Musik finns inte
När jag en gång i tiden läste det underliga ämne som kallas 'musikvetenskap' fick jag lära mig att det inte finns någon definition av musik. Att det finns en filosofi som behandlar musik är bara möjligt genom att musikbegreppet ringas in av ett antal kriterier. Ett visst antal kriterier ska uppfyllas för att en del ljud ska räknas som musik. Ett kriterie är t.ex att det ska finnas ett syfte att skapa musik. Ett annat handlar om "organiserat ljud".
Så - man kan ringa in begreppet 'musik', men ingen kan bevisa att musik existerar.
Naiva och irrationella människor envisas ändå med att betrakta musik som en verklig företeelse. De talar om sin 'musikupplevelse' och kan t.ex höja en pianist till skyarna för en Chopintolkning, medan en annan tolkning av samma stycke förkastas för att "pianisten inte skapade musik". Det handlar alltså om en totalt subjektiv upplevelse, utan förankring i sinnevärlden.
Som en parentes, alla känner säkert till att det t.o.m finns djupt cyniska individer som i egenskap av 'musiker' tjänar grova pengar på sina beundrares godtrogenhet, utan att bekymra sig om att de inte har någon vetenskaplig grund för att påstå att musik existerar.
Men det är en bisak. Nu måste jag fråga var och en av er - tror du på musik?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.