Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettmedicin
Läst 12925 ggr
runejonzon
0

Svinvirus i vanligt vaccin

Arvid Askendal 9 år ett av offren!!

En vecka efter vaccination blev Arvid sjuk,trött,svart under ögonen och gick upp i vikt!!

Arvid har är ett av 32 fall som drabbats av narkolepsi.

Han kan till och med somna på cykeln!!

Arvid har också fått mardrömmar,hallucinationer och kan "plötsligt" falla ihop!!Rynkar på näsan

Tidskriften NY Teknik avslöjar också att årets vanliga influensavaccin innehåller "svinvaccin"

anundi
0

En vecka efter vaccination blev Arvid sjuk,trött,svart under ögonen och gick upp i vikt!!

Att något sker efter X måste inte betyda att det orsakas av X.

Narkolepsi uppstår hos ett visst antal varje år. Det finns inget (än) som tyder på att det har skett en ökning. Sjukdomen drabbar ca 1/2000. Det innebär att ca 4500 personer "borde" ha det i Sverige. Dessutom dyker symptomen oftast upp i tidiga tonåren ungefär.

Därmed inte sagt att vaccinet är oskyldigt. Det jag menar är att det inte finns fog för att säga att det är skyldigt.

En annan fråga är denna: Om vaccinet orsakar narkolepsi, är då risken för narkolepsi större än riskerna med sjukdomen man vaccinerar mot? Som alltid inom medicin är det en riskavvägning som görs.

I senaste avsnittet av Skeptikerpodden diskuteras narkolepsi och vaccin.

runejonzon
0

# Du glömmer de övriga symtomen..hallucinationer och en känsla av att inte musklerna styr!! symtom han inte hade före vaccinationen!!

runejonzon
0

# Du glömmer de övriga symtomen..hallucinationer och en känsla av att inte musklerna styr!! symtom han inte hade före vaccinationen!!

anundi
0

symtom han inte hade före vaccinationen!!

Jag citerar mig själv: Att något sker efter X måste inte betyda att det orsakas av X.

Håller du med om det?

Har du några kommentarer på resten jag skrev?

piotrr
0

Är det "svinvirus" eller "svinvaccin" som du menade skulle ingå i årets vaccin mot sässongsinfluensa?

Narkolepsi är lite mystiskt, men det har samband med neurologiska problem och man tror att det kan ha samband med autoimmuna sjukdomar. Det är alltså inte helt osannolikt att det finns ett samband mellan vaccinationer och narkolepsi, men hittills är utredningen inte klar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

runejonzon
0

# 5 svinvirus. Ja,ur min synvinkel har det en "tydlig" neurologisk koppling/påverkan,främst då via "hjärnstammen"

olaka
0

Ett litet sidospår här är storyn om att läkarna i Finland avstod från att rapportera misstankarna för att bli publicerade i en stor tidning. Kan det verkligen vara så?

Om det är så förtjänar dom all kritik, oavsett utkomst av utredningen. Om det inte är så är det på gränsen till ärekränkning…

Upprörande i vilket fall som helst, tycker jag i alla fall.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

olaka
0

Ett litet sidospår här är storyn om att läkarna i Finland avstod från att rapportera misstankarna för att bli publicerade i en stor tidning. Kan det verkligen vara så?

Om det är så förtjänar dom all kritik, oavsett utkomst av utredningen. Om det inte är så är det på gränsen till ärekränkning…

Upprörande i vilket fall som helst, tycker jag i alla fall.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Pallasita
0

"Du glömmer de övriga symtomen..hallucinationer och en känsla av att inte musklerna styr!! symtom han inte hade före vaccinationen!!"

Men detta hör väl till symptomen vid narkolepsi?

runejonzon
0

#Ja,muskelpåverkan har du rätt i…men hallucinationer?

anundi
0

Det är självklart något de måste kritiseras för. Ytterst tveksamt beteende.

Vad tycker du om resonemanget jag gav i första svaret?

Dessutom innebär det forfarande inte att bara för att hallucinationerna kom efter vaccinering, så orsakas de också av vaccinet.

runejonzon
0

#11 Man får alltid överväga risker mot nytta.För min del är det alldeles för stora risker i förhållande till nytta..dessutom anser jag att det är frågan om mest "skrämselpropaganda"..stora pengar att tjäna på människors rädsla!!

anundi
0

Ja, riskavvägning är A och O.

Hur bedömer du riskerna i det här fallet? Mig veterligen finns det inga dokumenterade risker med vaccinet som överskuggar riskerna med sjukdomen.

Har du några uppgifter som visar annat?

runejonzon
0

Nja,nu är jag inte expert på narkolepsi,men själv föredrar jag som jag sagt tidigare homeopatisk medicin,några vaccinationer är inte aktuellt!!

Det finns nog en hel del dokumenterade uppgifter!!

Enligt Viera Schreiber Ph.D och boken Beteendestörningar i barndomen och samband med vaccinationer,har ett tjugotal fall mörkats i Sverige,där läkemedelsbolaget har betalat ut "skadestånd" emot "tystnad"

Min uppfattning är vidare att vaccinationer fungerar som en "katalysator för div allergier,astma mm..

Vad det gör på sikt med våran arvsmassa och vad det innebärför nya generationer kan vi bara gissa oss till,men min gissning är "klar"

anundi
0

"men själv föredrar jag som jag sagt tidigare homeopatisk medicin,några vaccinationer är inte aktuellt!!"

Ja, jag vet att du föredrar och förespråkar skakat vatten istället för fungerande behandlingar.

"Det finns nog en hel del dokumenterade uppgifter!!"

Trots ditt flitigt användande av utropstecken övertygar inte detta mig. Om sådana finns, borde du väl känna till dem? Visa gärna några.

"Min uppfattning är vidare att vaccinationer fungerar som en "katalysator för div allergier,astma mm.."

Jaha. Och vad baserar du din uppfattning på? Din uppfattning behöver nämligen varken påverka eller vara grundad i verkligheten. Om fallet är som du beskriver, visa belägg för detta. Annars betackar vi oss för ogrundade gissningar.

"Vad det gör på sikt med våran arvsmassa och vad det innebärför nya generationer kan vi bara gissa oss till,men min gissning är "klar""

Vad är det du tror att vaccin är egentligen? Det verkar som om du borde 1) ta reda på vaccin är, 2) hur de fungerar, och 3) varför man ger dem.

runejonzon
0

Vaccin är väl ngt som innehåller det naturliga ämnet "kvicksilver??

anundi
0

Ja? I en förening. Keeemiiiii. Svårt ämne för en homeopat, jag vet…

Menar du att du inte förstår att det handlar om dosering? Du får i dig mer kvicksilver om du äter en del fisksorter regelbundet.

Men vad är det du vill säga med den frågan då? Klarar du inte av att svara på frågorna annat än med en motfråga som ännu mer visar hur dålig koll du har på vaccin, medicin, toxikologi m.m.?

BillyKropotkin
0

Nej, Vaccin är inte något "som innehåller" kvicksilver. Vissa vacciner innehåller en kvicksilverförening (tiomersal) som konserveringsmedel. Andra gör det inte. Det är inte en egenskap hos vaccin att innehålla kvicksilverföreningar.

BillyKropotkin
0

Jag tror inte att man skall räkna med att någon som tror på homeopati skall förstå sambandet mellan dos och effekt.

radio
0
  • #16, runejonzon. "Vaccin är väl ngt som innehåller det naturliga ämnet "kvicksilver??"

Fel. Men liksom i homeopatika så kan det finnas. Du vet likväl som jag att viss homeopatika baseras på bland annat kvicksilver. I visst vaccin finns det med som konserveringsmedel.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

-Jon-
0

10. Narkolepsi innebär inte sällan hypnogoga hallucinationer. Det är en del av sjukdomen.

Som redan påpekats begår du ett logiskt felslut… post hoc ergo propter hoc för att använda det latinska namnet. Vad det innebär har du redan fått förklarat för dig i #1.

piotrr
0

Runejonzon, #6,

Så menar du att det finns LEVANDE "svinvirus" (antar att du menar virus från svininfluensan) i sässongsvaccinet?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

runejonzon, #14,

• Nja,nu är jag inte expert på narkolepsi,men själv föredrar jag som jag sagt tidigare homeopatisk medicin,några vaccinationer är inte aktuellt!!

Vad finns det för dokumenterade biverkningar av homeopatisk medicin? Och innan du svarar "inga" så kan du väl ta och jämföra det med dokumenterade biverkningar av nya vaccin, som du rekommenderar emot att man använder.

Nu är det sällan vanligt vatten, ens med hög prislapp, har några märkbara effekter, än mindre bieffekter, men du argumenterar alltså i vaccinets fall för att det kan vara farligt i framtiden även om vi idag vet att det inte är det, men du verkar inte använda samma sorts argument för att vara misstänksam mot homeopatiska ämnen, och det känns lite orättvist.

Om du verkligen ÄR rädd för vad som kan upptäckas i framtiden så bör du rimligtvis vara lika rädd för vaccin som för homeopatiska ämnen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Jag tycker inte att det har sagts tydligt nog för den som inte hängt med i disussionen eller inte vill sätta sig in i de svåra orden, så jag säger det igen för tydlighetens skull:

Att en sak händer efter en annan sak, betyder inte att den ena saken händer på grund av på den andra.

Om jag ramlar och slår mig efter att jag har ätit en pizza, så beror det förmodligen inte på pizzan. Om jag får ont i magen av att titta på skräckfilm, så kan det bero på skräckfilmen, speciellt om det händer varje gång, men det betyder inte att skräckfilm kommer att ge andra människor magont. Och om flera miljoner människor kan ta ett vaccin och sju personer dör efter att de har tagit det, så betyder inte det att vaccinet dödar människor - sju personer av flera miljoner dör HELA TIDEN oavsett om de tagit vaccin eller inte.

Samma sak med narkolepsin. Det är många barn varje år som drabbas, vare sig de vaccinerar sig eller inte. Det som behöver undersökas nu är om risken för narkolepsi kan öka på grund av vaccinet. Just nu är det alltså inte ens säkert att risken ökar alls, än mindre att det skulle bero på vaccin.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

runejonzon
0

" Ingen är så blind,som den som inte vill se!

# 20 Ja,det finns

som jag sagt mercurius i homeopatisk form,dvs ett kvicksilverpreparat,men då bygger det på en homeopatisk förståelse och används vid en symtombild,baserad på en "kvicksilverförgiftning" och en toxisk ärftlig miasma(arv,Dna)

I princip används det för "venerisk"(syfilis) påverkan,dvs undertryckta tillstånd som behandlats med kvicksilver förr i världen

#23 Det finns inga biverkningar,däremot finns det val av fel medel

som kan påverka.Kan vi inte ta och bestämma oss snart,ena

gången är det helt verkningslöst och bara vatten….andra

gången är det farligt och kan ge biverningar?? Svårt att få ihop

den ekvationen!!!

Ja, Doktorn,det har du rätt i,hallucinationer kan ingå i begreppet

narkolepsi!

Klass
0

#24 piotrr

Finns det något sätt att få reda på hur många människor av dem som inte vaccinerade sig som har fått narkolepsi den senaste tiden?

piotrr
0

#25, runejonzon,

Hur vet man att det inte finns några biverkningar av homeopatiska preparat? Om man till exempel använder ett "mercuri"-preparat för att behandla "venerisk påverkan" men istället råkar behandlas för kvicksilverförgiftning så vore det en oönskad verkan, alltså en biverkan.

Om du kunde ta och erkänna att det bara handlar om vatten så skulle vi vara överens om att det inte finns några biverkningar, men då finns det å andra sidan inga verkningar häller. Därför är vissa av mina kommentarer ställda som om dina förutsättningar vore sanna, och vissa är ställda från mitt eget perspektiv.

Jag ber om ursäkt för om detta blir rörigt, men jag tänkte att det kanske vore hyggligare att göra så än att konstant kommentera från mitt eget perspektiv, där människor som du säljer vatten på flaska till människor som är sjuka på riktigt. Från det perspektivet är det mycket svårt att visa dig någon sorts respekt. Därför väljer jag att göra vissa kommentarer från perspektivet att din verklighetsbeskrivning är sann.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Trilobite
0

Det enklaste är ju att kolla om antalet narkoleptiker ökat efter vaccinationen.

Så om kvicksilvret använs med "homeopatisk förståelse" är det skitbra, men om det används i pyttedoser som konservering i vissa vacciner är det skitfarligt?

Och är du inte rädd för biverkningar som kanske i framtiden kommer att komma av homeopatika, men är det av alla annan medicin?

En biverkning kanske kan vara sjukdomar? Det är ingen slump att sveriges sista polioepiemi slog till hos antroposoferna i Järna 1977 (!!!) och leddde till 26 smittade och en förlamad 2-årig flicka.

http://www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastbloggar/mats_reimer/2008/09/01/vill-vidarkliniken-vara-me/index.xml

piotrr
0

#26, Klass,

Det vet jag inte, men det första steget vore väl en klinisk granskning som den som nu utförs i hela Europa.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

anundi
0

homeopatisk förståelse

En så kallad oxymoron.

runejonzon
0

# 27 eftersom du snurrat till din frågeställninng om mercuris,så har jag svårt att svara på din fråga,om du vill så får du förtydliga det hela lite!!

Som jag sagt tidigare så är de flesta patienter som kommer till migmänniskor och djur,som inte kunnat få hjälp i den tradionella sjukvården..större delen  kommer sedan på bättrinsvägen efter mina vattenflaskor!!

anundi
0

Lustigt att homeopater slår på stora trumman när det gäller anekdoter, men att det inte går att visa att homeopati har effekt utöver placebo.

Man kan ju undra varför.

olaka
0

Om man spär ut anektdoterna i 10^30 delar statistik blir dom oändligt signifikanta.

piotrr
0

#31, runejonzon.

Jag tog mercurius som ett exempel, men det spelar egentligen ingen roll vad vi talar om, så jag tar det generellt:

Om ett homeopatiskt medel sägs ha mer än en effekt och du använder det medlet för att behandla en av de sker det sägs ha effekt mot, men istället ser den andra effekten - eller bägge effekterna - så har du observerat en bieffekt.

Att säga att homeopati inte har några bieffekter betyder alltså samtidigt att det inte har några effekter.

Sanningen, alltså där jag struntar i vad din åsikt är, är att homeopati saknar dokumenterade bieffekter inte bara för att det består av enbart vatten, utan också för att homeopatiska preparat sällan testas i samma utsträckning som riktiga läkemedel. Det är alltså inte så att preparaten har testats och visat sig vara säkrare än läkemedel, de har inte testats ordentligt och saknar därför dokumentation annat än den sortens magiska tänkande som du använder här, att kvicksilver skulle hjälpa mot kvicksilverförgiftning.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#31, runejonzon,

• Som jag sagt tidigare så är de flesta patienter som kommer till migmänniskor och djur,som inte kunnat få hjälp i den tradionella sjukvården..större delen kommer sedan på bättrinsvägen efter mina vattenflaskor!!

Så länge de bara kommer till dig med vaga obehagskänslor och uppfattningen att den verkliga sjukvården inte tagit dem på allvar, så är jag säker på att de mår bättre PÅ GRUND AV din behandling. Men vi har också nyss använt större delen av tråden åt att försöka förklara skillnaden mellan korrelation och kauslitet - samvariation och orsakssamband.

Det finns också ett annat begrepp vi inte har talat så mycket om: Regression til genomsnittet. Med tiden kommer det mesta att gå tillbaka till standardläget. Om människor vänder sig till dig när de mår som sämst kommer många av dem att må bättre senare. Inte på grund av dig, utan på grund av att de mår bättre med tiden.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

runejonzon
0

#35 okej om akuta urin,hals,bihålsinfektioner är "vaga obehagskänslor för dig,så kan jag meddela att denna uppfattning inte delas av mina patienter!!Det märks att du inte har ngn verklighetsförankring och patienterfarenhet av ditt resonemang.

Homeopatiska medel inriktar sig inte på små symtom,utan prioritetet ligger alltid mentalt vid val av medel(bortsett från ett akutfall) vid kroniska tillstånd har den menatal bilden alltid högsta prioritet,vet fortfarande inte vad du menar!!

anundi
0

Anser du att homeopati har effekt utöver placebo? Vidare, finns det studier som visar på denna effekt utöver placebo?

Ännu vidare, är det inte märkligt att så mycket vi faktiskt vet talar emot att homeopati fungerar?

Varför bortser du från riktig kunskap?

runejonzon
0

#36 Ha,ha,ni är väl för goa i er okunskap på det här stället!!!

anundi
0

Jag noterar att du undviker frågorna.

Talande.

Trilobite
0

Det är väl vettiga frågor? Finns det studier som visar på effekt?

Och jag tror du underskattar piotrr och anundi om deras okunskap. De ställer relevanta frågor för att de vet svaret

- det saknas studier som visar på resultat.

- preparaten har inte undersökts varken på effekt eller risker

- att utspätt kvicksilver skulle bota kvicksilverförgiftning är väl rätt anmärkningsvärt, eller hur?

Hur ser du själv på att Sveriges sista polioepidemi drabbade antroposoferna i Järna så sent som 1977? P g a att de vägrade poliovaccin.

runejonzon
0

# 39 Jag har redan svarat på dina frågor,det är klart att jag anser.Har inget intresse av jobba med placeboeffekter,behandlar så pass svåra tillstånd,att jag inte skulle våga,om jag inte kände mig trygg med homeopatisk metodik!

Vi faktiskt vet? inte jag, homeopater,tusentals patienter,tusentals läkare runt om i världen..antar att du menar du och dina skeptikerkompisar här!

anundi
0

"Jag har redan svarat på dina frågor,det är klart att jag anser.Har inget intresse av jobba med placeboeffekter"

Var har du svarat på frågorna? Vilka studier visar att homeopati har effekt utöver placebo.

Vi faktiskt vet? inte jag, homeopater,tusentals patienter,tusentals läkare runt om i världen..antar att du menar du och dina skeptikerkompisar här!

Jag menar förstås såväl allmän som specifik kunskap om kemi, fysik, människokroppen och vad som orsakar sjukdomar.

Att du inte verkar känner till sådant är uppenbart.

runejonzon
0

# 40

"De ställer relevanta frågor för det vet svaret" Jaha,det verkar väl inte så där överbegåvat att ställa frågor,där man redan vet svaret,kan jag tycka!!

#41 din verklighet och dina illusioner är inte min verklighet och många andras!!

Kan du se en ultaviolett stråle på en blomma??

Trilobite
0

Det är väl begåvat om det visar att du undviker att svara på frågan. (Som du fortfarande undviker att svara på).

- Finns det studier som visar att det fungerar?

Du verkar inte heller veta vad ett virus är och hur ett vaccin fungerar, om man betänker din post #14 :

"Vad det gör på sikt med våran arvsmassa och vad det innebärför nya generationer kan vi bara gissa oss till,men min gissning är "klar""

En annan fråga jag skulle vilja att du inte smet ifrån är:

- Hur ser du själv på att Sveriges sista polioepidemi drabbade antroposoferna i Järna så sent som 1977? P g a att de vägrade poliovaccin?

anundi
0

"Kan du se en ultaviolett stråle på en blomma??"

Den här frågan visar hur lite du kan eller förstår om ämnet.

Nej, jag kan inte se den. Men den går att påvisa med andra metoder!

Precis som en effekt som en behandling påstås ha. Finns den, då går det att visa att den finns.

Att du fortfarande undviker frågorna behöver knappast påpekas.

radio
0
  • #25. Ja,det finns som jag sagt mercurius i homeopatisk form,dvs ett kvicksilverpreparat,men då bygger det på en homeopatisk förståelse och används vid en symtombild,baserad på en "kvicksilverförgiftning" och en toxisk ärftlig miasma(arv,Dna)"

Så när man använder kvicksilver i ett medel på ett totalt ovetenskapligt sätt och helt utan påvisad positiv effekt så är det okej? Men inte när man använder en dos under gränsvärdet för att göra ett läkemedel säkert?

• I princip används det för "venerisk"(syfilis) påverkan,dvs undertryckta tillstånd som behandlats med kvicksilver förr i världen"

Vet du varför man slutade använda kvicksilver mot veneriska sjukdomar inom skolmedicinen? Det saknade effekt och var rent av livsfarligt. I dag skrattar man åt att det användes.

Det är intressant att homeopatis inte kommit dit ännu. Men klart, använder man sig inte av vetenskap så kan sådant vara svårt att förstå.

runejonzon
0

#46 Det har homeopaterna vetat länge,men tack vare mänsklighetens misstag (skolme.),måste homeopater "städa upp" och om du därtill hade homeopatiska kunskaper så hade du förstått varför man andvänder mercurius.Du har iofs själv sagt svaret.Förvånad

anundi
0

¤47

Varför svarar du inte på mina frågor?

runejonzon
0

Har svarat på dina frågor? din vetenskaplighet intresserar mig inte,så det behöver du inte älta igen!!

BillyKropotkin
0

#47,#49

Du har inte alls svarat på frågan om polioepidemin i Järna. Varför gör du inte det?

radio
0
  • #47. "och om du därtill hade homeopatiska kunskaper så hade du förstått varför man andvänder mercurius."

Aha, så man måste ha kunskaper om din fantasivärld för att förstå. Då hänger jag med. Kan du på något sätt bevisa att du och dina så kallade patienter inte bara leker?

BillyKropotkin
0

Om vetenskap inte intresserar dig, varför diskuterar du då på detta forum?

anundi
0

"Har svarat på dina frågor?"

På den frågan svarar jag nej.

"din vetenskaplighet intresserar mig inte,så det behöver du inte älta igen!!"

Ja, som homoepat hör det till att inte intressera sig för vetenskap.

runejonzon
0

# 53 Nej,som homeopat är man mer intresserad av att hjälpa alla de människor som inte får ngn hjälp inom den vanliga sjukvården.

# 51 Ja,det är bra om man typ har en 3 årig utbildning,därtill är det bra om man har en basmedicinsk utbildning motsv 50 poäng.

Ja,i Frankrike har man mycket fantasier,framför allt 32% av de skolmedicinska läkarna som skriver ut homeopatica.

# 50 har du läst en skolmedicinsk fass?? Om inte kan du få lite hjälp på vägen..Varan,blodförtunnande medel..bra för blodproppar mm. liten hake bara..flera tusen stryker med i hjärnblödning varje år..i vetenskapens namn,som sagt!!

SkepticTank
0

har du läst en skolmedicinsk fass?? Om inte kan du få lite hjälp på vägen..Varan,blodförtunnande medel..bra för blodproppar mm. liten hake bara..flera tusen stryker med i hjärnblödning varje år..i

Ja, visst är det läskigt med preparat som verkligen gör något i kroppen.

radio
0
  • #54. Ja,i Frankrike har man mycket fantasier,framför allt 32% av de skolmedicinska läkarna som skriver ut homeopatica."

Eftersom deras patienter efterfrågar den icke evidensbaserade behandlingen så är alternativet att förlora kunder.
Att det finns läkare som sysslar med homeopati betyder absolut inte att den har verkan.

Ytterligare ett felslut av dig.

När får vi se vetenskapliga studier som visar att det fungerar?

runejonzon
0

# 54 Ja,riktigt otäckt..listan kan göras lång,slog just fram ett annat vetenskapligt medel med namnet Tryptofan: Bra mot ångest

Biverkningar:

vanliga:dåsighet,trötthet,viktökning,svettning,yrsel,illamående,ekg-förändringar.

mindre vanliga:

kräkningar,skakningar,mani,koncentrationssvårigheter.ångest.sömnlöshet,mardrömm

sällsynta:blodpåverkan.hjärtinfarkt,hallucinationer,epileptiska anfall.

Ja,det är en intressant bok!!

SkepticTank
0

Så du menar alltså att mediciner har biverkningar?!?!

Hur kan det då komma sig att läkarna ändå skriver ut dem till patienter??? Det är ju nästan mord!!!

Och varför tiger inte läkemedelsbolagen om det???

Fattar noll!

runejonzon
0

# ja,en långsam förgifting,ibland kan det dock gå fort.Nja.läkaren har ju inte så mycket val,de har ju inga kunskaper om hur man "läker" saker och ting på ett naturligt sätt,då homeopati inte ingår i deras utbildning

.Nej,biverkningar är bra för läkemedelsbolagen,det skapar nya piller!! Patienten måste ju slutligenoxå gå till olika "specialister" för alla biverkningar,skapar jobb,sedan måste det till nya läkemedel för biverningarna..hjulet rullar och pengarna snurrar in i en rasande takt!!

Biverkningar är bra för börsen!! tänk om det fanns medel som tog hela människan,som homeopati tex..då skulle ju läkemedelsföretagen dö ut..inte bra!!

BillyKropotkin
0

• har du läst en skolmedicinsk fass??

Skulle det vara ett svar på frågan om polioepidemin i Järna?!?

Kom igen nu. Om du tycker att frågan var för luddig så kan jag gärna förtydliga:

• Om det nu är så att vaccin inte har verkan, hur kommer det sig att polio försvunnit i Sverige sedan man började med massvaccination och den sista polioepidemin in Sverige (1977) inträffande just hos antroposoferna i Järna som ju är motståndare till vaccination?
  • Om nu homeopatiska preparat har så god verkan, hur kom det sig att 26 personer bliv sjuka i polio bland antroposoferna i Järna 1977 och en flicka blev förlamad?
runejonzon
0

#60 har inte sat att vaccin kan ha en positiv effekt,utan att riskerna för biverkningar är för stora.

Låt mig se,1977,säger du,ja då va jag typ nio år och va ute i skogen

och lekte indian och cowboy,har därför lite svårt at svara på din fråga.

radio
0

runejonzon:

Hur skulle det kännas om du upptäckte att homeopati bara var en stor bluff som bygger på ren tro?

Kan din ovilja mot att göra din behandling ens något vetenskaplig ha något att göra med hur din reaktion skulle vara? Eller varför är du ointresserad av studier? Du vet att det går att genomföra. Du vet också att egna upplevelser är otroligt dåliga för att påvisa något.

runejonzon
0

Jag har inga problem med att vara med i ngn seriös studie,har sagt det förut,barn och djur har ingen aning,men blir ändå snabbt bättre.

(ser att jag skrivit tryptofan,som är en aminosyra,lite trött,ska vara Tryptizol, mitt inlägg#57)

SkepticTank
0

Uppenbara fördelar med homeopati (för homeopaten):

• Extremt billigt att framställa. Oändligt lite av en ingrediens. Resten vatten.
  • Eftersom ingen verklig effekt på patenternas tillstånd uppstår, kommer de tillbaka för ny konsultation och nytt arvode.
  • Ingen besvärlig högskoleutbildning för att bli homeopat.
  • Ingen tillsynsmyndighet som lägger sig i verksamheten.
  • Inga biverkningar (som sagt).
  • Fri prissättning.
  • Du behöver inte tro på det själv.
radio
0
  • #63. runejonzon. Jag har inga problem med att vara med i ngn seriös studie,har sagt det förut…"

Kan du börja med att dokumentera de fall du själv har, och sedan presentera dem? Naturligtvis ska du anonymisera.

• "…barn och djur har ingen aning,men blir ändå snabbt bättre."

Skämtar du, eller behöver du verkligen ha ytterligare förklaringar på varför barn och djur kan upplevas bli bättre, eller till och med bli bättre efter en homeopatisk behandling, UTAN att det behöver ha något med homeopatikan att göra alls?

Jag blir skrämd av att en person som påstår sig bota sjuka inte verkar ha ens de grundläggande kunskaperna i hur människan fungerar. Det har ingenting med att göra att du är homeopat, jag skulle säga det samma till en läkare om hen uppvisade samma okunskap.

Att leka och fantisera att man är en indian eller cowboy är otroligt bra för ett barns utveckling, man ska även fortsätta att leka som vuxen, men för att vara vuxen bör man nog kunna skilja mellan fantasi och verklighet.

olaka
0

• Inga biverkningar (som sagt).

Du glömmer två vanliga biverkningar efter konsumtion av all homeopatmedicin:

• Lätt tryck över urinblåsan.
  • Oförståligt hål i plånboken.

Som en krogrunda utan det roliga.

anundi
0

Inte menar du väl att du måste ha varit där personligen för att kunna besvara frågorna som Billy ställer?

BillyKropotkin
0

• Låt mig se,1977,säger du,ja då va jag typ nio år och va ute i skogen och lekte indian och cowboy,har därför lite svårt at svara på din fråga.

Detta måste vara en av de mest patetiska undanflykter som jag har sett!

runejonzon
0

# 64 Ger dig rätt på punkterna 1,5,6…stora samhällsvinster och stora vinster för den sjuke,dock inte så stora vinster för en seriös homeopat.

radio
0
  • #63. "Jag har inga problem med att vara med i ngn seriös studie…"

Om en sådan studie skulle ge negativt resultat för homeopatika. Skulle du då kunna att tänka dig omvärdera det du i dag tror om behandlingen?

Anser du att det hittills gjorts någon studie om homeopatika, som är seriös i dina ögon?

Klass
0

Jag förstår inte varför ni fortsätter att älta detta när svaret på allt redan finns här.

Efter ett sådant uttömmande erkännande finns väl inte mycket att tillägga, förutom kanske ett stort huvudskakande med stora ögon.

Eller?

runejonzon
0

# Vad där?

runejonzon
0

På radion idag. Citat från läkemedelsrepresentant!

" Det verkar som vi har en onormalt hög frekvens av fall narkolepsi

tiden efter svininfl.vaccinationen"

anundi
0

Har du något att säga om detta?

• Sammanfattningsvis visar denna första del av utredningen av narkolepsifallen att såväl i Sverige som i Stockholms län har antalet fall av narkolepsi ökat i befolkningen. Samtidigt visar data från Stockholm att ökningen tycks vara i samma storleksordning hos de som vaccinerats och de som inte fått vaccin.

Källa: Aktuellt läge i utredningen av narkolepsifall (Läkemedelsverket).

Är det också vaccinets fel, att ovaccinerade drabbas av narkolepsi?

anundi
0

För övrigt fortsätter du med post hoc-felslutet. "Efter det, därför på grund av det". Så är det naturligtvis inte per automatik. Detta vet du, men du ignorerar det hela tiden.

Pallasita
0

"Är det också vaccinets fel, att ovaccinerade drabbas av narkolepsi?"

Luftburet, kanske?

runejonzon
0

# 76 Då har du glömt att de allra flesta människor/barn vaccinerats

ett antal gånger som barn!!

olaka
0

Så varför syns ökningen just i år? Har inte människor vaccinerats hur länge som helst?

anundi
0

Aha! Det var alltså inte svinvaccinets fel? Hur ska du ha det?

Flyttar du inte målstolparna nu?

En vaccinmotståndares vardag; att slänga sig med felslut efter felslut.

runejonzon
0

# 77 Vad är det som säger att narkolepsi inte orsakats  av tidigare vaccinationer,dvs de fall som redan finns?,att man sedan ser en ökning vid en "massvaccination" talar väl knappast emot antagandet att vaccinationer generellt kan ligga bakom narkolepsi?

SkepticTank
0

Vad är det som säger att ökningen inte beror på nypremiären av Fångarna på Fortet? Det gick ju i en massa avsnitt redan på 1990-talet.

Denna kommentar har tagits bort.
anundi
0

• "Vad är det som säger att narkolepsi inte orsakats av tidigare vaccinationer"

Fel, fel fel! Frågan man ska ställa är denna: Vad är det som säger ATT narkolepsi orsakas av vaccin?

Dina gissningar räcker inte.

Trilobite
0

Du påstår ju att de ökat nu, p g a vinfluensavaccinet.

När det visade sig att det ökat lika mycket hos de som inte fick vaccin påstår du att det nog berodde på gamla vaccin. Det är ju helt snurrig argumentation. Märker du inte det själv?

Klass
0

Det är tur att målstolpar går att flytta.

piotrr
0

#36, runejonzon

Så nu erkänner du att du behandlar akuta sjukdomsbesvär med metoder som saknar vetenskapligt stöd?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#57, Runejonzon,

Jag har försökt fråga dig detta i en annan tråd, men kan inte minnas att jag fick något svar. Det handlade om biverkningar. Jag talade om kvicksilver, som du av någon anledning kallade för merkurius. Du menar att det inom din tradition går att behandla mer än en sorts åkomma med "mercurius". Jag menar att om det går att behandla två olika åkommor med ett medel, och man använder detta medel för den ena åkomman på någon som lider av båda åkommorna, så är det ena en avsedd effekt och det andra en bieffekt.  Det betyder att dina medel också har bieffekter om och bara om de faktiskt har några effekter.

Den verkliga förklaringen till att homeopatiska preparat saknar bieffekter, är att de inte har några effekter.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#59, Runejonzon,

Den som tar homeopatika läker sannerligen på ett naturligt sätt, eftersom de läker helt utan hjälp från några som helst preparat annat än vanligt vatten, som också är oerhört naturligt. Och när någon dör för att de tog homeopatiska preparat istället för en verksam medicin, så är det en helt naturlig död.

• Biverkningar är bra för börsen!! tänk om det fanns medel som tog hela människan,som homeopati tex..då skulle ju läkemedelsföretagen dö ut..inte bra!!

Jag tänker inte ens fråga hur du får ihop biverkningar med börsen. Ingenting av det du säger verkar ha någon rationell förklaring, så det är lika bra att inte ens fråga. För när man ändå frågar, kommer det inga svar från dig, bara mer av samma sorts osammanhängande pladder.

*

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Rättelse på 87,

Det var tydligen I DEN HÄR TRÅDEN som jag ställde frågan om biverkningar till rune, och det är i den här tråden som han fortfarande inte har svarat.

Jag ber om ursäkt för mitt misstag.

Däremot frågade jag rune i en annan tråd hur han hade kunnat diagnosticera en person som han påstod var "kvicksilverpåverkad", men det har jag inte heller sett något svar på. Tungmetallförgiftning har nämligen en rad svårlästa symtom… som rune nu har haft gott om tid på sig att läsa på om, så att han kan svara rätt på frågan såhär i efterhand.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Denna kommentar har tagits bort.
anundi
0

• "terapier som saknar vetenskapligt stöd!!"

Varför saknar de stöd månntro? Kan du ge en av dina gissningar här också?

• Dagar efter sprutan,kom ett dött foster ut!! Slumpen? ja,troligen för en skeptiker,för mig stärker det bara min uppfattning!

Ja, det kan ha många orsaker. Vi vet inte vad som orsakade det fallet, nej. Inte du heller, men eftersom du gillar felslut och hatar vetenskap nöjer du dig med din gissning.

Här borde du ha skrivit "post hoc, ergo propter hoc" som du så gärna gör, men vid fel tillfällen. Precis som om du inte förstod vad det betyder.

Kan du för övrigt tänka dig vad som hade hänt med den gravida kvinnan om hon hade blivit sjuk i influensan?

Riskbedömning är nog inte heller din starka sida, men kan du ens föreställa dig att precis samma sak hade kunnat hända ändå? Man bedömde helt enkelt att risken med att insjukna var större än med att ta vaccinet.

Och vet du, en som tog svinvaccinet vann på Triss dagen efter! Vaccin orsakar lottovinster! Det var ju efter, alltså måste det vara därför!

piotrr
0

#90, runejonzon,

Du kanske skulle läsa vad det var jag svarade på. Du skrev "urin,hals,bihålsinfektioner". De saknar inte alls "vetenskapligt stöd", det är bara att pensla och/eller sätta kultur av proverna och identifiera vad det gäller. Eller menar du att du, som saknar medicinsk utbildning, trodde att det var urinvägs-, hals- och bihåleinfektioner, men att du saknar stöd för att påstå det? Hur kan du göra det? Hur kommer du du över huvud taget fram till att det var urinvägsinfektion, till exempel, om du saknar såväl utbildning som färdighet för att bedöma det?

• Behandlar dagligenakuta ryggskott mm med kiropraktik,akupunktur,kraniosakral terapi mm,terapier som saknar vetenskapligt stöd!!

Jag rekommenderar att du rådgiver med din advokat innan du fortsätter skriva här. Vi tillåter inte inlägg som innebär, uppmuntrar till eller marknadsför verksamheter som bryter mot lagen. Inte ens när lagen heter LYHS, SFS 1998:531.

• Idag kommer bla en kvinna på återbesök för kontroll,en kvinna som just fått mercurius för en kraftig infektion i bröstbenet,efter ett antal kurer pencillin,som inte hjälpt henne ett dugg,blev hon frisk efter 10 dagar av mercurius,

Fortsatte hon ta sitt penicilin under tiden du gav henne vatten för 500kr i timmen, eller rekommenderade du att en människa med en kraftig infektion i skelettet skulle avbryta sin medicinering?

• Kan också tillägga att kvinnan va mycket skeptisk,alltså låg placeboeffekt!

En vanlig missuppfattning. Dels är inte skeptiker mer motståndskraftiga mot placebo, och dels söker sig inte skeptiker till kvacksalvare för en verklig behandling.

• En liten pojk som inte velat äta,varit på utredning mm..bup och skolmed.utr.Ständigt blek och trött..eftersom man inte får behandla barn,fick mamman ett homeopatiskt tips,köpte medlet på annat håll. Nu äter pojken igen,när han inte fått pillren på ett tag,återkommer ibland symtomen,när mamman ger pojken pillren,så äter han igen redan efter en timme!! Placebo? barn!!!

Jag blir nu tyvärr tvungen att stänga av dig från Skepticism i fokus för att du marknadsför kriminell verksamhet. Det är visserligen sant att

• "3 § Den som utövar verksamhet som avses i 1 § får inte undersöka eller behandla barn under åtta år."

…och det är ju väldigt "bra" att du medvetet försöker kringå lagen genom att istället för att behandla barnet "tipsa" mamman, men det innebär tyvärr att du istället gör dig skyldig till det som står i paragrafen precis ovanför:

• 2 § Den som utövar verksamhet som avses i 1 § får inte // 5. utan personlig undersökning av den som sökt honom eller henne lämna skriftliga råd eller anvisningar för behandling,

Jag är inte jurist och kan därför inte avgöra om det du sysslar med faktiskt är kriminellt, men det är också därför jag som administratör måste fälla hellre än fria, eftersom jag inte kan förväntas göra en exakt bedömning av vad som är brottsligt eller inte.

Tyvärr finns det inget sätt att överklaga mitt beslut, så jag kommer att ge dig till ikväll att antingen redigera dina inlägg efter att ha rådfrågat en advokat och redigera dina inlägg så att ingen del av dem kan sägas tummapå lagens råmärken,  eller bli avstängd härifrån.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

runejonzon
0

Ehh va? jag har nog min fulla rätt att svara på frågor om ja får sådana,menar du att det är kriminellt att behandla ryggskott,med tex akupunktur??

runejonzon
0

Om em mamma tex frågar hur jag gjort med vaccinationer kring mina egna barn och jag informerar henne om min syn på det hela,för och nackdelar och lämnar beslutet till henne,skulle detta då vsara kriminellt?

piotrr
0

Fråga inte mig, fråga din advokat.

Du har till klockan 19, ungefär.

Om du ändå frågar mig istället för en advokat skulle jag påpeka att det är skillnaden mellan att inom ramen för sin yrkesroll ge råd till en patient om deras barn å ena sidan, något du precis har givit ett väldigt starkt intryck av att du precis har gjort, och att å andra sidan bara prata med en personlig bekant om dina egna erfarenheter.

Detta är två helt olika saker. Som utövare av "komplementär och alternativmedicin" omfattas du av en lag som säger vad du får och inte får säga inom ramen för ditt arbete. Den lagen omfattar inte privatpersoner. Så för att reda ut vad det är du sysslar med egentligen, behöver du förmodligen tala med någon som, till skillnad från dig eller mig, faktiskt har utbildningen att avgöra det.

Du sätter väl tillit till utbildning?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

runejonzon
0

#95 till 19,00 vadå?? men om det mesta jag berättat för dig bara är sagor då? aha,så det är så ni gör här,när nu får lite mothugg och inte kommer ngn stans,så lägger ni in hot?

anundi
0

Lagen finns där.

Det är inget hot att säga att du bryter mot den, och att sajtvärden inte vill ha lagbrott här. Du har förstås inga sådana skrupler, så lagbrott eller brott mot verkligheten bekommer dig inte.

Synd bara att du med din oerhört gedigna utbildning och ditt stabila medicinska kunnande reduceras till en mer eller mindre medveten brottsling.

runejonzon
0

#97 Jag känner till lagen och behandlar inte barn under åtta,däremot som jag sa,så svarar jag på frågor kring tex vaccinationer,sedan får föräldren själv ta ställning.

Ja,då har Per lite att jobba. 1) ta reda på vem jag är.2) veta att det är jag som skriver här.) 3.utgå ifrån att jag talar sanning och inte bara provocera4),Hitta personen i sagan.!!!

Utöver det oxå motbevisa att man inte får prata med en föräldrer med barn under åtta år!!

piotrr
0

#96, runejonzon,

Sajtens regler hittar du här.  Som du ser är den allra första regeln att det inte är tillåtet att "Bryta mot svenska lagar och förordningar". Det står också at man inte får "Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande", så om mitt syfte verkligen hade varit att kasta ut dig hade jag bara behövt påstå att du gör reklam för din verksamhet - som kanske bara är en saga - och använda det som anledning att utesluta dig från sajten. Men det är alltså inte det jag gör nu.

Jag ger dig till klockan 19 att antingen redigera de inlägg som kan bryta mot Lag (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område eller på ett tillfredställande sätt förklara att du i själva verket bara har diktat ihop det hela som en saga - men om man hittar ditt namn på AllaBolag.se så kommer det förmodligen att bli ganska svårt att övertyga en skeptiker om.

Jag hade inte heller behövt ge dig en tidsfrist, men jag vill låta dig förklara dig.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

runejonzon
0

Per !! om det finns ngt inlägg som stör,så kan du ta bort det!!

Vad är Alla bolag för något? "om man hittar ditt namn..vad menas?

anundi
0
  • "Vad är Alla bolag för något?"

allabolag.se

runejonzon
0

Oki,tack,nej,där är jag nog inte med!

runejonzon
0

Per.

Eftersom du dragit ut allt i mitt inlägg nr 90,så vet jag inte exat vad du menar..skulle jag inte ha rätt att behandla askuta ryggskot,med tex kiropraktik,akupunktur??

Du får gärna kommentera!!

Du får gärna ta bort inlägg 90 om du som Sajtvärd bedömmer det är som ngt som inte följer reglerna!!

piotrr
0

rune,

Om du vill att jag tar bort inlägg #90 så är jag nöjd, om det inte kommer fler inlägg där du talar om att behandla barn du inte har träffat genom att ge "råd" till deras föräldrar.

Som jag skrev tidigare, jag är inte jurist och kan inte bedöma lagen. Samtidigt är jag som Sajtvärd skyldig att följa reglerna som säger att inget som bryter mot svenska lagar och förordningar är tillåtet. Så även om jag låter dig marknadsföra din praktik (eller vad den är för något) genom att berätta om den, så måste jag vara extremt försiktig med vad jag tillåter att du påstår om "alternativa" behandlingar som kvicksilverförgiftning och massiva skelettinfektioner och allt vad det har varit.

Tänk om någon tar det du säger på allvar och verkligen slutar ta sin medicin mot en dödlig sjukdom, eller avstår kelering mot tungmetallförgiftning, för att du sticker nålar i dem och ger dem rent källvatten att dricka.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Ber om ursäkt för att tråden ser lite konstig ut nu. Ett inlägg har fallit bort för att följa reglerna för sajten. Ingen har stängts av. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

runejonzon
0

Per.

Nu tror jag inte att ngn plötsligt slutar och ta sin skolmedicin med dödlig sjukdom bara för att vi"chattar" och diskuterar här iofs.

Men det är helt i sin ordning att du tar /tagit bort inlägg 90.

Kvinnan hade ingen dödlig sjukdom,utan en infektion.

radio
0
  • #106. "Kvinnan hade ingen dödlig sjukdom,utan en infektion."

Vet du, jag blir mer och mer skrämd av dina uttalanden. Menar du att du verkligen behandlar sjuka människor? Av vad du skriver anser jag att din kunskapsnivå i ämnet ligger på en sjukt(!) låg nivå.

"Varje minut dör närmare 30 människor världen över i infektionssjukdomar"

runejonzon
0

# 107 Så du menar att varje infektionen i kroppen är till största delen kopplat till döden?

Kvinnan hade fått diagnosen av sin läkare dvs infektion bakom bröstbenet. Kvinnan hade oxå ätit flera kurer pencillin.

Hur homeopatisk synvinkel är inte diagnosen så intressant!!

Inte heller ur kinesisk medicinsk synvinkel, Om diagnostiserar värken i bröstbenet ur ett Tcm-begrepp(kinesisk med) ser man det som ett kraftfullt hettatillstånd/eld som leder till uttorkning av benet

Tillståndet kallas då "steaming bone disorder"

Om man ser det ur en homeopatiskt tillstånd,så kan man misstänka ett syfilitiskt angrepp,dvs ngt som kan leda till benröta.

Man behandlar därför hela miasmabilden,i ett sådant fall använder en homeopat bla mercurius,det va dit jag ville komma!!

Kom nu inte med kvacksalverilagen igen,när jag försöker förklara!!

radio
0
  • #108. "# 107 Så du menar att varje infektionen i kroppen är till största delen kopplat till döden?"

Så har jag absolut inte skrivit. Däremot darrar jag inte på manschetten när jag nu säger att om sådana som du skulle behandla alla infektioner med homeopatika så skulle dödssiffran stiga rejält.

Att som du behandla en infektion med kvicksilver (mercury) slutade skolmedicinen med för många, många år sedan då det uppdagades att det gav dödliga skador. Men det kapitlet kanske saknades i din basmedicinska bok.

runejonzon
0

#109 Nej,men du förstår inte principerna för homeopatisk medicin!!

Det är just därför man som homeopat använder"mercurius" för att

mänskligheten,behandlat sjukdomar med rent kvicksilver "förr i världen"

Vid homeopatisk läkemedelsprövning,alltså en prövning av medlets

bieffekter, kommer kroppen att visa massa förgiftninssymtom,bla,brännande känsla i benhinnor och skelettet.

När en patient kommer för sådanana symtom får han just mercurius

Utifrån den homepatiska principen "llika botar lika" alltså ett kvicksilverpreparat i utspädd form,ja,ibland ej mätbart!!

Det är detta du inte förstår!!

piotrr
0

Men du använder ju inte kvicksilver, du använder "potentierat mercurius", det vill säga "vatten". Eller? Kom inte och säg att du har ett lager av giftiga tungmetaller som du "testar" på dina "patienter".

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

runejonzon
0

Ja,du kan kalla det vatten om du vill!! men urtinkturen är i ren form

innan spädning!! Nej,jag har inget lager av "tungmetaller" och prövar inget,det har redan hanemann och hans lärjungar gjort!!

Däremot använder jag mercurius,arsenicum,div ormgifter mm i potenserad form!! enligt principem "lika botar lika!

radio
0
  • #110. "Nej,men du förstår inte principerna för homeopatisk medicin!!"

Istället för att komma med påståenden om att ingen förstår din tro, inse att det är en tro. Alternativt, bevisa att skiten har effekt.

Jag tror att ytterst få av de som behandlar med homeopatiska medel verkligen tror att det botar, jag vägrar att tro det. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att det finns de med ekonomiska intressen. Kanske läkare med halvtomma mottagningar eller med patienter som hört så mycket gott om homeopatika, att de tar in produkten i sitt sortiment för att de måste gå runt eller för att tjäna mer - men att en utbildad läkare skulle tro att det hjälper annat än som ren placebo, inte en chans.
Och givetvis måste en person som går en homeopatisk utbildning betala tillbaka sina studielån. Kanske någon där verkligen tror, men andelen kan inte vara vidare hög.

De som låter sig behandlas är det nog annorlunda med. De tror säkert att homeopatiska piller bara är en snällare variant av vanlig medicin. Vet man inget om hur läkemedel fungerar, om hur homeopatika framställs, hur kroppen fungerar eller skillnaden mellan en infektion och en inflammation - ja då är det lätt att tro att det är ungefär detsamma. Saknar man dessutom kunskap om VAD som verkligen gör en person frisk, varför man ibland får använda flera antibiotika, varför det kan verka som om man blir frisk av homeopatika etc, ja då är saken biff - där finns ju patienten som faktiskt är nöjd.

Nöjd trots att homeopatikan helt saknade effekt.

Är det nöjdheten ni vill få så kan jag lättare förstå branschen, även om jag tycker det är tokfel att luras då jag anser att det urholkar förtroendet för vetenskapen och vården.

Not till övriga läsare: Angående 500:-/h så vill jag poängtera att en homeopat naturligtvis tjänar pengar även på sockerpillren.

runejonzon
0

# konstig inställning du har,så du tror på fullaste allvar att tusentals homeopater skulle utbilda sig i ngt de inte tror på? för att tjäna pengar?? Ja,du min skeptikervän,då finns det nog tusen andra sätt som skulle vara lättare att tjäna ngt på..tar förutom utbildningen ganska många år att bygfga upp en praktik..

Tror du verkligen att läkare i Tysklan,Frankrike väljer homeopatisk medicin för att tjäna pengar???

Sockerpillren är dessbättre billiga,så ingen större förtjänst den vägen..jo,för samhället och patienten!!

radio
0
  • #114. # konstig inställning du har,så du tror på fullaste allvar att tusentals homeopater skulle utbilda sig i ngt de inte tror på? för att tjäna pengar??"

De tror säkert på homeopatika när de börjar sin utbildning. Antar att rekryteringen sker hos troende patienter. Om utbildningen verkligen hanterar basmedicin så borde där de flesta inse att något inte stämmer. Det finns ju en anledning till att man inte kan visa upp mer än några enstaka svajiga studier till fördel för homeopatika. Har utbildningen gått nog långt och man dessutom bokat in sig på några år till, ja då kanske det inte finns något alternativ.

Och pengar vill väl alla tjäna, om inte annat så för att kunna betala tillbaka sina (studie-)lån.

• "Ja,du min skeptikervän,då finns det nog tusen andra sätt som skulle vara lättare att tjäna ngt på..tar förutom utbildningen ganska många år att bygfga upp en praktik.."

Möjligt. I så fall måste det vara extra jobbigt för den nyutbildade homeopaten.

• "Tror du verkligen att läkare i Tysklan,Frankrike väljer homeopatisk medicin för att tjäna pengar???"

Jag tror det till stor del är så. Anser det är ännu värre om de flesta faktiskt tror på homeopatika, utan några vettiga studier att luta sig emot.

• "Sockerpillren är dessbättre billiga,så ingen större förtjänst den vägen..jo,för samhället och patienten!!"

Vad är täckningsbidraget? Vad har du för snittförsäljning vid ett besök? Vad menar du med "billiga"? Vad kostade kvicksilvret kvinnan med infektionen fick utskriven?

runejonzon
0

Ett homeopatiskt s.k enkelmedel,kanske liger på 100 kr ut till patienten,hade förstått di bättre om du hade synpunkter på hälsokosten och deras narurmedel,vilka kan vara svindyra!!

Där man oxå verkligen "marknadsför medlen i olika veckotidningar!

radio
0
  • #116. "…hade förstått di bättre om du hade synpunkter på hälsokosten och deras narurmedel,vilka kan vara svindyra!!"

Att hälsokostbranschen är tvivelaktig gör väl inte dina sockerpiller bättre, eller hur tänker du?

• "100 kr"

Vad det var kvinnan med infektionen fick betala för sina medel? Hur mycket vinst hade du på dem?

runejonzon
0

nej,men nu tänkte jag prismässigt,eftersom det va din fråga!!!

runejonzon
0

nej,men nu tänkte jag prismässigt,eftersom det va din fråga!!!

radio
0

#118-119

Om det var så att du ville svara på mina frågor gällande priset så kommer de igen:

Vad är täckningsbidraget? Vad har du för snittförsäljning vid ett besök? Vad menar du med "billiga"? Vad kostade kvicksilvret kvinnan med infektionen fick utskriven?

Edit: Med tanke på att kvinnan kanske fick mer än kvicksilver ordinerat, så vill jag givetvis ha reda på vad hela hennes "paket" kostade.

runejonzon
0

#120 Som klassisk homeopat jobbar man bara med ett medel,så vart ligger det matematiska problemet? 500 kr + 100 kr,bär väl bli 600 kr!! En stor grupp som kommer till mig,kommer för kiropraktisk ¨behandling eller kraniosakral behandling,ibland kan de då få ett förslag på ett homeopatiskt medel i samband med det alltså en kostan på 100 kr för medlet!

Sen vet jag att det finns s.k ögondiagnostiker som säljer påsvis med medel..naturmedel,vitaminer,mineraler,homeopatiska komplexmedel osv..inget jag förespråkar dock!!

radio
0
  • #121 "Som klassisk homeopat jobbar man bara med ett medel,så vart ligger det matematiska problemet? 500 kr + 100 kr,bär väl bli 600 kr!!"

Var 600:- det som kvinnan med infektionen fick betala för besök och medel?

• "Sen vet jag att det finns s.k ögondiagnostiker som säljer påsvis med medel..naturmedel,vitaminer,mineraler,homeopatiska komplexmedel osv..inget jag förespråkar dock!!"

Om jag förstår dig rätt så är viss homeopatisk behandling inte vidare seriös, eller?

runejonzon
0

#122 Varför så fixerad vid den uppgiften? har ju gett dig siffrorna,men som vanlig ska det väl tjatas för tjatandets skull!!

Känns som du kör fast på vissa områden,på samma sätt som du ältade dina gonorre frågor.

Om man arbetar klassiskt så är man intresserad av ett enkelmedel,hur andra arbetar kan jag inte stå till svars för,i mitt föregående svar kan du läsa mellan raderna vad jag tycker!!

radio
0
  • #123. "Varför så fixerad vid den uppgiften?"

För att du uppenbart undviker att svara på om det var 600:- som kvinnan med infektionen betalade. Det var du som tog upp kostnaderna, inte jag.

• "har ju gett dig siffrorna,men som vanlig ska det väl tjatas för tjatandets skull!!"

Visst har du gett mig siffrorna på vad en timmes besök och vad en burk sockerpiller kostar. Var det vad kvinnan med infektionen betalade för?

• "Känns som du kör fast på vissa områden,på samma sätt som du ältade dina gonorre frågor."

Det beror på att en del människor, du till exempel, har svårt att svara på frågor. Kan du inte svara eller om du inte vill, fine - säg då det. Men att mumla otydligt gör mig bara mer nyfiken på vad du kan tänkas dölja.

För övrigt kom vi ju faktiskt fram till att du inte kan bota gonorre med homeopatika.

Trilobite
0

Det här är ju fullständigt vämjeligt.

piotrr
0

#112, runejonzon,

• "men urtinkturen är i ren form

innan spädning!!"

Visst, men innan man späder bort kvicksilvret finns det ju kvicksilver i det, och kvicksilver är giftigt. EFter att man har spätt bort det finns det inget kvicksilver i. Så jag undrar igen vad du egentligen utsatte din "patient" för?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#114, runejonzon

• Sockerpillren är dessbättre billiga,så ingen större förtjänst den vägen..jo,för samhället och patienten!!

En tablett utan verkan är tyvärr aldrig billig. Den kan kosta lite, men eftersom den inte har någon effekt är den alltid för dyr. Tänk på hamburgaren för 10 kronor som inte innehåller någon hamburgare. Är den billig?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

radio
0

Ordet "billig" kan även användas om kvalitet, som i bristfällig kvalitet eller enkel kvalitet.

piotrr
0

Bara i överförd mening.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

runejonzon
0

#126 Ja du Pär med din fantastiska matematiska formel så blir det ju bara vatten kvar,alltså blev hon av med sina besvär via placeboeffekten! En effekt som inte varken doktorn eller pencillinet innan kunde bidra med!!Flört

Vad dumma kemisterna på tex DCG är,de köper in urtuínkturer av växter,köper in ormgifter,skallerormar mm..och bereder dem till homeopatisk medicin,de skulle ju i princip kunna ta kranvatten,eftersom det inte finns ngt verksamt kvar efter spädningen!!Förvånad

Kan du inte ringa och tipsa dem?? Finns ju massa pengar att tjäna här!! Ren vinst alltihop!!! (kanske Radio kan göra det annars,som just nu räknar febrilt på kronor och öre)!!

piotrr
0

#130, runejonzon.

Varför tror du att det var placebo?  Kan det inte ha varit regression towards the mean, eller helt vanlig anekdotisk bevisföring?

• Finns ju massa pengar att tjäna här!! Ren vinst alltihop!!!

Det tipset behöver de inte höra igen. Om vi inte var tydliga nog i vår debattartikel och om det inte vore så att de redan gjorde ren vinst på vatten, så tror jag inte att det gör någon skillnad att man tipsar om samma sak igen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

radio
0
  • #130. "#126 Ja du Pär med din fantastiska matematiska formel så blir det ju bara vatten kvar,alltså blev hon av med sina besvär via placeboeffekten! En effekt som inte varken doktorn eller pencillinet innan kunde bidra med!!"

Åter igen blir jag skrämd av dina bristfälliga kunskaper inom medicin. Förstår du verkligen inte att det finns andra förklaringar än placeboeffekten?

Kan du ge en eller två andra förklaringar till att kvinnan i dina ögon blev frisk? Jag tror ärligt talat inte att du klarar det, vilket då mer än väl stödjer min syn på din kunskap.

• (kanske Radio kan göra det annars,som just nu räknar febrilt på kronor och öre)!!

Hade nästan glömt bort att du ännu inte svarat på frågan om 600:- var det som kvinnan med infektionen fick betala för sitt besök och för sockerpillren hon fick med sig hem.

runejonzon
0

Jodå,Radio,det va en av dina lättaste frågor!!

Jo,du förstår hon fick ett par sockerpiller blandat med rätt medicin

för den symtombild hon visade upp!!

radio
0

Kan du svara på frågan, tack.

runejonzon
0

Jag har svarat på frågan,men eftersom du fortfarande inte förstått grundlägande principer för homeopati,så kommer du inte förstå ngt annat svar heller!!

Oki,om det inte var placeboeffekten,vad va det då,menar du??

radio
0
  • #133. "Jag har svarat på frågan,men eftersom du fortfarande inte förstått grundlägande principer för homeopati,så kommer du inte förstå ngt annat svar heller!!"

Okej. Ditt undvikande svar tolkar jag som att hon fick betala bra mycket mer än de 600:- du försökt övertyga oss om att det rörde sig om. Tack.

• "Oki,om det inte var placeboeffekten,vad va det då,menar du??"

En förklaring kan vara att infektionen gick över av sig själv, en annan att antibiotikan till slut fick grepp över bakterierna. Ytterligare en kan vara att hon fortfarande har infektionen och att du tolkade hennes tecken fel - för vad jag förstått så har du inte tagit någon odling eller kontrollerat hennes sänka.

Jag är inte förvånad över din okunskap, tvärt om.

runejonzon
0

Ja,vad okunnig jag är!! ahh..så du har börjat läsa medicin,hur långt

har du kommit??  Jo,så är det ju självklart.

Får mig just att tänka på:

# Mannen som akut fick operera aorta,vars kropp stötte bort det kroppsfrämmande matrialet,som fick blodförgiftning,och en begynnade vävnadsnekros,som efter månader av pencilloin

blev sämre och sämre,Man var då tvungen att besluta att allt

måste öppnas och tas bort inom en vecka…nyyt beslut av mannen=homeopatisk medicin,plötsligt ett par dagar efter började allt att läka och inget nytt ingrepp behövdes!!

# får mig att tänka på hästen,som ägaren inte kunnat rida på sista halvåret,men som efter en kort tid efter kraniosakral behandling och homeopati blev så pass bra,så att hon nu kan rida honom igen.

# får mig att tänka på den gången vetrinären va ute och titta på en halt häst,1900 kr för titten och kunde sedan iget göra..dagen efter fick hästen kraniosakral behandlin och kunde gå normalt dagen efter,hästen hade då varit halt en lång tid.

#får mig att tänka på kvinnan med kronisk urinvägsinfektion,som ätit pencillin 2 år i streck,som nu bara tar homeopatisk medicin

vid behov..fick inskrivet i sin skolmedicinska journal,att det enda som hjälpt kvinnan var just homeopati..

Ja,listan kan göras lång,skulle kunna skriva här hela natten och en vecka till!

Tur att alla fall sammanfaller med en naturlig läkning!!

Och i de fallen de inte gjort det så är det naturligtvis tack vare placeboeffekten!!

radio
0
  • #137. Ja,vad okunnig jag är!! ahh..så du har börjat läsa medicin,hur långt har du kommit?? Jo,så är det ju självklart."

Att du inte kunde finna andra anledningar till din händelse än att homeopatin hjälpte eller att det var en placeboeffekt visar på klara brister i din förståelse om hur kroppen och läkemedel fungerar.

• "Tur att alla fall sammanfaller med en naturlig läkning!!"

Vem har sagt att exemplen skulle ha med naturlig läkning att göra? Jag gav dig ett par möjliga förklaringar till annat än att homeopatika hjälpte den kvinnan du pratade om. Självklart finns det fler.

Det jag ville visa var att du tänker tokfel när du tror att en persons tillfrisknande måste bero på homeopatika eftersom personen blir frisk efter att ha fått det utskrivet. Jag beklagar verkligen att du har så svårt att förstå det.

• "Och i de fallen de inte gjort det så är det naturligtvis tack vare placeboeffekten!!"

Läste ni verkligen ingenting om ämnet i din kurs? Om ni gjort det borde du förstå och veta att det finns fler anledningar än placeboeffekt.

Jag tror att din okunskap om just det kan vara en av de stora anledningarna till att du är så övertygad om att dina patienter blir friska av homeopatika. I din värld finns helt enkelt inte de förklaringar som finns i den övriga världen.

runejonzon
0

Radio.

Kanske på tiden att du respekterar andra människors val,samt tar in att alla inte har samma uppfattning som du!!

En vacker dag kanske även du "tvingas" att söka ett alternativ när/om din hälsa sviktar,lite ödmjukhet för ngt som hjälpt tusentals människor och är större än din egen förståelse är aldrig fel!!

radio
0

Du får självfallet tro på precis vad du vill, det innebär inte att du slipper ifrågasättande.

Skilj mellan tro och fakta.

BillyKropotkin
0

Om du anser att infrågasättande innebär bristande respekt, så bör du nog inte diskutera i detta forum.

piotrr
0

runejonzon,

Jag förstår att du inte ser det på det här sättet, men de där sakerna du frågar efter, respekt för andra människors val och att ta in att alla inte delar din uppfattning, givetvis måste gälla dig också.

Apropå att tvingas söka en behandling man inte "tror" på så är jag säker på att du också tar helt vanliga receptfria tabletter med paracetamol eller ibuprofen när du får ont i huvudet.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

runejonzon
0

# 142 Har aldrig tvingat ngn till min praktik!! Människor kommer av fri vilja!

Har inte tagit ngn alvedon,eller treo på 25 år!!!

Som jag sagt tidigare ,så anser jag att var och en själv får välja!!

Jag respekterar därför en person,som tex väljer att symtomdämpa

sin huvudvärk med skolmedicinska receptfria medel!!Det är där den personen för tillfället befinner sig kunskapsmässigt och i sitt medvetande!!

piotrr
0

#143, runejonzon.

Jag begriper inte hur du kan ha fått för dig att du skulle ha tvingat människor till din praktik. Jag talar om här, och nu, i det här forumet. Att om du ropar på att människor skall tolerera och respektera andras åsikter genom att inte ifrågasätta dem, så kan du givetvis inte samtidigt kritisera och ifrågasätta den skeptiska hållningen.

Du tänker inte erkänna att du själv tar apoteket-tabletter när du har ont i huvudet?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

runejonzon
0

Per.

Om jag tog sådana medel,hade jag sagt det!! Jag har dessbättre aldrig huvudvärk!! Jag har inget emot att folk ngn då och då tar en huvudvärkstablett!! Men det är synd om de som tex skapar sig ett beroende(treo) när huvudvärk som regel är ganska lätt att behandla.

Tyvärr krävs det oftast starkare och starkare mediciner och kan bara ses som en undertryckande symtombehandling!!

.

piotrr
0

Det finns väl ingen anledning att du skulle ha berättat något sådant, frågan har ju inte kommit upp förut.

Huvudvärk är lätt att behandla. Med hjälp av billiga receptfria läkemedel med välbelagd effekt, som finns att köpa i många matvarubutiker. Och nej, oftast går huvudvärken över av sig själv och det enda vi behöver är hjälp att slappna av under tiden. Regression towards the mean. Det är INTE "oftast" som man behöver trappa upp medicinering för att slippa smärta, det är undantagsfallet.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

radio
0

• "Men det är synd om de som tex skapar sig ett beroende(treo) när huvudvärk som regel är ganska lätt att behandla."

runejonzon. Känner du till att det som kan ge beroende i Treo, som du nämner ovan, även används till homeopatiska medel mot exempelvis migrän?

SkepticTank
0

**Vi gick in i en affär, sa goddag vad har ni här ? Kan man möjligtvis få mediciner här ? Nej tyvärr, nej tyvärr. För detta är en liten dyr-placebo-affär, dyr-placebo-affär, dyr-placebo-affär. Detta är en liten dyr-placebo-affär, dyr placebo är det enda vi säljer här.
**

runejonzon
0

#146 Kan jag skicka mina migränpatienter till dig?

Vilken av dina tabletter botar hvk/migrän?? aha,du är inne

symtomlinjen igen? Socialdemokrat? bidragslinjen? istället

för att gå till botten med ett problem"! Per. Hade jag tait ngn  

huvudvärkstablett,hade jag sagt det!

Dagen eko!! Radio visar gång på gång att han inte har en aning om vad homeopati är !!

#148 Jag gick till Doktorn,när jag blev sjuk,Jo,för att doktorn ska ju oxå leva.Jag tog mitt recept och gick till apotekaren,Jo,för apoetekaren ska ju oxå leva.Jag tog sedan mina piller och gick hem och slängde dem i slasken,Jo,för även ja vill ju leva!!

BillyKropotkin
0

Kan du inte diskutera utan att slänga ur dig klyschor och slagord hela tiden?

Varför hålller vi överhuvudtaget på? runejonzon börjar mer och mer likna ett troll.

runejonzon
0

#150 Och om du granskar skeptikerinlägg 148 så har du förståss

inget att säga,utan då är allt i sin ordning!!!

chik
0

Skrattandelagt in fel.Ursäkta..

Lena.P är jag i verkliga livet.

radio
0

Att någon annan gör fel betyder inte att du också får/ska göra fel. Jag arbetar ibland med barn, där är det inte ovanligt att man rättfärdigar ett dumt beteende med att "Olle gjorde också". Efter att jag haft barnen en tid inser de dock att det är meningslöst att göra så. Alla får ta ansvar för sina egna handlingar.

vimes
0

Men allvarligt talat, runejonzon är väl ändå ett troll? Ett välmående sådant, med tanke på hur mycket han matas.

Å andra sidan kan jag tänka mig att gränsen mellan trollmatning och diskussion för en skeptiker är väldigt, väldigt diffus.

olaka
0

Vad jag inte fattar är att Homeopater har mage att hävda att det är dom som går till botten med problemen. Grundbulten i Homeopati är ju att man behandlar liknande symtom med liknande medicin, t ex klåda, oavsett orsak, behandlas med utspädd giftek enligt devisen att lika botar lika. Snacka om att bara se till symtomen och inte till orsakerna.

Skolmedicinen kontrar ju 200 år gamla semireligösa dogmer med att faktiskt försöka förstå sig på varför folk får klåda eller andra allergier genom att titta på hur histaminet angriper främmande substanser och hur man kan manipulera dom kemiska processerna i kroppen. Detta är att gå på djupet i en frågeställning!

runejonzon
0

#155 ah..så du menar den fantastiska cortisonbehandlingen,som är svaret på i stort sett alla utslag/eksem..avancerat!!

piotrr
0

#154, vimes,

Det finns till och med ett namn för det, för troll som är omöjliga att skilja från verkligheten för att det i verkligheten finns människor som är värre än trollen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

runejonzon
0

De enda troll jag känner till är tandtroll och skeptikertroll!!

piotrr
0

Jag försöker fortfarande komma ihåg vad det heter… Poe's Lag kanske? Ja, här:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_eponymous_laws#N.E2.80.93Q

• Poe's law (religious fundamentalism) — "Without a winking smiley or other blatant display of humour, it is impossible to create a parody of fundamentalism that someone won't mistake for the real thing."[5] named after Nathan Poe who formulated it on christianforums.com in 2005.[6] Although it originally referred to creationism, the scope later widened to religious fundamentalism.[7]

Översatt:

• Poes lag (religiös fundamentalism) — "Utan en blinkande smiley eller annan övertydlig indikation av humor är det omöjligt att skapa en parodi av fundamentalism som någon inte kommer att missta för verklighet."[5] namngiven efter Nathan Poe som formulerade den på christianforums.com 2005.[6] Även om det från början handlade om kreationism breddades omfattningen senare till religiös fundamentalism.[7]

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
0

Nej, varför skulle jag det. Jag pratar om den, genom forskning, kontinueliga utvecklingen av medicin såsom antihistamin och antiinflammatoriska läkemedel(där kortison är en del). En forskning som, i bjärt kontrast till dogmatisk tro, ständgt ökar verkningsgraden OCH minskar biverkningarna genom att den studerar mikro- och makrobiologiska processer och tar lärdom av dessa.

runejonzon
0

Olaka #155

Du får nog läsa på lite till,större delen av ett s.k  atopiskt eksem tex. är inte ige-relaterat,därmed faller din tes om IGE antikroppar,mastceller och histamin,fast skitsamma behandlingen är ändå likadan,dvs CORTISON,Men det är väl vetenskapligt.

"Läkaren är en person som behandlar sjukdomar han vet lite om,med mediciner han vet ännu mindre om"

Okänd.

radio
0
  • #161. "Läkaren är en person som behandlar sjukdomar han vet lite om,med mediciner han vet ännu mindre om"

Och en homeopat är en person som TROR hen behandlar sjukdomar han inte vet något om, med sockerpiller framställda av arsenik, kvicksilver och giftek.

runejonzon
0

Kan så va!!Flört Arseicum är ett underbart mamedel,men inte så bra för en axel?

olaka
0

Förlåt om mitt inlägg tycktes indikera att all klåda har med IgE och sånt att göra, detta var aldrig min mening, sätt in ett "till exempel" på valfri plats så slipper du slåss med halmgubbar, dom dammar så förbannat. Ber om ursäkt för min brist på tydlighet.

Hur förklarar du de många fall där patienter farit mycket illa när dom valt homeopatika istället för skolmedicin?

runejonzon
0

#164 Du är förlåten;)..Tyvärr kan jag inte förklara några fall,eftersom ja inte känner till något sådant homeopatiskt fall.

(ingen erfarenhet av ngt sådant från min klinik/verksamhet.)

Däremot känner ja till många som mått fruktansvärt dåligt av skolmedicin!

olaka
0

Du kan börja här:

http://whatstheharm.net/homeopathy.html

Jo, i skolmedicin finns det bieffekter som man tillåter för att man har BEVISADE fördelar man bedömer vida överstiger nackdelarna. Eftersom det inte finns bevisade effekter inom homeopatin så är det väl anmärkningsvärt(men inte speciellt överraskande) att det finns negativa konsekvenser!

runejonzon
0

#166 Ena minuten är det helt verkningslöst..bara vatten..andra minuten är det livsfarliga biverkningar!! Hur kan kranvatten i små mängder vara farligt?

olaka
0

Jag har aldrig sagt att preparaten har biverkningar(möjligen undantag kissnödighet vid överkonsumtion). Om följer länken och ser att jag valde ordet konsekevenser, så kanske du förstår vad jag menar.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.