Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: medicin
Läst 3203 ggr
piotrr
0

Vad är alternativ medicin?

Som jag ser det var all medicin en gång i tiden "alternativ". Genom noggrannt arbete utredde man vilka medel som var nyttiga och mindre nyttiga, och de nyttiga fortsatte man använda. När förädling blev möjlig kunde man koncentrera och förstärka de bra delarna av en nyttig växt eller andra medel, och ta bort oönskade delar.

Men det betyder inte att ALL "alternativ" medicin automatiskt kommer att bli medicin om det fortsätter att testas. Bakom varje medicin som finns idag, finns det säkert ett dussin eller tjog eller hundratal olika medel som man en gång i tiden trodde kunde behandla samma problem som medicinen kan, men som man i slutändan upptäckte att det inte var mer effektivt än en klapp på axeln och ett "krya på dig".

Fast det betyder givetvis inte att det skulle vara dåligt med ett krypa på dig. :)

Har du erfarenheter av "alternativa" mediciner, eller husmorstips om traditionella läkeväxter, eller kanske någon bok med svenska läkeväxter i? Jag har en sådan bok, om någon skulle vara intresserad av ett par smakprovs-citat.

Någon som är sugen på rölleka? :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

orsakverkan
0

Begreppet "alternativmedicin" är enligt mig mest en slags marknadsföringskoncept. I denna kategorin ingår så många olika behandlingsformer att det nästan är omöjligt att hitta en gemensam nämnare. Jag skulle på två minuter kunna hitta på en (fantasi-)behandlingsform som kvalificerade sig till denna kategori.

Att begreppet innehåller ordet "medicin" gör att jag ogärna vill använda mig av det. För att något ska få kallas medicin tycker jag att det åtminstone borde finnas någon form av evidensstöd för dess effektivitet. Många alternativ-"mediciner" är föga mer än ritualiserade former av magiskt tänkande uppburna av kognitiva bias, logiska felslut, osv. Att då kalla det medicin är grovt vilseledande.

Samtidigt inkluderas vissa relativt välbelagda metoder (t ex massage) i kategorin vilket innebär att man inte kan säga speciellt mycket om kategorin i övergripande drag. Istället borde man fokusera på varje behandlingsform för sig.

piotrr
0

Du har rätt. Innan det fanns medicin var det givetvis inte ett "alternativ" att äta läkeväxter, det var det enda som fanns näst efter att inte göra så mycket alls åt sin sjukdom. Vila och vätska var väl det som fanns att tillgå, om det ens fanns ren vätska att dricka.

Nog är det så att "alternativmedicin" är ett sätt att påstå sig vara medicinsk utan att göra en lögn av det. Egentligen borde det heta Alternativ-Till-Medicin.

Massage frigör ju massor av goda endorfiner. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Jeremina]
0

Jag använder mig ibland av alternativ medicin och ibland fungerar det och ibland inte.

Nu kanske du inte ville ha svar på frågan men jag svarar ändå för att visa att det inte alltid är bra. Växter kan man inte bara äta hur som helst.

Rölleka är en bra växt för kvinnor att äta men man kan vara allergisk mot växterna med. Min man nyser om jag plockar rölleka så det har jag slutat med.

Mads
0

# 1 Man skulle kunna benämna det alternativa behandlingsmetoder så tar man bort ordet medicin.

Amor Vincit Omnia

[Jeremina]
0

#4 Precis Madde, det är bättre med ordet behandlingsmetoder!

Mads
0
  • # 5 Jo, så blir det ju lättare för människor att se skillanden.

Amor Vincit Omnia

DarkAngel
0

piotrr: Vad menar du med husmorstips om traditionella läkeväxter?

Kan det vara att ha en varm vitlök inlindad i bommul i örat när man har öroninflammation?
Och att äta massor av C-vitamin vid urinvägsinfektion?

Eller har jag gissat fel?

DA

DA

Trilobite
0

Många traditionella läkeväxter har ju effekter, även om de är svåra att dosera och innehåller en massa andra ämnen än de man vill ha i sig. Många andra läkeväxter har använts för saker de inte hjälper mot, som johannesört som både använts för att stilla blod och öka blödning (knopparna färgar rött, man antog att det påverkade blodet på något sätt, olika idéer på olika ställen).

Att de har viss ångestdämpande effekt kände man inte till traditionellt. Att den påverkar en massa andra medeciner gör att man inte riktigt bör äta den oavsett effekt.

Mads
0

Tex kamomillte har ju en kanoneffekt på min stressmage så slipper jag köpa Omeprazol och proppa mig med piller när ett par koppar te kan ha samma effekt. Dock beroende på hur länge jag gått med min magkatarr, till slut krävs läkemedel så är det bara i det fallet.

Amor Vincit Omnia

piotrr
0

#3, Jeremina,

Mycket bra poäng. Det finns människor som använder ordet "naturligt" ungefär som om det betydde "bra" och ord som "industriella" och "processade" och "utvecklade" om om det betydde "onaturligt" eller "dåligt".

Men i alla tider, när man har velat använda sig av en läkeört, har det funnits regler eller tillredningsanvisningar för hur de skall nyttjas. Vissa örter "ska", enligt sedvänjan, placeras direkt på ett sår, andra skall kokas till ett tunt te. Åter andra skall det göras gröt på eller så skall man andas in ångorna. Och även om ingen av dessa procedurer är speciellt industriella så är de knappast heller naturliga, om man inte råkar ha en helt naturlig kokande källa som örterna helt naturligt landar i och ett helt naturligt handduksträd som plötsligt släpper en handduk över huvudet på dig när du passerar.. Skrattande

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

repan
0

För mig är alternativmedicin "läkemedel som ej är godkända av läkemedelsverket som läkemedel".

Även om jag håller på att utbildas inom vårdyrke så kanske jag skall vara tveksam mot dessa preparat, så fick jag tips av en föreläsare om ett naturläkemedel där den verksamma substansen är hästkastanj, vilket jag använder för att linda effekterna av dåligt venöst återflöde i benen (och det fungerar).

sedan finns det ju en massa "husmorstips" som man kan använda sig av. En liten plågsam, men fungerade sak som jag har lärt mig från människor som har en annan kulturell bakgrund är att man kan använda saften från citron istället för näsdroppar, vilket i stort får samma effekt.

piotrr
0

#7, DarkAngel,

Du har uppfattat helt rätt. Jag tänker grötförband och ispåse på huvudet vid huvudvärk och spola armarna i kallt vatten och att skrämsel skulle bota hicka och allt sådant där, också!

OK, det är knappast medicin, men det är någon slags föregångare till det, blandat med… ja, jag vet inte vad. Rena gissningar som gått i arv? Dold kunskap? Något sådant.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

-SIC-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Silver används inom sjukvården på vissa produkter och minskar risken för bakteriella infektioner.

Kolloidalt silver dricks av en del som anser det vara en hälsosam huskur, en av bieffekterna är argyri, vilket fick den här stackars mannen att se ut som gammelsmurfen.

radio
0

"Silver används inom sjukvården på vissa produkter och minskar risken för bakteriella infektioner."

Men bland annat vattenreningsbranschen gillar dem inte, och vissa vill förbjuda användningen i konsumentprodukter.

"Svenskt Vatten och Naturskyddsföreningen vill stoppa miljöfarliga, bakteriedödande ämnen i konsumentprodukter. Nu KO-anmäler de ett silverpreparat."

[

](http://www.chemicalnet.se/iuware.aspx?pageid=792&ssoid=123536)

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

Trilobite
0

Jo, dessutom så kan bakterier utveckla resistens mot silver, vilket gör det dåligt att ha dem i allt från skärbrädor till kylskåp. Det är också ackumulerbart (samlas i kroppen) och mycket skadligt för vattenlevande organismer.

piotrr
0

Det finns väl antibakteriella ytor som är (mikroskopiskt) taggiga på ett sådant sätt att de har sönder cellmembranen på vad som än landar på dem?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Jeremina]
0

#9 Madde det måste jag prova men jag brukar få halsbränna av örteer men jag kan göra ett försök.

#13 Jag såg denna man på tv förut och det var ruskigt att se och vet ni att man kan bli blind om man proppar i sig för mycket av detta silver?

radio
0

"…och vet ni att man kan bli blind om man proppar i sig för mycket av detta silver?"

Oh nej, av det också. Kan man få hårväxt i handflatorna också? Skrattande

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

[Jeremina]
0

Oh nej, av det också. Kan man få hårväxt i handflatorna också Skrattande

Det vet jag inte *hihi*

powderpuff
0

För mig är Alternativ medicin typ sådant som inte går inom den vanliga läkekonsten. Tar några exempel, homeopati, akupunktur, Kinesologi bowenterapi… Det var bara några och det finns säkert fler.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

VeVeN
0

METOD MOT VÅRTOR

Min farmor hade följande "bergsäkra" metod mot vårtor:

Du behöver

En bit svål
En bit röd ulltråd

Gör såhär

1. Gnid in vårtan med svålbiten
  2. Linda ulltrådsbiten runt vårtan
  3. Linda ulltrådsbiten runt svålbiten ock knyt