Vem platsar på Skepticism?
Solenn skrev:
"Var tycker du jag passar in då som varken är fullskeptiker eller fulltroende - ingenstans?"
Spiff00 skrev sedan:
"Hej Solenn!
Frågan är kanske riktad till piotrr men jag försöker mig på att svara ändå. Eftersom det inte finns några krav på att man skall vara "fullskeptiker" för att få skriva här så jag skulle säga att du "passar in" utmärkt.
Som jag förstår det så är tanken med forumet att just "troende" som är lite för skeptiskt lagda, för andra siter, ska ha någonstans att komma till tals."
Och till sist skrev jag:
Solenn, jag tycker egentligen att ALLA människor får plats här. Ingen är så godtrogen att de tror på precis vad som helst, och om de är det skulle de aldrig erkänna det. :)
Jag försökte formulera mina tankar på sidan "Om Sajten":
> "Vi är alla skeptiska. Inför nya saker, inför förändring, inför varandra och ibland är vi till och med skeptiska till vilka vi är, varför vi är här, vad vi vill med våra liv. För att diskutera vår inställning till livet och saker som har väckt vår nyfikenhet eller skepticism ville jag lansera en sajt för just skeptiska frågor."
…och så vidare. Vad tycker ni om den texten?
/ Per
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Vi är alla skeptiska. Inför nya saker, inför förändring, inför varandra och ibland är vi till och med skeptiska till vilka vi är, varför vi är här, vad vi vill med våra liv.
Så sant så, även om man inte alltid tänker på det, så är man skeptisk till många saker varje dag.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Här borde alla passa in som är villiga att lyssna på vad andra har att säga fast man själv tänker i annorlunda banor. Speciellt jag som är kluven i mina olika ställningstaganden, kan alltså tycka att båda sidor har rätt, både troende- och skeptikersidan. Fast förstås beroende på vad som diskuteras. Tycker ibland att jag saknar en klar linje i hur jag resonerar, därför bra att ta in olika synpunkter.
Jag har ingen press på mig att fatta mest sympati för något utan det som framförs får smälta in och mycket beroende på på vlket sätt det framförs blir jag alltmer öppen att lyssna till olika argument. Blir jag däremot nertryckt i skorna om jag vågar sticka fram näsan kan jag i rena frustrationen bestämma mig får något fast att jag egentligen inte tycker det jag bestämt mig för att tycka är det mest logiska.
man kan lyssna och välja själv vad som passar in egna värderingar och skeptisk- ja det är jag ofta men jag är också övertygad i mycket. Men har man med sig kunskaper från både vetenskap och ännu inte klarlagd med vetenskap ämnen så tror jag man står stadigt. Man kan ju vara skeptisk inom så många ämnen!
Jag hoppas att jag platsar. för min del så känns det rätt skönt med ett ställe där man ostraffat kan tala om vad man inte tror på (för min del finns massor jag inte tror på). Tyvärr åker man gärna ut om man säger det öppet på diverse troendesjater (ON är inte en av dem men det finns andra).
en sajt för mig…..
jag älskar att diskutera och jag är väldigt skeptisk av mig jag tror aldrig vad någon berättar för mig förrän jag själv har kollat upp saken i fråga
Välkomnar denna sajt! Stort Grattis och lycka till! 
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
4. Det viktiga är inte vad man tror och inte tror på. Det viktiga är hur man kommit fram till sin slutsats (därför vi frågar "Hur vet du det?" och "Vad har du för bevis för det?" hela tiden).
Jag är faktiskt skeptisk till det mesta… Haha, är till och med skeptisk till att vara skeptisk. Så jag kanske passar in här, egentligen.
ja fast är det inte där tron kommer in? När man inte vet och inte har bevis. I samma stund man har bevis så upphör tron för då har man vetskap.

Jag brukar säga att det är skillnad på att tro och att veta. Om jag säger att jag tror att jag får ballongmage av att äta vissa saker så är det inget som jag vet för jag har inte gått till doktorn och undersökt saken. Däremot så märker jag att jag ofta får ballongmage efter för många kanelbullar eller för mycket ris, pasta eller potatis och därför kostar jag på mig att tro att de är skulden till ballongmagen. Samtidigt är jag väldigt medveten om att det inte är något som jag vet.
Tro kan å andra sidan betyda flera saker. En tro kan vara en övertygelse så stark att den som tror tycker att den samtidigt vet. Där kan det vara svårt att mötas om man inte tror på samma sak. Jag tror inte på vare sig Jahve, Buddha, Allah, Jesus, Cernunnos, Appollon, Jupiter, Mithras, Baal eller det flygande spaghettimostret med flera men det finns det andra som gör. Jag har inget behov av att få dem att avsäga sig sin tro och jag vill inte heller bli utsatt för missionerande från deras sida. Jag tror (här i betydelsen anser) att det är bäst att inte göra så fasligt stor sak av det och man kan ju vara goda vänner ändå.

Det där har du naturligtvis helt rätt i. :-)
Jag tror (hehe) att det där skiljer sig mellan "troende" och skeptiker - alltså att när man är skeptiker så stannar det oftast vid "ok, det där vet jag inte vad det är", typ. Men som troende vill man gärna fortsätta att ha förklaringar och har man inga i bakfickan så … hittar man på.
Det var mycket bra sagt!
hittar på…
Inte denna troende i allafall. Jag hittar inte på alls. jag lever med att inte ha några förklaringar. För min del får det gärna vara spöken som "beter" sig här hemma, men jag har absolut inte bestämt mig för att det är det. Jag håller dörren öppen bara.

Det låter sunt. Och då är du kanske inte lika "troende" som du tror? :-)
Jag håller med Maggan, att vara troende kan väl handla om att ha ett öppet sinne. Kanske skulle jag säga så om mig själv framöver, jag håller dörren öppen för andra möjligheter än det vetenskapliga precis som jag själv kan vara mycket skeptisk vad gäller en hel. Men som sagt, jag är öppen för de flesta förklaringar.
Amor Vincit Omnia
ja eller så lever jag inte upp till stereotypbilden av troende som mågna skeptiker har (vilket inte många av mina "troende" vänner gör heller btw).
tanken har ibland föresvävat mig att skeptiker har fördomar… 

Oh, OH. Alla har fördomar. Alla! 
Precis, alla har fördomar. Det viktiga är väl att inte vara så osäker eller full av prestige att man inte fixar att ändra uppfattning om man får anledning!
jovisst jag kan ändra uppfattning flera gånger om dan. Men då får man höra att man inte står för sina åsikter.
suck… hur man än vänder sig så har man alltid svansen bak 
10 Jag använde utrycker tro i betydelsen "personligen bedöma mest sannolikt vara så".
Jag tror homeopatika är helt verkningslöst utöver placeboeffekten. Jag baserar det på de studier jag läst och den kunskap jag har i kemi, fysik och biologi. Det är mao varför jag tror homeopatika är verkningslöst som är intressant. Jag kunde ju faktisk lika gärna säga "för min pappa sa det".
Några 100%-iga bevis existerar väl knappt utanför matematiken.
Det den vetenskapliga metoden gör är att få fram beskrivningar och modeller som är så bra som möjliga… Dvs så nära den riktiga världen man kan komma.
På så vis förfinas och förändras hela tiden vad vi "vet". Newtons gravitationslag beskriver gravitationen bra nog för oss här på jorden. Men på större skala så blir den inte längre lika exakt, då får vi istället vända oss till Einsteins teorier som är nyare och beskriver gravitationen mer exakt.
Så när en skeptiker fråga efter bevis för att det var ett spöke du såg så vill hen helt enkelt veta vad du grundar din tro på.
fast hur ska ny vetenskap och nya rön och nya instrument göras utan att det finns någon som har en tro om något att det kan förhålla sig på ett visst sätt och som drivs av sin "forskning" för att få fram så mycket underlag som möjligt?
En sådan person kan förmodligen svara på frågan "Vad har du för belägg för det", med några av de skäl som personen har för att över huvud taget granska vidare.
Men ibland är svaret just "Vänta, vi undersöker fortfarande om hypotesen stämmer".
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Men för att överhuvudtaget tänka ut en hypotes behövs ju en tro på att något kan förhålla sig på ett visst sätt och sedan försöker man få klarhet i om hypotesen stämmer. Många uppfinningar har säkert kommit till under en sådan process. Men det finns också en hel del vi idag inte kan mäta med dagens instrument, men å andra sidan tittar vi bara 20 år tillbaka finns det ju saker som vi aldrig trodde skulle fungera och sådan ser ju historien ut.
Frågeställningen inom vetenskapen brukar vara
"Jag undrar hur det här funkar?" eller "Jag undrar om det här fungerar såhär?"
inte
"Jag tror att det här fungerar såhär, hur ska jag belägga det?"
Nyfikenhet hur något fungerar kräver ju inte "tro" på det i en religiösliknande kontext…
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
22 Du har rätt. Fantasi och kreativitet är viktigt för att få fram nya hypoteser.
Men en hypotes är inte mycket värd om den inte vetenskapligt testas och därmed verifieras, modifieras eller förkastas.
#23 nej inte jag tror att det fungerar så här och hur ska jag belägga utan jag tror att det fungerar så här och jag ska testa det och se om det gör det.
Tyvärr har den frasen du skriver ovan "hur ska jag belägga" blivit allt vanligare då det är stora pengar i omlopp i fråga om medicinutveckling och annat, men det är en parantes här
Först undrar man hur det fungerar, sen undrar man om det fungerar på ett visst sätt och sen tror man att det fungerar på ett visst sätt för att kunna ställa en hypotes och göra de undersökningar som krävs för att bekräfta eller dementera
#24 precis det jag försöker få fram men med lite andra ord
Förstår hur du menar och håller med om att det inte fungerar på vissa områden.
Jag vänder mig lite mot ordet tro i sammanhanget, för mig finns få likheter mellan de orden man använder i Engelskan "Belief" och "Faith", det var det jag menade med sista meningen.
I övrigt anser jag att -Jon- uttryckte sig elegantare än jag
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
korseett,
Alternativmedicin är ett perfekt exempel här. Personer som tror att homeopati fungerar är inte ute efter att prova OM Det funkar, de är ute efter att påvisa ATT det funkar. De har redan bestämt sig, och vill bara ha positiva testresultat för att stärka sin egen uppfattning.
Personer som behandlar folk med akupunktur, samma sak. Healers, samma sak. Alternativmedicinare… vet inte. Kanske vill de också hitta hittills okända naturmedel som till slut visar sig vara verksamma i rätt dosering, trots att doseringen och behandlingen för att utvinna de aktiva ämnena inte ens har uppfunnits ännu.. men jag tror tyvärr att man även där redan har bestämt sig, och övertygat investerare om, att det egna medlet FUNGERAR, innan man ens har testat det. Och då är det inte längre så intressant att testa det - får då kan svaret bli nej.
Jag hittade något liknande på James Randis hemsida tidigare idag, angående den där miljonen man kan vinna, och de frågor som föreningen brukar få om priset:
"Vi kan bara testa personer som antingen ansöker om att hävda priset på en miljon dollar, eller som faktiskt väljer att följa korrekta testprocedurer. "Stjärnorna" gör aldrig det, och gör faktiskt allt de kan för att undvika oss och vår utmaning; de föredrar att prata på om tidigare framgångar, peka på anekdotiska bevis, eller storvulet ignorera våra hederliga erbjudanden att testa dem. De som faktiskt ansöker är förmodligen ärligt övertygade om sina förmågor och fruktar inte att upptäckas. Var är James Van Praagh, Sylvia Browne, George Anderson, John Edward och resten av dagens "Stora Namn"? Och varför har inte Uri Geller, den professionella skedböjaren (kommer ni ihåg honom från 70-talet?) plockat upp de lätta pengarna? Man kan bara undra."
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
När det gäller örter så snurrar de kring runt alternativmedicin och evidensbaserad skolmedicin. Det finns flera (massor) exempel på läkemedel som från början kommer från växt, djur och mineralriket.
Flera av dessa ämnen som i dag klassas som läkemedel användes förr av kloka gubbar och gummor, och har sedan visat sig ha vissa av de egenskaper de har tillskrivits.
Jag gjorde själv för ett par veckor sedan te av älggräs (älgört). I dag heter det ASA* eller Magnecyl eller Treo (med tillsatt koffein, också från naturen) och även Trombyl som pensionärerna får för att minska risken för stroke.
Skillnaden på mitt älgörtste och det man köper på apoteket är att apotekets piller dels är doserat, man vet hur mycket eller lite man får i sig, vilket med en växt skiljer sig beroende på växtplats, årsitd, växtdel, vatteninnehåll etc. Apotekets piller har också mildare biverkningar, vilka är tex magsår och svårstoppade blödningar (ämnet är antikoagullerande på blodet, därför ger man det mot stroke).
I fallet älgört finns alltså en effekt, och det finns massor sådana exempel. Långt ifrån alla medel på hälsokosten har dock några vetenskapligt bevisade effekter, och det kan väl vara okej, ingen fara på taket om naturpillren mot ångest inte hjälper på riktigt.
Värre är att inte heller biverkningarna är kontrollerade. Det finns till exempel kraftiga sådana i form av leverskador dokumenterade på patienter som druckit örtteer. Det finns även dokumenterade exempel där en örtmedicin "slår ut effekten" av ordinerade läkemedel som p-piller, SSRI-preparat (lugnande), HIV-bromsmediciner etc.
När man tar hälsokost istället för läkemedel tycker jag att man ska ha klart för sig att läkemedelen har mängder med fler studier bakom sig mot vad örten i sig har.
*) Det är inte riktigt exakt samma sak, i älgräs finns acetylsyra, ASA är acetylsalicylsyra.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

@19 Jon Jag håller med dig i allt. Rekommenderar förresten boken Salvekvick och Kvacksalveri om du inte redan har läst den.

Något som ofta får mig, som skeptiker, att lägga öronen bakåt är när folk, produktreklam med mera förespråkar något med argumentet att det är naturligt. Jag gissar att med naturligt här menas sådant som i princip kan plockas utanför dörren, typ älggräs, fingerborgsört eller blåbär till skillnad från det som tillverkas industriellt i en fabrik.
När det gäller läkemedel föredrar jag nog det som är tillverkat under minutiös kontroll i en fabrik efter mångåriga tester och kliniska prövningar än en kopp örtte. Allt som finns i naturen är inte bra för oss bara för att det råkar vara "naturligt". Gör ett te på sprängört, tidlösa och stormhatt och du riskerar att krascha pärleporten i 180.
Sedan skall vi inte tala om alla fånerier som står på förpackningar till skönhets- och hudvårdsprodukter. Då kan jag hålla på hela dagen.
Det är sunt att vara skeptisk och ifrågasätta. Inte per automatik, men man kan bara inte köpa allt. Nu talar jag inte bara om övernaturliga företeelser eller vilken behandling jag vill ha när jag blir sjuk.
Idag finns det en uppsjö av märkliga "sanningar" på youtube. Det kan gälla konspirationsteorier och det kan gälla existensiella frågor. Man kan och ska inte svälja allt som sanningar enbart av den anledning att det visas en video på youtube.
Människor som tror på allt skrämmer mig faktistk. Oavsett vad det handlar om. Man ska lyssa och ta in informationen man ser, hör eller läser. Sedan får man avgöra utifrån sitt sunda förnuft om huruvida det är den egna sanningen eller någon annans.
Vilken rolig sajt. #32 Jag håller med Gilla för jag har ju lärt mig t ex på Pedagogikutbildningen att jag ska läsa kritiskt det jag läser och inte svälja allt.
"…har ju lärt mig t ex på Pedagogikutbildningen att jag ska läsa kritiskt det jag läser och inte svälja allt."
Och jag tror att de flesta skeptiker anser att man ska lära ut ännu mer sådant.
Extra försiktig tycker jag man ska vara med uttalande från människor som rent av blir förbannade och går till personangrepp när man ifrågasätter deras påståenden. Tål en kunskap inte frågor så är det nog ingen bra kunskap.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
En person som inte blir arg närman frågar "hur vet du det" har kapacitet att bli en sann skeptiker. 
Det har nämnts Youtube.
I och med Internet har det blivit allt ner viktigt att vara skeptisk. Vi kan säga mycket elakt om "gammelmedia", men ett visst, grundläggande kvalitetfilter kunde de gamla redaktörerna allt tillämpa.
På Internet kan precis vem som helst påstå precis vad som helst.
# 36 - Exakt så resonerar jag också. Därför måste man själv filtrera.

Javisst, men man måste vara medveten att man själv inte är ett perfekt eller felfritt filter. Vi har alla olika sorters kognitiva bias, d.v.s. automatiska och "naturliga feltänk".
Därför är personlig erfarenhet och egna upplevelser inte alltid tillförlitliga. Minnet lurar oss lätt, våra sinnen spelar oss spratt hela tiden. Osv, osv.
Precis. Man känner lätt det man vill känna.