Regler för Känsligt
Kritik är visserligen helt grundläggande för skepticism. Ifrågasättandet, nyfikenheten i att fråga "Varför då?" är skepticismen i ett nötskal. Men vi är också sociala varelser som inte alltid är så nyfikna, speciellt inte när vi vill undvika att trampa någon på tårna. Eller när vi vill kunna lämna ut oss lite och få ödmjuka, medkännade ord från människor som inte kritiserar eller ifrågasätter.
Därför är reglerna på Känsligt såhär:
- Var snäll. Var lite naiv. Tro andra om gott.
- Kritik och misstro mot andra deltagare är inte tillåtet. Personangrepp, sarkasm, ironi, förminskande, undanhållande av information och andra härskartekniker tas bort.
- Försök tala ur "Jag"-perspektiv istället för att säga "Du sa" eller "Du tyckte". Låt andra berätta om sina åsikter, så kan du berätta om dina.
- Utgå ifrån att andra har goda avsikter. Var lite naiv. Om du hade fel fixar jag det och det är inte du som felar.
- Känsligt-diskussioner får inte flyttas ut ur gruppen utan alla deltagares medgivande.
- "Normala" diskussioner får dock flyttas in hit, om man har åsikter eller perspektiv som man helst inte vill få dissekerade utanför Känsligt.
Även om reglerna inom Känsligt är hårdare än för resten av forumet bör ni komma ihåg att det finns en mening med den hårdare kontrollen. Om något du skrev blir raderat, ta det på bästa möjliga sätt. Det är inte en varning till dig, det är inte personligt menat, det är bara en överdrivet nervös Sajtvärd som försöker skapa en så trevlig liten hörna som möjligt i en annars stenhårt kritisk och ifrågasättande avdelning av iFokus. :)
Kom igen, våga dela med er så vågar jag hålla ordning.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism