Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 1574 ggr
MissClue
2

knepig fundering

Jag fick en tankeställning efter att en kollega till mig som har gett väldigt mycket negativa synpunkter ang invandring. Hen tänker att de flesta som flyttar till landet (norge) kommer dit och vandaliserar. Att de flesta som sitter i fängelse är av utländskt medborgarskap. Hen verkar inte vilja utveckla eller ha någon djupare syn ang detta så jag biter ihop, men det jag vill fräsa tillbaka var varför inte skicka ut alla män ur landet isåfall?För de flesta som begår brott och sitter i fängelse är män oavsett nationalitet. De flesta gör ju inte det men för hen ang utlänningar så drar hen alla över ett streck så varför inte göra det med alla män. lika orättvist. Efter den tanken började jag fantisera om hur samhällen skulle fungera och se ut om det var uppdelat män och kvinnor. Som två öar utan kontakt med varandra( måste bortse från fortplantning då) Om kvinnor föreställer sig ett land utan män och män utan kvinnor..hur hade det vart styrt, hur hade ens vardag sett ut,puben,arbetsmarknaden, hur skulle modet vara, skulle det finnas inbördeskrig, hade kriminaliteten sjunkit osv, kan hålla på hur länge som helst med mina ifrågasättningar :P

I love not man the less, but Nature more…

piotrr
2

Det är ganska orättvist hur mycket sämre invandrade behandlas i landet, hur mycket sämre lön de får, hur mycket svårare att ens söka jobb, lära sig språket och så vidare. De blir oftare utsatta och fattiga och det är inte konstigt. Men att skylla det på DEM när de i något större utsträckning hamnar i fängelse, efter utanförskap och, när det gäller flyktingar, trauma och flykt för livet… det är väldigt märkligt. 

men du kanske var mer intresserad av den hypotetiska frågan om separation av män och kvinnor?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

vallhund
0
MissClue
0

#1 ja visst är det orättvist..Jag har hört så grova nedvärderande åsikter om invandrare på min arbetsplats, riktigt äcklad har jag blivit stundtals. Det är ju ett annat större ämne, men när jag skrev inlägget så var det för att jag försökte måla upp en bild av hur samhället skulle vara uppbyggt, sett ut, hur ens vardag hade förändrats och hur man som person hade ändrats om det inte fann några män runtom, samma hur en värld utan kvinnor hade varit..Men jag var riktigt full när jag skrev det, nu i nyktert tillstånd var funderingen inte lika intressant..🥳

I love not man the less, but Nature more…

olaka
4

Man ska komma ihåg att om man har utlänskt medborgarskap så betyder det just detta, inte att man invandrat eller ens fått uppehållstillstånd. Om till exempel en svensk åker fast för narkotikasmuggling i Thailand så är denne en fängelsekund med utlänskt medborgarskap. Eftersom mycket brottslighet är internationell till sin karaktär så finns det många människor som sitter i fängelse i ett annat land än denne har sitt medborgarskap.

Att bedöma infödda kontra invandrares brottslighet med hjälp av den siffran är alltså att jämföra päron och äpplen.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

vallhund
0

Någon mer som kommer att tänka på "Midnight express" o "Bangkok Hilton"?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

olaka
3

Eller "Jönssonligan på Mallorca"…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Maria
1

#6 Haha, nu fick jag nästan magknip. Tack för ett gott skratt😃

/Maria