Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettnyheter
Läst 4604 ggr
chik
0

Uppdrag granskning i går??

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad det någon som såg det?

Kapade Nätverk.

Intressant hur vissa har kunskap o kunna plocka vad dom vill från min o din data…

Med tanke på att vi skall ha alla våra saker i en sådan här burk…

Lena.P är jag i verkliga livet.

piotrr
0

Poängen är alltså att du aldrig bör försöka logga in på ett okänt nätverk även om det inte ser ut att ha något lösenord. Det är också en dum idé i sammanhanget att ställa in sin dator på att koppla upp sig mot första bästa "olåsta" nätverk.

Och inte öppnar ni väl filer som främlingar har e-mailat till er, heller?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TristanChi]
0

Och inte lämnar ni ut era kontonummer på okrypterade sidor heller, väl?

Det trådlösa hemmanätverket kan vara hur okrypterat och avlyssnat som helst, men så länge sajterna har SSL-kryptering är det ingen större risk.

BillyKropotkin
0

Jag såg inte programmet. Hade nätverken de tog sig in i någon kryptering? WEP? WPA? WPA2?

Var de okrypterade eller med WEP tänker jag inte bli sömnlös.

radio
0

• "Och inte lämnar ni ut era kontonummer på okrypterade sidor heller, väl?"

Det är det som faschinerar mig mest inom ämnet, hur "hackarna" får folk att köra de program som behöver köras, hur folk väljer sina lösenord och till och med frivilligt lämnar ut dem med mera.

Lättläst lästips om social engenering är klassikern Av Kevin Mitnick, på svenska heter den Bedrägerihandboken.

"Brandväggar, antivirus och säkerhetsuppdateringar räcker aldrig hela vägen så länge människor använder systemen. Det här beskriver Kevin Mitnick i Bedrägerihandboken med en rad anekdoter och praktiska råd. Med en blandning av nostalgi, skräck och humor lär vi oss hur lätt maskiner och människor kan manipuleras."

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

chik
0

Om jag förstod  programmet.Så går det alltid att knäcka o komma in o få allat som du har på din data.

O Göra kort som går att handla går också. o saker finns att köpa för att aktivera kort.En liten dosa bara..,

Intressant var det programmet..O duktiga killar.Som tur är använder sina kunskaper till o jobba med att få en bättre säkerhet. För är det så att någon har lust o är lite kunnig så kan den personen gå in o kolla journaler.Nu mera ligger hela ens liv i burken..En liten intressant o i många fall skrämmande tanke..

Eller???

Intresserad? Tag dig tid o se programmet.

yogflame
0

man kan stanga av fil o skrivar delningen, och ha password pa admin kontot. och ditt konto. Det skyddar en hel del.. savida man ej klickar pa nan lank o laddar ner virus.

hajna
0

#3, det var telia homerun, tror de kör okrypterat eller möjligen med WEP.

Med WPA2 är det betydligt svårare, vilket de också sa i programmet.

piotrr
0

Om någon av er har en dator med trådlöst nätverk i, prova att söka efter trådlösa nätverk i området. Gör det nu. Om ni ser något som heter typ "Apple Network 0DE45E" eller "Thomson040235" eller "Zyxel" eller "D-Link" så är chanserna stora att det är trådlösa enheter som någon tagit med sig hem från butiken och kopplat in utan att ens ändra på inställningarna från sina standardvärden. Det betyder att vem som helst som kan se nätverket kan kolla upp manualen för dessa enheter och själva ändra inställningarna, skapa ett eget nätverk, eller få din dator att komma åt helt andra datorer än de du vill kommunicera med.

Så för en gångs skull håller jag med om det klassiska internetordspråket:

LÄS DEN JÄVLA MANUALEN!

För er egen säkerhet. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
0

En granne till mig har ett öppet nätverk som heter Default, snacka om att be om det…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[dagdrommarn]
0

Jag tror ngn är inne i min dator och busar ibland…muspekaren flyger hit o dit och texter som jag skriver markeras och raderas.Skrev med stor TEXT att dom skulle lägga av så slutade det=P

radio
0

• "Skrev med stor TEXT att dom skulle lägga av så slutade det=P"

Tycker det låter som att på en olåst dörr sätta en skylt med texten "gå inte in här", istället för att låsa.

[dagdrommarn]
0

#11 jag skrev det på skämt men det var kul att problemen upphörde med en gång.

jag kan inte så mycket om datorer så ja vet inte hur man kan "låsa dörren" för att vara på den säkra sidan=P köpte en mac för jag trodde de var trygga o man skulle slippa tänka på såna grejer..

radio
0

Det brukar finnas bra manualer där man ser hur man går tillväga för att få ett skapligt skydd.

Oskyddade datorer kan kapas, och agera vid spridning av illegalt material, till exempel barnporr. De kan också stå till tjänst vid attacker av olika slag.

Själv använder jag sladd :-)

FilipSoderholm
0

Det stämmer inte alls att "vissa har kunskap o kunna plocka vad dom vill från min o din data". Det krävs att DU gör något dumt för att öppna dörren till din skyddade data (som du lagrar i din datOR). Ingen kan hacka din dator utan lite medhjälp från dig själv.

piotrr
0

Fast den medhjälpen kan ju vara att man INTE gjort något - som att välja egna inställningar på sin trådlösa router.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

FilipSoderholm
0

Förvisso sant, ibland. Men jag tycker att det är skräckpropaganda av bästa kvällstidningsstandard att hävda att vissa personer har nästintill magiska förmågor att forcera sin in någonstans.

piotrr
0

Hm. Så det är skräckpropaganda på kvällstidningsstandard att hävda att begåvade personer kan göra det, men det är Piratpartipolitik att hävda att polisen, säpo, staten och EU kan göra det? :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

FilipSoderholm
0

Äh, kom igen nu, du förstår nog vad jag menar, eller hur? ;)

piotrr
0

Bara en lös fundering som undslapp när jag tänkte på vad du skrev, det var inte ett argument mot något du skrev. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Magi-cat
0

har ni alls sett programmet?? Föreslår att ni gör det. Det var alltså inte alls så att folk gjorde något "dumt" och korkat och vips var någon framme, utan de kunde enkelt plocka info utan att man gjorde konstigare saker än tittade på Aftonbladet.se eller - gjorde bankbetalning.

WEP var lätt att knäcka, WPA svårare. Ändå fortsatte supporten  att ge råd till folk att välja någon av krypteringarna, de gick ung lika bra.

Lite läskigt och värt att ta sig en funderare på, tycker då jag….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mulac
0

Jag är ingen expert på datorer, men jag har använt dessa sedan början på 80 talet och har sett flera program om detta och vet av många unga grabbar och tjejer som kan gå in på ett skydddat nätverk på bara 4 minuter.

Vi är skyddade mot att grannen använder vårt nätverk kanske men om någon vill gå in så tror jag att man inte har en chans.

Då det gäller myndigheter osv så är vi som en öppen bok om dom vill och vet vad de söker så är det inga problem.

Om någon vill testa så är det bara att ringa eller maila tillräckligt mycket med känsliga ord så får du Gevalia besök!

BillyKropotkin
0

Visa mig gärna en "ung grabb" eller tjej som kan ta sig in på ett WPA-skyddat nätverk på 4 minuter. Jag skulle tycka det var mycket intressant!

radio
0

Det är då man har användning för "social engenering".

chik
0

""Uppdrag granskning i går!!!20/10

var det någon som såg det??

Är du rädd för myndigheterna+

Får myndigheterna bete sig hur dom vill.o får vi inte tycka.

jag blir riktigt rädd när man ser sådana saker som kan hända runt om kring oss..

Vi tjafsar om andra länders på hopp på sina medborgare.O vad händer oss själva???

chik
0

Hallo!!

var det ingen som såg på Tv i går.Ingen som har läst tidningen..

Det är här i Sverge..Halllloooo.

""

REPORTAGE: De båda syskonen trodde de skulle vara borta några timmar. Men de fick aldrig mer komma hem till gården där de vuxit upp. Kommunens inkompetens förändrade familjehemsbarnens liv för alltid.

VAD GÄLLER SAKEN? Vår reporter Nadja Yllner granskar hur socialtjänsten agerade när två barn rycktes från sitt familjehem - utan förvarning

Pallasita
0

Jag har ingen tv. Eller ja, jag har en tv, men inga kanaler. Undviker dessutom sensationsjournalistik, då risken för felkällor är alldeles för stor för min smak.

piotrr
0

Det är mycket lätt att gå in på ett skyddat nätverk där lösenordet är namnet på gatan, dottern, hunden, sex, gud, abrakadabra och så vidare, men detta kräver antingen att personen som valt lösenordet är lite korkad eller att man känner dem ganska väl.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[dagdrommarn]
0

Är det ngn som har erfarenhet av Icloud?Det lilla jag hört är typ att man ska kunna ha tillgång till sin dator online om man kanske sitter vid en annan dator. Om detta stämmer, kan ngn som haft tillgång till min dator skapa ett konto från den och sen sitta och se när jag använder min dator??Förlåt om ni blir förvirrade, svårt att formulera mig=P

piotrr
0

Det finns flera program för att fjärrstyra sin egen dator hemma, från annan plats. I grunden krävs tre saker:

1. Ett program eller en funktion på din dator som kan skicka din dators bild och eventuellt ljud, över nätet.
  2. Ett sätt för dig att kontakta din hemdator, inklusive ett namn på internet som du kan använda för att hitta den.
  3. Ett program eller en webbsida "borta" som du kan använda för att ta kontakt med och ta kontrollen över din egen dator.

Några av exemplen heter VNC, Remote Desktop, Back to my Mac och Teamviewer. De fungerar lite olika. I VNC väljer du lösenord för programmet i programmet och du måste kunna lösenordet för att kunna se eller styra din hemdator. Du behöver dessutom ha ett program på datorn "borta".

Remote Desktop finns inbyggt i Windows, de flesta versionerna, och även programmet för att se din hemdators skärm finns inbyggt i Windows. Du loggar då in med samma uppgifter som du använder på din dator hemma. Om du inte har något lösenord på din hemdator: Skäms! :) TeamViewer skapar ett slumpmässigt lösenord varje gång, och fjärrstyrningen stoppar när du stänger av programmet.

I alla dessa fall måste man dock dessutom veta VAR din dator finns - vad den heter på internet, vilket nummer eller namn den har. Och då måste folk också veta ATT du har en dator där, och att den kan fjärrstyras.

I nästan samtliga fall krävs det alltså att någon har haft FYSISK kontakt med din dator där hemma, för att de skall kunna fjärrstyra den eller spionera på den från någon annanstans.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[dagdrommarn]
0

#29 Tack för ditt svar=) dock blev jag ännu mer paranoid hehe…har lösenord till datorn och bytt det med antal gånger..Så om den här personen jag tänkte på inte har mitt nuvarande lösenord till datorn så kan han inte fjärrstyra den då?

piotrr
0

Det beror på om han lade in något program som inte använder datorns eget lösenord, utan ett annat istället. Gör såhär: Högerklicka på datorns menyrad som brukar vara  längst ner på skärmen. Välj "Aktivitetshanteraren". Klicka den andra fliken, processer. Om det finns en knapp för det, tryck på "Visa processer för alla användare". Leta sedan i listan efter något som heter VNC. Jag tror inte att du kommer att hitta något.

Om du har en nyare version av Windows kan du även klicka på fliken "Prestanda" och sedan på knappen "Resursövervakaren". När den har startat kan du klicka på "Nätverk" för att få en snabb överblick över vilka program som just nu använder nätverket. Du lär bara hitta din webbläsare, kanske ditt mailprogram och ett eller annat program som är till för att leta efter uppdateringar på nätet.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[dagdrommarn]
0

#31 jag använder mac os x men jag ska gräva runt i burken o se vad jag hittar, tack för hjälpen=)

piotrr
0

I Mac OS X finns det en inställning under Äpplet-> Systeminställningar-> Delning, där skall "Skärmdelning" vara avstängt. Det finns VNC också, men du behöver du leta upp aktivitetshanteraren som ligger i Verktygsprogram-mappen. Där behöver du också ändra så att den visar ALLA processor, vilket jag tror heter "Processer för alla användare" och finns uppe till höger i programmet.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[dagdrommarn]
0

#33 som du kan=) skärmdelningen var av…under processer för alla användare fanns det flera användarnamn..processnamnen under mitt användarnamn förstod jag men de andra var rena grekiskan?

piotrr
0

Ja, de flesta är obegripliga, men det bör alltså inte ligga något som heter VNC där. Det du ser är interna funktioner i OS X, som möjligheten att koppla in en kamera, kolla vad klockan är, hitta andra datorer på nätverket eller att skicka och ta emot information från en iPod eller iPhone. Så det mesta är normalt. Jag vet själv inte vad allting är, och då har jag jobbat med Apple-support i snart tre år. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[dagdrommarn]
0

#35 nopp ingen VNC, nu känner jag mig lugnare=) Det är en stor främmande värld men det hade varit roligt om man var lite mer kunnig, fram tills dess vet jag nu vem jag kan terra med frågor;-) nää skämtosido, jätte tacksam för hjälpen

piotrr
0

Cool

/ Per

Sajtvärd för Skepticism