Profeten Muhammed
Såg The good wife igår. Detta avsnitt handlade om hur Profeten Muhammed hade blivit avbildad och på grund av detta så bombades en tidningsredaktion. Detta fick mej att fundera och min fråga är
Hur vet man att det är Prefeten Muhammed som blivit avbildad och inte en annan av alla Muhammedar som finns? Det kan ju till och med vara vilken random gubbe som helst på bilderna eftersom ingen vet hur profeten ser ut.

Ja, det finns lite humor i det, ja.
Det finns dessutom många avbildningar av (någon som påstås vara) Muhammed. Såväl gamla som lite nyare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ja.Där ser man hur farligt det kan vara o påstå o rita av något..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Om du säger att det föreställer profeten Muhammed litar väl människor som vill bli upprörda på att du menar allvar.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
<- Muhammed
<- Den här smileyn har haft sex med en miderårig. Och är mördare.
Är det inte så att människan på vägen skapat sig en viss uppfattning om hur vissa av dessa människor/profeter sett ut och sen är det bara så ? Jesus kan jag inte föreställa mig vad blond och blåögd, blåögd kanske men inte fullt så blond som han gärna gestaltas i div dokumentärer tex.
Amor Vincit Omnia
Konventioner för avbildningar
Det är ju en intressant aspekt. I kristendomen har vi inte avbildningsförbud för vår "profet", jesus, även om vi inte avbildar Gud Fader själv och Helige Ande annat än i symbolisk form.
Den konventionella jeusbilden
Den bild som har varit konvention inom kristenheten väldigt länge, är knappast en särskilt sannolik. Är det sannolikt att en en profet på den tiden i mellanöstern gick omkring i den sorts vita, fotsida klädsel, eller var så långhårig som han avbildas?
Nej, naturligtvis inte.
Anledningen tilll att man har gjort på detta sätt borde hänga ihop med kravet att man i avbilningar ska kunna känna igen de olika gestaletrna. Kristna helgon har ju alltid avbildats med specifika attribut just för igenkänningens skull.
Profeten Muhammed på film
För ett par år sedan råkade sjag se en västerländs filmatisering berättelserna kring Profeten Muhammed enligt Koranen. Den var gjord här i väst någonstans.
Rent filmmässigt var det ingen höjdare. En muslimsk variant av sliskig amerikansk bibelfilm. Positivt såillvida att den var respektfull mot sin huvudpersom och sitt ämne, och kan därför kunna spela en viss pedagogisk roll.
Men, intressant nog så hade de lyckats få till filmen utan att en enda gång avbilda huvudpersonen. Mycket subjektiv kamera i "besvärliga" scener.
VeVeN: Den filmen har jag! "The Message".
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#9, Per
Ja, det måste ha varit den filmen jag såg.