Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 1819 ggr
[X=0]
3

Yxskaft, finns dom?

Dåtid………..

http://www.metro.se/nyheter/nej-tiggarna-styrs-inte-av-kriminella-ligor/EVHnhB!R8zdmiAt7b1g/

Nutid……………..

http://www.tv4.se/kalla-fakta/senaste

Kanske en konspirationsteori som besannats.

Är man yxskaft i följande fall?

Trodde på metros experter!

Trodde inte på metros experter!

Tror att kalla-fakta har rätt!

Tror kalla-fakta har fel!

ELLER, ÄR DET HELT OKEJ ATT PÅSTÅ ATT HOMO-SAPIENS SOM ORGANISK MASSA I DET STORA HELA ÄR ETT YXSKAFT?

X=0

Klass
6

X=0

Jag tror att http://filosofi.ifokus.se/ och http://politik.ifokus.se/ passar dig mycket bättre än denna sajt.

ru4real
1

Du tror inte att det kanske är två sanningar? Bägge kan ha både rätt och fel.

[X=0]
1

Klass

Jag tror att den passar bättre på denna sajt. Min sanning🙂

Bägge kan inte ha rätt om du granska underlagen i länkarna.

Menar du att det finns två sanningar? kan du utveckla det?

X=0

Davbjo
11

#3: Det behöver inte finnas två sanningar, verkligheten kan dock vara mer komplicerad än vad som föreslås.

Att påstå att alla Gotlänningar är mördare är lika befängt som att påstå att ingen är det. Men det här med en nyanserad verklighet tycks vara överskattat hos vissa.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[X=0]
0

Nu finns det ju en verklighet som dessa utsatta tiggare lever i.

Det finns likaså ett ansvar i samhället för hur detta hanteras.

Dina påhittade antaganden om mördare är en typ av svar som brukar bli bortplockat……….dvs om jag skrivit det😃

X=0

Davbjo
5

#5:

Nu finns det ju en verklighet som dessa utsatta tiggare lever i.

Nej, det finns en verklighet för varje individ. Vissa kan vara utsatta av vissa saker, andra behöver därmed inte vara det. Vad "ru4real" syftar på är förmodligen att med tanke på mängden tiggare så kan det såklart finnas personer som lever under någon form av tvång (vilket naturligtvis är olagligt att utsätta en människa för), men det betyder inte att alla utsätts för detta.

Idén om att alla som tillhör grupp X fungerar på precis samma sätt är en gravt förenklad syn på verkligheten. Liknande påståenden inom den egna sociala gruppen avfärdas omedelbart som trams, rubriker rörande din egna sociala grupp hade du garanterat bara fnyst åt.

"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[X=0]
1

Visst kan man påstå att en människa som sitter och tigger mat för dagen gör det frivilligt och det är ju bra………….vilken planet lever du på?

X=0

Davbjo
11

#7: Ingen har sagt att tiggeri är bra, bara att människor tigger av olika anledningar. Du ställer två artiklar mot varandra precis som att båda fallen inte kan förekomma samtidigt, detta är dock helt felaktigt. Att känna sig nödgad att tigga är inte det samma som att göra det under tvång.

VästkustFia
1

Min gissning har länge varit samma som andra är inne på här. Att det antagligen både förekommer en del kriminellt organiserad verksamhet och att  det finns tiggare som verkar på egen hand. Säkert också en gråskala däremellan. Men den uppfattningen har aldrig varit populär. Svart eller vitt och välja sida är det som gäller så snart tiggeriet ska diskuteras i media eller bland vänner & bekanta…  Numera undviker jag helst ämnet eftersom det fruktlösa stångandet fram och tillbaka inte leder till något annat än huvudvärk (och knappast hjälper de utsatta människorna det handlar om).

Så ja, TS, jag lutar åt att mänskligheten som organisk massa lätt blir ett "yxskaft" eftersom den/vi har makalöst svårt att se och erkänna att verkligheten oftast innehåller många  nyanser.

[X=0]
1

"verkligheten oftast innehåller många  nyanser." enl VästkustFia…..så rätt så👍

Jag ställde frågan av flera anledningar…. en av dom för att  följande utsaga inte är sann  i dagens verklighet ……(Metro länken)

------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTAGRANSKNING

Michael Anefur kommenterar uppgifterna i Skövde Nyheters artikel:

1) "Det finns minst lika många ligor och organiserade grupper som det finns tiggare som åkt på eget initiativ."
FALSKT! Det finns inga ligor. Det har inte lyckats komma till bevis någon gång. Detsamma säger alla som jobbar närmast de här människorna. Det ger för lite pengar. Stockholms stadsmission beräknar att man får 70 kronor om dagen. Det är inga summor.

2) "Kriminella hyr in barn och låter dem tigga för att det ger mer pengar." 
FALSKT! Det finns inga tiggande barn i Sverige. Man har inte barnen med sig, de stannar i Rumänien med mor- eller farföräldrarna. Så det har vi inte sett något.

3) "Någon tar alla pengar och gör stora vinster."
FALSKT! Det är falskt. Men även om någon tog alla pengar skulle det inte vara några stora vinster.

4) "Tiggarna bekostar sällan resan hit själva."
NJA! Resa hit gör man oftast antingen i en buss som kostar 7-800 kronor, eller i en gemensam bil. Och det är inte klart att alla har de pengarna, så några får låna det, eller att byn hjälps åt. Men det är ingen liga som transporterar människor.

Källa: Michael Anefur, regeringens förre hemlöshetssamordnare

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag finner det märkligt att man så tvärsäkert avfärdar det människor upplever och berättar om vad dom uppfattar, som tex poliser som gör sitt jobb eller samhällsmedborgare som vågar se verkligheten.

Det är känsligt  och stör  bilden/illusionen i vår  egocentriska verklighet.

Då gör man som strutsen och problemet finns ju inte om man inte ser det………………….sorgligt men verklighetens sanning.

Men det är ju än sorgligare när man ser problemet och inte gör något åt det,….

HOMO-SAPIENS SOM ORGANISK MASSA I DET STORA HELA ÄR ETT YXSKAFT?

X=0