Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 3473 ggr
[Solenn]
0

Redigerad på troendeforum

Nog är det konstigt att allt redigeras eller tas bort som tydligen är känsligt i troendeforumen på iFokus.

Jag ställde bara en enkel fråga om Personligt ansvar som är en omhuldad regel inom spritismen i en tråd du måste vara inloggad i för att få läsa.

Undrar om det i Personligt ansvar ingår att ha civilkurage att informera andra vad som hänt och se till att alla som blivit lurade får pengarna tillbaka. Jag  anser det. Jag anser även att har man en hemsida ska man ta upp det på den så andra blir varnade.

Anders Åkesson har inte ändrat sin hemsida och inte på egna steg och inte Ramsbergsgården. Hur långt sträcker sig spriritisternas personliga ansvar? Har letat runt på olika mediers hemsidor. De är som slutna musslor om det som hänt.

Det ser tjusigt ut att radda upp en massa regler för andra men att aktivt följa dom verkar svårare.

Är det kränkande på nåt sätt? En enkel fråga och varför jag nämnde dom tre namnen däruppe är för att jag vet att dom sysslar med fysiska seanser. Jag menar inte att vara elak utan jag vill veta vad som ingår i personligt ansvar. Är det så konstigt och kränkande att det måste tas bort.

[Starman]
0

Solenn, oavsett hur många gånger ett medium blir ertappat med fusk, så kommer det finnas en troendeskara som fortsätter hålla mediumet om ryggen. Fenomenet brukar, som du säkert känner till då du skrivit mycket med skeptiker, i skeptikerkretsar kallas för True Believer Syndrome.

En True Believer nöjer sig ofta inte med att bara fortsätta tro på sina favoritmedium utan försvarar dem gärna trots avslöjanden om bedräglig verksamhet.

Sedan har troendeforumet (jag antar att du menar Övernaturligt) här på iFokus de senaste månaderna genomgått en hel del censurering, åsiktsrevidering och blockerande av medlemmar med obekväm uppfattning. Det är så den mediala maffian arbetar.

Det är inte bra för branschen om ett framstående medium avslöjas som charlatan, därför görs försök att sudda bort all form av kritik kring hur mediumen efter avslöjanden agerat gällande sitt ansvar gentemot sina kunder.
Det är ofta så medium i allmänhet arbetar. Svarta pengar i kläder, smycken och prylar, sällan återbetalning då köpet av tjänsterna sällan kan styrkas.

Angående frågan om det är kränkande, så; Ja. Det kan ju skada alla deras fortsatta verksamhet om människor börjar förhålla sig kritiskt till vad de säljer. Så självklart blir medarbetarna på iFokus (som alla är aktiva som medium) även de kränkta, då de förmodligen kan tolka det som att de blir beskyllda för att vara ansvarslösa.

Mvh

//Starman (III/J)

[MargaretaA]
0

Det finns en "regel" inom företagsvärlden att det är absolut no no att i sin marknadsföring tala negativt om sina konkurrenter. Om man ser mediums hemsidor som marknadsföring så tror jag inte att det är rätt kanal att gå ut med varningar.

Vill man ta del av hur troende här på fokus har reagerat på detta så finns en tråd på Medialt. Inte en True Beliver så långt ögat kan se.

[Starman]
0

Nu var ju mitt inlägg baserat på antagelsen att hon i främsta hand syftade på forumet Övernaturligt (vilket är det mer aktiva av många troendeforum), där modereringen de senaste månaderna har varit väldigt lik den av semitiska folkslag i Tyskland under 1930-40talen.

Jag antar att det även i andra forum hålls ganska stramt på vad som tillåts att fråga om. :)

[MargaretaA]
0

Du antar? Så bra att du säger det så ingen tror att det är fakta du presenterar.

busenmenna
0

Ja du Solenn - här finns en till som ställde "fel frågor" i ett "troendeforum" här på Fokus…. . Jag måste ju medge att de är snabba att plocka bort dem…Vad är de rädda för egenligen? Sanningen kanske…!!

Neutralis
1

#4 Det behövs inte antas gällande ÖIF, de tar systematiskt bort allt som har med Anders Å att göra. Jag vet inte vem av medarbetarna eller Sajtvärd som behagar hålla honom bakom ryggen och varför.

Någon av dem vill inte att info om hur bedrägeri kan gå till, och därigenom upplysa de nyandliga blåögda om hur. Pinsamt och bakåtsträvande i mina ögon. De vill uppenbarligen att medlemmarna ska vara blåögda… kanske för att gynna sin egen verksamhet?(detta är ett antagande utifrån deras agerande)

[MargaretaA]
0

jag håller med om att det ser besvärande ut och skapar en del frågetecken.

[Solenn]
0

Rätt ska vara rätt och det var inte på övernaturligt.

# 1

Tack för svaret som var så bra skrivet att det finns inget mer att säga utom att jag fortfarande undrar varför frågan jag ställde kan vara så kränkande att den måste tas bort. Är det fel tänkt av mig att alla borde varna för att ha nåt med Åkesson att göra i andliga sammanhang, att dom med blivit lurade och varit med om att ge honom oförtjänt PR.

Men det är helt uppenbart att det inte finns nåt intresse för det och jag tar till mig det du skriver tills nån protesterar och ger en annan syn på det.

[dagdrommarn]
0

Dom kanske inte vill ha diskussioner kring utpekade personer på ÖN, men då tycker jag dom kunde låtit AÅ´s erkännande ligga kvar men att den låstes för kommentarer typ. Först låstes den första tråden pga att man inte hade fått Anders utalande, sen tror jag den andra tråden ang honom låstes för att ngn började ifrågasätta ett annat medium som även jobbar som transmedium. Kanske vill övriga medium hålla det under ytan för att dom redan är tillräckligt ifrågasatta och inte tas på allvar, eller så är allt bara lurendrejeri..

Jag är halvtroende men jag önskar bortsett från mina oförklarliga upplevelser och intuition att man var medial för att få en bekräftelse för sig själv att övernaturligt existerar så man kunde utesluta att det är en form av hjärntvättning eller påhitt för att man Vill att det ska existera och ingen kan ge en en bättre förklaring på vad ens konstiga upplevelser beror på när det inte finns en naturlig förklaring…suck…jag vill ha ett facit

[MargaretaA]
1

lugna ner dig några kilo Solenn. Människor som har litat på Åkesson befinner sig fortfarande i chock och har fullt skägg med att bearbeta sina känslor just nu.

Visa lite medmänsklighet och lätta på moralpaniken ett tag.

Varför sedan inlägg plockas bort är en annan sak. Har någon sagt till dig att din fråga var kränkande eller är det dina egna spekulationer?

[Solenn]
1

# 10

Var fick du luft ifrån nu då? Sån chock befinner dom sig knappast i så dom inte kan varna andra. DET kallar jag för medmänsklighet, att se till att andra slipper lika chockartat uppvaknande. Du är kanske inte medveten om att Åkesson fortsätter arbeta som att inget hänt.

Kränkande eller inte, inlägget togs bort och jag frågade om nån kunde anse det kränkande eftersom jag undrar varför det togs bort, om nån ser det jag inte ser. Har du problem med det på nåt sätt?

Mads
1

Detta var inte på ÖiF.

Personligen har jag inget intresse av Ander Å, varken innan detta uppdagades eller nu. Tycker dock väldigt synd om de som drabbats självfallet. Man kan/ska inte göra så eller tro att man kan tillåta sig själv att göra det.

Jag kan inte gå till mitt jobb som ssk och inte dela ut läkemedel rätt eller inte alls och sen skylla på att jag haft en svacka. Har jag en svacka som kan påverka mitt jobb är det mitt ansvar att stanna hemma från jobbet tills jag kan sköta det.

Amor Vincit Omnia

[dagdrommarn]
0

#11 jisses, varför får inte maggan säga sin åsikt? Hur vet du att AÅ fortsätter jobba på som att ingenting har hänt bara för att han inte har satt ut en varningstriangel på sin hemsida?

[Solenn]
0

# 13

Jisses, kan inte folk prata för sig själva utan måste ha spökskrivare.

Vem har nekat Maggan säga sin åsikt?

http://www.egnasteg.se/ Ser det ut som att arrangemanget är inställt tycker du?

Tycker du inte att det vore mer än klädsamt att Åkesson skriver om vad han sysslat med sen en längre tid tillbaka, på sin hemsida, och inte på DAS där man måste vara inloggad för att kunna läsa och skriva. Ska fler gå i fällan tycker du?

[MargaretaA]
0

min iakttagelse är att många befinner sig i chock fortfarande och vid såna tillfällen så måste man först landa och ordentligt få ta in vad som verkligen har hänt, innan man börjar fundera på om och i såna fall hur man ska agera fortsättnigsvis.

Detta är fortfarande ett färskt blödande sår som smärtar. Låt dem läka såren först innan du börjar ställa krav på dem.

Luften får jag från samma ställe som dig.

[Solenn]
0

# 15

Gillar din torra humor.Skrattande

Hur enkelt vore det inte att klistra in Åkessons erkännande med en kommentar att man tar avstånd från allt fuffens inom det mediala och att man genom att ta ställning mot den som orsakat smärtan visat att man hädanefter kommer att vara extra uppmärksam mot eventuellt framtida misstänkt fuffens.

Gagnar varken dem själva eller offren att sopa det som hänt under mattan. Vid ett senare tillfälle kan man lägga till att man själv är ett offer och öppet berätta vad man råkat ut för.

Ingen vill väl att fler ska drabbas?

[MargaretaA]
0

Ja visst är det lätt att ha åsikter om vad andra ska göra när man själv bara sitter bredvid och tittar på Obestämd

[dagdrommarn]
0

men skicka pm till personen då om du inte vill att ngn annan ska kunna lägga sig i! Du ifrågasatte vad hon fick luft ifrån, alltså tyckte du det var besvärligt att hon la sin åsikt.

Jag ifrågasatte INTE detta du skrev i #11

"Sån chock befinner dom sig knappast i så dom inte kan varna andra. DET kallar jag för medmänsklighet, att se till att andra slipper lika chockartat uppvaknande." Så klart att jag tycker folk ska veta vad som hänt, kommer till det om du läser vidare.

Jag frågade hur du kunde vara säker på att han jobbade på som att ingenting hade hänt..även om kommande arrangemang inte är inställt, hur vet du att han inte informerar de som anmält om hela soppan eller att han informerar dom om det kan bli inställt om han inte är redo ännu?

Eftersom du skrev så tvärsäkert till maggan att "vet du att han fortsätter jobba på som ingenting har hänt" så trodde jag du visste mer än vad man kan läsa på hans sida.

chik
0

Läste det inlägget från A-Å- på ÖN. om hans version..Tycker det är konstigt att det inte fick ligga kvar.

Men det är väl som så att det skall tigas ihjäl..

Inne på ÖN har inte A-Å. tagits bort från Medium.Kan jag tolka det att det han skriver inte är något???

O det tycker jag rimmar dåligt med vad som man skall tänka på.Sina medmänniskor i ljus o kärlek o kramar hit o jag vet inte hur många ord det finns.

O det är Bara Ord.

Tycket Att ÖN beter sig Underligt..Dålig vägledning för sökare..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[dagdrommarn]
0

#19 vill inte vara tjatig och upprepa om ngn läst detta innan, men kommentaren till hans erkännande var pikar till mediumet Jörgen Gustavsson..Ngn skrev liknande "ja jag har respekt för att han bad om ursäkt till skillnad från mediumet Jörgen Gustavsson"..Dom kunde ju bara ta bort det inlägget(vad detta rörde sig om fick jag inte svar på) istället för hela tråden..vet inte, mysko..

[Solenn]
0

#  17

Har jag beordrat någon att göra något eller är mitt tips helt oanständigt och ogenomförbart?

# 18

Inte det minsta besvärligt, var får du det ifrån? Hon tyckte jag skulle lugna ner mig några kilo i ett första inlägg riktat till mig och det är mycket oförskämt. Med vilken rätt näpsar hon mig? Fundera över det istället för att lägga krut på att kritisera vad jag skriver.

Vet du vad, jag är precis hur tvärsäker jag vill utan att nån behöver ha nån uppfattning om det. Så länge Åkesson inte lagt ut informationen om bluffen på sin hemsida så fortsätter allt som vanligt i allmänhetens ögon. Ska man inte tro på det heller eller vad menar du?

[MargaretaA]
0

jag har varken sett order eller tips i det du har skrivit. Däremot förväntningar som nästan liknar krav.

Gör man inte som du tycker så är man suspekt.

[dagdrommarn]
0

#21 okey, dåså det var bara hur jag tolkade utrycket vart fick du luft från? Jag "näpsar" väl på vad jag vill, tycker hon hade en vettigt svar i #10 på ditt inlägg #8.

"Vet du vad, jag är precis hur tvärsäker jag vill utan att nån behöver ha uppfattning om det"

Ok håll anledningarna för dig själv då, men du kritiserar själv personer som håller inne information och låter folk luras, låter som dubbelmoral tycker jag.

"Gagnar varken dem själva eller offren att sopa det som hänt under mattan. Vid ett senare tillfälle kan man lägga till att man själv är ett offer och öppet berätta vad man råkat ut för.

Ingen vill väl att fler ska drabbas?"

Som sagt…

Att han inte lagt ut ngt på sin sida kan väl tolkas olika, man kan ju tänka lite längre än att "han forstätter jobba som att ingenting har hänt" tycker jag, om det är det enda belägget man har.Yoo

[Solenn]
0

# 22

Din tolkning och vet du vad, jag bryr mig inte. Har man inget viktigare för sig än att ideligen anmärka på det andra skriver så har man inte.

# 23

Det var ett riktigt nonsens-inlägg du bjöd på.Skrattande Har du inget annat att göra utan måste söka anledningar att tycka nåt, spelar ingen roll vad, bara du tillfredsställer skrivklådan.

[MargaretaA]
0

okej. Tips; nästa gång du inte bryr dig så avstå från att fråga.

[dagdrommarn]
0

#24 tss dagdrömmarn vs solenn 1-0! Vi diskuterar här inne, hade ju varit kul om du hade ngt mer att säga än "att så här är det,det bara är så, ifrågasätt mig inte, jag tycker vad jag tycker"

[Solenn]
0

# 25

Var har du svarat på min fråga då? Hittar inget.

# 26

Du betygsätter dig själv, nåja då hade du nåt att göra den stunden.

Du diskuterar nåt helt annat än det jag startade tråden med, då får du tugga själv. Konstigare än så är det inte.

[MargaretaA]
0

Du hade ett frågetecken riktat till mig i #21 som jag svarde på i #22

[dagdrommarn]
0

Jag har försökt diskutera det du startade med men såfort man säger emot eller ifrågasätter ger du i mina ögon inte bättre svar än typer som jag gav i inlägg #26

Läs tråden "drama queen exit" ursprungshandling…kanske kan få dig att tänka till

Bigpharma
1

På Ön får man inte kritisera eller överhuvudtaget fråga om ngt som är lite känsligt,har försökt under ett par år,trådarna tas alltid bort och ber man om en motivering så stängs man av omg.Obestämd

Frågar man sedan vänligt varför man blev avstängd,kan det sluta med att moderatorn ber en att dra åt helvete!Rynkar på näsan

Denna kommentar har tagits bort.
Bigpharma
1

Oj,nu kom visst mitt inlägg in två gånger.Per kan du vara snäll och ta bort det ena Tack.

Att sedan mediumen ser sin verksamhet som andlig,tycker jag är ett hån.

Tror vidare att inlägg som ifrågasätter måste tas bort omgående då det "stör" nyrekryteringen av tilltänkta elever,då fler av de "ledande"som skriver och modererar har eget vinsintresse.Bla

genom kursverksamhet!

piotrr
0

#13, dagdrömmarn,

Solenn förhindrar inte Maggan att skriva vad hon tycker, men Solenn är fri att skriva vad hen tycker om vad Maggan tycker. Diskussion är välkommet. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Solenn]
0

# 30

Jag blev inte ombedd att dra åt helvete. Blev vänligt bemött och fast det är trevligare övergår det mitt förstånd att en fråga som borde vara enkel att besvara måste tas bort. Vad i min fråga var så besvärlig att den inte tålde dagens ljus?

Nä, fy för censur och mörkläggning. Hatar all form av försök att sopa allt som anses jobbigt under mattan och särskilt när det inte borde anses jobbigt.

Alla högtravande regler som ska ses som ryggraden i en förening/organisation borde efterlevas av dem som ideligen påminner om dem. Hur ofta ses inte motsatsen. Ser framför mig prästen i predikstolen med pekfingret i luften som höttar åt sina åhörare och strängeligen förbannar otuktigt leverne för att minuten efter leva ut sina egna lustar på församlingssystern.

# 33

Grälsjuka bryr jag mig inte om. Speciellt inte om jag misstänker att de är ute efter att leda bort diskussionen från det den ursprungligen handlade om.

[dagdrommarn]
0

suck

piotrr
0

#24, Solenn,

Hur milt det än var innehöll ditt inlägg #24 ett angrepp på person. Låt bli det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Solenn]
0

# 36

Jag ber allra ödmjukast om ursäkt och ska tänka mig noga för nästa gång jag skriver. Är ledsen om jag sårat nån genom det ogenomtänkta påhoppet.

piotrr
0

Det är inte mig du skall be om ursäkt.

Nu vet jag inte varför man skrev regeln, förmodligen för att som du säger att ingen skall bli sårad, men i ett skeptiskt forum är det långt viktigare för mig att man kan underbygga sina åsikter med argument och källor hellre än att dänga folk i huvudet med hårda ord. Om man tar till det senare, utan att först ha försökt det första, är man nog inte egentligen ute efter att övertygas.

Vem blir egentligen övertygad av någon som skriker "Du är dum!"

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Solenn]
0

# 38

Har jag riktat mig till dig enbart? Jag bad ödmjukast om ursäkt och duger inte det vad ska jag då göra tycker du, vad kräver du av mig? Fattar inte vad du menar.

Jag frågade om det kan anses kränkande att fråga om en regels omfattning. Frågan jag ställde har jag återgett i första inlägget och hur du kan få det till att jag dänger folk i huvudet med hårda ord bergriper inte jag. Förstår inget av det du skrivit om det är riktat direkt till mig.

piotrr
0

Jag menar inte enbart i den här tråden, men konkreta exempel är nog bäst:

I ditt inlägg #24 reagerar jag på hur mycket tid du använder för att trycka ner dagdrommarns inlägg #23 som "skrivklåda" och sedan igen i #34 som "grälsjuka". Även kommentaren som inleder nummer #10 är onödigt aggressiv, om du förstår hur jag menar.

Personligen tycker jag mycket bättre om det inlägg du skrev i trådens början, som togs bort från "troendeforumet", än vad jag tycker om de inläggen jag nämner ovan.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Solenn]
0

# 40

Ok, # 10 är jag oskyldig till men jag ska stå ensam som varnande exempel på hur man inte får skriva. Där börjde urspårningen om det nu är frågan om en sån.

Nu är mitt inlägg tillbaka igen på Medialt och hoppas jag får svar på min fråga. Det är justa moderatorer där och även om de har sin uppfattning som inte jag delar gillar jag personerna och tycker dom har en sund inställning, för det mesta.

piotrr
0

Jag har också fått den uppfattningen om Medialt. Lycka till där.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[GunillaF]
0

Jag tackar å Medialt "personals" sida.Glad