Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: nyheter
Läst 16638 ggr
piotrr
0

Kommentarer "Fuskande mediet Anders Åkesson"

När jag raderade och redigerade i tråden om Anders Åkesson hittade jag (trots allt!) några diskussioner som inte hörde till tråden men ändå förtjänade att stå kvar. De inläggen har jag valt att flytta hit.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-10-28
18:58
Hantera inlägg
[Inlägget redigerades innan det flyttades. Hela inlägget förtjänade inte att kopieras… / Per]

Hur ska ni ens kunna förstå fysiskat mediumskap som är det mest avancerade mediumskap ett medium kan utvecklas till - det är Ungefär samma sak som att försöka sätta sig i ett jettplan och flyga till månen utan kunskaper.

Att vi nu blivit bedragna av Anders Åkesson i detta , visar en en gång hur svårt detta fantastiska mediumskap är!

Du kan inte gämföra det som hände med Colin med detta - Anders gör detta fullt medvetet medan det som hände Colin var omedvetet med colin i full trans leviterandes 2 decimeter ovan golvet - det var en lägre energi som tog kontroll över han. vilket tyvärr är en riskt just med fysiskt mediumskapet.

Vilket då andevärlden hjälpte cirkelledaren att förstå med det tända ljuset i några sekunder. Ingen av hans cirkeldeltagare har någonsin anklagat han för fusk - de var där och såg vad som hände - de som anklagat honom för fusk var gästsittare som inget hellre ville en att tala ned Colin. Ingen av cirkeldeltagaran slutade i hans Hem cirkel, utan fortsatte stödja honom i vetskap om att han är äkta!

Tillskillnad med Anders , som medvetet tagit in i byxliningen lurendrejeri saker i cirkeln för att luras flertalet gånger - ingen av oss cirkelmedlemmar kommer fortsätta i hans cirkel - det borde talaom ett o annat för dig

är deta ett tillräkligt blad ifrån munnen? det bladet har jag skrivit vet inte nu hur många gånger men det godtas ju inte av er skeptiker!

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-10-28
19:21
Hantera inlägg

För mig känns det som att du helt enkelt inte vågar låta Houdi kontrollera dig innan en seans och nu har en konstig ursäkt. För inte kan du väl på allvar mena att det skulle vara fel att lägga ut ditt nyhetsbrev och sedan kommentera det, eller hur tänker du?

Kan du tänka dig att låta någon annan skeptiker med kunskap om hur man kan fuska kontrollera dig? När?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-10-28
19:28
Hantera inlägg

"Hur ska ni ens kunna förstå fysiskat mediumskap som är det mest avancerade mediumskap ett medium kan utvecklas till - det är Ungefär samma sak som att försöka sätta sig i ett jettplan och flyga till månen utan kunskaper."

Skulle någon påstå sig kunna flyga till månen i ett jetplan så skulle naturligtvis många vara skeptiska till det påståendet och kräva evidens för att det skulle gå.

Av vilken anledning tycker du att vi inte ska begära detsamma av dig när du påstår något lika osannolikt?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Kaffedrickare

10-10-28
20:00
Hantera inlägg

#173 Helena-K, tror du på Jane Lyzells påstående att Colin Fry leviterade 2 dm vid den aktuella seansen?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-10-28
20:07
Hantera inlägg

"…En liten rättning bara, det finns många Kritiskt Troende, problemet är nog bara att dessa inte alltid verkar i samråd med VoF utan på annat sätt!

Men ni använder er inte av vetenskaplig metod, eller? Om ni gör så, kan du presentera något?

Hur gör du för att förvissa dig om att ett medium inte fuskar? Kontrollerar du utrustningen och personen? Har du kunskap om hur man kan fuska med preparerad utrustning? Berätta, jag är väldigt nyfiken, för självklart kan det vara helt okej att troende kontrollerar. Man behöver inte alls blanda in VoF eller någon organisation om man inte vill.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-10-28
21:16
Hantera inlägg

"Alltså den trumpeten var inget insmyget i byxlinningen! utan fans redan där!"

Naturligtvis vet vi redan det, och att det finns mängder av andra sätt att kontroller ett medium på än vad personen har med sig för prylar innanför skynket. Är det det som skrämmer dig?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

MargaretaA

10-10-28
21:19
Hantera inlägg

det finns mängder av andra sätt att kontroller ett medium på

Om man läser tråden på VOF där folk från Supranaturalis har ebjudit sig att ställa upp på test, så verkar det vara lättare sagt än gjort.

Maggan

Det larven kallar världens ände, kallar mästaren en fjäril //Richard Bach

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Helena-K

10-10-28
21:23
Hantera inlägg

#182 Tack Maggan, jag letade efter just den tråden, de kan ju inte ens själva vara enade om testprotokoll så det är ju svårt att komma tillskott även om det finns folk som är villiga försökskaniner.

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=38&t=13659

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-10-28
21:31
Hantera inlägg

"Om man läser tråden på VOF där folk från Supranaturalis har ebjudit sig att ställa upp på test, så verkar det vara lättare sagt än gjort."

Att man inte kommer övernes om vad som ska testas innebär väl inte att det saknas sätt att kontrollera på, eller hur tänker du?

"de kan ju inte ens själva vara enade om testprotokoll så det är ju svårt att komma tillskott även om det finns folk som är villiga försökskaniner."

Nu har jag inte läst tråden, men om den som ska testas ställer upp en hypotes och sedan överlåter hur det ska testas till testaren så lär det inte vara några problem.

Om du är "försökskanin" för exempelvis ett nytt läkemedel, inte tusan får du då vara med att konstruera testet.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Helena-K

10-10-28
21:41
Hantera inlägg

#185 Då tycker jag att du ska läsa den tråden.

•???????¯??•

//Helena, Sajtvärd på Medialt iFokus

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

MargaretaA

10-10-28
21:44
Hantera inlägg

"Att man inte kommer övernes om vad som ska testas innebär väl inte att det saknas sätt att kontrollera på, eller hur tänker du?"

jag tror stötesten handlar om hur något ska testas.

"Om du är "försökskanin" för exempelvis ett nytt läkemedel, inte tusan får du då vara med att konstruera testet."

Jag har fattat det som att det är mycket viktigt att mediumen själva är med och konstruerar testen för att de inte sedan ska kunna skylla ev misslyckanden på att det var testen det var fel på.

Maggan

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-10-28
21:47
Hantera inlägg

"Jag har fattat det som att det är mycket viktigt att mediumen själva är med och konstruerar testen för att de inte sedan ska kunna skylla ev misslyckanden på att det var testen det var fel på."

Det har inget med en eventuell test i sig att göra. Om ett medium skulle ge testpersoner fria händer så skulle allt vara frid och fröjd.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-10-28
21:53
Hantera inlägg

"Då tycker jag att du ska läsa den tråden."

Du får gärna hänvisa till något inlägg och berätta på vilket sätt det är relevant till mitt påstående att det finns massor sätt att kontrollera ett medium på.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

TristanChi

10-10-28
21:53
Hantera inlägg

Dessutom så finns det de som ställer upp men vad är det som då händer, jag kan nästan börja fundera på att det finns några som är rädda för att det faktiskt skulle fungera?

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=38&t=13659

Den grejen handlar om test av utsagor om "hemsökta hus". Det är extremt svårt att testa om man helt ska utesluta hot reading och hittepå.

Fenomen som de som frambringas av fysiska medium, däremot är extremt enkelt att testa. DET skulle i alla fall jag lätt ställa upp på.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

MargaretaA

10-10-28
21:55
Hantera inlägg

Nej det tror jag inte.

Men dela gärna med dig. hur skulle du genomföra ett test om du fick fria händer och en försökskanin som ställer upp?

Maggan

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-10-28
21:56
Hantera inlägg

"Det dokumenteras då man arbetar i en utvecklinscirkel så svar Ja"

Kan du publicera något?

radio

10-10-28
22:00
Hantera inlägg

"Men dela gärna med dig. hur skulle du genomföra ett test om du fick fria händer och en försökskanin som ställer upp?"

Vad är hypotesen?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Helena-K

10-10-28
22:05
Hantera inlägg

#192 Du skrev själv ett svar på mitt inlägg:

Jag skrev:
"de kan ju inte ens själva vara enade om testprotokoll så det är ju svårt att komma tillskott även om det finns folk som är villiga försökskaniner."

Du skrev:

Nu har jag inte läst tråden, men om den som ska testas ställer upp en hypotes och sedan överlåter hur det ska testas till testaren så lär det inte vara några problem.

Om du är "försökskanin" för exempelvis ett nytt läkemedel, inte tusan får du då vara med att konstruera testet.

Jag svarade:
"Då tycker jag att du ska läsa den tråden."

Jag anser att om Du inte har läst tråden eller ens några av inläggen så behöver du inte heller göra kommentarer kring just den tråden.
Men jag kan ju trösta dig med att det räcker med att läsa lite grann var som hellst så förstår du ganska snabbt att dina kommentarer inte riktigt håller.
- De som testas överlåter hela testproceduren till testarna.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

MargaretaA

10-10-28
22:16
Hantera inlägg

Det får du bestämma (fria händer). Det är du som vill ha svar.

Maggan

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Helena-K

10-10-28
22:22
Hantera inlägg

#193 Jo jag håller med om att det är svårt att täppa till alla hål men detta är ändå en sak som hela tiden diskuteras.
"Varför får ingen skeptiker medverka i programmet"
"Tänk om skeptiker fick vara med och föra protokoll osv."
Så visst borde det finnas ett intresse för detta?

Vad är man rädd för, är det att finna ut att det kanske inte går att utesluta andekontakt?

Ibland kan man ju komma till en sådan insikt att även om någonting inte går att bevisa så kan man inte heller utesluta det hela.
Då skulle man kanske kunna prata om "Skeptiskt Troende"?

Jag har haft "förmånen" att delta i en del Fysiska Seanser och det är någonting utöver det vanliga, det går inte att komma ifrån så trots allt som inträffat så uppmanar jag alla att får de ett tillfälle att medverka så ta den.

För min egen del….Idag, med tanke på allt som inträffat är jag inte speciellt sugen måste jag få lov att säga.
Anledningen är att jag troligen inte skulle kunna ta till mig någonting utan hela tiden ha en känsla av att bli lurad.
Troligen skulle jag, med min iställning, förstöra stämningen för de andra med.

Den dagen jag får ha mörkerglasögon kanske det skulle bli aktuellt igen!

•???????¯??•

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-10-28
22:25
Hantera inlägg

"Det får du bestämma (fria händer). Det är du som vill ha svar."

Då väljer jag hypotesen att du kan leva utan syre. Det vi gör att helt enkelt sänka ner dig tio meter under vatten medan ett dussin kameror både för film, ir etc noga övervakar dig. Efter en vecka plockar vi upp dig igen. Lever du så går vi vidare till mer noggranna tester.

radio

10-10-28
22:26
Hantera inlägg

Hinner tyvärr inte göra det nu, så jag är tacksam om någon som läst tråden kan svara på varför man inte skulle kunna testa ett medium.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

MargaretaA

10-10-28
22:32
Hantera inlägg

okej. ursäkta. Jag misstog dig för en som var seriös.

Maggan

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

TristanChi

10-10-28
22:38
Hantera inlägg

Vad är man rädd för, är det att finna ut att det kanske inte går att utesluta andekontakt?

Jag tror inte det handlar om rädsla. Att man tvekar är just för att ett test inte kan utformas så att man får ett entydigt resultat i någondera riktningen.

Om man däremot skulle IR-filma en fysisk seans skulle resultatet bli oomtvistligt. Sitter mediumet verkligen fastspänt? Det syns på filmen. Flyger trumpeten av sig själv? Det syns på filmen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-10-28
22:42
Hantera inlägg

"okej. ursäkta. Jag misstog dig för en som var seriös."

Jag bad dig om en hypotes, när du inte gav mig någon konstruerade jag en egen. Jag förstår inte varför du anser att mitt svar är oseriöst.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

MargaretaA

10-10-28
22:46
Hantera inlägg

jag trodde att du ville testa medium.

Maggan

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-10-28
Hantera inlägg

"Vad är man rädd för, är det att finna ut att det kanske inte går att utesluta andekontakt?"

Man kan inte utesluta andekontakt. Vad är det som gör det så otroligt svårt för många troende att förstå det? Det är alltså INTE målet med en test. Okej?

Däremot kanske man kan konstatera att Nisse som påstår sig kunna levitera med andars kraft inte lyckades att levitera just då.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-10-28
Hantera inlägg

"Vad är man rädd för, är det att finna ut att det kanske inte går att utesluta andekontakt?"

Man kan inte utesluta andekontakt. Vad är det som gör det så otroligt svårt för många troende att förstå det? Det är alltså INTE målet med en test. Okej?

Däremot kanske man kan konstatera att Nisse som påstår sig kunna levitera med andars kraft inte lyckades att levitera just då.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

VeVeN

10-10-28
22:51
Hantera inlägg

Det som skulle gå att få fram med ett test är att ett sådant här fenomen finns.

Att bevisa att det inte finns är omöjligt.

Och hur man skulle lyckas bevisa att det "inte är uteslutet" inser jag inte.

vänligen
VeVeN

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-10-29
09:33
Hantera inlägg

#193 Jo jag håller med om att det är svårt att täppa till alla hål men detta är ändå en sak som hela tiden diskuteras. "Varför får ingen skeptiker medverka i programmet" "Tänk om skeptiker fick vara med och föra protokoll osv." Så visst borde det finnas ett intresse för detta?

Det finns intresse för detta. I Supras utmaning så är det alltid en omöjlighet då man ska testa något som handlar om tolkningsfrågor. När väl sessionen är klar så ska det tolkas och då man tolkar saker på olika sätt så är det enormt svårt. Jag skulle nog säga att denna test Supra frågade efter är svårare att landa med ett säkert protokoll än de vanliga testerna som JREF gör.

DET är det ingen som är rädd för, tror jag. Däremot är man som skeptiker oerhört rädd för att gå in i en test, bli lurad och tro att man inte blivit lurad. Detta kommer paranormalister att använda som "bevis" i decennier framöver. Ta bara "beviset" som SRI la fram om Uri Geller 1973. Trots att det har tagits isär och ogiltigföklarats så använder ännu i dag paranormala detta som det yppersta beviset för paranormala fenomen.

Den senaste tiden blev t om Michael Shermer lurad av en astrolog genom ett illa valt testprotokoll. Detta sprids för vinden men alla de tusentals tester där astrologen misslyckats är det ingen som pratar om.

Ibland kan man ju komma till en sådan insikt att även om någonting inte går att bevisa så kan man inte heller utesluta det hela. Då skulle man kanske kunna prata om "Skeptiskt Troende"?
Jag har själv suttit med medium och blivit förbluffad.
Jag har dessutom suttit med världens bästa kortmagiker, som gjort trick som jag bara inte trodde gick att genomföra… Och nästan varenda mentalist gör saker som får mig att klia mig ordentligt i huvudet då mentalism inte är min specialitet.
Jag tror ändå inte att just dessa herrar är paranormala för att jag inte förstår hur det gör.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-10-29
15:33
Hantera inlägg

213

du skriver ;

Det är väl jättebra. Låt oss då, som Per Ola föreslår, se till att vi samarbetar i framtiden? Jane; Du lär oss vad fysiskt mediumskap är och eftersom du också känner till fallgroparna så kan du ju också berätta om alla de knep som en del "svaga" medium använder sig av.

Deal?

Jag svarar ;

jag har redan givit dig den dealen men du vill inte ta den - du vill inte lägga ned energi på att sitta i cirkel utan endast komma till seanser!

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-10-29
18:13
Hantera inlägg

213

du skriver ;

Det är väl jättebra. Låt oss då, som Per Ola föreslår, se till att vi samarbetar i framtiden? Jane; Du lär oss vad fysiskt mediumskap är och eftersom du också känner till fallgroparna så kan du ju också berätta om alla de knep som en del "svaga" medium använder sig av.

Deal?

Jag svarar ;

jag har redan givit dig den dealen men du vill inte ta den - du vill inte lägga ned energi på att sitta i cirkel utan endast komma till seanser!

Din deal var att jag skulle följa dig i två år och sitta naken och fastspänd på en stol på Ramsbergsgården… Tror inte ens att de mest troende skulle tycka att den dealen var speciellt bra.

MEN det hindrar inte dig att berätta om alla fallgropar och tekniker som en del medium använt/använder sig av. Du verkar ju känna till hur man smugglar in lera (något som ingen nämnt och Åkesson inte nämnde på telefoninspelningen…).

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-10-29
18:30
Hantera inlägg

234 somm jag tidigare sagt john så när man kommit till fysiskt mediumskap som är det mest avancerade mediumskap du kan nå som medium så är det ärlighet som ska råda - Colin har helatiden varit ärlig i denn händelsen och inte velat dölja något. det är ärlighet ! Sen att ni skeptiker vill grilla honnom på spett - det är ju erat problem! och kallar det efterkostruktion!

Han satt fast spänd ,men andevärlden tog loss honom - materia igenom materia kallas det för inget ovanligt i fysiskt mediumskap , vad jag förstår!

Levetationen sågs av dem i cirkeln då ljuset tändes av andevärlden troligen Colins huvudguide. Man kan inte se levetation i mörker. Det var Alltså ingen fysisk person som tände lyset!

Dina Om tänker jag inte ens komentera!

"Jag Är"

Jane-Lyzell

10-10-29
18:41
Hantera inlägg

235 ha ha ha ha - ja du John Houdi det är presis vad våra dåtida medium fått göra för att vetenskapen o skeptiker ska forska om oss fysiska medium - du är inte själv berädd sitta så - hur kan du ens tro att vi som fysiska medium skulle ens vilja bli testade av er! Hur ska vi ens kunna ha tillit till att ni beter er korrekt! och inte försöker gripa tag i ectoplassma eller materialisationerDet måste du väll endå förstå att det krävs full tillit!

Oj , då här har du ett skop - Jo Anders bekände för mig i telefonen hur han hadde smugglat in dessa saker i byxlinningen i seansrummet - efter att jag skällt ut han efter noter - han erkände med attt han blev girig. - ja det kan man lugnt säga ,är bra förnamnet på det han ställt till med! Fyyy

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-10-29
18:49
Hantera inlägg

236 det var andevärlden en ande som tände ljuset och han har inte gått runt i cirkeln utan leviterat!

tråden börjar bli välldigt lång och svår att skriva i!

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

piotrr

10-10-29
19:15
Hantera inlägg

#184, Helena-K,

#182 Tack Maggan, jag letade efter just den tråden, de kan ju inte ens själva vara enade om testprotokoll så det är ju svårt att komma tillskott även om det finns folk som är villiga försökskaniner.
"Vi" kan inte själva bestämma testprotokollet, vi måste göra det tillsammans med den som vill bli testad och båda måste vara med på det. Det säger sig själv att ingen vill genomgå ett test som de inte har gått med på, och ingen vill utföra ett test som de inte vet om personen som skall testas är med på.
Eller vad menar du?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr

10-10-29
19:24
Hantera inlägg

#189, Maggan,

jag tror stötesten handlar om hur något ska testas.
Den första stötestenen är vad som skall testas, sedan hur man bäst gör det. Den som ansöker om att bli testad kommer oftast först med ganska generella påståenden, som att de kan se på någon att de är sjuka. Detta försöker vi först koncentrera till en specifik sak som man båda är överens om att det kan testas, och att det vore oförklarat om det fungerade. Man måste också komma fram till vilket resultat som skulle räknas som oförklarat (eller "övernaturligt", om man så föredrar). Om det handlar om att gissa ett kastat mynt räcker det inte med att gissa rätt en gång, men fem eller tio gånger, då börjar vi snacka.
Sedan finns det detaljer, som hur resultatet skall redovisas och när. Det som inte finns är en period för överklagan. Hela tanken med ett noggrant protokoll är att allt skall vara planerat i förväg så att det i efterhand inte skall uppstå en diskussion om att det skulle vara fel på den överenskomna proceduren.
Det gör det visserligen ändå…

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

piotrr

10-10-29
19:31
Hantera inlägg

#241, Jane,

236 det var andevärlden en ande som tände ljuset och han har inte gått runt i cirkeln utan leviterat!

Men det var ju mörkt i rummet, hur kan du då tro att han leviterade? Du får ta och bestämma dig.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-10-29
19:40
Hantera inlägg

242 du ser ingen ide´ - tala om för dig någon ting för du vrider o vänder på allt ting och kan inte ta en sanning!

varför skulle besatthet av en jordbunden ande vara så konstigt!? - Kan du fysiskt mediumskap??? Om du kunde det så skulle du inte utala dig så om just det!

Det paret du nämner vet jag vilka det är - ena riktiga skitsnackare - som sedan skrivit en bok om sina egna fysiska experiment som är ordentligt tvivelaktiga resultat i. så…….

Men det är ju klart den ena skisnackaren tror ju på vad den andra skitsnackaren säger "lika söker Lika!"

Att jag vet ingen fysisk person tände lampan för att alla satt i cirkel och ingen var inärheten av lysnknappen - du tror inte det skulle ha setts om någon gjort det - de såg ju Colin! tror det står i alla rapporter som finns om denna händelse med!

Det Colin gjort är inget medvetet - medans det Anders gjort är fullt medvetet och planerat - vist är Åkessons bedrägeri , värre!

det är stor skillnad och går inte att jämföra!

Ser du !du kan inte ta en sanning för du vill inte se det John - [*] hur kan ett medvetet bedrägeri som Anders vara värre en ett omedvetet där en ande tog kontroll! Helt befängt!

Nu ska jag göra fredag och orkar inte ödsla mer energi på dig!

"Jag Är"

[* Janes inlägg redigerades av den vanliga orsaken. / Per]

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-10-29
19:48
Hantera inlägg

247 sista svaret för ikväll

Om andevärlden leviterar dig - kan du inte göra så mycket åt det !

Det jag kommenterat är johns inlägg att som han påstår det skulle vara fusk att han leviterat 2 decmeter ovan mark - och mitt svar blev varför om han skulle ha fuskat medvetet skulle han levitera sig själv 2 decimeter ovan mark , när det var becksvart, finns ingen rimm o reson i det! om man fuskar fuskar man ju inte med sådant ingen kan se. som att levitera som en trollkarl - utan detta var andevärlden som leviterade han.

Att andevärlden sedan kan levitera mediumen i mörker och ta loss dem med är ingen hemlighet och inget konstigt.

"Jag Är"

Jane-Lyzell

10-10-29
19:52
Hantera inlägg

250 din fråga avslöjar din okunskap i fysiskt mediumskap! alla i en fysiskt seans sitter i cirkeln - sen är det inte miljarder!

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

TristanChi

10-10-29
20:01
Hantera inlägg

din fråga avslöjar din okunskap i fysiskt mediumskap!

Ajj! Busted!

Kan verkligen ingen utanför cirkeln ha tänt ljuset? Det vore ganska frestande för den illmarige, efterom totalt mörker är påbjudet. Being a rebel, typ.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

MargaretaA

10-10-29
20:03
Hantera inlägg

jo jag känner till det där och det är det som är min poäng också. Ibland undrar jag om alla skeptiker som slänger ur sig uttalanden i stil med att "det är väl bara ställa upp på en test" är medvetna om det. Det är lätt att säga test, men inte fullt lika lätt att göra.

Maggan

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

[Ett citat togs bort för att det var långt och står precis här ovanför]

JohnHoudi

10-10-29
20:07
Hantera inlägg

fast… Var det inte så att alla såg att Colin höll i den där trumpeten vid tillfället? Jag tror ingen skulle tänka på levitation om de ser honom hålla trumpeten.

Hur länge var ljuset på, förresten?

Att andevärlden sedan kan levitera mediumen i mörker och ta loss dem med är ingen hemlighet och inget konstigt.

Jag finner det konstigt och oerhört fascinerande att höra dig vara så tvärsäker om detta.
Om det inte är någon "konstitghet" måste jag verkligen fråga om det är någon idé att spänna fast mediet om denne ändå kan komma loss ändå hur enkelt som helst?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-10-29
20:11
Hantera inlägg

Ibland undrar jag om alla skeptiker som slänger ur sig uttalanden i stil med att "det är väl bara ställa upp på en test" är medvetna om det. Det är lätt att säga test, men inte fullt lika lätt att göra.

Jodå. Om mediet accepterar att gå efter JREFs test är det inga problem. De är vana att lägga upp protokoll där det inte går (så lätt) att fuska.

Problemet är att varken Supra, Carina Landin eller något annat medium vill testas via JREF utan de vill använda oerfarna skeptiker som inte är vana eller har erfarenheten att sätta upp vattentäta protokoll. Dessutom skulle t ex JREF direkt säga nej till Supranaturlais vilja att testa av de grunder jag nämnt tidigare.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

MargaretaA

10-10-29
21:29
Hantera inlägg

jo jag har förstått att det finns en viss misstro mot JREF bland mediala.

Det vet jag inte. jag säger bara att jag inte har sett någon uttala några tvivel på den punkten. därmed inte sagt att de inte finns.

Maggan

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

anundi

10-10-30
00:08
Hantera inlägg

Ok. Jag kan tänka mig att tvivlet inte heller kommer fram lika lätt i "true believer"-sammanang. Tvivel och ifrågasättande är inte utmärkande eller uppskattade drag hos troende av någon sort, rent generellt, även om det självklart finns undantag.

Samt att det som kallas True Believer-syndrome mycket väl kan spela in här. Man blir automatiskt och helt naturligt mindre benägen att godta fusk eller motstridiga saker och gör allt för att bortförklara det, för att upprätthålla tron.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Andligt

10-10-30
00:08
Hantera inlägg

Jane, var du med på själva seansen när colin blev ertappad?

Om du inte var det har du bara hans ord för vad som är rätt och riktigt.

Med tanke på hur Anders kunde lura dig, hur kan du vara så säker på att inte Colin gör det samma. Överlevnadsinstinkten hos en människa är stark och de flesta gör vad som helst för att rädda sig själva och sitt rykte.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

MargaretaA

10-10-30
00:20
Hantera inlägg

Tvivel och ifrågasättande är inte utmärkande eller uppskattade drag hos troende av någon sort, rent generellt, även om det självklart finns undantag.

I såna fall har jag nog mest träffat på undantagen.

Maggan

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

anundi

10-10-30
00:40
Hantera inlägg

Jag tror dig faktiskt. Jag menar inte att troende inte tvivlar eller ifrågasätter. Bara att det, liksom inneboende i företeelsen, inte bekommer sig att begära, skaffa, behöva bevis för det man tror på.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

MargaretaA

10-10-30
00:46
Hantera inlägg

Vi vill nog ha bevis, men troende har nog generellt andra uppfattningar än skepetiker om vad som är "bevis". Men det visste du nog redan.

Maggan

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

anundi

10-10-30
01:11
Hantera inlägg

Jo. Vi har olika uppfattning om sådant. Det är intressant att fundera på vad den skillnaden beror på och hur den yttrar sig.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

MargaretaA

10-10-30
01:17
Hantera inlägg

ja det är jätteintressant!

Det skulle vara roligt att kunna ventilera det utan att ständigt känna sig tvingad att ha garden uppe.

Maggan

MargaretaA

10-10-30
01:57
Hantera inlägg

jo jag tror nog att det finns en absolut sanning. Men den kommer vi aldrig att få svar på som jordgubbar och jordgummor.

Det är inte onaturligt att dra upp garden när man känner sig angripen.

Sedan förstår jag inte alls varför min tro ska ifrågasättas. Jag påstår ingenting. jag bara tror.

Maggan

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-10-30
13:23
Hantera inlägg

264 jag har tagit del av CF cirkel medlemmars utsago + raporter , så nej det är inte endast ifrån CF själv!

Nu har vi en så länge inte alla svar om Vad och hur mycket Anders själv fuskat - så förtidigt att dra slutsattser en, om jag har blivit lurad eller inte- jag kan inte dra den slutsattsen ennu som cirkelsittare till Anders - hur ska ni kunna göra det som inte ens varit med?

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-10-30
13:34
Hantera inlägg

266 kopierar mitt asvar till dig inne från ÖN!

(66) Nu vet jag vem du är - och illa när mediala hugger på medium- snackas det inte tillräckligt om mig inne på ditt eget forum http://www.supranaturalis.se/index.php?option=com_fireboard&Itemid=26

[*]

At du skriver som du gör om mina kunskaper i fysiskt mediumskap talar bara om hur lite du själv förstår av detta ämne!

[Detta inlägg redigerades MYCKET för att det innehöll personangrepp, nedlåtande kommentarer, spekuleringar i annan användares identitet … och för att det postade ett inlägg som kom från en annan sajt på iFokus, där det bör ha modererats redan. / Per]

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Neutralis

10-10-30
14:29
Hantera inlägg

Ok, då får väl jag kopiera in min respons här också då:

………………………………………..

"66 Nu vet jag vem du är - och illa när mediala hugger på medium- snackas det inte tillräckligt om mig inne på ditt eget forum http://www.supranaturalis.se/index.php?option=com_fireboard&Itemid=26"

Ehh, nu driver jag inte något forum i någon form och skulle aldrig ta i något dyligt.

Detta är ytterligare en medial gissning som återigen blev fel Jane. Att du inte har kunskap om fysikt mediumskap är ett konstaterande som inte alls är konstigt, snarare logiskt. Nej jag skäms inte att skriva precis som jag tycker att det är.

Du har genom åren hävdat dig besitta en gedigen kunskap att bedömma äkthet och vilka medier som är duktiga i dessa forum där nya nyfikna människor ofta börjar sin andliga bana. Att då mötas av ett så till synes kompetent medium som är tvärsäker på saker och ting blir lite snedvriden vinkling av verkligheten.

Du borde se sanningen i vitögat och inse att du har inte mer kunskap än någon annan hur fysiska seanser fungerar eller inte fungerar. Du har däremot kunskap historiskt om fysiska medium och det är en annan sak än att hävda att man vet hur det fungerar.

Du borde fundera på att utrycka dig med att du inte egentligen vet hur det fungerar men att enligt andra fysiska medier historiskt så sägs det fungera så här…

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-10-30
14:32
Hantera inlägg

278 Jag har mer kunskap i fysiskt mediumskap än vad du kan stava till! Har forskat i ämnet i 12 år!

resten tänker jag inte bemöda mig med att svara på

[Även här togs stora delar av inlägget bort för att Jane inte kan låta bli att spekulera i användares identitet. / Per]

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Neutralis

10-10-30
15:01
Hantera inlägg

[Inlägget redigerades för att det citerade och svarade på ett annat inlägg som jag tvingades redigera. / Per]

Vad har din forskning kring andra påstådda fysiska medier för koppling till din kunskap om hur det fungerar? Det enda du då har kunskap om är hur andra fysika medier har jobbat… och det vet de flesta av oss att det är ett skumt skimmer runt de flesta fysiska medier, eller hur?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Kingston12

10-10-30
15:03
Hantera inlägg

"Jag har mer kunskap i fysiskt mediumskap än vad du kan stava till! Har forskat i ämnet i 12 år!"

12 år utan att kunna genomskåda tämligen simpla trollerikonster! Då får man vara både döv, blind och dum. Eller är du bara mån om att inkomsterna från lurendrejeriet inte ska sina?

"Forskat" förresten. Kan du bevisa för oss att du vet vad "forskning" betyder? Kan du samtidigt hänvisa till några resultat, publikationer eller rapporter?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Om "Andebarnen"

Solenn

10-11-09
19:32
Hantera inlägg

Lyzell

Om du inte vill svara anundi kanske du kan svara mig när jag ställer en jätteviktiga frågor som rör din trovärdighet.

I samband med julandakten på Ramsbergsgården skriver du på hemsidan att dom som har paket med sig ska märka dom med pojke eller flicka om andebarnen inte skulle öppna dom under den fysiska cirkeln. Vem håller i den och menar du på fullaste allvar att andebarn öppnar paketen? Hur går det till, blir dom fysiska så ni kan se dom när dom sitter där och öppnar paket?

Är det ektoplasma dom har använt från Anders Åkesson för att kunna öppna paket. Förra året var du tvungen att slå in alla julklappar igen för att andebarnen öppnat paketen, kommer du ihåg att du skrev det på övernaturligt i fokus? Nu har det visat sig att han är ett bluffmedium och lekte med lera så vems ektoplasma använde andebarnen?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

chik

10-11-09
19:40
Hantera inlägg

Men det bör väl vara fel…Andar-själar ser väl om det är till en pojk eller tös.

Eller fattar jag fel???

" Jag är som jag är.När jag inte blev som jag skulle""

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-11-09
20:21
Hantera inlägg

322 bra fråga - det är vår gemensamma energi /ectoplassma som hjälper andebarnen att öppna klapparna i år! Om det lyckas vet vi inte fören efteråt - får återkomma om det då!

323 att de märks p o f har inte med andebarnen att göra utan för mig som sedan förmedlar paketen vidare till sjuka barn på våra sjukhus och så att personalen ska veta om det är en pojkleksak eller en flickleksak så jag ska slippa öppna dem eller personalen för att se vad dom ska ge till vem!

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

olaka

10-11-09
20:24
Hantera inlägg

Vore det inte mer relevant att märka med vilket element som ska ha presenten än kön? Jag föreställer mig att jordandar, pojkar som flickor, helst vill ha mässingsinstrument i julklapp.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

chik

10-11-09
20:56
Hantera inlägg

Tack Jane.blev äna rädd där….

O när man ger så.Måste man ju märka på något sätt.För det kan bli mycket tanda gnissel om Pojk får flick o Flick får pojk…Sak…

" Jag är som jag är.När jag inte blev som jag skulle""

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Solenn

10-11-09
22:52
Hantera inlägg

# 324

Decinficerar ni julklapparna, pappret och snörena och för att inte tala om bläcket eller blyertsen som skrivits med och alla partiklar som kan lossa därifrån och limmar ni fast paket, papper, snören och leksaker i golvet? Det är livsfarligt för er om ektoplasman blir smutsig och att leksakerna följer med in i kroppen på er. Det är ju därför som deltagarna visitieras noga så dom inte har några lösa föremål, ir-kameror och mörkerglasögon som kan följa med ektoplasman in i kroppen och rummet städas noga.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Yatsy

10-11-10
12:53
Hantera inlägg

Jane

Menar du på allvar att andra människors döda barn kommer till dig och öppnar julklappar?Varför skulle dom göra det?

Det är en skymf o oetiskt att påstå detta,meddelar du sedan föräldrarna att deras döda barn har firat jul hos dig?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-11-10
13:22
Hantera inlägg

327 Dessa julandakter är undantag och väldigt speciella - jag litar på att andevärlden vet vad dom gör!

[Här saknas en bit som jag helt enkelt lämnade kvar där den kom ifrån, för att den hörde till diskussionen. / Per]

Jag tror inte att du loggat in 12 ggr ursäkta 13 ggr har du öppnat vårat nyhetsbrev som kommit till din epost. jag vet för vi har statestik på det! - ska jag lägga ut det för dig här?

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-11-10
13:26
Hantera inlägg

Jag tror inte att du loggat in 12 ggr ursäkta 13 ggr jag vet för vi har statestik på det! - ska jag lägga ut det för dig här?

Gärna det. Ska bli kul att se hur ni "spårat" mig och varför ni försöker syssla med olaglig åsiktsregistrering..

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-11-10
13:32
Hantera inlägg

332 Det är tyvärr inte olagligt utan statestik! du har själv registrerat dig hos oss för att få vårat nyhetsbrev! Alla som har nyhetsbrev för en statestik över hur mycket besök de har!

"Jag Är"

[Här vill jag bara säga att jag uppskattar hur Jane beskriver den informationinsamling hon gjort som "tyvärr inte olagligt" / Per]

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-11-10
13:46
Hantera inlägg

Det är stor skillnad att erhålla ett nyhetsbrev och läsa detta i sin mailklient än, som du påstår, att jag varit inne och tittat "på hemsida 13 gånger" eller vad det var du sa. Jag antar att bilder, logos etc hämtas från er hemsida till mailklienten?

Som du skrev det var det ett förtal mot mig, men där verkar du inte ha några skrupler…heller…

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

FilipSoderholm

10-11-10
14:08
Hantera inlägg

John,

Tracking-bilder är vanligt förekommande i nyhetsbrev. Om man som en del av ett mail lägger en referens till en bild på utskickarens server, med en parameter som identifierar användaren. Den här tekniken används ofta av spammare för att kontrollera vilka mailaddresser som är giltiga och fortfarande i bruk (i och med att man kan se vilka som faktiskt öppnat sina mail). Det är för att undvika sånt här som många väljer att inte automatiskt ladda bilder i sin mailklient, eftersom man då kan få sin mailaddress flaggad som lämplig mottagare för mera spam. Eller som i det här fallet, bli förföljd av dyslektiska woowoo-tanter :)

Det finns dock inget illegalt i det som Jane gör, det är till och med väldigt vanligt. Man kan ju dock tycka att det är smått oetiskt av Jane att basunera ut för andra hur du har brukat din privata internet-uppkoppling, men som sagt inte olagligt såvitt jag vet.

Sen så ser jag inte riktigt i vilket sammanhang det är relevant att John skulle ha öppnat sitt nyhetsbrev 12/13 gånger. So what? Det känns som att Jane försöker skrämmas lite, genom att tala om att hon har en viss insikt i vad du gör. Syftet är för mig höljt i dunkel, men det hör ju inte till ovanligheterna med det här folket :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-11-10
14:19
Hantera inlägg

Tracking-bilder är vanligt förekommande i nyhetsbrev.

Jo, jag vet mycket väl hur detta fungerar, då jag har liknande tjänst på mitt egna nyhetsbrev.

Det finns dock inget illegalt i det som Jane gör, det är till och med väldigt vanligt.

Nej, i det här fallet (nyhetsbrev) är det inte så. Däremot basunerade Jane ut att jag varit inne på hennes/deras hemsida 13 gånger och DÄR ville jag veta vad de har för trackaing-möjligheter. Att registrera IP-adresser och koppla dessa till en persons namn och sedan lägga ut den informationen kan jag inte i min vildaste fantasi tro är laglig. Däremot vet jag att det inte förhöll sig så med Jane men ville höära det med hennes egna ord.

Man kan ju dock tycka att det är smått oetiskt av Jane att basunera ut för andra hur du har brukat din privata internet-uppkoppling, men som sagt inte olagligt såvitt jag vet.

Absolut inte. Oetiskt är det dock och i synnerhet då hon vill påskina att jag varit och "grävt runt" på deras hemsida. Detta gör hon bara för att hon ska se ut som ett "offer" i andras ögon och att "hemska skeptiker" förföljer henne (ett sätt hon använder sig av för att komma ifrån att svara på de svåra frågorna).

Sen så ser jag inte riktigt i vilket sammanhang det är relevant att John skulle ha öppnat sitt nyhetsbrev 12/13 gånger. So what? Det känns som att Jane försöker skrämmas lite, genom att tala om att hon har en viss insikt i vad du gör. Syftet är för mig höljt i dunkel, men det hör ju inte till ovanligheterna med det här folket :)

Klart det är så. Det förstod man direkt. Däremot ville jag försöka höra från henne vad hon menade.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

FilipSoderholm

10-11-10
14:43
Hantera inlägg

Ber om ursäkt om mitt inlägg mest kom att bestå av att påpeka det uppenbara :) Det var inte min avsikt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-11-10
16:48
Hantera inlägg

335 ber om ursäkt John - jag trodde det var så men min man förklarade för mig hur det låg till - men intresant att du endå öppnat det så många gånger !

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-11-10
16:53
Hantera inlägg

Då har er mailtjänst en bugg. En "glädjemätare" Jag öppnade det, läste det och klippte ut texten som jag sedan la in på forumet.
Öppnade det igen senare för att se om det fanns en länk till en webbversion av nyhetsbrevet (vilket det inte gjorde) som jag tänkte ha som referens om någon ville läsa det online ifall de till äventyrs ville kolla att jag inte skrivit fel (man baxade ju när man läste om att fuskaren Colin Fry kommer till Ramsbergsgården och nedan stoppar du fuskaren Anders Åkesson. Just detta med skillnad på fuskare och fuskare var intressant att dela med andra).

That's it! Eller så har din man också bra fantasi ;-)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

anundi

10-11-10
16:58
Hantera inlägg

Varför, varför skulle det vara intressant om han ens hade öppnat det tjugo gånger? Hans mailklient kanske kraschade, han kanske visade det åt andra, han kanske bara ville läsa det flera gånger.

Et cetera, et cetera.

Vad skulle det ha för betydelse om han nu hade läst det flera gånger?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Om andebarnen igen:

Jane-Lyzell

10-11-10
16:59
Hantera inlägg

329 0 340 Hoppsan du slank emellan stolarna bland alla skeptiker !

De ande barn som kommer har en relevans att komma och inget vi medelar någon förälder någonstans - funkar inte på det sättet som du vill få det at påskina!

Har alldrig påstådd det du vill påskinna i ditt inlägg 340. det får stå för ditt eget tyckande!

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

olaka

10-11-10
17:32
Hantera inlägg

Men för helvete människa, fattar du inte att poängen inte är hur många gånger John har läst ditt nyhetsbrev. Poängen är att du beter dig jävligt illa när du hanterar förtroligt datamaterial på det där viset.

Har man en hemsida och ett nyhetsbrev som människor prenumererar på är det inte ens dålig stil att lägga ut sån här information om en prenumerant, det är djupt djupt omoraliskt, man gör inte sånt helt enkelt.

SKÄMMES TA MIG FAN!

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Yatsy

10-11-10
17:45
Hantera inlägg

344 Det är inte sant,barn som har avlidit kommer inte fram på Jippon som någon anordnat en speciell dag för att..ja jag vet inte varför du gör det.Att samla presenter till levande barn är en annan sak.

Du kan säkert inbilla människor att detta är sant - men inte mej.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-11-10
17:53
Hantera inlägg

Om man kan knyta informationen till Houdi så antar jag att det strider mot Personuppgiftslagen. Och det råder väl ingen tvekan om att Jane Lyzell på Ramsbergsgården faktiskt gjort så.

Tips:
"Om personuppgifter har behandlats i strid med personuppgiftslagen och detta har lett till skada eller kränkning av den personliga integriteten ska den personuppgiftsansvarige ersätta den registrerade. Den registrerade har inte bara rätt till ersättning för sakskada, personskada och ren förmögenhetsskada, utan kan även få kompensation för själva kränkningen."

Men som sagt, det värsta är väl det oetiska i hanteringen av personuppgifter. Hoppas verkligen att prenumeranterna på nyhetsbrev och även de som har privat korrespondens med Ramsbergsgården nu inser att allt kanske inte är så rart som ibland påstås.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-11-10
18:05
Hantera inlägg

348 Jag har inte lagt ut någon ting! sluta svära är du snäll du kan få svart tunga! Jag skäms inte - ger man sig in i leken som John brukar säga får man leken tåla! Han vill få mig att framstå i dålig dager på alla sättovis - nu fick han smaka på egen medecin!Ända sätter för andra att förstå han juger och skrävlar.

Skulle aldrig lägga ut någons intresse om oss här om det inte är personer som rent vill skada våran verksamhet som John Houdi!

249 fördet första kan vi inte dö - själen lever förevigt men det är inget som ni eller du ens tror på så varför fråga frågor om det!

350 vart ser du personuppgifter !????? som är utlagda!

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-11-10
18:16
Hantera inlägg

"vart ser du personuppgifter !????? som är utlagda!"

I inlägg #331 till exempel. Du skriver:
"Jag tror inte att du loggat in 12 ggr ursäkta 13 ggr har du öppnat vårat nyhetsbrev som kommit till din epost. jag vet för vi har statestik på det!"

Ditt svar är riktat till en namngiven person.

Jane, ska prenumeranterna på ditt företags nyhetsbrev verkligen behöva vara oroliga för att du ska sprida uppgifter på öppna forum om vilka de är, hur ofta de läser nyhetebreven etc?

Förstår du att det är extra allvarligt då din verksamhet rör en tro som faktiskt inte är allmänt accepterad?

Jane Lyzell skriver vidare:
"Skulle aldrig lägga ut någons intresse om oss här om det inte är personer som rent vill skada våran verksamhet som John Houdi!"

Antar att en anmälan tas extra allvarligt eftersom uppsåtet blev ganska tydligt där.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

olaka

10-11-10
18:28
Hantera inlägg

Du har lagt ut information om en nyhetsbrevsprenumerant på det här forumet, att du inte förstår det är djupt tragiskt.

Jag svär så mycket när jag blir upprörd över omoralsikt handlande, om du tar illa upp så är det meningen.

Det är sånt här beteende som får dig att framstå i dålig dager, inte rättmätig kritik och motiverade frågor från en meningsmotståndare.

Visa på John Haudis påstådda lögner och presentera sanningen istället för att på ett flagrat sätt bryta mot all form av webetik som finns.

Är det så här du ser på integritet så tycker jag jävligt synd om dina kunder.

Ditt debattbeteende är nog det mest oetiska jag har sett i hela mitt liv!

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-11-10
19:08
Hantera inlägg

352 ingen med ärliga avsikter behöver oroa sig - men heter man John Houdi skulle jag vara orolig - då han försöker smuttskasta oss med alla medel!

353 tycker inte ni ska ta etik i eran munnar - det john Houdi gör emot oss finns ingen etik o moral i alls!

Jag debatterar inte på forum jag diskuterar där i ligger skillnaderna emellan er skeptiker och oss troende - jag är intreserad av att utvecklas inte debbatera!

By By

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

BillyKropotkin

10-11-10
19:08
Hantera inlägg

Frågan är vad statistiken betyder. Jag tror att Jane (fortfarande) inte vet vad hennes statistik egentligen mäter.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-11-10
19:19
Hantera inlägg

"ingen med ärliga avsikter behöver oroa sig - men heter man John Houdi skulle jag vara orolig"

Så du använder de digitalt lagrade personuppgifterna för att använda dem emot de som inte har samma tro som du? Enbart som hot som här, eller går du mer handgripligt tillväga ibland?

Jag såg nämligen i något inlägg att du sa att Åkesson ska vara glad för att det inte var du som upptäckte hans fusk, för då skulle du… (kommer inte ihåg vad du skrev, men jag upplevde det som ett hot i alla fall).

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-11-10
19:24
Hantera inlägg

legg ned nu - jag skulle skämmas om jag vore er finns inget mer att prata om - klart slut

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

olaka

10-11-10
20:04
Hantera inlägg

#354 "ingen med ärliga avsikter behöver oroa sig"

Otroligt, så du tycker det är okej att använda vilka medel som helst mot meningsmotståndare?! Målen helgar medlen?! Du har fan ingen moral i kroppen Jane, det är bara att inse. Vilken tur att du inte har nån form av makt i samhället i alla fall, för en sån despotism vet jag inte om vi skulle mäkta med.

Om du skulle kunna visa på någon omoralisk John Houdi har utfört mot dig skulle jag bli mäkta förvånad, men du kan ju försöka med Det istället för att utmåla dig själv som offer samtidigt som du begår grova nätetiska överklamp mot andra, det vore lite mindre patetiskt.

I alla fall jag tänker inte lägga ner, inte förän du ber John om ursäkt för dina överklamp.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-11-10
20:05
Hantera inlägg

Ska vi skämmas för att vi gör andra uppmärksammade på fusk inom din bransch, och på hur Ramsbergsgården sprider datalagrade personuppgifter som handlar om hur många gånger och att man prenumererar på ett nyhetsbrev gällande en klart omdebatterad tro?

Vet du Jane, jag tror inte du och jag har riktgit samma syn på etik och moral.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

piotrr

10-11-10
20:10
Hantera inlägg

#343, Anundi,

Jane är givetvis inte alls egentligen intresserad av hur många gånger John Houdi har besökt hennes hemsida, men hon är alltid beredd att diskutera vad som helst annat än det hon tillfrågas om, och ni spelar henne rakt i händerna. När hon har pratat färdigt om webbsidan, ja då finns det tydligen inte mer att prata om.

Brukar hon också påstå att hon inte har tid att svara, trots att hon har tid med sådant här trams?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-11-10
20:05
Hantera inlägg

Ska vi skämmas för [*] hur Ramsbergsgården sprider datalagrade personuppgifter som handlar om hur många gånger och att man prenumererar på ett nyhetsbrev gällande en klart omdebatterad tro?

Vet du Jane, jag tror inte du och jag har riktgit samma syn på etik och moral.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Solenn

10-11-10
20:50
Hantera inlägg

Varför undviker du min fråga om andebarnens julklappar Jane Lyzell? Är den för känslig på nåt sätt eller varför svarar du inte. Är frågan för svår så det inte finns något svar att ge. Men då kan du svara det och inte bara undvika att svara. Många besökare måste få veta hur riskabelt det är att delta, tänk om de går därifrån med en leksaksbil i kroppen.

Decinficerar ni julklapparna, pappret och snörena och för att inte tala om bläcket eller blyertsen som skrivits med och alla partiklar som kan lossa därifrån och limmar ni fast paket, papper, snören och leksaker i golvet? Det är livsfarligt för er om ektoplasman blir smutsig och att leksakerna följer med in i kroppen på er. Det är ju därför som deltagarna visitieras noga så dom inte har några lösa föremål, ir-kameror och mörkerglasögon som kan följa med ektoplasman in i kroppen och rummet städas noga.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-11-11
09:27
Hantera inlägg

Jag har inte lagt ut någon ting! sluta svära är du snäll du kan få svart tunga

Det vet du att du har oh du är inte trovärdig (här heller) när du försöker bortförklara. Du är duktig på det. Är du van att hålla på med bortförklaringar. månne?

Jag skäms inte - ger man sig in i leken som John brukar säga får man leken tåla!

Har jag aldrig sagt, så skämmas bör du göra. Lägg inte ord du hittat på i min mun, är du snäll.

Han vill få mig att framstå i dålig dager på alla sättovis - nu fick han smaka på egen medecin!

FÖRKLARA för mig på vilket sätt JAG försöker få dig att framstå i dålig dager? Jag vill ha ett svar så prata inte bort detta nu.

Ända sätter för andra att förstå han juger och skrävlar.

Förklara även här var jag ljuger och var jag skrävlar. Länkar eller citat går bra.
Hittar du inget så vet du kanske att det du håller på med här är förtal.

Skulle aldrig lägga ut någons intresse om oss här om det inte är personer som rent vill skada våran verksamhet som John Houdi!

Förklara hur JAG vill skada din verksamhet? Att jag citerar från ert egna nyhetsbrev?

Ett eller flera svar på den frågan, tack.

[Detta är det inlägg som till slut ledde till tråden om "Öppna frågor till Jane Lyzell" / Per]

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

anundi

10-11-11
12:18
Hantera inlägg

Jag vill skriva något som förmedlar hur förvånad jag är över att jag gång efter annan blir mer och mer förvånad över Lyzells beteende, men jag kommer inte på något som riktigt motsvarar känslan.

Wow, helt enkelt… wow.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-11-11
12:35
Hantera inlägg

Lugn bara så ska du se ett beteende från Lyzells sida som återkommer hela tiden: Hon kommer inte att svara på mina frågor på #366 t ex.

[Detta visade sig vara helt riktigt. / Per]

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

anundi

10-11-11
15:40
Hantera inlägg

Jo, alltså, att hon undviker svåra frågor är ju hennes signum. Jag menade att jag aldrig upphör att förvånas.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-11-11
17:04
Hantera inlägg

Nej, upphöra förvånas får man nog aldrig sluta göra.

Ska bli intressant att se hur länge Jane klarar att hålla sig ifrån mina och dina frågor…. Ju längre tid det tar desto sämre trovärdighet får hon, tyvärr.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-11-12
13:18
Hantera inlägg

366 du är verkligen fanatisk - du gör allt för att få mig ,colin och gården framstå i dålig dager- skäms med dig du pratar bara en massa goja!

sandlåde nivå på hög nivå!

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-11-12
13:35
Hantera inlägg

Nu får du allt lugna dig, Jane.

Jag vill att du svara på frågorna jag skrev på #366. Det är väl inte för mycket begärt, eller hur? Du påstår en hel del om mig där och jag önskar svar på vad du anklagar mig för.

Detsamma nu: Vad föranleder att jag "gör allt för att få dig, Colin och gården framstå i dåliga dager"? Som jag ser det så är det nog du och dina uttalanden som är största orsaken tillö eventuellt dålig reklam för dig, Colin och din kursgård.

Om du tar bladet ur munnen och FÖRKLARAR vad dina anklagelser baseras på i stället för att komma med nya anklagelser så skulle du (kanske) få bättre trovärdighet.

Att bara kasta ur dig anklagelser och påståenden, personangrepp, utlämna personuppgifter är inte riktigt 100% positivt för dig eller din eventuella trovärdighet.

Så svara på mina (och gärna andras frågor) i stället. OK?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-11-12
13:46
Hantera inlägg

Jane, förklara dina anklagelser mot mig i stället för att hålla på såhär. DET ger dig inget förtroende alls.

OCH; Att du envisas med att kalla mig Garvarn visar på ännu mer förtroendedippar då t om dina fränder inser att din mediala kunskap är noll om du verkligen tror att jag är Garvarn.

Du påstår en hel del saker om mig som jag anser inte är sanna.
Jag vill se dig visa på att dessa anklagelser stämmer eller få en ursäkt från dig.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

TristanChi

10-11-13
00:37
Hantera inlägg

Hur värdefullt är uttalandet "jag ljuger aldrig" när det kommer från en lögnare?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-11-13
06:59
Hantera inlägg

"Ha ha ha ha nu var jag nog huvudet på spiken - alla inlägg där jag säger John är GarVARN helt plötsligt putts väck! - så genomskinligt!"

Nu har du uppenbart fel, men om inläggen försvinner så kan det bero på att man i forum inte ska outa andra, det vill säga berätta vem som står bakom ett eventuellt "nick". Det gäller normalt även om man har fel i sitt påstående.

Från sajtreglerna:
"Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet"

Din outning påminner för övrigt starkt om dina avslöjanden om vilka som får ditt nyhetsbrev. Tycker du verkligen att sådant är seriöst?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-11-13
07:24
Hantera inlägg

Ha ha ha ha nu var jag nog huvudet på spiken - alla inlägg där jag säger John är GarVARN helt plötsligt putts väck! - så genomskinligt!

Men det stärker bara mina misstankar - tack!

Vet du, Jane. Detta är så tröttsamt.
Däremot håller jag med om att det alltid är synd att inlägg tas bort. Jag trodde faktiskt inte att sådant skulle ske här MEN sajtvärden för Skpeticism är oerhört vänlig som tar bort några av Janes mest elaka påhop för att skydda…Jane.

Du kör samma taktit som alltid. Häver ur dig en hel del osanningar, som du inte kan verifiera. När sedan personer vill ha bevis för dina påståenden så börjar du fokusera allt du kan på helt andra saker för att undvika att svara på frågor som ställs till dig.

Att du målat in dig i ett hörn är det ingen tvekan om men att du så uppenbart försöker undvika frågor eller ge bevis för dina vidlyftiga påståenden är bara pinsamt.

Hade du en ryggrad hade du sagt att du hade fel i dina påståenden om mig OCH hade du paranormala gåvor hade du, återigen, förstått att Garvarn inte är jag.

Ger dig en chans till:

Jag vill att du svarar på några av frågorna jag ställer dig på #366

Repeterar någon av dem så att det inte blir så mycket så du slipper scrolla och läsa:

Han vill få mig att framstå i dålig dager på alla sättovis - nu fick han smaka på egen medecin!

FÖRKLARA för mig på vilket sätt JAG försöker få dig att framstå i dålig dager? Jag vill ha ett svar så prata inte bort detta nu.

Ända sätter för andra att förstå han juger och skrävlar.

Förklara även här var jag ljuger och var jag skrävlar. Länkar eller citat går bra.
Hittar du inget så vet du kanske att det du håller på med här är förtal.

Skulle aldrig lägga ut någons intresse om oss här om det inte är personer som rent vill skada våran verksamhet som John Houdi!

Förklara hur JAG vill skada din verksamhet? Att jag citerar från ert egna nyhetsbrev?

Ett eller flera svar på den frågan, tack.

OK, Jane. Har du någon trovärdighet kvar eller ska du fortsätta i den där pinsamma vägen du håller på med nu?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

VeVeN

10-11-14
00:16
Hantera inlägg

Tokerier inom skolmedicinen

förekommer naturligtvis. Skillnade är den att inom skolmedicinen har man en helt annan tradition av omprovning. Preparat och behandlingsformer utmönstras för att de inte håller måttet. Detta framkallar sällan några rubriker i massmedia. Det enda undantaget jag på rak arm kan komma på, är väl debatten om terapiformer inom psykiatrin.

Vad gäller "allmän kvalitetskontroll" kommer "alternativarna" långt efter.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-11-15
11:10
Hantera inlägg

Kan inte förstå att ni som är mediala inte ser vad skeptikerna försöker med - söndra så mycket det bara går! Trisha du gör som du vill o alla andra med, naturligtvis - istället för att prata med skeptiker som inget vet om fysiskt mediumskap, vänd dig till dem som vet! - så du inte hamnar i galen tunna !

Finns massor med litteratur att ta del av av våra gamla medium- för att förstå det fysiska mediumskapet!

Det har varit två läger emellan medium och illutionister sedan Houdini tiden och det fortsätter med dagens illutionister med Randi i spettsen och Houdi här inne! ser ni inte vad de gör!? är ni blinda?

450 [Här togs dumheter bort ur inlägget. / Per] Jag behöver inte bevisa någonting det är bara läsa innan till i gamla trådar där du hoppar på mig och min verksamhet!

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

olaka

10-11-15
11:18
Hantera inlägg

Vad är en Garvar-fason och på vilket sätt utövar John det?

Jag är så ny att jag inte var med när Garvarn härjade och skulle gärna vilja veta.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

FilipSoderholm

10-11-15
11:19
Hantera inlägg

Vilken tråd då, till exempel?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-11-15
11:23
Hantera inlägg

453 bara googla på Garvarn så kommer det upp!

454 Leta själv! Lycka till!

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jane-Lyzell

10-11-15
11:54
Hantera inlägg

459

460 du får googla på GARVARN inte GARVAREN

"Jag Är"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

radio

10-11-15
12:32
Hantera inlägg

"Det har varit två läger emellan medium och illutionister sedan Houdini tiden och det fortsätter med dagens illutionister med Randi i spettsen och Houdi här inne! ser ni inte vad de gör!? är ni blinda?"

Jane. Många har nog varit blinda, men inser att man faktisk kan öppna ögonen, att det gynnar inte bara skeptiker utan även troende.

För oavsett vad man tror eller inte tror så vill man ha bort bluffare, fuskare, charlataner och andra som bara är ute efter att blåsa godtrogna på pengar.

Jag tycker "ögonöppnandet" som kommit igång efter AÅ avslöjande är otroligt positivt, det kommer som sagt att gynna alla. Eller nästan alla, fuskarna gynnas naturligtvis inte, vilket de självklart förstår och därför gör allt som står i deras makt för att förhindra att så sker.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Helena-K

10-11-15
13:26
Hantera inlägg

#451 Yatsy, nej jag driver inte med dig jag vill uppriktigt sagt veta vad jag själv eller någon annan gjort för fel.
Medialt har ju bara funnits i 2 månader så jag tror inte att vi hunnit med så många stora övertramp såsom tex. neka invandrare eller minderåriga tillträde till oss på grundval av att de inte är svenskar eller att de inte är myndiga.

Jag menar alltså inte att vara otrevlig utan förekommer det sådan selektering så måste vi ta det på största allvar.
Om Du inte vill eller kan ge mig svar så respekterar jag det men då har jag tyvärr svårt att göra någonting åt saken.

•???????¯??•

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Helena-K

10-11-15
15:09
Hantera inlägg

#473 Jag är nog lite dum kanske men jag förstår inte vad du menar, vad har Jane med Medialt iFokus att göra och att vi skulle neka invandrare och minderåriga tillträde.
Du behöver inte svara eller förklara, jag kommer inte förstå kopplingen ändå.

•???????¯??•

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

anundi

10-11-15
15:20
Hantera inlägg

Du behöver inte svara eller förklara, jag kommer inte förstå kopplingen ändå.

Jag svarar och förklarar, med hopp om att du ska vilja förstå.

Du vill ha belägg för olika påståenden som görs om dig och/eller din sajt, för att kunna åtgärda och rätta till eventuella oegentligheter. Det är fullt normalt, rentav föredömligt.

John vill ha belägg för det Jane påstår om honom, för att kunna åtgärda och rätta till eventuella oegentligheter. Du verkar inte anse att hon ska behöva ge sådana, samt att det är "hetsjakt och mobbing" och allt vad det är.

Något är mycket skevt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

DanielKarlsson

10-11-15
16:11
Hantera inlägg

Efter att ha läst igenom denna tråden bestående av Houdi´s obesvarade frågor och Jane´s tömning av sitt ordförråd bestående av "dumma skeptiker", "ordbajseri", "ni kan inget om mediumskap" och tre andra fraser, så har jag kommit till en insikt om ett annat ord i Janes ordförråd: Nämligen "GARVARNFASONER" som definieras såhär…

GARVARNFASONER - Att komma med hållbara argument som sätter Jane i en jobbig sits, då hon inte kan svara, utan att hamna i en ännu sämre position än den hon redan är i.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

piotrr

10-11-15
20:39
Hantera inlägg

#451, Yatsy,
444 Driver du med mig eller?

Nej, Helena-K har helt rätt när hon frågar efter belägg på ett påstående. Detta är Skepticism.ifokus och här är det grundläggande att kunna fråga efter och att få svar på vilka belägg som finns för ett påstående.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Yatsy

10-11-16
09:02
Hantera inlägg

Du är Sajtvärd på medialt,det finns en avstängning hos dig och det var jag dom andra har skett på Ön.Det kan finns flera hos dig som blivit avstängda men det vet inte jag något om.

Jane själv har till o med skrivit ett inlägg på Ön en gång att hon som medlem kände som sitt ansvar att rensa på medlemmar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Helena-K

10-11-16
09:12
Hantera inlägg

#488 Tack för ditt svar!
ÖN har varken jag själv eller Medialt iFokus med att göra så det är viktigt att hålla isär begreppen och avstängning av dig har ingenting med Invandrarpoilitik eller ålder att göra så då känner jag att jag kan släppa det här.

Tack så mycket återigen för ditt svar.

•???????¯??•

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Yatsy

10-11-16
09:40
Hantera inlägg

489 Ja visst är det härligt när en troende svarar som jag då, men så är jag ju så himla trevlig o go som person också.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

JohnHoudi

10-11-16
13:55
Hantera inlägg

Ja, det är lite sorgligt det hela. Jag försökte ställa en fråga men den censurerades illa kvickt av Medialts Medarbetare Helena-K. Uppmaningen var att skika PM i stället.

Ganska fascinerande att man är så otroligt livrädd att diskutera öppet på troendeforum. Censur, skrivstopp,raderingar, privata PM som inte syns utåt och allt annat "hemligt" i klass med DDR på 60-talet.

Man skulle kunna gissa att en grupp människor som är livrädda att bli avslöjade eftersom de vet att de håller på med oegentligheter skulle bete sig på detta viset.

Men det kan väl inte vara DET som är orsaken till att ÖN och Medialt beter sig så, va?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Solenn

10-11-16
14:16
Hantera inlägg

# 492

Nej DET kan man inte tänka sig alls! För oss utanför den inre kretsen förefaller det gälla en skev kåranda som gör att allt inte får synas utåt för det avslöjar för mycket konstigheter och en press på varann att göra som alla andra gör. Gör man nåt utanför konceptet blir det bannor och uppsträckning som Jane Lyzell sträcker upp Elena eller vad hon heter. Allt ska hållas inom egna led. Usch.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

MargaretaA

10-11-17
23:09
Hantera inlägg

Jag tror (vet inte till 100%) att Åkesson är väldigt nöjd med att fokus har förflyttats från honom till Jane i denna tråd, samtidigt som han fortsätter sin verksamhet som inget har hänt

Maggan

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.