Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettnyheter
Läst 3001 ggr
Kaffedrickare
0

Andeutdrivning i Bräcke.

[dagdrommarn]
0

??? Förstod inte..vad är det som ska utredas?

chik
0

Om jag förstod det hela.Så är det små själar som härjar o gör att intagna o anställda är rädda..

O En Dam som heter Alic var där o sände dom till Ljuset.O så blev allt lugnt o fint. o Mediumet krävde inget betalt.

Så jag för står inte vad som är grejen o ta upp det…

Eller så fattade jag helt fel.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[TristanChi]
0

Det som skall utredas är vad jag förstår åtminstone:

1. Strider agerandet mot Lex Sarah?
  2. Har personalen släppt in mediet i lägenheten utan den boendes medgivande?
  3. Har personalen agerat oprofessionellt med tanke på att vård skall bedrivas enligt vetenskapligt beprövade metoder?
[MargaretaA]
0

Angående din punkt nr3.

På äldreboenden bedrivs i första hand omsorg om de boende vilket inte är samma sak som vård. Därmed inte sagt att inte viss vård förekommer också.

Såvitt jag vet finns inga vetenskapligt beprövade metoder inom omsorgen.

[TristanChi]
0

Jo, det har du nog rätt i. Det räcker med:

Har personalen agerat oprofessionellt?

Den frågan är väl ständigt aktuell för alla arbetsgivare.

[MargaretaA]
0

Det framkommer inte av artikeln vad det är som ska utredas. Kanske är det just om huruvida någon av de boende kan ha tagit skada av detta.

[TristanChi]
0

Det faller väl i så fall under Lex Sarah.

[MargaretaA]
0

Nej det tror jag inte. 

"Lex Sarah är det vardagliga namnet på 14 kap. 2 § i socialtjänstlagen, som föreskriver att var och en som är verksam inom omsorger om äldre människor eller människor med funktionsnedsättning ska vaka över att dessa får god omvårdnad och lever under trygga förhållanden. Lagen föreskriver också att den som uppmärksammar eller får kännedom om ett allvarligt missförhållande i omsorgerna om någon enskild genast ska anmäla detta till socialnämnden. Denna anmälningsskyldighet gäller också yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet. Bestämmelsen trädde i kraft den 1 januari 1999."

[Wikipedia](Lex Sarah är det vardagliga namnet på 14 kap. 2 § i socialtjänstlagen, som föreskriver att var och en som är verksam inom omsorger om äldre människor eller människor med funktionsnedsättning ska vaka över att dessa får god omvårdnad och lever under trygga förhållanden. Lagen föreskriver också att den som uppmärksammar eller får kännedom om ett allvarligt missförhållande i omsorgerna om någon enskild genast ska anmäla detta till socialnämnden. Denna anmälningsskyldighet gäller också yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet. Bestämmelsen trädde i kraft den 1 januari 1999.)

Kaffedrickare
0

http://op.se/bracke/1.2450501-spokutdrivare-anlitades-till-kommunalt-boende

Den funktionshindrade kvinnan var inte hemma när den s.k. andeutdrivningen ägde rum.

Vårdpersonal har väl inte tillåtelse att släppa in främmande människor i vårdtagares lägenheter.

Själva ska de väl heller inte vara där när vårdtagaren inte finns där. Då finns ju ingen att ta hand om.

Förutom det, är förstås den primära galenskapen den s.k. andeutdrivningen.

Bra att kommunalt ansvariga reagerar kraftfullt.

[MargaretaA]
0

okej då fick vi veta lite mer.

Helt rätt så går man inte in i vårdtagares lägenheter när de själva inte är hemma. Oavsett ärende.

[MargaretaA]
0

Förutom det, är förstås den primära galenskapen den s.k. andeutdrivningen.

jag förstår om många blir upprörda över det inslag av pseudovetenskap inom omsorgsverksamhet som vi ser exempel på här.

Men det är ju ändå bara en västanfläkt jämfört med den "industri" inom området som bedrivs av Antroposoferna, med nådigt tillstånd från myndigheterna.

Där kan vi få se exempel på regelmässigt förbud mot TV-tittande, vegetarisk mat som enda alternativ och kaffet utbytt mot örtte. Bara för att nämna något. Det tycker jag är värre Skrikandes

radio
0

• "Där kan vi få se exempel på regelmässigt förbud mot TV-tittande, vegetarisk mat som enda alternativ och kaffet utbytt mot örtte. Bara för att nämna något"

Var tvingar de på någon äldre sådan vård?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

anundi
0

• Men det är ju ändå bara en västanfläkt jämfört med den "industri" inom området som bedrivs av Antroposoferna, med nådigt tillstånd från myndigheterna.

Det har du rätt i. Det är vansinnigt.

[MargaretaA]
0

Detta var inte ett äldreboende utan ett särskilt boende för funktionshindrade.

radio
0

Låter mer som ett kommunalt behandlingshem för beroende.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

piotrr
0

#4, Maggan,

Det brukar vara populärt att kalla alternativbehandlingar för något annat, hellre än att ta ansvar för att de faktiskt inte fungerar. Varken vård eller omsorg blir bättre av att inte fungera.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#11, Maggan,

Det antroposoferna sysslar med är värre. Då antar jag att du håller med om att detta också är illa. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[MargaretaA]
0

Jag vet inte hur och om kvinnan i artikeln blev lidande av denna enstaka händelse, som jag förmodar inte alls är satt i system och ingår i nåt slags "ideologi" hos vårdgivaren.

piotrr
0

MargaretaA,

Otillåtet inträde i någons bostad är väldigt obehagligt även om man inte är där när det händer. När jag tänker efter kan det vara värre. Känslan av att det egna hemmet inte är ens eget längre, kan vara väldigt obehaglig. Så vad menar du med "blev lidande"?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[MargaretaA]
0

Ungefär detsamma som du säger. Men min efter min erfarenheter av dessa verksamheter är att detta förfarande inte alls ovanligt. Men jag vet verkligen inte hur man efterlever lagens bokstav i Östersunds kommun.