Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 3546 ggr
Choklad
0

Fråga om miljöprojekt

Varför finns det skeptiker som protesterar mot att vi ska ta hand om vår miljö?

Någon som vill svara på det

Jag tänker då på de skeptiker som förstör för de forskare som har kommit fram till att jorden håller på att bli förstörd pag alla miljöförstörelse och forskare har räknat ut vad som kommer att ske, men skeptiker vill inte att detta ska bli känt.

Varför?

Har det med pengar att göra tro?

U R us

olaka
0

Känner inte alls igen mig i den beskrivningen, kan du utveckla?

Hoppas du inte buntar ihop oss med galningarna i "klimatskeptiker"rörelsen, dummare nötter finns inte!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Choklad
0

Hmm nej jag bara undrar hur det kan bli så. Jag kommer inte ihåg nu vad det heter…det är ett stort världsmöte med president Obama och världens andra ledare som ska pågå eller pågår. Och att skeptiker förstör för dem, genom att inte erkänna de resultat om miljön som kommit fram.

Kanske det är "klimatskeptikerrörelsen" som jag tänker på då?

Jag buntar inte ihop er med dem, nej…jag ville bara fråga för det är oroande detta med att de förstör för världen.

Att vara skeptisk är en sak, men att göra så här som de gör är en annan..Rynkar på näsan

U R us

Kaffemugg
0

Många klimatskeptiker är inte skeptiker i den mening som vi ofta använder. Att de inte accepterar en människoskapad global uppvärmning beror ofta på att förslag som förts fram för att lösa problemet inte överensstämmer med deras politiska uppfattningar, och istället för att hitta på egna förslag på lösningar attackerar de vetenskapen.

olaka
0

Vetenskaplig skepticism står på barrikaderna för att växthuseffekten och människans påverkan på denna ska tas på allvar. Anledningen till att det ligger oss varmt om hjärtat är dels att det ur ett vetenskapligt synsätt inte råder någon som helst tvekan om att detta är riktigt och allvarligt, FNs klimatpanel är ingen konspiration, det är en vetenskaplig koncensus om att vi måste göra något nu åt miljön. Dels var en av den vetenskapliga skepticismens "giganter", astronomen Carl Sagan, en av dom som först varnade för vad växthus effekten kan leda till genom att belysa tillståndet på Venus.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Choklad
0

Ok..men varför tror ni att  nu skeptiker vill hindra detta? (förlåt för jag ställer dumma frågor, men jag blir orolig över att forskarna ska hindras att hjälpa miljön så att vi ev kan göra något åt situationen)

Kan det ha med pengar att göra, detta att de vill hindra forskarna?

Jag såg det på tv och vet inte så mycket om detta ännu…kanske man kan googla på det?

Jag funderar på om det kan ha med rika fabrikörer som vill fortsäta att tjäna pengar på miljöns bekostnad?Obestämd

U R us

olaka
0

Det är absolut ingen dum fråga!

Jag antar att det var SVT dokumentären om "Climategate" du såg, jag såg den också och blev hemskt upprörd även om jag visste om alla fakta på förhand.

För att komma tillrätta med klimatproblemen tror jag att det behövs åtgärder och "kamp" på så många områden i samhället och den skeptiska rörelsen kan bidra med vissa delar, till exempel upplysa folk om hur vetenskap går till och hur det i denna kontext är helt irrelevant att en klimatforskare har uttalat sig korkat om "klimatskeptikerna". Det finns tusen andra områden där vi kan hjälpa till…

Choklad
0

ja..det gäller ju vår egen framtid så de är viktigt att alla hjälps åt och samarbetar.

Ja det var på svt jag såg programmet. Tyvärr hann jag inte se hela, för jag slog på tv;.n försent Rynkar på näsan.

U R us

olaka
0

Här finns den annars.

BillyKropotkin
0

Du tänker nog på G20-mötet. Det är inget miljömöte utan det handlar om ekonomi -- framförallt den stora obalansen i Kinas och USAs internationella handel.

"Skeptiker" är ett lite knepigt begrepp eftersom det kan användas för allt möjligt. När vi talar om "skeptiker" och "skepticism" på det här forumet så menar vi "vetenskaplig skepticism", dvs att man är skeptisk till påståenden som inte kan styrkas vetenskapligt.

Det är inga "skeptiker" i meningen ovan som vill hindra det. Det är folk som är skeptiska för att slutsatserna inte passar in i deras världsbild. T.ex. så verkar det troligt att lösningar på miljöproblemen kräver omfattande statliga regleringar. Många personer anser att statliga regleringar alltid är av ondo. Deras lösning på denna motsägelse är att påstå att miljöproblemen inte är på riktigt.

radio
0

• "Kanske det är "klimatskeptikerrörelsen" som jag tänker på då?"

Det kan det vara. Jag hoppas att inte fler gör den felaktiga kopplingen skeptiker - klimatskeptiker (ett flertal skeptiker är engagerade i Uppsalainitiativet, som är en form av "motståndsrörelse" till klimatskeptikerna).

Kan för övrigt tänka mig att en viss känd forumit kan förklara det hela bra mycket bättre än ovan dock.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

piotrr
0

Det är ingen dum fråga alls och förvirringen är förståelig. Det finns alltså människor som kallar sig eller av andra kallas för "klimatskeptiker" för att de inte tror på den vetenskapliga kunskapen som finns om de pågående klimatförändringarna på grund av mänskliga koldioxidutsläpp.

De är alltså "skeptiska" till vetenskapen, vilket är något helt annat än vad som menas med skeptiker och skepticism i allmänhet. Det är en sak att vara skeptisk till något som saknar belägg, något som är osäkert eller verkar vara påhittat. Det är något helt annat att vara "skeptisk" till saker som vi vet helt säkert. Då är det inte längre skepticism, utan en konspirationsteori eller ren vetenskapsfientlighet.

Ordet skeptisk kan användas på många sätt, flera av dem fel. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jag tror att Radio menar att jag är medlem av Uppsalainitiativet. Det bildades en grupp som heter Stockholmsinitiativet som består av just "klimatskeptiker", det vill säga politiskt motiverade konspirationsteoretiker som tror att de pågående klimatförändringarna är påhittade av kommunister som vill ta över världens regeringar genom att reglera och beskatta fossila bränslen. Det är rena stolligheterna, men de är övertygade om att det är på detta sättet och de har inga problem med att ljuga eller plocka saker ur sitt sammanhang om det kan skapa illusionen av att deras världsbild är sann.

Därför skapade vi Uppsalainitiativet, som en motpol till dessa tokstollar. Vi skulle givetvis kunna tramsa oss precis lika mycket tillbaka, bemöta trams med trams så att säga. Men eftersom vi har vetenskapen på vår sida kan vi publicera massor av forskningsresultat, ofta översatt till svenska, som förklarar hur vi kan veta att dagens uppvärmning är på riktigt, och orsakad av mänsklig aktivitet.

Trams har vi bara på fredagar. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

anundi
0

På den eminenta showen SGU brukar klimatskeptiker kallas för "climate (change) deniers", d.v.s. klimatförnekare.

Detta av den anledningen att man förnekar de belägg som faktiskt finns. Det är en mer rättvis etikett.