Har du hört en bra vandringssägen?
Vilken är den roligaste, otroligaste eller mest sedelärande vandringsägen du har hört?
Själv är jag rätt förtjust i den om kvinnan som ser en lastbil köra efter henne, tuta och gasa i mil efter mil, och så visar det sig att lastbilschaffisen bara försöker varna henne för att det finns någon i baksätet! OK, det kanske är mer av en spökhistoria för lägerelden, men var går gränsen egentligen?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag vet inte om det kan klacificeras som skönor eller vandringssägner men själv är jag lite svag för allsköns skrämselpropagana som föräldrar brukar använda mot sina barn. Hur som helst bör det vara ett relaterat fenomen.
Man brukar allt för ofta få höra att man inte ska läsa i dåligt ljus eller sitta för nära TV:n eftersom man förstör synen. För att inte tala om klassiker som att man ska vänta en timme efter måltid med att bada pga risk för kramp. Det finns otaliga exempel och det skrämmande är att många verkar övertygade om att dessa påståenden faktiskt är korrekta.
Tack för påminnelsen om att lägga in Hexmasters faktoider i länklistan!
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Det finns många ämnen som relaterar till sägner och skrönor, sagor och talesätt. Men var går gränsen för en sådan saga? Till exempel kan jag inte minnas att jag har hört någon skapelsemyt kring bäckahästen eller skogsrået. Finns det sådana?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism