Skepticism iFokus

Skepticism

Etiketttro-hopp-och-religion
Läst 4235 ggr
runejonzon
0

Vad tror du på?

Efter ett antal diskussioner med ett antal skeptiker och annat löst folkFlört undrar jag lite vad ni har för tro,och om

ni anser/tror att erat liv har ett syfte på ett djupare plan!!? Har ni erat 75 år på jorden och sedan är allt slut eller??

Själv så lever jag mitt liv ur ett Esoteriskt perspektiv,dvs min tro och mitt arbete med andra människor grundar sig

i denna tro.!!

Vad jag däremot inte tror så mycket på är alla dessa"andar" som folk på ÖN försöker kontakta

och bedriva en jakt på.Tror absolut att det finns saker som dessa "astrala" människor förnimmer..dock mer eller mindre  kvarlämnade energier bara,som de försöker läsa av,tillsammans med lite coldreading.

Har ditt liv någon djupare mening och vad är meningen med livet för dig?? Vad är drivkraften för dig?

[TristanChi]
0

Har ditt liv någon djupare mening och vad är meningen med livet för dig??

Nej. Det finns ingen mening, och det behövs inte heller.

Vad är drivkraften för dig?

Leva, uppleva och lära sig.

Vänligen definiera följande begrepp:

1. ett djupare plan
  2. ett Esoteriskt perspektiv
  3. kvarlämnade energier
runejonzon
0

#1 Oki,om det är din slutsats och det du kommit fram till så är det förståss helt okej,utifrån vart du befinner dig idag.

Du skriver att lära är en drivkraft för dig,den delar jag med dig,men  den lärdomen ser jag i ett större perspektiv och ngt som jag får ta med mig i ett nytt liv.

1) ett meningsfullt liv baserat på att livet fortsätter efter den fysiska döden.

2) att syftet med livet är att göra dig medveten,denna medvetenheten kommer i sin tur avgöras av hur öppet ditt hjärta är.

Ur ett Esoteriskt perspektiv är tex begrepp som inkarnation,karma.medvetenhet viktigt.Glad

3) Kvarlämad energier är ur ett Esoteriskt begrepp det "skal"

som blir kvar efter den s.k fysiska döden. detta skal innehåller mest astrala energier dvs lägre energier och primitiva känslor

som man haft i sitt liv.Förvånad

i

radio
0
  • "ni anser/tror att erat liv har ett syfte på ett djupare plan!!?"

Tror inte på att det skulle finnas ett "djupare plan", finner heller ingenting som tyder på att det skulle vara så.

• Har ni erat 75 år på jorden och sedan är allt slut eller??"

Jepp, det är vad jag tror. Av den anledningen så försöker jag skapa mitt himmelrike här på jorden. Att vänta på något jag inte ens tror på är inte min "bag". Och råkar jag ha fel, vad gör då det?

• "Själv så lever jag mitt liv ur ett Esoteriskt perspektiv,dvs min tro och mitt arbete med andra människor grundar sig denna tro.!!"

Har som sagt ingen tro eller något jag inte förstår som styr vad jag gör.

• _Vad jag däremot inte tror så mycket på är alla dessa"andar" som folk på ÖN försöker kontakta och bedriva en jakt på.
    _

Liksom du så tror de inte, de vet. Säger ni i alla fall :-)

Jag brukar inte säga att jag vet, jag brukar säga att jag tror, när evidensen är goda nog.

• "Tror absolut att det finns saker som dessa "astrala" människor förnimmer..dock mer eller mindre kvarlämnade energier bara,som de försöker läsa av,tillsammans med lite coldreading."

De får tro hur mycket de vill, så länge det saknas vettig evidens för andar, troll och homeopatika, så väljer jag att tro på naturliga och mer troliga förklaringar.

• "Har ditt liv någon djupare mening och vad är meningen med livet för dig?? "

Meningen med livet är att göra var dag till den bästa. Trivas, njuta. Om du tycker det låter egoistiskt så visst, jag skulle dock inte njuta om jag gjorde andra eller annat illa. Däremot tvärt om. Jag ska snart iväg på en ideell verksamhet jag håller på med, lägger minst fem-sex timmar i veckan på att göra det kul för andra. Helt underbart, trots att jag går back.

• "Vad är drivkraften för dig?"

Massor, som den ideella verksamheten jag nämnde, att få andra att trivas, mina barn, att få dem och se dem växa upp, att lära mig saker, läsa, upptäcka…

Istället för att leta drivkraften så undviker jag bromsklossar.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

Trilobite
0

Ungefär som ovanstående.

runejonzon
0

#3  citat Att vänta på ngt jag inte tro på är inte min bag och har jag fel vad gör då det?

svar: Det gör inget,men ur ett esoteriskt perspektiv får du leva om tills din personlighet  ger vika för din själs utveckling.

Det är inte heller fel att njuta av livet och måna om sina närmaste,

ur ett esoteriskt perspektiv söker dock "själen" ett större medvetande, medkänsla,kärlek och tolerens för alla människor på ett större plan.

Låter som du gör en fin gärning genom din ideela verksamhet,vilket är själsutvecklande,vad är det för verksamhet,om man får fråga?

BillyKropotkin
0

Livet har den mening jag själv ger det. I övrigt håller jag med #2.

runejonzon
0

# 6 Citat: övrigt håller jag med inlägg 2.Glad Nu skrev du väl fel ändå…

Livet har den mening du ger det,men gestaltar sig genom dina tankar och dina handlingar,vilka i sin tur står i kontrast till din medvetandenivå.

radio
0

• "svar: Det gör inget,men ur ett esoteriskt perspektiv får du leva om tills din personlighet ger vika för din själs utveckling."

Alltid spännande att höra om andras tro.

• "vad är det för verksamhet,om man får fråga?"

Vi har uniform, är beväpnade och sjunger kampsånger.

runejonzon
0

Antingen ny demokrat,eller scouterna då?? Glad

chik
0

Vad tror jag på!!!

Mig själv o Universum…

Vad driver mig..Bra fråga kan jag inte ge något bra svar på..Livet Kan jag tänka mig..

O vad tror jag händer efter döden…Min själ-luft. svävar fritt i Universum..

Tills jag kommer till baka i ett nytt skal-kropp.

Det som jag tror precis nu…

Kan jag prata med själarna som glider runt mig helat tiden..kan vara min stora fantasi..Vet jag inte…

Lena.P är jag i verkliga livet.

chik
0

Rune. I ditt inlägg #2 Denna bit av en mening. """ta med mig i ett nytt liv."""

Hur tänker du då?

Rinkanation?

radio
0

Varför inte Försvarsutbildarna?

[TristanChi]
0

Esoterism finner jag extremt ointressant annat än som en studie i den mänskliga irrationaliteten.

Jag tror på allvar att det hos en viss del av befolkningen finns en mental predisposition för sådant, en egenskap som resten saknar. Ungefär som fallenhet för musik eller alkoholism.

runejonzon
0

# 11 Ja genom återfödelse,när din personlighet upphör genom den fysiska kroppens död, kommer dina erfarenheter "vila" i den s.k Kausala kroppen,dvs kroppen för orsak och verkan,lite enklare kan man säga att dina karmatiska mönster bestämms av denna kropp.

Ditt nya liv kommer sedan att "styras mer eller mindre genom denna kausala kropp( sett ur Esoteriken)

chik
0

Tristan!!VaFörvånad Tror du att jag är skadad,,,O halva befolkningen med mig.

Kändes så i ditt kryptiska inlägg #13..Ser nu du har nummer 13 inte bra-nä.nä

Maria
0

Jag tror på Gud och på ett liv/existens efter detta.

Det är något jag sällan pratar om eftersom det just är en tro. Även om jag själv är övertygad kan jag inte svara på varför eller hur och har inga som helst belägg.

Även om jag tror på detta sätt så är mitt liv här och nu. Jag lever inte för någon belöning.

Jag har svårt att ta till mig människor som har en tror som innebär att de "vet". Det blir lite motsägelsefullt då jag själv har en övertygelse men den är mer "luddig" eftersom jag inte vet….Flört

Reinkarnation, karma, chakran, energier, andar osv. ger ett slags sken av att man faktiskt vet meningen med livet…att man har tagit total ställning för att "så här är det" Det gillar inte jag…

Jag föredrar att vara mer ödmjuk inför livet.

/Maria

[TristanChi]
0

Var skriver jag "skadad" och "hälften"? Läs om och rätt!

runejonzon
0

!2 oki,antar att det är hemvärnet du menar då!

chik
0

Trisa-  "skadad" och "hälften"

Du skriver lite andra ord.

BillyKropotkin
0

Jamenvisst. #3 skulle det vara.

Fast det var ju som du skriver rätt uppenbart.

runejonzon
0

Ja,annars hade jag bett dig ta fram febertermometern.Glad

[MargaretaA]
0

Jag är en sån som tror att livet aldrig tar slut. Vi bara lever på olika adresser. Ibland här på jorden och sedan på andra planeter och i andra dimensioner. Det är ett och samma liv och en och samma personlighet som reser runt för att skaffa sig erfarenheter.

Men det viktigaste livet är det vi lever här och nu och jag försöker att vara en god och bra människa både för mig själv och andra. Det som driver mig är stor nyfikenhet och livsglädje.

Något jag inte tror på längre fast jag gjorde tidigare är Karma. Jag har helt enkelt aldrig sett det funka i praktiken. Busar blir inte bestraffade och goda människor får ingen belöning, som de borde få och förtjäna. Så det går fetbort numera.

Det enda näraliggande är det som möjligen kallas Instant Karma. Det är de natuliga följder som kommer av ett visst beteende. Typ sparkar man på en stol får man ont i foten.

runejonzon
0

#22 Karman ger nödvändigtvis inte utslag i detta livet,måste ses i ett större perspektiv,även om det många gånger oxå visar sig här och nu..

[MargaretaA]
0

Jag har aldrig sett det visat sig "här och nu". Sorry men jag har slutat tro på "Gudomlig rättvisa". Obestämd

[TristanChi]
0

Något jag inte tror på längre fast jag gjorde tidigare är Karma. Jag har helt enkelt aldrig sett det funka i praktiken.

Men evigt liv och reinkarnation på andra planeter har du sett funka i praktiken?

[MargaretaA]
0

jag har inte upplevt något som talar emot det Flört

radio
0

Säger jag Försvarsutbildarna så menar jag naturligtvis inte Hemvärnet. Nu är det dock inte det som jag är engagerad ideellt i.

runejonzon
0

#27 Citat; Vi har uniform,är beväpnade och sjunger kampsånger.

Har gissat på Sverigedemokraterna,scouterna och hemvärnet,har bara en gissning kvar och det är på Frälsningsarmen,men det är nog inte så troligtTyst,så du får nog ge mig svaret nu!!!!!

[grinda]
0

#27 Citat; Vi har uniform,är beväpnade och sjunger kampsånger.

Humanizterna?

radio
0

"Humanizterna?"

Uniform?
Beväpnade?
Kampsånger?

I så fall passar det bättre in på religiösa samfund:

Uniform. Check (prästkappa)
Beväpnade. Check! (bibeln i högsta hugg)
Kampsånger. Check! (tryggare kan ingen vara)

runejonzon
0

# 30 det var så jag tänkte,när jag syftade på om det möjligen kunde vara frälsningsarmen!!

Mads
0

# 0 Har mitt liv någon djupare mening ?

Djupare mening än vadå undrar jag då ? Mening med livet finns ju abslout, bara att få vakna och uppleva varje dag och alltvad det kan innebära är alldeles fantastiskt tycker jag.

Vad är drivkraften för dig ?

Det där varierar nog, men i stor del ofta min son. Vill att han ska ha det så bra i livet som det är möjligt och det är ju något man kämpar på som förälder. Nyfikenhet kan också driva mig och intresset för kunskap och utveckling. Tycker inte om att stå och stampa på samma ställe för länge utan vill gärna komma ett steg fram eller åt sidan då och då.

Jag tror också som så att vi som Maggan skriver lever på flera olika plan och att själen bara byter adress lite då och då.

Håller inte riktigt med dig Bumleboo i # 16 att man bara för att man tror på reinkarnation, karma, energier, chakran etc skulle tycka sig veta mer än någon annan eller har klurat ut meningen med livet.

Jag tror att meningen med livet varierar väldigt mycket från person till person oavsett tro coh tycke.

Amor Vincit Omnia

Maria
0

#32 Jag menar bara att hur många gånger har man inte fått förklaringen att det ligger i mitt karma.

Att tro sig veta alla svar är för mig att tro sig veta mer än andra.

/Maria

piotrr
0

Att tro sig veta allt är också att avsäga sig ny kunskap.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

#34 Ja, det också.

/Maria

runejonzon
0

#33 Man har alltid en fri vilja,men paradoxalt nog inträder karman om man bryter om de s,k livslagarna. Karma är inte heller ngn form av bestraffning utan ett utjämingssystem,

#32 Jo,det är en bra mening på det personliga planet,men inte så själsutvecklade på ett andligt plan.

sedan säger du "djupare mening än vadå" för att avsluta med"jag tror att meningen med livet varierar från person till person…

Maria
0

#36 Hur vet du det?

/Maria

runejonzon
0

#37 För mig är det så,och det är så man ser det tax inom esoteriken.

Maria
0

#38 Jo, jag har förstått det men hur vet ni att det är rätt?

/Maria

runejonzon
0

man kan inte säkert veta att det är rätt,det enda säkert man kan göra är att följa sin inre känlsa och fundera över om det känns rätt eller fel för en själv.

piotrr
0

Det är inte det enda man kan göra.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

runejonzon
0

Det är inte det enda,själv har jag ytterliga underlag för mitt ställningstagande,men det kan vara en bra början!!

Maria
0

Har du lust att delge dina "ytterliga underlag"?

/Maria

piotrr
0

Hur skall du ha det, rune? Är den inre känslan enda säkra eller inte?

Problemet som jag ser det är att om man redan har en fast övertygelse och sedan börjar leta belägg så tenderar man att lägga märke till och minnas sådant som stödjer den existerande uppfattningen i större utsträckning än man lägger märke till, minns och sätter sig in i sådant som motsäger den egna övertygelsen.

Det är åtminstone vad forskningen visar.

Forskningen i hyheterna (engelska)

Forskningen i sak (PDF)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Mads
0

# 33 Jo, många kan säkert svara så att det har med bla karma att göra, men det är långt ifrån alla som svarar eller tycker så.

# 34 Jag håller inte med, jag kan ju tro att jag vet någonting men det innebär inte att jag inte är öppen för att ändra åsikt i frågan. När man däremot säger att man vet så tycker jag man stänger sig från att inta någon annan kunskap eller åsikt i frågan.

# 36 Rune, vad är inte själsuvecklande på ett andligt plan ?

Amor Vincit Omnia

Scubs
0

Deism är vettigt!

radio
0

• "Deism är vettigt!"

Näe.

chik
0

_Deism.Varför inte.Googla o där står ju en Gud som inte bryr sig om hur det går för värden..O så måste det ju kännas för dom stackas Människorna som tror på en Gud,
_

Trilobite
0

Nja, jag själv tycker inte det verkar behövas en gud alls för att förklara det vi ser, universum och allting.

Visst finns det saker vi inte känner till, men hittills bara löser vi mer och mer av gåtan om universum, livet och allting. Det gör att jag inte tycker man kan motivera en gud genom att visa på det vi inte käner till ännu, eller aldrig kommer att få reda på.

Då blir deism inte särskilt vettig tycker jag. Det blir bara en "förklaring" till det vi inte vet, fast utan motivation.

anundi
0

Gud är, kortfattat, en överflödig hypotes.