"naturlig" och andra struntord
Vi har här i en annan tråd diskuterat betydelsen av ordet "naturlig". Ordet har ju en gång betytt något specifikt, men verkar idag för det mesta inte betyda någonting över huvud taget mer än att något är "jättebra".
Det finns ju en ett enormt urval av ord som är bra att ta till för den som utan någon som helst mental ansträngning vill få det mest innehållslösa nonsens att verka "intellektuellt" och "djupt". Exempelvis:
Äkta: Verkar vara en sysnonym till "naturlig", med den ungefärliga betydelsen "jättebra".
Proggressiv: var populärt för några decennier sedan. Betydde då också ungefär "jättebra".
Reaktionär: var också ett populärt ord, som betydde ungefär "jättedåligt".
Dynamisk: Managementnonsensord vi minns.
Hygienisk, Hygien: var under den klassiska modernistiska perioden otroligt populära begrepp. Allt kunde vara hygieniskt. Allt mellan arvsanlag och husfasader(!) skulle vara hygieniska.
Alternativ: var, och är, ett väldigt populärt begrepp som tycks ha betydelsen "myspysbra".
Holistiskt: tycks betyda ungefär "jättemysigt".
Ursprunglig: Populärt begrepp i vårt vilsna tid.
Helhetsperspektiv: Ordet verkar användas av alla, överallt. Verkar inte betyda någonting alls.
Medveten: betyder uppenbarligen: En som tycker likadant som man själv.
Framtidsinriktad: Verkar vara ett väldigt populärt ord i många kretsar, politiker, närtingslivsfolk, reklamare, debattörer och allt möjligt annat löst folk.
Vilket är ditt nonsensord?
Etablissemanget: Vet inte riktigt vilka de är, men fel har de - alltid. I alla fall enligt flera av stjärnorna på pseudohimlen.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Etablissemanget, ja, det är väl dom där ondingarna. . .
"Landa" Jag är så förb. trött på alla som måste "landa" i allting
/Maria
Kram: För det ger jag bara de mina..Ett stort ord för mig…
fast jag tänker la fel igen?
Lena.P är jag i verkliga livet.
"Big Pharma" Stora pengar på väg.
"Vof" Lobbyverksamhet för läkemedelsindustrien.
"Vaccination" Stora pengar på väg,tjänade genom skrämseltaktik,vilseledande reklam,mutor.

Är runejonzon tillbaks igen under annat namn?
Rune?..nej,men jag känner till honom,en riktig hedersknyffel,vi har ibland träffats på vissa alt. med, utbildningar
Solidaritet - det är nästan så att jag konverterar till höger. Alla dessa jävla vänsternissar som har solidaritet som mantra och använder det som utfyllnadsord i var och varannan mening.
Big Pharma låter ju lite gulligt också. Typ som gamla mystanten som ger en hett örtte när man är sjuk. Eller som ens stora, stygga lärare som egentligen vill en väl.
_No way! Yes way!
#9 Solidarietet är ett uttjatat ord,Big Pharma här på skeptism är mysig,men Big pharma betraktad som läkemedelsindustri är lite mindre mysigt
Kopplingar kan betyda vad som helst. Det kan vara att två personer träffades på en fest en gång, gick på samma skola, vid olika tillfällen dejtade samma partner. Trots det kan kopplingar användas för att förklara precis vilken konspirationsteori som helst. Fantastiskt användbart, om man saknar…
Skrupler
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Konsprationsteori
…har blivit ett ord för att förhåna och förlöjliga goda hederliga människor som ser hur skrupellöst och ohederligt det kan gå till här i världen.
De modiga människor som hoppar av, som trots förlorad inkomst och förlorad trygghet väljer att säga sanningen (något som borde belönas med hjälte-status) blir utsatta för förlöjligande. En effektiv metod har det visat sig eftersom folk gärna går på den typen av retorik.
- modiga människor som hoppar av
Eller bittra rättshaverister som får kicken eller blir förfördelade på annat sätt.

En konspirationsteori är en konspiration som inte är visad existera än.
Eller en som har belägg, men vars belägg är ihåliga eller ohållbara. Verkliga konspirationer har förekommit, men då har man haft belägg för dem.
Alltså, det du pratar om borde kallas konspirationer när de är konspirationer, och konspirationsteorier när de fortfarande är sådana.
Du gör ju själv så, att du trummar upp en konspirationsteori som om det handlade om verklig konspirationer/riktig korruption men saknar belägg för att konspirationen/korruptionen har förekommit.
Jag tycker att starka ord som mobbing, kränkning, och diskriminering har fått en alldeles fel innebörd nuförtiden.
Orden missbrukas hela tiden
/Maria
Konflikt Ett samlingsbegrepp för allt mellan krig och storgräl till att man inte är ense om allt.
Genusvetenskap - jag associerar med: mellanmjölk, smala fyrkantiga glasögon, polotröja, politiskt korrekt, könlöshet, storstad och supersvenskt
.
Anapopei,
Då tänker jag på ett begrepp, "det är inte ens fel att två träter". Det kan det ju visst vara. Sådana uttryck, är jag rädd, blir en helt annan tråd det också.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Tack grinda för tipset:
Politiskt korrekt - Används nedlåtande om andra människors åsikt om denna åsikt råkar sammanfalla med det man själv uppfattar som den vanligaste åsikten. Alternativ översättning: "min obekväma åsikt är rätt för att din, avvikande åsikt, är mer populär än min".
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Tack Pjotrr det var så bra så jag citerar det en gång till!
"Politiskt korrekt - Används nedlåtande om andra människors åsikt om denna åsikt råkar sammanfalla med det man själv uppfattar som den vanligaste åsikten. Alternativ översättning: "min obekväma åsikt är rätt för att din, avvikande åsikt, är mer populär än min"."
(PS med tillägg att den kursiverade biten inte passar så bra in på andemeningen i "politisk korrekt")
Den alternativa översättningen relaterar till användningen av politiskt korrekt, inte begreppets innebörd. Det finns ingen som går omkring och kallar sin egen åsikt för politiskt korrekt, det användas nu bara nedlåtande om andra.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Politiskt korrekt
Är ett uttryck som används av folk som försöker torgföra grumliga åsikter, men som inte klarar av att ge vettiga argument för dessa. I stället kallar man motparten "politiskt korrekt" för att därigenom framstå som nån slags "sanningssägare".
Ett utmärkt exempel på ett modernt nonsensord.
Grumliga åsikter och liknade ord (typ trams)
Användes när man politisk korrekt tar avstånd mot allt som inte tillhör den egna gruppens politiskt korrekta åsikter i formulär 1 A.
Med "grumliga" åsikter avses sådana där den argumenterande inte lyckas främföra rimliga argument för konstiga uppfattningar.
"Konstiga uppfattningar"
Slänger man ur sig lite nonchalant så att det framstår som om man själv skulle vara utpräglat politisk korrekt, balanserad och klarsynt.
=25
Kommentarer överflödiga
"Kommentarer överflödiga"
Slänger man ur sig på samma nonchalanta sätt som om man satt på riktig tyngd och hoppas på att någon ska gå på det.
Eller när någon svarar med ett "och…."? Det kan vara lite provocerande om det ställs på fel sätt.
/Maria
- "Eller när någon svarar med ett "och…."? Det kan vara lite provocerande om det ställs på fel sätt."
Och…?
#29 Just det
/Maria
Eller det här då:
"Jösses" det är lite som "och" fast mer som om det är så självklart att det den andre sagt är inte bara oväsentligt utan heltokigt också - underförstått "det kan ju var och en förstå".
Suck…
"Suck"
Ha ha den var bra.
Tonåringarnas favorituttryck!

Men Radio då!!?
"You suck"
-Uttryck ofta använt av tonåring som vill tuffa till sig lite.
Jag lärde mig av en klok, lite lillgammal, pojke från Indien en gång: "kom ihåg när du pekar på någon så pekar tre fingrar alltid tillbaks på dig själv.
- "kom ihåg när du pekar på någon så pekar tre fingrar alltid tillbaks på dig själv."
Inte om man pekar med hela handen.
#35 haha den var bra, klok pojk;-D
#36 eller med en stump
35 Men den här gången gjorde du inte det , vi har bildbevis. Tre fingrar mot dig samtidigt som bokstäverna vrålar…
Godnatt.
Okej, sorry.
Dagdrömmar leker man inte med
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#40 sorry?
#41 nää eller det beror på spelreglerna;-)
#43 Exakt
Spelreglerna kan variera…
- "#40 sorry?"
Ja, jag visste inte att du får peka med en stump.
BTW, kanske vi borde döpa om tråden till stumpord?
"BTW, kanske vi borde döpa om tråden till stumpord?"
Snirkel man tar till när man vet att man gjort bort sig.
#45 hört att de e fult att peka så jag undviker det…
Nu var ju faktiskt både TristanChi och du före mig med att skrika "suck".

Jösses.
OMG!
Börjar om på ny kula med fler struntord:
Genuin: Ett annnat sånt där ord som också bara tycks betyda "jättebra".
Biologisk: En gång i tiden har detta ord naturligtvis betytt något, men det verkar det inte göra längre riktigt. Dessutom kan man förvandla en väldigt massa från början meningsfulla ord till fullständigt nonsens med prefixet bio-. Prova**!
**
Formula: Detta märkliga ord som bara förekommer i tevereklam.
Folksjäl: Ett gammalt struntord som varit omodernt ett tag, men kanske kan bli "inne" igen.
(är det nån här som samlar på roligt mangement / corporate bullshit?)
"pseudo"
Ord att ta till så fort man stöter på vetenskap och kunnande som ligger utanför VoF-doktrinen.
Ordet, eller snarare prefixet "pseudo" avviker i detta sammanhang genom att faktiskt ha en tämligen klar betydelse. Används för att markera något som inte är vad det utger sig för att vara. Jämför gärna "kvasi".
En helt anna sak är att diskutera vad som kan betecknas som "pseudo".
"Nonsens"
Ett missbrukat ord som förlorat sin betydelse när den används, som i denna tråd, till att kamouflera sin egen brist på djupare förståelse av till exempel ordet "naturlig"
Om det är något specifikt du vill diskutera föreslår jag att du
Skapar en särskild tråd för det du vill ha sagt
Explicit formulerar vad du vill ha sagt
Det är enda möjligheten att få en vettig debatt.
Du skulle till exempel kunna ta och skriva ihop något om vad du menar med "naturlig", och starta en tråd om det.
Varför då? Så här startade du den här tråden:
#0 "Det finns ju en ett enormt urval av ord som är bra att ta till för den som utan någon som helst mental ansträngning vill få det mest innehållslösa nonsens att verka "intellektuellt" och "djupt"
Jag tycker det var ett trevligt initiativ och en rolig tråd och jag kommer med förslag som jag tycker passar in på din efterfrågan som typ:
"Nonsens"
Ett missbrukat ord som förlorat sin betydelse när den används, som i denna tråd, till att kamouflera sin egen brist på djupare förståelse av till exempel ordet "naturlig.
(Måste var och en starta en tråd i varför de motiverat sitt ordval? - det blir många trådar det…)
"Tillväxt"
Vet inte om det varit med redan.
Ett ord som numera kanske mer rättvist skulle kallas utväxt
Vill du inte föröka dig på att berätta vad du menar med "naturlig"?
Erkänner att jag inte riktigt hänger med här
#55, VeVeN,
grinda har redan försökt göra så i andra trådar, men det gick inte så bra.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#59 GMO-mannen som satt i system att alltid ha sista ordet
#58 Nej men du kanske skulle vilja först förklara hur du ser på ordets verkliga betydelse.
#58,59 Den ena Åsnan kliar den andre!!
#59, piotrr
Ja, märkligt. Jag kan ju tycka att det vore den enklaste sak i världen att slå mig på fingrarna här. Ändå presenteras inte nån tillstymmelse till substantiell definition.
Varför inte? Det hade varit intressant att läsa.
#80, grinda
Det har jag ju redan gjort. Du håller inte med mig. Vad har du att komma med? Har du nån beskrivning på vad du tycker att ordet betyder.
Min definition hittar du högst upp i denna tråd.
Läs där.
#61, BigPharma
Och med tanke på trådens ämne, vad vill du ha sagt med detta? Har du något argument att komma med? Detta är ett diskussionsforum. Det som gör diskussionsforum intressanta att läsa, är när debattörerna försöker argumentera för sin sak.
Annars blir det totalt ointressant.
Har inte tid med att förklara ordet naturligt för dig. Du kräver något av mig som jag inte vill lägga ner någon energi på eftersom det riskerar att utmynna i meningslöst hårklyveri - livet är för kort. Jag har inte sett att du definierat ordet själv annat än som att ordet betyder "jättebra".
Jag fortsätter:
"märkligt"
Ord att använda när man vill låta lite lärdisk.
#63, grinda
Du har alltså ingenting att komma med här, då, eller? Detta inte minst med tanke på den väldiga energi du uppenbarligen lägger ner här på forumet.
Finns det då, även med tanke på bristen på substans i övrigt, någon som helst anledning att överhuvud taget ta notis om dina inlägg?

"Livet är för kort"
Uttryck som läggs fram som en livsbejakande läggning, medan det i praktiken betyder ett genuint ointresse för sin omvärld.
#64"Finns det då, även med tanke på bristen på substans i övrigt, någon som helst anledning att överhuvud taget ta notis om dina inlägg?"
Du, det gör du som du vill.
"Substanslöst" det kan du gärna få tycka jag tycker precis detsamma om dina inlägg så där har vi något gemensamt;)
Nu har jag sagt mitt sista i den här tråden som jag redan lagt ner på tok för mycket energi på.
Det var mer att Per "killar" dig lite under hakan,bla genom att försöka förminska Grindas insats här på Skeptism,Ur mitt perspektiv är Grinda en mkt medveten person,med sunda argument och åsikter,till skillnad från många andra här!!
Bigpharma's allmäna meningsbyggnadsteknik och interpunktering (för att inte nämna argumentationsteknik och begynnelsebokstäver mitt i meningar) påminner väldigt mycket om runejonzon's.

//Starman
Ah, shit, där gick jag över gränsen. (Sorry, sorry för ot angående Bigpharma's identitet!)
troll - internetanvändare som saboterar diskussioner i internetforum genom att skapa förvirring och använda sig av allmänt konstig argumentationsteknik. Ibland föds troll för att de i verkligheten är tämligen ensamma om att tro på vissa konstigheter. Som att vatten har helande egenskaper, exempelvis.
Starman
Eftersom nyckelordet på detta ställe utgörs av "evidens",så blir min fråga om du har evidens för ditt påstående dvs att Rune och
Big Pharma är samma person?

"Läsförståelse"
Något som inte verkar läras ut på Waldorfskolor.

Där gick jag över gränsen också, det var inte snyggt gjort av mig. Förlåt.

- "Ur mitt perspektiv är Grinda en mkt medveten person,med sunda argument och åsikter"
Synd att vi andra inte får se dessa attribut, speciellt de "sunda argumenten", som ju är själva grunden för detta forum.
#63, grinda,
- Har inte tid med att förklara ordet naturligt för dig
Det har du bevisligen visst. Det kan inte ta längre tid att förklara vad du menar med naturligt, än att skriva tre-fyra inlägg som berättar hur meningslöst och kort livet är och undviker alla försök till diskussion.
Kom igen nu, delta i diskussionen istället, börja med att svara på en enkel fråga om vad du tänker när du hör ordet "naturligt".
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Klimatsmart
/Maria

#75:
Ja, för fan! Om jag hör det där en gång till kräks jag rakt ut!
klimatsmart

#77:
Fan, vad taskigt. Får jag ett nytt tangentbord av dig nu?
prova att dammsuga först