Psykopater i samhället
De flesta har väl någonsin under sitt liv haft en person i sitt liv som visat ha starka psykopatiska drag? Jag vill inte använda ordet psykopat eftersom det är en diagnos samt lätt kan användas som skällsord. Om man bortser från de som är kriminella, är det då en styrka att ha psykopatiska drag i samhället? Är det drag ni önskar ni hade som t.ex förhöjd självuppskattning, avsaknad av empati, skuldkänslor m.m. Är det en styrka att luta åt det psykopatiska hållet eller ett misslyckande då man inte kan känna empati, ömsesidighet?
I love not man the less, but Nature more…
Jag föredrar ordet sociopat. Det finns många debatter om skillnaderna mellan orden, men det går att använda det i just detta fall som du beskriver.
Jag har varit i ett förhållande med en sociopat. I början var det spännande, men jag insåg tillslut att han inte ville något annat än att skada mig.
För att svara på dina frågor: Det beror helt och hållet på.
#1 Nej jag har aldrig begripit skillnaden=P Jag har också varit tillsammans med en sån person. Han hade extrem hög tro på sig själv och sina idéer och kommer säkert bli väldigt framgångsrik för att han knuffar sig fram med armbågarna. Men samtidigt missar han mkt som inte kan köpas för pengar ,som känslor. Jag iakttog även en kvinna som var högt uppsatt inom staten i Norge som fick sina Medarbetare att må skit, en drevs till självmordsförsök till priset av att hon skulle styra. Hade jag haft möjligheten att välja så skulle jag valt den jag är idag, överkänslig och känner mer empati än normalt. Vill man fortfarande blir framgångsrik så får man väl kämpa extra hårt för att balansera sina känslor, men ingen utomstående ska behöva lida det minsta för det.
Vad är den skeptiska kopplingen?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Det här är ju postat i "Övriga frågor…". 🙂
Den typen av person når bara materiella framgångar när det finns ett system att utnyttja. Om alla stävade efter att vara så skulle vår civilisation kollapsa, alla skulle försöka sko sig på alla och ingen hade kunnat lita på någon annan. Ömsesidigt samarbete har gjort våran art till vad den är och att sakna den förmågan anser jag vara en svaghet.
Sen finns de karismatiska och charmerande partiledare som döljer den riktiga personen under. Men dessa avslöjas av vad de gör, deras totala brist på ånger, och är i helt eget intresse.
#5: den är en svaghet på längre sikt och kollektiva nivåer. Men för en enskild person och på kort sikt kan den tyvärr vara en vinst. Och det brukar vara det som driver en sådan person. (Eller oss alla när vi gör liknande dumheter.)
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Yes, heja aftonbladet! Folk behöver upplysas så fler själar kan räddas
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/morgon/article73471.ab