Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettnyheter
Läst 12134 ggr
[JohnHoudi]
1

Mediet Jörgen Gustafsson om Anders Åkesson

Såg detta inlägg på Supranaturalis forum signerat mediet Jörgen Gustafsson. Med hans tillåtelse återger jag det till fullo här:

**Hej, 
Jag brukar inte kommentera saker som pågår i det andliga Sverige genom olika forum och chattar. Jag har gjort ett medvetet val att stå utanför de diskussioner som förekommer där. Men det betyder inte att jag inte hänger med och följer debatten, det betyder inte att jag inte har en åsikt om saker och ting som sägs. Nu gör jag ett undantag och lägger in ett inlägg i den diskussion som pågår om Anders Åkesson och det som framkommit om hans arbetssätt inom det fysiska mediumskapet och jag kommer inte att ytterligare kommentera detta.

Jag vill först o främst ge en eloge till Per Ola och Anette som kom på Anders Åkesson med att fuska och sedan konfronterade honom med det. Fusk är inte acceptabelt och att ha civilkurage att göra det som Per Ola och Anette gjort tycker jag är en positiv bit i hela denna soppa.
Jag blev själv bestört när jag fick höra detta och jag tog självklart kontakt med Anders för att själv få höra vad han hade att säga. Jag har alltså talat med Anders och jag är nu arg ,ledsen och besviken samt att jag aldrig kommer att förstå eller förlåta det Anders gjort, detta smärtar mig att skriva detta men så är det. Anders har kommenterat det inträffade på nätet, och det lämnar jag helt utan kommentar men jag förväntar mig att han kommer att ge en mer utförlig förklaring till sitt handlande.

De som tror att jag ens skulle kunna förlåta en sådan handling som denna, som både är planerad samt medvetet gjord känner inte mig ett dugg. Efter att ha läst de flesta inläggen i den här tråden kan jag bara beklaga att sådant här få ske och att det är många känner sig lurade o svikna just nu. Det värsta är väl att jag själv har alldeles för lite kunskap om fysiskt mediumskap trots att jag bevittnat en sådan seans med ett annat medium än Anders Å. Jag har - eftersom jag själv inte arbetar med det fysiska mediumskapet - rekommenderat människor med det intresset till Anders eftersom jag har hört att det upplevts saker i hans cirklar. Jag kan bara beklaga och be om ursäkt för detta. 
Jag har deltagit i ett par fysiska seanser med utländska fysiska medium - jag menar absolut inte att fusk är regelrätt förekommande - men visst, jag som så många andra börjar nu tvivla. Jag hoppas jag har fel. 

Av hela mitt hjärta ber jag att Ni som är kritiska o besvikna inte skall dra in Iris Hall i det här. Så väl kände jag henne och kan med rent samvete säga att detta är inget hon står för. Hade hon levt i fysisk form idag så skulle inte jag velat vara i Anders Åkessons kläder. 
Jag kommer inte att ytterligare kommentera detta.

Jörgen Gustafsson**

Hela inlägget kan läsas på Supranaturlais forum på denna länk

VeVeN
0

Den stund något enda medium verkligen lyckas visa upp någon enda paranormal förmåga kommer jag att ompröva min nuvarande uppfattning att världens alla medier kan uppdelas i två grupper:

De som fuskar medvetet, och de som fuskar omedvetet.

Hellas
0

Jättebra att fler medium nu sällar sig bakom de som redan tagit ställning.
I början var det ju tyvärr bara enstaka personer som uttryckte sin avsmak.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[TristanChi]
0

Är man ett riktigt medium om kallar sig medium och tar avstånd från AÅ?

Eller krävs det mer?

Hellas
0

#3 Är det mig du frågar? Jag tror inte att jag riktigt förstår vad du menar Obestämd!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[TristanChi]
0

För mig är det uppenbart att AÅ ansågs som ett av de riktiga mediumen fram till ystad-debaclet.

När han sedan misslyckades med att bortförklara sina tricks på ett gångbart sätt (tjänstefel att inte hänvisa till jordbundna andar eller dåliga energier som tar en i besittning), så tar kollegor sin hand ifrån honom, men bara honom.

På så vis har man fått sin syndabock och slipper associeras med den förhatlige fuskaren. Att man själv är upplärd och certifierad av samma skola som AÅ (ja, rent av av AÅ själv) kommer då i skymundan och man slipper förhoppningsvis granskning själv.

Ett rötägg finns ju i alla brancher, eller hur? Men branchen själv är sund och bygger på ärlighet, förtroende, kärlek och sanning, inte sant?

Kingston12
0

Japp Tristan. Man har nu tydligen bestämt sig för att "offra" Anders i förhoppningen att resten ska framstå som trovärdiga så att de kan fortsätta lura folk.

Jag delar också VeVeNs uppfattning. Och vad gäller de omedventa fuskarna så finns de knappast bland kändismedierna.

radio
0

När man inom forskarvärlden upptäcker fusk eller annat som gör att man inte kan lita på vissa saker tar man lärdom av det, och ändrar metoderna.

Inom övernaturligtvärlden verkar det inte fungera så, där kan medium köra på med precis samma trick som nyligen blivit avslöjat. Och de troende låter det ske.

En form av konfirmation bias där man helt enkelt inte vill att det man tror på ska vara en bluff.

Det är inte farligt att bli av med en tro. Jag tycker tvärt om, att det är en befrielse.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

VeVeN
0

En annan sak som är kännetecknande för den "vanliga" naturvetenskalpliga forskningen, så är det att man är mycket återhållsam med att dra slutsatser baserade på enstaka, fantastiska, testresultat.

Man vill väldigt gärna kunna upprepa försöken på ett kontrollerat sätt.

Detta har visat sig kunna detektera oegentligheter. Om någon, någonstans har utgående från specade förutsättningar, uppnått ett visst resultat, skall någon helt annan, någon helt annanstans, kunna uppnå samma resultat!

Det har då och då i vetenskapshistorien dykt upp forskningsresultat som andra inte har kunnat reproducera. När detta händer, är det dags att misstänka att det ligger fusk, slarv, misstag, metodfel, eller något annat bakom.

Det är detta vi kallar upprepbarhet

BillyKropotkin
0

Här kan man läsa om ett berömt exempel inom naturvetenskapen.

I korthet: Den franske forskaren Blondlot ansåg sig i början av 1900-talet ha upptäckt en ny form av strålning - "N-strålning". Upptäckten blev populär i Frankrike pga den fransk-tyska rivaliteteten -- den tyska forskaren Konrad Röntgen hade ju ett par år tidigare upptäckt röntgenstrålningen.

Många franska forskare lyckades upprepa experimentet. Andra forskare misslyckades och det fanns en betydande misstänksamhet. Till slut avslöjades N-strålarna som önsketänkande på ett sätt som mycket liknar mediumavslöjande.

[JohnHoudi]
0

Vad tror ni man behöver göra för att denna incident med Anders Åkesson inte faller i glömska?

[TristanChi]
0

Med tanke på tidigare liknande avslöjanden är jag inte optimistisk.

Minnet är kort och tron är stark.

Bäst vore att oförtrutet forsätta att avslöja skojarna. Om det som i fallet AÅ kan ske inom de egna leden är det idealiskt. Det borde väl inom branchen finnas tillräckligt många rakryggade som förstår hur man med enkla medel kan gå till väga?

radio
0

• "Vad tror ni man behöver göra för att denna incident med Anders Åkesson inte faller i glömska?"

Kanske att nu försöka få troende att bli mer kritiska till det de ser och hör och hoppas att de fortsätter att vara kritiska även när det här lagt sig. Inte ens troende vill väl bli lurade, eller vill de?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/