Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: vetenskap
Läst 2709 ggr
[Zachapacka]
2

hjärntumörer av Mobiltelefoner

Hejsan

Jag fick höra av en vän att man absolut inte ska ha sin mobil i laddaren över natten (pga brandrisken)  och att man inte ska ha den närmare huvudet än en meter när man sover. Men hur är det med här att man kan få cancer av strålningen från mobiltelefoner? Så här tycker Strålsäkerhets myndigheten men enligt Pc för alla  så är det falskt?

Själv så laddar jag sällan mobilen över natten men jag har den liggande ca 20cm från mitt huvud. Det kanske jag borde sluta med. Är det någon här som har något att tillägga? Är det cancer framkallande eller inte.

[Zachapacka]
2

Oj då, Strålsäkerhets myndighetens länk kom visst inte med, här är den: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/magnetfalt--tradlos-teknik/mobiltelefoni/mobilrad/

[Melbun]
1

Ajdå, ofta hänt att jag vaknat på mobilen..

JonasDuregard
7

#0 "Jag fick höra av en vän att man absolut inte ska ha sin mobil i laddaren över natten (pga brandrisken)"

Det låter lite överdrivet. 

En sak du kan göra om du är orolig är att undvika att lägga telefonen vid något brandfarligt (och framför allt inte täcka över den), och så klart att ha en brandvarnare. 

"och att man inte ska ha den närmare huvudet än en meter när man sover."

Det är nog ingen fara, men å andra sidan är det inte så svårt att undvika. 

Strålningen avtar snabbt med avstånd. Att ha telefonen en cm från örat ger till exempel 400 gånger starkare strålning än att ha den 20 cm från örat. Så att tala i telefon en minut motsvarar en hel natts sömn med telefonen 20 cm ifrån dig (räknat i total stråldos) . I själva verket är skillnaden ännu större eftersom telefonen  strålar mycket mer under ett samtal. 

"Men hur är det med här att man kan få cancer av strålningen från mobiltelefoner?"

Som det står i länken, det finns obekräftade misstankar om att omfattande användning av mobiltelefon kan ge en ökning av risken för vissa cancertyper. 

Men nästan allt man gör medför en liten cancerrisk, så även om misstanken är sann behöver det inte betyda att det är dags att skrota mobiltelefonen. Vill man effektivt undvika cancer finns det mycket viktigare faktorer än mobiltelefonstrålning. Solens strålning för att ta det mest uppenbara.

[Zachapacka]
0

#2 har hänt att jag vaknat med mobilen i min hand xD

#3 tack så mycket för informationen :)

starhawk
8

För rätt länge sedan var det en artikel om två av Sveriges första mobilanvändare, dom använde mobilen rätt ofta, främst i jobbet, men dom hade båda blivit enögda den som hade mobilen vid vänster öra var blind på höger öga och den som hade mobilen vid höger öra var blind på vänster öga. Mobilens antenn är ju rätt nära syncentrum som sitter i bakre delen av skallen och synnerverna är "korskopplade" dvs höger öga är kopplat till vänstra synloben och vice versa. Slump? ja det är frågan. 

Dom undersökningar som gjorts om cancer har ju dömts ut av cancerexperter, dom är för korta, slutar innan cancer normalt uppträder. Och det är ju inte så konstigt, undersökningarna finansieras ju av mobiltillverkarna som inte vill ha någon kritik av sin guldkalv.

Bättre med handsfree? tja det beror ju på var man har mobilen under samtalet, en tjej hade läst om cancerrisken så hon skaffade handsfree och hade mobilen i ett hölster vid bältet, hon fick cancer i underlivet. Som info kan nämnas att det är större risk att få cancer i underlivet än i skallen.

Och om nu strålningen är ofarlig varför mår många av dom som bor nära basstationer illa?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JonasDuregard
18

#5 "För rätt länge sedan var det en artikel om två av Sveriges första mobilanvändare, dom använde mobilen rätt ofta, främst i jobbet, men dom hade båda blivit enögda den som hade mobilen vid vänster öra var blind på höger öga och den som hade mobilen vid höger öra var blind på vänster öga."

Beroende på vad man räknar som "de första mobilanvändarna" tycker jag man borde kunna hitta mer än två som förlorat synen på ena ögat…

"Slump? ja det är frågan."

Jag skulle nog säga att det inte ens är slump (i bemärkelsen att det är något osannolikt) utan att det är helt förväntat, och antagligen helt orelaterat till mobiltelefoner. 

Om man på allvar ville besvara det du kallar "frågan" så är ju det helt självklara att kika i deras journaler och se vad det står där, det finns trots allt ganska många orsaker till blindhet. 

"Och det är ju inte så konstigt, undersökningarna finansieras ju av mobiltillverkarna som inte vill ha någon kritik av sin guldkalv."

Så är det inte, det finns massor av oberoende undersökningar. 

"Och om nu strålningen är ofarlig varför mår många av dom som bor nära basstationer illa?"

För att många människor mår illa. Oavsett var de bor.

angest
6

Jag tror i varjefall att strålning från mobiler ökar cancerrisk och använder därför mobilen väldigt sparsamt. Hemma ringer jag aldrig med mobilen och alla som känner mig vet att de inte får svar. De får helt enkelt ringa på min fasta telefon som jag inte har några planer att göra mig av med.

Mobilen har jag med mig om jag ska nånstans och ringer bara när jag verkligen vill något,inte för att bara surra. Jag har den avstängd när jag inte själv måste ringa.

Sen - visst är det allt möjligt som ökar cancerrisken men det jag själv kan påverka vill jag ändå göra vad jag kan för att dra ner risken.

Min 14-åriga systerdotter har nyligen opererats för hjärntumör, hon fick sin mobil i väldigt ung ålder och jag minns henne som lill-liten med mobilen mot huvudet väldigt ofta.

JonasDuregard
21

#7 "De får helt enkelt ringa på min fasta telefon som jag inte har några planer att göra mig av med."

Är du säker på att man inte kan få cancer av den?

"Sen - visst är det allt möjligt som ökar cancerrisken men det jag själv kan påverka vill jag ändå göra vad jag kan för att dra ner risken."

Fast om man verkligen skulle göra ALLT för att minska cancerrisken skulle man få ett extremt kringskuret liv. Tänk att knappt kunna gå ut på sommarhalvåret, och inte ens tänka på att äta grillad mat eller bo i en storstad. Kanske bäst att undvika andra människor också eftersom de kan bära på infektioner som orsakar cancer. 

Är du bekväm med att inte ha mobiltelefon kommer jag inte försöka få dig att ändra dig, men för min del är risken så obetydlig att bekvämligheten i att ha en telefon vida överskrider den. Precis som jag då och då kommer njuta av solen trots att det är mycket farligare än att tala i mobiltelefon. 

"Min 14-åriga systerdotter har nyligen opererats för hjärntumör, hon fick sin mobil i väldigt ung ålder och jag minns henne som lill-liten med mobilen mot huvudet väldigt ofta."

Och jag kände en som fick det utan att ha ägt en mobil. Svårt att dra några slutsatser från sådana historier, det är därför man har vetenskap. 

Hoppas hur som helst att din systerdotter blir frisk av behandlingen.

angest
4

#8 Nej jag är inte SÄKER på att fasta telen inte kan ge cancer men jag TROR att strålning från mobil ökar risken mer  och då undviker jag prat i mobil annat än i nödfall

Och nej jag gör inte ALLT för att minska risken men jag gör en del som att inte resa till länder med stark sol, alltid använda hög solskyddsfaktor när jag är utomhus, inte ligga å pressa i solen  osv jag har slutat äta en hel del saker efter diverse larm, som när det framkom att ris innehöll arsenik, och när larmet om akrylamid i chips och andra produkter. Jag försöker att i möjligaste mån äta bra kost, ekologiskt osv sen är jag naturligtvis medveten om att det inte går att undvika allt farligt men jag gör så gott jag kan iaf.

Geru
2

#9 Alltså… Det där är ju inget sätt att leva sitt liv på. Allting är rent tekniskt sett farligt. Allt handlar om mängden. 

Cancer handlar dessutom väldigt mycket om genetik om man är yngre och får det. Annars är det ju ålder som är den främsta cancer faktorn, och den är ju som bekant lite svårare att fixa.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Maria
5

#9 Jag har aldrig använt mobiltelefon mycket men nu efter att jag fått en hjärntumör så är jag en flitig användare😉

Det är ett väldigt bra hjälpmedel, leksak och telefon på samma gång.

Det är klart att man ska leva sunt och må bra men det måste vara livskvalitet och inte bara räknade dagar. Hur kul är det att gå och vara försiktig och på sin vakt hela tiden?

Jag skulle aldrig vilja att rädsla skulle styra över mina val av resor eller val av god mat.

Precis som tidigare skrivits så handlar mycket om gener och då har vi ännu inga verktyg för att komma åt problemet mer än vissa förebyggande åtgärder.

/Maria

piotrr
9

Det finns inget skäl att tro att människor skulle få cancer av radiovågor. Gamla radiostationer var kraftigare än dagens radiostationer, och kraftigare än mobilmaster. Vi kunde lyssna på mellanvåg från ryssland när jag var liten. Varför dog inte alla de gamla människorna av hjärncancer? 

Sändaren i en mobiltelefon är superliten. Under 2W, snarare 0,2W, annars hade batteriet tagit slut direkt. Den kan inte döda dig. Hade inte kunnat göra det ens om det faktiskt var strålning som kunde vara skadlig. 

Var rädd för solen istället. Om du är orolig för cancer, ha på dig solkräm hela tiden. Att undvika mobilen men sedan inte ta på sig solskyddsfaktor är bara konstigt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Tant Grön
2

Har hört att om man sitter i t.ex en bil eller buss så ökar strålningen väldigt mycket. Minns inte nu om det var 20, 30 eller kanske 50 gånger. Ofta om man åker längre sträckor, så sitter ju nästan alla med mobil eller surfplatta. Hoppas verkligen att det är ofarligt.

Davbjo
4

#13: Eller kanske 1000 gånger? Eller en miljon?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JonasDuregard
5

Ett avsevärt större problem med mobiltelefoner i bilar är att de distraherar förare och kan ligga bakom så mycket för så mycket som en fjärdedel av alla bilolyckor i en del länder (!). 

Angående ökningen av RF-strålningen så är det gissningsvis inte en nämnvärd faktor i en buss, för stora fönster. 

En bil fungerar delvis som en faraday-bur eftersom den har ett metall-skal. Som sådan är den inte särskilt stark främst eftersom det är stora hål i metallskalet, men även för att den inte är jordad. Hur många gånger det förstärker effekten är svårt att säga. 

Är man orolig finns det lite olika lösningar i olika prisklasser: Man kan hålla telefonen nära ett fönster, man kan koppla in en extern antenn till telefonen eller köpa en cabriolet 😎.

piotrr
6

Solen ger cancer och den är uppe hela dagen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Tant Grön
3

På dagen strålar solen och på natten mobilen 😮

ru4real
9

Om man börjar en kommentar med "jag har hört" är man diskad och får som straff läsa på om källkritik och vetenskap.