Var kan "jag" som konsument vända mig?
Jag har några funderingar kring sk alternativmedecin/alternativvård som jag gogglat runt och sökt svar på senaste veckorna men inte riktigt hittat bra svar på så jag tänkte ställa frågan här och se era tankar/åsikter kring detta.
(använder "jag" form för att göra det lättare för mig)
Vad har "jag" som konsument för rättigheter-som det ser ut idag-om "jag" besöker en som ägnar sig åt sk andlig kirugi samt ger "mediala kanaliserade budskap"- och sedan inser att "jag" är lurad och vill ha pengarna tillbaka?
Jag kan givetvis ställa frågan åt andra hållet:
Finns det idag några lagliga skyldigheter de som utövar sk alternativmedecin måste följa?
dvs förutom deras egna sk moraliska,etiska eller "andliga" regler.
Jag fick frågan från en person som råkat ut för detta och känner sig kränkt av hela siutationen.Jag fick även svaret att denna inte tänker gå vidare med saken i form av tex en anmälan därför att personen känner skam inför att ha "gått på detta".
Och detta fick mig att fundera en hel del.
I detta fall borde personen sökt vanlig läkarvård(det är vi överens om) men eftersom denna alternativa utövare påstod sig kanalisera högre väsen i ljusets tjänst och kan bota alla former av sjukdommar så har jag förstått det som att besökaren ville testa, trots den höga timpenningen.
Givetvis gav den alternativa behandligen inget resultat mer än förvirring.Själva den mediala budskapen var högst kränkande och var helt felaktiga vid efterkontroll.
Vad borde en person som ändå sedan bestämmer sig för att göra en anmälan vända sig?
Vad är det som gäller rent lagligt?
Finns det några lagar som styr detta område???

Vårdguiden säger:
Lagen om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område
Lagen om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område säger att personal inom hälso- och sjukvården måste arbeta efter två kriterier som kallas vetenskap och beprövad erfarenhet. Socialstyrelsen kontrollerar personalen inom hälso- och sjukvården.
Du som patient ska få sakkunnig och omsorgsfull hälso- och sjukvård. Den vård du får ska så långt som möjligt utformas och ges i samråd med dig. Du ska visas omtanke och respekt.
Lagen tillåter bara den personal som tillhör hälso- och sjukvården att behandla till exempel cancer, epilepsi och diabetes eller barn under åtta år. Personal i hälso- och sjukvård är bland annat den som har legitimation eller använder skyddad yrkestitel inom hälso- och sjukvården.
Den här kvacksalvaren tillhör (förmodligen) inte personal inom hälso- och sjukvården.
Kvacksalverilagen har avskaffats och numera gäller tydligen Lag (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område
Där kanske lite vägledning finnes, men det ser mörkt ut (enligt den här uppgiften)
Socialstyrelsen och polisen kan kanske ge dig vägledning. Konsumentverket kan också vara till hjälp.
Jag tycker definitivt att offret ska anmäla den här bedragaren. Hon/han ska inte skämmas för att hon/han har "gått på detta".
Sånt här måste anmälas (eller åtminstone bekämpas)!
Bedrägeri kan väl alltid anmälas.
/Maria
EeweeM.Det lät inget vidare..kan förstå din bekant..Inte vill gå vidare..kan tänka mig att man känner sig lite nere i skorna för att man har gått på en sådan nit…
Vet inte hur man gör mer än anmäler för bedrägeri o kanske en liten signal till skatte verket…
Surt sådant.
O det för stör för de som gör så mycket för människor o är seriösa…För dom finns.Men är sälsynta..
Skulle ju inte get någon behandling utan hänvisat din bekant till läckar.Då är man seriös o tänker på sina medmänniskor..
Lena som tycker så mycket i dag…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Vet inte om det finns lagar som innefattar medium faktiskt..Men de flesta seriösa betalar ju tillbaka pengar om man som sitter inte blir nöjd. Kränkt ska man ju absolut inte bli när man får andliga budskap.
Blir så arg när människor ska behöva råka åt för sådant.
Amor Vincit Omnia
1/Tack för länkarna.Jag har sparat dem och ögnat igenom men måste nog skriva ut dem och verkligen LÄSA igenom med penna i handen.
Jag har faktiskt under en längre tid ställt mig rätt ifrågasättande till många former av alternativa medecinska behandlingsformer just för att jag återkommande ser hur det ploppar upp olika former av de mest bisarra slagen och hur detta sedan fått människor att bli högst förvirrade.
Och jag börjar inse att detta är ett enormt problem.
Många människor som är sk andligt sökande eller sårbara på olika sätt söker sig till dessa sk självutnämnda alternativvårdare,andliga kirurger och gud vet vad och vissa av dem har människor gett status som om de vore påven.Om sedan en person anser att de känner sig lurade så kan detta vändas och vridas emot dem till de mest knepiga varianter där slutsumman är att det är den som betalat som "gjort fel","inte är mottaglig".
I det här fallet blev jag rejält omskakad,mer än vanligt och mitt intresse för att syna detta område har återigen ökat markant.
Men det är oerhört svårt att få en person som blivit utsatt för detta att göra en anmälan då jag ofta fått höra,som i detta fall "jag borde vetat bättre","de kommer tro jag är en idiot som inte kan tänka","jag skämms".Jag svarar:Nej du är inte dum du är snarare sund som inser att du blivit lurad och nu kan du genom att anmäla detta hjälpa andra att inte bli lurade på samma sätt av denna person".Men det är inte lätt…no no…
Nu har jag dock till min lättnad sett via internet att just denna utövare av sk andlig kirurgi redan är under granskning och redan är uppmärksammad för sin verksamhet.Jag har läst "försvarstalen" för verksamheten och jag har läst andras argument.Men det verkar vara som att allt rinner ut i sanden av det jag läst.
Jag känner mig maktlös.Jag blir deprimerad.
Det blir också konstigt när en patient får tex påpekan av sin sjukgymnast inom landstinget "jag känner att dina chackran är blockerade" mitt under pågående behandling.Eller när det visar sig att en konsumentvägledare på fritiden ägnar sig åt reikihealing och därför "tycker att det inte är så farligt".
Det finns många variationer av detta.
Jag vet inte…jag blir så trött…
jag kan bara hålla med dig.
Finns så många människor som är sökar o vill ha en snabbare väg till att bli friska.Vilket många gånger inte finns.Utan är man sjuk så är man det kanske resten av livet..
Själv så tuggar jag i mig allt möjlig i växter.Men jag har ju mina mediciner som läckare skrivit ut o utan det hade jag inte suttit här.
Men lite vita miner i växter är ju inte helt fel.
O det är väl så det kan vara ett litet komplement för att må bra.Som nu om man skyndar sig o plockar blåbär mycket nyttigt i dom…
Ja lite till dig från mig.som inte är insatt, Men tycker mycket..O gillar växter lite här o där..Men bara för mig o grattis skall det vara o jag skall själv ha plockat det i hopp med någon.inte helt fel..
6/Att plocka blåbär i skogen är ju både trevligt och hälsosamt.Motion,frisk luft och en näve blåbär sitter inte fel.
Jag håller mig till skolmedecinen men visst denna vecka äter jag beroccka som jag köpt på apoteket för att få i mig lite extra b-vitaminer.
Det som gör mig mörkrädd är när en person påstår sig kunna bota cancer och alla former av sjukdomar för att denne kanaliserar högre väsen och genom dessa! säjer sig fått sin sk utbildning.Och tar betalt för det!
Det är ju lika illa som att jag börjar sälja vattenflaskor med kranvatten från toaletten och säjer att "högre ljusa väsen har kanaliserat mig och genom mig skapat detta miralkelvattnet som kan bota alla dina sjukdommar för dessutom är vattnet intelligent så det söker upp din sjukdom"… eh
Jag känner ett ansvar.Jag är troende men någonstans måste man dra gränsen och ta ansvar för vad som sker i den sk "andliga världen".
Det här är INTE okej.
# 7 Det där är ju helt befängt, tänk jag trodde aldrig att man kunde utbilda sig via andevärlden…jisses vilka människor det finns.
Amor Vincit Omnia

Visst berättar du för din(a) läkare vad du äter för växter/örter? Det är inte ovanligt att "egenmedicinering" motverkar eller samverkar med skolmedicin och ger biverkningar.
"Det som gör mig mörkrädd är när en person påstår sig kunna bota cancer och alla former av sjukdomar för att denne kanaliserar högre väsen och genom dessa! "
Det är direkt olagligt att påstå sig kunna behandla/bota cancer om man inte är läkare.
- #7, EeWeeM. "Det är ju lika illa som att jag börjar sälja vattenflaskor med kranvatten från toaletten…"
Om du skakar det lite och blandar ut det några gånger så har du gjort något som motsvarar homeopatika.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
anundi. Nä vet du det gör jag inte.Berättar vad jag tuggar i mig.
Efter som jag är rökar o inte har planer o sluta med det.Så får jag inte komma till läckar för lungor..Dom känner sig inte moteverade o behandla en som röker.
"""O inget käftande om att det Bara är o sluta, För mig är det inte bara…""
Så jag har det så bra att jag ringer ner till vårdcentralen o beställer så kommer det till apoteket.o så får en annan människa som är samarbetsvillig min plats o jag får min medicin..""Fiffigt va??O jag får ju vård.
Röntgen av slutade jag på egen begäran.. för ca 2årseda.
Så jag säger inget till min lälkare.
O hur många dricker Mjölk till Maten??
Det borde väl gå att till en början vända sig till Konsumentverket och fråga hur man bäst går vidare med ärendet? Det brukade finnas konsumentombudsmän, men de är en kommunal instutition och finns inte längre i alla kommuner.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

"Nä vet du det gör jag inte.Berättar vad jag tuggar i mig."
Jag blir osäker på vad du menar, men hur som helst är det bra att berätta vilka preparat man äter "vid sidan om". Det kan rentav vara livsviktigt.
anundi..viskar..ingefära, rönnbär, cili,som jag gör te av..Sen brännässlor.Bikabonat som jag har i mitt vatten..Slurp…
EeWeeM
""Det som gör mig mörkrädd är när en person påstår sig kunna bota cancer och alla former av sjukdomar för att denne kanaliserar högre väsen och genom dessa! säjer sig fått sin sk utbildning.Och tar betalt för det!""
Den här meningen måste ju alla bara hålla med om…
Apropå sidospåret mellan chik och anundi kommer jag att tänka på Doktor Åsas lysande artikel om örtteet:
Åsa Vilbäck:Tro och hopp ska inte underskattas, men i grunden krävs riktig vård
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#13 Det är väl därför man bör läsa sin bipacksedel
På min ena medicins bipacksedel står t.ex. johannesört med under läkemedel man ska undvika.
Problemet med alternativa metoder och naturmediciner är väl att folk tänker att det är mildare bara för att det är naturligt (ja, det var väl alltför nyligen jag själv tänkte i de banorna…) och därför inte kollar upp eventuella biverkningar. Visst, när det kommer till healing och liknande kanske den värsta biverkningen är att man blir lurad på pengar och känner sig dum*, men med växter och örter kan det ju bli värre än så.
För några år sedan hade jag magtrubbel, och hade läst att linfrön skulle vara ett bra, naturligt "kom igång" för magen. Resultaten? Min kropp blev ytterst missnöjd och tarmarna krampade. När jag i efterhand läste på och såg att (överdriven konsumtion av) linfrö kan leda till cyanidförgiftning la jag denna kur på hyllan.
*Där förutsatte jag att personer med allvarligare sjukdomstillstånd uppsöker riktig sjukvård också/innan, men det kanske var dumt att förutsätta.
_No way! Yes way!
Alternativ-M. som den kallas i dag var ju det vi hade för att överleva förr.Vi har inte haft pencelin så himla längesedan o då dog folk som flugor i vanliga sjukdomar, som förkylningar.O barn som föddes med astma blev inte gamla..kan läsa mer här
O nu lanseras Alternativ som om det är något som har hänt nu..Eller läser jag fel???
Lite från En gumma som hade intresse för att utveckla sig i sitt liv med o hjälpa människor.
"Prekebogumman föddes 1837 och dog först 1912. Hennes riktiga namn var Kristina Andersson och hela Västsverige vallfärdade till hennes gård för att söka vård""

"Alternativ-M. som den kallas i dag var ju det vi hade för att överleva förr."
Ja. Men varken medellivslängden eller allmäna hälsotillståndet var bättre förr. Modern medicin ändrade på det ganska rejält.
- #17, chic. "Alternativ-M. som den kallas i dag var ju det vi hade för att överleva förr."
Jepp, men som anundi skriver var medellivslängden inte vidare hög förr. En del av det gamla gummor använde sig av har visat sig ha effekt, det är i dag läkemedel. Det som inte visat sig ha effekt får inte kallas läkemedel.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Alternativa behandlingsformer som kommit ur bruk
- Arsenik som allmänt stärkande medel
- Dricka sitt eget urin mot matleda
- Lyfta tungt mot reumatism
- Läsning ur bibeln elle psalmboken för bot
- Knyta krampknutar
- Sätta bort tandvärk i tandvärkstallar
- Rotdragning av sjukliga barn
- Ståla mot barnsjukdomar
- Kvicksilver i tröskeln mot "ont"
Kommenterar mitt egna inlägg. Allt som "gamla gummor" använde och som visat sig ha effekt är faktiskt inte läkemedel :-)
Exempelvis kan jag dricka älgörtssaft jag tillverkat själv, med mycket mera. Så visst finns det örter, växter, djur och mineraler som har effekt utan att de är läkemedel.