Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 3552 ggr
Maria
2010-11-05 20:16
0

Som döing...

Jag lägger denna fråga här eftersom jag inte är aktiv på någon av de "mediala sidorna" och känner att jag i så fall skulle göra intrång.

Om jag var död och ville ha kontakt med mina nära och kära. Varför skulle jag då gå via ett "medium" som varken jag eller mina nära känner? Varför skulle jag ge mig tillkänna under en seans med en massa främlingar?

Ingen kan givetvis svara på detta men logiskt sett vore väl att ta direktkontakt?

Jag är inte totalt främmande för att man kan förnimma något när någon nära har gått bort, vilket många kan vittna om. Detta går givetvis inte att bevisa men en upplevelse är en upplevelse.

Jag tror mer på enskilda "uppenbarelser" än mediumspektakel….

Som skeptiker tror man givetvis inte på detta men har ni några synpunkter…?

/Maria

[MargaretaA]
2010-11-05 21:00
0

Bra frågor Bumbleboo och kul att du lägger in dem här.

Du hade säkert kunna lagt in dem på en troendesajt också, för om man närmar sig ämnet förutsättningslöst och med ärlig nyfikenhet och respekt så är jag övertygad om att man är välkommen Glad

Det skulle vara himla roligt med en tråd som inte genast börjar ropa på bevis och jaga bluffare även om detta är en skeptikersajt.

Är det möjligt tro? Tungan ute

Maria
2010-11-05 21:02
0

Vi får seFlört

/Maria

tankgirl
2010-11-05 21:42
0

0#

Hej!

Jag tror att den döda i första hand skulle föredra att kontakta den efterlevande direkt än genom ett medium. Men vissa är ju inte mottagliga för andar.

Jag kan ta min familj som ett exempel. Mina döda släktingar har kontaktat ett medium som har nära kontakt med min familj för att föra fram budskap till medlemmar i familj, medan jag istället fått direktkontakt med mina döda släktingar.

De kontaktar mig när de har ett budskap eller vill föra in mig på rätt väg. Detta har varit fallet med mina familjemedlemmar också. De kontaktar alltså inte för att "störa" eller bara säga hej, de kommer en kort stund och lämnar sedan med respekt oss i fred.

Jag är inte hundra procent skeptiker även om jag tycker det är viktigt att se på allt med skepsis. Jag skulle inte tro på andar om jag inte upplevt det själv.

Så "ni" skeptiker behöver inte argumentera emot mina upplevelser, för de är just upplevelser och inte bortom allt tvivel "bevisade", utan vi kan hålla oss till trådämnet. Dock är det svårt att svara på bumbleboos fråga utan att utgå från en "tro".

Mmmkej?

[MargaretaA]
2010-11-05 21:55
0

Enligt vad jag också har förstått så är det svårt även för mediala att få kontakt med "sina egna" och att deras nära och kära söker sig till andra mediala i närheten för att för att föra fram sina hälsningar.

tankgirl
2010-11-05 22:02
0

Så kan det säkert vara!

Jag tänker att om man, medan de levde, hade svårt med kommunikationen, kan det sitta i när de har dött också.

[MargaretaA]
2010-11-05 22:10
0

Det törs jag inte svara på. Vi får se om någon annan har svar på det Glad

piotrr
2010-11-05 22:26
0

Om jag vore död skulle jag, inget illa menat, ha bättre saker för mig än att fortsätta ägna mig åt allt det där som man höll på med i livet. Och OM jag skulle, även i döden, ha förmågan att påverka livet skulle jag inte göra det genom någon mellanhand. Om jag verkligen vore fixerad vid tanken att kontakta mina efterlevande hade jag försökt göra det direkt till dem,kanske när de sover eller genom att viska i vinden eller tala med katten eller vad som helst. Att retas med medium kan de levande ägna sig åt. :)

Men jag kan ändå inte låta bli att tänka på filmen Ghost. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

radio
2010-11-05 22:38
0

• "Det skulle vara himla roligt med en tråd som inte genast börjar ropa på bevis och jaga bluffare även om detta är en skeptikersajt. Är det möjligt tro?

Att skeptiker hela tiden kräver bevis och jagar bluffare är något du fått för dig. Egentligen är det så att det är du som kräver bevis för alla skeptikers påståenden, och du gör det klart fler gånger än vad någon skeptiker gör.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

[MargaretaA]
2010-11-05 22:39
0

men om dina nära och kära gråter i förtvivlan för att de tror att du är "borta" - samtidigt som du lever livets glada dagar på andra sidan  - skulle du inte vilja att de visste det då? Tungan ute

Filmen Ghost har jag aldrig sett.

[TristanChi]
2010-11-05 23:57
0

Om jag vore död skulle jag hålla käft. Vare sig jag ville eller inte.

blombuketten
2010-11-06 00:45
0

#9. Filmen Ghost är lite komisk mitt i eländet. Kortfattat så här: killen dör, ingen olycka, försöker varna flickvännen, går inte då hon ju varken kan se eller höra honom. Han söker du upp ett medium (spelad av Whoppi Goldberg) som både ser och hör honom…….fast hon blir ju livrädd för hon har ju aldrig egentligen varit något medium utan bara bluffat.

[MargaretaA]
2010-11-06 00:51
0

tack för snabbspolningen Blomman. Men jag tror inte jag behöver Hollywoodversionen. Jag nöjer mig det "The real thing" Flört

blombuketten
2010-11-06 01:04
0

#12. Ja kanske det, fast nu har du ju sett filmen i alla fall. Även om det gick lite snabbtFlört.

[MargaretaA]
2010-11-06 01:11
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ja tack och whoopie är alltid bra, så tack för påminnelsen Flört

Maria
2010-11-06 08:40
0

#7 Ja, det är lite så jag tänker också.

Många hävdar ju att de flesta är mediala och att den förmågan går att träna upp och vibbar från de närmsta borde då rimligtvis kunna uppsnappas.

#3 I ditt fall är det ju ett medium som har nära kontakt med din familj och då blir det ju en annan sak.

I mitt eget fall och många andra så har jag aldrig ens träffat ett medium utan bara läst om detta (dessutom med stooor skepsis) varför skulle jag som död då kontakta ett sådant? Jag vet dessutom att mina anhöriga aldrig heller skulle kontakta ett medium så då kan det ju kvitta.

Man kommer nog inte så långt med denna frågan för som sagt det är ju omöjligt att svara på.Obestämd

Jag tycker bara det blir så stort spektakel när alla döingar verkar vara så snacksaliga på seanser med en massa främmande folk.

Som sagt så hade jag själv föredragit direktkontakt istället för att gå via ombud/tolk.

/Maria

radio
2010-11-06 10:42
0

• "Jag tycker bara det blir så stort spektakel när alla döingar verkar vara så snacksaliga på seanser med en massa främmande folk."

En av mina favoriter är då mediumet Benny Rosenqvist (tidningen Nära) får kontakt med Ted Gärdestad. Komik på hög nivå! :-)

http://www.youtube.com/watch?v=PKVhTToqFoA

(om man börjar fnissa beror det inte på att man är ohövlig - haha)

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

Maria
2010-11-06 11:03
0

#16 Men käre nånFörvånad Jag blir nästan förbannad…trots att det bara är att sucka över.

Skulle jag vara anhörig till Ted skulle jag däremot bli ganska upprörd för här talar han om att han förbereder sig för att komma tillbaka till jorden….Absurt att överhuvudtaget som medium att medverka i ett sådant här spektakel…en direktintervju med Ted Gärdestad från himlen.

Det är precis sådant här som får mig och givetvis de flesta andra att slå bakut när det gäller andlighet.

Andlighet är något privat. Inget jippo.

Jag tror de flesta människor, även skeptiker, någon gång har varit med om något osannolikt, overkligt eller oförklarligt och beroende på hur man fungerar kan man lägga in olika saker i sin upplevelse men poängen är ju ändå att det är så privat och personligt.

/Maria

Mads
2010-11-06 11:22
0

# 0 Jag tror många kommer via ett medium för personerna som söker sig dit helt enkelt inte kan ta kontakt själva eller förstår att de har besök av någon anhörig/när och kär person.

Min egen erfarenhet är att det tog flera år innan jag själv kunde känna av mina på andra sidan, i början var det andra som gjorde det åt mig så att säga. Jag hade en sittning med ett medium senast igår, men där var inte mitt syfte att jag ville ha kontakt med nära och kära utan jag ville ha lite medial vägledning och kika mer inåt på mig själv. Dock dök min bästa väninna upp och det var efter en stund tveklöst hon som kom på besök.

Amor Vincit Omnia

anundi
2010-11-06 11:32
0

Apropå Bennys direktuppkoppling till Gärdestad:

Sveriges Radio P1 Medierna (!) om paranormal journalistik. (Tidningen Nära granskas, bland annat).

Benny får frågan om han kan kontakta en specifik person på beställning. Nej, det går ju inte säger Benny. Sen sitter han och svarar på chatfrågor och kontaktar folk till höger och vänster.

Att en sån här uppenbar bedragare kan fortsätta övergår mitt förstånd.

chik
2010-11-06 12:36
0

En tanke som jag med har undrat över.

Men jag har kommit fram till att, själen kanske inte kan göra sig uppmärksammad på sin anhörig…

Fast det funkar ju inte heller.För om den anhörige är så intresserad så den tar kontakt med ett medium, så borde den känna av "Döingen med..Eller??? Hur tänker jag..Vet inte…

En fråga som jag tycker är svår för mig o forma i skrift…

Men har en granne som var skiträdd…-Det spökade i hennes hus. o hon tror inte på okult..

Men jag gav henne den förklaringen att dom ville hjälpa henne.

o när hon inte märkte dom små sakerna, så gjorde dom stora grejer för att hon skulle bli upmärksammad på att dom ville henne något..O när det var färdigt så blev det alldeles lugnt…

Men svår fråga,Tycker jag..

Lena.P är jag i verkliga livet.

blombuketten
2010-11-06 14:45
0

#15. Jag är inne på samma tanke som du. Har väldigt svårt att förstå varför alla andar skulle flockas sig på ett enda ställe, som vid en storseans till exempel. Känner också som att man inte anser att dessa andar besitter någon egen förmåga, utan förmågan besitter mediumet. För utan ett sådant, ingen kontakt.

jaerven
2010-11-07 23:37
0

#21. Kan det inte vara så att man inte utan lite övning och vana, har svårt att uppfatta vad det är andarna vill? Om man inte är van, och andarna är enträgna, så skulle det kanske mer uppfattas som vaga och skrämmande ljud syner och obehagskänslor så att man till slut ringer Tv4 eller går på en seans.

Att andarna flockas på storseanser skulle ju kunna vara för att följt efter sina släktingar dit.

VeVeN
2010-11-07 23:48
0

Är det nån mening egentigen?

Skulle väl bara bli dösnack. . .

jaerven
2010-11-08 00:19
0

Jag har märkt att medierna ofta behöver en andhämtningspaus…