Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 2477 ggr
JonasDuregard
7

Årets förvillare

Utmärkelsen "årets förvillare" tilldelades i år redaktionen för TV4s nyhetsmorgon, "för att de vid en rad tillfällen släppt igenom pseudovetenskapliga och falska påståenden i programmet".

Utmärkelsen, med ett imponerande faktaunderlag (vad mycket pseudovetenskap de hunnit med på ett år!):
http://www.vof.se/utmarkelser/arets-forvillare/

DN: http://www.dn.se/kultur-noje/i-varsta-fall-kan-nyhetsmorgon-bidra-till-psykisk-ohalsa/

Programdirektören på TV4 slår naturligtvis ifrån sig, och berömmer sig själva med att det mesta de sänder ändå inte är farliga eller pseudovetenskapliga påhitt. Och det är ju så klart bra, men extremt lågt ställda krav måste jag säga🙂.

Klass
1

En bloggares syn på TV4:s "försvar":
http://imsoevil.com/2015/01/05/till-forvillarnas-forsvar/

Magi-cat
17

Yoga är ju förfärligt förvillande också, örter är då inget vidare och verkligen skönt att VoF tar tag i oskicket att ge goda råd för att våga tala inför folk! Tänk vad det skulle kunna ställa till!

😴

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Klass
7

Jag vet inte om just yoga har nämnts i sammanhanget … Fokuset ligger, vad jag förstår, på psykiatri och tveksamma påståenden angående detta. Se länken till DN.

Jag förstår inte varför du reagerar som du gör över detta, Magi-cat. Tycker du att det är bra att TV4:s Nyhetsmorgon förvillar, eller vad menar du?

piotrr
2

PEPPAR! 

och motion! 

eller något.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Klass
6

Ah, nu ser jag att yoga har nämnts - jag pudlar över detta. Ber om ursäkt.

Det handlar inte om att yoga är "förfärligt förvillande", det handlar om att påståenden om dess fördelar är överdrivna. 

Herregud, hur mycket kan man förvränga saker egentligen?!

JonasDuregard
6

#2 Du tycker inte alls det finns någon anledning att tillämpa journalistiska grundprinciper när man talar om dessa saker, bara för att du gillar dem?

[X=0]
1

Texten är inte vetenskapligt hållbar!!! En lögn alltså!!

Även solen har fläckar….😃ring Ferry å kolla😂

Ur vetenskaplig synvinkel är det framför allt fokuset på mättat fett som väcker funderingar, då ett högt intag av mättade fetter kunnat kopplas samman med hjärt- och kärlsjukdomar.

Klippt från denna länk

http://www.vof.se/skepdic/lchf/

X=0

JonasDuregard
3

#7 "Texten är inte vetenskapligt hållbar!!!"

Vad menar du med det?

Magi-cat
16

#6  Du tycker inte alls det finns någon anledning att tillämpa journalistiska grundprinciper när man talar om dessa saker, bara för att du gillar dem?

Jag skulle kunna invända på liknande sätt: Att VoFF valde just dessa exempel har förstås ingenting att göra med att man inte gillar dem?

Nej, det var knappast journalistiska principer som man recenserade och som renderade "pris". Mest synd är att man delar ut "pris" i vetenskapens namn när det är åsikter det handlar om.😐

Magi-cat
16

#3, #5 Det verkar nästan som om du blev lite förvånad över att yoga ingår i bannbullan. Stämmer det?

Det handlar inte om att yoga är "förfärligt förvillande", det handlar om att påståenden om dess fördelar är överdrivna. 

Om alla överdrivna påståenden skulle tilldelas VoVs förvillarpris skulle det bli väldigt många. 😃(Inte minst bland läkemedel, men jag förstår att VoF inte letar inom de domänerna.)

Jag tillåter mig tvivla dels på att VoF-ledningen har särskilt mycket expertkunskap om yoga, dels att man har fog för döma ut ett inslag i Nyhetsmorgon som så "överdrivet" att det förtjänar förvillarpris. 🤦‍♂️

Det är ett hån mot all forskning som bedrivits på yoga och som visar på dess effekter och framför allt mot de människor som mår bättre av det.

(Vem är det som förvränger, egentligen?)

JoHo
5

Att strecha (yoga) är väl bra. Men det botar knappast t ex svar sjukdomar bara för att man sträcker på sig lite.

Sedan finns det ju "vidskepelseyoga" och det är väl den som VoF syftar på.

Sen, Magi-cat, så var detta med yoga bara en liten del i det hela.

Men jag kan hålla med om att Årets Förvillare är en utmärkelse VoF skulle skippa till förmån för fler positiva utmärkelser i stället. Problemet är att just förvillarpriset ger VoF PR då ingen i media är direkt intresserad av glada och positiva nyheter.

Förvillarpriset kan ju ge reklam till tosserier i stället. Se t ex vad fettdoktorn tjänade sympatipoäng efter sin utmärkelse som gjorde att hon kunde leva bra på sin fortsatta verksamhet. 

[Redigerat /J]

Roligast är ju det där andra "förvillarpriset" som försöker se ut som VoF. Det skapades för att man ansåg att förvillarpris skadar och så gör de exakt samma sak.

Hur tänkte man där?

JonasDuregard
7

#10 "Jag tillåter mig tvivla dels på att VoF-ledningen har särskilt mycket expertkunskap om yoga"

Men det har du då? 😕

"(Inte minst bland läkemedel, men jag förstår att VoF inte letar inom de domänerna.)"

Föreslå något. Och försök släppa taget om fördomarna. Man mår bättre också om man inte tror så illa om andra hela tiden. Prova lite yoga kanske? 🙂

"Om alla överdrivna påståenden skulle tilldelas VoVs förvillarpris skulle det bli väldigt många."

Det är därför motiveringen innehåller mer än en mening, även om du verkar struntat i att läsa mer än den enda meningen som nämner överdrivna påståenden om yoga…

"Det är ett hån mot all forskning som bedrivits på yoga och som visar på dess effekter och framför allt mot de människor som mår bättre av det."

Varför är det här ett hån mot den forskningen? 🤔 Varför är inte det du skriver ett hån mot VoF, mot alla annan medicinsk forskning och så vidare?

Om forskningen är så lättkränkt är den inte värd vatten. De flesta riktiga forskare håller med om att journalism måste ta med mer än en vinkel.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
13

#12 Men det har du då? Vilar huvudet i handen  

Jag delar inte ut några priser, eller "priser"…

Man mår bättre också om man inte tror så illa om andra hela tiden. Prova lite yoga kanske?Glad

Så rart av dig. 🙂 Tack för omtanken om mitt välbefinnande, men det behövs inte. Jag mår alldeles utmärkt tack, med eller utan yoga. Om jag gör VoF en orättvisa genom att inte ha lagt märke till dess kritik mot annat än "alternativt", återstår att få se. Jag ändrar mig gärna när förvillarpriset säger något mer än vad de inte gillar. Nu är det lätt inskränkt, om man så säger.

Det är därför motiveringen innehåller mer än en mening, även om du verkar struntat i att läsa mer än den enda meningen som nämner överdrivna påståenden om yoga..

Tänk att jag läste hela, men man måste börja någonstans. Yoga var det mest iögonenfallande, kan man säga. Det finns intressant forskning och det används inom vården. Jag har aldrig förstått riktigt vad "ni" har emot yoga. Det kanske inte är jag som har mest fördomar? 🙂

Om forskningen är så lättkränkt är den inte värd vatten. De flesta riktiga forskare håller med om att journalism måste ta med mer än en vinkel. 

Jag trodde alla var på det klara med att det är skillnad på att seriöst diskutera forskningsresultat och att dela ut förvillarpris till ett TV-avsnitt för att det inte säger exakt det man vill. Det skulle bli ganska ogörligt i längden att håll på så. Men man valde några bitar och vilka säger en del om utgångspunkten.

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
10

#14 "Jag ändrar mig gärna när förvillarpriserna säger något mer än vad man inte gillar."

Har du sett att det finns ett pris för "Årets folkbildare" också? (Jag startade en tråd om det)

Förvillarutnämningen är avsett utpeka något som föreningen inte gillar så det kommer den fortsätta handla om, priset till årets folkbildare handlar om att berömma sådant vi gillar (i det här fallet dålig journalistik) 🙂.

"Det finns intressant forskning och det används inom vården. Jag har aldrig förstått riktigt vad "ni" har emot det."

Det är inte forskningen vi har något emot. Och inslaget ifråga kan inte räknas som ett inslag om intressant forskning, snarare var det ett reklaminslag för de som säljer yoga. De bjöd inte in några forskare. Hade inte det varit käckt?

Förvillarutmärkelsen har alltså inte gått till Yoga, utan till Nyhetsmorgon (ifall du inte förstått det). Att yoga råkar vara en av punkterna där de misslyckats med vanlig hederlig journalistiskt arbete är sant men knappast centralt. 

"Det kanske inte är jag som har mest fördomar? Glad  "

Jo, det är absolut du. Bara det här att du får för dig att vi skeptiker har något emot yoga som sådant är ju tydliga bevis på det. 

Och hela sättet du talar om skeptiker som grupp och VoF som förening och hur de arbetar. Det är rakt igenom stereotyper och fördomar. 

"[…] att dela ut förvillarpris till ett TV-avsnitt för att det inte säger exakt det man vill."

Jag trodde du sa att du hade läst motiveringen? 🤦‍♂️

Jag kommer inte diskutera mer med dig innan du medger att du skruvade till sanningen lite väl mycket i den formuleringen, och att priset (som du kallar det) inte gått till ett TV-avsnitt.

JonasDuregard
2

Jag tog bort ett personangrepp i #11 och ett par svar på det. 

Magi-cat
10

#16 Jag kommer inte diskutera mer med dig innan du medger att du skruvade till sanningen lite väl mycket i den formuleringen, och att priset (som du kallar det) inte gått till ett TV-avsnitt. 

För all del, ingen tvingar dig. Du kan inte heller diktera vad jag ska säga.

Det handlar inte om mig, eller hur jag lägger orden. Det är mycket viktigare än så.

Jag kommer inte att diskutera mer med dig så länge du har den där attityden och lägger fördomar på mig som jag inte hyser.

JoHo
7

OK, låt mig förtydliga då utan att någon tar illa vid sig (vilket ingen kunde göra i texten du tog bort redan från början):

Förvillarpriset ger i vissa fall bara vissa tosserier en uppmärksamhet de inte behöver. Det när också diverse rättshaverister som avskyr VoF och skeptiker.

Ofta finns en korrelation med att inte gilla VoF och förvillarpriset eftersom man själv håller på med tveksamt förvärv. Det skadar ju sin egna inkomst.

JoHo
8

Håller helt med Jonas att du skruvade till sanningen för att det ska låta värre än vad det är. Varför kan du inte hålla dig till verkligheten?

Klass
9

>"Det verkar nästan som om du blev lite förvånad över att yoga ingår i bannbullan. Stämmer det?" Nej det stämmer inte, jag mindes fel. helt enkelt. 

Du påstår att du har läst motiveringen, men du agerar som om du inte har gjort det. Läs igen och titta på exemplen och haka inte upp dig på det där med yoga - det är en del i det hela.