Coldreading,hotreading,uppgjort,trovärdigt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har legat o kollat på lite klipp på Lisa Williams sittningar…För mig är hon trovärdig, men va säger ni som är mer skeptiska? Se gärna fler klipp på youtube om ni har tid, här är ett..
Om detta är uppgjort i förväg så har Hollywood åtminstone en skådespelarreserv som kan ge även Oscarsvinnare anledning att söka nytt jobb.
#1 håller med,och ser man fler klipp finner man att man skulle kunna byta ut hela hollywoodeliten i såna fall…
Önskar lite tycken och tankar från skeptiker, eftersom ni inte tror det är möjligt att tala med döda, vad är det första ni tänker efter att ha sett klippet?
Hot reading, cold reading och en massa klippning. Sittningen var nog längre än 7 minuter i realtid. Hyfsade poäng för framförande och närvaro.
Ungefär som #3, men det är ju fullkomligt omöjligt att uttala sig om hur det har gått till när man ser ett stylat TV-inslag som är producerat i underhållningssyfte. Tråkigt att ni så gärna drar slutsatsen att "det måste vara ett spöke!" bara för att ni inte vet hur det fungerar.
Jag kan rekommendera filmen "Sjätte sinnet" för ytterligare paranormal bevisning från underhållningsbranschen.
#3 vilka "tecken" säger dig att det är coldreading,hotreading??framför allt coldreading.frågar bara av nyfikenhet..
Cold reading:
Lisa fiskar. Hon ger information till sittern i form av frågor och söker hela tiden feedback från sittern. Förmodligen är misslyckade frågor bortklippta. Det är egentligen inte många bra träffar hon får in med tanke på hur länge sittningen bör ha pågått i verkligheten.
Hot reading:
Sittern har rest långt och sittningen är planerad sedan länge. Lisa har haft goda möjligheter att ta reda på sakförhållanden kring sittern. Att hon hade en pojkvän som stupade i Irak, t.ex.
#4 Vart har jag dragit en slutsats?Isåfall har du missuppfattat mig, varför tror du jag ber om skeptiska åsikter?Sen hoppas jag inte du var seriös med att jämföra med "sjätte sinnet". Okey om det hade varit uppgjort men då lutar det mer åt Cr,Hr
#6 det är bra argument…det är ju svårt att veta hur klippt avsnittet är.men med tanke på hennes goda rykte(av det lilla jag läst,sett) så tycker jag att det borde det ju stämma ganska bra med råmatrialet..
jag ska göra lite mer research, 60% av mig är övertygad om att det är äkta och 40% att det rör sig om Cr..
- med tanke på hennes goda rykte(av det lilla jag läst,sett) så tycker jag att det borde det ju stämma ganska bra med råmatrialet.
Det är däremot inget bra argument. Du förutsätter det som skall bevisas.
Hennes rykte varierar dessutom kraftigt beroende på vem du frågar.
#9 ja vet, kanske är lite naiv av mig…kan ju lika väl vara så att hennes goda rykte bara kommer från lika naiva människor som jag som sett programmet men inte är så medvetna om, eller har svårt att ta åt sig branschens baksidor. Har du läst eller hört ngt negativt om henne?Det enda jag hittade var en som då påstod att hon höll på med coldreading, men personen lät så oinsatt.Om det hade kommit från ngn fd kund så hade man ju tagit åt sig mer..

- "Det enda jag hittade var en som då påstod att hon höll på med coldreading, men personen lät så oinsatt."
Tänk så här: Vad är det som tyder på att det är något mer än cold+hot reading (och kreativ klippning)?
Vi vet att man med cold+hot reading får samma/bättre/liknande resultat. Behövs det förklaringar utöver det?
Här är en rätt lång, men intressant tråd om Lisa Williams. Intressant för att den belyser hot och cold reading på ett bra sätt.
jag har inte dragit några slutsatser.
Tyvärr är inspelat och redigerat material av den här typen helt värdelöst ur bevissynpunkt. Vi tittare kan aldrig veta vad som pågått bakom kulisserna och vi vet inte vad vi ser.
Jag har väl inte köpt coldreadingkonceptet helt..nu vet jag ju inte hur redigerade tv programmen man sett har varit, men om ngt av det jag sett och hört av vänner som träffat medium, gått till som det visats och sagts så är det för Mig mer logiskt att mediumet har haft kontakt med ngt(?) än att personen har läst till sig all detaljerad info som dom ibland (Lisa och Terry ofta) ger. Men eftersom jag inte kan begripa mig på det övernaturliga riktigt så är det ändå ologiskt…
Sen är jag kanske lite blåögd men personer som ger ifrån sån värme och kärlek som många medium gör, har jag svårt att tro skulle lura och leka med människors känslor som de gör om nu allt är fejk. Om det nu skulle vara för pengarnas skull, vad får de medium som inte tar betalt ut av det..?
ähh ja vet inte, jag behöver rensa tankarna lite
#12 ska fortsätta läsa den senare, det tar lite xtra tid när det står på engelska=P

Jag tror inte det har så mycket att göra med om man är blåögd, naiv eller något annat - jag tror att det har att göra med våra mänskliga egenskaper. Vi vill ha förklaringar som vi förstår, på det mesta, men när vi inte har det fortsätter vår hjärna att tolka tills det blir logiskt för oss.
Enligt mig är enda sättet att komma runt det problemet att göra kontrollerade undersökningar.
Det är ju inte en slump att alla lyckade bedragare är charmiga och ger ett sympatiskt intryck. Själv hade jag inte haft en suck hur duktig cold reader jag än hade varit.
Om något, så är den sympatiska utstrålningen ett varningstecken.
Nåja, det finns ju även såna som Sylvia Browne…
hm… med lyckade bedragare får man väl aldrig veta att de är bedragare? 
"Om något, så är den sympatiska utstrålningen ett varningstecken."
nja, beror det nog på hur god människoläsare man är, falskhet lyser ofta igenom fasaden.
Wow hade aldrig hört talas om Sylvia, sikken scary lady, henne hade jag aldrig gått till om jag så fick betalt.manipulerande utstrålning
ja men alla charmiga och sympatiska människor är inte bedragare, så det räcker inte som varningsklocka ensamt.
#10, dagdrommarn,
Det är tyvärr inte bara en fråga om att positiv kritik framförs högljutt, utan också att negativ kritik inte framförs. Om man inte gillar ett medium går man inte till dem och om man gillade dem men inte fick det svar man ville ha, så säger man inte så mycket sedan - för att man tror att de kanske har rätt trots allt.
Som TristanChi är inne på är intrycket extremt viktigt. Det finns inget att jämföra med, det finns inget sätt att dubbelkolla med andarna så att allt stämde, alltså blir intrycket ännu viktigare än det är i till exempel produktrecensioner av något som man kan ta med sig hem och fortsätta använda. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#21 aa du har en poäng där, dåligt jämförning kanske men ja började tänka på gånger jag varit missnöjd med håret efter frissan, om frisörn har varit jättegullig och snäll så har man väldigt svårt att klaga och lägger nästan skulden på en själv.men har frissan varit en bitch och resultatet dåligt så är det inga problem att säga ifrån.
MEN ett medium rör ofta så fruktansvärt känsliga ämnen så man hoppas att folk upplyser andra om dom har varit missnöjda med arbetet, oavsett hur underbar mediumet är som person=P
- MEN ett medium rör ofta så fruktansvärt känsliga ämnen
Fundera en stund på orden "affärsidé", "utsatt", "sårbar" och "target".
#23 ? menar du att medium utnyttjar kunder då de ofta är väldigt sårbara och automatiskt reflekter infon de får till ngt som skulle passa in för att de så gärna vill att det ska göra det? För det hade inget att göra med den meningen som du tog citatet ur el?
dagdrommarn,
Jag vet inte hur TristanChi menar, men jag tänker att folk inte brukar gå till medium för att fråga om småsaker som de kan reda ut själva. Det är saker som legat och grott länge, stora frågor, svåra och jobbiga saker. Det är nog ganska sällsynt att folk ringer ett medium för att fråga vad de skall äta till middag veckan som kommer, eller om de skall gå tidigare till jobbet imorgon.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
- menar du att medium utnyttjar kunder då de ofta är väldigt sårbara
Ja. Det är det som gör dem till kunder.

Har du lyssnat på avsnittet om Cold Reading? Det tycker jag att du ska göra. Om du inte känner till cold reading kommer du att få åtminstone en grundläggande kännedom om det.
Specialavsnittet "Maria konfronterar mediet" är också intressant. Smärtsamt, men intressant.
#25 ja vet inte riktigt vad du reagerade på, men jag håller med dig, de flesta tar kontakt för att få svar på saker som tynger de, därför skrev jag i #24 "då de ofta är sårbara" istället för då de är sårbara. Det finns ju de som anlitar medium för t.ex gruppunderhållning eller för vägledning i livet, vilket jag inte tycker är lika känsligt som att ngn tar kontakt pga saknaden av en viss person/er.
#26 om det kommer fram tillräckligt starka bevis för att medium medvetet lurar sådana känsliga och sårbara människor kommer jag spy och ge upp all hopp för mänskligheten.
btw, är medveten om att en del personer som tror de är mediala redan utnyttjar folk,medvetet eller inte..
men om det kom fram att alla, främst de mest kända och respekterade medium lurar folk så usch..
Du kan vara förvissad om att det finns både äkta och falska medium som ägnar sig åt bedrägligt beteende.

Att det skulle komma fram att alla medium inte är vad de utger sig för att vara kommer nog inte att hända, i alla fall inte under vår livstid.
Grejen är att ju fler som inser hur lätt det är att bli förvillad - desto mindre vidskepliga kommer vi att bli.
#27 första avsnittet med Karsten torebjer var ju på skämt, va det de jag skulle lyssna på?
Andra när Maria konfronterar är ju mediumet pinsam om det är på riktigt,totaly fake men det svårare att se om personerna är seriösa när man inte ser dom..=P Det var avsnitt 14, är det en serie eller vart kommer ljudklippet ifrån?
Bevisa att alla potatisar saknar en kärna av masonit!
Varje potatis som jag har kommit över och lyckats dela har bara innehållit vanligt potatisinnanmäte.
Det betyder ju inte att det inte nånstans, någonsin har funnits en övernaturlig potatis med en kärna av masonit.
- Du kan vara förvissad om att det finns både äkta och falska medium…
OK. På vilka grunder kan jag förvissa mig om detta? Betänk att med "äkta medium" menas folk som verkligen kan kommunicera med peroner som inte finns.
Det finns ju redan dem som blivit avslöjade med bedrägligt beteende. Fast i ärlighetens namn så bevisar det inte om de är äkta eller falska medium. Då talar jag om dem fall jag är bekant med.
#31 okey, alla är kanske inte möjligt,men även som jag skrev främst de mest kända och respektfulla för det hade haft negeativ inverkan på andra medium med ifall de "stora" visade sig vara bluff.nu vet jag inte hur gammal du är men jag tror det är möjligt att inom vår/min tid ta fram bevis på att det övernaturliga inte existerar eller existerar och om det då är möjligt att kommunicera med döda..
Tänk efter! En absolut förutsättning för att kommunicera med någon på riktigt är att denne någon finns. Döda människor finns per definition inte.
Det finns intressanta filosofiska aspekter på detta. Man kan exempelvis säga att minnet av en person lever kvar efter döden. Det är ju sant. Jag kan minnas visdomsord (och dumheter) från mina far- och morföräldrar. På så vis lever de kvar.
Men just här och nu är vi för oss själva. Du och jag är summan av våra överlevnadsinstinkter och den tur vi har haft fram till nu. That's it.

Jag är så pass pessimistisk att jag tror att detta inte kommer att klargöras under vår livstid, inte under många nästkommande livstider heller.
Tro på allt möjligt har funnits så länge vi har haft möjlighet att tro. Mängder av vidskepelser har "avslöjats", men fortfarande finns det människor som, trots det, tror på knasigheter. Så vad är det som säger att detta kommer att ändra sig under överskådlig framtid?
#36 tänk om det finns ett annat sätt att kommunicera på som vi inte är medvetna om..Tror du att vi alla har en själ? Det tror jag och vart tar den vägen när vi dör? Anledningen till att jag tror vi har det är dels känslan vid erfarenheter av att ha sett döda varelser då kroppen har ngt kvar i kroppen efter döden för att sen vara helt tom..Svårt att förklara utan att låta helt sinnessjuk, men jag har upplevt skillnad fastän man inte är inställd på att det ska vara det.Sen har jag känt och känner mig "själsligt" bunden till vissa personer, man känner av känslor och tankar av personer från distans som visas stämma..Alla dessa känslor och oförklariga upplevelser från mig o olika personer väcker min nyfikenhet varje fall till att det kan finnas ngt mer outforskat..
#37 för att vetenskap alltid utvecklas och efterfrågan för bevis för att det övernaturliga skulle existera verkar växa allt starkare verkar det som..
- tänk om det finns ett annat sätt att kommunicera på
Det verkar det inte finnas.
- Tror du att vi alla har en själ?
Ja. Så länge vi lever. Själen är en produkt av den fysiska hjärnans aktivitet. När den upphör slutar själen att existera.
För övrigt: jag citerar dig från ditt förra inlägg:
känslan…upplevt…känt…känner…känslor…känslor…upplevelser.
Jag har också känslor.
#40 *censur*
Tron på andevärlden är lika gammal som människan själv. Den kommer att finnas kvar så länge det finns människor kvar.
Dagdrömmarn om du är intresserad den här typen av program på TV så rekommenderar jag Sensing Murder som går kl 23 på söndagar i TV4+. Det är i mina ögon det mest intryckväckande av dem allihop.
Det tror jag också. Tur att man snart är död.
varför är det tur?

Du tror att eftersom efterfrågan på bevis för en andevärld ökar så kommer bevisen snart? Trots att, som jag skrev, tron på en sorts andevärld har existerat sedan vi människor har haft medvetande men ingen sådan har bevisats?
Hur länge ska vi vänta?
#42 är tron på andevärlden samma som tron på diverse religioner tycker du?med tanke på de fysiska och påtagliga upplevelser många verkar uppleva så borde det vara möjligt på ngt vis att skaffa fram bevis på om det existerar
#43 jag har sett det programmet men det föll mig inte i smaken av ngn anledning, kanske får ge det en till chans=P
smaken är som baken 

- "första avsnittet med Karsten torebjer var ju på skämt, va det de jag skulle lyssna på?"
Heh, ja, alltså, det var inte avsnittet jag syftade på. Det videoklippet är ju bara där för att han intervjuas i avsnittet. Det du skulle lyssna på finns i inlägget, längst ner. (Eller på iTunes om du vill gå den vägen och rentav prenumerera).
Om du inte hittar har du direktlänk till MP3:an här.
- "Andra när Maria konfronterar är ju mediumet pinsam om det är på riktigt,totaly fake men det svårare att se om personerna är seriösa när man inte ser dom..=P Det var avsnitt 14, är det en serie eller vart kommer ljudklippet ifrån?"
Ah, ok. Jo, det är på riktigt, och det är efterspelet till det som du får höra i avsnitt 14.
Det är alltså Skeptikerpodden det handlar om, ingen serie eller "på låtsas". Det är en podradio som jag och sju andra sysslar med. I avsnitt 14 behandlar vi cold reading, och går igenom vad det är och hur det fungerar osv.
I avsnitt 18 (ljudfil längst ner som i förra länken) är det återigen dags för Cold Reading och ännu mer ingående. En seans med självaste Jane Lyzell analyseras faktiskt. Det är mycket intressant och lärorikt.
Jag tror ärligt talat att du kommer att uppskatta avsnitten.
Javisst, du kommer inte hinna lyssna "nu direkt", men gör det när du får tid. Jag gottgör dig på något sätt om du tycker att det var bortkastad tid.
dagdrom!! Häftig vidio.Nu kan jag ju inte det Engelska språket..Men jag har set det på TV..O vist är Lisa Duktig…Men så är det ju på Vidio o bara det gör att jag ser det som vilken film som helst..Den är gjord med manus.-Min tro…
Vill bara till lägga att om ingen har märkt det så är jag Mycket för andevärde o universum.o är fast övertgad om att det fins så mycket som vi inte vet.
Men jag vet också att det finns fult med Människor som vill känna pengar på detta…
O har full förståelse på alla som ifråga sätter. För det gör jag själv o det tycker jag är sunt.
Eller som de mina kan säga till mig om jag säger något udda.-O vilken piller burk har du varit i !!!!
Lena.P är jag i verkliga livet.
#49 Det var intressant hehe…ang mediumet som Maria konfronterar, du säger att det är äkta men för mig kan det kan ju lika väl vara iscensatt. Anledningen till att jag tvivlar är för att hon gör så dåligt ifrån sig att det är galet…
Avsnitt 18, jisses..Lyssnade inte på analysen, det var inte nödvändigt om man säger så=)
Apropå detta med att uppleva att personer framstår som trovärdiga.
Vi är alla mycket dåliga på att uppfattar lögnare i vardagen - det finns mängder av forskning som visar just detta. Att någon - allra minst en själv - skulle vara en bra människokännare är en föreställning som man genast bör göra sig av med om man nu har den. De lögnare som trots allt avslöjas gör det därför att det som det säger inte visar sig stämma överens med kontrollerbara fakta, vare sig vi talar om vardagen eller i domstolar.
Det är därför inte så klokt att kroka upp en föreställning på att den sagts av någon man uppfattar som tillförlitlig. Föreställning faller om det visar sig att man gjort en felbedömning. Samtidigt är möjligheterna att gör korrekt bedömning ungefär lika stora som att gissa helt fritt i luften.
Omvänt gäller att Lisa Williams (m fl) - oavsett hur trevlig hon verkar - har en mycket låg trovärdighet därför att det hon säger strider i hög grad mot kända fakta.
#52 Vill du dela med dig av fakta om denna forskning som säger att vi AllA är mycket dåliga på att uppfatta lögnare? Om man tycker att man är en bra människokännare, och att ens intryck väldigt ofta stämmer, vad skadar det att använda sig utav det då?alltså nu snackar jag inte om ngt medialt utan allmänt så..
Ang Lisa Williams, va menar du med "kända fakta"? Eftersom man inte har träffat henne irl, eller vet ngt om hur inspelningarna gått till så kan man inte egentligen inte dra ngn slutsats.alla får ju tycka o tro vad dom vill, bara nyfiken på vad som säger dig att hon inte är trovärdig.
Om man tycker att man är en bra människokännare betyder det inte att man är en. Allra säms kanske man känner sig själv.
Kända fakta är t.ex. att döda människor inte talar. Det är liksom en oundviklig del av hela dödsgrejen.
# 53
Det är givetvis så att man i det dagliga löpande måste bilda sig en uppfattning om människor som man har att göra med, och det ganska jobbigt att om man skulle ha en grundläggande misstro. I en del yrken, t ex som läkare, så ligger det t o m i yrkesroll att lita på vad patienten säger trots att läkaren får s a s dåliga vibbar. Så i det rent allmänna så håller jag med dig om att man måste använda sin människokännedom så långt det nu går.
Tråden handlar dock om något annat, nämligen om Lisa Williams kan tala med döda anhöriga till en person. Det är inte en fråga som på något sätt påverkas av om hon för dig eller mig framstår som ärlig/trovärdig i sitt framträdande. Påståendet som sådant, att kunna prata med döda, har däremot låg trovärdighet vare sig det kommer från Lisa Williams, Anders Åkesson eller annan.
De kända fakta som jag då talar om handlar framför allt om de kunskaper vi har om hur medvetandet fungerar som i sin tur att kopplat till en levande kropp. Det finns vidare test av medium i kontrollerade miljöer och då finns det inga tecken på att någon medial förmåga förekommer. Tyvärr.
Jag vet inte hur mycket av vittnespsykologisk forskning som ligger ute på nätet, men jag kan göra en ansats att leta. Innan jag gör det så vore det bra att få accept på att du tycker att det verkligen är intressant/relevant och att du är med på att man är urusel på att göra självskattningar av sin förmåga att "spotta" lögnare. Annars blir det liksom inte meningsfullt.
#54 nä men jag förstår inte varför det skulle skada om man nu tycker att man är det..åter igen, menar inget som har med det mediala att göra.
#52 vill gärna att du med svarar mig, om inte du och tristanchiquita är samma person förstås.
Missförstånd? Jag svarade dig i #55
#57 du hann skriva innan jag hade uppdaterat, sorry=)
#55 ja eller det jag ville ha ut av tråden var väl hur skeptiker reagerar när dom ser avsnittet/eller avsnitten om man har sett mer av henne. Typ vilka tecken pekar på coldreading eller ngt annat. Det finns ju seanser och andra intervjuver som man kan kika på för att få en större uppfattning. Jag vill ha mer än bara "det är lågt trovärdighet att man skulle kunna tala med döda"
Vart kan man hitta de där kontrollerade testerna som medium gått igenom?För det intresserar mig! Vittnespsykologi kan jag söka på själv, men om du ramlar in på ngn intressant artikel/fakta så dela med dig.
Du fick ju svar i #5, varpå du invände "jamen hon har ju så gott rykte".
Och varför har hon det? Jo, för att hon är övertygande.
#59 ja men man kan väl få höra flera skeptikers åsikter, inte bara din.
nu får du vara rättvis,invände jag bara med "jamen hon har så gott rykte" på din åsikt?No i did not…Dessutom erkänner jag i #9 att det inte var ett bra argumment
Det omvända är givetvis också sant. Otrevliga människor kan också ha rätt, eftersom otrevlighet är en fråga om personkemi, inte trovärdighet.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
- "Om man tycker att man är en bra människokännare, och att ens intryck väldigt ofta stämmer, vad skadar det att använda sig utav det då?"
Det är just sådana personer som bluffmakare lever på. (att du tycker dina intryck ofta stämmer kan vara konfirmationsbias)
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Ursäkta, men det var precis vad du gjorde:
- #6 det är bra argument…det är ju svårt att veta hur klippt avsnittet är.men med tanke på hennes goda rykte(av det lilla jag läst,sett) så tycker jag att det borde det ju stämma ganska bra med råmatrialet..
Eftersom Lisa har gott rykte bör avnittet inte vara redigerat till hennes fördel, tycker du.
Vad är det som du inte köper i mitt svar i #6? Hur mycket tydligare behöver det vara för att du skall anta cold/hot reading framför övernaturliga förmågor?
#63 tack, ska läsa igenom hela när jag har tid=)