Efterfrågat
På inrådan från människor jag litar på, skapar jag även en avdelning för religiösa frågor, eller frågor om tro.
Jag har tänkt på den här kategorin tidigare, men bestämde mig då att inte skapa den. Min tanke var ungefär att den skeptiska granskningen är likadan oavsett om det som undersöks eller diskuteras är religion, tradition, tro eller åsikt; frågorna är desamma hela tiden: "Hur vet man det?", "Hur fungerar det?" och "Finns det några som helst belägg för det?".
Det är samma metod för storsjöodjuret som för Jesus. Men eftersom jag trots allt skapade en kategori för storsjöodjuret, får jag lov att skapa en även för Jesus och hans kompisar. :)
/ Per
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Det var bra. Då kanske även religiösa som inte tror på Storsjöordjuret vågar sig in här 
Ja, det är nog bra att inte blanda ihop Jesus med Tomten, eller hur det nu var.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Eftersom de som tror på jesus tycker att det är viktigt att skilja på tycker jag att det är bra med en egen undergrupp!
Jag ändrar mig. Gör en filosofiavdelning kanske.
Nu tänker jag vara pinsam och avslöja att jag inte förstår var gränsen går mellan en avdelning för "Filosofi" i ett skeptiskt forum och alla andra delar av forumet.
Jag tänker såhär: Det finns flera sätt att skiva en limpa. På tvären, på höjden och på bredden. Förmodligen kan man göra det diagonalt också, men det blir jobbigt.
Vi kan dela upp ämnet "Skepticism" i vilka saker man kan vara skeptisk OM. Vi kan även dela upp ämnet i vilka sätt man kan vara skeptisk PÅ. Vi kan förmodligen även dela upp ämnet i platser, personer, omständigheter och så vidare, som är skeptiska eller bjuder in till skeptisk tanke.
Och kanske är det okej. Kanske är det konstigt. För om vi dels har en kategori för filosofi, och en kategori för …matvaror. Om vi då diskuterar matvaror ur en filosofisk vinkel, skall det diskuteras i gruppen om mat, eller gruppen filosofi?
Hjälp en obildad klant, här. :) Förklara som om du talar med någon som inte ens fick läsa första filosofikursen för att alla andra studenter ville läsa psykologi istället.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#5 nu när din sajt är lanserad så är du fri att lägga till och dra ifrån efter eget gottfinnade. Du är kung och envåldshärkskare här och ingen kommer att lägga sig i det. men visst - det är klädsamt att du ber om råd. tyvärr kan jag inte ge dig några inom ämnet (eftersom "skeptisism" inte tillhör mitt kunskapsområde) men väl hur det är att vara Sajtvärd på ifokus 
Tro på Jesus, nog har det funnits en man som var värd att skriva om, så det tror jag, men vad den mannen sa eller inte har nog förvrängts under åren. Så visst tror jag att det var guds son, i samma grad som vi är guds söner och döttrar. Och vad gud är det är nog alltet, men gud är ingen person som vi är utan något annat svår tolkat.
sven-g:
Frågan är. Om personen som vi kallar Jesus inte hette Jesus och inte sa sakerna som vi tror att han sa och inte gjorde sakerna vi tror att han gjorde… så bör han vid någon punkt upphöra att vara den person som vi kallar Jesus, och personen vi kallar Jesus slutar existera.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#8 Förstår din tanke men tror nog det funnits en man, som varit lite av en hjälte, men vad han gort eller inte, har nog önskvärt redigerats genom åren.
Det har helt säkert funnits män och kvinnor som setts som hjältar vid olika tillfällen. Min fråga är fortfarande hur vi kan hävda i efterhand att de som fanns är på något sätt annat än skönlitterär bakgrund till de namn vi använder idag.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism