Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 4429 ggr
Starman
4

Starman går igen.

Efter ett längre uppbrott med detta forum har jag letat mig tillbaka på obestämd tid och  med, förmodligen, ett mer sporadiskt deltagande. Hoppas ni inte har saknat mig alldeles förskräckligt och att dagarna inte har varit alldeles outhärdliga utan min närvaro. 😉

Morphogenesis
1

Välkommen tillbaka

Starman
0

Tack Morphogenesis! Trevligt att se dig igen. 🙂

JonasDuregard
6

\o/

Han är sannerligen uppstånden! Som man brukar säga så här i påsktider 😃.

Morphogenesis
1

#2 Detsamma =)

Starman
1

JonasDuregard! ❤️🥳
Vad har hänt sedan sist? Jag ser en ny design. Något mer att tänka på? (Inte specifikt riktat till dig! Hoppa in vem som helst som känner för det!)

Mer specifikt till dig: har politik.ifokus blivit helt högerorienterat nu? Det förekom ju en enorm glidning mot SD-vurmande och trivialiserande av rasism-normaliseringen där innan tidpunkten då jag gick ur.

Klass
1

Äntligen!

Starman
0

Klass! 🤗🙂

JonasDuregard
12

#5 Sist gång jag tilläts på politik i fokus styrdes sidan med järnhand av Jimmy.L och hans kompisar från militärhistoria. Det var en tydlig slagsida på modereringen för att uttrycka sig milt. Nu är både jag och olaka avstängda därifrån 😃.

En tråkig utveckling senaste veckorna är att ÖN i praktiken totalförbjudit skeptiker och kommentarer med skeptiskt innehåll, även när det är direkta svar på frågor 😐. Anledningen är att fjäril lämnat över ansvaret till sina Medarbetare och de har en lite snävare vision för sidan verkar det som.

Här på skepticism har man bland annat kunnat se huygens komma ut som genuin rymdödletroende, något man inte stöter på varje dag ens i de här krokarna. Hen har skrivit så många trådar om det nu att jag börjar misstänka att hen menar allvar.

Starman
3

"Det var en tydlig slagsida på modereringen för att uttrycka sig milt. Nu är både jag och olaka avstängda därifrån"

Oj! Får jag fråga vad som hände, mer ingående? Du behöver inte svara om du inte känner för det, förstås. :)

"En tråkig utveckling senaste veckorna är att ÖN i praktiken totalförbjudit skeptiker och kommentarer med skeptiskt innehåll"

Det där låg ju lite i görningen när jag lämnade skeppet; ett nästintill-förbud, och det var lite därför vi startade upp Andlig skepticism har jag för mig? Det var tråkigt att höra att det blivit en åtstramning på åsiktsspannet där.

Spännande med rymdödletro! Och det är inte sällan en undrar om det är ett sällskap practical jokesters som utger sig själva för att tro på de idéerna, samordnade av David Icke.

[Jimmy.L]
26

#9 Det som hände var att jag blivit kallad allt från högervänlig, krigsgalen, och samma sak med mina Medarbetare som kallas för as, högerextremist bara för man inte delar samma syn som dessa herrar. Det roliga är att den senaste medlem som blev avstängd för regelbrott skrev detta till mig i PM:

"Däremot vill du ha ett PK vänsterforum där man inte kan yttra några åsikter som går emot din ideologi.          Då kallar man inte sajten för politik.ifokus, politiken är flerfärgad och det är inte det här forumet. " Denna medlem hade starka SD åsikter.

Alla är välkomna att skriva på Politik iFokus även SD anhängarna vilket #8 har svårt för. Jag har stängt av SD folk,  AFA och vänsterpartister samt moderater och fått skit från alla som kallar mig allt från rasist till vänsterextrem. jag tycker det är tråkigt att stänga av folk men jag har ändå det tunga ansvaret för sajten och se till att alla sköter sig. Det ända jag begärt av #8 för att slippa avstängningen är en ursäkt vilket denna vägrar man kommer så mycket längre att vara vänlig mot andra människor än att kalla en för olika saker även om man inte delar samma politiska syn. Är man krigsgalen för att vara militärhistorisk intresserad?

JonasDuregard
20

#9 Undvik att kritisera fotbollshuliganer och militärer är mitt allmänna råd.

#10 Jag tror inte du är rasist.

Men, du har inte direkt försökt dölja att du utgår ganska mycket hur du känner personligen när du modererar, och det verkar i sin tur tydligt påverkas av vilken politisk färg man har.

"Alla är välkomna att skriva på Politik iFokus även SD anhängarna vilket #8 har svårt för."

Jag kan inte minnas att jag någonsin sagt något åt det hållet. Du blandar nog ihop mig med någon annan. 

"Är man krigsgalen för att vara militärhistorisk intresserad?"

Inte heller jag. Olaka kanske?

"Det ända jag begärt av #8 för att slippa avstängningen är en ursäkt vilket denna vägrar man kommer så mycket längre att vara vänlig mot andra människor än att kalla en för olika saker även om man inte delar samma politiska syn."

Oj, den begäran måste jag missat helt i så fall. Då ber jag genast om ursäkt för allt jag gjort som förargat dig. Jag lovar att anstränga mig för att det inte ska ske igen. Att vara vänlig är något jag värdesätter och eftersträvar. 

Får jag komma in i värmen igen då?

vallhund
7

T.o.m. magiska kissekatten blev avstängd från politik iFokus, jag följde det i realtid, det hände i denna tråd:
http://politik.ifokus.se/discussions/5512d4cdce12c421f8004bd4-tiggare-far-inte-bo-i-kyrkan?discussions-3

Hitintills har jag inte fått skrivförbud där, men det kanske är en tidsfråga?

F.ö. är vi ett gäng som samarbetar kring projektet:
http://multikulturellt.ifokus.se/ Du är välkommen att titta in.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Magi-cat
7

#12 Jag har dock blivit tagen till nåder igen. 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
3

[Jimmy.L]
16

**Jag tror inte du är rasist.
**

Men, du har inte direkt försökt dölja att du utgår ganska mycket hur du känner personligen när du modererar, och det verkar i sin tur tydligt påverkas av vilken politisk färg man har. 

Jag röstade på socialdemokraterna vilket jag har sagt till dig i flera inlägg har du missat det? Är det mitt fel att du inte kan diskutera med andra utan påhopp?

Jag kan inte minnas att jag någonsin sagt något åt det hållet. Du blandar nog ihop mig med någon annan. 

Så att skriva i din signatur"avstängd från (höger)politik iFokus." gör sajten automatisk till höger? Ska inte skeptiker ha mycket mer under fötterna innan man börjar skriva något som inte stämmer eller har jag missat något?

Oj, den begäran måste jag missat helt i så fall. Då ber jag genast om ursäkt för allt jag gjort som förargat dig. Jag lovar att anstränga mig för att det inte ska ske igen. Att vara vänlig är något jag värdesätter och eftersträvar. 

Jag bad dig för ca en vecka sen när en medlem påpekade din signatur att ta bort den men inte gjorde du det. Det är inte bara mig du ska be om ursäkt utan även till mina Medarbetare och sajtens medlemmar!

Inte heller jag. Olaka kanske?

Du och Olak skrev i det i en tråd innan jul när vi diskuterade kommunismen. Jag har även epilepsi och är Djurgårdssupporter ska du hacka på mig om det med var så god gör så om det kan glädja dig! 

#14 Varför skulle du bli avstängd för det? Du som jag är Sajtvärd och sätter upp regler som gäller på en sajt. Och skriver jag på din sajt respekterar jag dina regler som du satt upp bryter jag mot dina regler har du all rätt att tillrättavisa mig eller stänga av mig jag ska inte påpeka hur du ska sköta din sajt.

[Jimmy.L]
18

#12 Du, jag, Jonas och Magi-cat vet mycket väl att anmälningsfunktionen missbrukas vilket i detta fall var orsaken till att Magi-cat blev avstängd och när jag upptäckte det hävde jag genast hennes avstängning. Jag har vädjat många gånger att folk inte ska anmäla inlägg som inte bryter mot reglerna men det är hopplöst fråga Jonas om det eller Magi-cat. Om Magi-cat känner sig illa behandlad av det kan jag bara be om ursäkt.

tarantass
9

Vi är nog flera som konstaterar att Politik iFokus har blivit ett tillhåll för SD-sympatisörer och liknande, där andra får räkna med en konsekvent hård behandling och där raderings- och avstängningsfunktionerna tenderar att användas i stället för svar i sak.

Sedan kan alltid diskuteras hur stor del ledningen har i sådant. Men precis som den har vissa befogenheter är det också klart att folk har rätt att reagera. Det här finns det ju också principiella aspekter på. Att döma av namnet gäller det iFokus' sida för politik, och hur partisk eller opartisk tycker man att den bör vara?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Jimmy.L]
17

#17 Då får man ju visa hur fel dom har. Jag har hela tiden sagt att alla är välkomna så länge man använder ett trevligt bemötande även om man inte delar samma åsikter. Gillar man inte det någon skriver behöver man inte använda fula ord eller trycka ner någon. Öppna en ny tråd eller strunta i personen och den tråden som det skrivs i. Ämnet är ju Politik då välkomnar jag alla utom SMR, SvP, AFA och RF att skriva på sajten. Blir man arg på någon kan man lämna sajten eller skriva om något annat som har hänt. Skulle folk tänka till en gång till skulle jag slippa massa PM och dela ut varningar och kan i stället jobba på artiklar och andra trevliga saker för att förbättra sajten. 

Tyvärr går det bara att önska detta vilket är trist alla har olika åsikter när det kommer till invandring, skatter, jobb och så vidare det gör att vissa kliver över gränsen för vad som är tillåtet sen får jag skäll för att X inte kan följa regler som är uppsatta.

tarantass
8

Jag förstår att det kan vara jobbigt som Sajtvärd. Jag vet att ledaransvar är på både gott och ont.

Beträffande att "visa hur fel dom har" finns det tyvärr en gräns för vad som är rimligt. När en viss grupp har tagit över ett ställe såpass att de de facto präglar stämningen där är det inte längre rimligt att begära att andra ska kunna uppträda där som om villkoren vore lika. Det är de nämligen inte längre. 

Tyvärr är det det som har hänt här, och jag misstänker att man kan få det bekräftat genom att undersöka trådstarter i vänstermarginalen och lista kommentarer efter tendens och efter om de är offensiva eller defensiva.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

[Jimmy.L]
14

#19 Jag vet att det finns många med SD sympatisörer på politik men det går i vågor som tur är, i bland har dom övertaget och sen svänger det till andra hållet med helt andra åsikter. Om ett år kan det finnas fler socialdemokrater eller miljöpartister som diskuterar på sajten då kommer SD sympatisörerna klaga på sajten.

tarantass
4

#20: hoppas du har rätt i det, inte minst eftersom jag har svårt att se vad man ska göra åt sådant här utan rätt aktiva styråtgärder som vissa ofrånkomligen kommer att uppfatta som censur.

Fler som har varit med längre än jag som kan berätta om PiF:s tendenser genom tiderna?

Min allmänna erfarenhet från nätet säger mig tyvärr att den här SD-och-liknande-dominansen är ett allmänt problem sedan många år tillbaka. Och i rättvisans namn ofta med mycket otrevligare tonfall än vad jag har sett på PiF. Hjärnorna bakom har förstått nätets möjligheter före och bättre än andra politiska strateger. Tidningar och artikelsajter har ju fått stänga kommentarsfält för den sakens skull.

Man kan också befara att problemet kommer att växa redan på grund av att det främst är yngre som skapar sig sin världsbild på nätet. Vilket vi nog kan se i just SD-och-liknande-sympatierna.

JonasDuregard
13

"Jag röstade på socialdemokraterna vilket jag har sagt till dig i flera inlägg har du missat det?"

Jag minns inte att jag talat med dig om det. Men då vet jag det 🙂.

"Är det mitt fel att du inte kan diskutera med andra utan påhopp?"

Påhopp? 🤔 Kan du försöka vara lite mindre svepande i din kritik?

"Så att skriva i din signatur"avstängd från (höger)politik iFokus." gör sajten automatisk till höger? Ska inte skeptiker ha mycket mer under fötterna innan man börjar skriva något som inte stämmer eller har jag missat något?"

Att jag skriver något i min signatur ändrar så klart inte på någonting. Och man ska undvika att skriva saker som inte stämmer, oavsett om man är skeptiker eller inte.

"Jag bad dig för ca en vecka sen när en medlem påpekade din signatur att ta bort den men inte gjorde du det. Det är inte bara mig du ska be om ursäkt utan även till mina medarbetare och sajtens medlemmar!"

Jaha. Hur går jag till väga?

Om jag ska skicka PM till var och en av sajtens medlemmar så börjar det ju framstå som en ganska svår uppgift.

"Du och Olak skrev i det i en tråd innan jul när vi diskuterade kommunismen."

Vi är två olika personer. Jag har inte kallat dig eller någon annan för "krigsgalning" så jag skulle uppskatta om du bad om ursäkt för att du anklagade mig för det.

JoHo
3

En tråkig utveckling senaste veckorna är att ÖN i praktiken totalförbjudit skeptiker och kommentarer med skeptiskt innehåll, även när det är direkta svar på frågor . Anledningen är att fjäril lämnat över ansvaret till sina medarbetare och de har en lite snävare vision för sidan verkar det som. 

Jaha, har det gått så långt nu? 

Ja, Fjäril var väl den enda som inte var rädd att avslöjas som bedragare eller självbedragare på ÖN. Snacka om att de där "medarbetarna" mycket väl vet bad de håller på med. Vanlig taktik när man ska snärja nya offer.

Beklämmande.

[Jimmy.L]
17

Vi är två olika personer. Jag har inte kallat dig eller någon annan för "krigsgalning" så jag skulle uppskatta om du bad om ursäkt för att du anklagade mig för det. 

Jaså det gjorde du inte?

Datum 2014-11-26 12:55

Detta skriver du nedan.

http://politik.ifokus.se/discussions/546c5acb8e0e74776d000d97-vansternputinsant

#87 av: JonasDuregard

Gillar du fortfarande Hitler, ja eller nej? Krigsgalen med?

--------

Jaha. Hur går jag till väga?

Till och börja med i denna tråd sedan en tråd på politik om jag upphäver din avstängning.

Magi-cat
12

Var kommer grundlösa beskyllningar in i vetenskaplig skepticism?

(#23)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
10

#24 Det där är ju inte att kalla dig krigsgalen utan är ju exempel för att visa hur fel det blir när man ställer frågor med inbakade påståenden.

Så som du gjorde alldeles nyss när du skrev "Är det mitt fel att du inte kan diskutera med andra utan påhopp?". Det är ju inte en fråga som går att svara på eftersom du bakat in ett påstående om mig i den. 

Men jag förstår hur det kan ha uppfattats som att jag anklagade dig för något och det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för.

"Till och börja med i denna tråd sedan en tråd på politik om jag upphäver din avstängning."

I den här tråden är det väl avklarat. Du skrev något om dina Medarbetare men jag kan inte minnas att jag haft någon kontakt med dem. 

Menar du att jag ska starta en egen tråd om det på politik? 🙂

[Jimmy.L]
19

#23 Men att säga att jag gillar Hitler är ett bra exempel? Till mig i PM skrev du AS till Medarbetare. Jag tror inte vi kommer så närmare varandra jag räckte ut en hand och har försökt iallafall hade hoppas en bättre förståelse från min synvinkel.  Hoppas ändå att Starman skriver på sajten när denna har en åsikt. Trevlig kväll.

JoHo
1

#25 Från ÖN

JoHo
2

Just ja, Starman, blev just påmind av Magi-cat: en annan sak är att Magi-cat slänger ut folk från sitt forum Oförklarade Fenomen om du är skeptiker på livstid även när du inte gått mot regler. Att hon modererar skeptiker annorlunda erkände hon i en tråd. Den vanliga retoriken och rädslan från paranormalister som sagt.

JonasDuregard
14

#27 Du "räckte ut en hand" nu tycker du alltså? 😂

Klass
3

Huvudsaken är att Starman är tillbaka! ❤️

JoHo
2

Håller med Klass. Det behövs fler som inte är rädd att sätta ner foten mot tosserierna.

spirit33
14

Jag tror minsann han drog in den igen… Tror inte han vill ha dig där eftersom du ifrågasätter saker och ting.  Genomgående så har Jimmy svårt att diskutera sakligt och därför är han också snabb med varningar och avstängningar när det uppstår. Han kan inte skilja på rollen som debattör och Sajtvärd. Så fort han känner sig underlägsen, så ber han dem dra någon annanstans eftersom det är han som bestämmer. Maktgalen är han iaf.

Och visst är det främlingsfientlighet som råder på PIF, det är bara att läsa rubrikerna. Jag försökte en tid att göra nya inlägg som balanserade upp mot nasseinläggen, men det är ett heltidsjobb.

piotrr
9

#33, Spirit, 

Det verkar vara det svåraste av moderering för många, att separera sin roll som deltagare från sin roll som moderator. Flera sidor har, inskrivet i reglerna, att de är helt upp till moderatorns godtycke och att man inte får "tjafsa" med moderatorn. 

Det är helt uppåt väggarna. En moderator bör av två skäl undvika att moderera en tråd som de engagerat sig i: 

1. Det är lätt att förlora perspektivet när man själv är inblandad. 
  2. Det är lätt att anklagas för att vara påverkad av ämnet (jäv). 

Därför bör det alltid finnas mer än en moderator till hands, och mer än två moderatorer totalt. På så sätt kan en moderator som råkar ut för personangrepp kalla in en annan moderator som kan bedöma situationen med ett annat avstånd, och den deltagare som känner sig orättvist modererat kan alltid vända sig till en annan moderator. 

Den moderator som därför är tydlig med att de tänker göra precis som de vill, och som tror att de kan undvika kritik genom att skriva in i reglerna att de tänker göra som de vill, är inte en bra moderator. Eller alltså, de kan göra ett bra jobb ändå, men om de inte tänker skriva ner vilka reglerna är som skall följas, annat än "gör som jag vill", så kommer inte deltagarna att veta detta förrän det är för sent och moderatorn redan är irriterad på dem.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JonasDuregard
3

Ledsen att din tråd blev kapad starman 🙂.

#23 Jag är inte alls övertygad om att de har några sådana motiv. Jag tror snarare de uppfattar sig själva som offer och ser sina handlingar som rättfärdigt försvar.

JoHo
2

#35 Absolut att de ser sig som offer. Det är så synd om dem. I synnerhet de som får sin inkomst genom utnyttjandet av människor i sorg naggad av ifrågasättande frågor. De andra följer ju gruppen man vill tillhöra. Ett sektbeteende. Inte ovanligt, som sagt.

Neutralis
4

Haha, nu blev jag avstängd från PIF… Man får tydligen inte skriva ordet "naiv".😮

[Jimmy.L]
14

Så synd om er som är avstängda från politik i fokus  kan kopiera som jag skrev till Neutralis:

"Alltså jag är avstängd på ett antal sajter på iFokus men som vuxen gör jag ingen stor grej av det det finns så många andra sajter att skriva på och är 10 dagars avstängning hela världen? Ibland kan man ju undra verkligen hur folk orkar bråka om tio dagar. Finns ju miljoner saker man kan göra annat än att skriva på ett forum. 

Är Politik i fokus så viktig att du inte klarar av knappt två veckors avstängning kan jag väl häva din avstängning om du nu inte har något annat för dig. Själv har jag massor med hobbyn och fritidsintressen att jag klarar mig från sajter som jag är avstängd ifrån. "

Nå grabbar och tjejer jag stängt av SD folk, vänsterpartister, är en avstängning så illa att hela er värld rasar samman?  I så fall tycker jag verkligen synd om er 

Själv var jag på fotboll igår med massa vänner drack bira och sjöng mig hes, idag fikade jag ute iFokus kommer i tredje hand i mina fritidsintressen. Men vissa här blir ju helt knäckt av att bli avstängda på ett forum på nätet. Jag gråter inte ut för att bli avstängd på en sajt finns så många andra sajter att skriva på.

tarantass
5

#38: det där är ju en helt annan diskussion än den om grunder för avstängning.

Själv håller jag med många andra om att PiF, automatiskt eller ej, stänger av folk på tvivelaktiga grunder. (Långtifrån den enda nätsajten som gör det, men det är en tredje diskussion.)

[Jimmy.L]
12

#39  det där är ju en helt annan diskussion än den om grunder för avstängning.

Är det? Tycks ju vara så viktigt för vissa som lägger stor fokus på att man är avstängd. Jag börjar undra om det inte har blivit en tävling här för att testa hur länge det dröjer innan man blir avstängd på politik och springer sedan hit så fort man kan och berättar hur stolt man är som lyckas blivit avstängd. Får jag med vara med i denna lek och gissa vem som står på tur? Verkar som en rolig lek får man ett pris med? Eller nej jag har ingen lust med det blir jag avstängd på en sajt så ödslar jag ingen tid på det och i stället väljer en annan sajt som välkomnar en så enkelt är det. Skulle jag bli avstängd på denna sajt gör det mig inget inte heller skulle jag hålla på och skriva om det.

Morphogenesis
4

#40. Du har en ganska barnslig inställning till det här.

[Jimmy.L]
9

#41 Varför är jag det? För att jag har ett liv utanför forumet? För att jag inte lägger så stor vikt av att bli avstängd på en sajt? Har inget i mot att bli avstängd här det berör mig inte alls det finns så många andra sajter där jag kan skriva på.

Morphogenesis
9

#42Varför är jag det? För att jag har ett liv utanför forumet?

Nej.

För att jag inte lägger så stor vikt av att bli avstängd på en sajt?

Nej.

Jag syftar mest på vad jag uppfattar som din oförmåga att ta till dig kritik, att du inte verkar kunna diskutera sakligt, och att du skyddar dig med det något irriterande "det finns tusentals andra sajter att gå till".

[Jimmy.L]
8

#43 Jag kan diskutera sakligt men då vill jag inte få frågor som "Gillar du fortfarande Hitler, ja eller nej? Krigsgalen med?" Dom som har blivit avstängda bröt mot reglerna bryter jag mot reglerna här inne händer samma sak så vad är skillnaden? Inte heller kommer jag tillåta påhopp även om folk är SD, V, F! trots jag inte gillar deras politik.

Jag gissar det finns folk som är avstängda här eller fått en kortare avstängning av sajtvärden eller medarbetarna på denna sajt. Och jag kommer inte ifrågasätta dom för det är deras beslut som sköter om denna sajt och vet bäst.

http://skepticism.ifokus.se/discussions/51960c53ce12c41fc1000517-kommentarstrad-for-modereringar-3

tarantass
5

#40: ännu ett hopp åt sidan till annat ämne. Dessutom ett där du misstänkliggör folk på ett sätt som är rätt oseriöst.

Men för att besvara det jag uppfattar som din poäng: jag uppfattar det som att det finns ett rätt utbrett missnöje med den sida som enligt sitt namn ska vara iFokus’ allmänna sida om politik, och det ställe där man kan ventilera det råkade bli det här.

[Jimmy.L]
10

#45 Ni får gärna för mig diskutera politik så mycket ni vill på politik även med SD folket som hänger där men till en bra ton jag ska inte behöva logga in varje dag och se 5-10 PM om att "han eller hon har sagt si eller så" eller tråden/inlägget blivit bortröstad eller att jag måste säga till för 150 gången att hålla en bra ton även om man inte delar samma politiska åsikter. 

Jag tjatar varje dag på folk om tonen i inläggen så väl på SD folket som dom som inte gillar dom men det är som att prata med en vägg folk skiter i det jag skriver. Skulle jag strunta i att lägga tillbaka dom 5-8 inlägg som blir bortröstade varje dag skulle sajten bli tyst då alla har en avstängning.Det skulle vara skönt men då lär alla skriva till mig i PM i stället och med samma visa "du stänger aldrig av vänsterextrema"

Nästa PM heter "du stänger aldrig av SD folket" och så rinner det på varje gång.

Eller du driver en vänsterextrem sajt, du driver en höger sajt eller rasist sajt.

Neutralis
9

Så synd om er som är avstängda från politik i fokus  kan kopiera som jag skrev till Neutralis:

"Alltså jag är avstängd på ett antal sajter på ifokus men som vuxen gör jag ingen stor grej av det det finns så många andra sajter att skriva på och är 10 dagars avstängning hela världen? Ibland kan man ju undra verkligen hur folk orkar bråka om tio dagar. Finns ju miljoner saker man kan göra annat än att skriva på ett forum. 

Så bra att du tycker du är vuxen och beter dig som en… Men den uppfattningen delar jag inte med dig just nu. Ibland kan man undra hur folk orkar bråka om ett ord.🤔

Är Politik i fokus så viktig att du inte klarar av knappt två veckors avstängning kan jag väl häva din avstängning om du nu inte har något annat för dig. Själv har jag massor med hobbyn och fritidsintressen att jag klarar mig från sajter som jag är avstängd ifrån. "

Så ridderligt av dig att till slut på ett spydigt sätt häva min avstängning, haha. Nej, det är PIF är inte viktigt alls som jag skrev i PM:et, innan du skrev detta.

Nå grabbar och tjejer jag stängt av SD folk, vänsterpartister, är en avstängning så illa att hela er värld rasar samman?  I så fall tycker jag verkligen synd om er .

Det tycks som om din värld knappt håller ihop i alla fall, med tanke på detta föredömliga inlägg. Du kanske ska ge dig själv en avstängning?

Själv var jag på fotboll igår med massa vänner drack bira och sjöng mig hes, idag fikade jag ute ifokus kommer i tredje hand i mina fritidsintressen. Men vissa här blir ju helt knäckt av att bli avstängda på ett forum på nätet. Jag gråter inte ut för att bli avstängd på en sajt finns så många andra sajter att skriva på.

Det verkar som det är mest du som gråter här. Har du svårt att ta kritik och inte bryr dig om PIF, så är det kanske dags att lämna till någon som bryr sig? Du stängde av mig för att ha använt ordet "naiv" utan att ha sagt till mig först. Tycker du att det är rimligt att medlemmar ska ha koll på dina specialregler som ingen vet om? Trots mina förklaringar via PM så tycks du inte begripa att det är en felaktig avstängning.  Tjurskallig eller maktgalen?

Jag klarar mig utan PIF, men tycker det är kul att ifrågasätta främlingsfientliga inlägg och SD.

Neutralis
7

Du glömde resten av konversationen via PM:

2015-04-06 19:13Jimmy.L

Alltså jag är avstängd på ett antal sajter på ifokus men som vuxen gör jag ingen stor grej av det det finns så många andra sajter att skriva på och är 10 dagars avstängning hela världen? Ibland kan man ju undra verkligen hur folk orkar bråka om tio dagar. Finns ju miljoner saker man kan göra annat än att skriva på ett forum. 

Är Politik i fokus så viktig att du inte klarar av knappt två veckors avstängning kan jag väl häva din avstängning om du nu inte har något annat för dig. Själv har jag massor med hobbyn och fritidsintressen att jag klarar mig från sajter som jag är avstängd ifrån. 

Sajtvärd för militärhistoria ifokus och politik ifokus 

2015-04-06 19:01Neutralis

Haha, ja ok vi säger väl så då.SomnarVinkar

2015-04-06 18:34Jimmy.L

Jag stänger av dom som begår regelbrott, beklagligt att du skyller på mig och att du inte kan ta ansvar för det du skriver. Gillar man inte min sajt får man skriva någon annanstans det gäller alla. Det är du som har begått regelbrott inte jag!

2015-04-06 18:30Neutralis

Jo, det framgår väldigt tydligt att du gör godtyckliga bedömningar, sen att du försöker att rättfärdiga dig själv genom nedanstående text, blir bara pinsamt. Jag har läst att du inte gillar medlemmar som ifrågasätter saker på din sajt och stänger av dem, tyvärr så verkar det sant.

2015-04-06 18:24Jimmy.L

Okej då gör vi en sak klar som gäller på hela nätet:

Värdar/medarbetare har rätt att göra subjektiva bedömningar.
Värdar/medarbetare har rätt att redigera inlägg efter eget tycke.
Värdar/medarbetare och har rätt att ta bort inlägg efter eget tycke.
Värdar/medarbetare har rätt att låsa trådar eller ta bort trådar helt efter eget tycke.
Värdar/medarbetare har rätt att ge skrivförbud utan förvarning.
Värdar/medarbetare har rätt att inte tala om varför dom gör nåt.
Värdar/medarbetare bestämmer över sin sajt.

Och ovanstående gäller inte bara på ifokus utan gäller på alla ställen som finns på internet att ansvariga har rätt att göra saker efter eget tycke.

Det vore bra om du tar reda på vad som gäller på nätet så här gör även Aftonbladet, Expressen, Bloggar, Flashback mm! 

2015-04-06 18:00Neutralis

Det vore bra om du inte hittar på regler som inte existerar allt eftersom det behagar dig. Jag är ingen spåkärring som kan förutse vilka ord som är förbjudna att använda. Kan du inte förstå det så vore det väldigt märkligt. Det är svårt för att inte säga omöjligt att förutse vilka ord som du ska hitta på som är förbjudna. Om du är så petig med ord så kanske du ska göra en lista över förbjudna ord?

Och nej, du har inte sagt till mig att jag bryter mot reglerna , du skrev inlägg #48 där du säger att ordet naiv inte ska användas, mitt sista inlägg var #44(!). Är inte det märkligt så säg. Men vill du agera vrång sajtvärd, så var så god. Ni kan få ha sidan för er själva för att försöka normalisera SD.

2015-04-06 16:51Jimmy.L

Nej jag säger till alla medlemmar som bryter mot reglerna på sajten och ibland stänger av dom som inte klarar av att följa dom regler som jag satt upp. Tredje gången jag säger detta ordet "naiv" leder ofta till bråk 9 av 10 gånger i trådarna sen ska jag sitta och reda ut det. Nu är det slutdiskuterat om detta för jag är ansvarig för sajten och väljer det som jag anser är bäst för sajten! 

2015-04-06 16:38Neutralis

Har Zyperior gått och blivit medarbetare eller sajtvärd? Han får väl länka till dina ord om han ska vara trovärdig… Jag har aldrig sett eller förstått att det inte skulle vara tillåtet, jag tog det med en nypa salt eftersom jag trodde han bara ville försöka vända på diskussionen. Jag ser inget konstigt i att använda ordet naiv i de sammanhang jag har använt dem, men tydligen gör du det.

Jag förstår inte riktigt vart skon klämmer, men upprör gör jag tydligen. Det här är en skitsak som inte ska påverka ens medverkande kring viktiga frågor som SD och dess politik. Det är nog fel forum för att ifrågasätta SD. Politik upprör, därför behöver forum som ska behandla politik ha högt i tak.

2015-04-06 16:20Jimmy.L

Det är inte mitt ansvar att du inte läser regler och det var ju även en medlem som sa till dig men du skrev att du inte bryr dig om det. Detta skrev du trots att en medlem berättade att det inte var tillåtet med det ordet.

Citat Neutrlis: inlägg #44

"Hmm, nej jag håller allt fast vid att jag tycker att du är naiv utefter vad du skriver… Inget konstigt, utan så som somliga utrycker sig i skrift."

Du väljer ändå bryta mot regler medvetet och du struntar i våra regler då blir det avstängning.

2015-04-06 16:14Neutralis

Men herregud… Du får väl säga till mig först att jag inte ska använda det ordet. Väldigt märkligt agerande, kan du hålla med om det?

2015-04-06 16:08Jimmy.L

Jag bestämmer över sajten och vilka ord som är okej att skriva spelar ingen roll om man är SD knäppis eller F!, MP, FP, M, (S) eller vilket parti man tillhör klarar du inte av att skippa ett ord som jag anser skapar bråk på min sajt blir man avstängd så enkelt är det passar mina regler skriver man inte på sajten så enkelt är det och gäller på alla sajter på ifokus!

2015-04-06 16:02Neutralis

Du har väl ändå startat sajten och väljer att driva den fortfarande? Du har inget tvång att driva denna sajt, så att vara oförskämd utan anledning känns konstigt. Du får väl acceptera att avstängningar ifrågasätts? Annars kanske du ska fundera på att göra något annat.

Det står ingenstans att det inte är tillåtet att använda ordet naiv, och din understrykning går inte att härleda till min text. Om du tycker jag skriver något som du tror bryter mot reglerna, så kan du väl åtminstone fråga mig vad jag menar om du nu har stänga av mig.

Att SD-anhängare tolkar det mesta jag skriver som nedlåtande, fel eller kritiskt, förstår jag. Men att sajtvärden ska tramsa med i samma bana, blir konstigt. Jag trodde det var högt i tak här eftersom SD-anhängare får skriva fritt här av främlingsfientlig karaktär. Att då stänga av medlemmar som kritiserar dessa främlingsfientliga inlägg, blir konstigt och gör sajten till en arena för SD-anhängare att försöka normalisera främlingsfientlighet.

2015-04-06 15:46Jimmy.L

Som vanligt skyller den som gjort fel på att sajten är vänsterextrem eller SD vänlig samma visa varje gång ni medlemmar gör fel tänk om jag skulle få betalt ni skrev samma sak gång på gång i PM då skulle jag slippa jobba. 

Det är inte tillåtet att:

• Bryta mot svenska lagar och förordningar.
  • Kopiera upphovsrättsskyddat material.
  • Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan medgivande från iFokus.
  • Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
  • Ägna sig åt personangrepp.
  • Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
  • Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

http://www.ifokus.se/about/rules_of_conduct

Strök under användaravtalet som du har godkänt som medlem på iFokus!

2015-04-06 15:39Neutralis

Nu får du väl ge dig… Det står väl inte vilka ord man inte får använda. Du verkar inte vara speciellt sugen på att svara mig märker jag. Hur kommer det sig? 

Givetvis är några av mina inlägg anmälda p.g.a  jag kritiserar SD och dess anhängare. Och på det här forumet så är SD-anhängare väldigt aktiva, vilket givetvis renderar i anmälda inlägg för inlägg som inte passar deras smak. Fegt, tycker jag och konstigt att du som sajtvärd tillåter det.

2015-04-06 14:25Jimmy.L

I användaravtalet som du godkände när du blev medlem vid iFokus samt våra regler vid Politik iFokus.

2015-04-06 14:08Neutralis

Hur ska man kunna veta vilka ord man inte får använda???

2015-04-06 12:54Jimmy.L

Som en medlem påpekade för dig använder vi inte ordet "naiv" Det har jag även sagt att man inte ska använda för att 9 av 10 trådar slutar det med grova ord och påhopp.

2015-04-06 10:28Neutralis

Vadå för regelbrott? 

2015-04-06 07:05Jimmy.L

Det automatiska anmälningssystemet har stängt av dig 7 dagar efter flera anmälningar för regelbrott.

2015-04-06 00:28Neutralis

Hallå Jimmy!

Vad händer, varför är jag avstängd?

tarantass
3

#46: vill först och främst säga att själv har jag inte skickat några pm och andras har jag ingen insyn i; jag kommenterar bara det jag ser. Men visst, det finns gott om folk som tyvärr inte kan hålla god ton i pm och när man är pressad i en svårlöst situation kan man nog känna sig invaderad även utan dålig ton.

Med det sagt: kanske får du ge upp den där "alla är lika goda kålsupare"-rättvisan och acceptera att folk i ett läger blir mer missnöjda än folk i det andra under en period. Om det är som jag skrev i #17, #19 och #21 – och det vidhåller jag, inklusive att biasen säkert är mätbar – så kan det faktiskt behövas, om man vill ha en balanserad sida, att den grupp som har gjort sig hemmastadd får maka på sig litet. Sådant upplevs aldrig som rättvist av den gruppen.

tarantass
4

Beträffande 

"Värdar/medarbetare har rätt att göra subjektiva bedömningar.

Värdar/medarbetare har rätt att redigera inlägg efter eget tycke.

Värdar/medarbetare och har rätt att ta bort inlägg efter eget tycke.

Värdar/medarbetare har rätt att låsa trådar eller ta bort trådar helt efter eget tycke. Värdar/medarbetare har rätt att ge skrivförbud utan förvarning. Värdar/medarbetare har rätt att inte tala om varför dom gör nåt. Värdar/medarbetare bestämmer över sin sajt.

Och ovanstående gäller inte bara på ifokus utan gäller på alla ställen som finns på internet att ansvariga har rätt att göra saker efter eget tycke."

citerat i #48 (med radbrytningen uppfuckad av iFokus' mjukvara) kan det kanske också vara bra att klargöra en sak: visst får en Sajtvärd bete sig hur hen vill inom lagens råmärken. Men vill hen ha en balanserad eller respekterad sajt kan hen det inte utan måste ålägga sig en ambition att vara seriös.

Det tror jag säkert du gör också, Jimmy. Men eftersom det innebär en del sådant som tolkningsfrågor, subjektivitet och att man som inblandad måste göra bedömningar som egentligen bara kan göras på distans av en utomstående, finns där alltid utrymme för lärande och diskussion.

[Jimmy.L]
12

#48 Visst ber om ursäkt om jag glömde hela jag står 100% bakom det jag skriver. Är det inte märkligt att det är bara vissa som klagar så här mycket SD folket skriver ett antal PM efter dom blivit avstängda men när jag säger att det är nog så slutar dom helt och tar sitt straff eller tar bort sitt nick vilket tre har gjort denna vecka ena skriver på andra sajter, en tog bort sitt nick och den tredje skrev att denna i stället väljer Flachback. Medans motståndarna till SD istället tycks hamna här och skriver hur ond jag är som stänger av dom. Mycket märkligt hur vissa vuxna människor beter sig. Nästan så man ger SD folket beröm för att dom tar sin avstängning som en vuxen även om jag fått ilskna PM så springer dom inte hit. 

#49 Vissa tror om man skriker högst eller startar en tråd eller inlägg här så kommer jag ändra mig så är inte fallet jag gör ingen skillnad på folk och folk på min sajt. Jag har stängt av alla typer av människor som kan inte sköta sig för sajtens bästa. Senaste sajtvärden orkade inte driva sajten längre hon var trött på alla påhopp hon fick från medlemmar när hon sa till när jag erbjöd mig ta över hade hon frågat flera om dom ville ta över men inga ville. Hon var överlycklig att slippa allt bråk på sajten och alla PM. Om jag så måste stänga av hälften av mina medlemmar för regelbrott kommer jag göra det för trivseln på sajten betyder mycket mer än dom som beter sig illa.

[Jimmy.L]
12

#47 Det verkar som det är mest du som gråter här. Har du svårt att ta kritik och inte bryr dig om PIF, så är det kanske dags att lämna till någon som bryr sig? Du stängde av mig för att ha använt ordet "naiv" utan att ha sagt till mig först. Tycker du att det är rimligt att medlemmar ska ha koll på dina specialregler som ingen vet om? Trots mina förklaringar via PM så tycks du inte begripa att det är en felaktig avstängning.  Tjurskallig eller maktgalen?

Jag bryr mig om sajten och tack vare att jag stänger av alla som bryter mot sajtens regler har aktivitetindex ökat från ca 1.000 till 5.000. Det säger ju lite om hur galet fel du har.

Om du nu tycker jag gråter här har du fel jag svarade för att vara snäll och det var du som sände massa PM för att du blev avstängd 10 dagar. Till ock med SD folket kan ta straffet utan att klaga så här mycket men vissa tycks skapa en storm i ett vattenglas.

Jag kommer fortsätta stänga av folk spelar ingen roll vilket jäkla parti man röstar på för att dom som blir kvar höjer sajten och skapar en bättre stämning än dom som inte klarar av att diskutera som en vuxen. 

Nu ska jag jobba!

Neutralis
11

Jag bryr mig om sajten och tack vare att jag stänger av alla som bryter mot sajtens regler har aktivitetindex ökat från ca 1.000 till 5.000. Det säger ju lite om hur galet fel du har.

Jaha, och vad det med saken att göra och vad är det jag har fel om?

Om du nu tycker jag gråter här har du fel jag svarade för att vara snäll och det var du som sände massa PM för att du blev avstängd 10 dagar. Till ock med SD folket kan ta straffet utan att klaga så här mycket men vissa tycks skapa en storm i ett vattenglas.

Öhh, som sagt så har du väldiga bekymmer att ta åt dig kritik. Du är ju bara tjurskallig när man ser vår PM-konversation… Så vem tror du skapar stormen i vattenglaset?

Jag kommer fortsätta stänga av folk spelar ingen roll vilket jäkla parti man röstar på för att dom som blir kvar höjer sajten och skapar en bättre stämning än dom som inte klarar av att diskutera som en vuxen. 

Ja, gör det du, bara synd att du ska ha hand om ett politisk forum… Kan du inte ha hand om Pungråttor iFokus istället? 😃 Bättre stämning??? Du menar den främlingsfientliga stämningen? Tycker du den stämningen är mysig, så visst.

[Jimmy.L]
11

Ja, gör det du, bara synd att du ska ha hand om ett politisk forum… Kan du inte ha hand om Pungråttor iFokus istället? Skrattar Bättre stämning??? Du menar den främlingsfientliga stämningen? Tycker du den stämningen är mysig, så visst.

Håll dig borta då från sajten om du inte gillar SD folket som hänger där och låt dom som är mer mogna att föra ett vettigt samtal med dom utan att kalla personer för naiv eller kalla folk för tjurskallig . Varför ska jag ta hand om en sajt som redan har en Sajtvärd om ett ämne jag inte alls känner till?  Du får väl sitta här med hink och spade och spy ut ditt hat mot alla som inte delar din åsikt jag kommer inte sitta och diskutera med folk som kallar mig för tjurskallig. Respekt får du om du visar andra respekt och artighet inte genom att kalla folk naiva eller tjurskallig kom i håg det!

tarantass
3

#51: jag vet att det är jobbigt att driva en sida av det här slaget. Men återigen, du svarar på något helt annat än det jag skrev. Jag skulle faktiskt önska att du tog in det jag skrev.

Fast för att än en gång svara på det du skrev om: hur jobbigt det än är så är det också frivilligt, och tycker man det är för jobbigt kan man alltid avstå. I värsta fall lägga ner sidan. Ingen ledande vink, just saying.

vallhund
7

Undrar vad allt detta har med Starmans återkomst att göra?

tarantass
2

#51 första stycket: att andra än SD-folket kritiserar sidan mer än vad SD-folket gör – har det fallit dig in att det kanske beror på att SD-folket känner sig mer hemmastadda där än vi andra? I #20 gav du en antydan om att du kanske såg det själv, men i övrigt har jag inte sett annat än att du tillämpar någon abstrakt idé om att rådande balans är balans oavsett hur det ser ut.

tarantass
2

#56: #5 ff. plus ett uppenbart ventileringsbehov. Plus kanske utebliven opposition från Starman.

JonasDuregard
3

#56 Inget alls egentligen. Han ställde bara en enkel fråga i #5 som förvandlade tråden till den officiella "vad är det egentligen för fel på politik iFokus"-tråden 🙂.

vallhund
1

Personkult är tydligen OK.

vallhund
2

Neutralis
10

Håll dig borta då från sajten om du inte gillar SD folket som hänger där och låt dom som är mer mogna att föra ett vettigt samtal med dom utan att kalla personer för naiv eller kalla folk för tjurskallig .

Ja, det är ju ett alldeles fruktansvärt brott att kalla en vrång Sajtvärd för tjurskallig eller en medlems text för naiv. Är man inte vuxen att hantera det, så kanske man inte ska diskutera politik.

Varför ska jag ta hand om en sajt som redan har ensajtvärd om ett ämne jag inte alls känner till?

Haha, det var ett skämt. Tror inte pungråttor finns på iFokus och jag trodde du kunde lika mycket om pungråttor som politik.😮  

Respekt får du om du visar andra respekt och artighet inte genom att kalla folk naiva eller tjurskallig kom i håg det!

Respekt får man om man tar tills sig kritik och inte hanterar den som en tjurskalligt barn… Kom ihåg det!

Zyperior
4

"Respekt får man om man tar tills sig kritik och inte hanterar den som en tjurskalligt barn… Kom ihåg det!"

Detta är nog den roligaste meningen jag läst på länge på iFokus.

Din avsaknad av respekt ger du tillbaks i humor, Neutralis.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Neutralis
14

Detta är nog den roligaste meningen jag läst på länge på iFokus.

Glad att jag kan roa någon… Annars är det ganska tragikomiskt att läsa dina främlingsfientliga inlägg på PIF. 😃

Din avsaknad av respekt ger du tillbaks i humor, Neutralis.

Jag har respekt för mänskligheten i alla fall, oavsett "ras". Det var annars just du som tyckte det var orättvist att jag kallade din text för naivt. Nej, det finns absolut inget rasistiskt över SD eller dess medlemmar, jo tjena mors. Inget naivt alls.😴

Starman
14

Helt okej att tråden gick åt helvete. Det är ju ändå standard här på iFokus. 😃

Vad jag kan utröna ur PM-konversationen mellan Neutralis och Jimmy.L är att Jimmy.L är orimligt oresonlig och vägrar lyssna på något annat narrativ än det han bestämt sig för. Det ser även onekligen ut som att han hittat på regler angående otillåtna ord allteftersom, villet är ett problem jag själv har haft med iFokus-sajtvärdar.

Zyperior
3

#64 Haha, du är gullig du. Blir säkert bra. Men nu har inte jag tid att skriva mer här..ska gå tillbaks och skriva "främlingsfientliga åsikter" på PiF. Tjenixen! ;)

Neutralis
12

Ja, jag tänkte väl det.😟

Denna kommentar har tagits bort.
[Björn.B]
9

#61 Men kontakta mig, Jimmy.L, Frost, eller Julatopp om du finner något är galet vi kan inte bevaka allt ska jag leta fel på dina sajter och posta det här eller så kontaktar jag dig om jag hittar fel vilket gillar du bäst?

Du kallar Jimmy.l för knähund och länkar till politik iFokus.

http://multikulturellt.ifokus.se/discussions/55277dbc8e0e74508e00003d-muslimsk-forskola-far-kritik?discussions-1

#65 Det är inte alls orimliga krav från jimmy.l 

Reglerna på iFokus gäller även på denna sida. 

*

tarantass
6

För att ta ett konkret exempel som har varit uppe: "naiv" brukar inte anses vara ovårdat språk. Det är tvärtom rätt handikappande att inte få använda när man anser det motiverat.

Alla ord kan missbrukas, men för att avgöra om det är missbruk måste man ha en viss erfarenhet av debatter. Vad jag har förstått har det inte varit fråga om missbruk här.

Zyperior
4

#70 Jag använde mig av ordet ganska mycket förut, men klarar mig lika bra utan. Det syftar bara till att stämpla någon, det är onödigt i ett politiskt forum och det handikappar ingen att be folk sluta använda det.

tarantass
6

Nej, det syftar inte bara till att stämpla någon.  Du kanske använde det så. Det kan missbrukas, precis som vilket annat ord som helst. Men tycker man någon har en naiv inställning måste man kunna använda det. Du kan läsa gamla klassiska debatter på kultur- och politiksidor av papper om du vill ha exempel.

JonasDuregard
12

Jag tror inte problemet är att reglerna är för hårda utan att de tillämpas så godtyckligt. Det är hårda regler för de som medarbetarna är sura på av en eller annan anledning, men slappa regler för alla andra.

Ett exempel: Det är förbjudet med sarkasm på politik i fokus 🤔, i alla fall ibland (kopia).

# 51 i samma tråd visar ju tydligt hur det är ställt med modereringen på sidan. Passar det inte att Sajtvärd eller Medarbetare ger dig oförtjänta varningar så kan du sticka till någon annan sida. Ja det är ju sant.

Zyperior
3

Nej man måste inte kunna använda det. Det för inte debatten vidare på något konstruktivt sätt öht. Man får tycka folk är naiva hur mycket man vill, men det är långt ifrån nödvändigt att uttrycka dessa åsikter för att kunna få fram vad man tycker om ämnet i fråga, om inte trådens ämne handlar om just naivitet.
Om man känner sig handikappad av att man inte får använda det ordet bör man nog utöka sitt ordförråd en skvätt eller tre.

tarantass
10

#74: som sagt, du kan läsa hur det har använts av bildat folk förr. Det är svårt att argumentera för folk som inte vet vad man talar om.

Men jag gör ett försök. Du verkar ha fastnat i att det måste vara personer som är naiva. Man får väl anta att det är så du själv har använt ordet. Det kanske är betecknande för den moderna personfixeringen, vad vet jag. Men det finns något som heter naiv inställning också. Till och med naiv inställning i en viss fråga. Sådant behöver inte vara integrerande personliga egenskaper.

Såvida inte medlemmar av den lättkränkta och obelästa generationen envisas med att det är det, men är en sådan inställning verkligen gynnsam för någon debatt alls?

Zyperior
3

#75 Hehe nåja ska måttstocken vara "bildat folk från förr" så kanske de som propsar för att använda sig av sådana ord, lite "smått" egocentriskt, placerar sig själva med denna intellektuella elit? Om inte, är det som sagt ett överflödigt ord.

tarantass
7

Nej, måttstocken är möjlighet att föra en debatt. Men för det krävs en viss inskolning. Försöker man med genvägar så blir det ingen debatt. Vilket syns på nätet. PiF är ett umärkt exempel, men det finns fler.

Zyperior
3

Går alldeles utmärkt att föra debatter utan vissa ord. Har gjort det under en väldigt lång tid på PiF nu. Jag är dock säker på att vid de tillfällen de används i den mening du förespråkar, som "bildat folk från förr", när det inte handlar om att stämpla någon, så kommer inte Sajtvärden att stänga ute personen. 

Men jag har ännu framför mig att få se ordet användas i den bemärkelsen på PiF, på iFokus öht, på det moderna internet öht.

tarantass
8

Det förs väldigt litet debatt på PiF eller på nätet. Ser du inte det så är det ännu ett skäl att läsa in dig på papper tills du ser skillnaden.

Neutralis
12

Det är väl ändå ibland på sin plats att säga att din text är naiv. Speciellt när vi pratar om SD och hur du för allt i världen inte förstår hur någon kan tycka att det finns rasism i partiet. Det går omöjligen att undvika att använda det ordet då.

Neutralis
14

Ok, gör ett nytt försök med mitt bortröstade inlägg… Ska försöka ta bort anledningen, om jag hittar någon sådan…

Nu har Jimmy L efterlängtat äntligen kunnat stänga av mig för gott. Nu gjorde jag det fruktansvärda brottet att jag gjorde ett inlägg som handlade om SD:s principprogram, där de vill få bort mångkulturen. Detta inlägg gjorde jag under en artikel som handlade om hur Sanna70 upplevt mycket positivt med mångkulturen.

Jag skrev att det var en fin text hon skrivit och att det är just det hon har upplevt som SD vill ha bort. Citerade utdrag ur principprogrammet som rör mångkultur och avprogrammering. Man får för allt i världen inte skriva ett inlägg som berör ämnet och som handlar om politik… Det kan leda till avstängning.Somnar

Det som hände sen var att Sanna70 skickade PM till Jimmy och skrev någonting om att det var respektlöst att göra mitt inlägg. Jimmy som den vrånga Sajtvärd han är, går in och tar bort mitt inlägg utan förklaring. När jag söker förklaring efter Jimmys vanligt otrevliga och tjuriga inlägg, på vilket vis jag har varit respektlös, så börjar han som vanligt att vifta med alla kort han har.

Det märkliga är att han tycker alla som inte håller med honom inte är vuxna, det han inte inser själv är att det är väldigt barnsligt att inte berätta för medlemmar som undrar hur han menar. Han är helt okapabel att svara på enkla frågor och blir direkt oförskämd och skriver om allt annat än just frågan.

Det går nästan inte skriva ett mer relevant inlägg än jag gjorde och det fanns ingenting respektlöst i det. Antar att Sanna70 blev tagen på sängen med mitt inlägg, eftersom hon är en SD-anhängare. Istället för att bemöta så skickar hon ett meddelande till Jimmy… Edit: Lite konstigt förfarande tycker jag.

I PM till Jimmy sökte jag svar på vad som var respektlöst med mitt inlägg. Han svarade några gånger på sitt otrevliga vis… Men inte på frågan givetvis. Han gick igång som vanligt på ingenting och körde maktkorten. Sedan utan att ha svarat på någonting så blocka han mig från att skicka meddelanden till honom. 

Sådär nu är Starman uppdaterad vad som händer på PiF.Skrattar

Neutralis
14

Haha, moderering i världsklass. 😃

Min personliga favorit med tanke på min avstängning för att använt ordet naiv mot Zyperior är(trumvirvel):

#11 av: Zyperior

#10 Du har ett pinsamt naivt högt förtroende för polisen.

Det är komedi på hög nivå helt i min smak. Hade jag vart kissnödig, hade jag kissat på mig direkt.😂

Nej, Zyperior blev inte avstängd för det tilltaget och heller inte tillsagd… Vad det framgår av tråden i alla fall.

[Björn.B]
5

#73 Och det menar du att ni inte gör på denna sajt med? Självklart har vi mycket att jobba med men här finns det mycket att jobba med även du med din länk som jag inte begriper vad den ska vara bra för.

Neutralis
12

Det förstår väl vem som helst vad länken ska vara bra för? Den visar på ett tydligt sätt hur sidan modereras. Du får väl komma med exempel eller förslag på hur denna sida har mer att jobba på. Det är svårt att bara ta dig på orden… Att ni har mycket att jobba på framgår med all tydlighet.

JonasDuregard
13

#83 "Och det menar du att ni inte gör på denna sajt med?"

Det hoppas jag inte. Kan du visa något exempel så som vi sett flera från politik?

Om du kan det så lovar jag att försöka rätta till det. Du vet, som man brukar göra när man ser att något är fel.

"Självklart har vi mycket att jobba med […]"

Hur jobbar ni med det? Jimmy L.s främsta arbetsredskap verkar vara förnekelse. Du verkar mer öppen för möjligheten att allt inte är perfekt, vilket är förträffligt, men är du beredd att hjälpa dem som drabbats?

"[…] men här finns det mycket att jobba med även du med din länk som jag inte begriper vad den ska vara bra för"

Men "min länk" menar du texten i min signatur? Jag begriper inte vad den har med godtycklig moderering att göra, förutom att godtycklig moderering är anledningen till att jag är avstängd.

[Björn.B]
9

#85 Ok ska ge exempel i denna tråd då vi börjar med detta inlägg i #81

I dom allmänna reglerna

• Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
  • Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.
  • Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.

Vi diskuterar olika trådar i en låst tråd som vi bara ser. Jimmy bad ju dig att be om ursäkt i denna tråd men i stället kom detta

#27 Du "räckte ut en hand" nu tycker du alltså? Gapskrattar

Reglerna åter igen

• Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.

Tycker du att det var ett lämpligt bemötande mot en som vill ha en ursäkt för att bli kallad flera saker som vän av Hitler? Jag hade även stängt av dig för det.

Zyperior
4

Fröken: "Men Pelle, inte får man kasta sand på andra barn!"
Pelle: "Men Anders gör ju det!"

Jimmy.L: "Men Neutralis, man får inte…"
Neutralis: "Men Zyperior gör ju…"

Dear, oh dear… Tragikomiskt, minst sagt…

Neutralis
15

Lysande illustration *host*, hehe. Annars var det väl du som gnällde till Jimmy att jag använde ordet naiv mot dig… Men det visade sig att ordet hoppade upp och bet dig där bak. 😂Fantastiskt roligt och så mitt i prick hur det fungerar på PiF.

[Björn.B]
10

#84 Jimmy bad dig tre gånger att respektera sanna70 i hennes artikel gjorde du det nej.

Föjlde du denna regel nej.

• Följde du denna regel nej

• Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.

• Följde du denna regel nej

• Tre regelbrott trots jimmy sa till dig hur många gånger måste man be dig?

Zyperior
4

Jag påpekade det efter typ 3-4 gången du använde ordet i tråden ja. Och förklarade tydligt varför. Sen att du obstinat likt en tjurskallig unge propsar på att gå emot sajtvärdens rekommendationer för vårdat språk på PiF så får du ju bara skylla dig själv. Stället är en bra mycket trevligare plats nu, så jag får väl tacka för att du gjorde den uppoffringen. Det är så oerhört "hög nivå" att ens denna tråden finns. Den är liksom ett nytt lågvattenmärke. Man gnäller här för att man inte blir enligt eget tycke rättvist behandlad på ett forum på nätet. Jisses..det är rätt patetiskt..det måste ni hålla med om? Svårt att sjunka så lågt.

Neutralis
14

#84 Jimmy bad dig tre gånger att respektera sanna70 i hennes artikel gjorde du det nej.

Vad bra att du till slut vände dig till mig. Kan du kanske förklara vad det är som jag inte respekterar med Sanna70 och hennes artikel? Jag frågade Jimmy vad jag inte respekterade men han var som vanligt otrevlig och vägrade svara. Är det så man jobbar som moderator/sajtvärd?

Föjlde du denna regel nej. Jepp

• Öhh, nu är du nog ute och cyklar. Jag tyckte att Sanna70:s artikel var väldigt fint skrivet… Så nog hade hon gott uppsåt som jag utgick ifrån.

• Följde du denna regel nej. Jepp

Ja, mitt inlägg var inte på något vis oartigt utan en politisk reflektion, eftersom det är ett politiskt forum… Eller?

Jovisst, men vad har det med mitt inlägg att göra?

• Be mig om vad? Att absolut inte fråga ansvarig Sajtvärd vad exakt som är respektlöst? Tycker inte du att det är rimligt att få svar på vilket vis jag varit respektlöst… Har även frågat Sanna70 som PM:ade mig idag, men hon hade någon förklaring att artikeln inte skulle besvaras med politiska inlägg utan av egna erfarenheter av mångkultur. Tror man att man undgår politiska inlägg på ett politiskt forum… Ska man nog skriva någon annanstans.

• Jag hittar inte något regelbrott, tyvärr. Du är nog lite färgad av modereringskulturen på PiF.😉 *

Neutralis
13

Jag påpekade det efter typ 3-4 gången du använde ordet i tråden ja. Och förklarade tydligt varför. 

Ja men då så… Då förstår du mycket väl hur komiskt det är att du gnällde om mitt ordval.

Sen att du obstinat likt en tjurskallig unge propsar på att gå emot sajtvärdens rekommendationer för vårdat språk på PiF så får du ju bara skylla dig själv. 

Ja just det, ordet som han sa till i efterhand att jag inte fick använda. Moderering på hög nivå. Nä men, tjurskallig unge får du väl inte kalla mig, fy skäms på dig!

Stället är en bra mycket trevligare plats nu, så jag får väl tacka för att du gjorde den uppoffringen. 

Ja det kan jag mycket väl tänka mig att du tycker… En mindre SD-kritiker.

Det är så oerhört "hög nivå" att ens denna tråden finns. Den är liksom ett nytt lågvattenmärke. Man gnäller här för att man inte blir enligt eget tycke rättvist behandlad på ett forum på nätet. Jisses..det är rätt patetiskt..det måste ni hålla med om? Svårt att sjunka så lågt.

Ja, det känns väl fördärvligt att någon helt öppet utan maktgalna moderator… Kan kritisera PiF utan att någon av er kan göra ett skit åt det.😂

JonasDuregard
16

#86 "Jimmy bad ju dig att be om ursäkt i denna tråd men i stället kom detta"

Missade du att jag bad om ursäkt? 🤔

Hur som helst, vad har det med ämnet vi talade om att göra: Orättvis och godtycklig moderering (på politik iFokus eller här). Det var det du skulle ge exempel på.

"Tycker du att det var ett lämpligt bemötande mot en som vill ha en ursäkt"

När jag skrev det hade jag redan bett om ursäkt och han hade, uppenbarligen, backat på sitt löfte om att häva mitt skrivförbud. 

Men igen. Vad har det med saken att göra. Säg att jag var fruktansvärt oförskämd för att jag skrattade åt att han beskrev sina handlingar som en utsträckt hand (mer som en utsträckt knytnäve i så fall 😃), vad har det med modereringen här eller på politik att göra?

#89 Det finns dussintals medlemmar på politik som aldrig följer de riktlinjerna, om ni väljer ut en eller ett par som brutit mot dem någon gång och straffar dem hårdhänt medan ni ser mellan fingrarna med resten så kommer det oundvikligen leda till en del (berättigade) klagomål.

JonasDuregard
19

#90 Fint att du kallar någon för "obstinat tjurskallig unge" för att de inte vårdar sitt språk 😃

blombuketten
15

Att man inte ska få ha olika åsikter på ett politiskt forum är ju stick i stäv med vad politik innebär. Vad synd att den sidan blivit så illa hanterad och att modereringen är så katastrofalt dåligt skött. 

Att inte få svara utifrån sin övertygelse (om det inte stämmer med sajtvärdens) på den typen av forum visar en aning på….diktatur.

Det löjligaste av allt (som dragits upp i denna tråd) är väl hänvisningen till reglerna samtidigt som man menar att ordet naiv skulle falla under någon typ av regelbrott. Det är….naivt….att tro att en tänkande människa ska tro på något dylikt. Allra helst när den/de som drar upp reglerna inte själva följer dem. Det är rätt festligt.

Vem som helst kan se att modereringen är otroligt illa gjord. Så tydligt att vissa får inte säga….naiv….medan andra lätt kommer undan med detta hemska ord. Det är också rätt frustrerande att läsa sajtvärdens svar här ovan, där han, enligt mitt tycke är direkt otrevlig och ohörsam.

Politik är något för alla människor att kunna diskutera, oavsett vilken politisk åskådning man än har. Det kan gå hett till och så är det var man än befinner sig när man diskuterar. Samtidigt bör man nog vara medveten om att just min åsikt kan bli ämne till frågor och beska kommentarer från andra som inte delar den åsikten.  Det är normalt och inget att bli sur över. Trist att sajten blivit så enahanda och med medlemmar som inte tål det minsta ifrågasättande. 

Själv har jag svårt för de sajter som handlar om diverse övernaturliga saker och deras rädsla för avvikande åsikter samt deras något godtyckliga moderering. MEN, jag har större förståelse för att de stänger av oss "tjatiga och jobbiga" frågeställare än en sajt som handlar om politik som, trots allt, är till för alla människor oavsett ideologi.  Själv lämnade jag PiF för länge sedan då jag insåg att den sajten var körd.

Zyperior
4

#92 **Ja, det känns väl fördärvligt att någon helt öppet utan maktgalna moderator… Kan kritisera PiF utan att någon av er kan göra ett skit åt det.
**
Haha, fortsätt gärna göra bort dig. Det är kul och bra att allt sånt här skitsnack är förpassat till iFokus lite mera öde platser istället för att ni förpestar PiF. Så nej, det känns inte förjävligt. Kritisera på ni bara, håll gärna denna tråden levande. Det är inte så givande intellektuellt men det är underhållande.

#94 "Fint att du kallar någon för "obstinat tjurskallig unge" i samma mening som du kräver vårdat språk" 

Min mening: "Sen att du obstinat likt en tjurskallig unge propsar på att gå emot sajtvärdens rekommendationer för vårdat språk på PiF så får du ju bara skylla dig själv."
Var kräver jag vårdat språk av någon, i den här meningen, eller i något av mina andra argument för den delen på denna sidan?

JonasDuregard
14

#96 Är det ordet 'kräver' du hängde upp dig på? Egentligen talar du bara om vikten av vårdat språk som ett sätt att undvika avstängning?

Det humoristiska värdet kvarstår.

Zyperior
5

#95 Jag använde mig aldrig av ordet naiv efter det att jag blev tillsagd av sajtvärden, detsamma gäller sajtvärdens önskan om att t.ex. inte förstärka ord genom att använda stora bokstäver. Jag respekterade detta och fick stanna, dock först efter jag blivit avstängd två gånger. Att det bara skulle vara en åsikt som är tillåten där är långt ifrån rätt. Nyligen va det en medlem som rök ganska omgående efter det att den blivit medlem på sajten, vet att denne personen hade SD-sympatier.
Det finns diskussioner där som är aktuella idag där vi både ifrågasätter och ifrågasätts från alla håll. Men det görs på ett snyggt och välvårdat sätt. (Vissa undantag finns, t.ex. när min tråd som kritiserar mångkulturen konstant blir anmäld och bortröstad,  så vilka det är som inte tål kritik går ju även att diskutera ;)

Att använda sig av stämplar som naiv kan till synes verka oskyldigt. Men det finns ingen annan funktion med det, åtminstonde inte här, möjligtvis hos "de lärda från förr", än att skapa aggression och vända en snygg och förhållandevis lättmodererad tråd, till något väldigt jobbigt och frustrerande. Att börja kalla folk saker kommer man väldigt långt med i det hänseendet.
Det saknas någon som helst förmåga att sätta sig in i hur det är att vara Sajtvärd på ett politiskt forum från dem som gnäller här. 
På den här sajten har man inga regler för detta, och det är ju ingen snygg debatt här heller, känns mera som aftonblaskans kommentarsfält i denna tråden.

Zyperior
7

#97 "Är det ordet 'kräver' du hänger upp dig på?"
Haha hur e du funtad. Med tanke på att jag aldrig krävt att någon ska bete sig på något sätt här, på PiF ja, men inte här. Att du ens behöver ställa frågan? Eh, Ja jag ifrågasätter att du anklagar mig för att kräva något jag inte kräver.

**"Egentligen talar du bara om vikten av vårdat språk som ett sätt att undvika avstängning?"
**Vet inte hur jag ska tolka det där frågetecknet på slutet, det låter inte som en fråga utan mer som att du vet bättre än jag vad jag tycker och tänker. 

Men för att svara dig, så nej, det jag talar om är vikten av att respektera sajtvärdens önskemål, för att undvika avstängning. (Btw, det funkar, jag har testat, man kommer rätt långt med respekt) I detta fall råkade dem vara önskan om visst språkbruk.

Zyperior
6

Sån jäkla bekräftelse man får här när folk röstar bort ens kommentarer. Åh det måste svida för er när argumenten tryter så våldsamt. Kan inget annat än tycka synd om er. Så ska ni rösta bort detta också i brist på ytterligare argument?

tarantass
3

Det handlar inte om "en åsikt tillåten". Så grovt och klossigt skulle du kanske inte resonera om du vore litet inläst på sådana där pappersdebatter jag hänvisade till. Det handlar om relativ favorisering, slagsida, bias.

"Snyggt och välvårdat", det är klart du tycker det när det är din sida som "äger" sajten. Du hör inte till dem som utsätts för det ägandet. (Och ska vi tala om sajtvärden hör du väl till dem som han rent personligt har lättare att förstå sig på. Jag misstänker att det handlar mycket om sådant från det hållet.) Men det är ju bra om du inte själv hör till dem som svarar på andras argument med anmälningsknappen i alla fall.

JonasDuregard
9

#99 Du blir säkert överlycklig att jag ändrat inlägget du klagar på så det blir ännu svårare för dig att övertolka. Nu står det: 

Fint att du kallar någon för "obstinat tjurskallig unge" för att de inte vårdar sitt språk Skrattar

👍

Zyperior
5

#102 Om man så aftonbladigt vill förvränga det jag påstår. Så fine.
Men som jag skriver i #99, så betedde han sig som en obstinat tjurskallig unge för att han vägrade respektera sajtvärdens önskemål. Att man sedan kommer hit och gnäller över att man blir avstängd bekräftar bara det. Va har man för verklighetsuppfattning då? Om man tror att man kan bete sig hur man vill, helt utan hänsyn till andra, och komma undan utan en skråma?

[Björn.B]
14

#93 Så här låter det band er här inne.

Person A

Nu har jag blivit avstängd vid PiF allt jag sa "Gillar du fortfarande Hitler, ja eller nej? Krigsgalen med?" jimmy är en tyrann som stänger av mig för att jag tar till dessa ord helt obegripligt av en Sajtvärd att göra så.

Person B 

Ja verkligen jag blev avstängd för att jag inte fick skriva vad jag ville och jag skiter i alla uppmaningar som dom ber mig om för min åsikt står över deras löjliga vädjan.

A 

Ja jimmy har gått för långt han stänger av alla som inte delar hans åsikt.

B

Exakt jimmy tillåter inte andras åsikter

Hur vore det i stället att ni är mer kritiska mot varandras avstängning som

A

Nu har jag blivit avstängd vid PiF allt jag sa "Gillar du fortfarande Hitler, ja eller nej? Krigsgalen med?" jimmy är en tyrann som stänger av mig för att jag tar till dessa ord helt obegripligt av en Sajtvärd att göra så.

Ditt ordval var ju inte bra och ett påhopp mot jimmy jag tycker du genast ska be han om ursäkt.

B igen

Ja verkligen jag blev avstängd för att jag inte fick skriva vad jag ville och jag skiter i alla uppmaningar som dom ber mig om för min åsikt står över deras löjliga vädjan.

A

Det lät inte bra varför kunde du inte bara lyssna och släppa det om dom nu tyckte du gjorde det fel.

Men så här låter det inte för ni har ju inte gjort fel bara jimmy alltid jimmy som får skulden för att ni själva har gjort fel, att ni själva funderar 2 min på hur ni skriver det ingår inte va för det blir som en tävlan mellan er om hur fel det är i PiF men inget fel på er.

Jag tycker heller inte att du menar riktigt med din ursäkt till jimmy. Efter du skrev det är du igång igen med nya spydigheter mot jimmy. se ditt inlägg i #59 ingen som helst respekt mot jimmy där. 

#91 Genast hugger du på mig i det sista du skriver. Hur ska man kunna förklara något för en som inte lyssnar eller vägrar acceptera att man har gjort fel?

JonasDuregard
15

#104 "Nu har jag blivit avstängd vid PiF allt jag sa "Gillar du fortfarande Hitler, ja eller nej? Krigsgalen med?""

1. De där orden är tagna ur sitt sammanhang. Det var mitt försök till en politisk variant av den retoriska "har du slutat slå din fru"-frågan, vilket framgår dels om man tar med citatet direkt ovan det, dels av förklaringen jag skrev i samma tråd (men som togs bort?) och dels av förklaringen här där jag även bad om ursäkt för den klumpiga formuleringen (det har jag även gjort i PM).

2. Det var inte då jag blev avstängd. Jag blev avstängd på grund av det fruktansvärda brottet att skriva ett sarkastiskt svar (se #73).

JonasDuregard
19

#104 "Ditt ordval var ju inte bra och ett påhopp mot jimmy jag tycker du genast ska be han om ursäkt."

Extra roligt att du säger det där, eftersom jag dels bett om ursäkt i tråden här, och dels kan du få ta del av följande PM-konversation (ska bli kul att se hur du förklarar bort det här, med tanke på Jimmys "utsträckta hand" och "det enda jag kräver är en ursäkt" och så vidare 😃): 

-----------------------------------------------------------------------

2014-11-27 08:29 Jimmy.L

Ursäkten godtagen.

Sajtvärd för militärhistoria ifokus och politik ifokus , 

Militärhistoria 3år!

Behandla andra som du själv vill bli behandlad så blir det trevligare för alla!

2014-11-26 21:00 JonasDuregard

Förlåt att jag använde "gillar du fortfarande Hitler" som ett exempel på en dålig fråga. Det var illa valt och jag tänkte inte på att du kunde ta illa vid dig av det.

[Björn.B]
14

#105 Du kan inte se skillnad på en varning och en avstängning?

#106 Du fortsätter ju här med "Avstängd från (höger)politik iFokus." Kallar du det för en ursäkt? Om någon skulle skriva avstängd från skvallersajten skepticism iFokus hur mycket skulle ni ta illa upp?

Känns som man inte behöver flashback det räcker att man går hit här samlas samma åsikter som där alltså skvaller, påhopp och en massa gnäll. Är det tanken bakom skepticism iFokus att samla missnöjda medlemmar här och skriva hur resten av oss är dumma i huvudet som inte tänker böja oss för dom som inte kan klara sig undan påhopp och svära?

JonasDuregard
22

#107 "Du kan inte se skillnad på en varning och en avstängning?"

Kan du inte kolla datum?

"Du fortsätter ju här med "Avstängd från (höger)politik iFokus." Kallar du det för en ursäkt?"

Det la jag till långt senare. Det här blir inte bättre för dig direkt😃.

Och signaturen tar jag så klart bort om jag inte är avstängd längre, då stämmer den ju inte. 

"Om någon skulle skriva avstängd från skvallersajten skepticism iFokus hur mycket skulle ni ta illa upp?"

Inte så där våldsamt. Men även om jag skulle ta illa upp så skulle jag inte låta det påverka mina modereringsbeslut. 

"Känns som man inte behöver flashback det räcker att man går hit här samlas samma åsikter som där alltså skvaller, påhopp och en massa gnäll."

Påhopp?

Jag tycker du är skyldig mig en ursäkt faktiskt. Du har anklagat mig för en massa saker som bevisligen varit helt fel.

.

Är du beredd att erkänna nu att jag har försökt be om ursäkt till Jimmy.L på alla tänkbara sätt? Förändrar det din bild av hans storsinthet i det här dramat?

[Björn.B]
17

#106 Du är som min son ibland, han skyller alltid ifrån sig och att han ar bett om ursäkt. Under påsklovet var han och hans kamrater ute med sina mopeder och buskörde och det slutade med att polis kontaktades och han kom hem med polis efter ha buskört på grusvägar där han vet om att man inte för köra. Han gjorde samma sak några dagar senare då påkommen av sin mor. Samma visa igen"jag har ju bett om ursäkt". 

Nog att tonårsbarn kan vara jobbiga och komma med dåliga ursäkter men som jimmy nämner av en vuxen? Komigen nu lite lite bättre har du väl ändå innanför huvudet?

[Björn.B]
14

#108 Lovar dig en ursäkt när du tar bort din länk och ser över denna tråd just nu finns det ju påhopp mot PIF.

Inlägg #92 är ett bevis på det jag säger.

JonasDuregard
19

#109 "Du är som min son ibland, han skyller alltid ifrån sig och att han ar bett om ursäkt."

Vänta, va? Det var ju du (och Jimmy.L) som började prata om vikten av att be om ursäkt, och pratade i nattmössan om att jag vägrade göra det och så vidare. Det är klart att jag på förekommen anledning nämner att jag redan gjort det, flera gånger.

Vilket absurt sätt att vända på saker. Du gör det bara ännu tydligare hur underligt ni resonerar i de här frågorna. 

Om du säger "du borde be om ursäkt" och jag säger "det har jag redan gjort, här, här och här", är jag barnslig då? 🤪

"Lovar dig en ursäkt när du tar bort din länk och ser över denna tråd just nu finns det ju påhopp mot PIF."

Vi har regler mot påhopp mot personer, webforum är ju inte lika känslosamma så de skyddar vi inte på samma sätt 🙂.

Om det är något påhopp i den här tråden som går över gränsen så är det du i #109.

[Björn.B]
17

Så det är okej att kalla dig samma sak som #92 kallar mig? alltså  maktgalna moderator utan att du kan göra det fint då har jag ju rätt om detta forum ni skyddar varandra och gör exakt vad ni anklagar andra för att göra gillar hur du tänker eller inte. 

flashback vibbar har man här inne.

JonasDuregard
19

#112 Ditt inlägg är väldigt svårt att förstå. Det ser ut som du bara tagit en hög med ord och slängt ut dem i slumpmässig ordning 🙂.

Tycker du att jag är maktgalen? Vilken maktutövning är det du syftar på? Jag har ju inte utsatt dig för något annat än att smula sönder dina argument, så vitt jag minns.

JonasDuregard
16

#110 "Lovar dig en ursäkt när du tar bort din länk och ser över denna tråd just nu finns det ju påhopp mot PIF."

En ursäkt som kräver en motprestation är sällan särskilt uppriktig. Min inställning är att man ska be om ursäkt om man ångrar konsekvenserna av det man gjort, inte av andra anledningar.

[Björn.B]
16

#113 Du ser ju inget fel i #92 varför inte är inte det ett påhopp på mig kan du svara på det? Det borde vara bortplockat för flera timmar sen enligt dom regler som finns på iFokus. Om orden är okej för dig måste jag ju kunna använda dom här med?

[Björn.B]
15

#114 Ingen mening att fortsätta här när du inte kan förstå att jimmy tar illa vid av din länk. Han känner sig påhoppad här och du tycker det är helt okej.

JonasDuregard
15

#115 "Du ser ju inget fel i #92 varför inte är inte det ett påhopp på mig kan du svara på det?"

Jag vet inte, du svarar inte på mina frågor. Det blir lite asymmetriskt om jag svarar på dina men du undviker mina.

Men visst. Jag minns inte att jag sagt vare sig bu eller bä om #92, så "du ser ju inget fel i …" vet jag inte var det kommer från. Men du syftar på att hen skriver att det inte är maktgalna moderatorer här, och underförstått att det finns minst en maktgalen moderator inne på PiF? Ja det är ju inte så snällt sagt, även om "påhopp" kanske är lite starkt. Som Medarbetare är jag van vid att höra värre saker än så.

[Björn.B]
16

#117 Jag undviker inte dina frågor alls men det är väldigt märkligt och mystisk att ett sådant inlägg godkänts här när du och flera här säger att vi släpper igenom på PIF. Borde du inte föregå med gott exempel då om det är så viktigt att kritisera hur vi tillämpar reglerna eller?

JonasDuregard
17

#118 Jag kritiserade er moderering för att den är så godtycklig, inte för att den är för slapphänt över lag eller så.

[Björn.B]
15

#119 Och jag kritiserar er moderering så vad är skillnaden. Jag använder hårda ord exakt som du gör och inte tänker jag be om ursäkt när inte jimmy heller känner att han har fått en ursäkt. Han funderade allvarligt på att hoppa av just för han känner att din länk är en påhopp mot han är det så du gör för att få bort folk du inte gillar?

JonasDuregard
16

#120 Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du kritiserar min moderering. Du är missnöjd med att jag inte tagit bort inlägg, eller? Vi har ganska högt i tak på sidan, och visst kan man diskutera var man ska lägga ribban. Men det viktigaste, anser jag, är att ribban är samma för alla.

Jag förstår inte heller riktigt vad du menar med att jag använder hårda ord. Jag är ganska diplomatisk i hur jag beskriver er moderering, jämfört med hur den skulle kunna beskrivas 🙂. 

Men vi kommer kanske inte längre än så här. Börjar bli lite rundgång nu. 

Edit: Och nej, min signatur är inte en del i någon ondskefull plan att eliminera mina motståndare eller så…

Neutralis
12

Här händer det grejer minsann.😮

#91 av BjörnGenast hugger du på mig i det sista du skriver. Hur ska man kunna förklara något för en som inte lyssnar eller vägrar acceptera att man har gjort fel? 

Hmm, jag tror du har en konstig syn på vad som är "att hugga på". Du skriver en massa trams i ditt inlägg som visar att du inte vet ett skit om vad som händer på PiF. Dina oförskämdheter i #84 där du bara rapar upp regler utan att veta vad jag gjort för inlägg och vad det handlade om. Du är inte intresserad av att bemöta kritiken jag ger eller svara på några av mina frågor. Vilket bara bekräftar min fruktansvärda slutmening i mitt inlägg: Du är nog lite färgad av modereringskulturen på PiF.

Den meningen gör att du efter ditt "noll-koll-inlägg" inte vill svara på min respons… Det ser väl ändå lite komiskt ut och det ser jag som ett duckande alá Jimmy. 

Du får gärna svara på mina frågor jag hade. Jag lägger ut det igen:

#84 Jimmy bad dig tre gånger att respektera sanna70 i hennes artikel gjorde du det nej.

Vad bra att du till slut vände dig till mig. Kan du kanske förklara vad det är som jag inte respekterar med Sanna70 och hennes artikel? Jag frågade Jimmy vad jag inte respekterade men han var som vanligt otrevlig och vägrade svara. Är det så man jobbar som moderator/sajtvärd?

Föjlde du denna regel nej. Jepp

• Öhh, nu är du nog ute och cyklar. Jag tyckte att Sanna70:s artikel var väldigt fint skrivet… Så nog hade hon gott uppsåt som jag utgick ifrån.

Ja, mitt inlägg var inte på något vis oartigt utan en politisk reflektion, eftersom det är ett politiskt forum… Eller?

• Följde du denna regel nej. Jepp

Jovisst, men vad har det med mitt inlägg att göra?

• Be mig om vad? Att absolut inte fråga ansvarig sajtvärd vad exakt som är respektlöst? Tycker inte du att det är rimligt att få svar på vilket vis jag varit respektlöst… Har även frågat Sanna70 som PM:ade mig idag, men hon hade någon förklaring att artikeln inte skulle besvaras med politiska inlägg utan av egna erfarenheter av mångkultur. Tror man att man undgår politiska inlägg på ett politiskt forum… Ska man nog skriva någon annanstans.

• Jag hittar inte något regelbrott, tyvärr. Du är nog lite färgad av modereringskulturen på PiF.😉

Neutralis
16

Jag ser att det är ett evigt gnällande över mitt inlägg #92:

Ja, det känns väl fördärvligt att någon helt öppet utan maktgalna moderator… Kan kritisera PiF utan att någon av er kan göra ett skit åt det.😂

Jag syftade egentligen bara på Jimmy som maktgalen, har inte haft med de andra moderatorer att göra. Jag har visat tidigare i tråden hur han inte under några omständigheter vill svara på några enkla frågor… Utan att plocka upp sina maktkort. Det för mig visar på någon form av maktbegär, eller att han helt enkelt skiter i vad en medlem frågar.

Därför tror jag att det är frustrerande att den sortens moderatorer inte finns här… Det finns inga här som kör med tramsiga maktkort… Utan här går det utmärkt att fråga en moderator om hens beslut utan att det leder till avstängning i brist på ord.

Jonas har många gånger rättat mig  när jag skrivet något galet, men det går alltid att få svar av honom hur han tänkte och själva anledningen.

På PiF verkar det gälla att köra huvudet i sanden så fort som möjligt och dra upp alla maktkort som finns för att få bort jobbiga frågor om modereringen. I alla fall är min erfarenhet med Jimmy det.

vallhund
4

Skrattefaktorn i tråden verkar ha ökan logaritmiskt sedan jag läse senast.

[sanna70]
10

Eftersom jag nämns i några inlägg här så känns det på sin plats att ge en offentlig förklaring.

Jag har skrivit "Gott och Blandat"

Min tanke var att lyfta fram det positiva och jag delade av mina upplevelser i den artikel. Min förhoppning var (är fortfarande) att fler skulle hoppa på och skriva av sina egna positiva erfarenheter som har med andra kulturer att göra. Det är ett par till som har skrivit där och det är bara roligt att se.

Som jag förklarade innan till Neutralis så har jag inget emot att diskutera politik och även om man har delade åsikter så måste man kunna föra vettig diskussion så jag vill inte på något sätt stoppa detta men jag ville gärna ha en artikel som går i positiv anda .  Jag hade väldigt ont om tid den dagen och efter att Jimmy hjälpt mig att lägga upp min artikel så såg jag en kommentar om SD.  Av erfarenhet så vet jag att det hade blivit diskussioner av en helt annan karaktär (vilket jag inte har något emot) men åter igen så var min tanke att framhäva det positiva och det hade varit roligt om fler ville skriva för det finns säkert många andra som har upplevt bra saker som har med ämne att göra. 

Det var jag som bad Jimmy om hjälp innan jag åkte till jobbet så det är mig ni får skylla på.

Så här med facit i hand så känns det som misstag att ha skrivit den artikell för den verkar ha fört mera ont än gott med sig och det var absolut inte min mening.

Neutralis
18

Min tanke var att lyfta fram det positiva och jag delade av mina upplevelser i den artikel. Min förhoppning var (är fortfarande) att fler skulle hoppa på och skriva av sina egna positiva erfarenheter som har med andra kulturer att göra. Det är ett par till som har skrivit där och det är bara roligt att se.

Som jag skrev dig i PM så går det givetvis inte att styra vad man vill ska komma för inlägg under din artikel. Att du önskar att det ska vara en viss typ av inlägg(vilket du inte gjorde) är en annan sak och går givetvis inte att förvänta sig. 

Som jag förklarade innan till Neutralis så har jag inget emot att diskutera politik och även om man har delade åsikter så måste man kunna föra vettig diskussion så jag vill inte på något sätt stoppa detta men jag ville gärna ha en artikel som går i positiv anda .  

Som jag också förklarade för dig, så går det inte att göra inlägg i ett politiskt forum och önska att det inte ska handla om politik(vilket du inte gjorde) eller förutsätta att det inte ska handla om politik… Då har du ju skrivit i helt fel forum, eller hur?

Av erfarenhet så vet jag att det hade blivit diskussioner av en helt annan karaktär (vilket jag inte har något emot) men åter igen så var min tanke att framhäva det positiva och det hade varit roligt om fler ville skriva för det finns säkert många andra som har upplevt bra saker som har med ämne att göra. 

Vad din tanke var och vad det blev är två helt skilda saker. Det är svårt att tänka så att det blir de inlägg man tänkt sig… Då har man övernaturliga krafter.

Det var jag som bad Jimmy om hjälp innan jag åkte till jobbet så det är mig ni får skylla på.

Nej, jag skyller inte det minsta lilla på dig… Det får Jimmy ta på sig helt på egen hand. Att han har uppfattat vad du tänkt ska komma att komma i inläggen efter din artikel, är också imponerande. Och att han utsätter dig för den här pinsamma historien är också helt uppåt väggen. 

Han skrev i forumet att du tyckte(via PM) att jag inte respekterade din artikel(vilket jag gjorde, väldigt mycket). Att han som Sajtvärd var tvungen att använda dig som slagträ för att han tog bort mitt inlägg och stängde av mig på livstid… Är ynkligt tycker jag.

Så här med facit i hand så känns det som misstag att ha skrivit den artikell för den verkar ha fört mera ont än gott med sig och det var absolut inte min mening. 

Nej, nej det var en jättebra skriven artikel… De här problemen med moderatorer är ingen nyhet, det har pågått en längre tid.

Jag vet att du bad om ursäkt till mig via PM, men det tycker jag inte du ska göra… Det är du som ska ha en ursäkt från PiF och Jimmy, för deras agerande.

Neutralis
6

Locket på! Vi låtsas att vi aldrig har skrivit i den här tråden, så försvinner nog problemen. 😃

Zyperior
5

Faktiskt. Allt är fridens på PiF och man slipper allt gnäll i denna tråden. =)

Neutralis
8

Slipper? Du läser och kommenterar här, så hur du definierar "slipper" är en gåta.😃

Zyperior
7

De andra som deltagit slipper iaf, jag tycker detta är en intressant tråd för den är så tragisk att det blir kul. Så du får gärna fortsätta skriva.

Neutralis
8

Alla som har deltagit här läser givetvis… Så det är ingen som "slipper" denna tråd. Sen förstår de nog också att de gjort bort sig nog för att skriva igen. 😲

tarantass
11

Det är klart att allt är fridens där det råder en konsensus (i det här fallet till förmån för SD) som även de få oliktänkare som orkar vara kvar accepterar. För oss andra kan ju en sådan frid se ut som ett ****** gnäll (på allt och alla som, i det här fallet, inte är åt SD-hållet).

Zyperior
3

#131 Whatever you got to tell your self bro.

#132 Whatever you got to tell your self bro.

vallhund
11

#133 Slut på sakliga argument?

Neutralis
8

Ser onekligen ut så. 😮

Zyperior
3

Ånej. Har mitt lilla ess i rockärmen, nämligen; Min pappa är starkare än era pappor, tillsammans! Stjärnstopp x 1000000. Diamant!

Neutralis
7

Ånej. Har mitt lilla ess i rockärmen, nämligen;

Nja, tror snarare att du har ditt  ass i tjocktarmen.😴

Zyperior
4

#137 Du glömde "ba-dum-tss".

Neutralis
7

Ja, det blir nog bra ska du se.

tarantass
2

För att fortsätta OT, nu talas om åsiktskorridor utan att man ser den egna, eller den egna åsiktskorridorens dominans på nätet. Rätt komiskt om det inte hade varit för att vi har fått två (eller tre eller fyra) parallellsamhällen som inte kan tala med varandra.

http://politik.ifokus.se/discussions/556e8de7ce12c4748a000551-asiktskorridoren-under-vadring?discussions-1

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.