Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 2154 ggr
[Garntroll]
25

Hur kan man säga så?

Ja jag stöter ofta på ett knepigt argument. Många säger i olika debatter ungefär så här:

Det finns inga bra partier så därför lägger jag min röst på SD. Nä jag stödjer inte deras tänk om invandrare och jag är ingen rasist men inget annat parti  är bra.

Det låter rätt korkat i mina öron. Det blir samma effekt som att använda skit till att rengöra toan med. Man stödjer via en röst ett parti man egentligen inte delar värderingar med. 🤔

LinaLj
15

Jag kan inte annat än att hålla med. Vill man nu visa att alla partier är strunt så röstar man blankt.

72mm
16

Skepticism ur fokus?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[rutt]
6

Finns ju flera som bara är förbannade på regeringen och röstar SD i rent trots med tanken "då kanske det faktiskt händer nåt". 

Korkat eller ej, men en del fungerar så.

[Garntroll]
18

Ja men om man är för invandrare men kanske med annan planering så varför inte rösta på det parti man vill rösta på och sen försöker man föra en dialog med partiet.  Ja själv skulle jag aldrig få sådant hjärnsläpp att SD skulle få min röst.  Då dör jag hellre.

[rutt]
7

#4 Jag vet inte om folk tänker så långt. Rädsla är en väldigt stark motivation, och nöter man tillräckligt mycket om det läskiga ISLAM eller senaste boomen i form av tiggare från Rumänien så kickar automatpiloten in.. Oavsett vad dom egentligen tycker om människor från andra länder.

[X=0]
12

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min svärfar är den ödmjukaste goda hjälpsamma människa jag känner och han har varit en trogen sosse i hela sitt liv…………

När han uttrycker att han skall rösta på SD för att han mist förtroendet eller tappat hoppet om att det finns handlingskraft i andra partier……..undrar jag……………………… VA F-N är det som händer?????

X=0

[viccaan]
2

Moderaterna är ett alternative till SD nu….men jag tycker att argumenet " röstar för att inget parti är bra" är dåligt, man måste ju I alla fall hålla med till en större del annars kan man strunta I att rösta över huvud taget?

Neutralis
7

72mm, lös ammunition?

Neutralis
14

När han uttrycker att han skall rösta på SD för att han mist förtroendet eller tappat hoppet om att det finns handlingskraft i andra partier.

Det kallas brist i utbildning vill jag påstå.

Magi-cat
15

En del verkar blunda för att SD är ett främlingsfientligt, homofobiskt m.m. parti och låtsas som om det är ett parti med "åsikter" vilka som helst fast hela stommen i partiet ÄR främlingsfientlighet.. Hur de lyckas blunda så till den grad begriper jag inte.

#9 Om ändå utbildning vore en garant att inte drabbas av farsoten…..Jag tycker den griper omkring sig i alla läger…

#6 Förstår dig. När just dessa goa ödmjuka människor styr så totalt fel undrar man vad som händer….
Men i längden så håller det inte. Sannfinländarna (i Finland) har backat oerhört i väljarstöd. Det kommer att gå samma väg med SD.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Garntroll]
13

Själv är jag rädd för min egna egoistiska del. Jag har en NPF - diagnos och jag tolkar in signaler som säger att folk med min typ av diagnos kommer inte att accepteras i samhället.  Minns inte vart jag läste det någonstans eller vem som hade lagt förslaget , men det var någon som tyckte att Sverige skulle bygga upp vårdinrättningar för folk med Psykiatriska funktionshinder. Där hör även jag hemma. jag ska alltså hamna på typ hospis som man hade förr där man satte folk med diagnosen sinnesslö och dyl. Jag känner mig för " frisk* för att bli en grönsak.

[rutt]
8

#10 Jag tror dom flesta som nyrekryteras inte läser manifestet eller ser på partidebatter.. dom lyssnar på andra som är oroliga och som redan röstar på SD. Dessa ger då sin version av partiet, och eftersom man litar på folk man känner…

Vi fungerar så. Ingen idé att smutskasta rädda människor för att dom söker lugna sig. Man får bara försöka guida dom mot andra alternativ.

piotrr
17

Jag är mer rädd för rasister i riksdagen än vad jag är rädd för flyktingar och invandrare, eftersom det finns en lång och dålig historia av vad som händer med rasister i riksdagen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Danceoflove]
7

#11 Förstår att du känner dig oroad kanske egoistisk, men det är inget fel att känna så. Du vill bara få fortsätta leva i fred så som du tycker är värdigt. Det är bra om du nu känner så för dig själv, först då kan man se att andra är värda det. Vad gör dig vanligtvis positiv, lugn och stark? Glöm inte bort att ägna lite uppmärksamhet åt det mitt i all negativitet o kaos omkring. #12 Jag tror så med! :)

vallhund
18

HÅLL SVERIGE RENT!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

JoHo
5

Alltså, de allra flesta i Sverige är intresserade av politik två veckor vart fjärde år. Två veckor innan val. De tror de kan allt och faller för politikers plakatpolitik. De flesta röstar nog mot sina åsikter utan att veta om det. "Jamen jag är ju arbetare och måste rösta på sossarna". "Jamen jag har ju företag och måste rösta på Moderaterna" och liknande. En vecka efter valet har de flesta inga intressen av politik längre. De delar inga "roliga bilder" på Reinfeldt eller Löfven och har ingen susning om vad som sker. De flesta är faktiskt helt ointresserade av politik. Och de flesta är helt oinsatta av politik. De röstar vad sina föräldrar/kompisar/sambo röstar… Tror att de flesta här knappast satt sig in i alla partiers partiprogram. Vilka partiprogram har du läst t ex? Finns väl inget parti man gillar allt i. Vad man måste göra är att välja det parti som har flest åsikter som passar in på dina åsikter. Det är därför tidningarnas valtester är intressanta (man måste prova så många man kan då flera tidningar gör valbarometrar som passar tidningens åsikter).. Många får en chock då de gjort valbarometrarna och ser att de har väldigt ståra sympatier för partier de inte ens trodde skulle vara möjligt. Då gör de otestet och svsrar "rätt" i stället som hjärtat säger…

[X=0]
6

#10 👋

#9 av: Neutralis

Du påstår…Det kallas brist i utbildning vill jag påstå.

Det skulle man väl i den bästa av världar kunna hoppats på, men tyvärr är verkligheten mer komplex än så eller enkel …allt beroende på hur "inbillad" man är. 

Jag läste  detta svar på metros reportage om flyktingfrågan.

Jag tror fler resonerar på liknande sätt.

Klipp__________________________________________________________________________________

Jag är lärare och har sett hur skolan tappar i auktoritet samtidigt som man digitaliserar alltmer för att skärma av sig mot barnens föräldrar. Jag läser hur vården går på knäna medan sköterskor flyr till Norge. Jag har arbetat som outbildad inom äldrevården och är inte ensam om det. Har sett hur våra äldre behandlas. Jag bor i Stockholm och ser hur både bostadsmarknaden och trafiken går mot fullständig infarkt. Och idag arbetar jag som lärare i Södertälje och kämpar för att eleverna ska använda sin nya svenska utanför klassrummet utan framgång. Arabiska hörs lika mycket i sfi-klasserna som svenskan.

8-9000 nya asylsökande varje dag till Sverige ger drygt en halv miljon per år. Svenska myndigheter måste sätta stopp för fler flyktingar. Vi klarar inte av detta. Verkligheten visar också att svenska skattepengar används för att hjälpa rumänska tiggare. Ansvaret ska ligga på Rumänien. För att vår välfärd inte fullständigt ska klappa ihop måste skatt efter bärkraft gälla. De som utvecklar landet genom entrepenörskap ska inte behöva betala ännu högre skatt för sina inkomster. De kommer lämna landet.

Varför skriver jag? För denna gång delar jag med mig av mina tankar som ingen makthavare läser. Opinion skapas inte längre inom partierna. De är som marknadskrafterna helt i händerna på reklammakare och de som vill åt makten. Opinion skapas inte tillräckligt genom de sociala medierna, det går för långsamt. Idag skapas opinion genom ett allt starkare Sverigedemokraterna. Lägg en röst på dem och de kommer att göra något åt dagens situation, fastän jag fullständigt skräms över vad de står för. Övriga partier har redan lämnat Walk-Over (med möjligt undantag av Kristdemokraterna som kämpar om sin överlevnad).

______________________________________________________________________________Klipp

Jag förstår att det skapar rädsla hos människor, jag är själv öppen för alla förändringar som jag möter och hoppas att mänskligheten en dag skall värna om  varandra ❤️

Jag blir ledsen över människors handlingar som skapar lidande. 

Paris igår och framåt,  sliter sönder många 💔

X=0

Tride
0

🤔Vad är en NPS-diagnos! Alla dessa förkortningar som bara de invigda har koll på!

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[Garntroll]
5

NPF - Diagnos ska det vara. Dit hör ADHD och Asperger tex

vallhund
10

N euro
P sykiatriskt
S syndrom

N euro
P sykiatriskt
F unktionshinder.

Tride
3

Människor med psykiska funktionshinder har ofta behandlats mycket illa. 😡😭

Tride.

[Garntroll]
3

Ja tyvärr så är det sant.

Maria
5

#16 De flesta är faktiskt helt ointresserade av politik. 

Och de flesta är helt oinsatta av politik.  De röstar vad sina föräldrar/kompisar/sambo röstar…

Tror du verkligen det är så? Jag har en helt annan uppfattning.

/Maria

[Garntroll]
7

Jag hör många säga 2 veckor innan ett val: Jag har ingen som helst aning om vad jag ska rösta på. Vissa kläcker t.o.m ur sig att , ja man får väl rösta på SD.

När man sen frågar om de läst deras partiprogram så de vet vad partiet står för så blir det lite flytande som naäj. Så varför rösta på " det* partiet då?

JoHo
2

De tycker väl att SD "rör om" att de är ett missnöjesparti?

Sen räcker det att de har orden "Sverige!" och "demokrati" så tänker folk "Jamen, jag bor i Sverige och gillar demokrati" så är det klart. Folk tänker inte längre i många fall.

Folk tror ju på allsköns saker. Som att vatten har minne, att man kan prata med spöken, att healing fungerar etc också. Så varför inte tro att SD är bra fast de inte har en aning om vad de stor för, eller andra extrempartier som V och MP t ex

[viccaan]
6

#24 Det där stämmer in på alla partier. Man röstar på MP för att man bryr sig om miljön, vänsterpartiet så att "alla ska kunna få det lika bra", moderaterna för att man vill ha lägre skatter osv osv. Majoriteten har inte koll alls det gäller inte bara SDs väljare.

kamera0710
9

#26 Vad gäller att ha koll har ju någon sagt: Vi är alla okunniga, men i olika ämnen.

kamera0710
4

#25 Har du några belägg för det du skriver? Hur ser du på statsvetarna, som framhåller att nedtonad höger-vänsterkonflikt gynnar partier som SD?

[viccaan]
3

#28 Vill bara säga att man måste vara väldigt försiktig med vad olika statsvetare säger. De har oftast också en väldigt ideologiskt vinklad syn på saker, bara för att man är statsvetare betyder det inte att man per automatik har "rätt". Statsvetare säger ju emot varandra hela tiden..

kamera0710
6

#16/#25 Har du några belägg för dina påståenden? Det låter väldigt svepande i mina öron och jag tillåter mig att vara skeptisk.

[helga21]
2

Garntroll Om det är till någon tröst så kan jag tala om att jag var inne på stan i går och bjöd på glögg och varmkorv tillsammans med en som är bipolär och har varit så i hela sitt liv och som barn farit in och ut på psyket samt en med samma diagnos och som dessutom har ADHD. Själv är jag sjukpensionär sen 2007 då jag har MS och inte kan arbeta. Trots detta är vi medlemmar i SD och hjälper till vid olika tillställningar och jag är dessutom förtroendevald.

SD är det enda parti som har en partiledare som "gått  in i väggen" vilket även det är en psykdiagnos och som medicinerat med antidepressiva medel och dessutom talat om detta.

Tride
2

Jag kan påminna om, tex, att sossarna under 1900-talet var med om att bilda Rasbiologiska institutet, och att tex såväl Tage Erlander som Alva Myrdal varnade för "främmande raselement." Bla i boken "Kris i befolkningsfrågan," som hon skrev tillsammans med sin man Gunnar Myrdal. Boken kom 1934.

Författaren och historikern Maja Hagerman är aktuell i höst med boken "Käraste Herman", som skildrar rasbiologins utveckling i Sverige genom Herman Lundborg. Han hade stark koppling till nazisterna i Tyskland.

Tride.

vallhund
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#32 Ja Sverige har en mörk historia som många svenskar inte vet om eller vill kännas vid. Vi var inte speciellt neutrala under WW2.

Vad gäller SD

tarantass
6

#32: det eviga sossekortet. Javisst, och USA var bättre. Kan knappast beskyllas för socialdemokrati. Och svenska borgare var inte alls med på det, eller hur?

Det var för några generationer sedan. Sedan dess har de lärt sig bättre. Det är litet annat än att fortfarande stå för liknande värderingar.

Folkhemmets arvtagare, som en del SD:are gärna kallar sig? Ja, i varje fall på det området. Om det också gäller välfärden kan väl diskuteras, med tanke på hur de har röstat i riksdagen.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

vallhund
1

Jag har mer än en gång nästan fått spö av vuxna 60talister när jag påpekat Sveriges roll under andra världskriget. Ämnet fanns inte i skolböckerna i historia som fanns under deras skolgång. Tror att det är bättre i dagens skola.

kamera0710
4

#32 "Det rådde länge en bred politiska enighet om behovet av rashygieniska åtgärder. Entusiasmen för att ”förbättra folkstammen” var, under större delen av 1900-talet, inte alls begränsad till den yttersta högerkanten, utan denna entusiasm var rikligt företrädd i alla de stora politiska riktningarna: bland konservativa, liberaler, socialdemokrater och bondeförbundare. År 1921 lades t.ex. en motion fram i riksdagen om inrättandet av ett statligt institut för rashygien. Motionen var undertecknad av representanter från alla partier, däribland högerledaren Arvid Lindman och socialdemokraternas ledare Hjalmar Branting. En av de mest inflytelserika rashygienikerna, Nils von Hofsten (Medicinalstyrelsens expert i rashygien/arvshygien 1935-1953), var en övertygad liberal. Under andra världskriget var han rektor för Uppsala universitet, och stod rakryggat pall mot antisemitism och andra nazistinspirerade tendenser vid universitetet."

http://www.vof.se/folkvett/ar-1992/nr-1/rashygienen-i-sverige/