågan så ställer jag den:
Vart har du fått för dig att man kan bli immun mot antibiotika?
#312 Så bra att du iakttagit tråden.Fast du kan väl läsa lite bättre först då!! Du kommer då att se att den frågan redan är besvarad.
Det gör mig både ledsen och glad att ni tjatar om det stup i ett.
ledsen för jag förstår att allt annat man skriver om,kan ni inte diskutera då ni saknar kunskap för att bemöta det,inget illa ment,förståligt utifrån avsaknad av för diskutionen relevant utbildnig""
Glad för jag förstår att kunskap är makt.. Men just av den andledningen att ni saknar kunskap så blir diskussionen tafatt.
311 Jag har i ett inlägg ovan just skrivt om migrän,men din bakgrund och avsaknad av medicinsk utb både skolm och alt med, gör att du inte kan ta till dig den infon.
#311 Gissa vad jag jobbar med?
/Maria
#314 Vem ställer du frågan till? Du har ställt frågan till inlägg 311!!
Och där är det någon som beskriver "SKIT" kan det vara så att du jobbar på renhållningsverket då?
Eller har du utifrån din hänvisning tillbaka till dig själv en slags inre dialog? typ,vem är jag,vart är jag på väg,vad jobbar jag med!! Vad är egentligen hälsa och vad till fullo är en människa! Ja grattis isåfall.Det betyder att du söker djupare svar på ett andligt plan genom ditt hjärta!!!
#315 Jag skrev fel vilket du kunde räkna ut. Bravo.
Inte renhållningsverket
Det bränns inte ens.
"men din bakgrund och avsaknad av medicinsk utb både skolm och alt med, gör att du inte kan ta till dig den infon."
Du fabulerar och gissar och du har ingen aning om vad jag har för utbildning eller yrke.
Ditt eget "yrke" däremot har du som sagt sagt inte tillfört någonting positivt i dessa diskussioner och hade du haft mer yrkesheder så hade du för samtal på ett mycket mer proffsigt plan och debatterat sakligt, svarat på frågor och inte visat en så totalt respektlöshet inför andra.
/Maria

#305. Jösses, du tror väl inte på allvar att någon ens är i närheten av att tycka att du är seriös?
Att käka en hamburgare, vilket är gott om det är rätt tillagat, är en upplevelse ja. Fast ändå, känslan stannar inte med magen och det borde ju en lärd person som du veta
. Du vet väl att det finns vegetariska hamburgare också?
"…..att de också kommer att vara predisponibla för sjukdomar tillhörande begärskroppen.Ledordet för deras utveckling kommer att vara Ilska/frustration.På vägen till ett högre medvetanade och en större insikt kommer de vara mottagliga för Div magbesvär,huvudvärk,migrän och blodtryck,struma mm."
Alltså, det här är bara för roligt. Jag ser att du lyckades få in både struma och BT för "sjukdomarna tillhörande begärskroppen". Ack vi vilseledda som lever i en begärskropp och inte nått något högre medvetande…….och bla bla bla bla.
Dessutom har du mage att sitta där och påstå, som att du visste, att några av oss inte har kunskaper, inte ens i basmedicin. Nej, du är inte allvarlig, du bara retas och hoppas på att vi med begärskroppar ska känna ilska/frustation och få huvudvärk över de dumheter du skriver. Jobba på och under tiden ska min begärskropp smaska vidare på hamburagaren.
#297, Bigpharma.
- Varför ska jag berätta något som ni själva redan vet svaret på?
Vi vet att du inte kan behandla och absolut inte bota sjukdomar, vare sig sådana som medicin kan bota eller sådana som medicin inte kan bota. Du väljer att inte säga emot det. Bra så, vi är helt överens.
*
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#313, Bigpharma.
- #312 Så bra att du iakttagit tråden.Fast du kan väl läsa lite bättre först då!! Du kommer då att se att den frågan redan är besvarad.
Frågan - alltså "Vart har du fått för dig att man kan bli immun mot antibiotika?" har inte besvarats. Efter att dagdrommarn har tagit sig tid att läsa igenom tråden är det ganska (mycket) oförskämt av dig att dels ljuga för en person som ställer dig en fråga och dels att få det att verka som att det skulle vara dagdrommarns fel.
I vilket inlägg besvarade du frågan? Eller ännu hellre, bara ge oss svaret.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Som bevis för att Bigpharma inte har svarat på frågan
- "Vart har du fått för dig att man kan bli immun mot antibiotika?"
…följer här i form av citat ur varje inlägg där BigPharma har nämnt immunitet i hela tråden. Om någon tycker att något av det verkar kunna fungera som svar på frågan, hjälp mig. Det hela började med inlägg #36:
- "Träffar för övrigt regelbundet antibiotikapatienter som ätit så pass mycket penicillin att de blivit immuna mot det.Tyvärr så har inte en skolmedicnsk läkare några andra verktyg än penicillin,de hoppas därför att den just nittonde kuren ska ge resultat,gör den inte det så får det bli den tjugonde osv."
Radio ställde först frågan i inlägg #37, vilket du besvarade med:
- "Man utvecklar resistens,Radio har så lite saklighet att komma med i ämnet,så han blir tvungen att leka ordpolis istället.För att ha ngt att säga!"
Detta är fel svar. Människor utvecklar inte immunitet mot antibiotika, eller resistens. Så frågan ställdes igen, i inlägg #50, och #82, om det var under den basmedicinska utbildningen du fått denna felaktiga information. Du svarade då:
- # 83 Nej,det var där jag lärde mig att kondom förebygger Gonorre!!
Vilket inte heller är ett svar, så radio frågade igen i inlägg #85 och i #108. I inlägg #115 kom du tillbaka och besvarade (nåja) flera inlägg, bland annat #107, #109 och #110 men du lyckades helt missa att besvara inlägg #108, trots att det innehöll den där frågan som du hela tiden glömmer bort att besvara.
Efter att radio upprepat sig tre gånger till (#129, #184, #186) skrev du äntligen i inlägg #187 följande:
- Radio,inget problem att svara på den frågan.I folkmun säger man enkelt uttryck att man blir immun,eftersom jag ser kroppen i en helhet så har jag inget emot det,men eftersom du är en av de som inte tror att något i kroppen har samband med något annat i kroppen så är det helt okej med definitionen
- Att det är bakterierna som blir utvecklar resistans,att det sedan kan resultera i akut blodförgiftning/vävnadsnekros med inverkan på hela kroppen kan vi bortse ifrån.
…vilket är nonsens. Det är inte ens ett försök att svara på frågan, det är ett försök att få din felsägning att framstå som över huvud taget rätt sett ur ett antingen extremt generellt ("i folkmun") eller starkt begränsat perspektiv ("inverkan på hela kroppen") samtidigt som du givetvis väver in en förolämpning om en persons åsikter som de aldrig yttrat ("du är en av den som inte tror att…").
Efter det var det inte så många som ville ställa dig den frågan. Istället undrade de om du över huvud taget hade gått ut grundskolan, vilken Waldorf-skola du har gått i och tackade för att de "Skattar så jag får tårar".
Radio försökte ställa frågan igen i inlägg #298 och #309, men inte med någon större övertygelse, och sedan kom dagdrommarns fråga.
Så vi kan väl hoppas att dagdrommarn är högre utbildad än alla andra deltagare, inklusive dig, och nöjer sig med svaret här ovan som lockade till så många skratt, och helt glömmer bort att du inte heller i det svaret skriver någonting om Vart har du fått för dig att man kan bli immun mot antibiotika?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Eftersom jag har erfarenheter både från "friskvård" och "sjukvård" och är utbildad inom båda områden så blir jag bara så beklämd att denna tråd (och andra trådar) ger belägg för att alternativmedicin (med Bigpharma/rune m.m.) är ett oerhört skumt alternativ.
Vill man på något sätt behålla respekt och ha belägg för sina resultat inför framtida studier så kanske man bör hålla en samtalsnivå som kan kännas någorlunda professionell.
Att förklara sig inför sajtvärdens sammanfattade frågor i #320 är en god början….
/Maria
#319 helt enig, har inte stött på ngt svar på frågan..Antagligen har Bigmomma upptäckt att hen var helt fel ute och försöker slingra sig undan bara för att skydda sin stolthet.
Vad är det jag ska svara på? jag har ju skrivit att jag man kan utveckla en bakterieresistans och att jag valde fel ord.
En gång tilll då.
Resistans,resistans,resistans,resistans,resistans,resistans,resistans,
Fortfarande oklart? bakterie,resistans,bakterieresistans!!!!!!!
- man kan utveckla en bakterieresistans
Man?
Resistans?
#323 du ska svara på ditt påstående att människor kan bli resistenta mot antibiotika.
"#36 Träffar för övrigt regelbundet antibiotikapatienter som ätit så pass mycket penicillin att de blivit immuna mot det."
"#39 Man utvecklar resistens,Radio har så lite saklighet att komma med i ämnet,så han blir tvungen att leka ordpolis istället.För att ha ngt att säga!
Och nej,jag tror inte speciellt mycket på bakterier.!"
Jo,jag vet att ni inte ser kroppen i någon helhet.Jag säger därför en gång till att bakterien utvecklar resistens.
#326 vart har du sagt att bakterien utvecklar resitens? Fortfarande Du har påstått att människan gör det, inte bakterien..Det är stor skillnad
Hade varit kul om det funnits någon välutbildad här.Med både skolmedcinsk bakgruns och alternativ med utb.Mest knickedicker här.
Jasså Bumbleboo du har erfarenhet av friskvård och sjukvård.
Ja,sjuk-vård är det ju en del här inne som jobbar med.
#den ena Åsnan kliar den andre"
Vad har du för utbildning då?
"Hade varit kul om det funnits någon välutbildad här"
Hade varit kul om personer som blev tappade som barn höll sig borta härifrån
Men jösses Bigpharma. Är det bara du som inte märker hur okunnig du är?
Vem som helst kan läsa hur du snurrar till det om än det ena, än det andra. Nu senast om bakterier och antibiotika. Att du ens får ta i en patient är en stor, stor gåta.
Som jag sagt till dig förut Radio så är jag inte mycket för bakterier och mitt intresse för antibiotika är i princip noll.ja,jag förstår att det är snurrigt för dig,det har jag förstått ända sedan din första diskussion med Rune.
Nja.Tappad blev jag inte däremot fick jag både hjärnhinne och lunginfl efter vaccination och var i det närmaste att betrakta som död.En av andledningarna till att upplysa människor om den vetenskapliga medicineringen och dess följder.

#328. Ok. Då lär du ha kliat många åsnor
.
Nej Doktorn.Har aldrig kliat någon på ryggen!! Inte min stil!
Har kostat mig en hel del på det personliga planet,men utvecklat mig själsligt.Har tror det eller ej också mötts med stor respekt för mina handlingar genom livet!

#334. Tja, tro det den som vill. Eller menar du helt sonika att det är vi andra som är åsnor? Nej, det kan jag väl aldrig tänka mig, för det skulle ju innebära att du liksom satt dig själv aningens högre än oss andra.
"Har tror det eller ej också mötts med stor respekt för mina handlingar genom livet!"
Vet du, det är du knappast ensam om.

#332. Vad göra med alla de som inte fått varken det ena eller det andra efter vaccination? Ska vi radera bort dem så de inte stör din, något enkelspåriga, statistik?
335 Det tror jag inte heller!! Upplever du att jag kliat någon här på ryggen menar du? knappast väl? nja,det finns alltid människor som går före och andra som går efter,beroende på vart man befinner sig i utvecklingen!!

#337. Du läser dåligt för så skrev jag inte. Läs om.
Vilka, menar du, går före och vilka går efter?
Vilka? Finns människor av alla de slag som går före och visar vägen för andra på olika plan!
- "Som jag sagt till dig förut Radio så är jag inte mycket för bakterier och mitt intresse för antibiotika är i princip noll…"
Jo, jag har förstått det. Kanske du ska ägna dig åt någon annan verksamhet än att låsas bota sjuka människor.
Har du testat att göra sandkakor som mamma kan låtsas äta av?
#323, Bigpharma,
Du är ju helt otrolig. Jag och dagdrommarn har ju PRECIS ställt frågan igen, och du behöver ändå fråga vad frågan är? Du driver ju med oss. Frågan är:
- Vart har du fått för dig att man kan bli immun mot antibiotika?
Alltså - VAR har du lärt dig det? VEM har lärt dig det? På vilken KURS lärde du dig det? "Bakterieresistans" är också fel. Det är ingen plats. Det är ingen kurs. Det är ingen förklaring. Det är knappt ens ett ord.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#326, Bigpharma,
- Jo,jag vet att ni inte ser kroppen i någon helhet.Jag säger därför en gång till att bakterien utvecklar resistens.
Det var först i inlägg #187 som du först skrev så, och då var det inte riktigt lika tydligt:
- Att det är bakterierna som blir utvecklar resistans,att det sedan kan resultera i akut blodförgiftning/vävnadsnekros med inverkan på hela kroppen kan vi bortse ifrån.
- Alltså bakterier utvecklar resistans,så behöver du inte älta detta mer.
Detta var alltså hundra inlägg efter att du hade sagt att det var människor som utvecklar immunitet mot antibiotika. På den tiden hade cirka ett halvt dussin personer försökt säga samma sak till dig. Men det är inte frågan nu. Frågan är vem som lärt dig, eller var du lärt dig, att det skulle vara människor som utvecklar immunitet mot antibiotika, hellre än bakteriestammar som blir resistenta.
Att MRSA existerar tror jag att nästan alla deltagare i tråden redan kände till. Det är alltså inte något som efterfrågats.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Ha,ha vad goa ni är!! Kört fast totalt på att jag uttryckt mig fel!!
Bakterier utvecklar resistens,bakterier utvecklar resistens…..skolmedicinen undertrycker sjukdomar och skapar nya sjukdomar!! Aggresivare..nya symtom,nya piller,hjulen snurrar,Big pharma.
Radio.Förstår att du kan en hel del lekar.Vad kul att du har barnasinnet kvar och den där naiva nyfikenheten!!
Vad ska du leka i helgen då? Doktorslekar brukar vara trevligt i den åldern som du gör uttryck för.Men ni behöver väl inte ha gonorre som tema då? lite tidigt att fundera på sådant i den åldern tycker jag! Men om ni har det så kan ni väl ha en alternativ medicinare med
Isåfall kommer han att inte en förebyggande roll,ja,man gör så som alternativare,du vet!! I detta fall kommer han att dela ut en kondom!! Ha så kul nu!!

#343. "Men ni behöver väl inte ha gonorre som tema då? lite tidigt att fundera på sådant i den åldern tycker jag!"
Tja, det beror sig väl på hur gammal man är när man leker den leken. Att prata om gonorré och andra könssjukdomar kanske är högst relevant då.
O här sitter jag o funderar över om man får något svar på vad
"" Är en mänsklig varelse?""
Bigpharma..Vill du vara snäll o förklara det???
Ckik !!
Du har nog missuppfattat det!! Hade förväntat mig att skolmedicinens representanter skulle kunna svara på det.Då det anses sig arbeta vetenskapligt.
En förutsättning för att kunna bota något på ett vetenskapligt sätt borde rent logiskt sett vara att man till fullo vet vad en människa är.!!
Det finns bara en som sagt att hon vet det,en sjuksköterska vid namn Mads.Sedan hon sa det har hon varit spårlöst försvunnen.
Men jag har sett henne i krokarna så ta en koll med henne!!
Bigpharma..Du vet inte heller det då???
jag fick till mig från min guaid att det kan vara :
Människa en ganska enkel kemisk sammansättning. Över 99 procent utgörs av bara tio olika grundämnen, och av dessa är den största delen naturligtvis syre och väte i form av vatten. I en människa finns det även kol, som räcker till två påsar grillkol, järn till ett par rejäla spikar samt svavel till några stora tändsticksaskar..
Du är allt lite rolig du chick!!
Aha,via guiden.Ja,vad jag förstår så har även Mads kontakter den vägen.Förmodligen är den ngn andlig guide som berättat för henne
vad en människa är!! Trodde de andliga människorna ville dela med sig vad de visste till mänskligheten,men ack vad fel jag hade!!
Mads borde vara högt andlig som vet så mycket,synd hon inte kan dela med sig lite!
Men bra att vi kan få veta lite av en kollega till henne!!
Vist är jag snäll o givmild…Önskar dig en trevlig kväll, med det du gör..
#349 Absolut=)
#338 "människor som går före" Denna grupp visar oftast vägen för en medmänniska som går lite efter.Genom mod och sina livserfarenheter och sitt större medvetande stimulerar han sin omgivning och omgivningens själsliga,andliga,personliga utveckling.
I ett Esoteriskt perspektiv kallas det "magnetism"
"Genom mod och sina livserfarenheter och sitt större medvetande stimulerar han sin omgivning och omgivningens själsliga,andliga,personliga utveckling."
Att överhuvudtaget ha denna uppfattning om människor tycker jag är skrämmande. Att tro sig ha ett större medvetande än andra är ju snudd på "storhetsvansinne"
Detta graderar människor på ett oerhört negativt sätt. Och vad innebär en medmänniska som går lite efter?
/Maria
#352 Ja,man kan känna sig lite hotad på det personliga planet eftersom detta är kopplat till egot och begärskroppen i begärskroppen vilar också behovet av kontroll.
Man graderar inte människor,människor som kommit lite längre stimulerarandra människor utan ngt slags nedvärderande.
Så en bilmekaniker har inte ett större medvetnade än dig om bilar tex?
#353 Nej en bilmekaniker har inte ett större "medvetande" när det gäller bilar än vad jag har.
Däremot har han förmodligen större kunskap om bilar.
Hur kan du säga att man inte graderar när man uttrycker sig "människor som kommit lite längre"?
/Maria
#354 Din reaktion är ett uttryck och försvar på det personliga egoistiska planet.Det är inget konstig med det,utan ingår i utvecklingen.Frustration,ilska,kontroll är den försvarsmekansim som går igång på detta medvetande plan och bidrar till utvecklingen i tid och rum eller utan för tid och rum.(inviduellt)
Men om vi tar som exempel att du följer din 7 åriga pojk till skolan
dagligen,genom ditt medvetande så skyddar du honom på vägen genom trafiken,han lär sig att röd gubbe betyder att man måste vänta,i skolan sitter du med honom i klassrummet.
Du stimulerar skolarbetet och gör vad du kan för att han ska komma in i gemenskapen och få goda skolkamrater.Du är medveten om att detta är en mycket viktigt för pojken ur ett biodynamiskt utvecklingsperspektiv.Ditt medvetande och din omtänksamhet stimulerar hela omgivningen.
Din pojk har nu fått en grundtrygghet i livet,han känner sig trygg
och behöver inte hålla sig kvar i sitt personliga ego,då hans självförtroende och hjärta har fått det det viktigaste vi kan få här i livet,nämligen kärlek och tillit.
Genom detta kommer nu din son vara fokuserad och verksam genom hjärtat han kommer att slåss mot orättvisor och vara den
de svagare behjälplig.
Din pojk har nu genom hårt arbete och lång skoltid och ett chefsjobb
nu fått mycket livserfarenhet.Han har utvecklat en stark intution och
lärt sig att se vilka människor som fokuserar genom hjärtat och vilka som fokuserar genom begärskroppen han dömer ingen,utan försöker stimulera sin omgivning.
Din son som är mellanchef,ser hur en anställd slagit larm om missförhållanden inom äldreomsorgen.Högsta ledningen hotar den
den anställde med avsked om han går till media med uppgiften.
Din son som ser vad som pågår och vet att den anställde går själv till tidningen och informerar.Genom sitt förfarande så mister nu din son sitt jobb!!
Din sons hjärta och själ präglas starkt av den tillit och kärlek han fått tidigt i livet.Han förlitar sig därför på att rättvisan alltid segrar.Människor i hans omgivning berömmer hans mod och handlingar,vilket stimulerar hans hjärta och själ ännu mer och
bidrar till en ökad medvetenhet
Den anställde kan inte med ord säga hur tacksam han är.
Din sons medvetenhet och trygghet har nu stimulerat en annan själ
till en större utveckling och medvetenhetsgrad och skapat mod.Ja,hela omgivningen kommer att stimuleras av din son.
Ett exmpel på hur människorom går före kan stimulera andra människor som går efter.Mäniskor fångade i rädslor eller i sin begärskropp!!
#355 Tror du att jag är en idiot eller…
Hela ditt sätt att försöka framstå som klok och vis är rent skrattretande.
Jag säger bara storhetsvansinne…. och människoförakt.
/Maria

#356. Håller med dig.
#355. "Din reaktion är ett uttryck och försvar på det personliga egoistiska planet.Det är inget konstig med det,utan ingår i utvecklingen.Frustration,ilska,kontroll är den försvarsmekansim som går igång på detta medvetande plan och bidrar till utvecklingen i tid och rum eller utan för tid och rum.(inviduellt)"
Du pratar nonsens. Att reagera innebär inte att man är arg, frusterad eller ens att man är i behov av kontroll. Det du skriver visar bara på att du är en egoist på det personliga planet. Ditt eget medvetande, om man nu kan kalla det så, har dragit iväg för långt och du själv har placerat dig som en slags ledare över vilseledda själar. Ja jösses.
Exemplet med skolpojken är ju rent skrämmande. Ett barns trygghet sitter då rakt inte i att jag springer framför det och sopar vägen. Ett barn måste få begå misstag och när det så gör, veta att föräldrarna finns där. Kommunikation är ett annat bra sätt att umgås med sina barn. Inte att pracka på dem min tro eller mitt sätt att vara, som om det vore det enda riktiga. Ett barn bör få tänka själv och uppmuntras till att bli en egen individ med egna värderingar. Inte mina värderingar.
Tänka med begärskroppen eller hjärtat…….Vad tänker du med själv?
#355 Ja.Större delen av er fokuserar genom begärskroppen,det är därför ni återkommer till ruta ett hela tiden och råkar ut för begärskroppens sjukdomar.Struma,migrän osv.Finns några orsaker till men behovet av kontroll är en avgörande triggare tillsammans med den ilska och frustration ni ger utlopp för här!!
#358 Återigen skuldbelägger du andra människor för eventuella åkommor som du varken kan bota eller påverka.
Det är fan ta mig skamligt att människor som du med den inställningen får lov att driva praktik och tjäna pengar på andra människors "svagheter" som du tycker att det är.
/Maria
#359 Jag upplever att du upplever saker jag inte sagt.Dina slutsater
är utifrån ditt nuvarande tänk i linje med vad du står.Allt är i sin ordning!
Att du har så svårt att få till det i medicinska termer Doktorn,känns lite oroväckande.
En av kroppens värsta fiender är osund stress.Har du på din praktik inte märkt att stressade människor får psykosomatiska symtom?
Vem är stressad i tillvaron.Jo,det är vi mer eller mindre alla!!
När slår stressen till Jo,när vi upplever att vi inte har kontroll.Vad händer då med oss känslomässigt!! Jo,vi blir frustrerade över situationen.
symtom vid stress.Hvk,migrän,klumpkänsla i halsen
Vad är det i resonemanget som är så jvla svårt och ofattbart?
Bakom stressen kan man sedan diffrensera vilka organsystem som
är involverade.Ja,förutsatt man kan lite ner an bara skolmedicn,men även skolmedicinskt vet man till viss del vad stress gör.
#360 Vad är det i resonemanget som är så jvla svårt och ofattbart?
Jag tror inte du behöver nedvärdera dina medmänniskor med att de inte begriper att stress påverkar kroppen negativt.
Du återknyter återigen till Migrän vilket små barn t.om kan drabbas av och ingen vet ännu varför Migrän uppkommer.
Genom att lura i människor att får de bara kontroll över sina liv så kommer krämporna att försvinna är ett föraktfullt beteende. Det är fortfarande helt åt h*lvete att ge människor skuld för sina egna tillstånd och dessutom ta betalt för det.
/Maria
Vem ger någon skuld? dina egna slutsater som vanligt.
Ja,mycket unga människor kan drabbas av migrän,men om du lyssnar mer än vad du pratar så kommer du att se att jag redan skrivit om att orsaken till migrän oftast har sin rot redan på ett embryologiskt plan dvs i fosterutvecklingen och i samspelet mellan mor och foster.
Med lite större alternativa kunskaper så finns god hjälp för migrän,att den är okänd för skolmedicinen betyder inte att orsaken är okänd.
#362 Och det lurar du i dina "patienter" att du vet orsaken till Migrän men har valt att hålla det för dig själv.
Neurologer över hela världen har forskat i många herrans år kring detta och så finns det en "självutnämnd expert" som heter Rune som sitter inne med svaret på gåtan. Hahahahaha
Det är till att ha stora tankar om din egen förträfflighet.
/Maria

#358. Begärskroppens åkommor…….struma, migrän osv. Det tydligt att du har för avsikt att ta upp just de åkommor som beskrivits i tråden
. Fast med dina basmedicinska kunskaper borde du veta att struma inte uppstår på grund av någon begärskropp. Det är en ärftlig sjukdom. Fast det kanske rentav är, som i mitt fall, min mormorsmor, mormor och mammas fel att jag också fick det. De hade/har helt enkelt för mycket ego och för stora begärskroppar och har inte lyckats komma undan detta och börjat tänka med hjärtat och så fick jag skit för det
.
Vet du, detta påminner väldigt starkt om Livets Ord. De har ungefär samma resonemang som du och skuldbelägger människor för deras sjukdomar. Det du beskriver är nog snäpet värre än det Livets Ord predikar ändå…….för du skuldbelägger även människor för att de känner ilska, frustation osv.
Ruta ett föresten……tja, de flesta av oss har beskrivit, förklarat och lagt fram rätt mycket. Jag känner nog mer att det är du som står kvar på ruta ett genom att upprepa samma sak om och om igen. Ibland i normalstil och ibland med fetstil. Det är väl den enda skillnaden.
#361. Håller med dig fullständigt och bra skrivet.
362: Bigpharma.Hur tänker du Nu??""""Migrän oftast har sin rot redan på ett embryologiskt plan dvs i fosterutvecklingen och i samspelet mellan mor och foster."""
Dina ord!!Hur tänker du?
Vad menar du? Med dina ord i den meningen.
Jag har full förståelse för att det är känsligt för er,eftersom era personliga problem utgör ramen för era slutsatser.
Fel doktorn.Orsaken till förstorad sköldskörtel är som de flesta tillstånd okänd för skolmedicinen.Däremot så finns det som du säger
en ärftlig/herditär orsak i en del fall.Många får även problem under/efter graviditeten.
Jag har full förståelse att du säger vad du säger, eftersom dina personliga problem utgör ramen för dina slutsatser.
Jag råkar nu vara lite mer upplyst och medveten än vad du tycks vara, men jag hoppas att du också kan utvecklas som person för att någon gång i framtiden kunna se tillbaka med ett leende på dina vilsna tankar från det förflutna.
I och med min upphöjdhet kan jag konstatera här och nu, en gång för alla, att homeopati inte fungerar. Nu kan vi alla gå vidare i livet. Du på ditt plan, och jag på mitt.
Ibland är det svårt att inte få höjdsvindel, men man gör så gott man kan!
Ännu en ny stjärna på himeln!

#366. Jasså du säger det, att orsaken/orsakerna är okänd för skolmedicinen. Det var värst. Annars är en stor orsak jodbrist. Det kan också bero på inflammation i sköldkörtel och även tumör. Så visst vet skolmedicinen vad som kan orsaka detta. Inte heller har jag fel i att det är ärftligt i många släkter. Det är nämligen så. Till den kategorin hör jag.
Det är också så att orsaken kan vara att man har drabbats av sjukdom i sköldkörtel eller hypofysen. Graviditet är en liten del. En stor och vanlig orsak till att sköldkörtel tillverkar för lite hormoner är, precis som i mitt fall, att man blivit opererad för giftstruma.
En annan orsak till giftstruman är att man har en autoimmun reaktion. Med det menas att det finns en typ av rubbning i det egna immunförsvaret vilket då stimulerar sköldkörtel att tillverka för mycket hormon.
Man vet också att de flesta dödsfall på grund av struma som sker i många fattiga länder skulle förhindras, om de bara fick tillgång till jod i maten.
Så där anser jag att du har fel när du säger att skolmedicinen inte vet dess orsaker. Dessutom har du fel när du påstår att skolmedicinen inte vet orsakerna till de flesta tillstånd. Det är nämligen inte så svårt att hitta orsaken till sjukdomen i sig. Det som kan vara svårare är att hitta ett botemedel som trollar.
"Jag har full förståelse för att det är känsligt för er,eftersom era personliga problem utgör ramen för era slutsatser."
Oj och hoppsan
. Vad hade du hoppats på för reaktion med den meningen tro…….snacka om att försöka reta upp sina meddebbatörer.
#367.
.
366…en ärftlig/herditär orsak i en del fall.Många får även problem under/efter graviditeten.
vad menar du här???
Hereditär::Hereditär sfärocytos (HS) är en ärftlig blodsjukdom där en ökad andel blodkroppar inte har den vanliga bikonkava formen som normala röda blodkroppar
chic, rune har lite svårt med stavningen och menar förmodligen ärftlighet (hereditet)
/Maria
Jo.Doktorn.Visst är det så att en jodbrist kan ge symtom,liksom en tumör,ärftlighet,graviditet,hypofysstörningar mm.en del kända saker och en del okända saker.
Vid tidigare lindrigare störningar kan kelpasan många gånger vara ett mycket bra alternativ,en slags alg med mineraler med hälsosamt jod.
Vad du beskriver är dock en liten sanning i en större sanning.
Ja,det är ni som bestämmer hur laddat det är utifrån era egna referenser och upplevelser.
Vad är ditt huvudargument här egentligen? Vi vet inte allt, alltså fungerar homeopati? Lite som "vi vet inte allt om universum, alltså är jorden platt"?
Eller är det kanske att alla sjukdomar egentligen härstammar från psykiska åkommor, och placebo är det riktiga botemedlet? Då kan jag kanske förstå hur man tänker sig att det hjälper att prata lite med patienten och skicka med lite vatten hem.
Du säger att du är utbildad inom bland annat kinesisk medicin och annat kul, vilket får mig att tro att du redan innan du bestämde dig för att utbilda dig inom området hade en ganska bestämd uppfattning om att homeopati - och alternativmedicin i allmänhet - var något som fungerar. Stämmer detta? Eller började du dina äventyr inom detta område med stor skepticism? Kanske var det tvärtom så att du hade dåliga erfarenheter av den "vanliga" vården och letade efter alternativ?
Jag är lite nyfiken på hur det går till när man bestämmer sig för att bli homeopat.
Dessutom doktorn så hänvisar du bla till autoimmunitet som orsak
Om du vill ha lite hjälp på traven så betyder detta i stora drag
immunförsvaret angriper sin egna vävnad.Orsaken till detta är
OKÄNT den utlösande faktorn är inte känd.Hur behandlar man nu detta? Jo,som man gör med de flesta symtomen inom den skolmedicinska vetenskapliga behandlingen,Man symtombehandlar
Vad sägs om lite kortison för att trycka ner symtombilden?
Den verkiga orsaken är alltså inte klarlagd,en utlösande faktor skulle dock kunna vara stress.
En av de vanligaste utlösande faktorerna är för övrigt Graviditet.
Vad har du för ide här då? Jodbrist?
Jag är inte medicinskt utbildad, men vad är felet med att behandla symptom om orsaken är okänd? Eller menar du att orsaken inte alls är okänd?

#374. Nej, jag behöver ingen hjälp på traven, tror jag kan en hel del mer än du vad gäller sjukdomar. Nu var just immunförsvaret en av många orsaker jag tog upp, eller hur? Vad gör du då? Jo du tar den orsaken och försöker "sätta dit" mig. Tyvärr, det misslyckades.
Det är så här att även om man inte är riktigt säker på varför rubbningen uppstår i det egna immunförsvaret, vet man vad som händer och kan åtgärda detta.
Nix, graviditet är inte en av de vanligaste orsakerna, där har du fel. Men för att svara på din fråga om det, vad gäller graviditet, är jodbrist så är svaret ja. Det beror på att fostret får jod från mamman och på grund av det så blir tillgången på jod mindre för henne. Detta gäller även när barnet ammas, då jod går ut i mjölken.
Jag tror att du inte själv vet riktigt vad du skriver om. En utlösande faktor är orsaken.
Aha, har du förändrat medicineringen inom skolmedicinen en aning. Längre upp behandlades man med en treo och nu är det kortison som gäller. Själv har jag aldrig någonsin fått kortison för någon åkomma, inte Treo heller. Däremot har jag blivit, som jag ser på det, botad från min struma, även om jag måste ta en låg dos levaxin varje dag, och som sagt, mår fint.
Nu till en intressant fråga. Jag läste om en kvinna som fick giftstruma. Hon sa sig må väldigt dåligt över den tradiotinella vården och tog kontakt med en naturläkare. Av denne fick hon mineraler och vips så försvann struman. Hon säger sig nu må bra och att värderna är ok och att detta beror på de två mineralpiller hon tar varje dag. Anser du att hon blivit botad?
#376 Du känner till mycket om sjukdomar och symtomlindring.Hälsa och bot är däremot okändt för dig och de flesta skolmedicinare.
Graviditeter är för övrigt en mcket vanlig orsak och med lite större kunskaper och en öppnare inställning så skulle du förstått den känslomässiga biten i det och dess påverkan på denna körtel.
Men eftersom ni bara letar efter små symtom,så missar ni de två viktigaste planen att identiera för i stort sett all ohälsa.
Det känslomässiga planet och mentalplanet.När ni förstått detta så kommer du att se att jodbrist under gaviditet i de flesta fall är sekundärt.
Och nej,du är fortfarande per definition inte botad,du är symtomlindrad ta bort medicneringen så får du se om du är botad!!
Som jag sagt tidigare så är det så att om sjukdomen gått för långt så kan det vara enda alternativet.Har också betonat vikten av tidig upptäckt och behandling=alternativmedicn.Du mår bra vilket naturligtvis är mycket bra,men inte någon definition av bot.
Och nej,orsaken till de s.k autoimmuna sjukdomarna är till största del okänd,man kan se att kroppens immunförsvar är aktiverat via antikroppsbildning osv.Utifrån detta kör man på med en symtomdämpande kortison,på samma sätt som kortison får verka som en symtomdämpare vid eksem utan känd orsak.
Vad det fäller din patient så får det bli ett generellt svar.
Om patienten har en jodbrist av det mildare slaget kan en mineral med alger som innehåller jod räcka.
Man måste dock diffrensera för att se vad som ligger bakom.
Vanligen en känslomässig belastning med rötter från embryologien och en utlösande faktor under graviditet.För att komma lite djuparein i vävnaden och kroppen rekommenderas kraniosakral terapi.
Genom denna terapi kan man se över både hypofys och sköldskörtelns mående,samt relatera det till kroppens struktur i övrigt.
Era hormonprover och den skala ni mäter värdena i är oxå allt för vidlyftig och tolerant,vilket gör att ni missar en stor grupp kvinnor som skulle behövt tidig hjälp.
En vanlig kommentar: Jag ser att din sköldskörtel ser lite svullen ut,har du kollat det? Har själv misstänkt det,då jag haft lite konstiga symtom,men provsvaren var bra!! Tjena!!!
#377 Hur ska du har det? Först anklagar du riktiga läkare för att ge medicin till höger och vänster, även om man inte hittar något fel.
Sen anklagar du dom för att inte ge ut någon medicin då dom inte hittar något fel.
Detta kallas för dubbelbestraffning och är ytterligare en i raden av alla härkartekniker du slänger dig med.
En annan sak, gång efter annan anklagar du falskeligen den riktiga vetenskapen för att bara gå på symtom och inget annat. Men homeopatin då? Som till exempel kan ordinera utspädd giftek till alla former av utslag, snacka om att bara gå på symtom!
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#378 Du blandar ihop det!!
Man hittar fel,men inte orsaken,följden blir att man får symtombehandla.
Det är dumt att ge ut en medicin utan att hitta ngt fel,din läsförståelse är visst lite för dålig.Vad jag sa är att sköldskörtelproverna är för vidlyfta och toleranta.
Om en patient kommer med en massa konstiga symtom och provsvaren betraktas som bra på vilket sätt är då detta till nytta för patienten och läkaren??
Patenten går därifrån missnöjd med sin symtombild och på sin höjd börjar doktorn att diffrensera och byter spår.
Dina homeopatiska kunskaper är för övrigt lite för dåliga för att jag ska kunna bemöta dem på ett sätt du förstår!!
Ah, förlöjligande. Det är nog den härskarteknik du använder mest och är den mest underhållande när den kommer från dig.
"Din sköldkörtel ser lite svullen ut" är ingen diagnos, det är en observation. Om du börjar behandla en patient på det allena är det tur att du bara skriver ut hittepå-medicin och inget riktigt. Om en riktig läkare konstaterar att sköldkörteln ÄR svullen så är det mycket riktigt så att läkaren kommer att testa de möjliga kända åkommor där detta är ett symtom och försöka klura ut dom bakomliggande orsakerna och om man inte hittar något erkänner att man faktiskt inte vet vad som är fel. Det är det detta du tycker är fel, alternativt inte begriper.
Din homeopati blir inte mer plausibel för att du byter ut "utspätt" mot "potentierat" eller "kvicksilver" mot "mercury". Det är inte så att vi skeptiker inte förstår oss på homeopati, det är bara att vi tycker att det är trams.
Jo, jag vet att ni har stora kunskaper i homeopati.En del av er är till och med utbildade homeopater!! Tex så var en Guru och professor
Ernst utbildad homeopat enda till han blev avslöjad och stod med byxorna i knävecket!!

Ok, vi låtsas att det spelar roll: Varför kan inte då utbildade, praktiserande homeopater prestera eller föra fram studier som visar att homeopati har den här enorma effekten?
De borde ju kunna.
Finns det fler svarsalternativ än "för homeopati funkar inte"?
Om ja, berätta hemskt gärna.
Eller kan du bigpharma.Nu är tråden så Lång.
Så nu kan du av egenskap av HomepatLäk tala om svaren på Dina frågor….Som du startade denna tråd…
Vad är en mänsklig varelse?
# Vad exakt och i sin fulla betydelse är en mänsklig varelse?
# Hur är en mänsklig varelse uppbyggd och hur fungerar
den i sitt universella sammanhang?
# Vad är den verkliga innebörden av hälsa?
# Vad exakt är ett sjukt tillstånd?
# Vilka är de lagar och principer som styr den mänskliga varelsens funktioner vid såväl sjukdom som hälsa ?
# Vad är meningen med ett mänskligt liv?
#343, citat
Ha,ha vad goa ni är!! Kört fast totalt på att jag uttryckt mig fel!!
Bakterier utvecklar resistens,bakterier utvecklar resistens…..skolmedicinen undertrycker sjukdomar och skapar nya sjukdomar!! Aggresivare..nya symtom,nya piller,hjulen snurrar,Big pharma.
Du har inte bara uttryckt dig fel. Du säger "människor blir immuna" när du menar "bakteriestammar blir resistenta" och du säger "skolmedicinen undertrycker sjukdomar" när du menar "medicin botar sjukdomar och lindrar symtomen av sådant som inte kan botas" och du säger dig ha en utbildning, men hur skall man kunna veta vad det betyder?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
BigPharma, #346,
- En förutsättning för att kunna bota något på ett vetenskapligt sätt borde rent logiskt sett vara att man till fullo vet vad en människa är.!!
Hur har du fått för dig det?
Du behöver inte veta till fullo vad en sten är för att kunna flytta den, eller klyva den, eller forma den till en staty. Inte till fullo. Eftersom du nu sagt "logiskt", kan du förklara hur du logiskt kommer fram till att du måste veta exakt vad en människa "är" för att kunna bota en sjukdom?
Logik är lustigt på det sättet att det är ett system som tillåter dig att komma helt stensäkert till helt fel slutsats, om du utgår ifrån felaktiga premisser. Så berätta dina premisser. Personligen tror jag att du blandar ihop dina personliga axiomatiska slutsatser med premisserna som du matar in i din logiska rationalisering. Om jag accepterar påståendet att du alls använt logik, alltså.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Bigpharma, #355,
Om du försöker påstå att dina kommentarer om "människor som går före" inte är ett uttryck för en nedlåtande människosyn, så kanske du inte skall försöka göra det med en liknelse där du tar rollen av en uppfostrande förälder som förklarar för en sjuåring hur världen fungerar.
Bara ett tips.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
BigPharma #366,
- Jag har full förståelse för att det är känsligt för er,eftersom era personliga problem utgör ramen för era slutsatser.
Medan dina slutsatser utgör ramen för dina personliga problem? Lägg ner. Dina gissningar om andra människors privatliv som en metod för att slippa svara på besvärliga frågor om det nonsens du skriver fungerar inte.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

#377. Du missade min fråga i inlägg 376. Ditt inlägg tillför inget, eftersom du fortsätter hävda något som inte är sant.
Så jag fick inte veta vad en Människa är.Eller hur man ser.Eller nått…
Vad tog han vägen????
#389 tror bara du behöver ställa dig framför spegeln för att finna det svaret, inte svårare än så;-)
Jag återkommer! Har haft så mycket patienter under ett par dagar att jag inte haft tid eller ork för annat!
Bla. En dam med akuta ryggbesvär och en mycket svår smärta.
sökte sjukvården och fick en mängd piller och morfin.Blev vimmelkantig av skolmedicnen och fick andningsvårigheter av morfinet.det hjälpte dessutom inte för hennes smärtor.
Som tur är så är placeboeffekten så stark för patienterna som besöker mig att det räckte med en behandling,redan dagen efter mådde kvinnan mycket bättre!!
En annan av patienterna som besökte mig för ett par år sedan
efter en trafikolycka hade vid den tidpunkten svåra smärtor i ryggen och kunde inte sova.Mannen i fråga hade under ett år genomgått sjukgymnastik och skolmedicnens hela arsenal av piller.
Efter ett par behandlingar var smärtan ett minne blott och han kunde sova.
Han söker mig nu för domningar,kyla och värk i fingrar/arm
Har på nytt varit hos sjukvården,fick lite piller,blev inte bättre
då orsaken inte var brist på värkmedicin!! Han ringer och ber om en magnetröntgen och får då en tid om 11 veckor=)
Hans fru påminner honom om mig och redan efter en behandling har det mesta lagt sig.
Ja det finns lite och göra med patienterna som kommer från sjukvården feldiagnosticerade och obehandlade i vetenskapens namn!
- "Jag återkommer! Har haft så mycket patienter under ett par dagar att jag inte haft tid eller ork för annat!"
Men du har fortfarande ingen vettig evidens för att homeopatika fungerar?
Har du funderat något mer på vad det kan bero på att sådan saknas?
Chick!
Har ju sagt till dig tidigare att det bara finns en här som sagt att hon til fullo vet vad en människa är. Din andekollega och kamrat Mads är den enda här som sitter inne med svaret så fråga henne!!
Fråga inte Per !! Han likställer en mänsklig varelse och definitionen av hälsa med en sten
Iofs inte så konstigt då mycket av den ,sk vetenskapen byggs på
obduktion av en stendöd människa!!
Fråga inte heller doktorn,hon har nämligen fått för sig att definitionen av hälsa är operationen och livslång medicinering.
Dagdrömmaren kan du nog också plocka bort då hon bara försöker spegla sig i glansen bland andra!!
Som sagt bara Mads vet!!
Det gör Per inte alls. Faktum är att ingenting Per sagt eller skrivit ens liknar det du påstår att Per har skrivit. Så där har du också fel.
!!!
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

#393. Aha, så du vet inte heller…….det måste ju innebära att "inte" heller du kan bota någon.
#393 bite me!

Inte heller "doktorn" har sagt det som påstås i inlägg 393. "Doktorn" har sagt att hon var väldigt sjuk, blev opererad och får idag äta levaxin, ett piller om dagen och mår bra. Innan mådde "doktorn" inte alls bra. Dessutom gick hon oroväckande mycket ner i vikt, trots att hon åt i mängder. Hade "doktorn" fortsatt vara sjuk hade hon inte suttit här idag.
Dessutom ställde jag (doktorn) en fråga i mitt inlägg 376, har fortfarande inte fått något svar på den. Vilket kanske är förståligt då den handlar om ungefär samma sak som jag (doktorn) själv genomgått och sen måste äta ett piller (levaxin) om dagen. I inlägget handlar det om en naturläkare som tydligen botat en människa med samma sjukdom som jag (doktorn) hade, och den människan säger sig vara frisk idag, med hjälp av två piller om dagen.
För att friska upp minnet lite så kan homeopaten läsa det en gång till och kanske kunna svara också.
Nu till en intressant fråga. Jag läste om en kvinna som fick giftstruma. Hon sa sig må väldigt dåligt över den tradiotinella vården och tog kontakt med en naturläkare. Av denne fick hon mineraler och vips så försvann struman. Hon säger sig nu må bra och att värderna är ok och att detta beror på de två mineralpiller hon tar varje dag. Anser du att hon blivit botad?
För övrigt tycker jag du (homeopaten) ska ta och läsa tråden som handlar om härskartekniker. Du försöker dig på en del av detta, men det lyckas inte så bra tycker jag. Det blir mest bara dumt och rätt så genomskinligt
.
Doktorn: Det är ju i det närmaste omöjligt för mig att säga.Du skriver att hon fått två mineralpiller vilket inte säger mig ett smack!
Som jag skrev tidigare så måste man alltid diffrensera.
Jag förstår att du har en del erfareneheter och kunskaper om detta då du själv råkat ut för en s.k hypertyreos(överfunktion) och dess följder.Behandling med tyreostatika,betablockerare och levaxin
kan jag dock inte definera som bot eller orsaksbehandling.Inte heller
kan livslång behandling utgöra en definition för hälsa.Att sedan den symtominriktade behandlingen kan vara nödvändig och till stor hjälp
är jag medveteen om.Att den hjälpt dig på en bra sätt och att du är nöjd förstår jag och det är förståss bra!!
Jag vill gärna höra vad du är ute efter i ditt patientfall förstår att du trycker på något som är väsentligt jobbar dagligen med hypofys och sköldskörteln och vill gärna lära mig mer så berätta!!
Sen Doktorn så vill jag gärna höra vad din synpunkt är kring det faktum att dessa besvär är 10 gr vanligare hos kvinnor än män?
De här söta doktorerna kan inte heller få fram någon vettig evidens på att deras behandlingar fungerar.

Nej det förstår jag de ser ju ut som skolmedicinens reprensetanter
och då kan det ju som regel bara gå åt helv..
kan det vara det hälsosamma kvicksilvervaccinet flickan har i sin spruta?
Pojken ser ut hålla ett redskap för öronen.För spolning?
Fram med örat Radio kan bara bli till det bättre om man får loss på
vaxproppen eller vad det nu kan vara som "stör"
Jag lyssnar så gärna, OM du kan presentera något annat än historier om dina patienter som evidens för att homeopati fungerar.
Men du har inte lyckats hittills, ingen annan heller. Har du funderat på vad det kan bero på?

#398. Levaxin är väl det enda läkemedel jag nämnt att jag fått, vad jag vet. Någon annan medicin har jag inte.
Vad jag vill komma till är att det tydligen är "lika illa" med naturläkemedel som vanligt medicin. Den här damen måste alltså äta sina två mineralpiller varje dag för att må bra, och jag ett piller (levaxin) om dagen för samma sak. Alltså måste det ju bli, om man ska utgår från det du skriver, så att ingen av oss är botad och då spelar det ju ingen roll, om man ska utgå från det, vad man väljer. Inte ens naturläkaren kan bota giftstruma.
Ja då tackar jag för inget Bigpharm….
Lilla pojken har nog en öronlampa..
Sen så kan jag bara hålla med Doktor Blombukett här..Hon står för hälsan i mina ögon o öron.
Homopati är väl o läka sig själv.o de som inte klarar det dom D-r…..
Skolmedicinen kallas i Mina ögon för utveckling..
Sen så erkänner jag villigt att jag äter vitlök för o mota förkylningar o har te med ingefära i.
Så det ena ute sluter inte det andra.
Men Jag är glad att det finns medicin så att jag lever..Kommer aldrig att bli botad men jag har en bra livskvalite..
Lena.
Doktorn; Jag trodde du hade en baktanke,hade du iofs men mer att det var ngn slags kuggfråga till mig!!
Som sagt kan ju inte veta vad han /Hon gett henne.Men det låter inte som ngt homeopatiskt.Ska man kunna nå en i närmaste fullständig läkning av ngt så är det homeopati som gäller.
Då måste man in på mentalplanet.Medans ni gräver efter enskilda detaljer ensymer,hormoner mm i den fysiska kroppen och inte ens har en kausiltet till kroppen i övrigt så går en duktig homepat till källan för orsak och verkan dvs saker på det känslomässiga och mentala planet.
Doktorn; Kan du svara på frågan du fick av mig också`?
Varför är sköldskörtelproblem tio gånger vanligare hos kvinnor än män?
#404,
Du menar, "medan medicinen gräver efter orsaken i den fysiska kroppen så går en outbildad klåpare runt och funderar över hur universum sitter ihop".
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Ja lite åt det hållet!! Om vi bortser från att skolmedicinen gräver i Orsaken,de gräver mestadels bara i en symtombild och skapar symtombehandling.Den verkliga faktorn och traumat som utlöst den fysiska händelsen är för skolmedicinen oftast okänd.
Du har redan sagt det. Du har fortfarande inte bemött invändningarna mot det. Upprepning är bara en form av evidens om det handlar om ett forskningsresultat som har upprepats av en annan forskningsgrupp, INTE när du själv upprepar samma påståenden om och om igen.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

#405. Nej, vet du? Är väldigt förväntansfull på ditt svar.

Vad har en homeopat för utbildning, som kan hitta orsakerna som inte medicinare kan? Vad är till exempel orsaken till bipolär sjukdom?
#410 Det är ditt förra liv. Var det inte du som varit hora?
/Maria

#411: hade det inte varit mer relevant med syfilis då? Men ok, jag har en bipolär sjukdom för att jag var hora i mitt förra liv. Hur botar man det?
#412 Haha
Spännande att få höra om du får något svar.
/Maria