Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettnyheter
Läst 2292 ggr
chik
0

Göteborgsprofessor!!!"

Vad tycker vi-Ni om detta??Läs här

För mig verkar det som det är skrot o korn lite över allt.Om det nu är sant.Vilket man får tro..Eller????

Lena.P är jag i verkliga livet.

chik
0

Lite om detta i GT med..Tryck

Maria
0

Jag jobbar på Göteborgs universitetSkäms

/Maria

chik
0

bumblebooGråter Min lilla tanke med detta var att man kan inte lita blint på Vetenskap eller något utan man får tänka till själv..Skäms

Maria
0

Fast detta är ju rejält "smolk i bägaren" och med all kontroll så händer det inte så ofta tack och lov.

Fallet är dock inte utrett till fullo.

/Maria

chik
0

Precis inte klart..Så ingen dömd eller glömd…

radio
0
  • #3. "Min lilla tanke med detta var att man kan inte lita blint på Vetenskap eller något utan man får tänka till själv."

Självklart ska man inte lita helt på något för att det är vetenskapligt. Då är man ute och cyklar.

När man gör en vetenskaplig studie så ska den utföras och dokumenteras så att i princip vem som helst ska kunna göra om den. Det är en del av den vetenskapliga metoden.

När en studie är gjord skickar ofta forskarna den till något av de vetenskapliga magasin som finns, där kontrolleras den av andra sakkunniga innan den publiceras. Alla publicerade studier kan sedan sökas i Pubmed. Ibland krävs abonnemang för att läsa en hel studie, men inte alltid, man brukar också kunna läsa dem på ett bibliotek. En sammanfattning av studien finns alltid tillgänglig på webben.

Tyvärr förekommer forskningsfusk, men förhoppningsvis avslöjas sådant. Metoden med peer reviewad publicering finns för att fusket ska minimeras. Då man ser studier med helt fantastiska resultat så är de oftast publicerade i små branchmagasin, sällan peer reviewade och så bristfälliga att de aldrig skulle publicerats i de mer respekterade magasinen.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

BillyKropotkin
0

Det är full möjligt att detta är sant och det är för djävligt.

Jag antar att din poäng är att man inte kan lita på forskare för att de fuskar. Notera då att det är vetenskapssamhället själv har upptäckt detta och själv tar i tu med det.

Hur ofta hör man att t.ex. homeopater eller healers officiellt går ut och konstaterar att en av deras kolleger hart bluffat? Tvärtom har vi ju gång på gång sett hur man är villig att försvara de mest blatanta bluffar. (Colin Fry, t.ex.)

radio
0

Om ämnet i Dagens Medicin.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

piotrr
0

Hur tror ni att fusket upptäcktes?

A. Genom vetenskap.

B. Genom något annat än vetenskap.

/ Per