Mjölkpropaganda?
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-dags-att-sluta-med-mjolkpropaganda/
Vad säger ni, har någon här personligen utsatts för mjölkpropagandan?
Jag minns från skolan en och annan kostcirkel med ett rejält glas mjölk i, och jag undrar om det inte kan ha suttit en liten Arla-logga i hörnet på någon av dem…
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Reklamfilmer för mjölk har jag sett på bio. Just med budskapet att de ger starka ben.
Då har man byt helt i onödan

😭men nu blir det bättre🥳
#0 Ja, propagandan har man inte undgått, den är man ju uppvuxen med.
Men det är roligt att se att i alla fall några har blivit skeptiska till att dricka modersmjölk från en annan art.
#2 Haha, jaa, inte för att jag är någon öldrickare, men var jag tvungen att välja så är det ingen tvekan att jag skulle välja ölen😃

#3 Du verkar väldigt engagerad i det där med veganism må jag säga (kikade på din profil). Jag förstår att den här sortens artiklar faller dig i smaken.
Inspirerad av Bojs har jag i alla fall impulsköpt ett paket fil idag, så får vi se om det på sikt kan ersätta min ovana att dricka ett stort glas drickchoklad varje morgon (inte för att jag någonsin inbillat mig att den vanan skulle vara nyttig 😃).
#4 Haha, jaa, det är roligt för mig att följa det här😃
Mindre roligt är förstås Bojs förslag att äta fil och yoghurt.
Men man fokuserar ju på laktos och benskörheten och nämner inte alla tillväxthormoner och kasein exempelvis och glömmer förstås helt bort att nämna att det är kalvmat….
Men man får ändå vara glad att det diskuteras och äntligen ifrågasätts och det kommer nog ut mer information med tiden🙂
Om du inte tycker att filen är nödvändig så kan du ju antingen köpa Alpro eller Oatley chokladdryck. Den är jättegod. Eller vilken växtmjölk som helst med o'boy borde kunna ersätta tillfredsställande. Bara ett förslag🙂

#5 "Eller vilken växtmjölk som helst med o'boy borde kunna ersätta tillfredsställande."
Kanske det. Fast det är en del mjölkpulver i o'boy trodde jag?
Hur som helst vill jag helt OT inflika att o'boy är rena rävgiftet jämfört med ICA's ekologiska (och rättvisemärkta!) drickchoklad. Den är överlägsen.

#7 "Jaha ok, jag trodde inte att du var så hälsomedveten (eller är det miljömedveten?)"
Mer det senare i så fall. Men när det gäller drickchokladen är jag framför allt smakmedveten 🙂.
"Men nej, O'boy innehåller inte mjölk.
"
Det vet du nog bättre än jag. Kan vara så att jag tänkte på deras "blanda med varmt vatten"-påsar, de innehåller nog mjölkpulver.
#8 Jaa, smaken är ju som baken😃
Men om du någon gång känner för att ge upp kalvmaten så testa gärna Alpro eller Oatly chokladdryck, du kanske gillar smaken. Då slipper du ju ersätta drickchokladen med fil som jag antar inte smakar särskilt likt.
Jag har aldrig kunnat förmå mig att smaka på fil, inte ens när jag var barn. Men jag minns att det luktade surt…inte som choklad alls.
Jag ÄLSKAR mjölk och kommer absolut inte sluta dricka det bara för det här. Det är väl ändå nyttigare att dricka mjölk än t.ex. läsk?
Kram Elsa<3
Cillaandersson.weebly.com

#10 Hej. Du har "älska mjölk" som en uppmaning i din profilbild, så det verkar som vi har två motpoler i mjölkfrågan i tråden nu.
Det mesta är nog nyttigare än att dricka läsk.
Om jag minns rätt så har forskaren bakom mjölkstudien själv sagt att det krävs mer forskning för att bekräfta hypotesen om mjölkens dåliga effekter, så frågan är väl inte helt avgjord. Vi får väl hoppas att det sker.Med tanke på vår stora konsumtion av mjölk är det ju onekligen viktigt att vi får klarhet i frågan.
Jag gillar för övrigt också ett glas O´boy emellanåt. Den får gärna "lagras" några timmar i kylen innan den konsumeras. Det gör drycken mindre sött och mer fyllig.
Cafe-au--lait trenden som började ngn gång slutet av 80-talet var ju en påhittad trend som arla skapade just för att öka försäljningen av mjölk. Och det håller ju i sig än idag.

#13 Påhittad trend? Till skillnad från andra trender som uppstår naturligt då 😉.
Men jag förstår vad du menar, att den är mer organiserad i sin design än de flesta trender.
Felaktigt ordval där :)
If Not You, Who? If Not Now, When?