Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettvetenskap
Läst 1072 ggr
VästkustFia
4

Betygsforskningen och Björklund

F.d. utbildningsminister Jan Björklund fortsätter vifta bort alla forskningsrapporter som kommer till slutsatsen att tidiga betyg inte tycks leda till bättre skolresultat. Nu senast gällde det Vetenskapsrådets sammanställning av betygsforskning. 

Själv har jag ingen bestämd åsikt i betygsfrågan och har inte hunnit sätta mig närmare in i de aktuella rapporterna men är lite fascinerad av hans envishet (som i mina ögon mer verkar bygga på personlig övertygelse än på en skeptisk/kritisk läsning av rapporterna).  

Hur som helst, det vore intressant att höra lite synpunkter kring detta.

JonasDuregard
6

Mer ideologi än forskning där vågar jag påstå. Björklund har aldrig slagit mig som någon som intresserar sig särskilt för didaktik som forskningsfält, såvida den inte råkar bekräfta det han en gång bestämt sig för.

Inkanyezi
5

Jag tror helt uppriktigt att betyg överhuvudtaget inte nödvändigtvis är positiva för att få bra studieresultat. Min egen erfarenhet är exempelvis att jag fick underkänt i tyska av Kurt Meschke, eftersom jag inte var religiös och vi också hade honom i kristendom, som ämnet religionskunskap då hette. När jag berättade det för min bror gapskrattade han och berättade att han hade fått underkänt av Kurt för att han var min bror.

En anekdot, men inte desto mindre något som verkligen hände.

Jag tror inte på betyg och prov, så som de administrerades under min skoltid, och jag är inte säker på att det skulle ha förbättrats nämnvärt sedan jag slutade. Jag tänker mig att lärarens uppgift borde vara att lotsa alla elever till goda resultat. Det kan så klart kräva mer arbete av läraren, men låga betyg på elever betyder att någonting har gått fel. Är det elevens fel, eller beror det på något i systemet?

Jag hjälper för tillfället ett par tjejer i femman med matte och en del annat, och en av dem har ständigt haft dåliga resultat i de ämnena innan vi började jobba på dem. Nu är hon en av de främsta. Alla elever är inte stöpta i samma mall, och man kan behöva se över sin metod för att kunna få fram den som inte förstår lika lätt eller på samma sätt. Men jag är helt övertygad om att alla elever kan göra bättre ifrån sig, och att betygen inte är en hjälp i något avseende. Den som får dåliga betyg blir desillusionerad, ledsen, känner sig utstött. Det är inte en bra grogrund för studier, och det hjälper inte eleven att komma framåt.

Så nej, det finns mycket att säga om betyg, men som pedagogiskt verktyg är de värre än värdelösa.

JonasDuregard
4

#2 "Jag tror inte på betyg och prov, så som de administrerades under min skoltid, och jag är inte säker på att det skulle ha förbättrats nämnvärt sedan jag slutade."

Det har varit en del positiva reformer. Vet inte hur det är i grundskolan men i gymnasiet har man i alla fall skriftliga betygskriterier för alla betygssteg i varje kurs. Det gör det lättare för elever att skydda sig från den typ av godtycklighet du beskriver och gör jämförelser av betyg från olika skolor lite mer meningsfulla (även om det är långt från perfekt).

EDIT: Om du hade kristendom på schemat så var betygen troligtvis fortfarande normalfördelade, och då har systemets ändrats rejält sedan du fick dina betyg.

Inkanyezi
4

#3 Jo, visst kan man putsa och fila på kriterierna, men ändå ser jag nog betyget som ett mycket dåligt verktyg i pedagogiskt hänseende. Jag uppfattar det mer som ett sorteringsverktyg, inte något som är ägnat att förbättra vare sig skolans eller den enskilda elevens resultat.

Inkanyezi
4

Om jag ska förtydliga, så menar jag att betygen ur pedagogisk synpunkt snarare är kontraproduktiva, om man ser till resultaten. Som verktyg för pedagogik uppfattar jag dem då som sämre än värdelösa.