Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: om-sajten
Läst 3326 ggr
piotrr
0

Vilka artiklar vill ni se?

Precis som det står i rubriken undrar jag vilka ämnen ni skulle vilja se artiklar om. Det går också bra att skriva egna artiklar, eller att återtrycka sådant ni har skrivit någon annanstans, även här.

Jag vore mycket tacksam för förslag!

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Cougar52
0

Jag är intresserad av mediernas påverkan på gemene man beträffande exempelvis alternativmedicin vs konventionella läkemedel, diverse hälsofaror som "mördarbakterier" med mera.

Medierna vill skriva om sådant som "ligger i allmänhetens intresse" vilket jag tolkar som det som säljer mest. Medierna vill också tjäna pengar.

Är det någon som minns vilket himla hallå det blev om svininfluensan förra vintern? Det dog en del människor men dog det verkligen fler i svininfluensan än i den "vanliga" sorten och blev vi inte uppskrämda i onödan av medier som ville kränga nyheter?

Vilket ansvar borde medierna ta för sin nyhetsproduktion?

piotrr
0

Hm. Ja, det är sällan korrigeringar får lika mycket uppmärksamhet som felen. Tydligen är det mycket viktigare för somliga medier att rapportera om att forskare eller politiker eller musikartister har anklagats för något hemskt, än att det visade sig vara osant.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Zeitgeist
0

Jag skulle gärna se en artikel om varför människor tror på alla de märkliga saker de tror på. Varför fortsätter man exempelvis att tro saker som slagrutor och astrologi -- trots att vartenda vetenskapligt test man någonsin gjort falsifierat fenomenen. Varför klamrar sig människor fast vid underliga trosföreställningar?

Zeitgeist
0

Gärna en artikel om detta True Believer syndrome som tycks vara så vanligt bland de troende. Jag tänkte främst på Colin Fry och trumpetincidenten. Det går inte ens att ta upp frågan med troende utan att bli anklagad för att ägna sig åt förtal och smutskastning. Man skulle i princip kunna ertappa Colin Fry med precis vilket fusk som helst, och de troende skulle bara fortsätta försvara honom.

piotrr
0

Hm, inte så mycket man kan skriva om just True Believer Syndrome eftersom det snarare är en etikett på andra än någon medicinsk definition.. Men det påminner mig också om något annat jag läste nyligen, att vi blir styrkta i vår uppfattning oavsett om vi läser något som kritiserar den, eller styrker den.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

radio
0

Jag har flera gånger börjat med en artikel/notis om vad vetenskaplig skepticism är, men kommer inte mycket längre än så. Ibland blir det stopp när jag börjar fundera på om alla verkligen tycker som jag, å andra sidan kan ju texten mycket väl handla om min syn på ämnet - som en början på en diskussion.

Att den behövs tror jag inte det råder någon tvekan om.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

piotrr
0

Du har helt rätt, radio, en sådan artikel - och diskussion! - behövs verkligen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

SkepticTank
0

Jag tror mer på en anekdot om hur mycket man får ligga om man berättar hur skeptik man är.

Trilobite
0

OK: Jag ligger jämt och är skeptisk.

Pallasita
0

Jag vill se en artikel om källkritik och "vetenskaplig metod för dummies". Artikeln får gärna vara vinklad i riktning mot skolan/läroplanen och innehålla ordet "Wikipedia". Det kanske tangerar det radio verkar skriva om? Jag är gärna med och skriver själv, men jag saknar förmågan att börja från noll på egen hand.

Jimmy-G
0

TBS som "syndrom" uppstår efter kognitiv dissonans.
Jag tror att teorierna om Kognitiv Dissonans och Konfirmationsbias skulle vara en aningens bättre artikelunderlag för argumentation om, eller möjligheter till, varför exempelvis människor håller CF om ryggen trots att han blivit ertappad med fusk.

Fast det skulle vara ganska roligt om TBS blev ett erkänt psykologiskt handikapp. Oj, vad roligt jag skulle ha åt det. :D

Jag har uppfattat det som att TBS skulle kunna vara en protopsykologisk term, då fenomenet är replikerbart.

Jag har även lite samma problem som radio. Jag har börjat skriva på en artikel om pseudovetenskap och vanliga argument/fel utövare av pseudovetenskapliga läror använder sig av. Det svåra blir att få ner alla tankar jag har kring detta till ett artikelformat. :p

piotrr
0

Vi kanske kan skriva ett gemensamt försök till artikel i ett Google-dokument?

Om ni som är intresserade av att hjälpa till med en artikel om vetenskaplig metod och vad skepticism är egentligen, skicka mig ett PM med er mailadress i så delar jag ut ett gemensamt dokument till er.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

EeWeeM
0

Jag skulle gladeligen vilja att det fanns en artikel eller kort och gott en "ordlista" med enkla förklaringar till alla de olika ut tryck som återkommer i olika diskusioner av vetenskapliga skeptiker.I detta ingår även olika förklaringsmodeller.Gärna med länkar och källhänvisningar varifrån utrycken  kommer,vilka sammanhang de används i och varför de uppkommit.

Bara så där generellt.Tex fick jag i går förklarat skillnaden mellan bevis och evidens.Jag har även återkommande hört andra ord och uttryck vid flera tillfällen.

Eftersom jag nu tillhör kategorin "troende"(även om jag nu inte har,eller har för avsikt att specificera vad detta står för då det inte är relevant)så möter jag ett "nytt språk med nya uttryck",och jag VILL verkligen sätta mig in i den vetenskapliga skepticismen.Oavsett vad slutresultatet blir av det…

Det som säkert är en självklarhet som varenda skeptiker vet vad det står för,blir jag som ett frågetecken.För mig har utrycket ingen betydelse då jag inte kan sätta det i ett sammanhang eftersom jag inte vet hur det ska användas eller vad det står för.

Likaså skulle därför jag uppskatta artiklar som tex uttryckligen förklarar tex "vad som talar emot en andevärld".Jag skulle tycka det vore intressant att läsa.Och då en REJÄL sammanfattning att frossa i,gärna med länkar till källmatreal.

Jag skulle även tycka det vore intressant ifall någon skrev en utförlig artikel om själva evolutionsteorin kring människan den sk senaste uppdateringen som finns.

Jag vill även veta mer hur en sk skeptisk vetenskaplig forskare arbetar i sin forskning.Hur bedriver de sin forskning.Finns det speciella "regler eller lagar" som följs och då menar jag inte lagparagrafer…

Jag är även nyfiken på hur skeptiker ser på denna 2012 hysteri som råder i den andliga världen.Vad anser ni om allt kring detta?Konspirationsteorier?

Hur är en skeptikers syn på människan överlag?Många talar om "kropp själ ande",men hur tänker/resonerar en vetenskaplig skeptiker kring detta?Vad bygger en skeptiker sitt resonemang på av det som finns att använda som underlag idag?VAD är en människa för en skeptiker?Detta kommer väl in på evolutionen antar jag.

Bara några förslag som jag är intresserad av att få utförliga artiklar,tänkande,resonemang,underlag,källhänvisningar till etc.Flört

piotrr
0

Wow, EeWeeM, det är ju ett toppenförslag med en ordlista! Varför har jag inte tänkt på det förr. Det vore dessutom ganska lätt att skriva, även om jag skulle behöva redigera om det ganska ofta, men det är helt OK.

Många jättebra förslag, flera som jag verkligen vill göra och nästan måste stoppa mig själv från att börja skriva på direkt i den här tråden. Jag sparar det till framtidens artiklar. Skrattande

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Cougar52
0

# 13, 14 Jag backar upp det där med ordlistan. Önskade en sådan när jag läste #11. Vad betyder Kognitiv Dissonans och protopsykologisk?

För att det inte skall bli för jobbigt att läsa skulle jag vilja att listan för det första är i alfabetisk ordning och för det andra enkel.

Kognitiv Dissonans = …….

Protopsykologisk = …….

Trilobite
0

Protopsykologisk är ett ord jag aldrig hör i hela mitt liv.

piotrr
0

Det låter åtminstone som något som skulle kunna bli psykologiskt om man utvecklade det något. :) Jag såg vilket sammanhang det förekom i.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jag har nu påbörjat ordlistan men den har tunnt med referenser. Jag vill klaga på att jag råkade radera hela listan en gång och fick göra om; nu sparade jag den istället oftare och fick gå in och klicka redigera efter varje gång.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Jimmy-G
0

Det är ju inte ett ord som i direkt bemärkelse existerar, men som Per uppmärksammade korrekt, menar jag med det något som kan bli till erkänd psykologi om mer forskning förs kring fenomenet.

Om du är haj på engelska är denna artikel på Wikipedia väldigt bra. Det finns även en (väldigt) kort artikel på Svenska Wikipedia.

Balettnu
0

Jag skulle tycka det vara intressant att läsa om uppklarade brott som medium löst,hur dom gick till väga, tror att finns men kanske inte så vanligt då.

radio
0
  • #20. Balettnu. "Jag skulle tycka det vara intressant att läsa om uppklarade brott som medium löst"

Här har du de brott de bevisligen löst med hjälp av sina mediala krafter:

Balettnu
0

#21 Jag tror att det finns iaf någonstans..

vimes
0

Det vore kul att läsa något om postmodernism.

BillyKropotkin
0

De fanns i radios inlägg. Mellan kolonet och slutet på inlägget.

Balettnu
0

#24 Vad var det som fanns där,menar du?

Pallasita
0

#25: En lista över alla brott som klarats upp med medial hjälp = inga.

Balettnu
0

Det stod faktiskt att det fanns något i radions inlägg.

Men man kan se olika

Men betyder inte att för att någon inte vet..betyder inte att det inte finns info om detta som vi kan veta sen.

piotrr
0

Det finns info om massor av rättsfall där något pucko har tillfrågat siare istället för att utföra polisarbete. Det kan säkert bli material för en artikel.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Balettnu
0

Ja du får väl göra en artikel om puckona,så får jag leta vidare på nätet om jag hittar något dokumenterat fall av uppklarat brott.

radio
0

Återkom gärna om du hittar ett fall. Många tycker det är intressant att syna sådana för att se vad som är korrekt och vad som inte är.

Balettnu
0

#30 Klart jag gör om jag hittar något.

piotrr
0

Ett ouppklarat brott skulle förmodligen falla utanför sajtens ämne.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Jimmy-G
0

Jag är mitt i en flytt just nu, därför gar skrivandet av artikeln om pseudovetenskap ganska trögt. Nagon annan kanske känner sig manad att ta sig an den? :)

Pallasita
0

TAM London vore kul att se lite referat ifrån.

anundi
0

Ja, det skulle jag kunna leverera. När tid finnes…

VeVeN
0

Intressanta uppslag finns det ju hur mycket som helst av. Hyggligt aktuella ämnen:

• Elallergi, finns belägg?
  • Mobilstrålning, finns belägg för hälsovådliga effekter?
  • Kostrekommendationer, Vvilka varianter finns det belägg för?

Bara som förslag…

[TristanChi]
0

Jag vill se Higgs-artikelnCool

radio
0

Vi letar för fullt.